Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Zootechnika

Sylabus przedmiotu Chów i hodowla owiec i kóz:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chów i hodowla owiec i kóz
Specjalność Pielęgniarstwo zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 30 2,00,41zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza związana z budową oraz funkcjonowaniem organizmu zwierząt przeżuwających.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami chowu i hodowli małych przeżuwaczy, istniejącymi i nowymi kierunkami pracy hodowlanej w Polsce i na świecie. Znajomość podstawowych systemów chowu i hodowli owiec i kóz .

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wełnoznawstwo cz. I.: budowa i funkcje skóry; powstawanie włosa i okrywy wełnistej; runo a okrywa włosowa; właściwości fizyczne i chemiczne wełny. Pomiary długości wełny. Pomiary długości wełny.4
T-L-2Wełnoznawstwo cz. II: wady wełny; strzyża; kontrola użytkowości wełnistej; klasyfikacja, wycena i przerób wełny. Pomiary grubości wełny.3
T-L-3Pokrój owiec i kóz. Ocena cech osobniczych; pomiary zoometryczne; indeksy budowy; bonitacja owiec; uzębienie i określanie wieku na podstawie uzębienia.4
T-L-4Ocena mleczności owiec i kóz. Badanie stanu zdrowia wymienia metodą TOK. Ocena organoleptyczna mleka i sera koziego. Przetwórstwo mleka owczego i koziego.3
T-L-5Wykorzystanie dokumentacji oceny wartości użytkowej w szacowaniu wskaźników użytkowości rozrodczej owiec i kóz. Analiza i interpretacja wyników.2
T-L-6Wykorzystanie dokumentacji użytkowości mlecznej wybranych ras i odmian owiec i kóz z uwzględnieniem kolejnych laktacji. Analiza i interpretacja wyników.2
T-L-7Wycena tryków ras mięsnych.2
T-L-8Opracowanie projektu całorocznej produkcji i oszacowanie jej wartości ekonomicznej.6
T-L-9Dobór systemu wypasu małych przeżuwaczy w zależności od produkcji gospodarstwa. Żywienie poszczególnych grup owiec i kóz z uwzględnieniem norm żywienia.2
T-L-10Organizacja pracy w owczarni i koziarni oraz zabiegi profilaktyczne i pielęgnacyjne.2
30
wykłady
T-W-1Pochodzenie i udomowienie owiec i kóz. Gospodarcze znaczenie chowu hodowli kóz. Stan oraz perspektywy rozwoju produkcji owczarskiej i koziarskiej.2
T-W-2Typy konstytucyjne i użytkowe owiec i kóz. Organizacja krajowej hodowli i chowu owiec i kóz2
T-W-3Krajowe i importowane rasy owiec i kóz.2
T-W-4Mięsne użytkowanie owiec i kóz.2
T-W-5Mleczne użytkowanie owiec i kóz.2
T-W-6Wybrane zagadnienia z rozrodu owiec i kóz.2
T-W-7Alternatywne kierunki utrzymania owiec i kóz.2
T-W-8Psy pasterskie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych.15
A-L-2Przygotowanie projektów na wskazane tematy.35
A-L-3Czytanie wskazanej literatury.8
A-L-4Konsultacje.2
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie temetyki wykładów.5
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.5
A-W-4Przygotowanie się do kolokwium i zaliczenia wykładów.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, opis, objaśnianie.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Projekt.
M-4Objaśnienie wykonania zadań na zajęciach.
M-5Ćwiczenia laboratoryjne.
M-6Praca w grupach.
M-7Film dydaktyczny.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-4Ocena formująca: Ocena projektu.
S-5Ocena formująca: Ocena prezentacji.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-C13_W01
Student zna kierunki produkcji małych przeżuwaczy i rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy, odmiany owiec i kóz hodowanych w Polsce i na świecie z uwzględnieniem przydatności w różnych technologiach produkcji. Umie opisać wpływ czynników warunkujących ilość i jakość produkowanego mleka i mięsa. Zna najczęściej stosowane technologie wykorzystywane w produkcji małych przeżuwaczy oraz zasady pracy hodowlanej w obrębie stad. Potrafi opisać pokrój owiec i kóz oraz zna zna zasady ich oceny, metody identyfikacji i znakowania.
ZO_1A_W12, ZO_1A_W10R1A_W05InzA_W01, InzA_W05C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-4, T-W-6, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-5, T-L-10, T-L-6, T-L-3, T-L-1, T-L-2M-3, M-1, M-6, M-7, M-2, M-4, M-5S-5, S-4, S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-C13_U01
Student potrafi dobrać i zastosować optymalną technologię produkcji wełny, mleka lub żywca baraniego i koziego w określonych warunkach przyrodniczo-gospodarczych. Ocenić pokrój owiec i kóz oraz dokonać analizy i oceny użytkowości mlecznej i mięsnej.
ZO_1A_U01R1A_U01InzA_U01C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-4, T-W-6, T-L-4, T-L-7, T-L-9, T-L-5, T-L-6, T-L-3, T-L-1, T-L-2M-1, M-6, M-7, M-2, M-4, M-5S-5, S-3, S-2, S-1
ZO_1A_ZOK-S-C13_U02
Analizować i ocenić czynniki wpywające na ilość i jakość pozyskiwanych produktów oraz kalkulować opłacalność ich produkcji. Posiada umiejętność oceny efektywność produkcji mleka i mięsa małych przeżuwaczy w różnych warunkach produkcyjnych.
ZO_1A_U15R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U06C-1T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-5, T-L-10, T-L-6M-3, M-1, M-6, M-7, M-2, M-4, M-5S-5, S-4, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-C13_K01
Student przejawia aktywny udział w pracy grupowej jako członek i jako lider zespołu.
ZO_1A_K01R1A_K02, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K08InzA_K02C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-4, T-W-6, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-5, T-L-10, T-L-6, T-L-3, T-L-1, T-L-2M-6, M-7, M-2, M-4, M-5S-5, S-4, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-C13_W01
Student zna kierunki produkcji małych przeżuwaczy i rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy, odmiany owiec i kóz hodowanych w Polsce i na świecie z uwzględnieniem przydatności w różnych technologiach produkcji. Umie opisać wpływ czynników warunkujących ilość i jakość produkowanego mleka i mięsa. Zna najczęściej stosowane technologie wykorzystywane w produkcji małych przeżuwaczy oraz zasady pracy hodowlanej w obrębie stad. Potrafi opisać pokrój owiec i kóz oraz zna zna zasady ich oceny, metody identyfikacji i znakowania.
2,0Student nie zna podstawowych kierunków produkcji owczarskiej i koziarskiej i nie rozumie ich znaczenia gospodarczego. Nie potrafi wymienić podstawowych ras owiec i kóz hodowanych w Polsce. Nie orientuje się w prowadzeniu pracy hodowlanej w obrębie stada.
3,0Student zna podstawowe kierunki produkcji owczarskiej i koziarskiej, ale nie rozumie ich znaczenia gospodarczego. Rozróżnia niektóre podstawowe rasy owiec i kóz, ale nie potrafi ich scharakteryzować. Orientuje się w stopniu dostatecznym w prowadzeniu pracy hodowlanej w obrębie stada. Potrafi w stopniu dostatecznym wymienić niektóre czynniki wpływające na ilość, jakość oraz przydatność technologiczną mleka jako surowca.
3,5Student zna podstawowe kierunki produkcji owczarskiej i koziarskiej. Rozróżnia podstawowe rasy owiec i kóz hodowane w Polsce i na świecie. Nie potrafi scharakteryzować ras owiec i kóz z uwzględnieniem ich przydatności w różnych technologiach produkcji. Potrafi w stopniu dostatecznym wymienić niektóre czynniki wpływające na ilość, jakość oraz przydatność technologiczną mleka jako surowca.
4,0Student zna podstawowe kierunki produkcji owczarskiej i koziarskiej i rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy owiec i kóz hodowane w Polsce i na świecie oraz potrafi scharakteryzować poszczególne rasy z uwzględnieniem ich przydatności w różnych technologiach produkcji. Orientuje się w stopniu dobrym w prowadzeniu pracy hodowlanej w obrębie stada. Potrafi wymienić czynniki wpływające na ilość, jakość mleka oraz przydatność technologiczną mleka oraz w stopniu dobrym potrafi je opisać. Student w stopniu dobry potrafi scharakteryzować prozdrowotne właściwości jagnięciny i baraniny. Objaśnia programy hodowlane dla wybranych ras owiec i kóz typu mlecznego i mięsnego.
4,5Student zna kierunki produkcji owczarskiej i koziarskiej i rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy owiec i kóz w Polsce i na świecie oraz potrafi scharakteryzować poszczególne rasy z uwzględnieniem ich przydatności w różnych technologiach produkcji. Zna zasady prowadzenia pracy hodowlanej w obrębie stada. Potrafi wymienić i opisać wszystkie czynniki genetyczne i środowiskowe wpływających na ilość, jakość oraz przydatność technologiczną mleka oraz objaśnia powiązania i relacje między nimi. Potrafi wymienić i opisać wszystkie czynniki genetyczne i środowiskowe wpływających na ilość i jakość mięsa. Zna programy hodowlane dla wybranych ras bydła mlecznego i mięsnego.
5,0Student bardzo dobrze zna kierunki produkcji owczarskiej i koziarskiej i rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy owiec i kóz hodowanych w Polsce i na świecie oraz potrafi w stopniu bardzo dobrym je scharakteryzować z uwzględnieniem ich przydatności w różnych technologiach produkcji. Zna zasady prowadzenia pracy hodowlanej w obrębie stada. Potrafi wymienić i opisać w stopniu bardzo dobrym wszystkie czynniki genetyczne i środowiskowe wpływających na ilość, jakość oraz przydatność technologiczną mleka oraz objaśnia powiązania i relacje między nimi. Potrafi wymienić i opisać wszystkie czynniki genetyczne i środowiskowe wpływających na ilość i jakość mięsa. Bardzo dobrze orientuje się w podstawowych i alternatywnych kierunkach użytkowania owiec i kóz. Zna w stopniu bardzo dobrym poszczególne części programów hodowlanych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-C13_U01
Student potrafi dobrać i zastosować optymalną technologię produkcji wełny, mleka lub żywca baraniego i koziego w określonych warunkach przyrodniczo-gospodarczych. Ocenić pokrój owiec i kóz oraz dokonać analizy i oceny użytkowości mlecznej i mięsnej.
2,0Student nie potrafi ocenić pokroju owiec i kóz. Nie potrafi dobrać i zastosować technologii produkcji do określonych warunków przyrodniczo-gospodarczych. Student nie potrafi opracować założeń organizacyjno-technologicznych owczarni/koziarni oraz interpretować wynków.
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi ocenić pokroju owiec i kóz. Nie potrafi dobrać i zastosować technologii produkcji do określonych warunków przyrodniczo-gospodarczych. Student potrafi opracować założenia organizacyjno-technologiczne owczarni/koziarni oraz interpretować wyniki.
3,5Student potrafi opracować założenia organizacyjno-technologiczneowczarni/koziarni oraz w dostatecznym stopniu interpretuje wyliczone wskaźniki.
4,0Student potrafi opracować założenia organizacyjno-technologiczne owczarni/koziarni oraz interpretuje uzyskane wynki.
4,5Student potrafi analizować i opracować założenia organizacyjno-technologiczne owczarni/koziarni oraz interpretuje obliczone wskaźniki. Kalkuluje opłacalność bądź nierentowność produkcji.
5,0Student potrafi analizować i opracować założenia organizacyjno-technologiczne owczarni/koziarni oraz interpretuje obliczone wskaźniki. Kalkuluje opłacalność bądź nierentowność produkcji. Analizuje uzyskane wyniki w projekcie i formułuje wnioski.
ZO_1A_ZOK-S-C13_U02
Analizować i ocenić czynniki wpywające na ilość i jakość pozyskiwanych produktów oraz kalkulować opłacalność ich produkcji. Posiada umiejętność oceny efektywność produkcji mleka i mięsa małych przeżuwaczy w różnych warunkach produkcyjnych.
2,0Student nie rozwija umiejętności analizowania i oceniania czynników wpływających na ilość i jakość produktów owczarskich i koziarskich. Nie posiada umiejętności trafnej oceny efektywności i opłacalności produkcji.
3,0Student rozwija w stopniu dostatecznym umiejętności analizowania i oceniania czynników wpływających na ilość i jakość produktów owczarskich i koziarskich. Posiada umiejętność trafnej oceny efektywności i opłacalności produkcji.
3,5Student rozwija w stopniu dostatecznym umiejętności analizowania i oceniania czynników wpływających na ilość i jakość produktów owczarskich i koziarskich. Posiada umiejętność trafnej oceny efektywności i opłacalności produkcji mleka i mięsa małych przeżuwaczy.
4,0Student rozwija w stopniu dobrym umiejętność analizowania i oceniania czynników wpływających na ilość i jakość produktów owczarskich i koziarskich. Posiada umiejętność trafnej oceny efektywności i opłacalności produkcji mleka i mięsa małych przeżuwaczy w różnych warunkach produkcyjnych.
4,5Student rozwija w stopniu dobrym umiejętność analizowania i oceniania czynników wpływających na ilość i jakość produktów owczarskich i koziarskich. Posiada umiejętność trafnej oceny efektywności i opłacalności produkcji mleka i mięsa małych przeżuwaczy w różnych warunkach produkcyjnych.
5,0Student rozwija w stopniu bardzo dobrym umiejętność analizowania i oceniania czynników wpływających na ilość i jakość produktów owczarskich i koziarskich. Posiada umiejętność trafnej oceny efektywności i opłacalności produkcji mleka i mięsa małych przeżuwaczy w różnych warunkach produkcyjnych. W sposób umiejętny posługuje się piśmiennictwem interpretując wyniki.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-C13_K01
Student przejawia aktywny udział w pracy grupowej jako członek i jako lider zespołu.
2,0Student nie przejawia aktywności w grupie jako członek.
3,0Student przejawia aktywność w grupie jako członek.
3,5Student przejawia aktywność w grupie jako członek.
4,0Student przejawia aktywność w grupie jako członek i podejmuje aktywność jako lider.
4,5Student przejawia aktywność w grupie jako lider.
5,0Student przejawia aktywność w grupie jako lider i jest bardzo aktywny.

Literatura podstawowa

  1. Jamroz D., Nowicki B., Kozy, chów i hodowla, PWN, Warszawa, 1990
  2. Lachowski W., Szewczuk M., Chów i hodowla owiec i kóz., AR Szczecin, Szczecin, 2008
  3. Niżnikowski R., Hodowla i chów owiec., SGGW, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Haring F., Hodowla owiec., PWRiL, Warszawa, 1980
  2. Kalinowska Cz., Technologia produkcji owczarskiej., AR Lublin, Lublin, 1979

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wełnoznawstwo cz. I.: budowa i funkcje skóry; powstawanie włosa i okrywy wełnistej; runo a okrywa włosowa; właściwości fizyczne i chemiczne wełny. Pomiary długości wełny. Pomiary długości wełny.4
T-L-2Wełnoznawstwo cz. II: wady wełny; strzyża; kontrola użytkowości wełnistej; klasyfikacja, wycena i przerób wełny. Pomiary grubości wełny.3
T-L-3Pokrój owiec i kóz. Ocena cech osobniczych; pomiary zoometryczne; indeksy budowy; bonitacja owiec; uzębienie i określanie wieku na podstawie uzębienia.4
T-L-4Ocena mleczności owiec i kóz. Badanie stanu zdrowia wymienia metodą TOK. Ocena organoleptyczna mleka i sera koziego. Przetwórstwo mleka owczego i koziego.3
T-L-5Wykorzystanie dokumentacji oceny wartości użytkowej w szacowaniu wskaźników użytkowości rozrodczej owiec i kóz. Analiza i interpretacja wyników.2
T-L-6Wykorzystanie dokumentacji użytkowości mlecznej wybranych ras i odmian owiec i kóz z uwzględnieniem kolejnych laktacji. Analiza i interpretacja wyników.2
T-L-7Wycena tryków ras mięsnych.2
T-L-8Opracowanie projektu całorocznej produkcji i oszacowanie jej wartości ekonomicznej.6
T-L-9Dobór systemu wypasu małych przeżuwaczy w zależności od produkcji gospodarstwa. Żywienie poszczególnych grup owiec i kóz z uwzględnieniem norm żywienia.2
T-L-10Organizacja pracy w owczarni i koziarni oraz zabiegi profilaktyczne i pielęgnacyjne.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pochodzenie i udomowienie owiec i kóz. Gospodarcze znaczenie chowu hodowli kóz. Stan oraz perspektywy rozwoju produkcji owczarskiej i koziarskiej.2
T-W-2Typy konstytucyjne i użytkowe owiec i kóz. Organizacja krajowej hodowli i chowu owiec i kóz2
T-W-3Krajowe i importowane rasy owiec i kóz.2
T-W-4Mięsne użytkowanie owiec i kóz.2
T-W-5Mleczne użytkowanie owiec i kóz.2
T-W-6Wybrane zagadnienia z rozrodu owiec i kóz.2
T-W-7Alternatywne kierunki utrzymania owiec i kóz.2
T-W-8Psy pasterskie1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych.15
A-L-2Przygotowanie projektów na wskazane tematy.35
A-L-3Czytanie wskazanej literatury.8
A-L-4Konsultacje.2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie temetyki wykładów.5
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.5
A-W-4Przygotowanie się do kolokwium i zaliczenia wykładów.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-C13_W01Student zna kierunki produkcji małych przeżuwaczy i rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy, odmiany owiec i kóz hodowanych w Polsce i na świecie z uwzględnieniem przydatności w różnych technologiach produkcji. Umie opisać wpływ czynników warunkujących ilość i jakość produkowanego mleka i mięsa. Zna najczęściej stosowane technologie wykorzystywane w produkcji małych przeżuwaczy oraz zasady pracy hodowlanej w obrębie stad. Potrafi opisać pokrój owiec i kóz oraz zna zna zasady ich oceny, metody identyfikacji i znakowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W12posiada podstawową wiedzę z zakresu użytkowania zwierząt oraz selekcji, doboru i oceny wartości użytkowej i hodowlanej
ZO_1A_W10zna metody, techniki i technologie chowu, hodowli i użytkowania zwierząt oraz posiada wiedzę o przetwórstwie i towaroznawczej ocenie produktów pochodzenia rolnego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami chowu i hodowli małych przeżuwaczy, istniejącymi i nowymi kierunkami pracy hodowlanej w Polsce i na świecie. Znajomość podstawowych systemów chowu i hodowli owiec i kóz .
Treści programoweT-W-2Typy konstytucyjne i użytkowe owiec i kóz. Organizacja krajowej hodowli i chowu owiec i kóz
T-W-3Krajowe i importowane rasy owiec i kóz.
T-W-1Pochodzenie i udomowienie owiec i kóz. Gospodarcze znaczenie chowu hodowli kóz. Stan oraz perspektywy rozwoju produkcji owczarskiej i koziarskiej.
T-W-7Alternatywne kierunki utrzymania owiec i kóz.
T-W-5Mleczne użytkowanie owiec i kóz.
T-W-8Psy pasterskie
T-W-4Mięsne użytkowanie owiec i kóz.
T-W-6Wybrane zagadnienia z rozrodu owiec i kóz.
T-L-4Ocena mleczności owiec i kóz. Badanie stanu zdrowia wymienia metodą TOK. Ocena organoleptyczna mleka i sera koziego. Przetwórstwo mleka owczego i koziego.
T-L-7Wycena tryków ras mięsnych.
T-L-8Opracowanie projektu całorocznej produkcji i oszacowanie jej wartości ekonomicznej.
T-L-9Dobór systemu wypasu małych przeżuwaczy w zależności od produkcji gospodarstwa. Żywienie poszczególnych grup owiec i kóz z uwzględnieniem norm żywienia.
T-L-5Wykorzystanie dokumentacji oceny wartości użytkowej w szacowaniu wskaźników użytkowości rozrodczej owiec i kóz. Analiza i interpretacja wyników.
T-L-10Organizacja pracy w owczarni i koziarni oraz zabiegi profilaktyczne i pielęgnacyjne.
T-L-6Wykorzystanie dokumentacji użytkowości mlecznej wybranych ras i odmian owiec i kóz z uwzględnieniem kolejnych laktacji. Analiza i interpretacja wyników.
T-L-3Pokrój owiec i kóz. Ocena cech osobniczych; pomiary zoometryczne; indeksy budowy; bonitacja owiec; uzębienie i określanie wieku na podstawie uzębienia.
T-L-1Wełnoznawstwo cz. I.: budowa i funkcje skóry; powstawanie włosa i okrywy wełnistej; runo a okrywa włosowa; właściwości fizyczne i chemiczne wełny. Pomiary długości wełny. Pomiary długości wełny.
T-L-2Wełnoznawstwo cz. II: wady wełny; strzyża; kontrola użytkowości wełnistej; klasyfikacja, wycena i przerób wełny. Pomiary grubości wełny.
Metody nauczaniaM-3Projekt.
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, opis, objaśnianie.
M-6Praca w grupach.
M-7Film dydaktyczny.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-4Objaśnienie wykonania zadań na zajęciach.
M-5Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Ocena prezentacji.
S-4Ocena formująca: Ocena projektu.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach.
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych kierunków produkcji owczarskiej i koziarskiej i nie rozumie ich znaczenia gospodarczego. Nie potrafi wymienić podstawowych ras owiec i kóz hodowanych w Polsce. Nie orientuje się w prowadzeniu pracy hodowlanej w obrębie stada.
3,0Student zna podstawowe kierunki produkcji owczarskiej i koziarskiej, ale nie rozumie ich znaczenia gospodarczego. Rozróżnia niektóre podstawowe rasy owiec i kóz, ale nie potrafi ich scharakteryzować. Orientuje się w stopniu dostatecznym w prowadzeniu pracy hodowlanej w obrębie stada. Potrafi w stopniu dostatecznym wymienić niektóre czynniki wpływające na ilość, jakość oraz przydatność technologiczną mleka jako surowca.
3,5Student zna podstawowe kierunki produkcji owczarskiej i koziarskiej. Rozróżnia podstawowe rasy owiec i kóz hodowane w Polsce i na świecie. Nie potrafi scharakteryzować ras owiec i kóz z uwzględnieniem ich przydatności w różnych technologiach produkcji. Potrafi w stopniu dostatecznym wymienić niektóre czynniki wpływające na ilość, jakość oraz przydatność technologiczną mleka jako surowca.
4,0Student zna podstawowe kierunki produkcji owczarskiej i koziarskiej i rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy owiec i kóz hodowane w Polsce i na świecie oraz potrafi scharakteryzować poszczególne rasy z uwzględnieniem ich przydatności w różnych technologiach produkcji. Orientuje się w stopniu dobrym w prowadzeniu pracy hodowlanej w obrębie stada. Potrafi wymienić czynniki wpływające na ilość, jakość mleka oraz przydatność technologiczną mleka oraz w stopniu dobrym potrafi je opisać. Student w stopniu dobry potrafi scharakteryzować prozdrowotne właściwości jagnięciny i baraniny. Objaśnia programy hodowlane dla wybranych ras owiec i kóz typu mlecznego i mięsnego.
4,5Student zna kierunki produkcji owczarskiej i koziarskiej i rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy owiec i kóz w Polsce i na świecie oraz potrafi scharakteryzować poszczególne rasy z uwzględnieniem ich przydatności w różnych technologiach produkcji. Zna zasady prowadzenia pracy hodowlanej w obrębie stada. Potrafi wymienić i opisać wszystkie czynniki genetyczne i środowiskowe wpływających na ilość, jakość oraz przydatność technologiczną mleka oraz objaśnia powiązania i relacje między nimi. Potrafi wymienić i opisać wszystkie czynniki genetyczne i środowiskowe wpływających na ilość i jakość mięsa. Zna programy hodowlane dla wybranych ras bydła mlecznego i mięsnego.
5,0Student bardzo dobrze zna kierunki produkcji owczarskiej i koziarskiej i rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy owiec i kóz hodowanych w Polsce i na świecie oraz potrafi w stopniu bardzo dobrym je scharakteryzować z uwzględnieniem ich przydatności w różnych technologiach produkcji. Zna zasady prowadzenia pracy hodowlanej w obrębie stada. Potrafi wymienić i opisać w stopniu bardzo dobrym wszystkie czynniki genetyczne i środowiskowe wpływających na ilość, jakość oraz przydatność technologiczną mleka oraz objaśnia powiązania i relacje między nimi. Potrafi wymienić i opisać wszystkie czynniki genetyczne i środowiskowe wpływających na ilość i jakość mięsa. Bardzo dobrze orientuje się w podstawowych i alternatywnych kierunkach użytkowania owiec i kóz. Zna w stopniu bardzo dobrym poszczególne części programów hodowlanych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-C13_U01Student potrafi dobrać i zastosować optymalną technologię produkcji wełny, mleka lub żywca baraniego i koziego w określonych warunkach przyrodniczo-gospodarczych. Ocenić pokrój owiec i kóz oraz dokonać analizy i oceny użytkowości mlecznej i mięsnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U01Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami chowu i hodowli małych przeżuwaczy, istniejącymi i nowymi kierunkami pracy hodowlanej w Polsce i na świecie. Znajomość podstawowych systemów chowu i hodowli owiec i kóz .
Treści programoweT-W-2Typy konstytucyjne i użytkowe owiec i kóz. Organizacja krajowej hodowli i chowu owiec i kóz
T-W-3Krajowe i importowane rasy owiec i kóz.
T-W-1Pochodzenie i udomowienie owiec i kóz. Gospodarcze znaczenie chowu hodowli kóz. Stan oraz perspektywy rozwoju produkcji owczarskiej i koziarskiej.
T-W-7Alternatywne kierunki utrzymania owiec i kóz.
T-W-5Mleczne użytkowanie owiec i kóz.
T-W-8Psy pasterskie
T-W-4Mięsne użytkowanie owiec i kóz.
T-W-6Wybrane zagadnienia z rozrodu owiec i kóz.
T-L-4Ocena mleczności owiec i kóz. Badanie stanu zdrowia wymienia metodą TOK. Ocena organoleptyczna mleka i sera koziego. Przetwórstwo mleka owczego i koziego.
T-L-7Wycena tryków ras mięsnych.
T-L-9Dobór systemu wypasu małych przeżuwaczy w zależności od produkcji gospodarstwa. Żywienie poszczególnych grup owiec i kóz z uwzględnieniem norm żywienia.
T-L-5Wykorzystanie dokumentacji oceny wartości użytkowej w szacowaniu wskaźników użytkowości rozrodczej owiec i kóz. Analiza i interpretacja wyników.
T-L-6Wykorzystanie dokumentacji użytkowości mlecznej wybranych ras i odmian owiec i kóz z uwzględnieniem kolejnych laktacji. Analiza i interpretacja wyników.
T-L-3Pokrój owiec i kóz. Ocena cech osobniczych; pomiary zoometryczne; indeksy budowy; bonitacja owiec; uzębienie i określanie wieku na podstawie uzębienia.
T-L-1Wełnoznawstwo cz. I.: budowa i funkcje skóry; powstawanie włosa i okrywy wełnistej; runo a okrywa włosowa; właściwości fizyczne i chemiczne wełny. Pomiary długości wełny. Pomiary długości wełny.
T-L-2Wełnoznawstwo cz. II: wady wełny; strzyża; kontrola użytkowości wełnistej; klasyfikacja, wycena i przerób wełny. Pomiary grubości wełny.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, opis, objaśnianie.
M-6Praca w grupach.
M-7Film dydaktyczny.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-4Objaśnienie wykonania zadań na zajęciach.
M-5Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Ocena prezentacji.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach.
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić pokroju owiec i kóz. Nie potrafi dobrać i zastosować technologii produkcji do określonych warunków przyrodniczo-gospodarczych. Student nie potrafi opracować założeń organizacyjno-technologicznych owczarni/koziarni oraz interpretować wynków.
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi ocenić pokroju owiec i kóz. Nie potrafi dobrać i zastosować technologii produkcji do określonych warunków przyrodniczo-gospodarczych. Student potrafi opracować założenia organizacyjno-technologiczne owczarni/koziarni oraz interpretować wyniki.
3,5Student potrafi opracować założenia organizacyjno-technologiczneowczarni/koziarni oraz w dostatecznym stopniu interpretuje wyliczone wskaźniki.
4,0Student potrafi opracować założenia organizacyjno-technologiczne owczarni/koziarni oraz interpretuje uzyskane wynki.
4,5Student potrafi analizować i opracować założenia organizacyjno-technologiczne owczarni/koziarni oraz interpretuje obliczone wskaźniki. Kalkuluje opłacalność bądź nierentowność produkcji.
5,0Student potrafi analizować i opracować założenia organizacyjno-technologiczne owczarni/koziarni oraz interpretuje obliczone wskaźniki. Kalkuluje opłacalność bądź nierentowność produkcji. Analizuje uzyskane wyniki w projekcie i formułuje wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-C13_U02Analizować i ocenić czynniki wpywające na ilość i jakość pozyskiwanych produktów oraz kalkulować opłacalność ich produkcji. Posiada umiejętność oceny efektywność produkcji mleka i mięsa małych przeżuwaczy w różnych warunkach produkcyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U15Wykazuje umiejętność zarządzania stadami różnych gatunków zwierząt udomowionych i wolno żyjących
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami chowu i hodowli małych przeżuwaczy, istniejącymi i nowymi kierunkami pracy hodowlanej w Polsce i na świecie. Znajomość podstawowych systemów chowu i hodowli owiec i kóz .
Treści programoweT-L-7Wycena tryków ras mięsnych.
T-L-8Opracowanie projektu całorocznej produkcji i oszacowanie jej wartości ekonomicznej.
T-L-9Dobór systemu wypasu małych przeżuwaczy w zależności od produkcji gospodarstwa. Żywienie poszczególnych grup owiec i kóz z uwzględnieniem norm żywienia.
T-L-5Wykorzystanie dokumentacji oceny wartości użytkowej w szacowaniu wskaźników użytkowości rozrodczej owiec i kóz. Analiza i interpretacja wyników.
T-L-10Organizacja pracy w owczarni i koziarni oraz zabiegi profilaktyczne i pielęgnacyjne.
T-L-6Wykorzystanie dokumentacji użytkowości mlecznej wybranych ras i odmian owiec i kóz z uwzględnieniem kolejnych laktacji. Analiza i interpretacja wyników.
Metody nauczaniaM-3Projekt.
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, opis, objaśnianie.
M-6Praca w grupach.
M-7Film dydaktyczny.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-4Objaśnienie wykonania zadań na zajęciach.
M-5Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Ocena prezentacji.
S-4Ocena formująca: Ocena projektu.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach.
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozwija umiejętności analizowania i oceniania czynników wpływających na ilość i jakość produktów owczarskich i koziarskich. Nie posiada umiejętności trafnej oceny efektywności i opłacalności produkcji.
3,0Student rozwija w stopniu dostatecznym umiejętności analizowania i oceniania czynników wpływających na ilość i jakość produktów owczarskich i koziarskich. Posiada umiejętność trafnej oceny efektywności i opłacalności produkcji.
3,5Student rozwija w stopniu dostatecznym umiejętności analizowania i oceniania czynników wpływających na ilość i jakość produktów owczarskich i koziarskich. Posiada umiejętność trafnej oceny efektywności i opłacalności produkcji mleka i mięsa małych przeżuwaczy.
4,0Student rozwija w stopniu dobrym umiejętność analizowania i oceniania czynników wpływających na ilość i jakość produktów owczarskich i koziarskich. Posiada umiejętność trafnej oceny efektywności i opłacalności produkcji mleka i mięsa małych przeżuwaczy w różnych warunkach produkcyjnych.
4,5Student rozwija w stopniu dobrym umiejętność analizowania i oceniania czynników wpływających na ilość i jakość produktów owczarskich i koziarskich. Posiada umiejętność trafnej oceny efektywności i opłacalności produkcji mleka i mięsa małych przeżuwaczy w różnych warunkach produkcyjnych.
5,0Student rozwija w stopniu bardzo dobrym umiejętność analizowania i oceniania czynników wpływających na ilość i jakość produktów owczarskich i koziarskich. Posiada umiejętność trafnej oceny efektywności i opłacalności produkcji mleka i mięsa małych przeżuwaczy w różnych warunkach produkcyjnych. W sposób umiejętny posługuje się piśmiennictwem interpretując wyniki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-C13_K01Student przejawia aktywny udział w pracy grupowej jako członek i jako lider zespołu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami chowu i hodowli małych przeżuwaczy, istniejącymi i nowymi kierunkami pracy hodowlanej w Polsce i na świecie. Znajomość podstawowych systemów chowu i hodowli owiec i kóz .
Treści programoweT-W-2Typy konstytucyjne i użytkowe owiec i kóz. Organizacja krajowej hodowli i chowu owiec i kóz
T-W-3Krajowe i importowane rasy owiec i kóz.
T-W-1Pochodzenie i udomowienie owiec i kóz. Gospodarcze znaczenie chowu hodowli kóz. Stan oraz perspektywy rozwoju produkcji owczarskiej i koziarskiej.
T-W-7Alternatywne kierunki utrzymania owiec i kóz.
T-W-5Mleczne użytkowanie owiec i kóz.
T-W-8Psy pasterskie
T-W-4Mięsne użytkowanie owiec i kóz.
T-W-6Wybrane zagadnienia z rozrodu owiec i kóz.
T-L-4Ocena mleczności owiec i kóz. Badanie stanu zdrowia wymienia metodą TOK. Ocena organoleptyczna mleka i sera koziego. Przetwórstwo mleka owczego i koziego.
T-L-7Wycena tryków ras mięsnych.
T-L-8Opracowanie projektu całorocznej produkcji i oszacowanie jej wartości ekonomicznej.
T-L-9Dobór systemu wypasu małych przeżuwaczy w zależności od produkcji gospodarstwa. Żywienie poszczególnych grup owiec i kóz z uwzględnieniem norm żywienia.
T-L-5Wykorzystanie dokumentacji oceny wartości użytkowej w szacowaniu wskaźników użytkowości rozrodczej owiec i kóz. Analiza i interpretacja wyników.
T-L-10Organizacja pracy w owczarni i koziarni oraz zabiegi profilaktyczne i pielęgnacyjne.
T-L-6Wykorzystanie dokumentacji użytkowości mlecznej wybranych ras i odmian owiec i kóz z uwzględnieniem kolejnych laktacji. Analiza i interpretacja wyników.
T-L-3Pokrój owiec i kóz. Ocena cech osobniczych; pomiary zoometryczne; indeksy budowy; bonitacja owiec; uzębienie i określanie wieku na podstawie uzębienia.
T-L-1Wełnoznawstwo cz. I.: budowa i funkcje skóry; powstawanie włosa i okrywy wełnistej; runo a okrywa włosowa; właściwości fizyczne i chemiczne wełny. Pomiary długości wełny. Pomiary długości wełny.
T-L-2Wełnoznawstwo cz. II: wady wełny; strzyża; kontrola użytkowości wełnistej; klasyfikacja, wycena i przerób wełny. Pomiary grubości wełny.
Metody nauczaniaM-6Praca w grupach.
M-7Film dydaktyczny.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-4Objaśnienie wykonania zadań na zajęciach.
M-5Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Ocena prezentacji.
S-4Ocena formująca: Ocena projektu.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przejawia aktywności w grupie jako członek.
3,0Student przejawia aktywność w grupie jako członek.
3,5Student przejawia aktywność w grupie jako członek.
4,0Student przejawia aktywność w grupie jako członek i podejmuje aktywność jako lider.
4,5Student przejawia aktywność w grupie jako lider.
5,0Student przejawia aktywność w grupie jako lider i jest bardzo aktywny.