Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Zootechnika

Sylabus przedmiotu Podstawy analityki i farmakologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy analityki i farmakologii
Specjalność Pielęgniarstwo zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jankowiak <dorota.jankowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 41 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 7 0,50,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 8 0,50,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu realizowanych na wcześniejszych semestrach przedmiotów: anatomia, biochemia i fizjologia zwierzat.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z podstawowymi mechanizmami dzialania leków, ich losem w organizmie oraz podstawowymi terminami stosowanymi w farmakokinetyce i farmakodynamice.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe wskaźniki biochemiczne surowicy (osocza krwi) analizowane w profilu ogólnym i narządowym diagnostycznych bada laboratoryjnych. Wartości referencyjne - znaczenie diagnostyczne i różnice gatunkowe.2
T-A-2Wchłanianie leków przez skórę, płuca i przewód pokarmowy. Dostępność biologiczna leku. Transport lekow przez blony biologiczne. Zależne i niezalezne od organizmu czynniki warunkyjace aktywność leków - na wybranych przykładach.2
T-A-3Leki hydro- i lipofilne i ich dystrybucja i kumulacja w organizmie. Podstawy biotransformacji narzadowej leków, ze szczegolnym uwzględnieniem roli wątroby i zmian związanych z wiekiem i stanem fizjologicznym2
T-A-4Niepożądane działania leków: bliskie i odległe w czasie. Podstawowe mechanizmy lekooporności.2
8
wykłady
T-W-1Profile i kryteria doboru laboratoryjnych badań diadnostycznych. Wiarygodnośc i wartośc diagnostyczna wynikow rutunowych badań laboratoryjnych.2
T-W-2Definicja, postacie i własciwości leków. Komórkowe i molekularne mechanizmy działania leków. Podstawowe czynniki wpływajace na działanie leków.3
T-W-3Drogi podawania leków i ich losy w organizmie: uwalnianie, wchłanianie, dystrybucja, metabolizm i wydalanie lekow i ich pochodnych.2
7

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.8
A-A-2Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia.1
A-A-3Przygotowanie wraz z zespołem prezentacji oraz do dyskusji w ramach tematów omawianych na poszczególnych ćwiczeniach.6
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.7
A-W-2Konsultacje z prowadzacym wyklady.1
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie do zaliczenia materiału objętego programem wykladów.6
A-W-4Pisemne zaliczenie materiału omawianego na wykładach.1
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.
M-4Praca w zespołach przy przygotowaniu prezentacji i jej omówienia.
M-5Dyskusja dydatktyczna i problemowa.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności studenta na kazdych ćwiczeniach.
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udziału studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów (wolne pytania)
S-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia ćwiczeń, na którą składają się oceny z aktywności studenta na wszystkich ćwiczeniach z przedstawionej prezentacji.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOP-S-6.3_W01
Student zna podstawowe wskaźniki biochemiczne analizowane w osoczu krwi (surowicy) podczas badan kontronych oraz oceny profili narządowych. Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu farmakologii ogolnej, zna w ogolnym zarysie losy leków w organizmie i podstawowe mechanizmy ich działania.
ZO_1A_W05, ZO_1A_W01R1A_W01, R1A_W04C-1T-W-3, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2, M-3, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOP-S-6.3_U01
Student w podstawowym zakresie posługuje się wiedzą farmakologiczną w zakresie losów leków w organizmie oraz mechanizmów ich działania terapeutycznego i niepożądanego.
ZO_1A_U10, ZO_1A_U08R1A_U05, R1A_U06InzA_U05, InzA_U06

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOP-S-6.3_K01
Student ma świadomość wpływu działania leków na funkcjonowanie organizmu człowieka i zwierzat oraz możliwych działań niepożądanych.
ZO_1A_K02R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOP-S-6.3_K01
Student ma świadomość wpływu działania leków na funkcjonowanie organizmu człowieka i zwierzat oraz możliwych działań niepożądanych.
2,0
3,0Student w podstawowym zakresie zna wybrane pojęcia z zakresu farmakologii ogólnej i farmakokinetyki. W orgraniczonym zakresie zna losy leków w organizmie i podstawowe mechanizmy ich działania terapeutycznego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Winnicka A., Wartosci referencyjne podstawowych badań laboratoryjnych w weterynarii, SGGW Warszawa, Warszawa, 2008
  2. Rajtar-Cynke G., Farmakologia-podręcznik dla studentów i absolwentów wydziału pielęgniarstwa i nauk o zdrowiu., medbook.com.pl, Lublin, 2007
  3. Herman T.W., Farmakokinetyka - teoria i praktyka., PZWL, Warszawa, 2005
  4. Adamska-Dyniewska H., Terapia monitorowana, Towarzystwo Terapii Monitorowanej, Łódź, 1994

Literatura dodatkowa

  1. Mutschler E., Farmakologia i toksykologia, Urban i Partner, Wrocław, 2004
  2. Roliński Z., Farmakologia i farmakoterapia wewterynaryjna, PWRiL, Warszawa, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe wskaźniki biochemiczne surowicy (osocza krwi) analizowane w profilu ogólnym i narządowym diagnostycznych bada laboratoryjnych. Wartości referencyjne - znaczenie diagnostyczne i różnice gatunkowe.2
T-A-2Wchłanianie leków przez skórę, płuca i przewód pokarmowy. Dostępność biologiczna leku. Transport lekow przez blony biologiczne. Zależne i niezalezne od organizmu czynniki warunkyjace aktywność leków - na wybranych przykładach.2
T-A-3Leki hydro- i lipofilne i ich dystrybucja i kumulacja w organizmie. Podstawy biotransformacji narzadowej leków, ze szczegolnym uwzględnieniem roli wątroby i zmian związanych z wiekiem i stanem fizjologicznym2
T-A-4Niepożądane działania leków: bliskie i odległe w czasie. Podstawowe mechanizmy lekooporności.2
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Profile i kryteria doboru laboratoryjnych badań diadnostycznych. Wiarygodnośc i wartośc diagnostyczna wynikow rutunowych badań laboratoryjnych.2
T-W-2Definicja, postacie i własciwości leków. Komórkowe i molekularne mechanizmy działania leków. Podstawowe czynniki wpływajace na działanie leków.3
T-W-3Drogi podawania leków i ich losy w organizmie: uwalnianie, wchłanianie, dystrybucja, metabolizm i wydalanie lekow i ich pochodnych.2
7

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.8
A-A-2Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia.1
A-A-3Przygotowanie wraz z zespołem prezentacji oraz do dyskusji w ramach tematów omawianych na poszczególnych ćwiczeniach.6
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.7
A-W-2Konsultacje z prowadzacym wyklady.1
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie do zaliczenia materiału objętego programem wykladów.6
A-W-4Pisemne zaliczenie materiału omawianego na wykładach.1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOP-S-6.3_W01Student zna podstawowe wskaźniki biochemiczne analizowane w osoczu krwi (surowicy) podczas badan kontronych oraz oceny profili narządowych. Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu farmakologii ogolnej, zna w ogolnym zarysie losy leków w organizmie i podstawowe mechanizmy ich działania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
ZO_1A_W01wykazuje ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku zootechnika
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawowymi mechanizmami dzialania leków, ich losem w organizmie oraz podstawowymi terminami stosowanymi w farmakokinetyce i farmakodynamice.
Treści programoweT-W-3Drogi podawania leków i ich losy w organizmie: uwalnianie, wchłanianie, dystrybucja, metabolizm i wydalanie lekow i ich pochodnych.
T-W-2Definicja, postacie i własciwości leków. Komórkowe i molekularne mechanizmy działania leków. Podstawowe czynniki wpływajace na działanie leków.
T-A-1Podstawowe wskaźniki biochemiczne surowicy (osocza krwi) analizowane w profilu ogólnym i narządowym diagnostycznych bada laboratoryjnych. Wartości referencyjne - znaczenie diagnostyczne i różnice gatunkowe.
T-A-2Wchłanianie leków przez skórę, płuca i przewód pokarmowy. Dostępność biologiczna leku. Transport lekow przez blony biologiczne. Zależne i niezalezne od organizmu czynniki warunkyjace aktywność leków - na wybranych przykładach.
T-A-3Leki hydro- i lipofilne i ich dystrybucja i kumulacja w organizmie. Podstawy biotransformacji narzadowej leków, ze szczegolnym uwzględnieniem roli wątroby i zmian związanych z wiekiem i stanem fizjologicznym
T-A-4Niepożądane działania leków: bliskie i odległe w czasie. Podstawowe mechanizmy lekooporności.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.
M-5Dyskusja dydatktyczna i problemowa.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności studenta na kazdych ćwiczeniach.
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udziału studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów (wolne pytania)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOP-S-6.3_U01Student w podstawowym zakresie posługuje się wiedzą farmakologiczną w zakresie losów leków w organizmie oraz mechanizmów ich działania terapeutycznego i niepożądanego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U10Potrafi wykorzystać odpowiednie metody i narzędzia do rozwiązywania problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt i ludzi. Umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej i wygodnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt, posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia.
ZO_1A_U08Rozumie zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOP-S-6.3_K01Student ma świadomość wpływu działania leków na funkcjonowanie organizmu człowieka i zwierzat oraz możliwych działań niepożądanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w podstawowym zakresie zna wybrane pojęcia z zakresu farmakologii ogólnej i farmakokinetyki. W orgraniczonym zakresie zna losy leków w organizmie i podstawowe mechanizmy ich działania terapeutycznego.
3,5
4,0
4,5
5,0