Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy technologii wody i ścieków-1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy technologii wody i ścieków-1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Głowacka <Anna.Glowacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bartosz Bogusławski <Bartosz.Boguslawski@zut.edu.pl>, Jacek Mazur <Jacek.Mazur@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP4 15 1,20,25zaliczenie
laboratoriaL4 15 1,20,25zaliczenie
wykładyW4 30 3,60,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1chemia ogólna, biologia, ekologia
W-2matematyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z procesami chemicznymi zachodzącymi w środowisku wodnym
C-2przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących zagadnień procesów uzdatniania wody
C-3zapoznanie studentów z urządzeniami stosowanymi do uzdatniania wody
C-4wyrobienie umiejetności wykonania podstawowych analiz chemicznych
C-5ukształtowanie umiejętności wykonania podstawowych obliczeń z zakresu uzdatniania wody
C-6wyrobienie umiejętności sprawnego wyliczenia wskaźników użycia wody, ładunków zanieczyszczeń i wykonania bilansu jakości ścieków

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia wstępne. BHP w laboratorium chemicznym. Obsługa spektrofotometru.2
T-L-2Proces ozonowania wody.3
T-L-3Adsorpcja zanieczyszczeń wody na węglu aktywnym.3
T-L-4Zdolność napowietrzania wody (Oxygen Capacity)3
T-L-5Proces koagulacji i flokulacji zanieczyszczeń w wodzie i ściekach.4
15
projekty
T-P-1Metody prognozowania składu i ilości ścieków dopływających do oczyszczalni. Wskaźniki zużycia wody. Ładunki zanieczyszczeń ścieków. Bilans jakości ściekowych nieoczyszcznych i oczyszczonych. Sprawność działania oczyszczalni ścieków.15
15
wykłady
T-W-1Realizacja 30 godzin wykładów dotyczących zagadnień związanych z Technologią Wody: Fizyczne i chemiczne właściwości wody. Skład chemiczny wód występujących w przyrodzie. Normy prawne stawiane wodzie wykorzystywanej do spożycia. Procesy separacji fazy stałej w wodach. Procesy sedymentacji i flotacji w oczyszczaniu wody. Filtry powolne i pospieszne. Proces koagulacji i strącania w oczyszczaniu wody. Procesy uzdatniania wody metodami sorpcyjnymi. Fizyczne i chemiczne metody dezynfekcji wody. Procesy membranowe wykorzystywane w technologii oczyszczania wody. Usuwanie związków żelaza i manganu z wody. Proces wymiany jonowej. Biologiczne metody uzdatniania wody. Wpływ organizmów wodnych na jakość ujmowanej wody.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Zapoznanie się z metodami badań odowiązującymi podczas ćwiczeń laboratoryjnych5
A-L-3Przygotowanie się do wykonania i zaliczenia poszczególnych cwiczeń laboratoryjnych.7
A-L-4Uczestniczenie w konsultacjach4
A-L-5Opracowanie uzyskanych wyników i wniosków, przygotowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń5
36
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Bieżące studiowanie literatury14
A-P-3Uczestniczenie w konsultacjach2
A-P-4Przygotowanie projektu do zaliczenia3
A-P-5Zaliczenie projektu2
36
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Bieżące utrwalanie poznanego materiału32
A-W-3Przygotowanie go egzaminu30
A-W-4Uczestniczenie w konsultacjach12
A-W-5Egzamin4
108

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2prezentacja multimedialna z użyciem komputera i projektora
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4ćwiczenia laboratoryjne
M-5projekt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: oceny cząstkowe za przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych oraz oceny za sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów w formie pytań otwartych
S-3Ocena podsumowująca: ocena za wykonany projekt

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/07-1_W01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć ma wiedzę z zakresu chemii, biologii i powinien definiować przemiany zachodzące w wodach, zaproponować obliczenia urządzeń technologicznych do uzdatniania wody i oczyszczania ścieków. Zna i rozumie procesy technologiczne uzdatniania wody i powinien znać urządzenia technologiczne potrzebne do jej uzdatnienia. Student w wyniku przeprowadzonych zajęć powinien znać zasady BHP obowiązujące w laboratorium chemicznym. Powinien znać zasady wykonania analiz chemicznych wody i ścieków, rzetelnie wyliczyć otrzymane wyniki analiz chemicznych, wytłumaczyć i sformułować wnioski na ich podstawie.
IS_1A_W09, IS_1A_W16, IS_1A_W21, IS_1A_W01C-5, C-1, C-2, C-3T-L-1, T-W-1M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/07-1_U01
Student potrafi analizować procesy technologiczne uzdatniania wody. Potrafi zaprojektować proste urządzenie lub prostą technologię uzdatniania wody oraz dokonać oceny istniejących rozwiązań. Student potrafi wybrać optymalną technologię dla prostej stacji uzdatniania wody. Student potrafi przeprowadzić analizy chemiczne związane z procesem uzdatniania wody, interpretować uzyskane wyniki badań i wyciągać wnioski.
IS_1A_U01, IS_1A_U04, IS_1A_U18, IS_1A_U19C-4, C-5, C-6T-P-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-4, M-5S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/07-1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest gotowy do samodzielnego podejmowania niezależnych prac. Jest gotowy rozumieć pozatechniczne aspekty i skutki wpływu technologii wody i ścieków na środowisko naturalne. Jest gotowy do działania w sposób profesjonalny Ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej.
IS_1A_K02, IS_1A_K05, IS_1A_K01C-4, C-5, C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/07-1_W01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć ma wiedzę z zakresu chemii, biologii i powinien definiować przemiany zachodzące w wodach, zaproponować obliczenia urządzeń technologicznych do uzdatniania wody i oczyszczania ścieków. Zna i rozumie procesy technologiczne uzdatniania wody i powinien znać urządzenia technologiczne potrzebne do jej uzdatnienia. Student w wyniku przeprowadzonych zajęć powinien znać zasady BHP obowiązujące w laboratorium chemicznym. Powinien znać zasady wykonania analiz chemicznych wody i ścieków, rzetelnie wyliczyć otrzymane wyniki analiz chemicznych, wytłumaczyć i sformułować wnioski na ich podstawie.
2,0
3,0Student poprawnie definiuje przemiany chemiczne zachodzące w wodach. Potrafi poprawnie wykonać obliczenia do prostych urządzeń do uzdatniania wody. Ma uporządkowaną wiedzę o procesach technologicznych stosowanych do uzdatniania wody. Potrafi poprawnie wymienić i scharakteryzować urządzenia technologiczne stosowane do uzdatniania wody
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/07-1_U01
Student potrafi analizować procesy technologiczne uzdatniania wody. Potrafi zaprojektować proste urządzenie lub prostą technologię uzdatniania wody oraz dokonać oceny istniejących rozwiązań. Student potrafi wybrać optymalną technologię dla prostej stacji uzdatniania wody. Student potrafi przeprowadzić analizy chemiczne związane z procesem uzdatniania wody, interpretować uzyskane wyniki badań i wyciągać wnioski.
2,0
3,0Student potrafi tylko zaproponować proces technologiczny uzdatniania wody, bez jego analizy. Potrafi zaprojektować proste urządzenie lub prostą technologię uzdatniania wody. Umie obliczyć wskaźnik zużycia wody, ładunki zanieczyszczeń w ściekach, wykonać bilans jakości ścieków, ale wyciąga tylko ogólne wnioski.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/07-1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest gotowy do samodzielnego podejmowania niezależnych prac. Jest gotowy rozumieć pozatechniczne aspekty i skutki wpływu technologii wody i ścieków na środowisko naturalne. Jest gotowy do działania w sposób profesjonalny Ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej.
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy podczas ćwiczeń laboratoryjnych i projektowych. Podczas wykładów, ćwiczeń laboratoryjnych i projektu nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość ekologiczną oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kowal A. L., Świderska-Bróż M., Oczyszczanie wody. Podstawy teoretyczne i technologiczne, procesy i urządzenia, PWN, Warszawa, 2009
  2. Nawrocki J., Procesy fizyczne, chemiczne i biologiczne, Wyd. Nauk. UAM, PWN, Warszawa, 2010
  3. Labijak H., Technologia wody. Ćwiczenia laboratoryjne., Wyd. Polit. Poznańskiej, Poznań, 2004
  4. Mazur J., Iżewska A., Gibczyńska M., Materiały pomocnicze do ćwiczeń laboratoryjnych z Technologii wody i ścieków, aizewska.zut.edu.pl, Szczecin, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Łomotowski J., Szpindor A., Nowoczesne systemy oczyszczania ścieków, Arkady, Warszawa, 2002
  2. Krzywy E., Iżewska A., Gospodarka ściekami i osadami ściekowymi, Wyd. AR Szczecin, Szczecin, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia wstępne. BHP w laboratorium chemicznym. Obsługa spektrofotometru.2
T-L-2Proces ozonowania wody.3
T-L-3Adsorpcja zanieczyszczeń wody na węglu aktywnym.3
T-L-4Zdolność napowietrzania wody (Oxygen Capacity)3
T-L-5Proces koagulacji i flokulacji zanieczyszczeń w wodzie i ściekach.4
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Metody prognozowania składu i ilości ścieków dopływających do oczyszczalni. Wskaźniki zużycia wody. Ładunki zanieczyszczeń ścieków. Bilans jakości ściekowych nieoczyszcznych i oczyszczonych. Sprawność działania oczyszczalni ścieków.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Realizacja 30 godzin wykładów dotyczących zagadnień związanych z Technologią Wody: Fizyczne i chemiczne właściwości wody. Skład chemiczny wód występujących w przyrodzie. Normy prawne stawiane wodzie wykorzystywanej do spożycia. Procesy separacji fazy stałej w wodach. Procesy sedymentacji i flotacji w oczyszczaniu wody. Filtry powolne i pospieszne. Proces koagulacji i strącania w oczyszczaniu wody. Procesy uzdatniania wody metodami sorpcyjnymi. Fizyczne i chemiczne metody dezynfekcji wody. Procesy membranowe wykorzystywane w technologii oczyszczania wody. Usuwanie związków żelaza i manganu z wody. Proces wymiany jonowej. Biologiczne metody uzdatniania wody. Wpływ organizmów wodnych na jakość ujmowanej wody.30
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Zapoznanie się z metodami badań odowiązującymi podczas ćwiczeń laboratoryjnych5
A-L-3Przygotowanie się do wykonania i zaliczenia poszczególnych cwiczeń laboratoryjnych.7
A-L-4Uczestniczenie w konsultacjach4
A-L-5Opracowanie uzyskanych wyników i wniosków, przygotowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń5
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Bieżące studiowanie literatury14
A-P-3Uczestniczenie w konsultacjach2
A-P-4Przygotowanie projektu do zaliczenia3
A-P-5Zaliczenie projektu2
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Bieżące utrwalanie poznanego materiału32
A-W-3Przygotowanie go egzaminu30
A-W-4Uczestniczenie w konsultacjach12
A-W-5Egzamin4
108
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/07-1_W01Student w wyniku przeprowadzonych zajęć ma wiedzę z zakresu chemii, biologii i powinien definiować przemiany zachodzące w wodach, zaproponować obliczenia urządzeń technologicznych do uzdatniania wody i oczyszczania ścieków. Zna i rozumie procesy technologiczne uzdatniania wody i powinien znać urządzenia technologiczne potrzebne do jej uzdatnienia. Student w wyniku przeprowadzonych zajęć powinien znać zasady BHP obowiązujące w laboratorium chemicznym. Powinien znać zasady wykonania analiz chemicznych wody i ścieków, rzetelnie wyliczyć otrzymane wyniki analiz chemicznych, wytłumaczyć i sformułować wnioski na ich podstawie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W09Zna i rozumie podstawową wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia inżynierii środowiska dotyczące: • termodynamiki technicznej, • wymiany ciepła i masy, • mechaniki płynów, • biologii i chemii
IS_1A_W16Zna i rozumie podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu inżynierii środowiska w tym dotyczącą między innymi: •systemów technicznego wyposażenia budynków, •źródeł ciepła i chłodu, wymienników ciepła, • sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, • technologii, systemów i urządzeń uzdatniania wody oraz oczyszczania ścieków, • inżynierii ochrony powietrza, • geotechniki, • hydrologii, • gospodarki odpadami
IS_1A_W21Zna zasady wykonywania pomiarów i organizacji pracy w laboratoriach
IS_1A_W01Zna i rozumie podstawową wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii, biologii i innych obszarów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-5ukształtowanie umiejętności wykonania podstawowych obliczeń z zakresu uzdatniania wody
C-1zapoznanie studentów z procesami chemicznymi zachodzącymi w środowisku wodnym
C-2przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących zagadnień procesów uzdatniania wody
C-3zapoznanie studentów z urządzeniami stosowanymi do uzdatniania wody
Treści programoweT-L-1Zajęcia wstępne. BHP w laboratorium chemicznym. Obsługa spektrofotometru.
T-W-1Realizacja 30 godzin wykładów dotyczących zagadnień związanych z Technologią Wody: Fizyczne i chemiczne właściwości wody. Skład chemiczny wód występujących w przyrodzie. Normy prawne stawiane wodzie wykorzystywanej do spożycia. Procesy separacji fazy stałej w wodach. Procesy sedymentacji i flotacji w oczyszczaniu wody. Filtry powolne i pospieszne. Proces koagulacji i strącania w oczyszczaniu wody. Procesy uzdatniania wody metodami sorpcyjnymi. Fizyczne i chemiczne metody dezynfekcji wody. Procesy membranowe wykorzystywane w technologii oczyszczania wody. Usuwanie związków żelaza i manganu z wody. Proces wymiany jonowej. Biologiczne metody uzdatniania wody. Wpływ organizmów wodnych na jakość ujmowanej wody.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2prezentacja multimedialna z użyciem komputera i projektora
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów w formie pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie definiuje przemiany chemiczne zachodzące w wodach. Potrafi poprawnie wykonać obliczenia do prostych urządzeń do uzdatniania wody. Ma uporządkowaną wiedzę o procesach technologicznych stosowanych do uzdatniania wody. Potrafi poprawnie wymienić i scharakteryzować urządzenia technologiczne stosowane do uzdatniania wody
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/07-1_U01Student potrafi analizować procesy technologiczne uzdatniania wody. Potrafi zaprojektować proste urządzenie lub prostą technologię uzdatniania wody oraz dokonać oceny istniejących rozwiązań. Student potrafi wybrać optymalną technologię dla prostej stacji uzdatniania wody. Student potrafi przeprowadzić analizy chemiczne związane z procesem uzdatniania wody, interpretować uzyskane wyniki badań i wyciągać wnioski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U01Potrafi dokonać klasyfikacji urządzeń oraz instalacji z zakresu inżynierii środowiska
IS_1A_U04Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
IS_1A_U18Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla inżynierii środowiska oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
IS_1A_U19Potrafi wybrać odpowiednią technologię dla rozwiązania prostego zadania z zakresu inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-4wyrobienie umiejetności wykonania podstawowych analiz chemicznych
C-5ukształtowanie umiejętności wykonania podstawowych obliczeń z zakresu uzdatniania wody
C-6wyrobienie umiejętności sprawnego wyliczenia wskaźników użycia wody, ładunków zanieczyszczeń i wykonania bilansu jakości ścieków
Treści programoweT-P-1Metody prognozowania składu i ilości ścieków dopływających do oczyszczalni. Wskaźniki zużycia wody. Ładunki zanieczyszczeń ścieków. Bilans jakości ściekowych nieoczyszcznych i oczyszczonych. Sprawność działania oczyszczalni ścieków.
T-L-1Zajęcia wstępne. BHP w laboratorium chemicznym. Obsługa spektrofotometru.
T-L-2Proces ozonowania wody.
T-L-3Adsorpcja zanieczyszczeń wody na węglu aktywnym.
T-L-4Zdolność napowietrzania wody (Oxygen Capacity)
T-L-5Proces koagulacji i flokulacji zanieczyszczeń w wodzie i ściekach.
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia laboratoryjne
M-5projekt
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: oceny cząstkowe za przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych oraz oceny za sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: ocena za wykonany projekt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi tylko zaproponować proces technologiczny uzdatniania wody, bez jego analizy. Potrafi zaprojektować proste urządzenie lub prostą technologię uzdatniania wody. Umie obliczyć wskaźnik zużycia wody, ładunki zanieczyszczeń w ściekach, wykonać bilans jakości ścieków, ale wyciąga tylko ogólne wnioski.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/07-1_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest gotowy do samodzielnego podejmowania niezależnych prac. Jest gotowy rozumieć pozatechniczne aspekty i skutki wpływu technologii wody i ścieków na środowisko naturalne. Jest gotowy do działania w sposób profesjonalny Ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K02Jest gotów do podejmowania refleksji nad pozatechnicznymi aspektami i skutkami działalności inżynierskiej oraz jej wpływu na środowisko
IS_1A_K05Jest gotów do działania w sposób profesjonalny i podejmowania etycznych aspektów związanych z własną pracą i etosem zawodu
IS_1A_K01Jest gotów do samodzielnego podejmowania niezależnych prac, wykazując się właściwą organizacją pracy także w przypadku pracy w zespole
Cel przedmiotuC-4wyrobienie umiejetności wykonania podstawowych analiz chemicznych
C-5ukształtowanie umiejętności wykonania podstawowych obliczeń z zakresu uzdatniania wody
C-1zapoznanie studentów z procesami chemicznymi zachodzącymi w środowisku wodnym
C-2przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących zagadnień procesów uzdatniania wody
C-3zapoznanie studentów z urządzeniami stosowanymi do uzdatniania wody
Treści programoweT-L-1Zajęcia wstępne. BHP w laboratorium chemicznym. Obsługa spektrofotometru.
T-L-2Proces ozonowania wody.
T-L-3Adsorpcja zanieczyszczeń wody na węglu aktywnym.
T-L-4Zdolność napowietrzania wody (Oxygen Capacity)
T-L-5Proces koagulacji i flokulacji zanieczyszczeń w wodzie i ściekach.
T-W-1Realizacja 30 godzin wykładów dotyczących zagadnień związanych z Technologią Wody: Fizyczne i chemiczne właściwości wody. Skład chemiczny wód występujących w przyrodzie. Normy prawne stawiane wodzie wykorzystywanej do spożycia. Procesy separacji fazy stałej w wodach. Procesy sedymentacji i flotacji w oczyszczaniu wody. Filtry powolne i pospieszne. Proces koagulacji i strącania w oczyszczaniu wody. Procesy uzdatniania wody metodami sorpcyjnymi. Fizyczne i chemiczne metody dezynfekcji wody. Procesy membranowe wykorzystywane w technologii oczyszczania wody. Usuwanie związków żelaza i manganu z wody. Proces wymiany jonowej. Biologiczne metody uzdatniania wody. Wpływ organizmów wodnych na jakość ujmowanej wody.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2prezentacja multimedialna z użyciem komputera i projektora
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4ćwiczenia laboratoryjne
M-5projekt
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: oceny cząstkowe za przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych oraz oceny za sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów w formie pytań otwartych
S-3Ocena podsumowująca: ocena za wykonany projekt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy podczas ćwiczeń laboratoryjnych i projektowych. Podczas wykładów, ćwiczeń laboratoryjnych i projektu nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość ekologiczną oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej.
3,5
4,0
4,5
5,0