Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
specjalność: Technologia organiczna

Sylabus przedmiotu Elementy elektrotechniki i elektroniki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elementy elektrotechniki i elektroniki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Moszyński <Dariusz.Moszynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Fizyka
W-2Matematyka I

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie podstawowych praw elektrotechniki
C-2Poznanie metod analizy obwodów elektrycznych i magnetycznych
C-3Poznanie podstaw działania maszyn i urządzeń elektrycznych
C-4Poznanie zasad bezpieczeństwa pracy przy obwodach elektrycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe prawa elektrotechniki5
T-W-2Obwody elektryczne prądu stałego3
T-W-3Obwody elektryczne prądu sinusoidalnego jednofazowego. Obwody trójfazowe3
T-W-4Zjawisko indukcji elektromagnetycznej2
T-W-5Maszyny elektryczne: prądnice, silniki, transformatory3
T-W-6Instalacje elektryczne2
T-W-7Miernictwo elektryczne3
T-W-8Podstawowe elementy elektroniczne: diody, tranzystory, tyrystory, układy scalone.3
T-W-9Podstawowe urządzenia elektroniczne: wzmacniacze, generatory, układy zasilające.3
T-W-10Układy cyfrowe: elementy logiczne, przetworniki analogowo-cyfrowe, pamięci półprzewodnikowe, systemy mikroprocesorowe3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Czytanie literatury5
A-W-3Przygotowanie do kolokwium25
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwium
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności podczas zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_B09_W01
ma wiedzę w zakresie elektrotechniki i elektroniki
TCH_1A_W05T1A_W02InzA_W02C-4, C-2, C-1T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3M-3, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_B09_U01
potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie elektrotechniki i elektroniki do analizy funkcjonowania urządzeń elektrycznych
TCH_1A_U16T1A_U13InzA_U05C-3T-W-9, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-5M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_B09_W01
ma wiedzę w zakresie elektrotechniki i elektroniki
2,0
3,0Student zna podstawowe prawa elektrotechniki oraz zasady funkcjonowania urządzeń elektronicznych. Wiedza studneta na temat omawianych zagadnien jest na poziomie 60%.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_B09_U01
potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie elektrotechniki i elektroniki do analizy funkcjonowania urządzeń elektrycznych
2,0
3,0Student potrafi zanalizować funkcjonowanie urządzeń elektrotechniki. Wiedza studneta na temat omawianych zagadnien jest na poziomie 60%.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa, Elektrotechnika i elektronika dla nieelektryków, WNT, Warszawa, 2007
  2. Z. Majerowska, Ćwiczenia z podstaw elektrotechniki dla chemików, Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1976

Literatura dodatkowa

  1. E. Koziej, B. Sochoń, Elektrotechnika i elektronika, PWN, Warszawa, 1986

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe prawa elektrotechniki5
T-W-2Obwody elektryczne prądu stałego3
T-W-3Obwody elektryczne prądu sinusoidalnego jednofazowego. Obwody trójfazowe3
T-W-4Zjawisko indukcji elektromagnetycznej2
T-W-5Maszyny elektryczne: prądnice, silniki, transformatory3
T-W-6Instalacje elektryczne2
T-W-7Miernictwo elektryczne3
T-W-8Podstawowe elementy elektroniczne: diody, tranzystory, tyrystory, układy scalone.3
T-W-9Podstawowe urządzenia elektroniczne: wzmacniacze, generatory, układy zasilające.3
T-W-10Układy cyfrowe: elementy logiczne, przetworniki analogowo-cyfrowe, pamięci półprzewodnikowe, systemy mikroprocesorowe3
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Czytanie literatury5
A-W-3Przygotowanie do kolokwium25
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_B09_W01ma wiedzę w zakresie elektrotechniki i elektroniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W05ma wiedzę w zakresie elektrotechniki, elektroniki, automatyki i informatyki w zakresie potrzebnym do rozwiązywania i formułowania prostych zadań i obliczeń związanych z technologią chemiczną
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Poznanie zasad bezpieczeństwa pracy przy obwodach elektrycznych
C-2Poznanie metod analizy obwodów elektrycznych i magnetycznych
C-1Poznanie podstawowych praw elektrotechniki
Treści programoweT-W-2Obwody elektryczne prądu stałego
T-W-1Podstawowe prawa elektrotechniki
T-W-4Zjawisko indukcji elektromagnetycznej
T-W-3Obwody elektryczne prądu sinusoidalnego jednofazowego. Obwody trójfazowe
Metody nauczaniaM-3Pokaz
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe prawa elektrotechniki oraz zasady funkcjonowania urządzeń elektronicznych. Wiedza studneta na temat omawianych zagadnien jest na poziomie 60%.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_B09_U01potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie elektrotechniki i elektroniki do analizy funkcjonowania urządzeń elektrycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U16potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny funkcjonowania aparatów i istniejących rozwiązań technicznych w procesach technologii chemicznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-3Poznanie podstaw działania maszyn i urządzeń elektrycznych
Treści programoweT-W-9Podstawowe urządzenia elektroniczne: wzmacniacze, generatory, układy zasilające.
T-W-6Instalacje elektryczne
T-W-7Miernictwo elektryczne
T-W-8Podstawowe elementy elektroniczne: diody, tranzystory, tyrystory, układy scalone.
T-W-10Układy cyfrowe: elementy logiczne, przetworniki analogowo-cyfrowe, pamięci półprzewodnikowe, systemy mikroprocesorowe
T-W-5Maszyny elektryczne: prądnice, silniki, transformatory
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zanalizować funkcjonowanie urządzeń elektrotechniki. Wiedza studneta na temat omawianych zagadnien jest na poziomie 60%.
3,5
4,0
4,5
5,0