Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S2)

Sylabus przedmiotu Projektowanie wzornicze w otoczeniu 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie wzornicze w otoczeniu 1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Wzornictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusława Koszałka <bkoszalka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Fiuk <pfiuk@zut.edu.pl>, Bogusława Koszałka <bkoszalka@zut.edu.pl>, Joanna Szczepanik <jszczepanik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,30egzamin
laboratoriaL1 45 3,00,70zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość rysunku odręcznego.
W-2Student posiada umiejętność tworzenia szkiców, modeli fizycznych i wirtualnych, a także rysunków technicznych i wizualizacji.
W-3Obsługa programów komputerowych do projektowania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi zagospodarowania otoczenia z uwzględnieniem aspektów wiedzy o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych.
C-2Nabycie umiejętności zastosowania rozwiązań wzorniczych w otoczeniu z uwzględnieniem aspektów wiedzy o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych.
C-3Nabycie umiejętności projektowania wzorniczego w otoczeniu.
C-4Wykształcenie wrażliwości na problemy wzornicze oraz nabycie świadomości o możliwościach ich rozwiązywania w otoczeniu.
C-5Wykształcenie wrażliwości na zastosowania rozwiązań wzorniczych w otoczeniu z uwzględnieniem aspektów wiedzy o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie w problematykę przedmiotu3
T-L-2Projekt tektoniki powierzchni w zadanym kontekście miejsca9
T-L-3Projekt zewnętrznej instalacji czasowej powiązanej z funkcją obiektu architektonicznego15
T-L-4Projekt inspirowany znaczeniem wody w układach kompozycyjnych ogrodów15
T-L-5Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu3
45
wykłady
T-W-1Wprowadzenie w problematykę przedmiotu1
T-W-2Rodzaje i typy przestrzeni otoczenia obiektów architektury2
T-W-3Zagadnienia technologii i materiałoznawstwa w projektowaniu nawierzchni2
T-W-4Sposoby kształtowania tektoniki przestrzeni otoczenia2
T-W-5Rola światła w projektowaniu atmosfery przestrzeni otoczenia2
T-W-6Zagadnienia sposobów wiązania sie z szerokim kontekstem miejsca2
T-W-7Instalacje czasowe2
T-W-8Woda jako element architektury2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Obecność i uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Samodzielna praca poza uczelnią45
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielna praca15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Grupowe i indywidualne korekty rozwiązań projektowanych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena projektu przedstawionego przez studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena pracy przedstawionej przez studenta na egzaminie praktycznym.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_2A_S2/O/01B_W01
zna zagadnienia z zakresu projektowania otoczenia człowieka i posiada wiedzę na temat ich zastosowania
PAWiO18_2A_W19C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-2
PAWiO_2A_S2/O/01B_W02
posiada poszerzoną wiedzę o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych
PAWiO18_2A_W06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_2A_S2/O/01B_U01
posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych w procesie projektowym
PAWiO18_2A_U15C-3, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_2A_S2/O/01B_K01
jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
PAWiO18_2A_K08C-4T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-1, S-2
PAWiO_2A_S2/O/01B_K02
ma świadomość potrzeb społecznych z zakresu psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych
PAWiO18_2A_K12C-5T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_2A_S2/O/01B_W01
zna zagadnienia z zakresu projektowania otoczenia człowieka i posiada wiedzę na temat ich zastosowania
2,0
3,0Potrafi w stopniu podstawowym zaprojektować otoczenie obiektu architektury
3,5
4,0
4,5
5,0
PAWiO_2A_S2/O/01B_W02
posiada poszerzoną wiedzę o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych
2,0
3,0posiada wiedzę w przedmiocie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_2A_S2/O/01B_U01
posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych w procesie projektowym
2,0
3,0stosuje nabyta wiedzę w projektach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_2A_S2/O/01B_K01
jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
2,0
3,0jest wrażliwy na przejawy sztuki
3,5
4,0
4,5
5,0
PAWiO_2A_S2/O/01B_K02
ma świadomość potrzeb społecznych z zakresu psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych
2,0
3,0świadomy potrzeb społecznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mary Palmer Dargan, Timeless Landscape Design, ASLA, 2011
  2. Chris van Uffelen, Green, greener, greenest : façades, roofs, indoors, Braun Publishing AG, 2017
  3. Aicher Otl, Świat jako projekt, Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, 2016

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie w problematykę przedmiotu3
T-L-2Projekt tektoniki powierzchni w zadanym kontekście miejsca9
T-L-3Projekt zewnętrznej instalacji czasowej powiązanej z funkcją obiektu architektonicznego15
T-L-4Projekt inspirowany znaczeniem wody w układach kompozycyjnych ogrodów15
T-L-5Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu3
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie w problematykę przedmiotu1
T-W-2Rodzaje i typy przestrzeni otoczenia obiektów architektury2
T-W-3Zagadnienia technologii i materiałoznawstwa w projektowaniu nawierzchni2
T-W-4Sposoby kształtowania tektoniki przestrzeni otoczenia2
T-W-5Rola światła w projektowaniu atmosfery przestrzeni otoczenia2
T-W-6Zagadnienia sposobów wiązania sie z szerokim kontekstem miejsca2
T-W-7Instalacje czasowe2
T-W-8Woda jako element architektury2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Obecność i uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Samodzielna praca poza uczelnią45
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielna praca15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_2A_S2/O/01B_W01zna zagadnienia z zakresu projektowania otoczenia człowieka i posiada wiedzę na temat ich zastosowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO18_2A_W19zna zagadnienia z zakresu projektowania otoczenia człowieka i posiada wiedzę na temat ich zastosowania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi zagospodarowania otoczenia z uwzględnieniem aspektów wiedzy o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie w problematykę przedmiotu
T-W-2Rodzaje i typy przestrzeni otoczenia obiektów architektury
T-W-4Sposoby kształtowania tektoniki przestrzeni otoczenia
T-W-3Zagadnienia technologii i materiałoznawstwa w projektowaniu nawierzchni
T-W-5Rola światła w projektowaniu atmosfery przestrzeni otoczenia
T-W-6Zagadnienia sposobów wiązania sie z szerokim kontekstem miejsca
T-W-7Instalacje czasowe
T-W-8Woda jako element architektury
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena pracy przedstawionej przez studenta na egzaminie praktycznym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi w stopniu podstawowym zaprojektować otoczenie obiektu architektury
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_2A_S2/O/01B_W02posiada poszerzoną wiedzę o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO18_2A_W06posiada poszerzoną wiedzę o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi zagospodarowania otoczenia z uwzględnieniem aspektów wiedzy o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie w problematykę przedmiotu
T-W-2Rodzaje i typy przestrzeni otoczenia obiektów architektury
T-W-4Sposoby kształtowania tektoniki przestrzeni otoczenia
T-W-3Zagadnienia technologii i materiałoznawstwa w projektowaniu nawierzchni
T-W-5Rola światła w projektowaniu atmosfery przestrzeni otoczenia
T-W-6Zagadnienia sposobów wiązania sie z szerokim kontekstem miejsca
T-W-7Instalacje czasowe
T-W-8Woda jako element architektury
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena pracy przedstawionej przez studenta na egzaminie praktycznym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0posiada wiedzę w przedmiocie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_2A_S2/O/01B_U01posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych w procesie projektowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO18_2A_U15posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych w procesie projektowym
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności projektowania wzorniczego w otoczeniu.
C-2Nabycie umiejętności zastosowania rozwiązań wzorniczych w otoczeniu z uwzględnieniem aspektów wiedzy o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie w problematykę przedmiotu
T-L-2Projekt tektoniki powierzchni w zadanym kontekście miejsca
T-L-3Projekt zewnętrznej instalacji czasowej powiązanej z funkcją obiektu architektonicznego
T-L-4Projekt inspirowany znaczeniem wody w układach kompozycyjnych ogrodów
T-L-5Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu
Metody nauczaniaM-2Grupowe i indywidualne korekty rozwiązań projektowanych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena projektu przedstawionego przez studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0stosuje nabyta wiedzę w projektach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_2A_S2/O/01B_K01jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO18_2A_K08jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
Cel przedmiotuC-4Wykształcenie wrażliwości na problemy wzornicze oraz nabycie świadomości o możliwościach ich rozwiązywania w otoczeniu.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie w problematykę przedmiotu
T-W-2Rodzaje i typy przestrzeni otoczenia obiektów architektury
T-W-4Sposoby kształtowania tektoniki przestrzeni otoczenia
T-W-3Zagadnienia technologii i materiałoznawstwa w projektowaniu nawierzchni
T-W-5Rola światła w projektowaniu atmosfery przestrzeni otoczenia
T-W-6Zagadnienia sposobów wiązania sie z szerokim kontekstem miejsca
T-W-7Instalacje czasowe
T-W-8Woda jako element architektury
T-L-1Wprowadzenie w problematykę przedmiotu
T-L-2Projekt tektoniki powierzchni w zadanym kontekście miejsca
T-L-3Projekt zewnętrznej instalacji czasowej powiązanej z funkcją obiektu architektonicznego
T-L-4Projekt inspirowany znaczeniem wody w układach kompozycyjnych ogrodów
T-L-5Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Grupowe i indywidualne korekty rozwiązań projektowanych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena projektu przedstawionego przez studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena pracy przedstawionej przez studenta na egzaminie praktycznym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0jest wrażliwy na przejawy sztuki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_2A_S2/O/01B_K02ma świadomość potrzeb społecznych z zakresu psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO18_2A_K12ma świadomość potrzeb społecznych z zakresu psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych
Cel przedmiotuC-5Wykształcenie wrażliwości na zastosowania rozwiązań wzorniczych w otoczeniu z uwzględnieniem aspektów wiedzy o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie w problematykę przedmiotu
T-W-2Rodzaje i typy przestrzeni otoczenia obiektów architektury
T-W-4Sposoby kształtowania tektoniki przestrzeni otoczenia
T-W-3Zagadnienia technologii i materiałoznawstwa w projektowaniu nawierzchni
T-W-5Rola światła w projektowaniu atmosfery przestrzeni otoczenia
T-W-6Zagadnienia sposobów wiązania sie z szerokim kontekstem miejsca
T-W-7Instalacje czasowe
T-W-8Woda jako element architektury
T-L-1Wprowadzenie w problematykę przedmiotu
T-L-2Projekt tektoniki powierzchni w zadanym kontekście miejsca
T-L-3Projekt zewnętrznej instalacji czasowej powiązanej z funkcją obiektu architektonicznego
T-L-4Projekt inspirowany znaczeniem wody w układach kompozycyjnych ogrodów
T-L-5Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Grupowe i indywidualne korekty rozwiązań projektowanych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena projektu przedstawionego przez studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena pracy przedstawionej przez studenta na egzaminie praktycznym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0świadomy potrzeb społecznych
3,5
4,0
4,5
5,0