Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S2)

Sylabus przedmiotu Projektowanie wzornicze we wnętrzach 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie wzornicze we wnętrzach 1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Wzornictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusława Koszałka <bkoszalka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Fiuk <pfiuk@zut.edu.pl>, Bogusława Koszałka <bkoszalka@zut.edu.pl>, Anna Pazdur-Czarnowska <Anna.Pazdur-Czarnowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,30egzamin
laboratoriaL1 45 3,00,70zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość rysunku odręcznego.
W-2Student posiada umiejętność tworzenia szkiców, modeli fizycznych i wirtualnych, a także rysunków technicznych i wizualizacji.
W-3Obsługa programów komputerowych do projektowania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi zastosowania tkanin artystycznych we wnętrzach.
C-2Nabycie umiejętności zastosowania rozwiązań wzorniczych w projektach wnętrz.
C-3Nabycie umiejętności projektowania wzorniczego we wnętrzach.
C-4Wykształcenie wrażliwości na problemy wzornicze oraz nabycie świadomości o możliwościach ich rozwiązywania w projektach wnętrz.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wzorniczy projekt raportu o charakterze geometrycznym / warsztat manualny / opracowanie komputerowe / badanie percepcji wzoru – zmiana skali i kolorystyki / wersja achromatyczna i barwna w trzech wariantach / badanie możliwości zastosowania we wnętrzu / realizacja prototypu / wizualizacja na planszy B1 /15
T-L-2Wzorniczy projekt tkaniny inspirowany motywami przyrodniczymi dla zastanego wnętrza / opracowanie wzoru w trzech wersjach kolorystycznych / wizualizacja wnętrza na planszy B115
T-L-3Projekt tkaniny chroniącej przed światłem słonecznym we wnętrzu i na zewnątrz / ażur / półprzepuszczalność światła / opracowanie wzoru / prototyp w formie próbki 50 x 50 cm / wizualizacja na planszy B1 /15
45
wykłady
T-W-1Współcześni designerzy tkaniny dekoracyjnej1
T-W-2Światło dzienne /światło sztuczne we wnętrzu1
T-W-3Tkanina jako materiał kształtujący przestrzeń we wnętrzu2
T-W-4Tkanina we wnętrzu mieszkalnym/przykłady aranżacji1
T-W-5Możliwości wykorzystania tkaniny na zewnątrz: ogród /balkon / taras1
T-W-6Współczesne trendy aranżacji wnętrz w kontekście nowoczesnych tkanin1
T-W-7Tkanina eksperymentalna1
T-W-8Papier jako medium tkackie2
T-W-9Tkanina w przestrzeni publicznej / przykłady aranżacji2
T-W-10Formy miękkie o funkcji siedziska1
T-W-11Formy miękkie o funkcji zabawowej w pokoju dziecinnym2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2praca samodzielna45
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Praca własna15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Grupowe i indywidualne korekty rozwiązań projektowanych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena projektu przedstawionego przez studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena pracy przedstawionej przez studenta na egzaminie praktycznym.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_2A_S2/O/01A_W01
ma poszerzoną wiedzę w obszarze relacji człowiek-obiekt techniczny
PAWiO18_2A_W18C-1T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-11, T-W-9, T-W-8, T-W-3, T-W-1M-1S-2
PAWiO_2A_S2/O/01A_W02
posiada poszerzoną wiedzę o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych
PAWiO18_2A_W06C-1T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-11, T-W-9, T-W-3M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_2A_S2/O/01A_U01
posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych w procesie projektowym
PAWiO18_2A_U15C-3, C-2T-L-1, T-L-3, T-L-2M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_2A_S2/O/01A_K01
jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
PAWiO18_2A_K08C-4T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-11, T-W-9, T-W-8, T-W-3, T-W-1, T-L-1, T-L-3, T-L-2M-1, M-2S-1, S-2
PAWiO_2A_S2/O/01A_K02
ma świadomość potrzeb społecznych z zakresu psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych
PAWiO18_2A_K12C-4T-W-4, T-W-5, T-W-9M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_2A_S2/O/01A_W01
ma poszerzoną wiedzę w obszarze relacji człowiek-obiekt techniczny
2,0
3,0posiada wiedzę w przedmiocie
3,5
4,0
4,5
5,0
PAWiO_2A_S2/O/01A_W02
posiada poszerzoną wiedzę o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych
2,0
3,0posiada wiedzę w przedmiocie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_2A_S2/O/01A_U01
posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych w procesie projektowym
2,0
3,0stosuje wiedzę w projektowaniu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_2A_S2/O/01A_K01
jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
2,0
3,0wykazuje wrażliwość na przejawy sztuki
3,5
4,0
4,5
5,0
PAWiO_2A_S2/O/01A_K02
ma świadomość potrzeb społecznych z zakresu psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych
2,0
3,0ma świadomość potrzeb społecznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kozina I., Polski design, Wydawnictwo SBM, Warszawa, 2015
  2. Pallasmaa J., Oczy skóry. Architektura i zmysły, Wydawnictwo Instytut Architektury, Kraków, 2012
  3. Pallasmaa J., Myśląca dłoń. Egzystencjalna i ucieleśniona mądrość w architekturze, Instytut Architektury, Kraków, 2015
  4. Baugh G., Encyklopedia materiałów odzieżowych. Podręcznik kreatywnego doboru tkanin dla projektantów, Wydawnictwo Arkady, 2012
  5. Hubner-Wojciechowska J., Lata 60. XX wieku. Sztuka użytkowa. Przewodnik dla kolekcjonerów, Warszawa, 2014

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wzorniczy projekt raportu o charakterze geometrycznym / warsztat manualny / opracowanie komputerowe / badanie percepcji wzoru – zmiana skali i kolorystyki / wersja achromatyczna i barwna w trzech wariantach / badanie możliwości zastosowania we wnętrzu / realizacja prototypu / wizualizacja na planszy B1 /15
T-L-2Wzorniczy projekt tkaniny inspirowany motywami przyrodniczymi dla zastanego wnętrza / opracowanie wzoru w trzech wersjach kolorystycznych / wizualizacja wnętrza na planszy B115
T-L-3Projekt tkaniny chroniącej przed światłem słonecznym we wnętrzu i na zewnątrz / ażur / półprzepuszczalność światła / opracowanie wzoru / prototyp w formie próbki 50 x 50 cm / wizualizacja na planszy B1 /15
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Współcześni designerzy tkaniny dekoracyjnej1
T-W-2Światło dzienne /światło sztuczne we wnętrzu1
T-W-3Tkanina jako materiał kształtujący przestrzeń we wnętrzu2
T-W-4Tkanina we wnętrzu mieszkalnym/przykłady aranżacji1
T-W-5Możliwości wykorzystania tkaniny na zewnątrz: ogród /balkon / taras1
T-W-6Współczesne trendy aranżacji wnętrz w kontekście nowoczesnych tkanin1
T-W-7Tkanina eksperymentalna1
T-W-8Papier jako medium tkackie2
T-W-9Tkanina w przestrzeni publicznej / przykłady aranżacji2
T-W-10Formy miękkie o funkcji siedziska1
T-W-11Formy miękkie o funkcji zabawowej w pokoju dziecinnym2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2praca samodzielna45
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Praca własna15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_2A_S2/O/01A_W01ma poszerzoną wiedzę w obszarze relacji człowiek-obiekt techniczny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO18_2A_W18ma poszerzoną wiedzę w obszarze relacji człowiek-obiekt techniczny
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi zastosowania tkanin artystycznych we wnętrzach.
Treści programoweT-W-4Tkanina we wnętrzu mieszkalnym/przykłady aranżacji
T-W-2Światło dzienne /światło sztuczne we wnętrzu
T-W-5Możliwości wykorzystania tkaniny na zewnątrz: ogród /balkon / taras
T-W-6Współczesne trendy aranżacji wnętrz w kontekście nowoczesnych tkanin
T-W-7Tkanina eksperymentalna
T-W-10Formy miękkie o funkcji siedziska
T-W-11Formy miękkie o funkcji zabawowej w pokoju dziecinnym
T-W-9Tkanina w przestrzeni publicznej / przykłady aranżacji
T-W-8Papier jako medium tkackie
T-W-3Tkanina jako materiał kształtujący przestrzeń we wnętrzu
T-W-1Współcześni designerzy tkaniny dekoracyjnej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena pracy przedstawionej przez studenta na egzaminie praktycznym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0posiada wiedzę w przedmiocie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_2A_S2/O/01A_W02posiada poszerzoną wiedzę o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO18_2A_W06posiada poszerzoną wiedzę o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi zastosowania tkanin artystycznych we wnętrzach.
Treści programoweT-W-4Tkanina we wnętrzu mieszkalnym/przykłady aranżacji
T-W-2Światło dzienne /światło sztuczne we wnętrzu
T-W-5Możliwości wykorzystania tkaniny na zewnątrz: ogród /balkon / taras
T-W-11Formy miękkie o funkcji zabawowej w pokoju dziecinnym
T-W-9Tkanina w przestrzeni publicznej / przykłady aranżacji
T-W-3Tkanina jako materiał kształtujący przestrzeń we wnętrzu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena projektu przedstawionego przez studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena pracy przedstawionej przez studenta na egzaminie praktycznym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0posiada wiedzę w przedmiocie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_2A_S2/O/01A_U01posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych w procesie projektowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO18_2A_U15posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych w procesie projektowym
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności projektowania wzorniczego we wnętrzach.
C-2Nabycie umiejętności zastosowania rozwiązań wzorniczych w projektach wnętrz.
Treści programoweT-L-1Wzorniczy projekt raportu o charakterze geometrycznym / warsztat manualny / opracowanie komputerowe / badanie percepcji wzoru – zmiana skali i kolorystyki / wersja achromatyczna i barwna w trzech wariantach / badanie możliwości zastosowania we wnętrzu / realizacja prototypu / wizualizacja na planszy B1 /
T-L-3Projekt tkaniny chroniącej przed światłem słonecznym we wnętrzu i na zewnątrz / ażur / półprzepuszczalność światła / opracowanie wzoru / prototyp w formie próbki 50 x 50 cm / wizualizacja na planszy B1 /
T-L-2Wzorniczy projekt tkaniny inspirowany motywami przyrodniczymi dla zastanego wnętrza / opracowanie wzoru w trzech wersjach kolorystycznych / wizualizacja wnętrza na planszy B1
Metody nauczaniaM-2Grupowe i indywidualne korekty rozwiązań projektowanych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena projektu przedstawionego przez studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena pracy przedstawionej przez studenta na egzaminie praktycznym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0stosuje wiedzę w projektowaniu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_2A_S2/O/01A_K01jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO18_2A_K08jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
Cel przedmiotuC-4Wykształcenie wrażliwości na problemy wzornicze oraz nabycie świadomości o możliwościach ich rozwiązywania w projektach wnętrz.
Treści programoweT-W-4Tkanina we wnętrzu mieszkalnym/przykłady aranżacji
T-W-2Światło dzienne /światło sztuczne we wnętrzu
T-W-5Możliwości wykorzystania tkaniny na zewnątrz: ogród /balkon / taras
T-W-6Współczesne trendy aranżacji wnętrz w kontekście nowoczesnych tkanin
T-W-7Tkanina eksperymentalna
T-W-10Formy miękkie o funkcji siedziska
T-W-11Formy miękkie o funkcji zabawowej w pokoju dziecinnym
T-W-9Tkanina w przestrzeni publicznej / przykłady aranżacji
T-W-8Papier jako medium tkackie
T-W-3Tkanina jako materiał kształtujący przestrzeń we wnętrzu
T-W-1Współcześni designerzy tkaniny dekoracyjnej
T-L-1Wzorniczy projekt raportu o charakterze geometrycznym / warsztat manualny / opracowanie komputerowe / badanie percepcji wzoru – zmiana skali i kolorystyki / wersja achromatyczna i barwna w trzech wariantach / badanie możliwości zastosowania we wnętrzu / realizacja prototypu / wizualizacja na planszy B1 /
T-L-3Projekt tkaniny chroniącej przed światłem słonecznym we wnętrzu i na zewnątrz / ażur / półprzepuszczalność światła / opracowanie wzoru / prototyp w formie próbki 50 x 50 cm / wizualizacja na planszy B1 /
T-L-2Wzorniczy projekt tkaniny inspirowany motywami przyrodniczymi dla zastanego wnętrza / opracowanie wzoru w trzech wersjach kolorystycznych / wizualizacja wnętrza na planszy B1
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Grupowe i indywidualne korekty rozwiązań projektowanych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena projektu przedstawionego przez studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena pracy przedstawionej przez studenta na egzaminie praktycznym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wykazuje wrażliwość na przejawy sztuki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_2A_S2/O/01A_K02ma świadomość potrzeb społecznych z zakresu psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO18_2A_K12ma świadomość potrzeb społecznych z zakresu psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych
Cel przedmiotuC-4Wykształcenie wrażliwości na problemy wzornicze oraz nabycie świadomości o możliwościach ich rozwiązywania w projektach wnętrz.
Treści programoweT-W-4Tkanina we wnętrzu mieszkalnym/przykłady aranżacji
T-W-5Możliwości wykorzystania tkaniny na zewnątrz: ogród /balkon / taras
T-W-9Tkanina w przestrzeni publicznej / przykłady aranżacji
Metody nauczaniaM-2Grupowe i indywidualne korekty rozwiązań projektowanych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena projektu przedstawionego przez studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena pracy przedstawionej przez studenta na egzaminie praktycznym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma świadomość potrzeb społecznych
3,5
4,0
4,5
5,0