Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Podst. uzdat. wody i oczyszcz. ścieków - 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podst. uzdat. wody i oczyszcz. ścieków - 1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Aniszewski <Andrzej.Aniszewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sławomira Bering <Slawomira.Bering@zut.edu.pl>, Krzysztof Tarnowski <Krzysztof.Tarnowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP5 15 1,60,44zaliczenie
wykładyW5 30 1,40,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z technologii wody i ścieków
W-2Podstawowe wiadomości z mechaniki płynów i hydrauliki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumienie standardowych metod i procesów (urządzeń) przy uzdatnianiu wód powierzchniowych i gruntowych oraz oczyszczaniu ścieków komunalnych
C-2Umiejętność projektowania podstawowych schematów stacji uzdatniania dla wód powierzchniowych i gruntowych oraz oczyszczalni ścieków komunalnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zaprojektowanie wybranych (znaczących w praktyce) urządzeń dla stacji uzdatniania wody powierzchniowej i gruntowej (obliczenia i wymiarowanie urzadzeń oraz instalacji zgodnie z wytycznymi projektowania stacji uzdatniania wód). Rysunki konstrukcyjne projektowanych urządzeń oraz instalacji15
15
wykłady
T-W-1Analiza aktualnych norm i rozporządzeń dotyczących jakości wód powierzchniowych i gruntowych przeznaczonych na cele bytowo-gospodarcze (w ramach standardowych metod uzdatniania tych wód)1
T-W-2Analiza najnowszych schematów technologicznych stacji uzdatniania wody - zasady optymalnego projektowania tych schematów (urządzeń) dla wód powierzchniowych i gruntowych2
T-W-3Procesy napowietrzania/utleniania w odniesieniu do wód powierzchniowych i gruntowych1
T-W-4Procesy (rodzaje) koagulacji wody (rodzaje i wybór optymalnych reagentów i flokulantów)1
T-W-5Procesy sedymentacji/flotacji (rodzaje stosowanych osadników oraz komór flokulacji)1
T-W-6Procesy (rodzaje) filtracji wody (rodzaje i zasady działania filtrów)2
T-W-7Procesy odżelaziania i odmanganiania wód (stosowane filtry i zasady ich działania)2
T-W-8Procesy dezynfekcji wód wraz z dezynfekcją końcową (rodzaje stosowanych w praktyce dezynfektantów)2
T-W-9Projektowanie urządzeń oraz instalacji w odniesieniu do standardowych procesów uzdatniania wód oraz w odniesieniu do gospodarki osadami powstającymi przy oczyszczaniu wód2
T-W-10Analiza aktualnych norm i rozporządzeń dotyczących projektowania stref ochronnych stacji uzdatniania wód1
T-W-11Ilość i jakość ścieków. Wskaźniki zanieczyszczeń. Konieczny stopień oczyszczania ścieków. Przepisy prawne dotyczące odprowadzania ścieków do odbiornika3
T-W-12Schematy oczyszczalni ścieków. Wybrane procesy stosowane w oczyszczaniu ścieków.3
T-W-13Urządzenia do mechanicznego oczyszczania ścieków - kraty, piaskowniki, osadniki wstępne4
T-W-14Urządzenia do biologicznego oczyszczania ścieków - złoża biologiczne, komory osadu czynnego5
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Udział w konsultacjach1
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego18
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu10
A-P-5Zaliczenie projektu4
48
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach1
A-W-3Bieżące utrwalanie poznanego materiału4
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-5Udział w zaliczeniu1
42

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/12_W01
Student zna i rozumie zagadnenia związane z urządzeniami do uzdatniania wody i oczyszczania ścieków. Definiuje, dobiera proste schematy stacji uzdatniania wody i oczyszczalni ścieków. Zna i rozumie podstawową wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania tych stacji
IS_1A_W15, IS_1A_W22C-2, C-1T-P-1, T-W-3, T-W-4, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/12_U01
Student potrafi rozwiązywać różne inżynierskie problemy związane z zakresem przedmiotu. Potrafi koordynować, organizować i weryfikować pracę zespołu. Wykonuje podstawowe i kompletne stacje uzdatniania wód oraz proste oczyszczalnie ścieków
IS_1A_U18, IS_1A_U05C-2T-P-1, T-W-1, T-W-2M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/12_K01
Student jest gotów do podnoszenia kwalifikacji przez całe życie. Jest kompetentny i odpowiedzialny a także potrafi inspirować innych w organizowaniu procesu samokształcenia się
IS_1A_K04, IS_1A_K01C-2, C-1T-W-11, T-W-12, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/12_W01
Student zna i rozumie zagadnenia związane z urządzeniami do uzdatniania wody i oczyszczania ścieków. Definiuje, dobiera proste schematy stacji uzdatniania wody i oczyszczalni ścieków. Zna i rozumie podstawową wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania tych stacji
2,0
3,0Student zna jedynie podstawową wiedzę związaną z zagadnieniami dotyczącymi procesów uzdatniania wody powierzchniowej i gruntowej oraz oczyszczania ścieków w tym także w aspekcie rozwiązań technologicznych i projektowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/12_U01
Student potrafi rozwiązywać różne inżynierskie problemy związane z zakresem przedmiotu. Potrafi koordynować, organizować i weryfikować pracę zespołu. Wykonuje podstawowe i kompletne stacje uzdatniania wód oraz proste oczyszczalnie ścieków
2,0
3,0Student poprawnie rozwiązuje jedynie wybrane (oderwane) rozwiązania (urządzenia) inżynierskie zwiazane z projektowaniem stacji uzdatniania dla wód powierzchniowych i gruntowych oraz oczyszczalni ścieków
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/12_K01
Student jest gotów do podnoszenia kwalifikacji przez całe życie. Jest kompetentny i odpowiedzialny a także potrafi inspirować innych w organizowaniu procesu samokształcenia się
2,0
3,0Student wykazuje jedynie minimalną chęć i motywację dla konieczności dalszego pogłębiania wiedzy w zakresie uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych oraz oczyszczania ścieków bez świadomości organizacji procesu uczenia się dla innych osób
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. A. L. Kowal, M. Świderska-Bróż, Oczyszczanie wody (wybrane rozdziały), PWN, Warszawa, 2009
  2. J. Nawrocki, S. Biłozor, Uzdatnianie wody. Procesy chemiczne i biologiczne (wybrane rozdziały), PWN, Warszawa-Poznań, 2000
  3. Zbysław Dymaczewski praca zbiorowa, Poradnik eksploatatora oczyszczalni ścieków, PZiTS oddział Wielkopolski, Poznań, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Wabag/Handbuch Wasser, Uzdatnianie wody. Poradnik (wybrane rozdziały), Oficyna Wydawnicza Projprzem-EKO, Bydgoszcz, 2000
  2. Czesław Grabarczyk, Hydraulika urządzeń uzdatniania wody, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa, 2017, ISBN 978-83-01-19466-6, Wydanie I

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zaprojektowanie wybranych (znaczących w praktyce) urządzeń dla stacji uzdatniania wody powierzchniowej i gruntowej (obliczenia i wymiarowanie urzadzeń oraz instalacji zgodnie z wytycznymi projektowania stacji uzdatniania wód). Rysunki konstrukcyjne projektowanych urządzeń oraz instalacji15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Analiza aktualnych norm i rozporządzeń dotyczących jakości wód powierzchniowych i gruntowych przeznaczonych na cele bytowo-gospodarcze (w ramach standardowych metod uzdatniania tych wód)1
T-W-2Analiza najnowszych schematów technologicznych stacji uzdatniania wody - zasady optymalnego projektowania tych schematów (urządzeń) dla wód powierzchniowych i gruntowych2
T-W-3Procesy napowietrzania/utleniania w odniesieniu do wód powierzchniowych i gruntowych1
T-W-4Procesy (rodzaje) koagulacji wody (rodzaje i wybór optymalnych reagentów i flokulantów)1
T-W-5Procesy sedymentacji/flotacji (rodzaje stosowanych osadników oraz komór flokulacji)1
T-W-6Procesy (rodzaje) filtracji wody (rodzaje i zasady działania filtrów)2
T-W-7Procesy odżelaziania i odmanganiania wód (stosowane filtry i zasady ich działania)2
T-W-8Procesy dezynfekcji wód wraz z dezynfekcją końcową (rodzaje stosowanych w praktyce dezynfektantów)2
T-W-9Projektowanie urządzeń oraz instalacji w odniesieniu do standardowych procesów uzdatniania wód oraz w odniesieniu do gospodarki osadami powstającymi przy oczyszczaniu wód2
T-W-10Analiza aktualnych norm i rozporządzeń dotyczących projektowania stref ochronnych stacji uzdatniania wód1
T-W-11Ilość i jakość ścieków. Wskaźniki zanieczyszczeń. Konieczny stopień oczyszczania ścieków. Przepisy prawne dotyczące odprowadzania ścieków do odbiornika3
T-W-12Schematy oczyszczalni ścieków. Wybrane procesy stosowane w oczyszczaniu ścieków.3
T-W-13Urządzenia do mechanicznego oczyszczania ścieków - kraty, piaskowniki, osadniki wstępne4
T-W-14Urządzenia do biologicznego oczyszczania ścieków - złoża biologiczne, komory osadu czynnego5
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Udział w konsultacjach1
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego18
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu10
A-P-5Zaliczenie projektu4
48
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach1
A-W-3Bieżące utrwalanie poznanego materiału4
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-5Udział w zaliczeniu1
42
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/12_W01Student zna i rozumie zagadnenia związane z urządzeniami do uzdatniania wody i oczyszczania ścieków. Definiuje, dobiera proste schematy stacji uzdatniania wody i oczyszczalni ścieków. Zna i rozumie podstawową wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania tych stacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W15Zna i rozumie podstawową wiedzę z zakresu rozwiązań technologicznych i projektowych w inżynierii środowiska
IS_1A_W22Zna i rozumie wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-2Umiejętność projektowania podstawowych schematów stacji uzdatniania dla wód powierzchniowych i gruntowych oraz oczyszczalni ścieków komunalnych
C-1Rozumienie standardowych metod i procesów (urządzeń) przy uzdatnianiu wód powierzchniowych i gruntowych oraz oczyszczaniu ścieków komunalnych
Treści programoweT-P-1Zaprojektowanie wybranych (znaczących w praktyce) urządzeń dla stacji uzdatniania wody powierzchniowej i gruntowej (obliczenia i wymiarowanie urzadzeń oraz instalacji zgodnie z wytycznymi projektowania stacji uzdatniania wód). Rysunki konstrukcyjne projektowanych urządzeń oraz instalacji
T-W-3Procesy napowietrzania/utleniania w odniesieniu do wód powierzchniowych i gruntowych
T-W-4Procesy (rodzaje) koagulacji wody (rodzaje i wybór optymalnych reagentów i flokulantów)
T-W-11Ilość i jakość ścieków. Wskaźniki zanieczyszczeń. Konieczny stopień oczyszczania ścieków. Przepisy prawne dotyczące odprowadzania ścieków do odbiornika
T-W-12Schematy oczyszczalni ścieków. Wybrane procesy stosowane w oczyszczaniu ścieków.
T-W-13Urządzenia do mechanicznego oczyszczania ścieków - kraty, piaskowniki, osadniki wstępne
T-W-14Urządzenia do biologicznego oczyszczania ścieków - złoża biologiczne, komory osadu czynnego
T-W-1Analiza aktualnych norm i rozporządzeń dotyczących jakości wód powierzchniowych i gruntowych przeznaczonych na cele bytowo-gospodarcze (w ramach standardowych metod uzdatniania tych wód)
T-W-2Analiza najnowszych schematów technologicznych stacji uzdatniania wody - zasady optymalnego projektowania tych schematów (urządzeń) dla wód powierzchniowych i gruntowych
T-W-5Procesy sedymentacji/flotacji (rodzaje stosowanych osadników oraz komór flokulacji)
T-W-6Procesy (rodzaje) filtracji wody (rodzaje i zasady działania filtrów)
T-W-7Procesy odżelaziania i odmanganiania wód (stosowane filtry i zasady ich działania)
T-W-8Procesy dezynfekcji wód wraz z dezynfekcją końcową (rodzaje stosowanych w praktyce dezynfektantów)
T-W-9Projektowanie urządzeń oraz instalacji w odniesieniu do standardowych procesów uzdatniania wód oraz w odniesieniu do gospodarki osadami powstającymi przy oczyszczaniu wód
T-W-10Analiza aktualnych norm i rozporządzeń dotyczących projektowania stref ochronnych stacji uzdatniania wód
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna jedynie podstawową wiedzę związaną z zagadnieniami dotyczącymi procesów uzdatniania wody powierzchniowej i gruntowej oraz oczyszczania ścieków w tym także w aspekcie rozwiązań technologicznych i projektowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/12_U01Student potrafi rozwiązywać różne inżynierskie problemy związane z zakresem przedmiotu. Potrafi koordynować, organizować i weryfikować pracę zespołu. Wykonuje podstawowe i kompletne stacje uzdatniania wód oraz proste oczyszczalnie ścieków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U18Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla inżynierii środowiska oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
IS_1A_U05Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-2Umiejętność projektowania podstawowych schematów stacji uzdatniania dla wód powierzchniowych i gruntowych oraz oczyszczalni ścieków komunalnych
Treści programoweT-P-1Zaprojektowanie wybranych (znaczących w praktyce) urządzeń dla stacji uzdatniania wody powierzchniowej i gruntowej (obliczenia i wymiarowanie urzadzeń oraz instalacji zgodnie z wytycznymi projektowania stacji uzdatniania wód). Rysunki konstrukcyjne projektowanych urządzeń oraz instalacji
T-W-1Analiza aktualnych norm i rozporządzeń dotyczących jakości wód powierzchniowych i gruntowych przeznaczonych na cele bytowo-gospodarcze (w ramach standardowych metod uzdatniania tych wód)
T-W-2Analiza najnowszych schematów technologicznych stacji uzdatniania wody - zasady optymalnego projektowania tych schematów (urządzeń) dla wód powierzchniowych i gruntowych
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie rozwiązuje jedynie wybrane (oderwane) rozwiązania (urządzenia) inżynierskie zwiazane z projektowaniem stacji uzdatniania dla wód powierzchniowych i gruntowych oraz oczyszczalni ścieków
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/12_K01Student jest gotów do podnoszenia kwalifikacji przez całe życie. Jest kompetentny i odpowiedzialny a także potrafi inspirować innych w organizowaniu procesu samokształcenia się
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K04Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści oraz efektów swojej pracy
IS_1A_K01Jest gotów do samodzielnego podejmowania niezależnych prac, wykazując się właściwą organizacją pracy także w przypadku pracy w zespole
Cel przedmiotuC-2Umiejętność projektowania podstawowych schematów stacji uzdatniania dla wód powierzchniowych i gruntowych oraz oczyszczalni ścieków komunalnych
C-1Rozumienie standardowych metod i procesów (urządzeń) przy uzdatnianiu wód powierzchniowych i gruntowych oraz oczyszczaniu ścieków komunalnych
Treści programoweT-W-11Ilość i jakość ścieków. Wskaźniki zanieczyszczeń. Konieczny stopień oczyszczania ścieków. Przepisy prawne dotyczące odprowadzania ścieków do odbiornika
T-W-12Schematy oczyszczalni ścieków. Wybrane procesy stosowane w oczyszczaniu ścieków.
T-W-1Analiza aktualnych norm i rozporządzeń dotyczących jakości wód powierzchniowych i gruntowych przeznaczonych na cele bytowo-gospodarcze (w ramach standardowych metod uzdatniania tych wód)
T-W-2Analiza najnowszych schematów technologicznych stacji uzdatniania wody - zasady optymalnego projektowania tych schematów (urządzeń) dla wód powierzchniowych i gruntowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje jedynie minimalną chęć i motywację dla konieczności dalszego pogłębiania wiedzy w zakresie uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych oraz oczyszczania ścieków bez świadomości organizacji procesu uczenia się dla innych osób
3,5
4,0
4,5
5,0