Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Gospodarka wodna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka wodna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Gospodarki Wodnej
Nauczyciel odpowiedzialny Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>, Zdzisław Koszański <Zdzislaw.Koszanski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 10 0,50,33zaliczenie
wykładyW4 20 1,50,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu botaniki, fizjologii roślin, gleboznawstwa i chemii środowiska.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami gospodarczo-środowiskowymi i prawnymi funkcjonowania i rozwoju gospodarki wodnej w Polsce i regionie zachodniopomorskim. Ponadto studenci powinni pozyskać niezbędną wiedzę z zakresu uregulowań prawnych dotyczących gospodarki wodnej i ochrony środowiska zarówno na szczeblu krajowym, jak i unijnym.
C-2Uzyskanie wiedzy na temat właściwości wodnych gleby, metody ich oznaczania. Pozyskanie umiejętności określania potrzeb wodnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe własciwości fizyczne i wodne gleb, a zasoby wody użytecznej dla roslin.2
T-A-2Wilgotność gleb. Metody pomiaru i aparatura2
T-A-3Cele i zadania melioracji. Wpływ melioracji na stosunki wodne w agrosystemach.2
T-A-4Ewapotranspiracja. Potrzeby wodne roślin ogrodniczych. Metody i sposoby ich obliczania2
T-A-5zaliczenie końcowe ćwiczeń2
10
wykłady
T-W-1Geneza i definicja gospodarki wodnej2
T-W-2Zasoby wodne Świata, Polski i Województwa Zachodniopomorskiego2
T-W-3Gospodarka wodna a melioracje wodne2
T-W-4Gospodarka wodna w rolnictwie leśnictwie i przemyśle2
T-W-5Bilanse wodno-gospodarcze2
T-W-6Ogólna charakterystyka regionu wodnego Pomarza Zachodniego.2
T-W-7System zrównoważonego zarządzania gospodarką wodną. Ochrona przed zanieczyszczeniem, powodzią, utrzymanie wód.2
T-W-8Zadania gopsodarki wodnej w świetle prawodastwa Unii Europejskiej - uregulowania prawne, krajowe i unijne.2
T-W-9Zbiorniki naturalne i sztuczne, charakterystyczne budowle wodne na terenach zieleni miejskiej. Kierunki rozwoju gospodarki wodnej2
T-W-10Zaliczenie końcowe przedmiotu2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń3
A-A-2Konsultacje2
A-A-3uczestnictwo w zajęciach10
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów.15
A-W-3konsultacje10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metody eksponujące
M-3Prezentacja multimedialna
M-4Metody poszukujące-praca w grupie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny -częściowy
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny całościowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O03-G_W14
Rozumie znaczenie gospodarki wodnej w rozwoju kraju. Zna akty prawne związane z gospodarką wodną oraz właściwości wodne gleb i metody ich pomiaru w uprawie roslin ogrodniczych.
OG_1A_W14R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2
OG_1A_O03-G_W16
Definiuje i ocenia stan zasobów wodnych na poziomie globalnym, krajowym i regionalnym, potrzeby wodne roślin ogrodniczych oraz metody i sposoby ich obliczania.
OG_1A_W16R1A_W05, R1A_W07InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O03-G_U04
Posiada umiejętności przygotowania prezentacji multimedialnej dotyczącej zagadnień szczegółowych.
OG_1A_U09, OG_1A_U10R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2T-W-1, T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2
OG_1A_O03-G_U08
Umie ocenić potrzeby wodne roślin ogrodniczych i wybrane parametry gospodarki wodnej gleb oraz je obliczyć
OG_1A_U08R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O03-G_K04
Ma świadomośc ryzyka i skutków związanych z nie docenianiem roli i znaczenia gospodarki wodnej w rozwoju społeczno- gospodarczym kraju.
OG_1A_K03, OG_1A_K04R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2
OG_1A_O03-G_K05
Potrafi pracować w grupie przy wykonywaniu określonego zadania.
OG_1A_K05R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O03-G_W14
Rozumie znaczenie gospodarki wodnej w rozwoju kraju. Zna akty prawne związane z gospodarką wodną oraz właściwości wodne gleb i metody ich pomiaru w uprawie roslin ogrodniczych.
2,0Nie potrafi omówić znaczenia gospodarki wodnej w rozwoju kraju. Nie zna aktów prawnych z nią zwiazanych. Nie umie obliczyć wskaźników zwiazanych z gospodarką wodną gleby.
3,0Potrafi częściowo omówić znaczenia gospodarki wodnej w rozwoju kraju. Zna wybrane aspekty prawne z nią zwiazane. Umie obliczyć niektóre wskaźniki zwiazane z gospodarką wodną gleby.
3,5Potrafi częściowo omówić znaczenia gospodarki wodnej w rozwoju kraju. Zna wybrane aspekty prawne z nią zwiazane. Umie obliczyć niektóre wskaźniki zwiazane z gospodarką wodną gleby.
4,0Potrafi szczegółowo omówić znaczenia gospodarki wodnej w rozwoju kraju. Zna aspekty prawne z nią zwiazane. Umie obliczyć niektóre wskaźniki zwiazane z gospodarką wodną gleby.
4,5Potrafi szczegółowo omówić znaczenia gospodarki wodnej w rozwoju kraju. Zna dobrze aspekty prawne z nią zwiazane. Umie obliczyć wszystkie wskaźniki zwiazane z gospodarką wodną gleby.
5,0Potrafi szczegółowo omówić i przedyskutować znaczenia gospodarki wodnej w rozwoju kraju. Zna bardzo dobrze aspekty prawne z nią zwiazane. Umie obliczyć wszystkie wskaźniki zwiazane z gospodarką wodną gleby.
OG_1A_O03-G_W16
Definiuje i ocenia stan zasobów wodnych na poziomie globalnym, krajowym i regionalnym, potrzeby wodne roślin ogrodniczych oraz metody i sposoby ich obliczania.
2,0Nie umie przedstawić i ocenić zasoby wodne w skali globalnej i krajowej. Nie zna potrzeb wodnych roślin ogrodniczych oraz metod ich obliczania.
3,0Umie częściowo przedstawić i ocenić zasoby wodne w skali globalnej i krajowej. Podobnie częściowo zna potrzeby wodne roślin ogrodniczych oraz metody ich obliczania.
3,5Umie przedstawić i ocenić zasoby wodne w skali globalnej i krajowej. Zna częściowo potrzeby wodne roślin ogrodniczych oraz metody ich obliczania.
4,0Umie przedstawić i ocenić zasoby wodne w skali globalnej i krajowej. Zna potrzeby wodne roślin ogrodniczych oraz metody ich obliczania.
4,5Umie przedstawić i ocenić zasoby wodne w skali globalnej i krajowej. Zna potrzeby wodne roślin ogrodniczych oraz metody ich obliczania. Potrafi dobierać określone gatunki roślin ogrodniczych do uprawy na obszarach o różnych zasobach wodnych.
5,0Umie przedstawić i ocenić zasoby wodne w skali globalnej i krajowej. Zna potrzeby wodne roślin ogrodniczych oraz metody ich obliczania. Potrafi dobierać określone gatunki roślin ogrodniczych do uprawy na obszarach o różnych zasobach wodnych. Potrafi zaproponować rózne rozwiązania poprawiające stan zasobów wodnych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O03-G_U04
Posiada umiejętności przygotowania prezentacji multimedialnej dotyczącej zagadnień szczegółowych.
2,0Nie potrafi w prosty sposób przygotować prezentację mulimedialną na określone zaganienie.
3,0Potrafi przygotować prezentację mulimedialną, która tylko cześciowo omawia prezantowane zagadnienie.
3,5Potrafi przygotować prezentację multimedialną choć zbyt często obfitującą w nadmiar tekstu nad obrazem.
4,0Potrafi przygotować prezentację multimedialną, dobrze wykonaną zarówno pod względem fomalnym, jak i merytorycznym.
4,5Potrafi przygotować prezentację multimedialną, dobrze wykonaną zarówno pod względem fomalnym, jak i merytorycznym. Często podczas prezentacji wtrąca dygresje objaśniajace dany temat.
5,0Potrafi przygotować prezentację multimedialną, dobrze wykonaną zarówno pod względem fomalnym, jak i merytorycznym. Często podczas prezentacji wtrąca dygresje objaśniajace dany temat. Zagadnienia szczegółowe objaśnia z dużą łatwością i przejrzyście.
OG_1A_O03-G_U08
Umie ocenić potrzeby wodne roślin ogrodniczych i wybrane parametry gospodarki wodnej gleb oraz je obliczyć
2,0Nie zna i nie potrafi ocenić potrzeb wodnych roślin ogrodniczych.
3,0Potrafi częściowo zdefiniować potrzeby wodne roślin ogrodniczych. zna niektóre parametry gospodarki wodnej gleby lecz nie potrafi ich wszystkich obliczyć.
3,5Potrafi zdefiniować potrzeby wodne roślin ogrodniczych. zna niektóre parametry gospodarki wodnej gleby lecz nie potrafi ich wszystkich obliczyć.
4,0Potrafi zdefiniować potrzeby wodne roślin ogrodniczych. zna większość parametrów gospodarki wodnej gleby oraz potrafi je w większości obliczyć.
4,5Potrafi zdefiniować potrzeby wodne roślin ogrodniczych. zna dobrze parametry gospodarki wodnej gleby oraz potrafi je w większości obliczyć.
5,0Potrafi zdefiniować zinterpretować potrzeby wodne roślin ogrodniczych. zna dobrze parametry gospodarki wodnej gleby oraz potrafi je wszystkie obliczyć.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O03-G_K04
Ma świadomośc ryzyka i skutków związanych z nie docenianiem roli i znaczenia gospodarki wodnej w rozwoju społeczno- gospodarczym kraju.
2,0Nie ma świadomości ryzyka i skutków związanych z niedocenianiem roli i znaczenia gospodarki wodnej w rozwoju kraju.
3,0Ma częściową świadomości ryzyka i skutków związanych z niedocenianiem roli i znaczenia gospodarki wodnej w rozwoju kraju.
3,5Ma świadomości ryzyka i skutków związanych z niedocenianiem roli i znaczenia gospodarki wodnej w rozwoju kraju.
4,0Ma świadomości ryzyka i skutków związanych z niedocenianiem roli i znaczenia gospodarki wodnej w rozwoju kraju. Próbuje wskazywać na działania, które mogą poprawić stan gospodarki wodnej kraju.
4,5Ma świadomości ryzyka i skutków związanych z niedocenianiem roli i znaczenia gospodarki wodnej w rozwoju kraju. Wskazuje na działania, które mogą poprawić stan gospodarki wodnej kraju.
5,0Ma świadomości ryzyka i skutków związanych z niedocenianiem roli i znaczenia gospodarki wodnej w rozwoju kraju. Wskazywać na działania, które mogą poprawić stan gospodarki wodnej kraju w chwili obecnej oraz w przyszłości.
OG_1A_O03-G_K05
Potrafi pracować w grupie przy wykonywaniu określonego zadania.
2,0Student nie wykazuje żandej chęci w wykonywaniu powierzonych mu zdań i współpracy w grupie.
3,0Student wykazuje niewielkie zaangażowanie w wykonywaniu powierzonych mu zadań i współpracy w grupie.
3,5Student wykazuje zaangażowanie i chęć wykonywania powierzonych mu zadań i współpracy w grupie.
4,0Student wykazuje zaangażowanie i chęć do wykonywania powierzonych mu zadań i współpracy w grupie. Jest osobą aktywizującą jej członków.
4,5Student wykazuje zaangażowanie i chęć do wykonywania powierzonych mu zadań i współpracy w grupie. Jest osobą aktywizującą jej członków. zęsto szuka nowych rozwiązań w realizacji postawionego przez wykładowce celu.
5,0Student wykazuje zaangażowanie i chęć do wykonywania powierzonych mu zadań i współpracy w grupie. Jest osobą aktywizującą jej członków. zęsto szuka nowych rozwiązań w realizacji postawionego przez wykładowce celu. otrafi kolektywnie przedyskutować problem i wyciągnąć właściwe wnioski.

Literatura podstawowa

  1. A.Ciepłowski, Podstawy gospodarowania wodą, SGGW Warszawa, Warszawa, 1999
  2. Ramowa Dyrektywa Wodna 2000/60.WE (RDW) z 23 października 2000, 2000
  3. Kindler J. (red.), Projekt Narodowej Strategii Gospodarowania Wodami do roku 2030 z uwzględnieniem etapu 2015, Ministerstwo Środowiska, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. M.Trybała, Gospodarka wodna w rolnictwie., PWRiL Warszawa, Warszawa, 1996
  2. Cz.Komorowski, Współczesne problemy melioracji., SGGW Warszawa, Warszawa, 1993
  3. Karczmarczyk S. (red.), Nawadnianie roślin, PWRiL, Poznań, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe własciwości fizyczne i wodne gleb, a zasoby wody użytecznej dla roslin.2
T-A-2Wilgotność gleb. Metody pomiaru i aparatura2
T-A-3Cele i zadania melioracji. Wpływ melioracji na stosunki wodne w agrosystemach.2
T-A-4Ewapotranspiracja. Potrzeby wodne roślin ogrodniczych. Metody i sposoby ich obliczania2
T-A-5zaliczenie końcowe ćwiczeń2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Geneza i definicja gospodarki wodnej2
T-W-2Zasoby wodne Świata, Polski i Województwa Zachodniopomorskiego2
T-W-3Gospodarka wodna a melioracje wodne2
T-W-4Gospodarka wodna w rolnictwie leśnictwie i przemyśle2
T-W-5Bilanse wodno-gospodarcze2
T-W-6Ogólna charakterystyka regionu wodnego Pomarza Zachodniego.2
T-W-7System zrównoważonego zarządzania gospodarką wodną. Ochrona przed zanieczyszczeniem, powodzią, utrzymanie wód.2
T-W-8Zadania gopsodarki wodnej w świetle prawodastwa Unii Europejskiej - uregulowania prawne, krajowe i unijne.2
T-W-9Zbiorniki naturalne i sztuczne, charakterystyczne budowle wodne na terenach zieleni miejskiej. Kierunki rozwoju gospodarki wodnej2
T-W-10Zaliczenie końcowe przedmiotu2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń3
A-A-2Konsultacje2
A-A-3uczestnictwo w zajęciach10
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów.15
A-W-3konsultacje10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O03-G_W14Rozumie znaczenie gospodarki wodnej w rozwoju kraju. Zna akty prawne związane z gospodarką wodną oraz właściwości wodne gleb i metody ich pomiaru w uprawie roslin ogrodniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W14student posiada szczegółową wiedzę z zakresu technologii produkcji ogrodniczej: sadownictwa, warzywnictwa, roślin ozdobnych i leczniczych, szkółkarstwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami gospodarczo-środowiskowymi i prawnymi funkcjonowania i rozwoju gospodarki wodnej w Polsce i regionie zachodniopomorskim. Ponadto studenci powinni pozyskać niezbędną wiedzę z zakresu uregulowań prawnych dotyczących gospodarki wodnej i ochrony środowiska zarówno na szczeblu krajowym, jak i unijnym.
C-2Uzyskanie wiedzy na temat właściwości wodnych gleby, metody ich oznaczania. Pozyskanie umiejętności określania potrzeb wodnych.
Treści programoweT-A-1Podstawowe własciwości fizyczne i wodne gleb, a zasoby wody użytecznej dla roslin.
T-A-2Wilgotność gleb. Metody pomiaru i aparatura
T-A-4Ewapotranspiracja. Potrzeby wodne roślin ogrodniczych. Metody i sposoby ich obliczania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metody eksponujące
M-3Prezentacja multimedialna
M-4Metody poszukujące-praca w grupie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny -częściowy
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny całościowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi omówić znaczenia gospodarki wodnej w rozwoju kraju. Nie zna aktów prawnych z nią zwiazanych. Nie umie obliczyć wskaźników zwiazanych z gospodarką wodną gleby.
3,0Potrafi częściowo omówić znaczenia gospodarki wodnej w rozwoju kraju. Zna wybrane aspekty prawne z nią zwiazane. Umie obliczyć niektóre wskaźniki zwiazane z gospodarką wodną gleby.
3,5Potrafi częściowo omówić znaczenia gospodarki wodnej w rozwoju kraju. Zna wybrane aspekty prawne z nią zwiazane. Umie obliczyć niektóre wskaźniki zwiazane z gospodarką wodną gleby.
4,0Potrafi szczegółowo omówić znaczenia gospodarki wodnej w rozwoju kraju. Zna aspekty prawne z nią zwiazane. Umie obliczyć niektóre wskaźniki zwiazane z gospodarką wodną gleby.
4,5Potrafi szczegółowo omówić znaczenia gospodarki wodnej w rozwoju kraju. Zna dobrze aspekty prawne z nią zwiazane. Umie obliczyć wszystkie wskaźniki zwiazane z gospodarką wodną gleby.
5,0Potrafi szczegółowo omówić i przedyskutować znaczenia gospodarki wodnej w rozwoju kraju. Zna bardzo dobrze aspekty prawne z nią zwiazane. Umie obliczyć wszystkie wskaźniki zwiazane z gospodarką wodną gleby.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O03-G_W16Definiuje i ocenia stan zasobów wodnych na poziomie globalnym, krajowym i regionalnym, potrzeby wodne roślin ogrodniczych oraz metody i sposoby ich obliczania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W16student posiada wiedzę na temat technicznych aspektów produkcji ogrodniczej i kształtowania terenów zieleni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami gospodarczo-środowiskowymi i prawnymi funkcjonowania i rozwoju gospodarki wodnej w Polsce i regionie zachodniopomorskim. Ponadto studenci powinni pozyskać niezbędną wiedzę z zakresu uregulowań prawnych dotyczących gospodarki wodnej i ochrony środowiska zarówno na szczeblu krajowym, jak i unijnym.
C-2Uzyskanie wiedzy na temat właściwości wodnych gleby, metody ich oznaczania. Pozyskanie umiejętności określania potrzeb wodnych.
Treści programoweT-W-2Zasoby wodne Świata, Polski i Województwa Zachodniopomorskiego
T-W-3Gospodarka wodna a melioracje wodne
T-W-4Gospodarka wodna w rolnictwie leśnictwie i przemyśle
T-W-5Bilanse wodno-gospodarcze
T-W-6Ogólna charakterystyka regionu wodnego Pomarza Zachodniego.
T-W-7System zrównoważonego zarządzania gospodarką wodną. Ochrona przed zanieczyszczeniem, powodzią, utrzymanie wód.
T-W-8Zadania gopsodarki wodnej w świetle prawodastwa Unii Europejskiej - uregulowania prawne, krajowe i unijne.
T-W-9Zbiorniki naturalne i sztuczne, charakterystyczne budowle wodne na terenach zieleni miejskiej. Kierunki rozwoju gospodarki wodnej
T-A-3Cele i zadania melioracji. Wpływ melioracji na stosunki wodne w agrosystemach.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metody eksponujące
M-3Prezentacja multimedialna
M-4Metody poszukujące-praca w grupie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny -częściowy
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny całościowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie przedstawić i ocenić zasoby wodne w skali globalnej i krajowej. Nie zna potrzeb wodnych roślin ogrodniczych oraz metod ich obliczania.
3,0Umie częściowo przedstawić i ocenić zasoby wodne w skali globalnej i krajowej. Podobnie częściowo zna potrzeby wodne roślin ogrodniczych oraz metody ich obliczania.
3,5Umie przedstawić i ocenić zasoby wodne w skali globalnej i krajowej. Zna częściowo potrzeby wodne roślin ogrodniczych oraz metody ich obliczania.
4,0Umie przedstawić i ocenić zasoby wodne w skali globalnej i krajowej. Zna potrzeby wodne roślin ogrodniczych oraz metody ich obliczania.
4,5Umie przedstawić i ocenić zasoby wodne w skali globalnej i krajowej. Zna potrzeby wodne roślin ogrodniczych oraz metody ich obliczania. Potrafi dobierać określone gatunki roślin ogrodniczych do uprawy na obszarach o różnych zasobach wodnych.
5,0Umie przedstawić i ocenić zasoby wodne w skali globalnej i krajowej. Zna potrzeby wodne roślin ogrodniczych oraz metody ich obliczania. Potrafi dobierać określone gatunki roślin ogrodniczych do uprawy na obszarach o różnych zasobach wodnych. Potrafi zaproponować rózne rozwiązania poprawiające stan zasobów wodnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O03-G_U04Posiada umiejętności przygotowania prezentacji multimedialnej dotyczącej zagadnień szczegółowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U09student posiada umiejętność przygotowania prac projektowych, sprawozdań, raportów oraz wystąpień ustnych z zakresu ogrodnictwa z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł w celu precyzyjnego porozumienia się z instytucjami, producentami, odbiorcami związanymi z produkcją ogrodniczą
OG_1A_U10student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania gospodarstwa ogrodniczego pod względem zastosowanych procesów technologicznych i rozwiązań technicznych, stosuje te rozwiązania w praktyce
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami gospodarczo-środowiskowymi i prawnymi funkcjonowania i rozwoju gospodarki wodnej w Polsce i regionie zachodniopomorskim. Ponadto studenci powinni pozyskać niezbędną wiedzę z zakresu uregulowań prawnych dotyczących gospodarki wodnej i ochrony środowiska zarówno na szczeblu krajowym, jak i unijnym.
C-2Uzyskanie wiedzy na temat właściwości wodnych gleby, metody ich oznaczania. Pozyskanie umiejętności określania potrzeb wodnych.
Treści programoweT-W-1Geneza i definicja gospodarki wodnej
T-A-1Podstawowe własciwości fizyczne i wodne gleb, a zasoby wody użytecznej dla roslin.
T-W-2Zasoby wodne Świata, Polski i Województwa Zachodniopomorskiego
T-W-3Gospodarka wodna a melioracje wodne
T-W-4Gospodarka wodna w rolnictwie leśnictwie i przemyśle
T-W-5Bilanse wodno-gospodarcze
T-W-6Ogólna charakterystyka regionu wodnego Pomarza Zachodniego.
T-W-7System zrównoważonego zarządzania gospodarką wodną. Ochrona przed zanieczyszczeniem, powodzią, utrzymanie wód.
T-W-8Zadania gopsodarki wodnej w świetle prawodastwa Unii Europejskiej - uregulowania prawne, krajowe i unijne.
T-W-9Zbiorniki naturalne i sztuczne, charakterystyczne budowle wodne na terenach zieleni miejskiej. Kierunki rozwoju gospodarki wodnej
T-W-10Zaliczenie końcowe przedmiotu
T-A-2Wilgotność gleb. Metody pomiaru i aparatura
T-A-3Cele i zadania melioracji. Wpływ melioracji na stosunki wodne w agrosystemach.
T-A-4Ewapotranspiracja. Potrzeby wodne roślin ogrodniczych. Metody i sposoby ich obliczania
T-A-5zaliczenie końcowe ćwiczeń
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metody eksponujące
M-3Prezentacja multimedialna
M-4Metody poszukujące-praca w grupie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny -częściowy
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny całościowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi w prosty sposób przygotować prezentację mulimedialną na określone zaganienie.
3,0Potrafi przygotować prezentację mulimedialną, która tylko cześciowo omawia prezantowane zagadnienie.
3,5Potrafi przygotować prezentację multimedialną choć zbyt często obfitującą w nadmiar tekstu nad obrazem.
4,0Potrafi przygotować prezentację multimedialną, dobrze wykonaną zarówno pod względem fomalnym, jak i merytorycznym.
4,5Potrafi przygotować prezentację multimedialną, dobrze wykonaną zarówno pod względem fomalnym, jak i merytorycznym. Często podczas prezentacji wtrąca dygresje objaśniajace dany temat.
5,0Potrafi przygotować prezentację multimedialną, dobrze wykonaną zarówno pod względem fomalnym, jak i merytorycznym. Często podczas prezentacji wtrąca dygresje objaśniajace dany temat. Zagadnienia szczegółowe objaśnia z dużą łatwością i przejrzyście.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O03-G_U08Umie ocenić potrzeby wodne roślin ogrodniczych i wybrane parametry gospodarki wodnej gleb oraz je obliczyć
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U08student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami gospodarczo-środowiskowymi i prawnymi funkcjonowania i rozwoju gospodarki wodnej w Polsce i regionie zachodniopomorskim. Ponadto studenci powinni pozyskać niezbędną wiedzę z zakresu uregulowań prawnych dotyczących gospodarki wodnej i ochrony środowiska zarówno na szczeblu krajowym, jak i unijnym.
C-2Uzyskanie wiedzy na temat właściwości wodnych gleby, metody ich oznaczania. Pozyskanie umiejętności określania potrzeb wodnych.
Treści programoweT-A-1Podstawowe własciwości fizyczne i wodne gleb, a zasoby wody użytecznej dla roslin.
T-A-2Wilgotność gleb. Metody pomiaru i aparatura
T-A-4Ewapotranspiracja. Potrzeby wodne roślin ogrodniczych. Metody i sposoby ich obliczania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metody eksponujące
M-3Prezentacja multimedialna
M-4Metody poszukujące-praca w grupie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny -częściowy
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny całościowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna i nie potrafi ocenić potrzeb wodnych roślin ogrodniczych.
3,0Potrafi częściowo zdefiniować potrzeby wodne roślin ogrodniczych. zna niektóre parametry gospodarki wodnej gleby lecz nie potrafi ich wszystkich obliczyć.
3,5Potrafi zdefiniować potrzeby wodne roślin ogrodniczych. zna niektóre parametry gospodarki wodnej gleby lecz nie potrafi ich wszystkich obliczyć.
4,0Potrafi zdefiniować potrzeby wodne roślin ogrodniczych. zna większość parametrów gospodarki wodnej gleby oraz potrafi je w większości obliczyć.
4,5Potrafi zdefiniować potrzeby wodne roślin ogrodniczych. zna dobrze parametry gospodarki wodnej gleby oraz potrafi je w większości obliczyć.
5,0Potrafi zdefiniować zinterpretować potrzeby wodne roślin ogrodniczych. zna dobrze parametry gospodarki wodnej gleby oraz potrafi je wszystkie obliczyć.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O03-G_K04Ma świadomośc ryzyka i skutków związanych z nie docenianiem roli i znaczenia gospodarki wodnej w rozwoju społeczno- gospodarczym kraju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K03student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów ogrodniczych wysokiej jakości oraz jej wpływu na kształtowanie i stan środowiska naturalnego
OG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami gospodarczo-środowiskowymi i prawnymi funkcjonowania i rozwoju gospodarki wodnej w Polsce i regionie zachodniopomorskim. Ponadto studenci powinni pozyskać niezbędną wiedzę z zakresu uregulowań prawnych dotyczących gospodarki wodnej i ochrony środowiska zarówno na szczeblu krajowym, jak i unijnym.
C-2Uzyskanie wiedzy na temat właściwości wodnych gleby, metody ich oznaczania. Pozyskanie umiejętności określania potrzeb wodnych.
Treści programoweT-W-1Geneza i definicja gospodarki wodnej
T-W-2Zasoby wodne Świata, Polski i Województwa Zachodniopomorskiego
T-W-4Gospodarka wodna w rolnictwie leśnictwie i przemyśle
T-W-5Bilanse wodno-gospodarcze
T-W-6Ogólna charakterystyka regionu wodnego Pomarza Zachodniego.
T-W-7System zrównoważonego zarządzania gospodarką wodną. Ochrona przed zanieczyszczeniem, powodzią, utrzymanie wód.
T-W-8Zadania gopsodarki wodnej w świetle prawodastwa Unii Europejskiej - uregulowania prawne, krajowe i unijne.
T-A-3Cele i zadania melioracji. Wpływ melioracji na stosunki wodne w agrosystemach.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metody eksponujące
M-3Prezentacja multimedialna
M-4Metody poszukujące-praca w grupie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny -częściowy
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny całościowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości ryzyka i skutków związanych z niedocenianiem roli i znaczenia gospodarki wodnej w rozwoju kraju.
3,0Ma częściową świadomości ryzyka i skutków związanych z niedocenianiem roli i znaczenia gospodarki wodnej w rozwoju kraju.
3,5Ma świadomości ryzyka i skutków związanych z niedocenianiem roli i znaczenia gospodarki wodnej w rozwoju kraju.
4,0Ma świadomości ryzyka i skutków związanych z niedocenianiem roli i znaczenia gospodarki wodnej w rozwoju kraju. Próbuje wskazywać na działania, które mogą poprawić stan gospodarki wodnej kraju.
4,5Ma świadomości ryzyka i skutków związanych z niedocenianiem roli i znaczenia gospodarki wodnej w rozwoju kraju. Wskazuje na działania, które mogą poprawić stan gospodarki wodnej kraju.
5,0Ma świadomości ryzyka i skutków związanych z niedocenianiem roli i znaczenia gospodarki wodnej w rozwoju kraju. Wskazywać na działania, które mogą poprawić stan gospodarki wodnej kraju w chwili obecnej oraz w przyszłości.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O03-G_K05Potrafi pracować w grupie przy wykonywaniu określonego zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K05student potrafi pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy oraz jako wykonawca części powierzonego zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami gospodarczo-środowiskowymi i prawnymi funkcjonowania i rozwoju gospodarki wodnej w Polsce i regionie zachodniopomorskim. Ponadto studenci powinni pozyskać niezbędną wiedzę z zakresu uregulowań prawnych dotyczących gospodarki wodnej i ochrony środowiska zarówno na szczeblu krajowym, jak i unijnym.
C-2Uzyskanie wiedzy na temat właściwości wodnych gleby, metody ich oznaczania. Pozyskanie umiejętności określania potrzeb wodnych.
Treści programoweT-A-1Podstawowe własciwości fizyczne i wodne gleb, a zasoby wody użytecznej dla roslin.
T-A-2Wilgotność gleb. Metody pomiaru i aparatura
T-A-4Ewapotranspiracja. Potrzeby wodne roślin ogrodniczych. Metody i sposoby ich obliczania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metody eksponujące
M-3Prezentacja multimedialna
M-4Metody poszukujące-praca w grupie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny -częściowy
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny całościowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żandej chęci w wykonywaniu powierzonych mu zdań i współpracy w grupie.
3,0Student wykazuje niewielkie zaangażowanie w wykonywaniu powierzonych mu zadań i współpracy w grupie.
3,5Student wykazuje zaangażowanie i chęć wykonywania powierzonych mu zadań i współpracy w grupie.
4,0Student wykazuje zaangażowanie i chęć do wykonywania powierzonych mu zadań i współpracy w grupie. Jest osobą aktywizującą jej członków.
4,5Student wykazuje zaangażowanie i chęć do wykonywania powierzonych mu zadań i współpracy w grupie. Jest osobą aktywizującą jej członków. zęsto szuka nowych rozwiązań w realizacji postawionego przez wykładowce celu.
5,0Student wykazuje zaangażowanie i chęć do wykonywania powierzonych mu zadań i współpracy w grupie. Jest osobą aktywizującą jej członków. zęsto szuka nowych rozwiązań w realizacji postawionego przez wykładowce celu. otrafi kolektywnie przedyskutować problem i wyciągnąć właściwe wnioski.