Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>, Lesław Rządziński <lrzadzinski@zut.edu.pl>, Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>, Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl>, Michał Świtłyk <Michal.Switlyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumienie roli i istoty zarządzania w różnych typach organizacji i na różnych szczeblach struktury organizacyjnej
C-2Zapoznanie studentów z funkcjami kierowniczymi w organizacjach
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wykorzystywanymi w procesie zarządzania organizacją

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zarządzanie relacjami z otoczeniem4
T-A-2Badanie przyczyn wystąpienia problemów w organizacji i podejmowanie decyzji kierowniczych8
T-A-3Planowanie i kontrolowanie w organizacji6
T-A-4Projektowanie struktury organizacyjnej i zarządzanie relacjami w strukturze organizacyjnej6
T-A-5Zarządzanie relacjami społecznymi w organizacji6
30
wykłady
T-W-1Proces i obszary zarządzania w organizacjach. Menedżerowie - ich funkcje, role i umiejętności2
T-W-2Proces planowania. Cele i rodzaje planów2
T-W-3Organizowanie. Elementy konstrukcyjne organizacji i ich wpływ na proces zarządzania4
T-W-4Ludzie w organizacji. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Motywowanie pracowników3
T-W-5Kontrolowanie. Proces i rodzaje kontroli2
T-W-6Koncepcje zarządzania2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do kolokwium10
A-A-3Przygotowanie zadań domowych i prezentacja na forum grupy11
A-A-4Przygotowanie pracy wiążącej teorię z praktyką zarządzania12
A-A-5Przygotowanie do zajęć13
A-A-6Konsultacje12
A-A-7Zaliczenie2
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu20
A-W-3Czytanie wskazanej literatury17
A-W-4Egzamin2
A-W-5Konsultacje6
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Metoda przypadków
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-5Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie zadań wykonywanych podczas audytoriów
S-2Ocena formująca: Prezentacja wykonanego zadania domowego z zakresu zarządzania
S-3Ocena formująca: Ocena z pracy wiążącej teorię z praktyką zarządzania w organizacjach
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium z treści programowych dotyczących ćwiczeń audytoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin treści programowych z wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B6_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozróżnia i charakteryzuje podstawowe koncepcje w zarządzaniu
E_1A_W10C-1T-W-6, T-W-4, T-W-3M-1, M-2S-5
E_1A_B6_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student objaśnia istotę funkcji kierowniczych, umiejętności oraz ról i charakteryzuje je
E_1A_W02, E_1A_W05, E_1A_W10C-2T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-1M-1, M-2S-5
E_1A_B6_W03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student tłumaczy środowiskowy kontekst zarządzania i identyfikuje obszary i elementy otoczenia organizacji
E_1A_W03C-3, C-1T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-5M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B6_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student stosuje uniwersalne procedury oraz wybrane metody rozwiązywania problemów, planowania, podejmowania decyzji, organizowania i kontrolowania.
E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U10, E_1A_U11C-3, C-2T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-5M-4, M-3, M-5S-1, S-4
E_1A_B6_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student analizuje otoczenie, uwzględniając etyczny, międzynarodowy i kulturowy aspekt zarządzania.
E_1A_U01, E_1A_U03, E_1A_U08, E_1A_U18C-3T-A-1, T-A-5M-4, M-3, M-5S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B6_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest chętny do podejmowania decyzji w grupie, wyrażania ocen zjawisk w organizacji z uwzględnieniem zasad etyki w zarządzaniu.
E_1A_K07, E_1A_K08, E_1A_K01C-2T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-5M-4, M-3, M-5S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B6_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozróżnia i charakteryzuje podstawowe koncepcje w zarządzaniu
2,0
3,0Student objaśnia podstawowe teorie i poglądy w zarządzaniu. Zna ich znaczenie w zarządzaniu organizacją.
3,5
4,0
4,5
5,0
E_1A_B6_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student objaśnia istotę funkcji kierowniczych, umiejętności oraz ról i charakteryzuje je
2,0
3,0Student potrafi objaśnić istotę funkcji kierowniczych
3,5
4,0
4,5
5,0
E_1A_B6_W03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student tłumaczy środowiskowy kontekst zarządzania i identyfikuje obszary i elementy otoczenia organizacji
2,0
3,0Student zna i charakteryzuje różne obszary otoczenia organizacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B6_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student stosuje uniwersalne procedury oraz wybrane metody rozwiązywania problemów, planowania, podejmowania decyzji, organizowania i kontrolowania.
2,0
3,0Student prawidłowo stosuje podstawowe procedury i metody zarządzania.
3,5
4,0
4,5
5,0
E_1A_B6_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student analizuje otoczenie, uwzględniając etyczny, międzynarodowy i kulturowy aspekt zarządzania.
2,0
3,0Student stosuje podstawowe metody analizy otoczenia organizacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B6_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest chętny do podejmowania decyzji w grupie, wyrażania ocen zjawisk w organizacji z uwzględnieniem zasad etyki w zarządzaniu.
2,0
3,0Student aktywnie uczestniczy w podejmowaniu decyzji w grupie, ocenia wybrane propozycje pod względem etycznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Griffin R. W., Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020, Można korzystać z wcześniejszych wydań od 2010 r.
  2. Zakrzewska-Bielawska A., Freda.A. (red.), Podstawy zarządzania - teoria i ćwiczenia, Warszawa, Wydawnictwo Nieoczywste, 2017
  3. Korzeniowski Leszek, Podstawy zarządzania organizacjami, Difin, Warszawa, 2019
  4. Michalski Eugeniusz, Zarządzanie przedsiębiorstwem, PWN, Warszawa, 2021, można korzystać z wydań poprzednich

Literatura dodatkowa

  1. Stoner J., Freeman E., Gilbert D., Kierowanie, PWE, Warszawa, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zarządzanie relacjami z otoczeniem4
T-A-2Badanie przyczyn wystąpienia problemów w organizacji i podejmowanie decyzji kierowniczych8
T-A-3Planowanie i kontrolowanie w organizacji6
T-A-4Projektowanie struktury organizacyjnej i zarządzanie relacjami w strukturze organizacyjnej6
T-A-5Zarządzanie relacjami społecznymi w organizacji6
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Proces i obszary zarządzania w organizacjach. Menedżerowie - ich funkcje, role i umiejętności2
T-W-2Proces planowania. Cele i rodzaje planów2
T-W-3Organizowanie. Elementy konstrukcyjne organizacji i ich wpływ na proces zarządzania4
T-W-4Ludzie w organizacji. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Motywowanie pracowników3
T-W-5Kontrolowanie. Proces i rodzaje kontroli2
T-W-6Koncepcje zarządzania2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do kolokwium10
A-A-3Przygotowanie zadań domowych i prezentacja na forum grupy11
A-A-4Przygotowanie pracy wiążącej teorię z praktyką zarządzania12
A-A-5Przygotowanie do zajęć13
A-A-6Konsultacje12
A-A-7Zaliczenie2
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu20
A-W-3Czytanie wskazanej literatury17
A-W-4Egzamin2
A-W-5Konsultacje6
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B6_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozróżnia i charakteryzuje podstawowe koncepcje w zarządzaniu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W10Zna podstawowe koncepcje i metody zarządzania procesami gospodarczymi i kapitałem ludzkim, rozumie powiązania między obszarami i funkcjami zarządzania w podmiotach społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Rozumienie roli i istoty zarządzania w różnych typach organizacji i na różnych szczeblach struktury organizacyjnej
Treści programoweT-W-6Koncepcje zarządzania
T-W-4Ludzie w organizacji. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Motywowanie pracowników
T-W-3Organizowanie. Elementy konstrukcyjne organizacji i ich wpływ na proces zarządzania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Egzamin treści programowych z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student objaśnia podstawowe teorie i poglądy w zarządzaniu. Zna ich znaczenie w zarządzaniu organizacją.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B6_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć student objaśnia istotę funkcji kierowniczych, umiejętności oraz ról i charakteryzuje je
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W10Zna podstawowe koncepcje i metody zarządzania procesami gospodarczymi i kapitałem ludzkim, rozumie powiązania między obszarami i funkcjami zarządzania w podmiotach społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z funkcjami kierowniczymi w organizacjach
Treści programoweT-W-2Proces planowania. Cele i rodzaje planów
T-W-5Kontrolowanie. Proces i rodzaje kontroli
T-W-4Ludzie w organizacji. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Motywowanie pracowników
T-W-3Organizowanie. Elementy konstrukcyjne organizacji i ich wpływ na proces zarządzania
T-W-1Proces i obszary zarządzania w organizacjach. Menedżerowie - ich funkcje, role i umiejętności
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Egzamin treści programowych z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi objaśnić istotę funkcji kierowniczych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B6_W03W wyniku przeprowadzonych zajęć student tłumaczy środowiskowy kontekst zarządzania i identyfikuje obszary i elementy otoczenia organizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wykorzystywanymi w procesie zarządzania organizacją
C-1Rozumienie roli i istoty zarządzania w różnych typach organizacji i na różnych szczeblach struktury organizacyjnej
Treści programoweT-A-1Zarządzanie relacjami z otoczeniem
T-A-3Planowanie i kontrolowanie w organizacji
T-A-4Projektowanie struktury organizacyjnej i zarządzanie relacjami w strukturze organizacyjnej
T-A-2Badanie przyczyn wystąpienia problemów w organizacji i podejmowanie decyzji kierowniczych
T-A-5Zarządzanie relacjami społecznymi w organizacji
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-5Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zadań wykonywanych podczas audytoriów
S-2Ocena formująca: Prezentacja wykonanego zadania domowego z zakresu zarządzania
S-3Ocena formująca: Ocena z pracy wiążącej teorię z praktyką zarządzania w organizacjach
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium z treści programowych dotyczących ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i charakteryzuje różne obszary otoczenia organizacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B6_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student stosuje uniwersalne procedury oraz wybrane metody rozwiązywania problemów, planowania, podejmowania decyzji, organizowania i kontrolowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
E_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wykorzystywanymi w procesie zarządzania organizacją
C-2Zapoznanie studentów z funkcjami kierowniczymi w organizacjach
Treści programoweT-A-1Zarządzanie relacjami z otoczeniem
T-A-3Planowanie i kontrolowanie w organizacji
T-A-4Projektowanie struktury organizacyjnej i zarządzanie relacjami w strukturze organizacyjnej
T-A-2Badanie przyczyn wystąpienia problemów w organizacji i podejmowanie decyzji kierowniczych
T-A-5Zarządzanie relacjami społecznymi w organizacji
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda przypadków
M-5Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zadań wykonywanych podczas audytoriów
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium z treści programowych dotyczących ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prawidłowo stosuje podstawowe procedury i metody zarządzania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B6_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć student analizuje otoczenie, uwzględniając etyczny, międzynarodowy i kulturowy aspekt zarządzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_1A_U18Potrafi oceniać swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wykorzystywanymi w procesie zarządzania organizacją
Treści programoweT-A-1Zarządzanie relacjami z otoczeniem
T-A-5Zarządzanie relacjami społecznymi w organizacji
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda przypadków
M-5Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zadań wykonywanych podczas audytoriów
S-2Ocena formująca: Prezentacja wykonanego zadania domowego z zakresu zarządzania
S-3Ocena formująca: Ocena z pracy wiążącej teorię z praktyką zarządzania w organizacjach
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium z treści programowych dotyczących ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student stosuje podstawowe metody analizy otoczenia organizacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B6_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest chętny do podejmowania decyzji w grupie, wyrażania ocen zjawisk w organizacji z uwzględnieniem zasad etyki w zarządzaniu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K07Skutecznej realizacji postawionych zadań z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
E_1A_K08Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
E_1A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z funkcjami kierowniczymi w organizacjach
Treści programoweT-A-1Zarządzanie relacjami z otoczeniem
T-A-3Planowanie i kontrolowanie w organizacji
T-A-4Projektowanie struktury organizacyjnej i zarządzanie relacjami w strukturze organizacyjnej
T-A-2Badanie przyczyn wystąpienia problemów w organizacji i podejmowanie decyzji kierowniczych
T-A-5Zarządzanie relacjami społecznymi w organizacji
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda przypadków
M-5Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zadań wykonywanych podczas audytoriów
S-2Ocena formująca: Prezentacja wykonanego zadania domowego z zakresu zarządzania
S-3Ocena formująca: Ocena z pracy wiążącej teorię z praktyką zarządzania w organizacjach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student aktywnie uczestniczy w podejmowaniu decyzji w grupie, ocenia wybrane propozycje pod względem etycznym
3,5
4,0
4,5
5,0