Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Zootechnika

Sylabus przedmiotu Diagnostyka substancji niepożądanych w żywności i paszy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Diagnostyka substancji niepożądanych w żywności i paszy
Specjalność Hodowla koni i jeździectwo
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z chemii oraz żywienia człowieka i zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z głównymi grupami zanieczyszczeń w żywności
C-2Przedstawienie studentom problemów ryzyka dla zdrowia związanego z niebezpieczną żywnością

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody oznaczania azotynów i azotanów4
T-A-2Alkilorezorcyny, alkaloidy oraz taniny w surowcach roślinnych, metody ich oznaczania6
T-A-3Metody oznaczania kwasu fitynowego w materiale paszowym. Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne uznawane jako genotoksyczne oraz kancerogenne dla człowieka.5
15
wykłady
T-W-1Bezpieczeństwo pasz dla bezpieczeństwa żywności. Substancje niepożądane, ocena zagrożeń, dopuszczalne zawartości substancji niepożądanych w paszach.3
T-W-2Wymagania dotyczące jakości zdrowotnej żywności, substancje obce, szkodliwe dodatki do żywności.2
T-W-3Podstawy prawne dotyczące pozostałości pestycydów w żywności w Polsce- stan obecny.2
T-W-4Dioksyny w paszach i żywności. Mykotoksyny w paszach i żywności.5
T-W-5Melamina jako nowy czynnik zagrożenia w produkcji pasz i żywności. Toksyczne i antyodżywcze składniki naturalne.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń8
A-A-3Studiowanie literatury5
A-A-4Zaliczenie ćwiczeń2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury5
A-W-3uczestnictwo w konsultacjach4
A-W-4przygotowanie siędo zaliczenia przedmiotu4
A-W-5Zaliczenie przedmiotu2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Dyskusja dydaktyczne
M-4Wysłuchanie prezentacji przygotowanych przez studentów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena formująca: pisemne zaliczenie wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O8.4_W01
Student potrafi scharakteryzować główne grupy zanieczyszczeń w surowcach roślinnych i zwierzęcych i potrafi wyjaśnić ryzyko dla zdrowia związane z niebezpieczną żywnością
ZO_1A_W15R1A_W05C-1, C-2T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-1, M-3, M-2, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O8.4_K01
student ma świadomość zagrożenia wynikającego z substancji niepożadanych występujących w materiale roślinnym
ZO_1A_K04R1A_K01, R1A_K02, R1A_K08InzA_K02

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O8.4_W01
Student potrafi scharakteryzować główne grupy zanieczyszczeń w surowcach roślinnych i zwierzęcych i potrafi wyjaśnić ryzyko dla zdrowia związane z niebezpieczną żywnością
2,0student nie potrafi wymienić jakiegokoliwk zanieczyszczenia w żywności i paszach i nie zna ryzyka dla zdrowia związanego z zanieczyszcozną żywnością
3,0student student potrafi wymienić główne zanieczyszczenia fizyczne, chemiczne i biologiczne i zna ryzyko dla zdrowia związane z niebezpieczną żywnością, ale nie potrafi go oszacować i zarządzać
3,5student zna ryzyko dla zdrowia związane z niebezpieczną żywnością, ale nie potrafi wyjaśnić ADI i TDI
4,0student zna ryzyko dla zdrowia związane z niebezpieczną żywnością, potrafi go oszacować i zarządzać, potrafi wyjaśnić poziomy ADI i TDI
4,5student student potrafi shcarakteryzować główne grupy zanieczyszczeń i zna metody ich wykrywania i zna ryzyko dla zdrowia związane z niebezpieczną żywnością i potrafi ja zanalizować właściwie
5,0student potrafi w pełni wyjaśnić ryzyko dla zdrowia związane z niebezpieczną żywnością

Literatura podstawowa

  1. Sikorski Z.E., Chemia żywności, WNT, Warszawa, 2002
  2. Hanczakowski P., Koreleski J., Wolski T., Składniki pokarmowe i antyodżywcze występujące w roślinach, Kraków, 2001
  3. Sikorski Z. E., Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności, WNT, Warszawa, 1994

Literatura dodatkowa

  1. Beksa, Akryloamid w żywności, Sigma, 2006
  2. Knypl M., Knypl E., Dioksyny mniej straszne?, Regionalne Centrum Edukacji Ekologicznej, Bielsko-Biała, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody oznaczania azotynów i azotanów4
T-A-2Alkilorezorcyny, alkaloidy oraz taniny w surowcach roślinnych, metody ich oznaczania6
T-A-3Metody oznaczania kwasu fitynowego w materiale paszowym. Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne uznawane jako genotoksyczne oraz kancerogenne dla człowieka.5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bezpieczeństwo pasz dla bezpieczeństwa żywności. Substancje niepożądane, ocena zagrożeń, dopuszczalne zawartości substancji niepożądanych w paszach.3
T-W-2Wymagania dotyczące jakości zdrowotnej żywności, substancje obce, szkodliwe dodatki do żywności.2
T-W-3Podstawy prawne dotyczące pozostałości pestycydów w żywności w Polsce- stan obecny.2
T-W-4Dioksyny w paszach i żywności. Mykotoksyny w paszach i żywności.5
T-W-5Melamina jako nowy czynnik zagrożenia w produkcji pasz i żywności. Toksyczne i antyodżywcze składniki naturalne.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń8
A-A-3Studiowanie literatury5
A-A-4Zaliczenie ćwiczeń2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury5
A-W-3uczestnictwo w konsultacjach4
A-W-4przygotowanie siędo zaliczenia przedmiotu4
A-W-5Zaliczenie przedmiotu2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-O8.4_W01Student potrafi scharakteryzować główne grupy zanieczyszczeń w surowcach roślinnych i zwierzęcych i potrafi wyjaśnić ryzyko dla zdrowia związane z niebezpieczną żywnością
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W15zna podstawy profilaktyki i dietetyki weterynaryjnej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z głównymi grupami zanieczyszczeń w żywności
C-2Przedstawienie studentom problemów ryzyka dla zdrowia związanego z niebezpieczną żywnością
Treści programoweT-A-1Metody oznaczania azotynów i azotanów
T-A-3Metody oznaczania kwasu fitynowego w materiale paszowym. Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne uznawane jako genotoksyczne oraz kancerogenne dla człowieka.
T-A-2Alkilorezorcyny, alkaloidy oraz taniny w surowcach roślinnych, metody ich oznaczania
T-W-3Podstawy prawne dotyczące pozostałości pestycydów w żywności w Polsce- stan obecny.
T-W-5Melamina jako nowy czynnik zagrożenia w produkcji pasz i żywności. Toksyczne i antyodżywcze składniki naturalne.
T-W-1Bezpieczeństwo pasz dla bezpieczeństwa żywności. Substancje niepożądane, ocena zagrożeń, dopuszczalne zawartości substancji niepożądanych w paszach.
T-W-2Wymagania dotyczące jakości zdrowotnej żywności, substancje obce, szkodliwe dodatki do żywności.
T-W-4Dioksyny w paszach i żywności. Mykotoksyny w paszach i żywności.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Dyskusja dydaktyczne
M-2Wykład konwersatoryjny
M-4Wysłuchanie prezentacji przygotowanych przez studentów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena formująca: pisemne zaliczenie wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi wymienić jakiegokoliwk zanieczyszczenia w żywności i paszach i nie zna ryzyka dla zdrowia związanego z zanieczyszcozną żywnością
3,0student student potrafi wymienić główne zanieczyszczenia fizyczne, chemiczne i biologiczne i zna ryzyko dla zdrowia związane z niebezpieczną żywnością, ale nie potrafi go oszacować i zarządzać
3,5student zna ryzyko dla zdrowia związane z niebezpieczną żywnością, ale nie potrafi wyjaśnić ADI i TDI
4,0student zna ryzyko dla zdrowia związane z niebezpieczną żywnością, potrafi go oszacować i zarządzać, potrafi wyjaśnić poziomy ADI i TDI
4,5student student potrafi shcarakteryzować główne grupy zanieczyszczeń i zna metody ich wykrywania i zna ryzyko dla zdrowia związane z niebezpieczną żywnością i potrafi ja zanalizować właściwie
5,0student potrafi w pełni wyjaśnić ryzyko dla zdrowia związane z niebezpieczną żywnością
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-O8.4_K01student ma świadomość zagrożenia wynikającego z substancji niepożadanych występujących w materiale roślinnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K04potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy