Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Inżynieria ogrodnicza:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria ogrodnicza
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Gospodarki Wodnej
Nauczyciel odpowiedzialny Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu gleboznawstwa oraz agrometeorologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawami geodezji niższej, miernictwa do celów zawodowych.
C-2Ocena stanu środowiska wodno-glebowego, możliwość kształtowania stosunków wodnych (wilgotnościowych).
C-3Rozpoznanie podstawowych materiałów budowlanych, elementów budownictwa szklarniowego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Mapy, plany sytuacyjno-wysokościowe, praca z planami.3
T-A-2Skala, podziałka, przeliczanieskal, praca z mapami.2
T-A-3Pomary długości, tyczenie prostych, kątów, pomiary sytuacyjne, opracowanie wyników pomiarów: przekroje, projekty tras.2
T-A-4Zasady niwelacji geometrycznej, obliczanie wysokości, ciągi niwelacyjne, prca ze sprzętem mierniczym, oliczanie tras, niwelet.3
T-A-5Obliczanie potrzeb wodnych roślin, potrzeby odwodnień i nawodnień. Projekt zapotrzebowania na wodę dla wybranych roślin.3
T-A-6Podstawowe konstrukcje budowlane, elementy szklarni, klimat w szklarniach.2
15
wykłady
T-W-1Elementy miernictwa, pomiary liniowe, sytuacyjne2
T-W-2Elementy niwelacji i tachimetrii2
T-W-3Podstawowe pojęcia, elementy RDW i Prawa Wodnego, zarządzanie zasobami wodnymi2
T-W-4Zakres i podział melioracji wodnych i rolnych, infrastruktura melioracyjna, elementy sieci melioracyjnej, systemy odwadniające, drenowanie.2
T-W-5Potrzeby wodne roślin. Przyczyny i skutki niedoboru wody. Cele i zadania nawodnień, nawodnienia mechaniczne.2
T-W-6Elementy budownictwa ogólnego, podstawowe grupy materiałów budowlanych.2
T-W-7Obiekty budownictwa szklarniowego, instalacje w szklarniach, tunele, bloki foliowe. Nawodnienia pod osłonami (warzywa kwiaty) i na terenach otwartych (sady).3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Zebranie danych do projektu z odwodnień7
A-A-3Przygotowanie do kolokwium i zaliczeń8
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje zadań projektowych8
A-W-3Studiowanie literatury branżowej7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informatyczne, tematyczne.
M-2Wykłady problemowe, konwersacyjne.
M-3Seminaria, film
M-4Metody praktyczne, pokazy, ćwiczenia przedmiotowe ze sprzętem mierniczym, mapami, planami sytuacyjno-wysokościowymi.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Dwa sprawdziany kończące omawiane zagadnienia tematyczne (miernictwo, melioracje)
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające wiedzę z zakresu wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C09_W01
wiedza z podstaw miernictwa, posługiwanie się prostym sprzętem geodezyjnym
OG_1A_W16R1A_W05, R1A_W07InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2, M-4S-1, S-2
OG_1A_C09_W02
Ocena potrzeb wodnych roślin, stanów uwilgotnienia, eksploatacja systemów melioracyjnych, kształtowanie stosunków wodnych
OG_1A_W16R1A_W05, R1A_W07InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-2T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-5, T-A-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C09_U01
Umiejętność tworzenia planów sytuacyjnych i wykorzystania prostego sprzętu geodezyjnego
OG_1A_U08R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-1, T-W-2M-1, M-4S-1, S-2
OG_1A_C09_U02
ocena stanu stosunków wodnych podstawowych gleb
OG_1A_U08R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-5M-2, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C09_K01
ma świadomość dokształcania w zakresie rozwiązań technicznych stosowanych w produkcji ogrodniczej
OG_1A_K05R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C09_W01
wiedza z podstaw miernictwa, posługiwanie się prostym sprzętem geodezyjnym
2,0Student nie posiada wiedzy z podstaw miernictwa, nie rozpoznaje sprzętu geodezyjnego
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę na temat podstaw miernictwa, posługuje się tylko sprzętem do pomiarów liniowych
3,5Student posiada wiedzę na temat podstaw miernictwa, posługuje się prostym sprzętem geodezyjnym (pomiary liniowe i powierzchni)
4,0Student posiada wiedzę na temat miernictwa, wykonuje pomiary liniowe, powierzchni i wysokościowe (niwelacja)
4,5Student posiada wiedzę na temat miernictwa, sprawnie wykonuje pomiary liniowe, powierzchni oraz niwelację
5,0Student posiada rozszerzoną wiedzę na temat zastosowania miernictwa w ogrodnictwie, sprawnie wykonuje pomiary liniowe, powierzchni i niwelacyjne.
OG_1A_C09_W02
Ocena potrzeb wodnych roślin, stanów uwilgotnienia, eksploatacja systemów melioracyjnych, kształtowanie stosunków wodnych
2,0Student nie posiada elementarnej wiedzy na temat potrzeb wodnych roślin, systemów melioracyjnych
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę o potrzebach wodnych wybranych roślin, w małym zakresie zna systemy melioracyjne
3,5Student posiada wiedzę na temat potrzeb wodnych roślin, w ograniczonym zakresie ocenia stan uwilgotnienia wybranych gleb, rozpoznaje proste systemy melioracyjne i sposoby ich eksploatacji
4,0Student posiada wiedzę na temat potrzeb wodnych roślin, ocenia stan uwilgotnienia gleb, rozpoznaje systemy melioracyjn e (odwadniające i nawadniające), zna zasady ich eksploatacji
4,5Student posiada wiedzę na temat potrzeb wodnych roślin, ocenia stan uwilgotnienia gleb, zna systemy melioracyjne i sposoby kształtowania stosunków wodnych, zasady eksploatacji systemów
5,0Student posiada rozszerzoną wiedzę na temat potrzeb wodnych, systemów melioracyjnych zasad eksploatacji i kształtowania stosunków wodnych w małych zlewniach rolniczych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C09_U01
Umiejętność tworzenia planów sytuacyjnych i wykorzystania prostego sprzętu geodezyjnego
2,0Student nie zna metod tworzenia planów, nie potraf skorzystać z prostego sprzetu geodezyjnego
3,0Student zna niektóre metody tworzenia planów sytuacyjnych, stosuje tylko sprzęt do pomiarów liniowych
3,5Student zna niektóre metody tworzenia planów sytuacyjnych, stosuje sprzęt do pomiarów liniowych i powierzchni
4,0Student umie stosować metody tworzenia planów sytuacyjnych, wykorzystuje sprzęt geodezyjny w pomiarach liniowych, powierzchni i niwelacji terenu
4,5Student stosuje znane metody tworzenia planów sytuacyjnych, sprawnie wykorzystuje znany sprzęt geodezyjny (przymiary, planimetr, niwelator)
5,0Student umie stosować wszystkie metody tworzenia planów sytuacyjnych, potrafi stosować sprzęt geodezyjny do wszystkich prac przydatnych w ogrodnictwie
OG_1A_C09_U02
ocena stanu stosunków wodnych podstawowych gleb
2,0Student nie posiada umiejętności oceny potrzeb wodnych roślin, nie rozpoznaje systemów melioracyjnych
3,0Student posiada ograniczoną umiejętność oceny potrzeb wodnycg gleb, rozpoznaje podstawowe systemy melioracyjne
3,5Student posiada umiejętność oceny potrzeb wodnych roślin, ocenia stosunki wodne wybranych gleb
4,0Student posiada umiejętność oceny stosunków wodnych wybranych gleb, rozpoznaje systemy melioracyjne
4,5Student posiada umiejętnośc oceny stosunków wodnyc gleb, rozpoznaje systemy melioracyjne -odwadniające i nawadniające, zna zasady eksploatacji
5,0Student posiada umiejętność rozpoznawania systemów melioracyjnych, zna zasady ich eksploatacji, posiada umiejętność kształtowania stosunków wodnych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C09_K01
ma świadomość dokształcania w zakresie rozwiązań technicznych stosowanych w produkcji ogrodniczej
2,0Student nie ma świadomości dokształcania
3,0Student ma ograniczoną świadomość ciągłego dokształcania i doskonalenia swojej wiedzy technicznej
3,5Student ma świadomość i potrzebę dokształcania w zakresie rozwiązań technicznych w ogrodnictwie
4,0Student ma świadomość i potrzebę dokształcania w zakresie rozwiązań technicznych stosowanych w ogrodnictwie, dzieli się swoją wiedzą z innymi
4,5Student ma świadomość i potrzebę doskonalenia swojej wiedzy z zakresu rozwiązań technicznych stosowanych w ogrodnictwie, potrafi działać inspirująco w grupie
5,0Student ciągle doskonali swoją wiedzę z zakresu rozwiązań technicznych w ogrodnictwie, aktywnie przekazuje swoją wiedzę w grupie, swoim otoczeniu zawodowym

Literatura podstawowa

  1. Kaczyński J., Mazur Z., Orlik T., Inżynieria ogrodnicza, PWRiL, Warszawa, 1988, II
  2. Trybała M., Gospodarka wodna w rolnictwie, PWRiL, Warszawa, 1996, I
  3. Grzyb H., Kocan T., Rytel Z., Melioracje, PWRiL, Warszawa, 1982, II

Literatura dodatkowa

  1. Zabelitz Ch., Szklarnie. Projektowanie i budowa., PWRiL, Warszawa, 1991, II
  2. Chełmicki W., Woda, zasoby, degradacja, ochrona, PWN, Warszawa, 2001, I
  3. Przewłocki S., Geodezja dla inżynierii środowiska, PWN, Warszawa, 1997, I

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Mapy, plany sytuacyjno-wysokościowe, praca z planami.3
T-A-2Skala, podziałka, przeliczanieskal, praca z mapami.2
T-A-3Pomary długości, tyczenie prostych, kątów, pomiary sytuacyjne, opracowanie wyników pomiarów: przekroje, projekty tras.2
T-A-4Zasady niwelacji geometrycznej, obliczanie wysokości, ciągi niwelacyjne, prca ze sprzętem mierniczym, oliczanie tras, niwelet.3
T-A-5Obliczanie potrzeb wodnych roślin, potrzeby odwodnień i nawodnień. Projekt zapotrzebowania na wodę dla wybranych roślin.3
T-A-6Podstawowe konstrukcje budowlane, elementy szklarni, klimat w szklarniach.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Elementy miernictwa, pomiary liniowe, sytuacyjne2
T-W-2Elementy niwelacji i tachimetrii2
T-W-3Podstawowe pojęcia, elementy RDW i Prawa Wodnego, zarządzanie zasobami wodnymi2
T-W-4Zakres i podział melioracji wodnych i rolnych, infrastruktura melioracyjna, elementy sieci melioracyjnej, systemy odwadniające, drenowanie.2
T-W-5Potrzeby wodne roślin. Przyczyny i skutki niedoboru wody. Cele i zadania nawodnień, nawodnienia mechaniczne.2
T-W-6Elementy budownictwa ogólnego, podstawowe grupy materiałów budowlanych.2
T-W-7Obiekty budownictwa szklarniowego, instalacje w szklarniach, tunele, bloki foliowe. Nawodnienia pod osłonami (warzywa kwiaty) i na terenach otwartych (sady).3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Zebranie danych do projektu z odwodnień7
A-A-3Przygotowanie do kolokwium i zaliczeń8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje zadań projektowych8
A-W-3Studiowanie literatury branżowej7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C09_W01wiedza z podstaw miernictwa, posługiwanie się prostym sprzętem geodezyjnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W16student posiada wiedzę na temat technicznych aspektów produkcji ogrodniczej i kształtowania terenów zieleni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawami geodezji niższej, miernictwa do celów zawodowych.
Treści programoweT-W-1Elementy miernictwa, pomiary liniowe, sytuacyjne
T-W-2Elementy niwelacji i tachimetrii
T-A-1Mapy, plany sytuacyjno-wysokościowe, praca z planami.
T-A-2Skala, podziałka, przeliczanieskal, praca z mapami.
T-A-3Pomary długości, tyczenie prostych, kątów, pomiary sytuacyjne, opracowanie wyników pomiarów: przekroje, projekty tras.
T-A-4Zasady niwelacji geometrycznej, obliczanie wysokości, ciągi niwelacyjne, prca ze sprzętem mierniczym, oliczanie tras, niwelet.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informatyczne, tematyczne.
M-2Wykłady problemowe, konwersacyjne.
M-4Metody praktyczne, pokazy, ćwiczenia przedmiotowe ze sprzętem mierniczym, mapami, planami sytuacyjno-wysokościowymi.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dwa sprawdziany kończące omawiane zagadnienia tematyczne (miernictwo, melioracje)
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające wiedzę z zakresu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z podstaw miernictwa, nie rozpoznaje sprzętu geodezyjnego
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę na temat podstaw miernictwa, posługuje się tylko sprzętem do pomiarów liniowych
3,5Student posiada wiedzę na temat podstaw miernictwa, posługuje się prostym sprzętem geodezyjnym (pomiary liniowe i powierzchni)
4,0Student posiada wiedzę na temat miernictwa, wykonuje pomiary liniowe, powierzchni i wysokościowe (niwelacja)
4,5Student posiada wiedzę na temat miernictwa, sprawnie wykonuje pomiary liniowe, powierzchni oraz niwelację
5,0Student posiada rozszerzoną wiedzę na temat zastosowania miernictwa w ogrodnictwie, sprawnie wykonuje pomiary liniowe, powierzchni i niwelacyjne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C09_W02Ocena potrzeb wodnych roślin, stanów uwilgotnienia, eksploatacja systemów melioracyjnych, kształtowanie stosunków wodnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W16student posiada wiedzę na temat technicznych aspektów produkcji ogrodniczej i kształtowania terenów zieleni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Ocena stanu środowiska wodno-glebowego, możliwość kształtowania stosunków wodnych (wilgotnościowych).
Treści programoweT-W-3Podstawowe pojęcia, elementy RDW i Prawa Wodnego, zarządzanie zasobami wodnymi
T-W-4Zakres i podział melioracji wodnych i rolnych, infrastruktura melioracyjna, elementy sieci melioracyjnej, systemy odwadniające, drenowanie.
T-W-5Potrzeby wodne roślin. Przyczyny i skutki niedoboru wody. Cele i zadania nawodnień, nawodnienia mechaniczne.
T-W-6Elementy budownictwa ogólnego, podstawowe grupy materiałów budowlanych.
T-W-7Obiekty budownictwa szklarniowego, instalacje w szklarniach, tunele, bloki foliowe. Nawodnienia pod osłonami (warzywa kwiaty) i na terenach otwartych (sady).
T-A-5Obliczanie potrzeb wodnych roślin, potrzeby odwodnień i nawodnień. Projekt zapotrzebowania na wodę dla wybranych roślin.
T-A-6Podstawowe konstrukcje budowlane, elementy szklarni, klimat w szklarniach.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informatyczne, tematyczne.
M-2Wykłady problemowe, konwersacyjne.
M-3Seminaria, film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dwa sprawdziany kończące omawiane zagadnienia tematyczne (miernictwo, melioracje)
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające wiedzę z zakresu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada elementarnej wiedzy na temat potrzeb wodnych roślin, systemów melioracyjnych
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę o potrzebach wodnych wybranych roślin, w małym zakresie zna systemy melioracyjne
3,5Student posiada wiedzę na temat potrzeb wodnych roślin, w ograniczonym zakresie ocenia stan uwilgotnienia wybranych gleb, rozpoznaje proste systemy melioracyjne i sposoby ich eksploatacji
4,0Student posiada wiedzę na temat potrzeb wodnych roślin, ocenia stan uwilgotnienia gleb, rozpoznaje systemy melioracyjn e (odwadniające i nawadniające), zna zasady ich eksploatacji
4,5Student posiada wiedzę na temat potrzeb wodnych roślin, ocenia stan uwilgotnienia gleb, zna systemy melioracyjne i sposoby kształtowania stosunków wodnych, zasady eksploatacji systemów
5,0Student posiada rozszerzoną wiedzę na temat potrzeb wodnych, systemów melioracyjnych zasad eksploatacji i kształtowania stosunków wodnych w małych zlewniach rolniczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C09_U01Umiejętność tworzenia planów sytuacyjnych i wykorzystania prostego sprzętu geodezyjnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U08student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawami geodezji niższej, miernictwa do celów zawodowych.
Treści programoweT-W-1Elementy miernictwa, pomiary liniowe, sytuacyjne
T-W-2Elementy niwelacji i tachimetrii
Metody nauczaniaM-1Wykłady informatyczne, tematyczne.
M-4Metody praktyczne, pokazy, ćwiczenia przedmiotowe ze sprzętem mierniczym, mapami, planami sytuacyjno-wysokościowymi.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dwa sprawdziany kończące omawiane zagadnienia tematyczne (miernictwo, melioracje)
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające wiedzę z zakresu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna metod tworzenia planów, nie potraf skorzystać z prostego sprzetu geodezyjnego
3,0Student zna niektóre metody tworzenia planów sytuacyjnych, stosuje tylko sprzęt do pomiarów liniowych
3,5Student zna niektóre metody tworzenia planów sytuacyjnych, stosuje sprzęt do pomiarów liniowych i powierzchni
4,0Student umie stosować metody tworzenia planów sytuacyjnych, wykorzystuje sprzęt geodezyjny w pomiarach liniowych, powierzchni i niwelacji terenu
4,5Student stosuje znane metody tworzenia planów sytuacyjnych, sprawnie wykorzystuje znany sprzęt geodezyjny (przymiary, planimetr, niwelator)
5,0Student umie stosować wszystkie metody tworzenia planów sytuacyjnych, potrafi stosować sprzęt geodezyjny do wszystkich prac przydatnych w ogrodnictwie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C09_U02ocena stanu stosunków wodnych podstawowych gleb
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U08student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Ocena stanu środowiska wodno-glebowego, możliwość kształtowania stosunków wodnych (wilgotnościowych).
Treści programoweT-W-3Podstawowe pojęcia, elementy RDW i Prawa Wodnego, zarządzanie zasobami wodnymi
T-W-4Zakres i podział melioracji wodnych i rolnych, infrastruktura melioracyjna, elementy sieci melioracyjnej, systemy odwadniające, drenowanie.
T-W-5Potrzeby wodne roślin. Przyczyny i skutki niedoboru wody. Cele i zadania nawodnień, nawodnienia mechaniczne.
T-A-5Obliczanie potrzeb wodnych roślin, potrzeby odwodnień i nawodnień. Projekt zapotrzebowania na wodę dla wybranych roślin.
Metody nauczaniaM-2Wykłady problemowe, konwersacyjne.
M-4Metody praktyczne, pokazy, ćwiczenia przedmiotowe ze sprzętem mierniczym, mapami, planami sytuacyjno-wysokościowymi.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dwa sprawdziany kończące omawiane zagadnienia tematyczne (miernictwo, melioracje)
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające wiedzę z zakresu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności oceny potrzeb wodnych roślin, nie rozpoznaje systemów melioracyjnych
3,0Student posiada ograniczoną umiejętność oceny potrzeb wodnycg gleb, rozpoznaje podstawowe systemy melioracyjne
3,5Student posiada umiejętność oceny potrzeb wodnych roślin, ocenia stosunki wodne wybranych gleb
4,0Student posiada umiejętność oceny stosunków wodnych wybranych gleb, rozpoznaje systemy melioracyjne
4,5Student posiada umiejętnośc oceny stosunków wodnyc gleb, rozpoznaje systemy melioracyjne -odwadniające i nawadniające, zna zasady eksploatacji
5,0Student posiada umiejętność rozpoznawania systemów melioracyjnych, zna zasady ich eksploatacji, posiada umiejętność kształtowania stosunków wodnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C09_K01ma świadomość dokształcania w zakresie rozwiązań technicznych stosowanych w produkcji ogrodniczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K05student potrafi pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy oraz jako wykonawca części powierzonego zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawami geodezji niższej, miernictwa do celów zawodowych.
C-2Ocena stanu środowiska wodno-glebowego, możliwość kształtowania stosunków wodnych (wilgotnościowych).
C-3Rozpoznanie podstawowych materiałów budowlanych, elementów budownictwa szklarniowego.
Treści programoweT-W-1Elementy miernictwa, pomiary liniowe, sytuacyjne
T-W-3Podstawowe pojęcia, elementy RDW i Prawa Wodnego, zarządzanie zasobami wodnymi
T-W-4Zakres i podział melioracji wodnych i rolnych, infrastruktura melioracyjna, elementy sieci melioracyjnej, systemy odwadniające, drenowanie.
T-W-5Potrzeby wodne roślin. Przyczyny i skutki niedoboru wody. Cele i zadania nawodnień, nawodnienia mechaniczne.
T-W-6Elementy budownictwa ogólnego, podstawowe grupy materiałów budowlanych.
T-A-1Mapy, plany sytuacyjno-wysokościowe, praca z planami.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informatyczne, tematyczne.
M-2Wykłady problemowe, konwersacyjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dwa sprawdziany kończące omawiane zagadnienia tematyczne (miernictwo, melioracje)
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające wiedzę z zakresu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości dokształcania
3,0Student ma ograniczoną świadomość ciągłego dokształcania i doskonalenia swojej wiedzy technicznej
3,5Student ma świadomość i potrzebę dokształcania w zakresie rozwiązań technicznych w ogrodnictwie
4,0Student ma świadomość i potrzebę dokształcania w zakresie rozwiązań technicznych stosowanych w ogrodnictwie, dzieli się swoją wiedzą z innymi
4,5Student ma świadomość i potrzebę doskonalenia swojej wiedzy z zakresu rozwiązań technicznych stosowanych w ogrodnictwie, potrafi działać inspirująco w grupie
5,0Student ciągle doskonali swoją wiedzę z zakresu rozwiązań technicznych w ogrodnictwie, aktywnie przekazuje swoją wiedzę w grupie, swoim otoczeniu zawodowym