Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie środowiskiem w turystyce II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie środowiskiem w turystyce II
Specjalność Gospodarka turystyczna
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Bartosz Mickiewicz <Bartosz.Mickiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wybrane aspekty wiedzy z zakresu mikroekonomii i zarządzania. Podstawowa wiedza z zakresu biologii, w tym ekologii. W przypadku absolwentów Ekonomii S1 WEk. opanowany materiał przedmiotu "Gospodarka a środowisko", teoria z przedmiotu "Zarządzanie środowiskiem w turystyce" lub analogiczny.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu ekologicznych aspektów zarządzania środowiskiem, w tym w turystyce.
C-2Rozumienie wpływu środowiska na przedsiębiorstwo oraz gospodarki na środowisko.
C-3Znajomość i umiejętność interpretacji zajawisk oraz przepisów w zakresie zarządzania uwzględniającego zrównoważony rozwój.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przedsiębiorstwo turystyczne i podstawy jego funkcjonowania w gospodarce.1
T-A-2Instrumenty polityki ekologicznej państwa a funkcjonowanie przedsiębiorstwa turystycznego.1
T-A-3Zrównoważony rozwój regionów turystycznych w Polsce i Unii Europejskiej.1
T-A-4Zarządzanie środowiskiem w przedsiębiorstwie turystycznym.2
T-A-5Praktyczne stosowanie systemu Ocen Oddziaływania na Środowisko.2
T-A-6Raport o oddziaływaniu przedsięwzięć turystycznych na środowisko i jego kontynuacja. Case Study.2
T-A-7Ekostrategie przedsiębiorstwa turystycznego. Proces budowy strategii. Case Study.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń.13
A-A-3Przygotowanie pracy zaliczeniowej w formie prezentacji bądź referatu w grupach.10
A-A-4Lektura materiałów i podręczników z zakresu tematu, studia przypadków.10
A-A-5Konjsultacje5
A-A-6Zaliczenie2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody problemowe (metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-2Metody eksponujące ( film, ekspozycja).
M-3Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć nagradzane są jako aktywność i podnoszą ocenę końcową.
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie pracy zaliczeniowej w formie prezentacji bądź referatu w grupach.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D4/6_W01
Posiada wiedzę z zakresu instrumentów mających wpływ na gospodarowanie zgodne z ekologią. Posiada wiedzę w zakresie przedsiębiorczości zgodnej z ekologicznymi zasadami gospodarowania.
E_2A_W01, E_2A_W15C-2, C-1, C-3T-A-5, T-A-1, T-A-4, T-A-7, T-A-6, T-A-3, T-A-2M-2, M-3, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D4/6_U01
Umiejętność przygotowania prezentacji bądź raportu w grupie oraz zaprezentowania go. Posiada umiejętność interpretacji i właściwego łączenia zagadnień środowiska i turystyki w syntetycznej i poprawnej formalnie oraz merytorycznie formie.
E_2A_U03, E_2A_U16C-2, C-3T-A-5, T-A-1, T-A-4, T-A-7, T-A-6, T-A-3, T-A-2M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D4/6_K01
Posiada kompetencje do uwzględniania w działaniach gospodarczych zrównoważonego rozwoju jako podstawy współczesnego gospodarowania na poziomie kraju-członka UE.
E_2A_K06C-2, C-3T-A-5, T-A-1, T-A-4, T-A-7, T-A-6, T-A-3, T-A-2M-2, M-3, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D4/6_W01
Posiada wiedzę z zakresu instrumentów mających wpływ na gospodarowanie zgodne z ekologią. Posiada wiedzę w zakresie przedsiębiorczości zgodnej z ekologicznymi zasadami gospodarowania.
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy własnej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami lub testu z mniejszą niż 50% liczbą odpowiedzi.
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi lub test na poziomie poniżej 50%.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca własna z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi lub test na poziomie ok. 60%.
4,0Dobrze wykonana praca własna, wnioski mogą zawierać drobne błędy, lub test na poziomie ok. 70%.
4,5Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca własna lub test na poziomie ok. 80%.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski lub test na poziomie ok. 90%.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D4/6_U01
Umiejętność przygotowania prezentacji bądź raportu w grupie oraz zaprezentowania go. Posiada umiejętność interpretacji i właściwego łączenia zagadnień środowiska i turystyki w syntetycznej i poprawnej formalnie oraz merytorycznie formie.
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy własnej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami.
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca własna z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi.
4,0Dobrze wykonana praca własna, wnioski mogą zawierać drobne błędy.
4,5Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca własna.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D4/6_K01
Posiada kompetencje do uwzględniania w działaniach gospodarczych zrównoważonego rozwoju jako podstawy współczesnego gospodarowania na poziomie kraju-członka UE.
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy własnej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami lub testu z mniejszą niż 50% liczbą odpowiedzi
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi lub test na poziomie powyżej ok. 50%.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca własna z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi lub test na poziomie od ok. 60%.
4,0Dobrze wykonana praca własna, wnioski mogą zawierać drobne błędy, lub test na poziomie od ok. 70%.
4,5Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca własna lub test na poziomie od ok. 80%.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski lub test na poziomie od ok. 90%

Literatura podstawowa

  1. Świetlikowska U., Agroturystyka, FAPA, Warszawa, 2000
  2. Majewski J., Lane B., Turystyka wiejska., Wyd. Fundusz Współpracy, Warszawa, 2002
  3. Fiedor B., Podstawy ekonomii środowiska i zasobów naturalnych, Wyd. C.H. Beck, Warszawa, 2002
  4. Gołembski G., Przedsiebiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej, AE, Poznań, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Jędrzejczyk I., Nowoczesny biznes turystyczny. Ekostrategie w zarządzaniu firmą., PW, Warszawa, 2001
  2. Górka K., Poskrobko B., Radecki W., Ochrona środowiska, PWE, Warszawa, 2005
  3. Kozłowski S., Ekorozwój – wyzwanie XXI wieku, PWN, Warszawa, 2000
  4. Janikowski R., Zarządzanie ekologiczne, Akademicka Oficyna Wydawnicza PLJ, Warszawa, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przedsiębiorstwo turystyczne i podstawy jego funkcjonowania w gospodarce.1
T-A-2Instrumenty polityki ekologicznej państwa a funkcjonowanie przedsiębiorstwa turystycznego.1
T-A-3Zrównoważony rozwój regionów turystycznych w Polsce i Unii Europejskiej.1
T-A-4Zarządzanie środowiskiem w przedsiębiorstwie turystycznym.2
T-A-5Praktyczne stosowanie systemu Ocen Oddziaływania na Środowisko.2
T-A-6Raport o oddziaływaniu przedsięwzięć turystycznych na środowisko i jego kontynuacja. Case Study.2
T-A-7Ekostrategie przedsiębiorstwa turystycznego. Proces budowy strategii. Case Study.1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń.13
A-A-3Przygotowanie pracy zaliczeniowej w formie prezentacji bądź referatu w grupach.10
A-A-4Lektura materiałów i podręczników z zakresu tematu, studia przypadków.10
A-A-5Konjsultacje5
A-A-6Zaliczenie2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D4/6_W01Posiada wiedzę z zakresu instrumentów mających wpływ na gospodarowanie zgodne z ekologią. Posiada wiedzę w zakresie przedsiębiorczości zgodnej z ekologicznymi zasadami gospodarowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_2A_W15Zna zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystującej wiedzę z zakresu ekonomii
Cel przedmiotuC-2Rozumienie wpływu środowiska na przedsiębiorstwo oraz gospodarki na środowisko.
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu ekologicznych aspektów zarządzania środowiskiem, w tym w turystyce.
C-3Znajomość i umiejętność interpretacji zajawisk oraz przepisów w zakresie zarządzania uwzględniającego zrównoważony rozwój.
Treści programoweT-A-5Praktyczne stosowanie systemu Ocen Oddziaływania na Środowisko.
T-A-1Przedsiębiorstwo turystyczne i podstawy jego funkcjonowania w gospodarce.
T-A-4Zarządzanie środowiskiem w przedsiębiorstwie turystycznym.
T-A-7Ekostrategie przedsiębiorstwa turystycznego. Proces budowy strategii. Case Study.
T-A-6Raport o oddziaływaniu przedsięwzięć turystycznych na środowisko i jego kontynuacja. Case Study.
T-A-3Zrównoważony rozwój regionów turystycznych w Polsce i Unii Europejskiej.
T-A-2Instrumenty polityki ekologicznej państwa a funkcjonowanie przedsiębiorstwa turystycznego.
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujące ( film, ekspozycja).
M-3Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
M-1Metody problemowe (metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie pracy zaliczeniowej w formie prezentacji bądź referatu w grupach.
S-1Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć nagradzane są jako aktywność i podnoszą ocenę końcową.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy własnej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami lub testu z mniejszą niż 50% liczbą odpowiedzi.
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi lub test na poziomie poniżej 50%.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca własna z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi lub test na poziomie ok. 60%.
4,0Dobrze wykonana praca własna, wnioski mogą zawierać drobne błędy, lub test na poziomie ok. 70%.
4,5Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca własna lub test na poziomie ok. 80%.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski lub test na poziomie ok. 90%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D4/6_U01Umiejętność przygotowania prezentacji bądź raportu w grupie oraz zaprezentowania go. Posiada umiejętność interpretacji i właściwego łączenia zagadnień środowiska i turystyki w syntetycznej i poprawnej formalnie oraz merytorycznie formie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu, dostrzegać problemy i je rozwiązywać
E_2A_U16Potrafi śledzić i analizować trendy w gospodarce, w tym oceniać efekty rozwoju zrównoważonego na poziomie globalnym, regionalnym i lokalnym
Cel przedmiotuC-2Rozumienie wpływu środowiska na przedsiębiorstwo oraz gospodarki na środowisko.
C-3Znajomość i umiejętność interpretacji zajawisk oraz przepisów w zakresie zarządzania uwzględniającego zrównoważony rozwój.
Treści programoweT-A-5Praktyczne stosowanie systemu Ocen Oddziaływania na Środowisko.
T-A-1Przedsiębiorstwo turystyczne i podstawy jego funkcjonowania w gospodarce.
T-A-4Zarządzanie środowiskiem w przedsiębiorstwie turystycznym.
T-A-7Ekostrategie przedsiębiorstwa turystycznego. Proces budowy strategii. Case Study.
T-A-6Raport o oddziaływaniu przedsięwzięć turystycznych na środowisko i jego kontynuacja. Case Study.
T-A-3Zrównoważony rozwój regionów turystycznych w Polsce i Unii Europejskiej.
T-A-2Instrumenty polityki ekologicznej państwa a funkcjonowanie przedsiębiorstwa turystycznego.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie pracy zaliczeniowej w formie prezentacji bądź referatu w grupach.
S-1Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć nagradzane są jako aktywność i podnoszą ocenę końcową.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy własnej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami.
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca własna z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi.
4,0Dobrze wykonana praca własna, wnioski mogą zawierać drobne błędy.
4,5Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca własna.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D4/6_K01Posiada kompetencje do uwzględniania w działaniach gospodarczych zrównoważonego rozwoju jako podstawy współczesnego gospodarowania na poziomie kraju-członka UE.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K06Uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
Cel przedmiotuC-2Rozumienie wpływu środowiska na przedsiębiorstwo oraz gospodarki na środowisko.
C-3Znajomość i umiejętność interpretacji zajawisk oraz przepisów w zakresie zarządzania uwzględniającego zrównoważony rozwój.
Treści programoweT-A-5Praktyczne stosowanie systemu Ocen Oddziaływania na Środowisko.
T-A-1Przedsiębiorstwo turystyczne i podstawy jego funkcjonowania w gospodarce.
T-A-4Zarządzanie środowiskiem w przedsiębiorstwie turystycznym.
T-A-7Ekostrategie przedsiębiorstwa turystycznego. Proces budowy strategii. Case Study.
T-A-6Raport o oddziaływaniu przedsięwzięć turystycznych na środowisko i jego kontynuacja. Case Study.
T-A-3Zrównoważony rozwój regionów turystycznych w Polsce i Unii Europejskiej.
T-A-2Instrumenty polityki ekologicznej państwa a funkcjonowanie przedsiębiorstwa turystycznego.
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujące ( film, ekspozycja).
M-3Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
M-1Metody problemowe (metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie pracy zaliczeniowej w formie prezentacji bądź referatu w grupach.
S-1Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć nagradzane są jako aktywność i podnoszą ocenę końcową.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy własnej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami lub testu z mniejszą niż 50% liczbą odpowiedzi
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi lub test na poziomie powyżej ok. 50%.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca własna z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi lub test na poziomie od ok. 60%.
4,0Dobrze wykonana praca własna, wnioski mogą zawierać drobne błędy, lub test na poziomie od ok. 70%.
4,5Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca własna lub test na poziomie od ok. 80%.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski lub test na poziomie od ok. 90%