Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)
specjalność: Nanomateriały funkcjonalne

Sylabus przedmiotu Historia chemii i przemysłu chemicznego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Nanotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Historia chemii i przemysłu chemicznego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Kaleńczuk <Ryszard.Kalenczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia ogólna i nieorganiczna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie Studenta z zagadnieniami dotyczącymi historii chemii i przemysłu chemicznego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wpływ alchemii i chemii na rozwoj cywilizacji. Periodyzacja dziejów chemii. Powstanie przemysłu chemicznego.2
T-W-2Racjonalizacja poglądów chemicznych. Koncepcja atomu i pierwiastka. Teoria flogistonu i jej rewizja. Zasada zachowania masy.2
T-W-3Polska chemia w czasach Lavoisiera. Chemia nauką ścisłą, prace Daltona, Avogadro i Berzeliusza. Prawo okresowosci Mendelejewa.2
T-W-4Rozwój chemii organicznej w XIX stuleciu. Stereochemia i chemia koordynacyjna.2
T-W-5Początki elektrochemii oraz termochemii. Chemia roztworów.2
T-W-6Rozwoj przemyslowej syntezy chemicznej. Ewolucja poglądów na temat ochrony środowiska. Chemia jądrowa.2
T-W-7wpływ wojen światowych na rozwój chemii i technologii chemicznej. Rozwój i przemiany przemysłu chemicznego w drugiej polowie XX wieku.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Zapoznanie się z dostępną literaturą4
A-W-3Konsultacje u prowadzącego zajęcia3
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład wspomagany prezentacją multimedialną

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_A03_W01
Student ma uporządkowaną i podbudowana teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie historii chemii i kierunkach rozwoju przemysłu chemicznego w kraju i na świecie.
Nano_1A_W02, Nano_1A_W07T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W05InzA_W05C-1T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_A03_U01
Student potrafi dostrzegać konsekwencje środowiskowe, ekonomiczne i społeczne wynikające z rozwoju chemii i przemysłu chemicznego oraz zagrożenia z tym związane.
Nano_1A_U12, Nano_1A_U13T1A_U10, T1A_U11InzA_U03, InzA_U05C-1T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-4, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_A03_K01
Student rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji dotyczących rozwoju chemii i przemysłu chemicznego oraz potrafi przekazać takie informacje w sposób powszechnie zrozumiały.
Nano_1A_K07T1A_K07C-1T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-7M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_A03_W01
Student ma uporządkowaną i podbudowana teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie historii chemii i kierunkach rozwoju przemysłu chemicznego w kraju i na świecie.
2,0Student nie opanował lub opanował w stopniu niewystarczającym ogólnej wiedzy w zakresie historii chemii i rozwoju przemysłu chemicznego.
3,0Student opanował w stopniu dostatecznym ogólną wiedzę w zakresie historii chemii i rozwoju przemysłu chemicznego. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 60 %.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_A03_U01
Student potrafi dostrzegać konsekwencje środowiskowe, ekonomiczne i społeczne wynikające z rozwoju chemii i przemysłu chemicznego oraz zagrożenia z tym związane.
2,0Student nie potrafi lub potrafi w stopniu niewystarczającym dostrzegać konsekwencji środowiskowych, ekonomicznych i społecznych wynikających z rozwoju chemii i przemysłu chemicznego oraz zagrożeń z tym związanych.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym dostrzegać konsekwencje środowiskowe, ekonomiczne i społeczne wynikające z rozwoju chemii i przemysłu chemicznego oraz zagrożenia z tym związane. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 60 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_A03_K01
Student rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji dotyczących rozwoju chemii i przemysłu chemicznego oraz potrafi przekazać takie informacje w sposób powszechnie zrozumiały.
2,0Student nie rozumie potrzeby przekazywania społeczeństwu informacji dotyczących rozwoju chemii i przemysłu chemicznego oraz nie potrafi przekazać takich informacje w sposób powszechnie zrozumiały.
3,0Student w stopniu dostatecznym rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji dotyczących rozwoju chemii i przemysłu chemicznego oraz potrafi przekazać takie informacje w sposób powszechnie zrozumiały.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. W.H. Brock, Historia chemii, Prószynski, Warszawa, 1999
  2. W. Bergandy, Od alchemii do chemii kwantowej, wyd. Naukowe UAM, Poznań, 1997
  3. W. I. Kuźniecow, podstawowe prawa chemii -evolucja poglądów, PWN, Warszawa, 1967
  4. I. Eichstaedt, Księga pierwiastkow, WP, Warszawa, 1970
  5. W. Lampe, Zarys chistorii chemii w Polsce, PAU, Warszawa, 1948

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wpływ alchemii i chemii na rozwoj cywilizacji. Periodyzacja dziejów chemii. Powstanie przemysłu chemicznego.2
T-W-2Racjonalizacja poglądów chemicznych. Koncepcja atomu i pierwiastka. Teoria flogistonu i jej rewizja. Zasada zachowania masy.2
T-W-3Polska chemia w czasach Lavoisiera. Chemia nauką ścisłą, prace Daltona, Avogadro i Berzeliusza. Prawo okresowosci Mendelejewa.2
T-W-4Rozwój chemii organicznej w XIX stuleciu. Stereochemia i chemia koordynacyjna.2
T-W-5Początki elektrochemii oraz termochemii. Chemia roztworów.2
T-W-6Rozwoj przemyslowej syntezy chemicznej. Ewolucja poglądów na temat ochrony środowiska. Chemia jądrowa.2
T-W-7wpływ wojen światowych na rozwój chemii i technologii chemicznej. Rozwój i przemiany przemysłu chemicznego w drugiej polowie XX wieku.3
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Zapoznanie się z dostępną literaturą4
A-W-3Konsultacje u prowadzącego zajęcia3
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_A03_W01Student ma uporządkowaną i podbudowana teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie historii chemii i kierunkach rozwoju przemysłu chemicznego w kraju i na świecie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_W02ma uporządkowaną i podbudowana teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie chemii fizycznej, nieorganicznej i organicznej, analitycznej, biochemii, fizyki i ich technicznych zastosowań niezbędną do rozumienia i opisu podstawowych zjawisk fizycznych oraz rozumienia roli fizyki w różnych obszarach techniki i nanotechnologii
Nano_1A_W07ma wiedzę o kierunkach rozwoju przemysłu chemicznego w kraju i na świecie i gospodarką odpadami
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie Studenta z zagadnieniami dotyczącymi historii chemii i przemysłu chemicznego.
Treści programoweT-W-7wpływ wojen światowych na rozwój chemii i technologii chemicznej. Rozwój i przemiany przemysłu chemicznego w drugiej polowie XX wieku.
T-W-1Wpływ alchemii i chemii na rozwoj cywilizacji. Periodyzacja dziejów chemii. Powstanie przemysłu chemicznego.
T-W-2Racjonalizacja poglądów chemicznych. Koncepcja atomu i pierwiastka. Teoria flogistonu i jej rewizja. Zasada zachowania masy.
T-W-5Początki elektrochemii oraz termochemii. Chemia roztworów.
T-W-3Polska chemia w czasach Lavoisiera. Chemia nauką ścisłą, prace Daltona, Avogadro i Berzeliusza. Prawo okresowosci Mendelejewa.
T-W-6Rozwoj przemyslowej syntezy chemicznej. Ewolucja poglądów na temat ochrony środowiska. Chemia jądrowa.
T-W-4Rozwój chemii organicznej w XIX stuleciu. Stereochemia i chemia koordynacyjna.
Metody nauczaniaM-1Wykład wspomagany prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował lub opanował w stopniu niewystarczającym ogólnej wiedzy w zakresie historii chemii i rozwoju przemysłu chemicznego.
3,0Student opanował w stopniu dostatecznym ogólną wiedzę w zakresie historii chemii i rozwoju przemysłu chemicznego. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 60 %.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_A03_U01Student potrafi dostrzegać konsekwencje środowiskowe, ekonomiczne i społeczne wynikające z rozwoju chemii i przemysłu chemicznego oraz zagrożenia z tym związane.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_U12potrafi dostrzegać konsekwencje środowiskowe, ekonomiczne i społeczne wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych oraz zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
Nano_1A_U13potrafi oceniać zagrożenia związane ze stosowaniem produktów i procesów chemicznych i fizycznych oraz stosować zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie Studenta z zagadnieniami dotyczącymi historii chemii i przemysłu chemicznego.
Treści programoweT-W-5Początki elektrochemii oraz termochemii. Chemia roztworów.
T-W-3Polska chemia w czasach Lavoisiera. Chemia nauką ścisłą, prace Daltona, Avogadro i Berzeliusza. Prawo okresowosci Mendelejewa.
T-W-1Wpływ alchemii i chemii na rozwoj cywilizacji. Periodyzacja dziejów chemii. Powstanie przemysłu chemicznego.
T-W-6Rozwoj przemyslowej syntezy chemicznej. Ewolucja poglądów na temat ochrony środowiska. Chemia jądrowa.
T-W-7wpływ wojen światowych na rozwój chemii i technologii chemicznej. Rozwój i przemiany przemysłu chemicznego w drugiej polowie XX wieku.
T-W-4Rozwój chemii organicznej w XIX stuleciu. Stereochemia i chemia koordynacyjna.
T-W-2Racjonalizacja poglądów chemicznych. Koncepcja atomu i pierwiastka. Teoria flogistonu i jej rewizja. Zasada zachowania masy.
Metody nauczaniaM-1Wykład wspomagany prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi lub potrafi w stopniu niewystarczającym dostrzegać konsekwencji środowiskowych, ekonomicznych i społecznych wynikających z rozwoju chemii i przemysłu chemicznego oraz zagrożeń z tym związanych.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym dostrzegać konsekwencje środowiskowe, ekonomiczne i społeczne wynikające z rozwoju chemii i przemysłu chemicznego oraz zagrożenia z tym związane. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 60 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_A03_K01Student rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji dotyczących rozwoju chemii i przemysłu chemicznego oraz potrafi przekazać takie informacje w sposób powszechnie zrozumiały.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_K07rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii i związanych z nimi korzyści oraz problemów, potrafi przekazać takie informacje w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie Studenta z zagadnieniami dotyczącymi historii chemii i przemysłu chemicznego.
Treści programoweT-W-3Polska chemia w czasach Lavoisiera. Chemia nauką ścisłą, prace Daltona, Avogadro i Berzeliusza. Prawo okresowosci Mendelejewa.
T-W-2Racjonalizacja poglądów chemicznych. Koncepcja atomu i pierwiastka. Teoria flogistonu i jej rewizja. Zasada zachowania masy.
T-W-4Rozwój chemii organicznej w XIX stuleciu. Stereochemia i chemia koordynacyjna.
T-W-5Początki elektrochemii oraz termochemii. Chemia roztworów.
T-W-1Wpływ alchemii i chemii na rozwoj cywilizacji. Periodyzacja dziejów chemii. Powstanie przemysłu chemicznego.
T-W-6Rozwoj przemyslowej syntezy chemicznej. Ewolucja poglądów na temat ochrony środowiska. Chemia jądrowa.
T-W-7wpływ wojen światowych na rozwój chemii i technologii chemicznej. Rozwój i przemiany przemysłu chemicznego w drugiej polowie XX wieku.
Metody nauczaniaM-1Wykład wspomagany prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie potrzeby przekazywania społeczeństwu informacji dotyczących rozwoju chemii i przemysłu chemicznego oraz nie potrafi przekazać takich informacje w sposób powszechnie zrozumiały.
3,0Student w stopniu dostatecznym rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji dotyczących rozwoju chemii i przemysłu chemicznego oraz potrafi przekazać takie informacje w sposób powszechnie zrozumiały.
3,5
4,0
4,5
5,0