Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)

Sylabus przedmiotu Inżynieria mikrosystemów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria mikrosystemów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Gabruś <Elzbieta.Gabrus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 0,80,26zaliczenie
wykładyW6 30 1,30,44egzamin
ćwiczenia audytoryjneA6 15 0,90,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy materiałoznawstwa
W-2Elementy maszyn i urządzeń
W-3Procesy dynamiczne i aparaty
W-4Procesy cieplne i aparaty
W-5Procesy dyfuzyjne i aparaty
W-6Inżynieria reaktorów chemicznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z problemami inżynierii chemicznej i procesowej wynikającymi ze zmniejszania skali urządzeń i aparatów.
C-2Zdobycie przez studenta umiejętności doboru odpowiednich mikrourządzeń i mikroaparatów w celu poprawy sprawności i wydajności typowych procesów inżynierii chemicznej.
C-3Zdobycie przez studenta umiejętności formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich związanych ze zmniejszoną skalą mikrosytemów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ćwiczenia audytoryjne obejmują obliczenia: zmian powierzchni właściwej brył przy przechodzeniu do skali mikro, wartości liczb podobieństwa, przepływu płynów w mikrokanałach, wymiany ciepła w mikrostrukturach, podobieństwa dynamicznego (skale sił bezwładności, ciężkości, prędkości, czasu, przepływu, ciśnienia) oraz problemy wymiany masy dla wybranych procesów jednostkowych inżynierii chemicznej i procesowej prowadzonych w zmniejszonej skali mikroaparatów.15
15
laboratoria
T-L-1Ćwiczenia laboratoryjne obejmują badania doświadczalne: własności materiałów mikroporowatych, przepływu w mikrokanałach (mikrofiltracja), wyznaczanie współczynników dyfuzji w mikroporach, zastosowania mikrourządzeń, mikroczujników, mikrozaworów, mikrodozowników, mikrodetektorów w operacjach jednostkowych inżynierii chemicznej (adsorpcja, suszenie, procesy membranowe) oraz w analityce chemicznej (chromatografia).15
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do inżynierii mikrosystemów2
T-W-2Zmniejszanie skali: własności materiałów, procesy, urządzenia.3
T-W-3Procesy transportowe w mikrosystemach4
T-W-4Główne problemy mikrostruktur: przewodzenie ciepła przez ściankę, straty ciśnienia, korozja, fouling, dezaktywacja katalizatorów4
T-W-5Wybrane operacje jednostkowe w skali mikro.3
T-W-6Przepływy w mikrokanałach3
T-W-7Równania bilansu w mikrosystemach.2
T-W-8Przenoszenie pędu w przepływie jednofazowym2
T-W-9Przenoszenie ciepła w mikrowymiennikach2
T-W-10Mikroreaktory: wymiana ciepła i masy2
T-W-11Mikrourządzenia wykonywane w metalu, polimerach, ceramice i szkle2
T-W-12Przyszłe kierunki rozwoju inżynierii mikroprocesów1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia9
A-A-3Konsultacje1
A-A-4Przeprowadzenie zaliczenia2
27
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia4
A-L-3Przygotowanie sprawozdania4
A-L-4Przeprowadzenie zaliczenia1
24
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu6
A-W-3Przeprowadzenie egzaminu2
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metoda aktywizująca: metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_D02b_W01
Student posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą nowoczesnych mikrosystemów stosowanych w kraju i na świecie w dziedzinie inżynierii chemicznej i procesowej, i w oparciu o posiadaną wiedzę potrafi dobrać i/lub zweryfikować rozwiązanie techniczne właściwe dla konkretnego problemu inżynierskiego.
ICHP_1A_W09, ICHP_1A_W12, ICHP_1A_W13T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05C-1, C-2T-A-1, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-8, T-W-10, T-W-9, T-W-4, T-W-3, T-W-7M-1, M-2, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_D02b_U01
Student potrafi samodzielnie zgłębiać zagadnienia przedstawione na zajęciach korzystając ze źródeł informacji specjalistycznej związanej z inżynierią chemiczną i procesową oraz potrafi sformułować problem inżynierski i dobrać metody wspomagające jego rozwiązanie, potrafi wykonać badania doświadczalne i adekwatne obliczenia, a następnie przeprowadzić krytyczną analizę wyników.
ICHP_1A_U01, ICHP_1A_U07, ICHP_1A_U15T1A_U01, T1A_U07, T1A_U14InzA_U06C-2, C-3T-A-1, T-L-1, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-11M-3, M-4, M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_D02b_K01
Student potrafi określić priorytety służące rozwiązaniu zadania na podstawie analizy istniejących związków pomiędzy aspektami technicznymi, środowiskowymi i społecznymi działalności inżynierskiej i ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane działania.
ICHP_1A_K02, ICHP_1A_K04T1A_K02, T1A_K04InzA_K01C-2, C-3T-A-1, T-L-1, T-W-2, T-W-12, T-W-4M-2, M-3S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_D02b_W01
Student posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą nowoczesnych mikrosystemów stosowanych w kraju i na świecie w dziedzinie inżynierii chemicznej i procesowej, i w oparciu o posiadaną wiedzę potrafi dobrać i/lub zweryfikować rozwiązanie techniczne właściwe dla konkretnego problemu inżynierskiego.
2,0Student nie opanował wiedzy podanej na wykładzie
3,0Student opanował podstawy wiedzy podanej na wykładzie
3,5Student opanował wiedzę podaną na wykładzie, ale nie potrafi jej zinterpretować
4,0Student opanował wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować
4,5Student w pełni opanował wiedzę podaną na wykładzie, potrafi ją właściwie zinterpretować i wskazać zastosowanie poznanych mikrosystemów w procesach inżynierii chemicznej
5,0Student opanował wiedzę podaną na wykładzie, potrafi analizować przydatność poznanych mikrosystemów dla potrzeb procesów inżynierii chemicznej i potrafi przeprowadzić dyskusję

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_D02b_U01
Student potrafi samodzielnie zgłębiać zagadnienia przedstawione na zajęciach korzystając ze źródeł informacji specjalistycznej związanej z inżynierią chemiczną i procesową oraz potrafi sformułować problem inżynierski i dobrać metody wspomagające jego rozwiązanie, potrafi wykonać badania doświadczalne i adekwatne obliczenia, a następnie przeprowadzić krytyczną analizę wyników.
2,0Student nie potrafi zastosować wiedzy teoretycznej w zadaniach praktycznych
3,0Student potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do rozwiązywania podstawowych zadań praktycznych
3,5Student potrafi poprawnie wykorzystać wiedzę teoretyczną do rozwiązywania zadań praktycznych
4,0Student potrafi zastosować całą zdobytą wiedzę do rozwiązywania zadań praktycznych w zakresie inżynierii mikrosytemów
4,5Student potrafi znaleźć rozwiązanie zadań praktycznych w zakresie inżynierii mikrosytemów i przeprowadzić dyskusję o uzyskanych wynikach
5,0Student potrafi zastosować praktycznie zdobytą wiedzę w zakresie inżynierii mikrosystemów oraz przeprowadzić dyskusje wyników i uzasadnić dokonane wybory

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_D02b_K01
Student potrafi określić priorytety służące rozwiązaniu zadania na podstawie analizy istniejących związków pomiędzy aspektami technicznymi, środowiskowymi i społecznymi działalności inżynierskiej i ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane działania.
2,0Student nie spełnia kryteriów dla oceny 3,0
3,0Student wykazuje ograniczoną samodzielność przy poszukiwaniu rozwiązań zadanego problemu
3,5Student jest otwarty na poszukiwanie narzędzi do rozwiązywania zadanego problemu ale wymaga przy tym znacznej pomocy
4,0Student jest otwarty na poszukiwanie efektywnych narzędzi do rozwiązywania zadanego problemu ale wymaga przy tym odpowiedniego ukierunkowania
4,5Student jest kreatywny w poszukiwaniu właściwych narzędzi do rozwiązywania zadanego problemu i wymaga przy tym tylko nieznacznej pomocy
5,0Student jest w pełni samodzielny i kreatywny w doborze właściwych narzędzi do rozwiązywania zadanego problemu

Literatura podstawowa

  1. V. Hessel, H. Löwe, A. Müller, G. Kolb, Chemical Micro Process Engineering Processing and Plants, Wiley-VCH Verlag GmbH & Co.KGaA, Weinheim, 2005
  2. N. Kockmann (Volume Editor), Micro Process Engineering Fundamentals, Devices, Fabrication, and Applications, WILEY-VCH Verlag GmbH & Co. KGaA, Weinheim, 2006
  3. V. Hessel, S. Hardt, H. Löwe, Chemical Micro Process Engineering Fundamentals, Modelling and Reactions, Wiley-VCH Verlag GmbH & Co. KGaA, Weinheim, 2004
  4. N. Kockmann, Transport Phenomena in Micro Process Engineering, Springer-Verlag, Berlin Heidelberg, 2008

Literatura dodatkowa

  1. T.S.Zhao, Micro FuelCells Principles and Applications, Elsevier Inc., London, 2009
  2. Y. Wang, J. D. Holladay, Microreactor Technology and Process Intensification, American Chemical Society, New York, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ćwiczenia audytoryjne obejmują obliczenia: zmian powierzchni właściwej brył przy przechodzeniu do skali mikro, wartości liczb podobieństwa, przepływu płynów w mikrokanałach, wymiany ciepła w mikrostrukturach, podobieństwa dynamicznego (skale sił bezwładności, ciężkości, prędkości, czasu, przepływu, ciśnienia) oraz problemy wymiany masy dla wybranych procesów jednostkowych inżynierii chemicznej i procesowej prowadzonych w zmniejszonej skali mikroaparatów.15
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenia laboratoryjne obejmują badania doświadczalne: własności materiałów mikroporowatych, przepływu w mikrokanałach (mikrofiltracja), wyznaczanie współczynników dyfuzji w mikroporach, zastosowania mikrourządzeń, mikroczujników, mikrozaworów, mikrodozowników, mikrodetektorów w operacjach jednostkowych inżynierii chemicznej (adsorpcja, suszenie, procesy membranowe) oraz w analityce chemicznej (chromatografia).15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do inżynierii mikrosystemów2
T-W-2Zmniejszanie skali: własności materiałów, procesy, urządzenia.3
T-W-3Procesy transportowe w mikrosystemach4
T-W-4Główne problemy mikrostruktur: przewodzenie ciepła przez ściankę, straty ciśnienia, korozja, fouling, dezaktywacja katalizatorów4
T-W-5Wybrane operacje jednostkowe w skali mikro.3
T-W-6Przepływy w mikrokanałach3
T-W-7Równania bilansu w mikrosystemach.2
T-W-8Przenoszenie pędu w przepływie jednofazowym2
T-W-9Przenoszenie ciepła w mikrowymiennikach2
T-W-10Mikroreaktory: wymiana ciepła i masy2
T-W-11Mikrourządzenia wykonywane w metalu, polimerach, ceramice i szkle2
T-W-12Przyszłe kierunki rozwoju inżynierii mikroprocesów1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia9
A-A-3Konsultacje1
A-A-4Przeprowadzenie zaliczenia2
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia4
A-L-3Przygotowanie sprawozdania4
A-L-4Przeprowadzenie zaliczenia1
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu6
A-W-3Przeprowadzenie egzaminu2
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_D02b_W01Student posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą nowoczesnych mikrosystemów stosowanych w kraju i na świecie w dziedzinie inżynierii chemicznej i procesowej, i w oparciu o posiadaną wiedzę potrafi dobrać i/lub zweryfikować rozwiązanie techniczne właściwe dla konkretnego problemu inżynierskiego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_W09ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w kluczowych zagadnieniach kierunku studiów inżynieria chemiczna i procesowa takich jak: - operacje i procesy jednostkowe - przenoszenie i bilansowanie masy, pędu i energii
ICHP_1A_W12ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej i chemii
ICHP_1A_W13ma wiedzę o obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych inżynierii chemicznej i procesowej oraz dziedzin pokrewnych w kraju i na świecie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problemami inżynierii chemicznej i procesowej wynikającymi ze zmniejszania skali urządzeń i aparatów.
C-2Zdobycie przez studenta umiejętności doboru odpowiednich mikrourządzeń i mikroaparatów w celu poprawy sprawności i wydajności typowych procesów inżynierii chemicznej.
Treści programoweT-A-1Ćwiczenia audytoryjne obejmują obliczenia: zmian powierzchni właściwej brył przy przechodzeniu do skali mikro, wartości liczb podobieństwa, przepływu płynów w mikrokanałach, wymiany ciepła w mikrostrukturach, podobieństwa dynamicznego (skale sił bezwładności, ciężkości, prędkości, czasu, przepływu, ciśnienia) oraz problemy wymiany masy dla wybranych procesów jednostkowych inżynierii chemicznej i procesowej prowadzonych w zmniejszonej skali mikroaparatów.
T-W-1Wprowadzenie do inżynierii mikrosystemów
T-W-5Wybrane operacje jednostkowe w skali mikro.
T-W-2Zmniejszanie skali: własności materiałów, procesy, urządzenia.
T-W-8Przenoszenie pędu w przepływie jednofazowym
T-W-10Mikroreaktory: wymiana ciepła i masy
T-W-9Przenoszenie ciepła w mikrowymiennikach
T-W-4Główne problemy mikrostruktur: przewodzenie ciepła przez ściankę, straty ciśnienia, korozja, fouling, dezaktywacja katalizatorów
T-W-3Procesy transportowe w mikrosystemach
T-W-7Równania bilansu w mikrosystemach.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
M-4Metoda aktywizująca: metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował wiedzy podanej na wykładzie
3,0Student opanował podstawy wiedzy podanej na wykładzie
3,5Student opanował wiedzę podaną na wykładzie, ale nie potrafi jej zinterpretować
4,0Student opanował wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować
4,5Student w pełni opanował wiedzę podaną na wykładzie, potrafi ją właściwie zinterpretować i wskazać zastosowanie poznanych mikrosystemów w procesach inżynierii chemicznej
5,0Student opanował wiedzę podaną na wykładzie, potrafi analizować przydatność poznanych mikrosystemów dla potrzeb procesów inżynierii chemicznej i potrafi przeprowadzić dyskusję
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_D02b_U01Student potrafi samodzielnie zgłębiać zagadnienia przedstawione na zajęciach korzystając ze źródeł informacji specjalistycznej związanej z inżynierią chemiczną i procesową oraz potrafi sformułować problem inżynierski i dobrać metody wspomagające jego rozwiązanie, potrafi wykonać badania doświadczalne i adekwatne obliczenia, a następnie przeprowadzić krytyczną analizę wyników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł związanych z inżynierią chemiczną i procesową i dziedzinami pokrewnymi, potrafi integrować uzyskane informacje, interpretować oraz wyciągać prawidłowe wnioski i formułować opinie wraz z ich uzasadnieniem
ICHP_1A_U07potrafi posługiwać się programami komputerowymi (edytory tekstu i prezentacji, arkusze kalkulacyjne, bazy danych), wspomagającymi realizację podstawowych zadań inżynierskich
ICHP_1A_U15potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla obszaru inżynierii chemicznej i procesowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zdobycie przez studenta umiejętności doboru odpowiednich mikrourządzeń i mikroaparatów w celu poprawy sprawności i wydajności typowych procesów inżynierii chemicznej.
C-3Zdobycie przez studenta umiejętności formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich związanych ze zmniejszoną skalą mikrosytemów.
Treści programoweT-A-1Ćwiczenia audytoryjne obejmują obliczenia: zmian powierzchni właściwej brył przy przechodzeniu do skali mikro, wartości liczb podobieństwa, przepływu płynów w mikrokanałach, wymiany ciepła w mikrostrukturach, podobieństwa dynamicznego (skale sił bezwładności, ciężkości, prędkości, czasu, przepływu, ciśnienia) oraz problemy wymiany masy dla wybranych procesów jednostkowych inżynierii chemicznej i procesowej prowadzonych w zmniejszonej skali mikroaparatów.
T-L-1Ćwiczenia laboratoryjne obejmują badania doświadczalne: własności materiałów mikroporowatych, przepływu w mikrokanałach (mikrofiltracja), wyznaczanie współczynników dyfuzji w mikroporach, zastosowania mikrourządzeń, mikroczujników, mikrozaworów, mikrodozowników, mikrodetektorów w operacjach jednostkowych inżynierii chemicznej (adsorpcja, suszenie, procesy membranowe) oraz w analityce chemicznej (chromatografia).
T-W-5Wybrane operacje jednostkowe w skali mikro.
T-W-4Główne problemy mikrostruktur: przewodzenie ciepła przez ściankę, straty ciśnienia, korozja, fouling, dezaktywacja katalizatorów
T-W-2Zmniejszanie skali: własności materiałów, procesy, urządzenia.
T-W-6Przepływy w mikrokanałach
T-W-11Mikrourządzenia wykonywane w metalu, polimerach, ceramice i szkle
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metoda aktywizująca: metoda przypadków
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować wiedzy teoretycznej w zadaniach praktycznych
3,0Student potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do rozwiązywania podstawowych zadań praktycznych
3,5Student potrafi poprawnie wykorzystać wiedzę teoretyczną do rozwiązywania zadań praktycznych
4,0Student potrafi zastosować całą zdobytą wiedzę do rozwiązywania zadań praktycznych w zakresie inżynierii mikrosytemów
4,5Student potrafi znaleźć rozwiązanie zadań praktycznych w zakresie inżynierii mikrosytemów i przeprowadzić dyskusję o uzyskanych wynikach
5,0Student potrafi zastosować praktycznie zdobytą wiedzę w zakresie inżynierii mikrosystemów oraz przeprowadzić dyskusje wyników i uzasadnić dokonane wybory
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_D02b_K01Student potrafi określić priorytety służące rozwiązaniu zadania na podstawie analizy istniejących związków pomiędzy aspektami technicznymi, środowiskowymi i społecznymi działalności inżynierskiej i ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane działania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
ICHP_1A_K04potrafi określać priorytety służące realizacji zadań własnych lub innych członków grupy w celu osiągnięcia postawionego celu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Zdobycie przez studenta umiejętności doboru odpowiednich mikrourządzeń i mikroaparatów w celu poprawy sprawności i wydajności typowych procesów inżynierii chemicznej.
C-3Zdobycie przez studenta umiejętności formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich związanych ze zmniejszoną skalą mikrosytemów.
Treści programoweT-A-1Ćwiczenia audytoryjne obejmują obliczenia: zmian powierzchni właściwej brył przy przechodzeniu do skali mikro, wartości liczb podobieństwa, przepływu płynów w mikrokanałach, wymiany ciepła w mikrostrukturach, podobieństwa dynamicznego (skale sił bezwładności, ciężkości, prędkości, czasu, przepływu, ciśnienia) oraz problemy wymiany masy dla wybranych procesów jednostkowych inżynierii chemicznej i procesowej prowadzonych w zmniejszonej skali mikroaparatów.
T-L-1Ćwiczenia laboratoryjne obejmują badania doświadczalne: własności materiałów mikroporowatych, przepływu w mikrokanałach (mikrofiltracja), wyznaczanie współczynników dyfuzji w mikroporach, zastosowania mikrourządzeń, mikroczujników, mikrozaworów, mikrodozowników, mikrodetektorów w operacjach jednostkowych inżynierii chemicznej (adsorpcja, suszenie, procesy membranowe) oraz w analityce chemicznej (chromatografia).
T-W-2Zmniejszanie skali: własności materiałów, procesy, urządzenia.
T-W-12Przyszłe kierunki rozwoju inżynierii mikroprocesów
T-W-4Główne problemy mikrostruktur: przewodzenie ciepła przez ściankę, straty ciśnienia, korozja, fouling, dezaktywacja katalizatorów
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie spełnia kryteriów dla oceny 3,0
3,0Student wykazuje ograniczoną samodzielność przy poszukiwaniu rozwiązań zadanego problemu
3,5Student jest otwarty na poszukiwanie narzędzi do rozwiązywania zadanego problemu ale wymaga przy tym znacznej pomocy
4,0Student jest otwarty na poszukiwanie efektywnych narzędzi do rozwiązywania zadanego problemu ale wymaga przy tym odpowiedniego ukierunkowania
4,5Student jest kreatywny w poszukiwaniu właściwych narzędzi do rozwiązywania zadanego problemu i wymaga przy tym tylko nieznacznej pomocy
5,0Student jest w pełni samodzielny i kreatywny w doborze właściwych narzędzi do rozwiązywania zadanego problemu