Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Podstawy gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Wójcik <Jerzy.Wojcik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Renata Pilarczyk <Renata.Pilarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 20 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 20 1,00,50zaliczenie
wykładyW7 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna dotycząca funkcjonowania organizmu zwierząt.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z różnymi gatunkami zwierząt żyjących w środowisku polnym, leśnym oraz na terenach zurbanizowanych i wpływem różnych czynników na liczebność populacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wybór gatunków wzbudzających największe dyskusje w kwestii regulowania ich liczebności: gatunki zbyt liczne oraz wymagające zwiększenia liczebności.4
T-A-2Przygotowanie i prezentacja autorskich metod rozwiązania problemów dotyczących regulacji liczebności gatunków zagrożonych.4
T-A-3Przygotowanie i prezentacja autorskich metod rozwiązania problemów dotyczących regulacji liczebności gatunków chronionych.4
T-A-4Przygotowanie i prezentacja autorskich metod rozwiązania problemów dotyczących regulacji liczebności gatunków wymagających ograniczenia ich liczebności.4
T-A-5Przygotowanie i prezentacja autorskich metod rozwiązania problemów ograniczenia liczebności niektórych gatunków na terenie miast.4
20
wykłady
T-W-1Występowanie gatunków zwierząt łownych i chronionych z uwzględnieniem terenów zurbanizowanych.2
T-W-2Przyczyny braku równowagi w populacjach zwierząt dziko żyjących. Metody regulowania liczebności populacji.2
T-W-3Monitorowanie zwierzostanu. Wpływ urbanizacji na populację różnych gatunków zwierząt.2
T-W-4Wpływ inwestycji transportowych na populację zwierząt. Znaczenie korytarzy ekologicznych.2
T-W-5Działania ograniczające śmiertelność zwierząt.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych i udział w nich.20
A-A-2Czytanie wskazanej literatury.2
A-A-3Przygotowanie prezentacji na wskazany temat.8
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.4
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.7
A-W-4Przygotowanie prezentacji.6
A-W-5Konsultacje3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-4Metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Prezentacja.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie oceny z prezentacji i oceny aktywności na zajęciach.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C14.1_W01
Student zna i potrafi scharakteryzować gatunki zwierząt chronionych i niechronionych oraz działalność człowieka na wielkość ich populacji.
Kn_1P_W24C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-4, M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C14.1_U01
Student potrafi zaproponować działania ograniczające śmiertelność różnych gatunków zwierząt wynikających z działalności człowieka. Potrafi zaproponować sposoby regulacji wielkości populacji w tym również gatunków wykazujących zbyt dużą ekspansywność.
Kn_1P_U18C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-4, M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C14.1_K01
Wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk zachodzących w populacjach różnych gatunków zwierząt dziko żyjących, a w interpretowaniu tych zjawisk wykorzystuje podejście naukowe. Rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych, wykazując przy tym samodzielność poznawczą odnośnie zasad i sposobów gospodarowania populacjami zwierząt dziko żyjących w oparciu o różne naukowe źródła informacji.
Kn_1P_K03, Kn_1P_K04, Kn_1P_K06C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-4, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C14.1_W01
Student zna i potrafi scharakteryzować gatunki zwierząt chronionych i niechronionych oraz działalność człowieka na wielkość ich populacji.
2,0
3,0Student zna i potrafi scharakteryzować najważniejsze gatunki zwierząt dziko żyjących, w tym gatunki łowne i chronione ze szczególnym uwzględnieniem gatunków zagrożonych. Potrafi wytłumaczyć przyczyny zróżnicowania wielkości populacji różnych gatunków zwierząt oraz możliwości ich regulacji. Potrafi zaproponować sposoby regulacji liczebności gatunków oraz dostosowanie ich wielkości do pojemności środowiska ich bytowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C14.1_U01
Student potrafi zaproponować działania ograniczające śmiertelność różnych gatunków zwierząt wynikających z działalności człowieka. Potrafi zaproponować sposoby regulacji wielkości populacji w tym również gatunków wykazujących zbyt dużą ekspansywność.
2,0
3,0Student potrafi oszacować i ocenić wielkość populacji niektórych gatunków oraz opracować metody umożliwiające dostosowanie wielkości populacji do aktualnych warunków ekosystemu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C14.1_K01
Wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk zachodzących w populacjach różnych gatunków zwierząt dziko żyjących, a w interpretowaniu tych zjawisk wykorzystuje podejście naukowe. Rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych, wykazując przy tym samodzielność poznawczą odnośnie zasad i sposobów gospodarowania populacjami zwierząt dziko żyjących w oparciu o różne naukowe źródła informacji.
2,0
3,0Wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk zachodzących w populacjach różnych gatunków zwierząt dziko żyjących, a w interpretowaniu tych zjawisk wykorzystuje podejście naukowe. Rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych, wykazując przy tym samodzielność poznawczą odnośnie zasad i sposobów gospodarowania populacjami zwierząt dziko żyjących w oparciu o różne naukowe źródła informacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gembarzewski A., Konnak Z., Matuszewski G., Obwód łowiecki. Poradnik gospodarowania w obwodzie łowieckim dla praktyków., Wydawnictwo Świat., Warszawa, 2010
  2. Pasławski T., Podręcznik selekcjonera zwierzyny., Wydawnictwo Świat., Warszawa, 1999
  3. Wójcik M., Hołoś - Krajewska I., O szacowaniu szkód łowieckich., Oficyna Wydawnicza OIKOS., Warszawa, 2008
  4. Jędrzejewski W., Nowak S., Kurek R., Mysłajek R. W., Stachura K., Zawadzka B., Zwierzęta a drogi. Metody ograniczania negatywnego oddziaływania dróg na populacje dzikich zwierząt., Zakład Badania Ssaków Polskiej Akademii Nauk., Białowieża., 2006, Wydanie II.
  5. Nüβlein F., Łowiectwo., Galaktyka, Łódź, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Kurek R. T. (red.), Ochrona dziko żyjących zwierząt przy inwestycjach drogowych w Polsce., Stowarzyszenie Pracownia na rzecz Wszystkich Istot, Bystra., 2008
  2. Kurek R. T., Rybacki M., Sołtysiak M., Poradnik ochrony płazów. Ochrona dziko żyjących zwierząt w projektowaniu inwestycji drogowych. Problemy i dobre praktyki., Stowarzyszenie Pracownia na rzecz Wszystkich Istot., Bystra, 2011
  3. Kruszewicz A.G., Czujkowska A., Zwierzęta w mieście. Interwencje. Poradnik dla służb miejskich i lekarzy weterynarii., Oficyna wydawnicza MULTICO., Warszawa., 2008
  4. Szukiel E., Ochrona drzew przed ssakami roślinożernymi., Wyd. CILP, Warszawa, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wybór gatunków wzbudzających największe dyskusje w kwestii regulowania ich liczebności: gatunki zbyt liczne oraz wymagające zwiększenia liczebności.4
T-A-2Przygotowanie i prezentacja autorskich metod rozwiązania problemów dotyczących regulacji liczebności gatunków zagrożonych.4
T-A-3Przygotowanie i prezentacja autorskich metod rozwiązania problemów dotyczących regulacji liczebności gatunków chronionych.4
T-A-4Przygotowanie i prezentacja autorskich metod rozwiązania problemów dotyczących regulacji liczebności gatunków wymagających ograniczenia ich liczebności.4
T-A-5Przygotowanie i prezentacja autorskich metod rozwiązania problemów ograniczenia liczebności niektórych gatunków na terenie miast.4
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Występowanie gatunków zwierząt łownych i chronionych z uwzględnieniem terenów zurbanizowanych.2
T-W-2Przyczyny braku równowagi w populacjach zwierząt dziko żyjących. Metody regulowania liczebności populacji.2
T-W-3Monitorowanie zwierzostanu. Wpływ urbanizacji na populację różnych gatunków zwierząt.2
T-W-4Wpływ inwestycji transportowych na populację zwierząt. Znaczenie korytarzy ekologicznych.2
T-W-5Działania ograniczające śmiertelność zwierząt.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych i udział w nich.20
A-A-2Czytanie wskazanej literatury.2
A-A-3Przygotowanie prezentacji na wskazany temat.8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.4
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.7
A-W-4Przygotowanie prezentacji.6
A-W-5Konsultacje3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C14.1_W01Student zna i potrafi scharakteryzować gatunki zwierząt chronionych i niechronionych oraz działalność człowieka na wielkość ich populacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W24Posiada podstawową wiedzę z zakresu biologii gatunków łownych oraz zna zasady gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z różnymi gatunkami zwierząt żyjących w środowisku polnym, leśnym oraz na terenach zurbanizowanych i wpływem różnych czynników na liczebność populacji.
Treści programoweT-A-1Wybór gatunków wzbudzających największe dyskusje w kwestii regulowania ich liczebności: gatunki zbyt liczne oraz wymagające zwiększenia liczebności.
T-A-2Przygotowanie i prezentacja autorskich metod rozwiązania problemów dotyczących regulacji liczebności gatunków zagrożonych.
T-A-3Przygotowanie i prezentacja autorskich metod rozwiązania problemów dotyczących regulacji liczebności gatunków chronionych.
T-A-4Przygotowanie i prezentacja autorskich metod rozwiązania problemów dotyczących regulacji liczebności gatunków wymagających ograniczenia ich liczebności.
T-A-5Przygotowanie i prezentacja autorskich metod rozwiązania problemów ograniczenia liczebności niektórych gatunków na terenie miast.
Metody nauczaniaM-4Metoda projektów.
M-1Wykład informacyjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Prezentacja.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i potrafi scharakteryzować najważniejsze gatunki zwierząt dziko żyjących, w tym gatunki łowne i chronione ze szczególnym uwzględnieniem gatunków zagrożonych. Potrafi wytłumaczyć przyczyny zróżnicowania wielkości populacji różnych gatunków zwierząt oraz możliwości ich regulacji. Potrafi zaproponować sposoby regulacji liczebności gatunków oraz dostosowanie ich wielkości do pojemności środowiska ich bytowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C14.1_U01Student potrafi zaproponować działania ograniczające śmiertelność różnych gatunków zwierząt wynikających z działalności człowieka. Potrafi zaproponować sposoby regulacji wielkości populacji w tym również gatunków wykazujących zbyt dużą ekspansywność.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U18Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z różnymi gatunkami zwierząt żyjących w środowisku polnym, leśnym oraz na terenach zurbanizowanych i wpływem różnych czynników na liczebność populacji.
Treści programoweT-A-1Wybór gatunków wzbudzających największe dyskusje w kwestii regulowania ich liczebności: gatunki zbyt liczne oraz wymagające zwiększenia liczebności.
T-A-2Przygotowanie i prezentacja autorskich metod rozwiązania problemów dotyczących regulacji liczebności gatunków zagrożonych.
T-A-3Przygotowanie i prezentacja autorskich metod rozwiązania problemów dotyczących regulacji liczebności gatunków chronionych.
T-A-4Przygotowanie i prezentacja autorskich metod rozwiązania problemów dotyczących regulacji liczebności gatunków wymagających ograniczenia ich liczebności.
T-A-5Przygotowanie i prezentacja autorskich metod rozwiązania problemów ograniczenia liczebności niektórych gatunków na terenie miast.
Metody nauczaniaM-4Metoda projektów.
M-1Wykład informacyjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Prezentacja.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi oszacować i ocenić wielkość populacji niektórych gatunków oraz opracować metody umożliwiające dostosowanie wielkości populacji do aktualnych warunków ekosystemu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C14.1_K01Wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk zachodzących w populacjach różnych gatunków zwierząt dziko żyjących, a w interpretowaniu tych zjawisk wykorzystuje podejście naukowe. Rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych, wykazując przy tym samodzielność poznawczą odnośnie zasad i sposobów gospodarowania populacjami zwierząt dziko żyjących w oparciu o różne naukowe źródła informacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Kn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Kn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z różnymi gatunkami zwierząt żyjących w środowisku polnym, leśnym oraz na terenach zurbanizowanych i wpływem różnych czynników na liczebność populacji.
Treści programoweT-A-1Wybór gatunków wzbudzających największe dyskusje w kwestii regulowania ich liczebności: gatunki zbyt liczne oraz wymagające zwiększenia liczebności.
T-A-2Przygotowanie i prezentacja autorskich metod rozwiązania problemów dotyczących regulacji liczebności gatunków zagrożonych.
T-A-3Przygotowanie i prezentacja autorskich metod rozwiązania problemów dotyczących regulacji liczebności gatunków chronionych.
T-A-4Przygotowanie i prezentacja autorskich metod rozwiązania problemów dotyczących regulacji liczebności gatunków wymagających ograniczenia ich liczebności.
T-A-5Przygotowanie i prezentacja autorskich metod rozwiązania problemów ograniczenia liczebności niektórych gatunków na terenie miast.
Metody nauczaniaM-4Metoda projektów.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Prezentacja.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk zachodzących w populacjach różnych gatunków zwierząt dziko żyjących, a w interpretowaniu tych zjawisk wykorzystuje podejście naukowe. Rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych, wykazując przy tym samodzielność poznawczą odnośnie zasad i sposobów gospodarowania populacjami zwierząt dziko żyjących w oparciu o różne naukowe źródła informacji.
3,5
4,0
4,5
5,0