Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Zootechnika

Sylabus przedmiotu Pszczelnictwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pszczelnictwo
Specjalność Pielęgniarstwo zwierząt
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Chuda-Mickiewicz <Bozena.Chuda-Mickiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 25 1,50,41zaliczenie
wykładyW4 25 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zoologia, botaniak,chemia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznaie studentów z podgatunkami pszczoły miodnej użytkowanymi w kraju; biologią rodziny pszczelej
C-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
C-3zapoznaie z najważniejszymi jednostkami chorobowymi pszczół

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Morfologia pszczoły robotnicy2
T-L-2Sekcja pszczoły2
T-L-3Róznice w budowie morfologiczej trzech postaci w rodzinie pszczelej2
T-L-4Rozwój osobniczy pszczół2
T-L-5Budowa gniazda pszczół2
T-L-6Porozumiewanie się pszczół2
T-L-7Budowa i systemy uli2
T-L-8Główny przegląd wiosenny rodzin w pasiece2
T-L-9Choroby pszczół - nosemoza, warroza; ponieranie prób z rodzin do badań, diagnostyka2
T-L-10Wprawianie węzy2
T-L-11Prace w pasiece;przesiedlanie rodzin, poszerzanie gniazd2
T-L-12Wychów trutni, wychów matek w sztycznych miseczkach2
T-L-13Zaliczenie ćwiczeń1
25
wykłady
T-W-1Stanowisko systematyczne z charakterystyką podgatunków pszczoły miodnej użytkowanych w kraju2
T-W-2Budowa morfologiczna pszczoły2
T-W-3Anatomia pszczoły2
T-W-4Biologia rodziny pszczelej - polimorfizm2
T-W-5Życie rodziny pszczelej na pzrestrzeni roku2
T-W-6Prace pasieczne w sezonie2
T-W-7Przegląd najważniejszych chorób pszczół4
T-W-8Wychów matek i trutni2
T-W-9Naturalne i sztucze unasienianie matek pszczelich2
T-W-10Pszczoły zapylacze roślin2
T-W-11Zakłdanie pasieki2
T-W-12Sprawdzian wiadomości z wykladów1
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach25
A-L-2przygotowanie do sprawdzianów15
A-L-3konsultacje2
A-L-4studiowanie litertury3
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykladach25
A-W-2przygotowanie do zaliczenia15
A-W-3studiowanie literatury5
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład - prezentacje multimedialne
M-2objaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4zajecia praktyczne w pasiece
M-5film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: obserwacja pracy studenta

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOP-S-C8_W01
student zna budowę morfologiczną i antomiczną pszczoły miodnej
ZO_1A_W05R1A_W01, R1A_W04C-1T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-L-2, T-L-1M-1, M-3, M-5S-1
ZO_1A_ZOP-S-C8_W02
student potrafi objaśnić funkcjonowanie rodziny pszczelej na przestrzeni roku, scharakteryzować postacie tworzące rodzinę pszczelą , zna znaczenie pszczoły jako zapylacza roślin entomofilnych
ZO_1A_W05R1A_W01, R1A_W04C-2, C-3T-W-10, T-W-11, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-L-3, T-L-6, T-L-4, T-L-5M-4, M-1, M-3, M-5S-1
ZO_1A_ZOP-S-C8_W03
Zna metody wychowu matek i trutni, ma wiedzę o sztucznym unasienianiu matek
ZO_1A_W10, ZO_1A_W06R1A_W04, R1A_W05InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-2T-W-8, T-W-9, T-L-12M-4, M-1, M-5S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOP-S-C8_U01
ma umiejętność wykonywania przegladów i prowadzenia rodzin pszczelich w sezonie,
ZO_1A_U17R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U03, InzA_U05, InzA_U08C-2, C-1T-W-11, T-W-6, T-L-8, T-L-11, T-L-7, T-L-10, T-L-12M-4, M-1, M-5S-1
ZO_1A_ZOP-S-C8_U02
umie pobierać próby pszczół i czerwiu z rodzin do badań i wykonać badnie w kierunku nosemozy i warrozy,
ZO_1A_U09R1A_U06C-3T-W-7, T-L-9M-4, M-3, M-5S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOP-S-C8_K01
nabiera umiejetności pracy w zespole
ZO_1A_K01R1A_K02, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K08InzA_K02C-2M-4, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOP-S-C8_W01
student zna budowę morfologiczną i antomiczną pszczoły miodnej
2,0nie zna budowy morfologicznej i antomicznej pszczoły miodnej
3,0dostatecznie poznał budowę morfologiczną i antomiczną pszczoły miodnej
3,5zadawalająco zna budowę anatomiczną i morfologiczną pszczoły miodnej
4,0dobrze zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
4,5ponad dobrze zzna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
5,0bardzo dobrze zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
ZO_1A_ZOP-S-C8_W02
student potrafi objaśnić funkcjonowanie rodziny pszczelej na przestrzeni roku, scharakteryzować postacie tworzące rodzinę pszczelą , zna znaczenie pszczoły jako zapylacza roślin entomofilnych
2,0nie potrafi objaśnić funkcjonowania rodziny pszczelej na przestrzeni roku, nie zna postaci tworząch rodzinę pszczelą, nie zna znaczenia pszczół jako zapylaczy rośłin
3,0ma podstawowe wiadomości o życiu rodziny pszczelej na przestrzeni roku, potrafi wymienić postacie tworzące rodzinę pszczelą, zna ale nie potrafi wyjaśnić znaczenia pszczól jako zapylaczy roślin entomofilnych
3,5ma zadawalajace wiadomości o życiu rodziny pszcelej ma przestrzeni roku, zna i charakteryzuje pobieżnie postacie tworzące rodzinę pszczelą, zna ogólnie znaczenie pszczół jako zapylaczy roślin
4,0ma dobre wiadomości o funkcjonowaniu rodziny pszczelej na przestrzeni roku, dobrze charakteryzuje postacie tworzące rodzinę pszczelą, zna dobrze znaczenie pszczół jako zapylaczy większości roślin entomofilnych
4,5ma ponad oobre wiadomości wiadomości ofunkcjonowaniu rodziny pszczelej na [rzestrzeni roku, bardzo dobrze charakteryzuje postacie tworzące rodzinę pszczelą, zna bardzo dobrze znaczenie pszczół jako zapylaczy wiekszości roślin entomofilnych
5,0ma pełne wiadomości o funkcjonowaniu rodziny pszczelej na przestrzeni roku, bardzo dobrze charakteryzuje postacie wchodzące w sklad rodziny pszczelej ze wskazaniem powiązanń miedzy nimi, zna nie tylko znaczenie pszczół jako zapylaczy roślin entomofilnych ale ma więdzę jak je wykorzystać do ich zapylania
ZO_1A_ZOP-S-C8_W03
Zna metody wychowu matek i trutni, ma wiedzę o sztucznym unasienianiu matek
2,0nie zna metod wychowu matek i trutni i znaczenia sztucznego unasieniania matek pszczelich
3,0zna w stopniu podstawowym metody wychowu matek i trutni oraz ma postawowe wiadomości o sztucznym unasienianiu matek
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOP-S-C8_U01
ma umiejętność wykonywania przegladów i prowadzenia rodzin pszczelich w sezonie,
2,0brak umiejętności wykonywania przegladów i prowadzenia rodzin w sezonie
3,0ma umiejętność wykonywania podstawowych podstawowych i prowadzenia rodzin w sezonie zakresie dostatecznym
3,5ma umiejętność wykonywania przeglądów z poszerzaniem gniazd, i prowadzenia rodzin w sezonie w sposób zadawalający
4,0ma umiejętność wykonywania wszystkich przegladów, oceny stanu rodziny i dobrego prowadzenia rodzin w sezonie
4,5ma umiejętność wykonywania wszystkich pzregladów, oceny stanu rodziny, poszerzania gniazd, prowadzenia rodzin z przeciwdziałaniem rójce
5,0ma umiejetność wykonywania wszystkich przeglądów, oceny stanu rodziny, poszerzania gniazd, wymiany matek w rodzinach, prowadzenia rodzin z przrciwdziałaniem rójce, rozmnarzania rodzin.
ZO_1A_ZOP-S-C8_U02
umie pobierać próby pszczół i czerwiu z rodzin do badań i wykonać badnie w kierunku nosemozy i warrozy,
2,0nie potrafi pobrać prób pszczół i czerwiu z rodzin do badań w kierynku nosemozy i warrozy
3,0potrafi pobrać próby pszczół i czerwiu z rodzin do badań i przeprowadzić badanie w kierunku nosemozy i warrozy
3,5potrafi pobrać próby pszczół i czerwiu do badań w kierunku nosemozy i warrozy i zidentyfikować czynnik chorobotwórczy
4,0potrafi pobrać próby pszczół i czerwiu do badań w kierunku nosemozy i warrozy , zidentyfikować czynnik chorobotwórczy, ocenić stopień porażenia
4,5potrafi pobrać próby pszczół i czerwiu do badań w kierunku nosemozy i warrozy, zidentyfikowac czynnik chorobotwórczy, ocenić stopień porażenia i wskazać metodę zwalczania z uwzględnieniem stopnia porażenia pasożytem
5,0potrafi pobrać próby pszczół i czerwiu do badań w kierunku nosemozy i warrozy, zidentyfikować czynnik chorobotwórczy, ocenić stopień porażenia,wskazać metodę zwalczania uwzgledniajac stopień porażenia pasożytem , wymienić preparaty do ich zwalczenia,

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOP-S-C8_K01
nabiera umiejetności pracy w zespole
2,0brak umiejetnosci pracy w zespole
3,0dostateczna umiejętność pracy w zespole
3,5zadawalająca umiejętność pracy w zespole
4,0dobra umiejętność pracy w zespole
4,5ponad dobra umiejętność pracy w zespole, wykazuje inicjatywę działania
5,0ponad dobra umiejetność pracy w zespole, wykazuje inicjatywę działania, kieruje pracą zespołu

Literatura podstawowa

  1. Wilde J., Prabucki J. red., Hodowla pszczół, PWRiL, Warszawa, 2009, pierwsze
  2. Wilkaniec Z., red., Owady użytkowe materiały do ćwiczeń, AR Poznań, Poznań, 2002, pierwsze

Literatura dodatkowa

  1. Prabucki J., red, Pszczelnictwo, Albatros, Szczecin, 1998, pierwsze
  2. Skowronek W., Pszczelnictwo, Odzdiał Pszcelnictwa ISiK, Pułwy, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Morfologia pszczoły robotnicy2
T-L-2Sekcja pszczoły2
T-L-3Róznice w budowie morfologiczej trzech postaci w rodzinie pszczelej2
T-L-4Rozwój osobniczy pszczół2
T-L-5Budowa gniazda pszczół2
T-L-6Porozumiewanie się pszczół2
T-L-7Budowa i systemy uli2
T-L-8Główny przegląd wiosenny rodzin w pasiece2
T-L-9Choroby pszczół - nosemoza, warroza; ponieranie prób z rodzin do badań, diagnostyka2
T-L-10Wprawianie węzy2
T-L-11Prace w pasiece;przesiedlanie rodzin, poszerzanie gniazd2
T-L-12Wychów trutni, wychów matek w sztycznych miseczkach2
T-L-13Zaliczenie ćwiczeń1
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Stanowisko systematyczne z charakterystyką podgatunków pszczoły miodnej użytkowanych w kraju2
T-W-2Budowa morfologiczna pszczoły2
T-W-3Anatomia pszczoły2
T-W-4Biologia rodziny pszczelej - polimorfizm2
T-W-5Życie rodziny pszczelej na pzrestrzeni roku2
T-W-6Prace pasieczne w sezonie2
T-W-7Przegląd najważniejszych chorób pszczół4
T-W-8Wychów matek i trutni2
T-W-9Naturalne i sztucze unasienianie matek pszczelich2
T-W-10Pszczoły zapylacze roślin2
T-W-11Zakłdanie pasieki2
T-W-12Sprawdzian wiadomości z wykladów1
25

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach25
A-L-2przygotowanie do sprawdzianów15
A-L-3konsultacje2
A-L-4studiowanie litertury3
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykladach25
A-W-2przygotowanie do zaliczenia15
A-W-3studiowanie literatury5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOP-S-C8_W01student zna budowę morfologiczną i antomiczną pszczoły miodnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznaie studentów z podgatunkami pszczoły miodnej użytkowanymi w kraju; biologią rodziny pszczelej
Treści programoweT-W-3Anatomia pszczoły
T-W-2Budowa morfologiczna pszczoły
T-W-1Stanowisko systematyczne z charakterystyką podgatunków pszczoły miodnej użytkowanych w kraju
T-L-2Sekcja pszczoły
T-L-1Morfologia pszczoły robotnicy
Metody nauczaniaM-1wykład - prezentacje multimedialne
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-5film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna budowy morfologicznej i antomicznej pszczoły miodnej
3,0dostatecznie poznał budowę morfologiczną i antomiczną pszczoły miodnej
3,5zadawalająco zna budowę anatomiczną i morfologiczną pszczoły miodnej
4,0dobrze zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
4,5ponad dobrze zzna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
5,0bardzo dobrze zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOP-S-C8_W02student potrafi objaśnić funkcjonowanie rodziny pszczelej na przestrzeni roku, scharakteryzować postacie tworzące rodzinę pszczelą , zna znaczenie pszczoły jako zapylacza roślin entomofilnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
C-3zapoznaie z najważniejszymi jednostkami chorobowymi pszczół
Treści programoweT-W-10Pszczoły zapylacze roślin
T-W-11Zakłdanie pasieki
T-W-5Życie rodziny pszczelej na pzrestrzeni roku
T-W-4Biologia rodziny pszczelej - polimorfizm
T-W-6Prace pasieczne w sezonie
T-L-3Róznice w budowie morfologiczej trzech postaci w rodzinie pszczelej
T-L-6Porozumiewanie się pszczół
T-L-4Rozwój osobniczy pszczół
T-L-5Budowa gniazda pszczół
Metody nauczaniaM-4zajecia praktyczne w pasiece
M-1wykład - prezentacje multimedialne
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-5film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi objaśnić funkcjonowania rodziny pszczelej na przestrzeni roku, nie zna postaci tworząch rodzinę pszczelą, nie zna znaczenia pszczół jako zapylaczy rośłin
3,0ma podstawowe wiadomości o życiu rodziny pszczelej na przestrzeni roku, potrafi wymienić postacie tworzące rodzinę pszczelą, zna ale nie potrafi wyjaśnić znaczenia pszczól jako zapylaczy roślin entomofilnych
3,5ma zadawalajace wiadomości o życiu rodziny pszcelej ma przestrzeni roku, zna i charakteryzuje pobieżnie postacie tworzące rodzinę pszczelą, zna ogólnie znaczenie pszczół jako zapylaczy roślin
4,0ma dobre wiadomości o funkcjonowaniu rodziny pszczelej na przestrzeni roku, dobrze charakteryzuje postacie tworzące rodzinę pszczelą, zna dobrze znaczenie pszczół jako zapylaczy większości roślin entomofilnych
4,5ma ponad oobre wiadomości wiadomości ofunkcjonowaniu rodziny pszczelej na [rzestrzeni roku, bardzo dobrze charakteryzuje postacie tworzące rodzinę pszczelą, zna bardzo dobrze znaczenie pszczół jako zapylaczy wiekszości roślin entomofilnych
5,0ma pełne wiadomości o funkcjonowaniu rodziny pszczelej na przestrzeni roku, bardzo dobrze charakteryzuje postacie wchodzące w sklad rodziny pszczelej ze wskazaniem powiązanń miedzy nimi, zna nie tylko znaczenie pszczół jako zapylaczy roślin entomofilnych ale ma więdzę jak je wykorzystać do ich zapylania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOP-S-C8_W03Zna metody wychowu matek i trutni, ma wiedzę o sztucznym unasienianiu matek
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W10zna metody, techniki i technologie chowu, hodowli i użytkowania zwierząt oraz posiada wiedzę o przetwórstwie i towaroznawczej ocenie produktów pochodzenia rolnego
ZO_1A_W06ma wiedzę o organizacji i wykonywaniu technicznych zadań inżynierskich dostosowanych do kierunku zootechnika
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
Treści programoweT-W-8Wychów matek i trutni
T-W-9Naturalne i sztucze unasienianie matek pszczelich
T-L-12Wychów trutni, wychów matek w sztycznych miseczkach
Metody nauczaniaM-4zajecia praktyczne w pasiece
M-1wykład - prezentacje multimedialne
M-5film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna metod wychowu matek i trutni i znaczenia sztucznego unasieniania matek pszczelich
3,0zna w stopniu podstawowym metody wychowu matek i trutni oraz ma postawowe wiadomości o sztucznym unasienianiu matek
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOP-S-C8_U01ma umiejętność wykonywania przegladów i prowadzenia rodzin pszczelich w sezonie,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
C-1zapoznaie studentów z podgatunkami pszczoły miodnej użytkowanymi w kraju; biologią rodziny pszczelej
Treści programoweT-W-11Zakłdanie pasieki
T-W-6Prace pasieczne w sezonie
T-L-8Główny przegląd wiosenny rodzin w pasiece
T-L-11Prace w pasiece;przesiedlanie rodzin, poszerzanie gniazd
T-L-7Budowa i systemy uli
T-L-10Wprawianie węzy
T-L-12Wychów trutni, wychów matek w sztycznych miseczkach
Metody nauczaniaM-4zajecia praktyczne w pasiece
M-1wykład - prezentacje multimedialne
M-5film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak umiejętności wykonywania przegladów i prowadzenia rodzin w sezonie
3,0ma umiejętność wykonywania podstawowych podstawowych i prowadzenia rodzin w sezonie zakresie dostatecznym
3,5ma umiejętność wykonywania przeglądów z poszerzaniem gniazd, i prowadzenia rodzin w sezonie w sposób zadawalający
4,0ma umiejętność wykonywania wszystkich przegladów, oceny stanu rodziny i dobrego prowadzenia rodzin w sezonie
4,5ma umiejętność wykonywania wszystkich pzregladów, oceny stanu rodziny, poszerzania gniazd, prowadzenia rodzin z przeciwdziałaniem rójce
5,0ma umiejetność wykonywania wszystkich przeglądów, oceny stanu rodziny, poszerzania gniazd, wymiany matek w rodzinach, prowadzenia rodzin z przrciwdziałaniem rójce, rozmnarzania rodzin.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOP-S-C8_U02umie pobierać próby pszczół i czerwiu z rodzin do badań i wykonać badnie w kierunku nosemozy i warrozy,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U09Umie zastosować rutynowe techniki optymalizacji procesów wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3zapoznaie z najważniejszymi jednostkami chorobowymi pszczół
Treści programoweT-W-7Przegląd najważniejszych chorób pszczół
T-L-9Choroby pszczół - nosemoza, warroza; ponieranie prób z rodzin do badań, diagnostyka
Metody nauczaniaM-4zajecia praktyczne w pasiece
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-5film
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: obserwacja pracy studenta
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi pobrać prób pszczół i czerwiu z rodzin do badań w kierynku nosemozy i warrozy
3,0potrafi pobrać próby pszczół i czerwiu z rodzin do badań i przeprowadzić badanie w kierunku nosemozy i warrozy
3,5potrafi pobrać próby pszczół i czerwiu do badań w kierunku nosemozy i warrozy i zidentyfikować czynnik chorobotwórczy
4,0potrafi pobrać próby pszczół i czerwiu do badań w kierunku nosemozy i warrozy , zidentyfikować czynnik chorobotwórczy, ocenić stopień porażenia
4,5potrafi pobrać próby pszczół i czerwiu do badań w kierunku nosemozy i warrozy, zidentyfikowac czynnik chorobotwórczy, ocenić stopień porażenia i wskazać metodę zwalczania z uwzględnieniem stopnia porażenia pasożytem
5,0potrafi pobrać próby pszczół i czerwiu do badań w kierunku nosemozy i warrozy, zidentyfikować czynnik chorobotwórczy, ocenić stopień porażenia,wskazać metodę zwalczania uwzgledniajac stopień porażenia pasożytem , wymienić preparaty do ich zwalczenia,
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOP-S-C8_K01nabiera umiejetności pracy w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
Metody nauczaniaM-4zajecia praktyczne w pasiece
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: obserwacja pracy studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak umiejetnosci pracy w zespole
3,0dostateczna umiejętność pracy w zespole
3,5zadawalająca umiejętność pracy w zespole
4,0dobra umiejętność pracy w zespole
4,5ponad dobra umiejętność pracy w zespole, wykazuje inicjatywę działania
5,0ponad dobra umiejetność pracy w zespole, wykazuje inicjatywę działania, kieruje pracą zespołu