Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)

Sylabus przedmiotu Uwarunkowania gospodarowania kapitałem ludzkim:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Uwarunkowania gospodarowania kapitałem ludzkim
Specjalność Gospodarowanie kapitałem ludzkim
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK1 30 6,01,00egzamin

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie ewolucji funkcji personalnej i podejść do zasobów ludzkich.
C-2Poznanie instrumentów dotyczących różnych obszarów funkcji personalnych.
C-3Umiejętność identyfikacji uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych gospodarowania kapitałem ludzkim.
C-4Rozumienie wpływu uwarunkowań na funkcję personalną w organizacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Ewolucja funkcji personalnej.4
T-K-2Metody i techniki realizacji funkcji personalnej na szczeblu operacyjnym.3
T-K-3Metody i techniki realizacji funkcji personalnej na szczeblu strategicznym.3
T-K-4Sprawozdawczość kapitału ludzkiego.4
T-K-5Uwarunkowania wewnętrzne gospodarowania kapitałem ludzkim.4
T-K-6Uwarunkowania zewnętrzne gospodarowania kapitałem ludzkim.4
T-K-7Modele oceny kapitału ludzkiego2
T-K-8Diagnoza kapitału ludzkiego w Polsce4
T-K-9Polityka wsparcia kapitału ludzkiego2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach30
A-K-2Przygotowanie do konwersatoriów na podstawie wskazanych pozycji literaturowych.57
A-K-3Przygotowanie prezentacji z zadanego obszaru tematycznego (praca zespołowa)20
A-K-4Przygotowanie do egzaminu30
A-K-5Konsultacje10
A-K-6Egzamin3
150

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatowryjny
M-2Dyskusja na temat prezentowanego zagadnienia.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na konwersatoriach.
S-2Ocena formująca: Ocena zespołowa wykonanej analizy zadanego obszaru problemowego.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D2/1_W01
Potrafi opisać i wyjaśnić znaczenie uwarunkowań mających wpływ na proces gospodarowania kapitałem ludzkim
E_2A_W05, E_2A_W10, E_2A_W14C-3, C-4, C-1, C-2T-K-8, T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-9M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D2/1_U01
Posiada umiejętność identyfikacji uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych procesu gospodarowania kapitałem ludzkim
E_2A_U02, E_2A_U03, E_2A_U10, E_2A_U11, E_2A_U12C-3, C-4T-K-7, T-K-5, T-K-6M-1, M-2S-1, S-2
E_2A_D2/1_U02
Potrafi zidentyfikować i przeprowadzić analizę obszarów uwarunkowań mających wpływ na gospodarowanie kapitałem ludzkim
E_2A_U02, E_2A_U03, E_2A_U10, E_2A_U11, E_2A_U12C-3, C-4T-K-7, T-K-5, T-K-6M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D2/1_W01
Potrafi opisać i wyjaśnić znaczenie uwarunkowań mających wpływ na proces gospodarowania kapitałem ludzkim
2,0Nie potrafi opisać i wyjaśnić poznanych uwarunkowań mających wpływ na proces gospodarowania kapitałem ludzkim
3,0Zadawalajaco opisuje niektóre poznane uwarunkowania mające wpływ na proces gospodarowania kapitałem ludzkim
3,5Zadawalajaco opisuje i wyjaśnia niektóre poznane uwarunkowania mające wpływ na proces gospodarowania kapitałem ludzkim
4,0Dobrze opisuje i wyjaśnia większość poznanych uwarunkowań mających wpływ na proces gospodarowania kapitałem ludzkim
4,5Bardzo dobrze opisuje i wyjaśnia większość poznanych uwarunkowań mających wpływ na proces gospodarowania kapitałem ludzkim
5,0W znakomity sposób opisuje i wyjaśnia poznane uwarunkowania mające wpływ na proces gospodarowania kapitałem ludzkim

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D2/1_U01
Posiada umiejętność identyfikacji uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych procesu gospodarowania kapitałem ludzkim
2,0Nie potrafi wykorzystać posiadanej wiedzy do identyfikacji poznanych uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych procesu gospodarowania kapitałem ludzkim
3,0Posiada zadawalające umiejętności identyfikacji niektórych uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych procesu gospodarowania kapitałem ludzkim
3,5Posiada zadawalające umiejętności identyfikacji uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych procesu gospodarowania kapitałem ludzkim
4,0Posiada dobre umiejętności identyfikacji uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych procesu gospodarowania kapitałem ludzkim
4,5Posiada bardzo dobre umiejętności identyfikacji uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych procesu gospodarowania kapitałem ludzkim
5,0Posiada znakomite umiejętności identyfikacji uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych procesu gospodarowania kapitałem ludzkim
E_2A_D2/1_U02
Potrafi zidentyfikować i przeprowadzić analizę obszarów uwarunkowań mających wpływ na gospodarowanie kapitałem ludzkim
2,0Nie potrafi zidentyfikować i przeprowadzić analizy obszarów uwarunkowań mających wpływ na gospodarowanie kapitałem ludzkim
3,0W uproszczony sposób sposób potrafi ogólnie zidentyfikować i przeprowadzić fragmentaryczną analizę obszarów uwarunkowań mających wpływ na gospodarowanie kapitałem ludzkim
3,5W zadawalającym stopniu potrafi zidentyfikować i przeprowadzić analizę obszarów uwarunkowań mających wpływ na gospodarowanie kapitałem ludzkim
4,0Dobrze potrafi zidentyfikować i przeprowadzić analizę obszarów uwarunkowań mających wpływ na gospodarowanie kapitałem ludzkim
4,5Bardzo dobrze potrafi zidentyfikować i przeprowadzić analizę obszarów uwarunkowań mających wpływ na gospodarowanie kapitałem ludzkim
5,0W doskonały sposób potrafi zidentyfikować i przeprowadzić analizę obszarów uwarunkowań mających wpływ na gospodarowanie kapitałem ludzkim

Literatura podstawowa

  1. Stachowska S., Nowoczesne koncepcje w zarządzaniu kapitałem ludzkim organizacji. Od zaangażowania pracowników do marki pracodawcy. Część 1 i Część 2, Instytut Badań Gospodarczych, 2020
  2. M. Kot-Radojewska, Wartość kapitału ludzkiego w organizacji w kontekście elastycznych form zatrudnienia. Perspektywa interesariuszy, Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej, Dabrowa Górnicza, 2017
  3. Anna Rogozińska-Pawełczyk (red), Gospodarowanie kapitałem ludzkim. Wyzwania organizacyjne i prawne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2016
  4. M. Grzebyk i in., Gospodarowanie Kapitałem Ludzkim w organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, 2014
  5. M. Król, Uwarunkowania Gospodarowania Kapitałem Ludzkim, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Grzegorz Łukasiewicz, Kapitał ludzki organizacji, PWN, Warszawa, 2009
  2. Angela Baron i Michael Armstrong, Zarządzanie kapitałem ludzkim, Wolter Kluwer Polska, Kraków, 2008
  3. Marta Juchnowicz (Red.), Elastyczne zarządzanie kapitałem ludzkim w organizacji wiedzy, Difin, Warszawa, 2007

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Ewolucja funkcji personalnej.4
T-K-2Metody i techniki realizacji funkcji personalnej na szczeblu operacyjnym.3
T-K-3Metody i techniki realizacji funkcji personalnej na szczeblu strategicznym.3
T-K-4Sprawozdawczość kapitału ludzkiego.4
T-K-5Uwarunkowania wewnętrzne gospodarowania kapitałem ludzkim.4
T-K-6Uwarunkowania zewnętrzne gospodarowania kapitałem ludzkim.4
T-K-7Modele oceny kapitału ludzkiego2
T-K-8Diagnoza kapitału ludzkiego w Polsce4
T-K-9Polityka wsparcia kapitału ludzkiego2
30

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach30
A-K-2Przygotowanie do konwersatoriów na podstawie wskazanych pozycji literaturowych.57
A-K-3Przygotowanie prezentacji z zadanego obszaru tematycznego (praca zespołowa)20
A-K-4Przygotowanie do egzaminu30
A-K-5Konsultacje10
A-K-6Egzamin3
150
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D2/1_W01Potrafi opisać i wyjaśnić znaczenie uwarunkowań mających wpływ na proces gospodarowania kapitałem ludzkim
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W05Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz pogłębioną w zakresie obszarów jego aktywności społeczno-gospodarczej
E_2A_W10Ma rozszerzoną wiedzę o koncepcjach i metodach gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim, identyfikuje powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_2A_W14Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
Cel przedmiotuC-3Umiejętność identyfikacji uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych gospodarowania kapitałem ludzkim.
C-4Rozumienie wpływu uwarunkowań na funkcję personalną w organizacji.
C-1Poznanie ewolucji funkcji personalnej i podejść do zasobów ludzkich.
C-2Poznanie instrumentów dotyczących różnych obszarów funkcji personalnych.
Treści programoweT-K-8Diagnoza kapitału ludzkiego w Polsce
T-K-1Ewolucja funkcji personalnej.
T-K-2Metody i techniki realizacji funkcji personalnej na szczeblu operacyjnym.
T-K-3Metody i techniki realizacji funkcji personalnej na szczeblu strategicznym.
T-K-4Sprawozdawczość kapitału ludzkiego.
T-K-9Polityka wsparcia kapitału ludzkiego
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatowryjny
M-2Dyskusja na temat prezentowanego zagadnienia.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na konwersatoriach.
S-2Ocena formująca: Ocena zespołowa wykonanej analizy zadanego obszaru problemowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi opisać i wyjaśnić poznanych uwarunkowań mających wpływ na proces gospodarowania kapitałem ludzkim
3,0Zadawalajaco opisuje niektóre poznane uwarunkowania mające wpływ na proces gospodarowania kapitałem ludzkim
3,5Zadawalajaco opisuje i wyjaśnia niektóre poznane uwarunkowania mające wpływ na proces gospodarowania kapitałem ludzkim
4,0Dobrze opisuje i wyjaśnia większość poznanych uwarunkowań mających wpływ na proces gospodarowania kapitałem ludzkim
4,5Bardzo dobrze opisuje i wyjaśnia większość poznanych uwarunkowań mających wpływ na proces gospodarowania kapitałem ludzkim
5,0W znakomity sposób opisuje i wyjaśnia poznane uwarunkowania mające wpływ na proces gospodarowania kapitałem ludzkim
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D2/1_U01Posiada umiejętność identyfikacji uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych procesu gospodarowania kapitałem ludzkim
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
E_2A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu, dostrzegać problemy i je rozwiązywać
E_2A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
E_2A_U11Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów i wskazuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_2A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach z zastosowaniem metody badawczej
Cel przedmiotuC-3Umiejętność identyfikacji uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych gospodarowania kapitałem ludzkim.
C-4Rozumienie wpływu uwarunkowań na funkcję personalną w organizacji.
Treści programoweT-K-7Modele oceny kapitału ludzkiego
T-K-5Uwarunkowania wewnętrzne gospodarowania kapitałem ludzkim.
T-K-6Uwarunkowania zewnętrzne gospodarowania kapitałem ludzkim.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatowryjny
M-2Dyskusja na temat prezentowanego zagadnienia.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na konwersatoriach.
S-2Ocena formująca: Ocena zespołowa wykonanej analizy zadanego obszaru problemowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wykorzystać posiadanej wiedzy do identyfikacji poznanych uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych procesu gospodarowania kapitałem ludzkim
3,0Posiada zadawalające umiejętności identyfikacji niektórych uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych procesu gospodarowania kapitałem ludzkim
3,5Posiada zadawalające umiejętności identyfikacji uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych procesu gospodarowania kapitałem ludzkim
4,0Posiada dobre umiejętności identyfikacji uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych procesu gospodarowania kapitałem ludzkim
4,5Posiada bardzo dobre umiejętności identyfikacji uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych procesu gospodarowania kapitałem ludzkim
5,0Posiada znakomite umiejętności identyfikacji uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych procesu gospodarowania kapitałem ludzkim
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D2/1_U02Potrafi zidentyfikować i przeprowadzić analizę obszarów uwarunkowań mających wpływ na gospodarowanie kapitałem ludzkim
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
E_2A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu, dostrzegać problemy i je rozwiązywać
E_2A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
E_2A_U11Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów i wskazuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_2A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach z zastosowaniem metody badawczej
Cel przedmiotuC-3Umiejętność identyfikacji uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych gospodarowania kapitałem ludzkim.
C-4Rozumienie wpływu uwarunkowań na funkcję personalną w organizacji.
Treści programoweT-K-7Modele oceny kapitału ludzkiego
T-K-5Uwarunkowania wewnętrzne gospodarowania kapitałem ludzkim.
T-K-6Uwarunkowania zewnętrzne gospodarowania kapitałem ludzkim.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatowryjny
M-2Dyskusja na temat prezentowanego zagadnienia.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na konwersatoriach.
S-2Ocena formująca: Ocena zespołowa wykonanej analizy zadanego obszaru problemowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zidentyfikować i przeprowadzić analizy obszarów uwarunkowań mających wpływ na gospodarowanie kapitałem ludzkim
3,0W uproszczony sposób sposób potrafi ogólnie zidentyfikować i przeprowadzić fragmentaryczną analizę obszarów uwarunkowań mających wpływ na gospodarowanie kapitałem ludzkim
3,5W zadawalającym stopniu potrafi zidentyfikować i przeprowadzić analizę obszarów uwarunkowań mających wpływ na gospodarowanie kapitałem ludzkim
4,0Dobrze potrafi zidentyfikować i przeprowadzić analizę obszarów uwarunkowań mających wpływ na gospodarowanie kapitałem ludzkim
4,5Bardzo dobrze potrafi zidentyfikować i przeprowadzić analizę obszarów uwarunkowań mających wpływ na gospodarowanie kapitałem ludzkim
5,0W doskonały sposób potrafi zidentyfikować i przeprowadzić analizę obszarów uwarunkowań mających wpływ na gospodarowanie kapitałem ludzkim