Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S2)

Sylabus przedmiotu Proekologiczne projektowanie wnętrz:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Proekologiczne projektowanie wnętrz
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Historii i Teorii Architektury
Nauczyciel odpowiedzialny Izabela Kozłowska <iza.tarka@wp.pl>
Inni nauczyciele Izabela Kozłowska <iza.tarka@wp.pl>, Halina Rutyna <rutyna@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 45 2,00,70zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,30egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada umiejętność budowy formy architektonicznej oraz rozwiązywania funkcji wnętrz mieszkalnych i użyteczności publicznej oraz ich bezpośredniego otoczenia.
W-2Student posiada umiejętność tworzenia szkiców, modeli fizycznych i wirtualnych, a także rysunków technicznych i wizualizacji.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi proekologicznego projektowania architektury wnętrz i otoczenia.
C-2Nabycie umiejętności zastosowania rozwiązań proekologicznych w projektach wnętrz i otoczenia.
C-3Nabycie umiejętności projektowania proekologicznych technologii we wnętrzach i ich bezpośrednim otoczeniu.
C-4Nabycie wrażliwości na problemy ekologiczne oraz nabycie świadomości o możliwościach ich rozwiązywania w projektach wnętrz oraz ich bezpośrednim otoczeniu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Opracowanie projektu wnętrz i otoczenia z wykorzystaniem rozwiązań eokologicznych.45
45
wykłady
T-W-1Zagadnienie zrównoważonego rozwoju w projektowaniu architektury wnętrz i jej otoczenia. Pojęcia i definicje przedmiotu.1
T-W-2Polskie i unijne ustawodawstwo wobec ekologicznych aspektów w architekturze.1
T-W-3Systemy oceny oddziaływania na środowisko obiektów budowlanych (certyfikaty LEED, BREEAM, EU GreenBuilding Programme i inne).1
T-W-4Cykl życiowy materiałów i budynków.1
T-W-5Zagadnienie zeroenergetyczności (oszczędność surowców i energii elektrycznej) oraz recyklingu w architekturze wnętrz i jej bezpośrednim otoczeniu.2
T-W-6Wpływ zagadnienia energii odnawialnej na rozwiązania przyjmowane w architekturze wnętrz i otoczenia (budynki pasywne, zielone dachy, zielone ogrody wertykalne, zielone systemy hydroponiczne, powierzchniowe systemy infiltracyjne).3
T-W-7Idea "zdrowego" budownictwa (biofilia, oświetlenie cyrkadialne, komfort termiczny, jakość powietrza, poziom hałasu).2
T-W-8Technologiczne i materiałowe aspekty projektowania ekologicznego w architekturze wnętrz i jej bezpośrednim otoczeniu.3
T-W-9Egzamin.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych.45
A-L-2Praca własna w domu.15
60
wykłady
A-W-1Obecność na wykładach.15
A-W-2Praca własna w domu.4
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.10
A-W-4Egzamin.1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konserwatoryjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena projektu przedstawionego przez studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena pracy przedstawionej przez studenta na egzaminie praktycznym.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_2A_S2/K/06_W01
ma pogłębioną wiedzę z zakresu instalacji budowlanych zna ekologiczne uwarunkowania projektowania (idea zrównoważonego rozwoju)
PAWiO18_2A_W05, PAWiO18_2A_W11C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-9, T-W-7, T-W-8, T-W-6, T-L-1M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_2A_S2/K/06_U01
posiada umiejętność rozwiązywania zagadnień architektonicznych związanych z problemami ekologicznymi
PAWiO18_2A_U11C-2, C-3T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-9, T-W-7, T-W-8, T-W-6, T-L-1M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_2A_S2/K/06_K01
rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności projektowej (społeczne, zdrowotne) i jej wpływ na środowisko podejmuje działania na rzecz podnoszenia jakości życia i środowiska
PAWiO18_2A_K05, PAWiO18_2A_K07C-4T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-9, T-W-7, T-W-8, T-W-6, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_2A_S2/K/06_W01
ma pogłębioną wiedzę z zakresu instalacji budowlanych zna ekologiczne uwarunkowania projektowania (idea zrównoważonego rozwoju)
2,0
3,0posiada wiedzę w zakresie konstrukcji budowlanych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_2A_S2/K/06_U01
posiada umiejętność rozwiązywania zagadnień architektonicznych związanych z problemami ekologicznymi
2,0
3,0posiada umiejętności w przedmiocie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_2A_S2/K/06_K01
rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności projektowej (społeczne, zdrowotne) i jej wpływ na środowisko podejmuje działania na rzecz podnoszenia jakości życia i środowiska
2,0
3,0wykazuje zrozumienie dla potzreby permanentnej nauki
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Herzog T., Solar Energy in Architecture and Urban Planning, Prestel, Munich, 1996
  2. Mikoś J., Budownictwo ekologiczne, Arkady, Warszawa, 2002
  3. Wegener – Sumień A., Ekologiczne miasta, osiedla, budynki, Inst. Gosp. Przestrzennej i Kom., Warszawa, 1991
  4. Wołoszyn M., Projektowanie rewitalizacji zabudowy czynszowej z uwzględnieniem uwarunkowań ekologicznych, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2005
  5. Wołoszyn M., Wykorzystanie energii słonecznej w budownictwie jednorodzinnym, COIB, Warszawa, 1991
  6. Rokiel M., Jak wykonać taras i dach zielony. Poradnik, Medium. Dom Wydawniczy, Warszawa, 2012
  7. Blanc P., The Vertical Garden: From Nature to the City, W.W. Norton, Nowy Jork, 2008
  8. Kosiński W., Pionowe ogrody – idea, technologia i estetyka na nowy wiek, Czasopismo Techniczne PK, 2-A/2/2011, z. 11, rok 108, Kraków, 2011
  9. Burszta - Adamiak E., Zielone dachy jako element zrównoważonych systemów odwadniających na terenach zurbanizowanych, Wydawnictwo UP, Wrocław, 2015
  10. Baumann R., Domy w zieleni, Warszawa, 1991

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Opracowanie projektu wnętrz i otoczenia z wykorzystaniem rozwiązań eokologicznych.45
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zagadnienie zrównoważonego rozwoju w projektowaniu architektury wnętrz i jej otoczenia. Pojęcia i definicje przedmiotu.1
T-W-2Polskie i unijne ustawodawstwo wobec ekologicznych aspektów w architekturze.1
T-W-3Systemy oceny oddziaływania na środowisko obiektów budowlanych (certyfikaty LEED, BREEAM, EU GreenBuilding Programme i inne).1
T-W-4Cykl życiowy materiałów i budynków.1
T-W-5Zagadnienie zeroenergetyczności (oszczędność surowców i energii elektrycznej) oraz recyklingu w architekturze wnętrz i jej bezpośrednim otoczeniu.2
T-W-6Wpływ zagadnienia energii odnawialnej na rozwiązania przyjmowane w architekturze wnętrz i otoczenia (budynki pasywne, zielone dachy, zielone ogrody wertykalne, zielone systemy hydroponiczne, powierzchniowe systemy infiltracyjne).3
T-W-7Idea "zdrowego" budownictwa (biofilia, oświetlenie cyrkadialne, komfort termiczny, jakość powietrza, poziom hałasu).2
T-W-8Technologiczne i materiałowe aspekty projektowania ekologicznego w architekturze wnętrz i jej bezpośrednim otoczeniu.3
T-W-9Egzamin.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych.45
A-L-2Praca własna w domu.15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Obecność na wykładach.15
A-W-2Praca własna w domu.4
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.10
A-W-4Egzamin.1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_2A_S2/K/06_W01ma pogłębioną wiedzę z zakresu instalacji budowlanych zna ekologiczne uwarunkowania projektowania (idea zrównoważonego rozwoju)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO18_2A_W05ma pogłębioną wiedzę z zakresu instalacji budowlanych
PAWiO18_2A_W11zna ekologiczne uwarunkowania projektowania (idea zrównoważonego rozwoju)
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi proekologicznego projektowania architektury wnętrz i otoczenia.
Treści programoweT-W-1Zagadnienie zrównoważonego rozwoju w projektowaniu architektury wnętrz i jej otoczenia. Pojęcia i definicje przedmiotu.
T-W-3Systemy oceny oddziaływania na środowisko obiektów budowlanych (certyfikaty LEED, BREEAM, EU GreenBuilding Programme i inne).
T-W-2Polskie i unijne ustawodawstwo wobec ekologicznych aspektów w architekturze.
T-W-5Zagadnienie zeroenergetyczności (oszczędność surowców i energii elektrycznej) oraz recyklingu w architekturze wnętrz i jej bezpośrednim otoczeniu.
T-W-4Cykl życiowy materiałów i budynków.
T-W-9Egzamin.
T-W-7Idea "zdrowego" budownictwa (biofilia, oświetlenie cyrkadialne, komfort termiczny, jakość powietrza, poziom hałasu).
T-W-8Technologiczne i materiałowe aspekty projektowania ekologicznego w architekturze wnętrz i jej bezpośrednim otoczeniu.
T-W-6Wpływ zagadnienia energii odnawialnej na rozwiązania przyjmowane w architekturze wnętrz i otoczenia (budynki pasywne, zielone dachy, zielone ogrody wertykalne, zielone systemy hydroponiczne, powierzchniowe systemy infiltracyjne).
T-L-1Opracowanie projektu wnętrz i otoczenia z wykorzystaniem rozwiązań eokologicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład konserwatoryjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena pracy przedstawionej przez studenta na egzaminie praktycznym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0posiada wiedzę w zakresie konstrukcji budowlanych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_2A_S2/K/06_U01posiada umiejętność rozwiązywania zagadnień architektonicznych związanych z problemami ekologicznymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO18_2A_U11posiada umiejętność rozwiązywania zagadnień architektonicznych związanych z problemami ekologicznymi
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności zastosowania rozwiązań proekologicznych w projektach wnętrz i otoczenia.
C-3Nabycie umiejętności projektowania proekologicznych technologii we wnętrzach i ich bezpośrednim otoczeniu.
Treści programoweT-W-3Systemy oceny oddziaływania na środowisko obiektów budowlanych (certyfikaty LEED, BREEAM, EU GreenBuilding Programme i inne).
T-W-2Polskie i unijne ustawodawstwo wobec ekologicznych aspektów w architekturze.
T-W-5Zagadnienie zeroenergetyczności (oszczędność surowców i energii elektrycznej) oraz recyklingu w architekturze wnętrz i jej bezpośrednim otoczeniu.
T-W-4Cykl życiowy materiałów i budynków.
T-W-9Egzamin.
T-W-7Idea "zdrowego" budownictwa (biofilia, oświetlenie cyrkadialne, komfort termiczny, jakość powietrza, poziom hałasu).
T-W-8Technologiczne i materiałowe aspekty projektowania ekologicznego w architekturze wnętrz i jej bezpośrednim otoczeniu.
T-W-6Wpływ zagadnienia energii odnawialnej na rozwiązania przyjmowane w architekturze wnętrz i otoczenia (budynki pasywne, zielone dachy, zielone ogrody wertykalne, zielone systemy hydroponiczne, powierzchniowe systemy infiltracyjne).
T-L-1Opracowanie projektu wnętrz i otoczenia z wykorzystaniem rozwiązań eokologicznych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena projektu przedstawionego przez studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena pracy przedstawionej przez studenta na egzaminie praktycznym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0posiada umiejętności w przedmiocie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_2A_S2/K/06_K01rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności projektowej (społeczne, zdrowotne) i jej wpływ na środowisko podejmuje działania na rzecz podnoszenia jakości życia i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO18_2A_K05rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności projektowej (społeczne, zdrowotne) i jej wpływ na środowisko
PAWiO18_2A_K07podejmuje działania na rzecz podnoszenia jakości życia i środowiska
Cel przedmiotuC-4Nabycie wrażliwości na problemy ekologiczne oraz nabycie świadomości o możliwościach ich rozwiązywania w projektach wnętrz oraz ich bezpośrednim otoczeniu.
Treści programoweT-W-3Systemy oceny oddziaływania na środowisko obiektów budowlanych (certyfikaty LEED, BREEAM, EU GreenBuilding Programme i inne).
T-W-2Polskie i unijne ustawodawstwo wobec ekologicznych aspektów w architekturze.
T-W-5Zagadnienie zeroenergetyczności (oszczędność surowców i energii elektrycznej) oraz recyklingu w architekturze wnętrz i jej bezpośrednim otoczeniu.
T-W-4Cykl życiowy materiałów i budynków.
T-W-9Egzamin.
T-W-7Idea "zdrowego" budownictwa (biofilia, oświetlenie cyrkadialne, komfort termiczny, jakość powietrza, poziom hałasu).
T-W-8Technologiczne i materiałowe aspekty projektowania ekologicznego w architekturze wnętrz i jej bezpośrednim otoczeniu.
T-W-6Wpływ zagadnienia energii odnawialnej na rozwiązania przyjmowane w architekturze wnętrz i otoczenia (budynki pasywne, zielone dachy, zielone ogrody wertykalne, zielone systemy hydroponiczne, powierzchniowe systemy infiltracyjne).
T-L-1Opracowanie projektu wnętrz i otoczenia z wykorzystaniem rozwiązań eokologicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład konserwatoryjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena projektu przedstawionego przez studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena pracy przedstawionej przez studenta na egzaminie praktycznym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wykazuje zrozumienie dla potzreby permanentnej nauki
3,5
4,0
4,5
5,0