Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Szkolenie psów przewodników osób niewidomych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Szkolenie psów przewodników osób niewidomych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogdan Lasota <Bogdan.Lasota@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
zajęcia terenoweT7 18 0,80,60zaliczenie
wykładyW7 6 0,20,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza w zakrseie dobrostanu zwierząt, odchowu szczeniąt, psychologii psów. Znajomość ras psów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapozananie studentów ze znaczeniem psa dla osób niewidomych
C-2Wykształcenie w studentach zrozumienia roli i znaczenia psów dla niewidomych
C-3Nabycie podstawowych umieętności z zakresu organizowania i szkolenia psów na przewodników niewidomych
C-4Zapoznanie studentów z organzacją i przebiegiem szkolenia psów przewodników osób niewidpmych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
zajęcia terenowe
T-T-1Kryteria wyboru odpowiedniego psa- rasy, wielkość, charakter.3
T-T-2Szczenięta i „rodziny zastępcze” . Zasady wychowu szczeniąt przeznaczonych do dalszego szkolenia3
T-T-3Kryteria wyboru odchowanych psów do szkolenia – wstępna selekcja4
T-T-4Wstępna selekcja psów odchowanych podczas sprawdzianu w warunkach miejskich.5
T-T-5Sprzęt do szkolenia. Etapy szkolenia. Wymagania egzaminu komisyjnego3
18
wykłady
T-W-1Zapotrzebowanie na psy przewodniki, przepisy regulujące przyznawanie/ refundację zakupu psa przewodnika w Polsce i wybranych krajach UE. Organizacja szkoleń psów przewodników2
T-W-2Kształcenie psów przewodników. Kryteria wyboru odpowiedniego psa- rasy, wielkość, charakter. Szczenięta i „rodziny zastępcze” . Zasady wychowu szczeniąt przeznaczonych do dalszego szkolenia Kryteria wyboru odchowanych psów do szkolenia – wstępna selekcja2
T-W-3Proces szkolenia na psa przewodnika. Rola więzi człowiek- pies. Regulacje prawne dotyczące dostępu psów przewodników do obiektów publicznych. Kształcenie trenerów psów przewodników Pies senior- „emerytura” psów przewodników2
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
zajęcia terenowe
A-T-1Indywudualny udział w zajęciach10
A-T-2Indywidualny udział w zajęciach, przygotowanie projektu3
A-T-3Zajęcia praktyczne, wykonanie projektu6
A-T-4Zajęcia praktyczne, wykonanie hipotycznego projektu5
24
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach6
6

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład inormacyjny
M-2pokaz ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena wykonania zadań postawionych przez prowadzącego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C41_W01
Student po ukończeniu kursu posiada wiedzę o znaczeniu psa przewodnika dla osoby niewidomej, wie, jak zorganizowane jest przyznawanie psów przewodników w Polsce i wybranych krajach UE oraz jak przebiega ich szkoleni
Kn_1P_W13, Kn_1P_W20C-4T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C41_U01
Potrafi zorganizować i przeprowadzić szkolenie psów przewodników osób niewidomych
Kn_1P_U07, Kn_1P_U08C-3T-W-2M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C41_K01
Posiada świadomość roli psów przewodników dla osób niewidomych zarówno w aspekcie psychicznym, jak i praktycznego funkcjonowania z codziennym życiu.
Kn_1P_K04, Kn_1P_K01C-2T-W-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C41_W01
Student po ukończeniu kursu posiada wiedzę o znaczeniu psa przewodnika dla osoby niewidomej, wie, jak zorganizowane jest przyznawanie psów przewodników w Polsce i wybranych krajach UE oraz jak przebiega ich szkoleni
2,0
3,0Student po ukończeniu kursu posiada wiedzę o znaczeniu psa przewodnika dla osoby niewidomej, wie, jak zorganizowane jest przyznawanie psów przewodników w Polsce ioraz jak przebiega ich szkolenie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C41_U01
Potrafi zorganizować i przeprowadzić szkolenie psów przewodników osób niewidomych
2,0
3,0Wie jak zorganizować i przeprowadzić szkolenie psów przewodników osób niewidomych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C41_K01
Posiada świadomość roli psów przewodników dla osób niewidomych zarówno w aspekcie psychicznym, jak i praktycznego funkcjonowania z codziennym życiu.
2,0
3,0Posiada świadomość roli psów przewodników dla osób niewidomych .
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Walter H. Rupp:, Der Blindenhund - die neue Ausbildungsmethode [Pies przewodnik niewidomych- nowe metody szkolenia], Verlag Müller Rüschlikon, 1987, ISBN 3-275-00913-3
  2. Georg Riederle:, Der Blindenführhund - Hilfsmittel mit Seele., Reha-Verlag GmbH, ISBN 3-88239-196-, 1991
  3. Rehmann, Sibylle:, Miejsca szkolenia i egzaminów dla psów przewodników osób niewidomych, Uniwersytet Monachium, Monachium, 2000, praca doktorska, (niemiecki)

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Kryteria wyboru odpowiedniego psa- rasy, wielkość, charakter.3
T-T-2Szczenięta i „rodziny zastępcze” . Zasady wychowu szczeniąt przeznaczonych do dalszego szkolenia3
T-T-3Kryteria wyboru odchowanych psów do szkolenia – wstępna selekcja4
T-T-4Wstępna selekcja psów odchowanych podczas sprawdzianu w warunkach miejskich.5
T-T-5Sprzęt do szkolenia. Etapy szkolenia. Wymagania egzaminu komisyjnego3
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zapotrzebowanie na psy przewodniki, przepisy regulujące przyznawanie/ refundację zakupu psa przewodnika w Polsce i wybranych krajach UE. Organizacja szkoleń psów przewodników2
T-W-2Kształcenie psów przewodników. Kryteria wyboru odpowiedniego psa- rasy, wielkość, charakter. Szczenięta i „rodziny zastępcze” . Zasady wychowu szczeniąt przeznaczonych do dalszego szkolenia Kryteria wyboru odchowanych psów do szkolenia – wstępna selekcja2
T-W-3Proces szkolenia na psa przewodnika. Rola więzi człowiek- pies. Regulacje prawne dotyczące dostępu psów przewodników do obiektów publicznych. Kształcenie trenerów psów przewodników Pies senior- „emerytura” psów przewodników2
6

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1Indywudualny udział w zajęciach10
A-T-2Indywidualny udział w zajęciach, przygotowanie projektu3
A-T-3Zajęcia praktyczne, wykonanie projektu6
A-T-4Zajęcia praktyczne, wykonanie hipotycznego projektu5
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach6
6
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C41_W01Student po ukończeniu kursu posiada wiedzę o znaczeniu psa przewodnika dla osoby niewidomej, wie, jak zorganizowane jest przyznawanie psów przewodników w Polsce i wybranych krajach UE oraz jak przebiega ich szkoleni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W13Charakteryzuje rasy psów, zna kierunki i sposoby ich użytkowania
Kn_1P_W20Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii, socjologii oraz etologii zwierząt, ze szczegolnym uwzględnieniem psowatych
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z organzacją i przebiegiem szkolenia psów przewodników osób niewidpmych
Treści programoweT-W-1Zapotrzebowanie na psy przewodniki, przepisy regulujące przyznawanie/ refundację zakupu psa przewodnika w Polsce i wybranych krajach UE. Organizacja szkoleń psów przewodników
Metody nauczaniaM-1wykład inormacyjny
M-2pokaz ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena wykonania zadań postawionych przez prowadzącego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student po ukończeniu kursu posiada wiedzę o znaczeniu psa przewodnika dla osoby niewidomej, wie, jak zorganizowane jest przyznawanie psów przewodników w Polsce ioraz jak przebiega ich szkolenie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C41_U01Potrafi zorganizować i przeprowadzić szkolenie psów przewodników osób niewidomych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U07Posiada umiejętność oceny i określenia charakteru, temperamentu i usposobienia psa; potrafi dobrać metody i narzędzia pracy szkoleniowej w aspekcie pracy indywidualnej i grupowej; posiada umiejętność zastosowania komend werbalnych i pozawerbalnych w zależności od rodzaju użytkowości a także umiejętność prowadzenia dokumentacji szkoleniowej
Kn_1P_U08Potrafi interpretować zachowanie i stany emocjonalne zwierząt podczas ich obserwacji i pracy z nimi
Cel przedmiotuC-3Nabycie podstawowych umieętności z zakresu organizowania i szkolenia psów na przewodników niewidomych
Treści programoweT-W-2Kształcenie psów przewodników. Kryteria wyboru odpowiedniego psa- rasy, wielkość, charakter. Szczenięta i „rodziny zastępcze” . Zasady wychowu szczeniąt przeznaczonych do dalszego szkolenia Kryteria wyboru odchowanych psów do szkolenia – wstępna selekcja
Metody nauczaniaM-2pokaz ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena wykonania zadań postawionych przez prowadzącego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wie jak zorganizować i przeprowadzić szkolenie psów przewodników osób niewidomych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C41_K01Posiada świadomość roli psów przewodników dla osób niewidomych zarówno w aspekcie psychicznym, jak i praktycznego funkcjonowania z codziennym życiu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Kn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie w studentach zrozumienia roli i znaczenia psów dla niewidomych
Treści programoweT-W-1Zapotrzebowanie na psy przewodniki, przepisy regulujące przyznawanie/ refundację zakupu psa przewodnika w Polsce i wybranych krajach UE. Organizacja szkoleń psów przewodników
Metody nauczaniaM-1wykład inormacyjny
M-2pokaz ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena wykonania zadań postawionych przez prowadzącego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada świadomość roli psów przewodników dla osób niewidomych .
3,5
4,0
4,5
5,0