Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S2)

Sylabus przedmiotu Projektowanie konserwatorskie wnętrz:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie konserwatorskie wnętrz
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Historii i Teorii Architektury
Nauczyciel odpowiedzialny Maciej Płotkowiak <mplotkowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Fiuk <pfiuk@zut.edu.pl>, Maciej Płotkowiak <mplotkowiak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,30zaliczenie
laboratoriaL2 30 2,00,70zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1W-1 Zaliczenie poprzedzających kurs semestrów studiów magisterskich S2 na kierunku projektowanie architektury wnętrz i otoczenia Umiejętność projektowania z zastosowaniem programów CAD Znajomość podstaw historii architektury i sztuki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1C-1 zapoznanie studenta z problematyką projektowania konserwatorskiego, w tym z zakresem dopuszczalnej interwencji we wnętrzach historycznych C-2 przyswojenie zasad projektowania konserwatorskiego we wnętrzach historycznych, nabycie podstawowych umiejętności związanych z projektowaniem konserwatorskim we wnętrzach historycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1T- P-1 opracowanie projektu wnętrza historycznego obiektu sakralnego, obiektu rezydencjonalnego, obiektu industrialnego, obiektu budownictwa wiejskiego30
30
wykłady
T-W-1T- W-1 przedstawienie rozwiązań projektowych stosowanych we wnętrzach historycznych: posadzek, lica ścian, stropów, sklepień oraz stolarki okiennej i drzwiowej T- W-2 omówienie przykładów rozwiązań projektowych stosowanych we wnętrzach historycznych obiektów sakralnych, obiektów rezydencjonalnych, obiektów industrialnych, obiektów budownictwa wiejskiego,15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1A- P-1 Udział w zajęciach ćwiczeniowych30
A-L-2A- P-2 Opracowanie bloków zadaniowych projektu, opracowanie wynikowe projektu wraz z jego prezentacją multimedialną30
60
wykłady
A-W-1A- W-1 Uczestnictwo w wykładach, prowadzenie notatek z wykładów15
A-W-2A- W-2 Opracowanie konspektu z treści wykładów15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1M-1 Wykład w formie prezentacji multimedialnej, wykład terenowy, konsultacje projektowe M-2 Praca własna studenta M-3 Wykonanie opracowania projektowego M-4 Publiczna prezentacja opracowania projektowego

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: S-1 Ocena formująca: obecność i aktywność na zajęciach S-2 Ocena formująca: wykonanie w zadanej formie i złożenie w wyznaczonym terminie opracowania wynikowego wraz z jego prezentacją multimedialną

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_2A_S2/O/07A_W01
zna w stopniu zaawansowanym formy i zasady ochrony i rewitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz metody stosowane w procesie tej ochrony
PAWiO18_2A_W12C-1T-W-1M-1S-1
PAWiO_2A_S2/O/07A_W02
Posiada wiedzę z zakresu projektowania konserwatorskiego oraz dopuszczalnej interwencji we wnętrzach historycznych. Zna prawidłowe przykłady rozwiązań z zakresu projektowania konserwatorskiego we wnętrzach historycznych.
PAWiO18_2A_W12C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_2A_S2/O/07A_U01
posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy z zakresu ochrony i rewitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz metod stosowanych w procesie tej ochrony
PAWiO18_2A_U19C-1T-W-1, T-L-1M-1S-1
PAWiO_2A_S2/O/07A_U02
Posiada umiejętność zastosowania w praktyce projektowej oceny zakresu dopuszczalnej interwencji i zasad projektowania konserwatorskiego oraz potrafi sporządzić projekt konserwatorski wnętrza historycznego.
PAWiO18_2A_U19C-1T-W-1, T-L-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_2A_S2/O/07A_K01
jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
PAWiO18_2A_K08C-1T-W-1, T-L-1M-1S-1
PAWiO_2A_S2/O/07A_K02
Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego i rozumie relacje systemowe łączące to środowisko ze społeczeństwem.
C-1T-W-1, T-L-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_2A_S2/O/07A_W01
zna w stopniu zaawansowanym formy i zasady ochrony i rewitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz metody stosowane w procesie tej ochrony
2,0
3,0Zna w stopniu podstawowym zagadnienia przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PAWiO_2A_S2/O/07A_W02
Posiada wiedzę z zakresu projektowania konserwatorskiego oraz dopuszczalnej interwencji we wnętrzach historycznych. Zna prawidłowe przykłady rozwiązań z zakresu projektowania konserwatorskiego we wnętrzach historycznych.
2,0
3,0Zna w stopniu podstawowym zagadnienia przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_2A_S2/O/07A_U01
posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy z zakresu ochrony i rewitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz metod stosowanych w procesie tej ochrony
2,0
3,0w stopniu podstawowym umie zastosować wiedzę w projektowaniu
3,5
4,0
4,5
5,0
PAWiO_2A_S2/O/07A_U02
Posiada umiejętność zastosowania w praktyce projektowej oceny zakresu dopuszczalnej interwencji i zasad projektowania konserwatorskiego oraz potrafi sporządzić projekt konserwatorski wnętrza historycznego.
2,0
3,0w stopniu podstawowym umie zastosować wiedzę w projektowaniu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_2A_S2/O/07A_K01
jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
2,0
3,0jest wrażliwy na przejawy sztuki
3,5
4,0
4,5
5,0
PAWiO_2A_S2/O/07A_K02
Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego i rozumie relacje systemowe łączące to środowisko ze społeczeństwem.
2,0
3,0jest wrażliwy na przejawy sztukl
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Małachowicz E., Ochrona i Konserwacja zabytków, Wrocław, 2011
  2. Parisien S., Historia wnętrz. Dom od roku 1700, Warszawa, 2010
  3. Pile J., Historia wnętrz, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Litchfield F., Illustrated History of Furniture: From the Earliest to the Present Time, Lightning Source Inc, 1893
  2. Aronson J., The Encyclopedia Of Furniture, Crown Publishers, 1965

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1T- P-1 opracowanie projektu wnętrza historycznego obiektu sakralnego, obiektu rezydencjonalnego, obiektu industrialnego, obiektu budownictwa wiejskiego30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1T- W-1 przedstawienie rozwiązań projektowych stosowanych we wnętrzach historycznych: posadzek, lica ścian, stropów, sklepień oraz stolarki okiennej i drzwiowej T- W-2 omówienie przykładów rozwiązań projektowych stosowanych we wnętrzach historycznych obiektów sakralnych, obiektów rezydencjonalnych, obiektów industrialnych, obiektów budownictwa wiejskiego,15
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1A- P-1 Udział w zajęciach ćwiczeniowych30
A-L-2A- P-2 Opracowanie bloków zadaniowych projektu, opracowanie wynikowe projektu wraz z jego prezentacją multimedialną30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1A- W-1 Uczestnictwo w wykładach, prowadzenie notatek z wykładów15
A-W-2A- W-2 Opracowanie konspektu z treści wykładów15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_2A_S2/O/07A_W01zna w stopniu zaawansowanym formy i zasady ochrony i rewitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz metody stosowane w procesie tej ochrony
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO18_2A_W12zna w stopniu zaawansowanym formy i zasady ochrony i rewitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz metody stosowane w procesie tej ochrony
Cel przedmiotuC-1C-1 zapoznanie studenta z problematyką projektowania konserwatorskiego, w tym z zakresem dopuszczalnej interwencji we wnętrzach historycznych C-2 przyswojenie zasad projektowania konserwatorskiego we wnętrzach historycznych, nabycie podstawowych umiejętności związanych z projektowaniem konserwatorskim we wnętrzach historycznych
Treści programoweT-W-1T- W-1 przedstawienie rozwiązań projektowych stosowanych we wnętrzach historycznych: posadzek, lica ścian, stropów, sklepień oraz stolarki okiennej i drzwiowej T- W-2 omówienie przykładów rozwiązań projektowych stosowanych we wnętrzach historycznych obiektów sakralnych, obiektów rezydencjonalnych, obiektów industrialnych, obiektów budownictwa wiejskiego,
Metody nauczaniaM-1M-1 Wykład w formie prezentacji multimedialnej, wykład terenowy, konsultacje projektowe M-2 Praca własna studenta M-3 Wykonanie opracowania projektowego M-4 Publiczna prezentacja opracowania projektowego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: S-1 Ocena formująca: obecność i aktywność na zajęciach S-2 Ocena formująca: wykonanie w zadanej formie i złożenie w wyznaczonym terminie opracowania wynikowego wraz z jego prezentacją multimedialną
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna w stopniu podstawowym zagadnienia przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_2A_S2/O/07A_W02Posiada wiedzę z zakresu projektowania konserwatorskiego oraz dopuszczalnej interwencji we wnętrzach historycznych. Zna prawidłowe przykłady rozwiązań z zakresu projektowania konserwatorskiego we wnętrzach historycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO18_2A_W12zna w stopniu zaawansowanym formy i zasady ochrony i rewitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz metody stosowane w procesie tej ochrony
Cel przedmiotuC-1C-1 zapoznanie studenta z problematyką projektowania konserwatorskiego, w tym z zakresem dopuszczalnej interwencji we wnętrzach historycznych C-2 przyswojenie zasad projektowania konserwatorskiego we wnętrzach historycznych, nabycie podstawowych umiejętności związanych z projektowaniem konserwatorskim we wnętrzach historycznych
Treści programoweT-W-1T- W-1 przedstawienie rozwiązań projektowych stosowanych we wnętrzach historycznych: posadzek, lica ścian, stropów, sklepień oraz stolarki okiennej i drzwiowej T- W-2 omówienie przykładów rozwiązań projektowych stosowanych we wnętrzach historycznych obiektów sakralnych, obiektów rezydencjonalnych, obiektów industrialnych, obiektów budownictwa wiejskiego,
Metody nauczaniaM-1M-1 Wykład w formie prezentacji multimedialnej, wykład terenowy, konsultacje projektowe M-2 Praca własna studenta M-3 Wykonanie opracowania projektowego M-4 Publiczna prezentacja opracowania projektowego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: S-1 Ocena formująca: obecność i aktywność na zajęciach S-2 Ocena formująca: wykonanie w zadanej formie i złożenie w wyznaczonym terminie opracowania wynikowego wraz z jego prezentacją multimedialną
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna w stopniu podstawowym zagadnienia przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_2A_S2/O/07A_U01posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy z zakresu ochrony i rewitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz metod stosowanych w procesie tej ochrony
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO18_2A_U19posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy z zakresu ochrony i rewitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz metod stosowanych w procesie tej ochrony
Cel przedmiotuC-1C-1 zapoznanie studenta z problematyką projektowania konserwatorskiego, w tym z zakresem dopuszczalnej interwencji we wnętrzach historycznych C-2 przyswojenie zasad projektowania konserwatorskiego we wnętrzach historycznych, nabycie podstawowych umiejętności związanych z projektowaniem konserwatorskim we wnętrzach historycznych
Treści programoweT-W-1T- W-1 przedstawienie rozwiązań projektowych stosowanych we wnętrzach historycznych: posadzek, lica ścian, stropów, sklepień oraz stolarki okiennej i drzwiowej T- W-2 omówienie przykładów rozwiązań projektowych stosowanych we wnętrzach historycznych obiektów sakralnych, obiektów rezydencjonalnych, obiektów industrialnych, obiektów budownictwa wiejskiego,
T-L-1T- P-1 opracowanie projektu wnętrza historycznego obiektu sakralnego, obiektu rezydencjonalnego, obiektu industrialnego, obiektu budownictwa wiejskiego
Metody nauczaniaM-1M-1 Wykład w formie prezentacji multimedialnej, wykład terenowy, konsultacje projektowe M-2 Praca własna studenta M-3 Wykonanie opracowania projektowego M-4 Publiczna prezentacja opracowania projektowego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: S-1 Ocena formująca: obecność i aktywność na zajęciach S-2 Ocena formująca: wykonanie w zadanej formie i złożenie w wyznaczonym terminie opracowania wynikowego wraz z jego prezentacją multimedialną
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0w stopniu podstawowym umie zastosować wiedzę w projektowaniu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_2A_S2/O/07A_U02Posiada umiejętność zastosowania w praktyce projektowej oceny zakresu dopuszczalnej interwencji i zasad projektowania konserwatorskiego oraz potrafi sporządzić projekt konserwatorski wnętrza historycznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO18_2A_U19posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy z zakresu ochrony i rewitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz metod stosowanych w procesie tej ochrony
Cel przedmiotuC-1C-1 zapoznanie studenta z problematyką projektowania konserwatorskiego, w tym z zakresem dopuszczalnej interwencji we wnętrzach historycznych C-2 przyswojenie zasad projektowania konserwatorskiego we wnętrzach historycznych, nabycie podstawowych umiejętności związanych z projektowaniem konserwatorskim we wnętrzach historycznych
Treści programoweT-W-1T- W-1 przedstawienie rozwiązań projektowych stosowanych we wnętrzach historycznych: posadzek, lica ścian, stropów, sklepień oraz stolarki okiennej i drzwiowej T- W-2 omówienie przykładów rozwiązań projektowych stosowanych we wnętrzach historycznych obiektów sakralnych, obiektów rezydencjonalnych, obiektów industrialnych, obiektów budownictwa wiejskiego,
T-L-1T- P-1 opracowanie projektu wnętrza historycznego obiektu sakralnego, obiektu rezydencjonalnego, obiektu industrialnego, obiektu budownictwa wiejskiego
Metody nauczaniaM-1M-1 Wykład w formie prezentacji multimedialnej, wykład terenowy, konsultacje projektowe M-2 Praca własna studenta M-3 Wykonanie opracowania projektowego M-4 Publiczna prezentacja opracowania projektowego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: S-1 Ocena formująca: obecność i aktywność na zajęciach S-2 Ocena formująca: wykonanie w zadanej formie i złożenie w wyznaczonym terminie opracowania wynikowego wraz z jego prezentacją multimedialną
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0w stopniu podstawowym umie zastosować wiedzę w projektowaniu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_2A_S2/O/07A_K01jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO18_2A_K08jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
Cel przedmiotuC-1C-1 zapoznanie studenta z problematyką projektowania konserwatorskiego, w tym z zakresem dopuszczalnej interwencji we wnętrzach historycznych C-2 przyswojenie zasad projektowania konserwatorskiego we wnętrzach historycznych, nabycie podstawowych umiejętności związanych z projektowaniem konserwatorskim we wnętrzach historycznych
Treści programoweT-W-1T- W-1 przedstawienie rozwiązań projektowych stosowanych we wnętrzach historycznych: posadzek, lica ścian, stropów, sklepień oraz stolarki okiennej i drzwiowej T- W-2 omówienie przykładów rozwiązań projektowych stosowanych we wnętrzach historycznych obiektów sakralnych, obiektów rezydencjonalnych, obiektów industrialnych, obiektów budownictwa wiejskiego,
T-L-1T- P-1 opracowanie projektu wnętrza historycznego obiektu sakralnego, obiektu rezydencjonalnego, obiektu industrialnego, obiektu budownictwa wiejskiego
Metody nauczaniaM-1M-1 Wykład w formie prezentacji multimedialnej, wykład terenowy, konsultacje projektowe M-2 Praca własna studenta M-3 Wykonanie opracowania projektowego M-4 Publiczna prezentacja opracowania projektowego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: S-1 Ocena formująca: obecność i aktywność na zajęciach S-2 Ocena formująca: wykonanie w zadanej formie i złożenie w wyznaczonym terminie opracowania wynikowego wraz z jego prezentacją multimedialną
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0jest wrażliwy na przejawy sztuki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_2A_S2/O/07A_K02Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego i rozumie relacje systemowe łączące to środowisko ze społeczeństwem.
Cel przedmiotuC-1C-1 zapoznanie studenta z problematyką projektowania konserwatorskiego, w tym z zakresem dopuszczalnej interwencji we wnętrzach historycznych C-2 przyswojenie zasad projektowania konserwatorskiego we wnętrzach historycznych, nabycie podstawowych umiejętności związanych z projektowaniem konserwatorskim we wnętrzach historycznych
Treści programoweT-W-1T- W-1 przedstawienie rozwiązań projektowych stosowanych we wnętrzach historycznych: posadzek, lica ścian, stropów, sklepień oraz stolarki okiennej i drzwiowej T- W-2 omówienie przykładów rozwiązań projektowych stosowanych we wnętrzach historycznych obiektów sakralnych, obiektów rezydencjonalnych, obiektów industrialnych, obiektów budownictwa wiejskiego,
T-L-1T- P-1 opracowanie projektu wnętrza historycznego obiektu sakralnego, obiektu rezydencjonalnego, obiektu industrialnego, obiektu budownictwa wiejskiego
Metody nauczaniaM-1M-1 Wykład w formie prezentacji multimedialnej, wykład terenowy, konsultacje projektowe M-2 Praca własna studenta M-3 Wykonanie opracowania projektowego M-4 Publiczna prezentacja opracowania projektowego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: S-1 Ocena formująca: obecność i aktywność na zajęciach S-2 Ocena formująca: wykonanie w zadanej formie i złożenie w wyznaczonym terminie opracowania wynikowego wraz z jego prezentacją multimedialną
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0jest wrażliwy na przejawy sztukl
3,5
4,0
4,5
5,0