Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
specjalność: Technologia organiczna

Sylabus przedmiotu Fizyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Fizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Nikos Guskos <Nikos.Guskos@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Irena Kruk <Irena.Kruk@zut.edu.pl>, Danuta Piwowarska <Danuta.Piwowarska@zut.edu.pl>, Janusz Typek <Janusz.Typek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 30 3,00,41zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zna podstawy fizyki ze szkoły średniej (podstawowe wielkości fizyczne; zasadnicze zjawiska fizyczne w otaczającym świecie).
W-2Zna podstawy algebry (wektory, macierze, podstawowe funkcje matematyczne; rozwiązywanie równań, iloczyn skalarny, wektorowy; pojęcie pochodnej i całki) w zakresie szkoły średniej.
W-3Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę matematyczną do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania problemów fizycznych
W-4Potrafi wykonać obliczenia numeryczne posługując się kalkulatorem i komputerem
W-5Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej
C-2Wyrobienie umiejętności korzystania ze źródeł literaturowych w zakresie wiedzy fachowej, również w j. angielskim
C-3Rozwinięcie umiejętności zastosowania doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi w/w kierunku
C-4Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zamiana wartości jednostek fizycznych w różnych układach jednostek, analiza wymiarowa4
T-A-2Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem praw i zasad zachowania fizyki klasycznej10
T-A-3Rozwiązywanie zadań z szczególnej i ogólnej teorii względności2
T-A-4Sprawdzian wiadomości2
T-A-5Rozwiązywanie zadań z fal dźwiękowych i elektromagnetycznych4
T-A-6Prezentacje studentów dotyczące fizycznych aspektów technologii chemicznej6
T-A-7Kolokwium końcowe2
30
wykłady
T-W-1Układ jednostek SI, przedrostki jednostek fizycznych, analiza wymiarowa4
T-W-2Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej8
T-W-3Elementy szczególnej i ogólnej teorii względności, energetyka jądrowa5
T-W-4Zjawiska falowe – interferencja, dyfrakcja, polaryzacja, fale dźwiękowe, elektromagnetyczne5
T-W-5Fizyka energii odnawialnych2
T-W-6Wprowadzenie do fizyki współczesnej6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Zajęcia dydaktyczne30
A-A-2Przygotowanie się do zajęć43
A-A-3Przygotowanie prezentacji15
A-A-4Konsultacje do ćwiczeń2
90
wykłady
A-W-1Udział w wykładzie30
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu15
A-W-4Udział w egzaminie2
A-W-5Studiowanie literatury związanej z wykładem11
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem projektora multimedialnego
M-2Wykład z pokazami eksperymentów fizycznych
M-3Seminarium
M-4Ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Kolokwium
S-3Ocena formująca: Prezentacja multimedialna
S-4Ocena formująca: Zadanie domowe
S-5Ocena formująca: Aktywność na zajęciach audytoryjnych
S-6Ocena formująca: Kolokwia zaliczające ćwiczenia audytoryjne oraz aktywność studentów podczas dyskusji w trakcie ćwiczeń
S-7Ocena formująca: Test wiedzy teoretycznej przeprowadzony w czasie wykładu (1g) w środku semestru

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_B03_W01
Student ma widzę obejmującą mechanikę w stopniu niezbędnym do zrozumienia podstaw działania urządzeń mechanicznych i układów elektronicznych. Student ma wiedzę z wybranych działów fizyki niezbędną do ilościowego opisu, rozumienia oraz rozwiązywania prostych zadań.
TCH_1A_W02T1A_W01C-1T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-A-1, T-W-2, T-W-6, T-W-5M-2, M-1S-6, S-7

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_B03_U01
Student potrafi sformułować podstawowe twierdzenia i prawa fizyczne, zapisać je używając formalizmu matematycznego i zastosować do rozwiązywania prostych zadań fizycznych.
TCH_1A_U01T1A_U01C-2, C-3, C-4T-A-2, T-A-6, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-4S-6

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_B03_K01
Student potrafi uczyć się samodzielnie, a także potrafi pracować w zespole. Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze. Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Student ma świadomość ważnej roli fizyki przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów jak i w praktyce inżynierskiej.
TCH_1A_K01, TCH_1A_K06T1A_K01, T1A_K03InzA_K01C-2, C-3, C-4T-A-6M-4, M-3S-5, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_B03_W01
Student ma widzę obejmującą mechanikę w stopniu niezbędnym do zrozumienia podstaw działania urządzeń mechanicznych i układów elektronicznych. Student ma wiedzę z wybranych działów fizyki niezbędną do ilościowego opisu, rozumienia oraz rozwiązywania prostych zadań.
2,0Wiedza studenta z podstaw fizyki niezbędna do ilościowego opisu, rozumienia i rozwiązywania prostych zadań jest poniżej 50 %.
3,0Wiedza studenta z podstaw fizyki niezbędna do ilościowego opisu, rozumienia i rozwiązywania prostych zadań jest większa od 50 % i sięga do 60 %.
3,5Wiedza studenta z podstaw fizyki niezbędna do ilościowego opisu, rozumienia i rozwiązywania prostych zadań jest większa od 60 % i sięga do 70 %.
4,0Wiedza studenta z podstaw fizyki niezbędna do ilościowego opisu, rozumienia i rozwiązywania prostych zadań jest większa od 70 % i sięga do 80 %.
4,5Wiedza studenta z podstaw fizyki niezbędna do ilościowego opisu, rozumienia i rozwiązywania prostych zadań jest większa od 80 % i sięga do 90 %.
5,0Wiedza studenta z podstaw fizyki niezbędna do ilościowego opisu, rozumienia i rozwiązywania prostych zadań jest powyżej 90 %.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_B03_U01
Student potrafi sformułować podstawowe twierdzenia i prawa fizyczne, zapisać je używając formalizmu matematycznego i zastosować do rozwiązywania prostych zadań fizycznych.
2,0Student nie potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowych praw fizyki oraz ich zastosować do prostych problemów fizycznych.
3,0Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki oraz zastosować je do prostych problemów fizycznych na ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych jest większa od 50% i sięga 60 %.
3,5Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki oraz zastosować je do prostych problemów fizycznych na ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych jest większa od 60% i sięga 70 %.
4,0Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki oraz zastosować je do prostych problemów fizycznych na ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych jest większa od 70% i sięga 80 %.
4,5Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki oraz zastosować je do prostych problemów fizycznych na ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych jest większa od 80% i sięga 90 %.
5,0Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki oraz zastosować je do prostych problemów fizycznych na ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych jest w zakresie od 90 d0 100%.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_B03_K01
Student potrafi uczyć się samodzielnie, a także potrafi pracować w zespole. Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze. Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Student ma świadomość ważnej roli fizyki przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów jak i w praktyce inżynierskiej.
2,0Nie przygotował prezentacji, nie jest aktywny na ćwiczeniach
3,0Dostateczne przygotowana prezentacja, mało aktywny na zajęciach
3,5Dostateczne przygotowana prezentacja, aktywny na zajęciach
4,0Dobrze przygotowana prezentacja, aktywny na zajęciach
4,5Dobrze przygotowana prezentacja, bardzo aktywny na zajęciach
5,0Bardzo dobrze przygotowana prezentacja, bardzo aktywny na ćwiczeniach

Literatura podstawowa

  1. D. Halliday, R. Resnick, Fizyka, PWN, Warszawa, 2011
  2. T. Rewaj (red), Zbiór zadań z fizyki, Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1996
  3. A. Bujko, Zadania z fizyki z rozwiązaniami i komentarzami, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. K. Lichszteld, I. Kruk, Wykłady z Fizyki, Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1995

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zamiana wartości jednostek fizycznych w różnych układach jednostek, analiza wymiarowa4
T-A-2Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem praw i zasad zachowania fizyki klasycznej10
T-A-3Rozwiązywanie zadań z szczególnej i ogólnej teorii względności2
T-A-4Sprawdzian wiadomości2
T-A-5Rozwiązywanie zadań z fal dźwiękowych i elektromagnetycznych4
T-A-6Prezentacje studentów dotyczące fizycznych aspektów technologii chemicznej6
T-A-7Kolokwium końcowe2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Układ jednostek SI, przedrostki jednostek fizycznych, analiza wymiarowa4
T-W-2Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej8
T-W-3Elementy szczególnej i ogólnej teorii względności, energetyka jądrowa5
T-W-4Zjawiska falowe – interferencja, dyfrakcja, polaryzacja, fale dźwiękowe, elektromagnetyczne5
T-W-5Fizyka energii odnawialnych2
T-W-6Wprowadzenie do fizyki współczesnej6
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Zajęcia dydaktyczne30
A-A-2Przygotowanie się do zajęć43
A-A-3Przygotowanie prezentacji15
A-A-4Konsultacje do ćwiczeń2
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładzie30
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu15
A-W-4Udział w egzaminie2
A-W-5Studiowanie literatury związanej z wykładem11
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_B03_W01Student ma widzę obejmującą mechanikę w stopniu niezbędnym do zrozumienia podstaw działania urządzeń mechanicznych i układów elektronicznych. Student ma wiedzę z wybranych działów fizyki niezbędną do ilościowego opisu, rozumienia oraz rozwiązywania prostych zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W02ma wiedzę z fizyki w zakresie umożliwiającym rozumienie zjawisk i procesów fizycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej
Treści programoweT-W-3Elementy szczególnej i ogólnej teorii względności, energetyka jądrowa
T-W-4Zjawiska falowe – interferencja, dyfrakcja, polaryzacja, fale dźwiękowe, elektromagnetyczne
T-W-1Układ jednostek SI, przedrostki jednostek fizycznych, analiza wymiarowa
T-A-1Zamiana wartości jednostek fizycznych w różnych układach jednostek, analiza wymiarowa
T-W-2Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej
T-W-6Wprowadzenie do fizyki współczesnej
T-W-5Fizyka energii odnawialnych
Metody nauczaniaM-2Wykład z pokazami eksperymentów fizycznych
M-1Wykład informacyjny z użyciem projektora multimedialnego
Sposób ocenyS-6Ocena formująca: Kolokwia zaliczające ćwiczenia audytoryjne oraz aktywność studentów podczas dyskusji w trakcie ćwiczeń
S-7Ocena formująca: Test wiedzy teoretycznej przeprowadzony w czasie wykładu (1g) w środku semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Wiedza studenta z podstaw fizyki niezbędna do ilościowego opisu, rozumienia i rozwiązywania prostych zadań jest poniżej 50 %.
3,0Wiedza studenta z podstaw fizyki niezbędna do ilościowego opisu, rozumienia i rozwiązywania prostych zadań jest większa od 50 % i sięga do 60 %.
3,5Wiedza studenta z podstaw fizyki niezbędna do ilościowego opisu, rozumienia i rozwiązywania prostych zadań jest większa od 60 % i sięga do 70 %.
4,0Wiedza studenta z podstaw fizyki niezbędna do ilościowego opisu, rozumienia i rozwiązywania prostych zadań jest większa od 70 % i sięga do 80 %.
4,5Wiedza studenta z podstaw fizyki niezbędna do ilościowego opisu, rozumienia i rozwiązywania prostych zadań jest większa od 80 % i sięga do 90 %.
5,0Wiedza studenta z podstaw fizyki niezbędna do ilościowego opisu, rozumienia i rozwiązywania prostych zadań jest powyżej 90 %.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_B03_U01Student potrafi sformułować podstawowe twierdzenia i prawa fizyczne, zapisać je używając formalizmu matematycznego i zastosować do rozwiązywania prostych zadań fizycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje literaturowe z baz danych oraz innych źródeł związanych z naukami chemicznymi i fizycznymi; potrafi integrować uzyskane informacje, interpretować je, wyciągać prawidłowe wnioski i formułować opinie wraz z ich uzasadnieniem
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-2Wyrobienie umiejętności korzystania ze źródeł literaturowych w zakresie wiedzy fachowej, również w j. angielskim
C-3Rozwinięcie umiejętności zastosowania doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi w/w kierunku
C-4Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie
Treści programoweT-A-2Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem praw i zasad zachowania fizyki klasycznej
T-A-6Prezentacje studentów dotyczące fizycznych aspektów technologii chemicznej
T-A-3Rozwiązywanie zadań z szczególnej i ogólnej teorii względności
T-A-4Sprawdzian wiadomości
T-A-5Rozwiązywanie zadań z fal dźwiękowych i elektromagnetycznych
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-6Ocena formująca: Kolokwia zaliczające ćwiczenia audytoryjne oraz aktywność studentów podczas dyskusji w trakcie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowych praw fizyki oraz ich zastosować do prostych problemów fizycznych.
3,0Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki oraz zastosować je do prostych problemów fizycznych na ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych jest większa od 50% i sięga 60 %.
3,5Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki oraz zastosować je do prostych problemów fizycznych na ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych jest większa od 60% i sięga 70 %.
4,0Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki oraz zastosować je do prostych problemów fizycznych na ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych jest większa od 70% i sięga 80 %.
4,5Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki oraz zastosować je do prostych problemów fizycznych na ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych jest większa od 80% i sięga 90 %.
5,0Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki oraz zastosować je do prostych problemów fizycznych na ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych jest w zakresie od 90 d0 100%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_B03_K01Student potrafi uczyć się samodzielnie, a także potrafi pracować w zespole. Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze. Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Student ma świadomość ważnej roli fizyki przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów jak i w praktyce inżynierskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K01rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
TCH_1A_K06potrafi pracować w grupie, mając świadomość wpływu własnych działań na efekty pracy całego zespołu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Wyrobienie umiejętności korzystania ze źródeł literaturowych w zakresie wiedzy fachowej, również w j. angielskim
C-3Rozwinięcie umiejętności zastosowania doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi w/w kierunku
C-4Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie
Treści programoweT-A-6Prezentacje studentów dotyczące fizycznych aspektów technologii chemicznej
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia audytoryjne
M-3Seminarium
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Aktywność na zajęciach audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Prezentacja multimedialna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie przygotował prezentacji, nie jest aktywny na ćwiczeniach
3,0Dostateczne przygotowana prezentacja, mało aktywny na zajęciach
3,5Dostateczne przygotowana prezentacja, aktywny na zajęciach
4,0Dobrze przygotowana prezentacja, aktywny na zajęciach
4,5Dobrze przygotowana prezentacja, bardzo aktywny na zajęciach
5,0Bardzo dobrze przygotowana prezentacja, bardzo aktywny na ćwiczeniach