Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | ZO_1A_ZOK-S-O124_W01 | Student zna objawy wybranych jednostek chorobowych |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | ZO_1A_W14 | posiada wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na produkcyjność i dobrostan zwierząt |
---|
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_W05 | wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka |
---|
R1A_W06 | ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi jednostkami chorobowymi występującymi u koni |
---|
Treści programowe | T-W-1 | Choroby przewodu pokarmowego (pęcherzykowe zapalenie błony śluzowej jamy ustnej, morzysko u koni, zapalenie żołądka, wrzód żołądka, zapalenie jelit, zapalenie trzewnej, ostre rozszerzenie żołądka u koni). |
---|
T-W-2 | Choroby wątroby i trzustki (zapalenie trzustki, gruczolakorak trzustki, pęknięcie wątroby, zapalenie wątroby). |
T-W-3 | Choroby przemiany materii (zaburzenia gospodarki lipidowej i węglowodanowej, mięśniochwat, ochwat, tężyczka mleczna klaczy, kolka). |
T-W-4 | Choroby układu nerwowego (niezborność ruchowa u koni, zapalenie opon mózgowych, porażenie krtani) i moczowego. |
T-W-5 | Choroby spowodowane niedoborami żywieniowymi (niedobory mineralne i witaminowe). |
T-W-6 | Choroby wywoływane przez czynniki fizyczne i chemiczne. |
T-W-7 | Choroby wywoływane przez toksyny obecne w roślinach (toksyczne aminokwasy, glikozydy cykadowe, glikozydy dihydroksykumarynowe, diterpen, alkaloidy izochinolinowe, alkaloidy piperydyny, alkaloidy chinolizydynowe, saponiny, triterpeny). |
T-A-1 | Inwazje pasożytnicze u koni (zaraza stadnicza, babeszjoza, tasiemczyca, strongylidoza, glistnica, owsica, habronematoza i draszjoza, setarioza, onchocerkoza, świerzb, gasterofiloza). |
T-A-2 | Zatrucia pierwiastkami i związkami chemicznymi skażającymi środowisko zwierząt (metale ciężkie, azotyny i azotany, nitrozoaminy, pestycydy fosforoorganiczne i chloroorganiczne). |
T-A-3 | Naturalne środki lecznicze stosowane w chorobach koni (działanie, stosowanie i dawkowanie). |
T-A-5 | Badania biochemiczne i testy w diagnostyce wybranych stanów chorobowych koni. |
T-A-4 | Programy profilaktyczne stosowane w chowie i hodowli koni. Dezynfekcja stajni i preparaty dezynfekcyjne. |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny |
---|
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemnne |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student:
- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć,
- nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu,
- w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność,
-w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. |
3,0 | Student:
- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy,
- w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału,
- w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe,
- w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie,
- w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. |
3,5 | Student:
- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy,
- w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału,
- w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe,
- w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie,
- w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. |
4,0 | Student:
- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy,
- w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału,
- w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie,
- w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie,
- w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy . |
4,5 | Student:
- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy,
- w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe,
- w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie,
- w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. |
5,0 | Student:
- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy,
- w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe,
- w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą,
- w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. |