Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Gospodarka wodna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gospodarka wodna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Gospodarki Wodnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>, Zdzisław Koszański <Zdzislaw.Koszanski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu botaniki, fizjologii roślin, gleboznawstwa i chemii środowiska. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami gospodarczo-środowiskowymi i prawnymi funkcjonowania i rozwoju gospodarki wodnej w Polsce i regionie zachodniopomorskim. Ponadto studenci powinni pozyskać niezbędną wiedzę z zakresu uregulowań prawnych dotyczących gospodarki wodnej i ochrony środowiska zarówno na szczeblu krajowym, jak i unijnym. |
C-2 | Uzyskanie wiedzy na temat właściwości wodnych gleby, metody ich oznaczania. Pozyskanie umiejętności określania potrzeb wodnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawowe własciwości fizyczne i wodne gleb, a zasoby wody użytecznej dla roslin. | 2 |
T-A-2 | Wilgotność gleb. Metody pomiaru i aparatura | 2 |
T-A-3 | Cele i zadania melioracji. Wpływ melioracji na stosunki wodne w agrosystemach. | 2 |
T-A-4 | Ewapotranspiracja. Potrzeby wodne roślin ogrodniczych. Metody i sposoby ich obliczania | 2 |
T-A-5 | zaliczenie końcowe ćwiczeń | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Geneza i definicja gospodarki wodnej | 2 |
T-W-2 | Zasoby wodne Świata, Polski i Województwa Zachodniopomorskiego | 2 |
T-W-3 | Gospodarka wodna a melioracje wodne | 2 |
T-W-4 | Gospodarka wodna w rolnictwie leśnictwie i przemyśle | 2 |
T-W-5 | Bilanse wodno-gospodarcze | 2 |
T-W-6 | Ogólna charakterystyka regionu wodnego Pomarza Zachodniego. | 2 |
T-W-7 | System zrównoważonego zarządzania gospodarką wodną. Ochrona przed zanieczyszczeniem, powodzią, utrzymanie wód. | 2 |
T-W-8 | Zadania gopsodarki wodnej w świetle prawodastwa Unii Europejskiej - uregulowania prawne, krajowe i unijne. | 2 |
T-W-9 | Zbiorniki naturalne i sztuczne, charakterystyczne budowle wodne na terenach zieleni miejskiej. Kierunki rozwoju gospodarki wodnej | 2 |
T-W-10 | Zaliczenie końcowe przedmiotu | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń | 3 |
A-A-2 | Konsultacje | 2 |
A-A-3 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów. | 15 |
A-W-3 | konsultacje | 10 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metody eksponujące |
M-3 | Prezentacja multimedialna |
M-4 | Metody poszukujące-praca w grupie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian pisemny -częściowy |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny całościowy |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O03-G_W14 Rozumie znaczenie gospodarki wodnej w rozwoju kraju. Zna akty prawne związane z gospodarką wodną oraz właściwości wodne gleb i metody ich pomiaru w uprawie roslin ogrodniczych. | OG_1A_W14 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W09 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
OG_1A_O03-G_W16 Definiuje i ocenia stan zasobów wodnych na poziomie globalnym, krajowym i regionalnym, potrzeby wodne roślin ogrodniczych oraz metody i sposoby ich obliczania. | OG_1A_W16 | R1A_W05, R1A_W07 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O03-G_U04 Posiada umiejętności przygotowania prezentacji multimedialnej dotyczącej zagadnień szczegółowych. | OG_1A_U09, OG_1A_U10 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-2 | T-W-1, T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
OG_1A_O03-G_U08 Umie ocenić potrzeby wodne roślin ogrodniczych i wybrane parametry gospodarki wodnej gleb oraz je obliczyć | OG_1A_U08 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O03-G_K04 Ma świadomośc ryzyka i skutków związanych z nie docenianiem roli i znaczenia gospodarki wodnej w rozwoju społeczno- gospodarczym kraju. | OG_1A_K03, OG_1A_K04 | R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
OG_1A_O03-G_K05 Potrafi pracować w grupie przy wykonywaniu określonego zadania. | OG_1A_K05 | R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O03-G_W14 Rozumie znaczenie gospodarki wodnej w rozwoju kraju. Zna akty prawne związane z gospodarką wodną oraz właściwości wodne gleb i metody ich pomiaru w uprawie roslin ogrodniczych. | 2,0 | Nie potrafi omówić znaczenia gospodarki wodnej w rozwoju kraju. Nie zna aktów prawnych z nią zwiazanych. Nie umie obliczyć wskaźników zwiazanych z gospodarką wodną gleby. |
3,0 | Potrafi częściowo omówić znaczenia gospodarki wodnej w rozwoju kraju. Zna wybrane aspekty prawne z nią zwiazane. Umie obliczyć niektóre wskaźniki zwiazane z gospodarką wodną gleby. | |
3,5 | Potrafi częściowo omówić znaczenia gospodarki wodnej w rozwoju kraju. Zna wybrane aspekty prawne z nią zwiazane. Umie obliczyć niektóre wskaźniki zwiazane z gospodarką wodną gleby. | |
4,0 | Potrafi szczegółowo omówić znaczenia gospodarki wodnej w rozwoju kraju. Zna aspekty prawne z nią zwiazane. Umie obliczyć niektóre wskaźniki zwiazane z gospodarką wodną gleby. | |
4,5 | Potrafi szczegółowo omówić znaczenia gospodarki wodnej w rozwoju kraju. Zna dobrze aspekty prawne z nią zwiazane. Umie obliczyć wszystkie wskaźniki zwiazane z gospodarką wodną gleby. | |
5,0 | Potrafi szczegółowo omówić i przedyskutować znaczenia gospodarki wodnej w rozwoju kraju. Zna bardzo dobrze aspekty prawne z nią zwiazane. Umie obliczyć wszystkie wskaźniki zwiazane z gospodarką wodną gleby. | |
OG_1A_O03-G_W16 Definiuje i ocenia stan zasobów wodnych na poziomie globalnym, krajowym i regionalnym, potrzeby wodne roślin ogrodniczych oraz metody i sposoby ich obliczania. | 2,0 | Nie umie przedstawić i ocenić zasoby wodne w skali globalnej i krajowej. Nie zna potrzeb wodnych roślin ogrodniczych oraz metod ich obliczania. |
3,0 | Umie częściowo przedstawić i ocenić zasoby wodne w skali globalnej i krajowej. Podobnie częściowo zna potrzeby wodne roślin ogrodniczych oraz metody ich obliczania. | |
3,5 | Umie przedstawić i ocenić zasoby wodne w skali globalnej i krajowej. Zna częściowo potrzeby wodne roślin ogrodniczych oraz metody ich obliczania. | |
4,0 | Umie przedstawić i ocenić zasoby wodne w skali globalnej i krajowej. Zna potrzeby wodne roślin ogrodniczych oraz metody ich obliczania. | |
4,5 | Umie przedstawić i ocenić zasoby wodne w skali globalnej i krajowej. Zna potrzeby wodne roślin ogrodniczych oraz metody ich obliczania. Potrafi dobierać określone gatunki roślin ogrodniczych do uprawy na obszarach o różnych zasobach wodnych. | |
5,0 | Umie przedstawić i ocenić zasoby wodne w skali globalnej i krajowej. Zna potrzeby wodne roślin ogrodniczych oraz metody ich obliczania. Potrafi dobierać określone gatunki roślin ogrodniczych do uprawy na obszarach o różnych zasobach wodnych. Potrafi zaproponować rózne rozwiązania poprawiające stan zasobów wodnych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O03-G_U04 Posiada umiejętności przygotowania prezentacji multimedialnej dotyczącej zagadnień szczegółowych. | 2,0 | Nie potrafi w prosty sposób przygotować prezentację mulimedialną na określone zaganienie. |
3,0 | Potrafi przygotować prezentację mulimedialną, która tylko cześciowo omawia prezantowane zagadnienie. | |
3,5 | Potrafi przygotować prezentację multimedialną choć zbyt często obfitującą w nadmiar tekstu nad obrazem. | |
4,0 | Potrafi przygotować prezentację multimedialną, dobrze wykonaną zarówno pod względem fomalnym, jak i merytorycznym. | |
4,5 | Potrafi przygotować prezentację multimedialną, dobrze wykonaną zarówno pod względem fomalnym, jak i merytorycznym. Często podczas prezentacji wtrąca dygresje objaśniajace dany temat. | |
5,0 | Potrafi przygotować prezentację multimedialną, dobrze wykonaną zarówno pod względem fomalnym, jak i merytorycznym. Często podczas prezentacji wtrąca dygresje objaśniajace dany temat. Zagadnienia szczegółowe objaśnia z dużą łatwością i przejrzyście. | |
OG_1A_O03-G_U08 Umie ocenić potrzeby wodne roślin ogrodniczych i wybrane parametry gospodarki wodnej gleb oraz je obliczyć | 2,0 | Nie zna i nie potrafi ocenić potrzeb wodnych roślin ogrodniczych. |
3,0 | Potrafi częściowo zdefiniować potrzeby wodne roślin ogrodniczych. zna niektóre parametry gospodarki wodnej gleby lecz nie potrafi ich wszystkich obliczyć. | |
3,5 | Potrafi zdefiniować potrzeby wodne roślin ogrodniczych. zna niektóre parametry gospodarki wodnej gleby lecz nie potrafi ich wszystkich obliczyć. | |
4,0 | Potrafi zdefiniować potrzeby wodne roślin ogrodniczych. zna większość parametrów gospodarki wodnej gleby oraz potrafi je w większości obliczyć. | |
4,5 | Potrafi zdefiniować potrzeby wodne roślin ogrodniczych. zna dobrze parametry gospodarki wodnej gleby oraz potrafi je w większości obliczyć. | |
5,0 | Potrafi zdefiniować zinterpretować potrzeby wodne roślin ogrodniczych. zna dobrze parametry gospodarki wodnej gleby oraz potrafi je wszystkie obliczyć. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O03-G_K04 Ma świadomośc ryzyka i skutków związanych z nie docenianiem roli i znaczenia gospodarki wodnej w rozwoju społeczno- gospodarczym kraju. | 2,0 | Nie ma świadomości ryzyka i skutków związanych z niedocenianiem roli i znaczenia gospodarki wodnej w rozwoju kraju. |
3,0 | Ma częściową świadomości ryzyka i skutków związanych z niedocenianiem roli i znaczenia gospodarki wodnej w rozwoju kraju. | |
3,5 | Ma świadomości ryzyka i skutków związanych z niedocenianiem roli i znaczenia gospodarki wodnej w rozwoju kraju. | |
4,0 | Ma świadomości ryzyka i skutków związanych z niedocenianiem roli i znaczenia gospodarki wodnej w rozwoju kraju. Próbuje wskazywać na działania, które mogą poprawić stan gospodarki wodnej kraju. | |
4,5 | Ma świadomości ryzyka i skutków związanych z niedocenianiem roli i znaczenia gospodarki wodnej w rozwoju kraju. Wskazuje na działania, które mogą poprawić stan gospodarki wodnej kraju. | |
5,0 | Ma świadomości ryzyka i skutków związanych z niedocenianiem roli i znaczenia gospodarki wodnej w rozwoju kraju. Wskazywać na działania, które mogą poprawić stan gospodarki wodnej kraju w chwili obecnej oraz w przyszłości. | |
OG_1A_O03-G_K05 Potrafi pracować w grupie przy wykonywaniu określonego zadania. | 2,0 | Student nie wykazuje żandej chęci w wykonywaniu powierzonych mu zdań i współpracy w grupie. |
3,0 | Student wykazuje niewielkie zaangażowanie w wykonywaniu powierzonych mu zadań i współpracy w grupie. | |
3,5 | Student wykazuje zaangażowanie i chęć wykonywania powierzonych mu zadań i współpracy w grupie. | |
4,0 | Student wykazuje zaangażowanie i chęć do wykonywania powierzonych mu zadań i współpracy w grupie. Jest osobą aktywizującą jej członków. | |
4,5 | Student wykazuje zaangażowanie i chęć do wykonywania powierzonych mu zadań i współpracy w grupie. Jest osobą aktywizującą jej członków. zęsto szuka nowych rozwiązań w realizacji postawionego przez wykładowce celu. | |
5,0 | Student wykazuje zaangażowanie i chęć do wykonywania powierzonych mu zadań i współpracy w grupie. Jest osobą aktywizującą jej członków. zęsto szuka nowych rozwiązań w realizacji postawionego przez wykładowce celu. otrafi kolektywnie przedyskutować problem i wyciągnąć właściwe wnioski. |
Literatura podstawowa
- A.Ciepłowski, Podstawy gospodarowania wodą, SGGW Warszawa, Warszawa, 1999
- Ramowa Dyrektywa Wodna 2000/60.WE (RDW) z 23 października 2000, 2000
- Kindler J. (red.), Projekt Narodowej Strategii Gospodarowania Wodami do roku 2030 z uwzględnieniem etapu 2015, Ministerstwo Środowiska, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- M.Trybała, Gospodarka wodna w rolnictwie., PWRiL Warszawa, Warszawa, 1996
- Cz.Komorowski, Współczesne problemy melioracji., SGGW Warszawa, Warszawa, 1993
- Karczmarczyk S. (red.), Nawadnianie roślin, PWRiL, Poznań, 2006