Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: żywienie człowieka i dietetyka
Sylabus przedmiotu Fizjologia żywienia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizjologia żywienia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariola Friedrich <Mariola.Friedrich@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zuzanna Goluch-Koniuszy <Zuzanna.Goluch-Koniuszy@zut.edu.pl>, Magdalena Kuchlewska <Magdalena.Radziszewska@zut.edu.pl>, Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość chemii organicznej i biochemii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie prawidłowego funkcjonownia organizmu, roli fizjologicznej i metabolizmu pobieranych składników odżywczych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Regulcja pobierania pokarmu. | 2 |
T-L-2 | Aktywność amylolityczna śliny. Procesy trawienne zachodzące w jamie ustnej. | 2 |
T-L-3 | Aktywność enzymatyczna soku żołądkowego. Procesy trawienne zachodzące w żołądku. | 2 |
T-L-4 | Aktywność enzymatyczna soku trzustkowego. Procesy trawienne zachodzące w dwunastnicy. | 3 |
T-L-5 | Kolokwium: trawienie i wchłanianie w przewodzie pokarmowym. | 2 |
T-L-6 | Wyznaczanie podstawowej przemiany materii u ssaka w respirometrze Haldane'a. | 2 |
T-L-7 | Wpływ adrenaliny na wielkość przemiany materii u ssaka. | 2 |
T-L-8 | Gospodarka węglowodanowa. Krzywa glikemiczna, indeks i ładunek glikemiczny. | 3 |
T-L-9 | Gospodarka białkowa. Wpływ składu diety na pH i zawartość mocznika w moczu. | 2 |
T-L-10 | Gospodarka lipidowa. | 3 |
T-L-11 | Kolokwium: metabolizm i jego regulacja. | 2 |
T-L-12 | Witaminy. Ocena wysycenia organizmu witaminą C i PP. | 2 |
T-L-13 | Składniki mineralne. Ocena wysycenia organizmu wapniem. | 2 |
T-L-14 | Antropometryczna ocena stanu odżywienia. | 2 |
T-L-15 | Zaliczenie ćwiczeń. | 2 |
33 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Behawioralne i społeczno-kulturowe uwarunkowania zachowań żywieniowych. | 3 |
T-W-2 | Podstawy fizjologii układu pokarmowego. Nerwowa i hormonalna regulacja jego funkcji. Fizjologiczne podstawy pobierania pokarmu. Głód, sytość. | 3 |
T-W-3 | Okołodobowy rytm biologiczny ustroju a funkcje układu pokarmowego. Przemiana materii i czynniki ją modyfikujące. | 3 |
T-W-4 | Białka - trawienie, wchłanianie, degradacja, przemiany puli aminokwasów. Specyficzne funkcje aminokwasów. Metabolizm białek. | 3 |
T-W-5 | Białka - rola fizjologiczna, fizjologiczne uwarunkowania zapotrzebowania na białko. Bilans azotowy. Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru białka. | 3 |
T-W-6 | Tłuszczowce - trawienie, wchłanianie. Przemiany lipidów (utlenianie i synteza kwasów tłuszczowych, lipidy osocza i ich transport, lipidy komórkowe i brunatna tkanka tłuszczowa, metabolizm WKT i cholesterolu). | 3 |
T-W-7 | Tłuszczowce - niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe i ich rola, eikozanoidy. Fizjologiczna rola lipidów. Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru lipidów w diecie. | 3 |
T-W-8 | Węglowodany - trawienie, wchłanianie, metabolizm ( glikoliza, glukoneogeneza, cykl kwasu cytrynowego, wytwarzanie energii). Hormonalna regulacja stężenia glukozy. | 3 |
T-W-9 | Węglowodany - rola fizjologiczna. Błonnik pokarmowy i jego rola. Indeks i ładunek glikemiczny. | 3 |
T-W-10 | Witaminy A, D3, E, K - rola fizjologiczna, źródła, zapotrzebowanie. | 3 |
T-W-11 | Witaminy B1, B2, B6, B12, C - rola fizjologiczna, źródła, zapotrzebowanie. | 3 |
T-W-12 | Składniki mineralne - wapń, fosfor, magnez, fluor, siarka - rola fizjologiczna, źródła. | 3 |
T-W-13 | Składniki mineralne - żelazo, miedź, kobalt, jod, cynk - rola fizjologiczna, źróła. | 3 |
T-W-14 | Składniki mineralne - sód, potas, chlor. Gospodarka wodno-mineralana. Równowaga kwasowo- zasadowa. | 3 |
T-W-15 | Neurohormonalne reakcje zachodzące w organizmie po spożyciu pokarmu. Nerwowa i hormonalna regulacja metabolizmu. | 3 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych | 30 |
A-L-2 | przygotowywanie się do ćwiczeń laboratoryjnych | 30 |
A-L-3 | przygotowywanie się do kolokwiów | 15 |
A-L-4 | godziny kontaktowe z nauczycielem | 15 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 45 |
A-W-2 | analiza wskazanej literatury | 15 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 15 |
A-W-4 | godziny kontaktowe z nauczycielem | 15 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę z poszczególnych działów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_C12tiz_W01 Ma wiedzę na tamat fizjologii układu pokarmowego i metabolizmu składników odżywczych oraz roli fizjologicznej, rodzajów i ilości składników pokarmowych w diecie (białka, węglowodany, tłuszcze, witaminy, składniki mineralne), aby nie tylko zaspokajały potrzeby organizmu, ale pozwalały zachować pełne zdrowie i dobry stan organizmu. | TZiZ_1A_W14 | R1A_W04, R1A_W05 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-10, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-9, T-W-13, T-W-3, T-W-14, T-W-15, T-W-11, T-W-5, T-W-8, T-W-4, T-W-12, T-W-2 | M-2, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
TZiZ_1A_C12tiz_W02 Ma wiedzę dotyczącą przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie. | TZiZ_1A_W04 | R1A_W01 | InzA_W02 | C-1 | T-W-7, T-W-2, T-W-9, T-W-6, T-W-3, T-W-13, T-W-12, T-W-4, T-W-8, T-W-10, T-W-5, T-W-15, T-W-11, T-W-14, T-W-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_C12tiz_U01 Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystania i integracji informacji dotyczących fizjologii żywienia pochodzących z fachowej literatury. | TZiZ_1A_U01 | R1A_U01 | InzA_U04 | C-1 | T-L-4, T-L-1, T-L-15, T-L-6, T-L-14, T-L-9, T-L-7, T-L-3, T-L-8, T-L-13, T-L-12, T-L-2, T-L-10, T-L-5, T-L-11 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
TZiZ_1A_C12tiz_U02 Student ma umiejętność samokształcenia w zakresie fizjologii żywienia człowieka, korzystania z fachowych źródeł wiedzy. | TZiZ_1A_U05 | R1A_U07 | — | C-1 | T-L-15, T-L-7, T-L-9, T-L-6, T-L-10, T-L-1, T-L-14, T-L-12, T-L-13, T-L-11, T-L-8, T-L-5, T-L-4, T-L-2, T-L-3 | M-2, M-1 | S-3, S-2, S-1 |
TZiZ_1A_C12tiz_U03 Potarfi omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Potrafi przemiany opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie. | TZiZ_1A_U07 | R1A_U05 | InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-1 | T-L-2, T-L-13, T-L-3, T-L-7, T-L-15, T-L-6, T-L-8, T-L-14, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-5, T-L-4, T-L-1, T-L-9 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_C12tiz_K01 Ma świadomość przydatności zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu fizjologii żywienia w pracy technologa żywności i żywienia człowieka. Ma świadomość potrzeby ustawicznego dokształcania się w zakresie metabolizmu składników odżywczych. | TZiZ_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K07 | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-12, T-W-10, T-W-13, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-11, T-W-8, T-W-7, T-W-9, T-W-14, T-W-15, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1 |
TZiZ_1A_C12tiz_K02 Ma świadomość profesjonalnego wykonywania zawodu dietetyka zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi | TZiZ_1A_K02 | R1A_K04 | — | C-1 | T-W-9, T-W-8, T-W-12, T-W-4, T-W-13, T-W-7, T-W-11, T-W-14, T-W-1, T-W-3, T-W-10, T-W-15, T-W-6, T-W-2, T-W-5 | M-1 | S-1 |
TZiZ_1A_C12tiz_K03 Ma świadomość potrzeby popularyzacji nabytej wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia człowieka w społeczeństwie. | TZiZ_1A_K06 | R1A_K04 | InzA_K01 | C-1 | T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-13, T-W-12, T-W-10, T-W-8, T-W-14, T-W-9, T-W-7, T-W-5, T-W-15, T-W-1, T-W-3, T-W-11 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_C12tiz_W01 Ma wiedzę na tamat fizjologii układu pokarmowego i metabolizmu składników odżywczych oraz roli fizjologicznej, rodzajów i ilości składników pokarmowych w diecie (białka, węglowodany, tłuszcze, witaminy, składniki mineralne), aby nie tylko zaspokajały potrzeby organizmu, ale pozwalały zachować pełne zdrowie i dobry stan organizmu. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia. | |
3,5 | Student posiada ponad dostateczną wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia. | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia. | |
4,5 | Student posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia. | |
TZiZ_1A_C12tiz_W02 Ma wiedzę dotyczącą przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie. | |
3,5 | Student posiada ponad dostateczną wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie. | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie. | |
4,5 | Student posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_C12tiz_U01 Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystania i integracji informacji dotyczących fizjologii żywienia pochodzących z fachowej literatury. | 2,0 | Student nie potrafi wyszukiwać, analizować i wykorzystywać informacji dotyczących fizjologii żywiena człowieka z różnych źródeł specjalistycznej literatury. |
3,0 | Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące fizjologii żywienia człowieka z zaledwie kilku źródeł specjalistycznej literatury. | |
3,5 | Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące fizjologii żywienia człowieka z wielu źródeł specjalistycznej literatury. | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje specjalistyczne piśmiennictwo w procesie uczenia się, ale również potrafi je w analityczny sposób porównać. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnego wnioskowania o wpływie trawienia i wchłaniania składników pokarmowych na metabolizm ustroju. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła piśmiennictwa specjalistycznego, potrafi porównywać ich przydatność do samodzielnego wnioskowania o wpływie trawienia i wchłaniania składników pokarmowych na metabolizm ustroju z jednoczesnym uzasadnieniem dokonanego wyboru. | |
TZiZ_1A_C12tiz_U02 Student ma umiejętność samokształcenia w zakresie fizjologii żywienia człowieka, korzystania z fachowych źródeł wiedzy. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności samokształcenia. Korzysta z niespecjalistycznego piśmiennictwa w zakresie fizjologii żywienia człowieka. |
3,0 | Student posiada w niewielkim stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z niewielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa. | |
3,5 | Student posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa. Korzysta z konsultacji. | |
4,0 | Student posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa z zakresu fizjologii żywienia człowieka, w tym zagranicznego. | |
4,5 | Student posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa z zakresu fizjologii żywienia człowieka, w tym zagranicznego. Potrafi wykazać się znajomością najnowszych wyników badań dotyczących metabolizmu składników odżywczych. | |
5,0 | Student posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa z zakresu fizjologii żywienia człowieka, w tym zagranicznego. Potrafi wykazać się znajomością najnowszych wyników badań dotyczących metabolizmu składników odżywczych oraz o nich dyskutować. | |
TZiZ_1A_C12tiz_U03 Potarfi omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Potrafi przemiany opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie. | 2,0 | Student nie potafi omówić przemian głównych składników odżywczych w organizmie. Nie potrafi przemian opisać za pomocą schematów. Nie potrafi wskazać powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie. |
3,0 | Student potafi w stopniu podstawowym omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Z pomocą nauczyciela potrafi przemiany opisać za pomocą schematów. Potafi wskazać zaledwie kilka powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie. | |
3,5 | Student potafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przemiany opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać większość powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie. | |
4,0 | Student potafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przemiany opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie. | |
4,5 | Student potrafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie. | |
5,0 | Student portafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie. Potrafi o powiązaniach dyskutować w oparciu o najnowsze wyniki badań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_C12tiz_K01 Ma świadomość przydatności zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu fizjologii żywienia w pracy technologa żywności i żywienia człowieka. Ma świadomość potrzeby ustawicznego dokształcania się w zakresie metabolizmu składników odżywczych. | 2,0 | Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć przydatność wiedzy i umiejętności z fizjologii żywienia w zachowaniu zdrowia i pracy dietetyka. |
3,0 | Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy i umiejętności, świadczą o tym, że tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy jaką posiada. | |
3,5 | Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę fizjologii żywienia, ale posługuje się nimi w bardzo ograniczonym zakresie. | |
4,0 | Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu fizjologii żywienia, ale posługuje się nimi w ograniczonym zakresie. | |
4,5 | Student posiada kompetencje oceny dobrej, a ponadto potrafi posługiwać się umiejętnościami w wystarczającym stopniu. Zapoznaje się z najnowszymi wynikami badań dotyczącymi metabolizmu składników odżywczych. | |
5,0 | Student wykazuje się kreatywnością w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności z zakresu fizjologii żywienia człowieka. Dyskutuje o najnowszych wynikach badań dotyczących metabolizmu składników odżywczych. | |
TZiZ_1A_C12tiz_K02 Ma świadomość profesjonalnego wykonywania zawodu dietetyka zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi | 2,0 | Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć potrzebę wykonywania zawodu zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi. |
3,0 | Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy o zasadach etycznych i moralnych niezbędnych w wykonywaniu zawodu. | |
3,5 | Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć konieczność profesjonalnego wykonywania zawodu zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi. | |
4,0 | Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć konieczność profesjonalnego wykonywania zawodu zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi, ale posługuje się nimi w bardzo ograniczonym zakresie. | |
4,5 | Student posiada kompetencje oceny dobrej , ale posługuje się nimi w ograniczonym zakresie. | |
5,0 | Student wykazuje się kreatywnością w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności w profesjonanym wykonywaniu zawodu zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi. | |
TZiZ_1A_C12tiz_K03 Ma świadomość potrzeby popularyzacji nabytej wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia człowieka w społeczeństwie. | 2,0 | Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy o możliwościach popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie. |
3,0 | Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć potrzebę popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami popularyzacji w bardzo ograniczonym zakresie. | |
3,5 | Student posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami popularyzacji w ograniczonym zakresie. | |
4,0 | Student posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami popularyzacji w szerokim zakresie. | |
4,5 | Student posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, posługuje się twórczymi technikami/metodami popularyzacji w ogranizonym zakresie. | |
5,0 | Student wykazuje się kreatynością umożliwiajacą wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, posługuje się twórczymi technikami/metodami popularyzacji w szerokim zakresie. |
Literatura podstawowa
- Keller J., Podstawy fizjologii żywienia człowieka, SGGW, Warszawa, 2000
- Gawęcki J., Hryniewiecki L. (red.), Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu., WN PWN, Warszawa, 2011
- Skrzypczak W. (red.), Witaminy, Akademia Rolnicza, Szczecin, 1999
- Friedrich M. (red.), Składniki mineralne w żywieniu ludzi i zwierząt, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2002
Literatura dodatkowa
- Ganong W., Fizjologia, PZWL, Warszawa, 2007, I
- Friedrich M. (red.), Fizjologia żywienia człowieka skrypt do ćwiczeń., Akademia Rolnicza, Szczecin, 2006
- Traczyk W., Trzebski A. (red.), Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, PZWL, Warszawa, 2009, III