Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Systemy informacji przestrzennej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy informacji przestrzennej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Libront <Dorota.Libront@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Kurnatowski <Marek.Kurnatowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,56zaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy geodezji ogólnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania zagadnień z zakresu inżynierii środowiska z pomocą systemów informacji przestrzennej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analogowa mapa zasadnicza jako element SIP. Treści mapy,siatka współrzędnych.2
T-L-2Odczytywanie treści mapy i pomiary. Identyfikacja obiektów i atrybutów elementów sieci uzbrojenia.2
T-L-3Mapa numeryczna jako podstawowy element SIP. Zasady tworzenia mapy wektorowej.2
T-L-4Praca w środowisku CAD z mapą numeryczną- wektoryzacja.3
T-L-5Zapoznanie się z systemem GEO-INFO.2
T-L-6Analiza danych przestrzennych w środowisku GIS.2
T-L-7Zaliczenie projektu.2
15
wykłady
T-W-1Klasyfikacja i definicje map : analogowa,cyfrowa,numeryczna1
T-W-2Układy odniesienia, współrzędne i osnowy geodezyjne1
T-W-3Definicja i podstawowe funkcje GIS. Rola GIS w ochronie środowiska naturalnego1
T-W-4Numeryczna mapa zasadnicza jako mapa obiektowa, kategorie obiektów i ich atrybuty1
T-W-5NMZ jako mapa warstwowa, podział danych , warstwy tematyczne1
T-W-6Wektorowy model danych : prosty i topologiczny1
T-W-7Rastrowy i hybrydowy model danych. Wady i zalety modeli danych1
T-W-8Żródła danych i ich zdefiniowanie z uwzględnieniem opisu obiektów sieciowych1
T-W-9Metody terenowe pozyskiwania danych : pomiary z wykorzystaniem odbiorników GPS, monitoring, zdjęcia lotnicze i obrazy satelitarne1
T-W-10Metody kameralnego pozyskiwania danych: dygitalizacja, skanowanie, kalibracja,rasteryzacja i transfer danych1
T-W-11Podstawowe funkcje systemów GIS : wprowadzanie danych, generalizacja, przechowywanie i zarządzanie danymi. Analizy i prezentacja danych2
T-W-12Standardy i formaty danych. Krajowy system informacji o terenie.1
T-W-13Wymagania co do mapy zasadniczej w SIP. Geodezyjna Ewidencja Sieci Uzbrojenia Terenu.1
T-W-14Sprawdzian.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w ćwiczeniach projektowych15
A-L-2udział w konsultacjach2
A-L-3Samodzielne rozwiązywanie zadań i utrwalanie treści programowych.12
A-L-4Zaliczenie1
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2udział w konsultacjach1
A-W-3samodzielne utrwalanie i pogłębianie treści programowych - studia literaturowe13
A-W-4Zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów w formie sprawdzianu pisemnego podanych wcześniej treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzanie zadań projektowych, sprawdzian pisemny z wiedzy teoretycznej.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/04_W01
Zna i rozumie zasady tworzenia map numerycznych w SIP
IS_1A_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-12, T-W-13, T-W-3, T-W-5, T-W-11M-1S-1
IS_1A_S1/C/04_W02
Zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu SIP
IS_1A_W22C-1T-L-7, T-L-6, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/04_U01
Potrafi czytać geodezyjne mapy cyfrowe
IS_1A_U03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-12, T-W-13, T-W-3, T-W-5, T-W-11M-1S-1
IS_1A_S1/C/04_U02
Potrafi samodzielnie pogłębiać wiedzę
IS_1A_U15C-1T-W-10, T-L-7, T-L-6, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/04_K01
Jest gotów do ciągłego uczenia się
IS_1A_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-3, T-W-5, T-W-11M-1S-1
IS_1A_S1/C/04_K02
Jest gotów do podjęcia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
IS_1A_K02C-1T-W-10, T-W-3, T-W-9, T-L-7, T-L-6, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/04_W01
Zna i rozumie zasady tworzenia map numerycznych w SIP
2,0
3,0zna podstawowe zasady konstrukcji mapy numerycznej
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/04_W02
Zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu SIP
2,0
3,0student zna i rozumie podstawowe pojęcia w systemie GIS
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/04_U01
Potrafi czytać geodezyjne mapy cyfrowe
2,0
3,0student potrafi korzystać z danych zawartych na mapie cyfrowej w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/04_U02
Potrafi samodzielnie pogłębiać wiedzę
2,0
3,0Umie czytać ze zrozumieniem informacje zawarte na mapie cyfrowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/04_K01
Jest gotów do ciągłego uczenia się
2,0
3,0wykazuje w stopniu podstawowym potrzebę poznawania nowoczesnych technologii do rozwiązywania zagadnień inżynierskich
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/04_K02
Jest gotów do podjęcia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
2,0
3,0chętnie uczestniczy w pracy zespołowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kwietniewski M., GIS w wodociągach i kanalizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2013
  2. Gotlib D., Iwaniak A., Olszewski R., GIS: Obszary zastosowań, Wydawnictwo Naukowe PWN., Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Olszewski R., Kartograficzne modelowanie rzeźby terenu metodami inteligencji obliczeniowej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analogowa mapa zasadnicza jako element SIP. Treści mapy,siatka współrzędnych.2
T-L-2Odczytywanie treści mapy i pomiary. Identyfikacja obiektów i atrybutów elementów sieci uzbrojenia.2
T-L-3Mapa numeryczna jako podstawowy element SIP. Zasady tworzenia mapy wektorowej.2
T-L-4Praca w środowisku CAD z mapą numeryczną- wektoryzacja.3
T-L-5Zapoznanie się z systemem GEO-INFO.2
T-L-6Analiza danych przestrzennych w środowisku GIS.2
T-L-7Zaliczenie projektu.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja i definicje map : analogowa,cyfrowa,numeryczna1
T-W-2Układy odniesienia, współrzędne i osnowy geodezyjne1
T-W-3Definicja i podstawowe funkcje GIS. Rola GIS w ochronie środowiska naturalnego1
T-W-4Numeryczna mapa zasadnicza jako mapa obiektowa, kategorie obiektów i ich atrybuty1
T-W-5NMZ jako mapa warstwowa, podział danych , warstwy tematyczne1
T-W-6Wektorowy model danych : prosty i topologiczny1
T-W-7Rastrowy i hybrydowy model danych. Wady i zalety modeli danych1
T-W-8Żródła danych i ich zdefiniowanie z uwzględnieniem opisu obiektów sieciowych1
T-W-9Metody terenowe pozyskiwania danych : pomiary z wykorzystaniem odbiorników GPS, monitoring, zdjęcia lotnicze i obrazy satelitarne1
T-W-10Metody kameralnego pozyskiwania danych: dygitalizacja, skanowanie, kalibracja,rasteryzacja i transfer danych1
T-W-11Podstawowe funkcje systemów GIS : wprowadzanie danych, generalizacja, przechowywanie i zarządzanie danymi. Analizy i prezentacja danych2
T-W-12Standardy i formaty danych. Krajowy system informacji o terenie.1
T-W-13Wymagania co do mapy zasadniczej w SIP. Geodezyjna Ewidencja Sieci Uzbrojenia Terenu.1
T-W-14Sprawdzian.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w ćwiczeniach projektowych15
A-L-2udział w konsultacjach2
A-L-3Samodzielne rozwiązywanie zadań i utrwalanie treści programowych.12
A-L-4Zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2udział w konsultacjach1
A-W-3samodzielne utrwalanie i pogłębianie treści programowych - studia literaturowe13
A-W-4Zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/04_W01Zna i rozumie zasady tworzenia map numerycznych w SIP
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W02Zna zasady geometrii wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące w szczególności zapisu i odczytu rysunków architektonicznych, budowlanych, map geodezyjnych, geologicznych z wykorzystaniem CAD
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania zagadnień z zakresu inżynierii środowiska z pomocą systemów informacji przestrzennej.
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja i definicje map : analogowa,cyfrowa,numeryczna
T-W-2Układy odniesienia, współrzędne i osnowy geodezyjne
T-W-4Numeryczna mapa zasadnicza jako mapa obiektowa, kategorie obiektów i ich atrybuty
T-W-6Wektorowy model danych : prosty i topologiczny
T-W-7Rastrowy i hybrydowy model danych. Wady i zalety modeli danych
T-W-8Żródła danych i ich zdefiniowanie z uwzględnieniem opisu obiektów sieciowych
T-W-12Standardy i formaty danych. Krajowy system informacji o terenie.
T-W-13Wymagania co do mapy zasadniczej w SIP. Geodezyjna Ewidencja Sieci Uzbrojenia Terenu.
T-W-3Definicja i podstawowe funkcje GIS. Rola GIS w ochronie środowiska naturalnego
T-W-5NMZ jako mapa warstwowa, podział danych , warstwy tematyczne
T-W-11Podstawowe funkcje systemów GIS : wprowadzanie danych, generalizacja, przechowywanie i zarządzanie danymi. Analizy i prezentacja danych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów w formie sprawdzianu pisemnego podanych wcześniej treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna podstawowe zasady konstrukcji mapy numerycznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/04_W02Zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu SIP
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W22Zna i rozumie wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania zagadnień z zakresu inżynierii środowiska z pomocą systemów informacji przestrzennej.
Treści programoweT-L-7Zaliczenie projektu.
T-L-6Analiza danych przestrzennych w środowisku GIS.
T-L-5Zapoznanie się z systemem GEO-INFO.
T-L-1Analogowa mapa zasadnicza jako element SIP. Treści mapy,siatka współrzędnych.
T-L-2Odczytywanie treści mapy i pomiary. Identyfikacja obiektów i atrybutów elementów sieci uzbrojenia.
T-L-3Mapa numeryczna jako podstawowy element SIP. Zasady tworzenia mapy wektorowej.
T-L-4Praca w środowisku CAD z mapą numeryczną- wektoryzacja.
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzanie zadań projektowych, sprawdzian pisemny z wiedzy teoretycznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna i rozumie podstawowe pojęcia w systemie GIS
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/04_U01Potrafi czytać geodezyjne mapy cyfrowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U03Potrafi odczytać rysunki architektoniczne, budowlane oraz mapy geodezyjne i geologiczne; potrafi sporządzić dokumentację graficzną w środowisku wybranych programów CAD
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania zagadnień z zakresu inżynierii środowiska z pomocą systemów informacji przestrzennej.
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja i definicje map : analogowa,cyfrowa,numeryczna
T-W-2Układy odniesienia, współrzędne i osnowy geodezyjne
T-W-4Numeryczna mapa zasadnicza jako mapa obiektowa, kategorie obiektów i ich atrybuty
T-W-6Wektorowy model danych : prosty i topologiczny
T-W-7Rastrowy i hybrydowy model danych. Wady i zalety modeli danych
T-W-8Żródła danych i ich zdefiniowanie z uwzględnieniem opisu obiektów sieciowych
T-W-12Standardy i formaty danych. Krajowy system informacji o terenie.
T-W-13Wymagania co do mapy zasadniczej w SIP. Geodezyjna Ewidencja Sieci Uzbrojenia Terenu.
T-W-3Definicja i podstawowe funkcje GIS. Rola GIS w ochronie środowiska naturalnego
T-W-5NMZ jako mapa warstwowa, podział danych , warstwy tematyczne
T-W-11Podstawowe funkcje systemów GIS : wprowadzanie danych, generalizacja, przechowywanie i zarządzanie danymi. Analizy i prezentacja danych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów w formie sprawdzianu pisemnego podanych wcześniej treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi korzystać z danych zawartych na mapie cyfrowej w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/04_U02Potrafi samodzielnie pogłębiać wiedzę
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U15Potrafi uczyć się samodzielnie
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania zagadnień z zakresu inżynierii środowiska z pomocą systemów informacji przestrzennej.
Treści programoweT-W-10Metody kameralnego pozyskiwania danych: dygitalizacja, skanowanie, kalibracja,rasteryzacja i transfer danych
T-L-7Zaliczenie projektu.
T-L-6Analiza danych przestrzennych w środowisku GIS.
T-L-5Zapoznanie się z systemem GEO-INFO.
T-L-1Analogowa mapa zasadnicza jako element SIP. Treści mapy,siatka współrzędnych.
T-L-2Odczytywanie treści mapy i pomiary. Identyfikacja obiektów i atrybutów elementów sieci uzbrojenia.
T-L-3Mapa numeryczna jako podstawowy element SIP. Zasady tworzenia mapy wektorowej.
T-L-4Praca w środowisku CAD z mapą numeryczną- wektoryzacja.
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzanie zadań projektowych, sprawdzian pisemny z wiedzy teoretycznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie czytać ze zrozumieniem informacje zawarte na mapie cyfrowej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/04_K01Jest gotów do ciągłego uczenia się
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K01Jest gotów do samodzielnego podejmowania niezależnych prac, wykazując się właściwą organizacją pracy także w przypadku pracy w zespole
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania zagadnień z zakresu inżynierii środowiska z pomocą systemów informacji przestrzennej.
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja i definicje map : analogowa,cyfrowa,numeryczna
T-W-2Układy odniesienia, współrzędne i osnowy geodezyjne
T-W-4Numeryczna mapa zasadnicza jako mapa obiektowa, kategorie obiektów i ich atrybuty
T-W-6Wektorowy model danych : prosty i topologiczny
T-W-7Rastrowy i hybrydowy model danych. Wady i zalety modeli danych
T-W-8Żródła danych i ich zdefiniowanie z uwzględnieniem opisu obiektów sieciowych
T-W-12Standardy i formaty danych. Krajowy system informacji o terenie.
T-W-13Wymagania co do mapy zasadniczej w SIP. Geodezyjna Ewidencja Sieci Uzbrojenia Terenu.
T-W-14Sprawdzian.
T-W-3Definicja i podstawowe funkcje GIS. Rola GIS w ochronie środowiska naturalnego
T-W-5NMZ jako mapa warstwowa, podział danych , warstwy tematyczne
T-W-11Podstawowe funkcje systemów GIS : wprowadzanie danych, generalizacja, przechowywanie i zarządzanie danymi. Analizy i prezentacja danych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów w formie sprawdzianu pisemnego podanych wcześniej treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wykazuje w stopniu podstawowym potrzebę poznawania nowoczesnych technologii do rozwiązywania zagadnień inżynierskich
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/04_K02Jest gotów do podjęcia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K02Jest gotów do podejmowania refleksji nad pozatechnicznymi aspektami i skutkami działalności inżynierskiej oraz jej wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania zagadnień z zakresu inżynierii środowiska z pomocą systemów informacji przestrzennej.
Treści programoweT-W-10Metody kameralnego pozyskiwania danych: dygitalizacja, skanowanie, kalibracja,rasteryzacja i transfer danych
T-W-3Definicja i podstawowe funkcje GIS. Rola GIS w ochronie środowiska naturalnego
T-W-9Metody terenowe pozyskiwania danych : pomiary z wykorzystaniem odbiorników GPS, monitoring, zdjęcia lotnicze i obrazy satelitarne
T-L-7Zaliczenie projektu.
T-L-6Analiza danych przestrzennych w środowisku GIS.
T-L-5Zapoznanie się z systemem GEO-INFO.
T-L-1Analogowa mapa zasadnicza jako element SIP. Treści mapy,siatka współrzędnych.
T-L-2Odczytywanie treści mapy i pomiary. Identyfikacja obiektów i atrybutów elementów sieci uzbrojenia.
T-L-3Mapa numeryczna jako podstawowy element SIP. Zasady tworzenia mapy wektorowej.
T-L-4Praca w środowisku CAD z mapą numeryczną- wektoryzacja.
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzanie zadań projektowych, sprawdzian pisemny z wiedzy teoretycznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0chętnie uczestniczy w pracy zespołowej
3,5
4,0
4,5
5,0