Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Profilaktyka chorób środowiskowych i odzwierzęcych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Profilaktyka chorób środowiskowych i odzwierzęcych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 26 2,20,60zaliczenie
wykładyW2 14 0,80,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z czynnikami środowiska (fiz., che., biol.) wewnętrznego i zewnętrznego wpływającymi na stan zdrowia ludzi i zwierząt.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami ochrony przed wybranymi chorobami odzwieręcymi i uwarunkowanymi czynnikami środowiska.
C-3Wykształcenie umiejętności opracowania programów profilaktycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Czynniki środowiskowe oddziałujące na zdrowie człowieka. Choroby wywoływane przez niekorzystne czynniki środowiskowe.2
T-L-2Ocena zagrożenia i ograniczanie narażenia na hałas2
T-L-3Analiza warunków środowiska pracy a choroby zawodowe. Zapobieganie zaburzeniom stanu zdrowia związanym ze środowiskiem pracy.4
T-L-4Analiza czynników szkodliwych obecnych w powietrzu pomieszczeń mieszkalnych i budynków użyteczności publicznej – sposoby zapobieganie zdrowotnym skutkom ich oddziaływania4
T-L-5Analiza czynników sprzyjających wystąpieniu wybranych chorób odzwierzęcych. Opracowanie programów profilaktycznych4
T-L-6Ocena parazytologiczna środowiska.2
T-L-7Analiza przyczyn zatruć substancjami stosowanymi w rolnictwie – sposoby zapobiegania zatruciom.4
T-L-8Zanieczyszczenia środowiskowe w żywności – ocena dziennego pobrania wraz z dietą. Ocena ryzyka zdrowotnego (health risk index)4
26
wykłady
T-W-1Współzależność choroby od środowiska. Choroba a zdrowie. Pojecie choroby. Szerzenie się choroby. Podział schorzeń.2
T-W-2Źródła i drogi zakażenia oraz zarażenia zwierząt.2
T-W-3Ważniejsze choroby pasożytnicze zwierząt i ludzi.2
T-W-4Ważniejsze choroby bakteryjne ludzi i zwierząt.2
T-W-5Choroby zwierząt zwalczane z urzędu. Wykaz Biura Epizootycznego (OI) w Paryżu. Omówienie najważniejszych chorób.2
T-W-6Zaburzenia zdrowotne wywoływane przez zanieczyszczenie środowiska (choroby układu oddechowego, alergie, zaburzenia układu nerwowego krążenia, zaburzenia gospodarki hormonalnej). Środowiskowe uwarunkowania chorób nowotworowych.2
T-W-7Problemy zdrowotne na obszarach wiejskich, aglomeracji miejskich i obszarach wysoko uprzemysłowionych.2
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2studiowanie literatury24
A-L-3przygotowanie się do zaliczenia10
A-L-4Konsultacje5
65
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2studiowanie literatury6
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia4
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2pokaz i metoda praktyczna
M-3pogadanka, objaśnienie
M-4ćwiczenie projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: zaliczenie ustne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B14_W01
Student zna czynniki środowiska (fiz., che., biol.) wewnętrznego i zewnętrznego, wpływające na stan zdrowia ludzi i zwierząt.
Kn_1P_W21, Kn_1P_W22C-1T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-7M-1, M-3S-1
Kn_1P_B14_W02
Student zna podstawowe zasady ochrony przed wybranymi chorobami odzwierzęcymi i uwarunkowanymi czynnikami środowiska.
Kn_1P_W21C-2T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-3M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B14_U01
Student analizuje czynniki warunkujące wystąpienie określonych chorób i opracowuje programy profilaktyczne
Kn_1P_U11C-3T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-7, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-7M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B14_K01
Student rozumię potrzebę poszerzania wiedzy dotyczącej wpływu różnych czynników środowiska na stan zdrowia ludzi i zwierząt.
Kn_1P_K03C-3, C-2, C-1T-L-1, T-L-3, T-W-1, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B14_W01
Student zna czynniki środowiska (fiz., che., biol.) wewnętrznego i zewnętrznego, wpływające na stan zdrowia ludzi i zwierząt.
2,0
3,0Student wymienia i omawia większość czynników środowiska wewnętrznego i zewnętrznego, wpływających na zdrowie ludzi i zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_B14_W02
Student zna podstawowe zasady ochrony przed wybranymi chorobami odzwierzęcymi i uwarunkowanymi czynnikami środowiska.
2,0
3,0Student omawia podstawowe zasady ochrony przez chorobami środowiskowymi i odzwierzęcymi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B14_U01
Student analizuje czynniki warunkujące wystąpienie określonych chorób i opracowuje programy profilaktyczne
2,0
3,0Student poprawnie wskazuje czynniki warunkujące wystąpienie określonych chorób i na tej podstawie opracowuje programy profilaktyczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B14_K01
Student rozumię potrzebę poszerzania wiedzy dotyczącej wpływu różnych czynników środowiska na stan zdrowia ludzi i zwierząt.
2,0
3,0Student wykazuje słabą aktywnosć w zdobywaniu i poszerzaniu swojej wiedzy w zakresie studiowanego przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bieszczad S., Sobota J., Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo – rolniczego, Wyd. Akademii Rolniczej, Wrocław, 1993
  2. Kolarzyk E. (red.), Wybrane problemy higieny i ekologii człowieka, Wyd. UJ, Kraków, 2008
  3. Glinski Z., Kostro K., Choroby zakaźne zwierząt z zarysem epidemiologii weterynaryjnej i zoonoz, PWRiL, Warszawa, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Czynniki środowiskowe oddziałujące na zdrowie człowieka. Choroby wywoływane przez niekorzystne czynniki środowiskowe.2
T-L-2Ocena zagrożenia i ograniczanie narażenia na hałas2
T-L-3Analiza warunków środowiska pracy a choroby zawodowe. Zapobieganie zaburzeniom stanu zdrowia związanym ze środowiskiem pracy.4
T-L-4Analiza czynników szkodliwych obecnych w powietrzu pomieszczeń mieszkalnych i budynków użyteczności publicznej – sposoby zapobieganie zdrowotnym skutkom ich oddziaływania4
T-L-5Analiza czynników sprzyjających wystąpieniu wybranych chorób odzwierzęcych. Opracowanie programów profilaktycznych4
T-L-6Ocena parazytologiczna środowiska.2
T-L-7Analiza przyczyn zatruć substancjami stosowanymi w rolnictwie – sposoby zapobiegania zatruciom.4
T-L-8Zanieczyszczenia środowiskowe w żywności – ocena dziennego pobrania wraz z dietą. Ocena ryzyka zdrowotnego (health risk index)4
26

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Współzależność choroby od środowiska. Choroba a zdrowie. Pojecie choroby. Szerzenie się choroby. Podział schorzeń.2
T-W-2Źródła i drogi zakażenia oraz zarażenia zwierząt.2
T-W-3Ważniejsze choroby pasożytnicze zwierząt i ludzi.2
T-W-4Ważniejsze choroby bakteryjne ludzi i zwierząt.2
T-W-5Choroby zwierząt zwalczane z urzędu. Wykaz Biura Epizootycznego (OI) w Paryżu. Omówienie najważniejszych chorób.2
T-W-6Zaburzenia zdrowotne wywoływane przez zanieczyszczenie środowiska (choroby układu oddechowego, alergie, zaburzenia układu nerwowego krążenia, zaburzenia gospodarki hormonalnej). Środowiskowe uwarunkowania chorób nowotworowych.2
T-W-7Problemy zdrowotne na obszarach wiejskich, aglomeracji miejskich i obszarach wysoko uprzemysłowionych.2
14

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2studiowanie literatury24
A-L-3przygotowanie się do zaliczenia10
A-L-4Konsultacje5
65
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2studiowanie literatury6
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia4
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B14_W01Student zna czynniki środowiska (fiz., che., biol.) wewnętrznego i zewnętrznego, wpływające na stan zdrowia ludzi i zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W21Posiada wiedzę na temat wybranych jednostek chorobowych psów, ich etiologii, objawach oraz sposobach zapobiegania
Kn_1P_W22Posiada podstawową wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na dobrostan zwierząt
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z czynnikami środowiska (fiz., che., biol.) wewnętrznego i zewnętrznego wpływającymi na stan zdrowia ludzi i zwierząt.
Treści programoweT-W-4Ważniejsze choroby bakteryjne ludzi i zwierząt.
T-W-1Współzależność choroby od środowiska. Choroba a zdrowie. Pojecie choroby. Szerzenie się choroby. Podział schorzeń.
T-W-2Źródła i drogi zakażenia oraz zarażenia zwierząt.
T-W-6Zaburzenia zdrowotne wywoływane przez zanieczyszczenie środowiska (choroby układu oddechowego, alergie, zaburzenia układu nerwowego krążenia, zaburzenia gospodarki hormonalnej). Środowiskowe uwarunkowania chorób nowotworowych.
T-W-3Ważniejsze choroby pasożytnicze zwierząt i ludzi.
T-W-7Problemy zdrowotne na obszarach wiejskich, aglomeracji miejskich i obszarach wysoko uprzemysłowionych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3pogadanka, objaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia i omawia większość czynników środowiska wewnętrznego i zewnętrznego, wpływających na zdrowie ludzi i zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B14_W02Student zna podstawowe zasady ochrony przed wybranymi chorobami odzwierzęcymi i uwarunkowanymi czynnikami środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W21Posiada wiedzę na temat wybranych jednostek chorobowych psów, ich etiologii, objawach oraz sposobach zapobiegania
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami ochrony przed wybranymi chorobami odzwieręcymi i uwarunkowanymi czynnikami środowiska.
Treści programoweT-W-4Ważniejsze choroby bakteryjne ludzi i zwierząt.
T-W-2Źródła i drogi zakażenia oraz zarażenia zwierząt.
T-W-5Choroby zwierząt zwalczane z urzędu. Wykaz Biura Epizootycznego (OI) w Paryżu. Omówienie najważniejszych chorób.
T-W-3Ważniejsze choroby pasożytnicze zwierząt i ludzi.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3pogadanka, objaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student omawia podstawowe zasady ochrony przez chorobami środowiskowymi i odzwierzęcymi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B14_U01Student analizuje czynniki warunkujące wystąpienie określonych chorób i opracowuje programy profilaktyczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U11Potrafi rozpoznać objawy najczęściej występujących jednostek chorobowych zwierząt domowych stosując w tym celu odpowiednie metody diagnostyczne; w zależności od wieku i stanu fizjologicznego zwierzęcia potrafi zastosować odpowiednie programy profilaktyki zdrowotnej
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności opracowania programów profilaktycznych.
Treści programoweT-L-2Ocena zagrożenia i ograniczanie narażenia na hałas
T-L-5Analiza czynników sprzyjających wystąpieniu wybranych chorób odzwierzęcych. Opracowanie programów profilaktycznych
T-L-6Ocena parazytologiczna środowiska.
T-L-8Zanieczyszczenia środowiskowe w żywności – ocena dziennego pobrania wraz z dietą. Ocena ryzyka zdrowotnego (health risk index)
T-L-7Analiza przyczyn zatruć substancjami stosowanymi w rolnictwie – sposoby zapobiegania zatruciom.
T-L-1Czynniki środowiskowe oddziałujące na zdrowie człowieka. Choroby wywoływane przez niekorzystne czynniki środowiskowe.
T-L-3Analiza warunków środowiska pracy a choroby zawodowe. Zapobieganie zaburzeniom stanu zdrowia związanym ze środowiskiem pracy.
T-L-4Analiza czynników szkodliwych obecnych w powietrzu pomieszczeń mieszkalnych i budynków użyteczności publicznej – sposoby zapobieganie zdrowotnym skutkom ich oddziaływania
T-W-4Ważniejsze choroby bakteryjne ludzi i zwierząt.
T-W-1Współzależność choroby od środowiska. Choroba a zdrowie. Pojecie choroby. Szerzenie się choroby. Podział schorzeń.
T-W-2Źródła i drogi zakażenia oraz zarażenia zwierząt.
T-W-5Choroby zwierząt zwalczane z urzędu. Wykaz Biura Epizootycznego (OI) w Paryżu. Omówienie najważniejszych chorób.
T-W-6Zaburzenia zdrowotne wywoływane przez zanieczyszczenie środowiska (choroby układu oddechowego, alergie, zaburzenia układu nerwowego krążenia, zaburzenia gospodarki hormonalnej). Środowiskowe uwarunkowania chorób nowotworowych.
T-W-3Ważniejsze choroby pasożytnicze zwierząt i ludzi.
T-W-7Problemy zdrowotne na obszarach wiejskich, aglomeracji miejskich i obszarach wysoko uprzemysłowionych.
Metody nauczaniaM-4ćwiczenie projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie ustne
S-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie wskazuje czynniki warunkujące wystąpienie określonych chorób i na tej podstawie opracowuje programy profilaktyczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B14_K01Student rozumię potrzebę poszerzania wiedzy dotyczącej wpływu różnych czynników środowiska na stan zdrowia ludzi i zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności opracowania programów profilaktycznych.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami ochrony przed wybranymi chorobami odzwieręcymi i uwarunkowanymi czynnikami środowiska.
C-1Zapoznanie studentów z czynnikami środowiska (fiz., che., biol.) wewnętrznego i zewnętrznego wpływającymi na stan zdrowia ludzi i zwierząt.
Treści programoweT-L-1Czynniki środowiskowe oddziałujące na zdrowie człowieka. Choroby wywoływane przez niekorzystne czynniki środowiskowe.
T-L-3Analiza warunków środowiska pracy a choroby zawodowe. Zapobieganie zaburzeniom stanu zdrowia związanym ze środowiskiem pracy.
T-W-1Współzależność choroby od środowiska. Choroba a zdrowie. Pojecie choroby. Szerzenie się choroby. Podział schorzeń.
T-W-7Problemy zdrowotne na obszarach wiejskich, aglomeracji miejskich i obszarach wysoko uprzemysłowionych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2pokaz i metoda praktyczna
M-3pogadanka, objaśnienie
M-4ćwiczenie projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje słabą aktywnosć w zdobywaniu i poszerzaniu swojej wiedzy w zakresie studiowanego przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0