Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (S1)

Sylabus przedmiotu Przedmiot Humanistyczno-Społeczny - Wybrane zagadnienia etyki i filozofii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przedmiot Humanistyczno-Społeczny - Wybrane zagadnienia etyki i filozofii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Sztuk Wizualnych
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Szczepanik <jszczepanik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Umiejętność myślenia analityczno-syntetycznego, umiejętność poprawnego logicznie formułowania wypowiedzi.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest przedstawienie studentom i studentkom podstawowych problemów z zakresu filozofii i etyki ze szczególnym uwzględnieniem aspektów technicznych i ich korespondencji z humanistyką i współczesnymi postawami etycznymi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Relacja pomiędzy filozofią i techniką2
T-W-2Empiryzm jako kierunek filozoficzny (Francis Bacon)2
T-W-3Pozytywizm i przyrodoznawstwo a socjologia (August Comte)2
T-W-4Nauka jako poszukiwanie prawdy, czyli falsyfikacjonizm (Karl Popper)2
T-W-5Martin Heidegger i jego stosunek do techniki oraz do rzeczywistości społeczno-politycznej4
T-W-6Podstawowe kategorie etyczne stosowane w języku potocznym (stoicyzm, nihilizm, złoty środek, utylitaryzm)2
T-W-7Pojęcie eugeniki w kontekście funkcjonowania społeczeństwa i reguł moralnych2
T-W-8Wielkie tradycje etyczne: buddyzm, konfucjanizm, chrześcijaństwo, islam12
T-W-9Zaliczenie2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach28
A-W-2Praca własna30
A-W-3Zaliczenie2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy z prezentacją multimedialną

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: – P, tj. podsumowująca

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_AS1-VI/1EF_W01
- Student posiada wiedzę z zakresu wybranych nurtów filozoficznych, etycznych, społecznych i politycznych, wyjaśnia ich relacje z techniką
AU_1A_W23C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-9, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_AS1-VI/1EF_U09
Student interpretuje wiedzę dotyczącą relacji techniki z filozofią oraz etyką, potrafi wykorzystać ją w dyskusji i planowaniu własnych projektów
AU_1A_U11C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-9, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_AS1-VI/1EF_K06
Student jest zdolny krytycznie odnosić się do własnych oraz cudzych działań planistycznych i projektowych i analizować je w szerszej perspektywie filozoficznej oraz etycznej.
AU_1A_K05, AU_1A_K10C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-9, T-W-8M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_AS1-VI/1EF_W01
- Student posiada wiedzę z zakresu wybranych nurtów filozoficznych, etycznych, społecznych i politycznych, wyjaśnia ich relacje z techniką
2,0
3,0Student posiada podstawowe informacje z zakresu omawianego materiału
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_AS1-VI/1EF_U09
Student interpretuje wiedzę dotyczącą relacji techniki z filozofią oraz etyką, potrafi wykorzystać ją w dyskusji i planowaniu własnych projektów
2,0
3,0Student prezentuje podstawowe fakty dotyczące kierunków filozoficznych szczególnie mocno związanych z techniką oraz uzasadnia własną postawę etyczną wobec wybranych problemów współczesności
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_AS1-VI/1EF_K06
Student jest zdolny krytycznie odnosić się do własnych oraz cudzych działań planistycznych i projektowych i analizować je w szerszej perspektywie filozoficznej oraz etycznej.
2,0
3,0Student potrafi przeprowadzić racjonalną argumentację w odniesieniu do żywionych przez siebie przekonań etycznych, społecznych i estetycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii, t.1-3, PWN, Warszawa, 2011
  2. Jerzy Szacki, Historia myśli socjologicznej, PWN, Kraków, 2006
  3. Richard H. Popkin, Filozofia, Zysk i S-ka, Poznań, 1994

Literatura dodatkowa

  1. red. Peter Singer, Przewodnik po etyce, Książka i Wiedza, Poznań, 2009
  2. Magdalena Środa, Etyka dla myślących, Czarna Owca, Warszawa, 2010
  3. Karl Popper, W poszukiwaniu lepszego świata. Wykłady i rozprawy z trzydziestu lat, Książka i Wiedza, Warszawa, 1997

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Relacja pomiędzy filozofią i techniką2
T-W-2Empiryzm jako kierunek filozoficzny (Francis Bacon)2
T-W-3Pozytywizm i przyrodoznawstwo a socjologia (August Comte)2
T-W-4Nauka jako poszukiwanie prawdy, czyli falsyfikacjonizm (Karl Popper)2
T-W-5Martin Heidegger i jego stosunek do techniki oraz do rzeczywistości społeczno-politycznej4
T-W-6Podstawowe kategorie etyczne stosowane w języku potocznym (stoicyzm, nihilizm, złoty środek, utylitaryzm)2
T-W-7Pojęcie eugeniki w kontekście funkcjonowania społeczeństwa i reguł moralnych2
T-W-8Wielkie tradycje etyczne: buddyzm, konfucjanizm, chrześcijaństwo, islam12
T-W-9Zaliczenie2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach28
A-W-2Praca własna30
A-W-3Zaliczenie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_AS1-VI/1EF_W01- Student posiada wiedzę z zakresu wybranych nurtów filozoficznych, etycznych, społecznych i politycznych, wyjaśnia ich relacje z techniką
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W23E.W2. absolwent zna i rozumie problematykę dotyczącą architektury i urbanistyki przydatną do projektowania obiektów architektonicznych i zespołów urbanistycznych w kontekście społecznych, kulturowych, przyrodniczych, historycznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, integrując wiedzę zdobytą w trakcie studiów;
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przedstawienie studentom i studentkom podstawowych problemów z zakresu filozofii i etyki ze szczególnym uwzględnieniem aspektów technicznych i ich korespondencji z humanistyką i współczesnymi postawami etycznymi.
Treści programoweT-W-1Relacja pomiędzy filozofią i techniką
T-W-2Empiryzm jako kierunek filozoficzny (Francis Bacon)
T-W-3Pozytywizm i przyrodoznawstwo a socjologia (August Comte)
T-W-4Nauka jako poszukiwanie prawdy, czyli falsyfikacjonizm (Karl Popper)
T-W-6Podstawowe kategorie etyczne stosowane w języku potocznym (stoicyzm, nihilizm, złoty środek, utylitaryzm)
T-W-7Pojęcie eugeniki w kontekście funkcjonowania społeczeństwa i reguł moralnych
T-W-5Martin Heidegger i jego stosunek do techniki oraz do rzeczywistości społeczno-politycznej
T-W-9Zaliczenie
T-W-8Wielkie tradycje etyczne: buddyzm, konfucjanizm, chrześcijaństwo, islam
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: – P, tj. podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowe informacje z zakresu omawianego materiału
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_AS1-VI/1EF_U09Student interpretuje wiedzę dotyczącą relacji techniki z filozofią oraz etyką, potrafi wykorzystać ją w dyskusji i planowaniu własnych projektów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U11B.U2. absolwent potrafi dostrzegać znaczenie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności projektowej architekta, w tym jej wpływu na środowisko kulturowe i przyrodnicze;
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przedstawienie studentom i studentkom podstawowych problemów z zakresu filozofii i etyki ze szczególnym uwzględnieniem aspektów technicznych i ich korespondencji z humanistyką i współczesnymi postawami etycznymi.
Treści programoweT-W-1Relacja pomiędzy filozofią i techniką
T-W-2Empiryzm jako kierunek filozoficzny (Francis Bacon)
T-W-3Pozytywizm i przyrodoznawstwo a socjologia (August Comte)
T-W-4Nauka jako poszukiwanie prawdy, czyli falsyfikacjonizm (Karl Popper)
T-W-6Podstawowe kategorie etyczne stosowane w języku potocznym (stoicyzm, nihilizm, złoty środek, utylitaryzm)
T-W-7Pojęcie eugeniki w kontekście funkcjonowania społeczeństwa i reguł moralnych
T-W-5Martin Heidegger i jego stosunek do techniki oraz do rzeczywistości społeczno-politycznej
T-W-9Zaliczenie
T-W-8Wielkie tradycje etyczne: buddyzm, konfucjanizm, chrześcijaństwo, islam
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: – P, tj. podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prezentuje podstawowe fakty dotyczące kierunków filozoficznych szczególnie mocno związanych z techniką oraz uzasadnia własną postawę etyczną wobec wybranych problemów współczesności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_AS1-VI/1EF_K06Student jest zdolny krytycznie odnosić się do własnych oraz cudzych działań planistycznych i projektowych i analizować je w szerszej perspektywie filozoficznej oraz etycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_K05D.S1. absolwent jest gotów do adaptowania się do nowych, zmiennych okoliczności występujących w trakcie wykonywania pracy zawodowej o charakterze twórczym;
AU_1A_K10E.S1. absolwent jest gotów do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia oraz twórczej pracy w celu rozwiązywania problemów projektowych;
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przedstawienie studentom i studentkom podstawowych problemów z zakresu filozofii i etyki ze szczególnym uwzględnieniem aspektów technicznych i ich korespondencji z humanistyką i współczesnymi postawami etycznymi.
Treści programoweT-W-1Relacja pomiędzy filozofią i techniką
T-W-2Empiryzm jako kierunek filozoficzny (Francis Bacon)
T-W-3Pozytywizm i przyrodoznawstwo a socjologia (August Comte)
T-W-4Nauka jako poszukiwanie prawdy, czyli falsyfikacjonizm (Karl Popper)
T-W-6Podstawowe kategorie etyczne stosowane w języku potocznym (stoicyzm, nihilizm, złoty środek, utylitaryzm)
T-W-7Pojęcie eugeniki w kontekście funkcjonowania społeczeństwa i reguł moralnych
T-W-5Martin Heidegger i jego stosunek do techniki oraz do rzeczywistości społeczno-politycznej
T-W-9Zaliczenie
T-W-8Wielkie tradycje etyczne: buddyzm, konfucjanizm, chrześcijaństwo, islam
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: – P, tj. podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi przeprowadzić racjonalną argumentację w odniesieniu do żywionych przez siebie przekonań etycznych, społecznych i estetycznych
3,5
4,0
4,5
5,0