Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Entomologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Entomologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Ochrony Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 2,00,62egzamin
ćwiczenia audytoryjneA4 20 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe wiadomości z zakresu: entomologii (morfologia i anatomia owadów), botaniki i fizjologii roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zdobycie wiedzy dotyczącej najważniejszych grup szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych
C-2wykształcenie umiejętności diagnozowania szkodników na podstawie typu uszkodzeń roślin przez nich powodowanych oraz ich morfologii
C-3znajomość przyczyn i umiejętność analizowania masowych pojawów szkodników z uwzględnieniem wpływu czynników biotycznych i abiotycznych
C-4zdobycie umiejętności odpowiedniego dobierania metod ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach ogrodniczych i sadowniczych
C-5wykształcenie umiejętności podejmowania decyzji o zastosowaniu skutecznych środków chemicznych w ochronie upraw ogrodniczych i sadowniczych z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i organizmy pożyteczne
C-6uświadomienie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie doboru skutecznych metod ochrony roślin oraz ich oddziaływania na środowisko

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Diagnostyka najważniejszych gatunków nicieni (Nematoda) - pasożytów roślin i zwierząt.2
T-A-2Pajęczaki roślinożerne i drapieżne - charakterystyka gatunków, diaganostyka, znaczenie w przyrodzie i gospodarce człowieka.2
T-A-3Charakterystyka rzędów owadów o szczególnym znaczeniu gospodarczym - diagnostyka poszczególnych taksonów na podstawie cech morfologicznych, ich biologii i rozwoju oraz objawów żerowania.4
T-A-4Przegląd wielożernych szkodników warzyw.2
T-A-5Szkodniki warzyw kapustnych.2
T-A-6Szkodniki warzyw psiankowatych, cebulowych i buraków.2
T-A-7Szkodniki warzyw strączkowych, baldaszkowatych i dyniowatych.2
T-A-8Szkodniki sadów uszkadzające różne gatunki drzew i krzewów owocowych.2
T-A-9Szkodniki jabłoni, gruszy i drzew pestkowych.2
20
wykłady
T-W-1Nicienie roślinożerne w uprawach ogrodniczych i ich znaczenie gospodarcze. Praktyczne aspekty wykorzystania nicieni owodobójczych w ochronie roślin przed szkodnikami.2
T-W-2Ślimaki (Molusca) i gryzonie (Rodentia) – szkodniki roślin ogrodniczych i sadowniczych2
T-W-3Klasyfikacja uszkodzeń roslin powodowanych przez fitofagi w uprawach ogrodniczych i sadowniczych2
T-W-4Ekologia szkodników roślin, przyczyny ich masowych pojawów. Rola prognoz i sygnalizacji w ochronie roślin ogrodniczych i sadowniczych przed szkodnikami.4
T-W-5Strategie ochrony roślin przed szkodnikami. Idea integrowanych metod ochrony roślin. Metody profilaktyczne i zapobiegawcze.2
T-W-6Kwarantanna roślin - podstawowe przepisy. Wybrane szkodniki kwarantannowe w uprawach warzyw i roślin ozdobnych2
T-W-7Chemiczna metoda ochrony roślin. Charakterystyka wybranych grup zoocydów (insektycydy, nematocydy, akarycydy, moluskocydy, rodentycydy). Zoocydy nowej generacji.2
T-W-8Odporność fitofagów na środki ochrony roślin.2
T-W-9Biologiczna metoda ochrony roślin ogrodniczych i sadowniczych.2
T-W-10Biotechnologia w ochronie roślin przed szkodnikami. Szkodniki roślin pod osłonami w świetle integrowanej ochrony.2
T-W-11Integrowana ochrona sadów przed szkodnikami.4
T-W-12Wybrane szkodniki warzyw gruntowych oraz możliwości ich ochrony integrowanej2
T-W-13Elementy ekonomiki ochrony roślin przed szkodnikami (ekonomiczna efektywność zabiegów ochrony roślin, straty, intensyfikacja rolnictwa w ochronie roślin).2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach autydoryjnych.20
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych w tym sprawdzianów i kolokwiów.20
A-A-3studiowanie zalecanej literatury przedmiotowej.10
A-A-4zebraie i ekspozycja kolecji owadów ważnych dla praktyki ochrony roślin10
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie20
A-W-3konsultacje10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4ćwiczenia przedmiotowe
M-5film
M-6pokaz z uzyciem sprzetu optycznegp
M-7prezntacja multimedialna z użyciem nowoczesnych metod audiowizulanych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: sprawdzian
S-3Ocena formująca: kolokwium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C11_W01
zna i diagnozuje najważniejsze grupy szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych oraz typy uszkodzeń roślin przez nie powodowane
OG_1A_W13R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9M-1, M-2, M-3, M-5, M-6, M-4, M-7S-2, S-3, S-1
OG_1A_C11_W02
definiuje najważniejsze przyczyny masowych pojawów szkodników roślin z uwzględnieniem czynników biotycznych i abiotycznych
OG_1A_W13R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-3T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9M-1, M-2, M-3, M-5, M-4, M-7S-1
OG_1A_C11_W03
rozróżnia i charakteryzuje metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach sadowniczych i ogrodniczych ze szczególnym uwzględnieniem wpływu stosowanych środków chemicznych na środowisko i organizmy pożyteczne
OG_1A_W13R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-4, C-5, C-6T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-8, T-W-13, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9M-1, M-2, M-3, M-7S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C11_U01
potrafi właściwie dobierać metody ochrony roślin przeciwko zdiagnozowanym szkodnikom roślin w uprawach ogrodniczych i sadowniczych
OG_1A_U04, OG_1A_U13R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U10InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1, C-4, C-5, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-8, T-W-13, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9M-1, M-2, M-3, M-7S-1
OG_1A_C11_U02
potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów szkodników w uprawach ogrodniczych i sadowniczych, z uwazględnieniem czynników biotycznych i abiotycznych
OG_1A_U04, OG_1A_U13R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U10InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-3, S-1
OG_1A_C11_U03
potrafi świadomie podejmować decyzję o zastosowaniu skutecznych środków chemicznych w ochronie upraw ogrodniczych i sadowniczych przed szkodnikami z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i organizmy pożyteczne
OG_1A_U04, OG_1A_U13R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U10InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-5, C-6T-W-5, T-W-7, T-W-11, T-W-12, T-W-8, T-W-13, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9M-1, M-2, M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C11_K01
świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie metod ochrony roślin przed szkodnikami
OG_1A_K01, OG_1A_K04R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-4, C-5, C-6T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9M-1, M-2, M-3, M-5S-3
OG_1A_C11_K02
wykształcenie świadomości podejmowanego ryzyka i skutków związanych z wyborem środków chemicznych na środowisko i organizmy pożyteczne
OG_1A_K01, OG_1A_K04R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-5T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9M-1, M-2, M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C11_W01
zna i diagnozuje najważniejsze grupy szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych oraz typy uszkodzeń roślin przez nie powodowane
2,0nie potrafi zdefiniować pojęcia "szkodnik roślin"; nie potrafi wskazać i opisać żadnych szkodników upraw ogrodniczych i sadowniczych
3,0potrafi zdefiniować pojęcie "szkodnik roślin"; nie potrafi wymienić konkretnych szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych
3,5potrafi wymienić i schrakteryzować wybranych przedstawicieli określonych grup szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych
4,0potrafi wymienić i schrakteryzować najważniejszych przedstawicieli szkodników roślin, występujących w określonych uprawach ogrodniczych i sadowniczych
4,5potrafi wymienić i schrakteryzować prawie wszystkich ważniejszych przedstawicieli szkodników roślin, występujących w określonych uprawach ogrodniczych i sadowniczych oraz rozróżnić typy uszkodzeń roślin przez nich powodowne
5,0potrafi wymienić i schrakteryzować wszystkich ważniejszych przedstawicieli szkodników roślin, występujących w określonych uprawach ogrodniczych i sadowniczych oraz rozróżnić typy uszkodzeń roślin przez nich powodowne
OG_1A_C11_W02
definiuje najważniejsze przyczyny masowych pojawów szkodników roślin z uwzględnieniem czynników biotycznych i abiotycznych
2,0nie potrafi wymienić żadnych przyczyn masowych pojawów szkodników roślin; nie zna pojecia gradacja szkodników
3,0potrafi wymienić przyczyny masowych pojawów niektórych szkodników upraw ogrodniczych i sadowniczych
3,5potrafi wymienić i zdefiniować przyczyny masowych pojawów niektórych szkodników upraw ogrodniczych i sadowniczych
4,0zna przyczyny masowych pojawów szkodników i potrafi dokładnie je scharakteryzować w określonych uprawach ogrodniczych i sadowniczych
4,5zna przyczyny masowych pojawów szkodników i potrafi dokładnie je scharakteryzować z uwzględnieniem niektórych czynników biotycznych i abiotycznych, w konkretnych uprawach ogrodniczych i sadowniczych
5,0zna przyczyny masowych pojawów szkodników i potrafi dokładnie je scharakteryzować z uwzględnieniem najważniejszych czynników biotycznych i abiotycznych, w konkretnych uprawach ogrodniczych i sadowniczych
OG_1A_C11_W03
rozróżnia i charakteryzuje metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach sadowniczych i ogrodniczych ze szczególnym uwzględnieniem wpływu stosowanych środków chemicznych na środowisko i organizmy pożyteczne
2,0nie potrafi wymienić żadnych metod ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach ogrodniczych i sadowniczych; nie potrafi analizować wpływu środków ochrony roślin na środowisko
3,0potrafi wymienić niektóre metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach ogrodniczych i sadowniczych, jednak nie potrafi analizować wpływu zaproponowanych metod na środowisko
3,5potrafi wymienić część metod ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach ogrodniczych i sadowniczych oraz przeanalizować ich wpływ na środowisko
4,0potrafi wymienić większość metod ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach ogrodniczych i sadowniczych oraz przeanalizować ich wpływ na środowisko
4,5potrafi wymienić prawie wszystkie metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach ogrodniczych i sadowniczych oraz przeanalizować ich wpływ na środowisko, ze szczególnym uwzględnieniem chemicznych środków ochrony roślin
5,0potrafi wymienić wszystkie metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach ogrodniczych i sadowniczych oraz przeanalizować ich wpływ na środowisko, ze szczególnym uwzględnieniem chemicznych środków ochrony roślin

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C11_U01
potrafi właściwie dobierać metody ochrony roślin przeciwko zdiagnozowanym szkodnikom roślin w uprawach ogrodniczych i sadowniczych
2,0nie potrafi diagnozować szkodników roślin i właściwe dobierać metod ich zwalczania
3,0potrafi diagnozować niektóre szkodniki roślin w uprawach ogrodniczych i sadowniczych, bardzo rzadko wskazując odpowiednie metody ich zwalczania
3,5potrafi diagnozować wybrane szkodniki roślin w uprawach ogrodniczych i sadowniczych, nie zawsze wskazując odpowiednie metody ich zwalczania
4,0potrafi diagnozować większość szkodników roślin w uprawach ogrodniczych i sadowniczych, wskazując odpowiednie metody ich zwalczania; potrafi posługiwać sie aktualnymi "Zaleceniami ochrony roślin"
4,5potrafi diagnozować wszystkie najważniejsze szkodniki roślin w uprawach ogrodniczych i sadowniczych, wskazując odpowiednie metody ich zwalczania; potrafi posługiwać sie aktualnymi "Zaleceniami ochrony roślin" wskazując odpowiednie środki do zwalczania szkodników
5,0potrafi diagnozować wszystkie najważniejsze szkodniki roślin w uprawach ogrodniczych i sadowniczych, wskazując odpowiednie metody ich zwalczania; potrafi posługiwać sie aktualnymi "Zaleceniami ochrony roślin", wybiera odpowiednie środki do zwalczania szkodników i potrafi je zastosowac w praktyce
OG_1A_C11_U02
potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów szkodników w uprawach ogrodniczych i sadowniczych, z uwazględnieniem czynników biotycznych i abiotycznych
2,0nie zna i nie potrafi właściwie interpretować przyczyn masowych pojawów szkodników w uprawach ogrodniczych i sadowniczych
3,0zna i potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów pojedynczych szkodników występujących w uprawach ogrodniczych i sadowniczych
3,5zna i potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów niektórych szkodników występujących w uprawach ogrodniczych i sadowniczych; jednak nie zawsze uwzględnieniem wszystkich czynników biotycznych i abiotycznych
4,0zna i potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów większości szkodników występujących w uprawach ogrodniczych i sadowniczych, z uwzględnieniem większości czynników biotycznych i abiotycznych; potrafi prognozwać przebieg gradacji
4,5zna i potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów najważniejszych szkodników występujących w uprawach ogrodniczych i sadowniczych, z uwzględnieniem wszystkich ważnych czynników biotycznych i abiotycznych; potrafi prognozwać przebieg gradacji i właściwie mu przedziwdziałać
5,0zna i potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów wszystkich szkodników występujących w uprawach ogrodniczych i sadowniczych, uwzględnienia wszystkie najważniejsze czynniki biotyczne i abiotyczne odpowiedzialne za gradacje; potrafi prognozwać przebieg gradacji i właściwie mu przedziwdziałać
OG_1A_C11_U03
potrafi świadomie podejmować decyzję o zastosowaniu skutecznych środków chemicznych w ochronie upraw ogrodniczych i sadowniczych przed szkodnikami z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i organizmy pożyteczne
2,0nie ma świadomości odpowiedzialności za dobór metod ochrony roślin przed szkodnikami
3,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jednak nie uwzględnia wpływu zastosowanych metod ochrony roślin na środowisko
3,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jednak tylko wybiórczo uwzględnia wpływ zastosowanych metod ochrony roślin na środowisko
4,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jednak czasami nie uwzględnia wpływu zastosowanych metod ochrony roślin na środowisko
4,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, prawie zawsze je analizuje i uwzględnia wpływ zastosowanych metod ochrony roślin na środowisko
5,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, zawsze analizuje i uwzględnia wpływ zastosowanych metod ochrony roślin na środowisko, dobór metod i technik ochrony roślin jest logiczny i przemyślany

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C11_K01
świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie metod ochrony roślin przed szkodnikami
2,0nie ma świadomości potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami
3,0ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami lecz rzadko je praktykuje
3,5ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami i często je praktykuje
4,0ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami i zwykle je praktykuje
4,5ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami i prawie zawsze je praktykuje
5,0ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami i zawsze je praktykuje
OG_1A_C11_K02
wykształcenie świadomości podejmowanego ryzyka i skutków związanych z wyborem środków chemicznych na środowisko i organizmy pożyteczne
2,0nie ma świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje w zakresie wyboru środków chemicznych i ich wpływu na środowisko
3,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje ale rzadko kieruje się dobrem środowiska
3,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje ale tylko czasami kieruje się dobrem środowiska
4,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje ale nie zawsze kieruje się dobrem środowiska
4,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje i przeważnie są one korzystne dla środowiska
5,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, zawsze są one przemyslane, logiczne i korzystne dla otaczającego środowiska

Literatura podstawowa

  1. Miętkiewski R. (red.), Zarys nauki o szkodnikach roślin (cz. I, II), WSRP, Siedlce, 1994
  2. Kochman J., Węgorek, Ochrona Roślin, PWRiL, Warszawa, 1997
  3. Achremowicz J., Materiały do ćwiczeń z entomologii stosowanej (ogrodnictwo)., Wydawnictwo Uczelniane, Kraków, 1984

Literatura dodatkowa

  1. Boczek J. (red.), Szkodniki i choroby roślin warzywnych, PWRiL, Warszawa, 1985
  2. Wiech K., Szkodniki drzew owocowych., Plantpress, Kraków., 1999
  3. Robak J., Wiech K., Choroby i szkodniki warzyw., Plantpress, Kraków, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Diagnostyka najważniejszych gatunków nicieni (Nematoda) - pasożytów roślin i zwierząt.2
T-A-2Pajęczaki roślinożerne i drapieżne - charakterystyka gatunków, diaganostyka, znaczenie w przyrodzie i gospodarce człowieka.2
T-A-3Charakterystyka rzędów owadów o szczególnym znaczeniu gospodarczym - diagnostyka poszczególnych taksonów na podstawie cech morfologicznych, ich biologii i rozwoju oraz objawów żerowania.4
T-A-4Przegląd wielożernych szkodników warzyw.2
T-A-5Szkodniki warzyw kapustnych.2
T-A-6Szkodniki warzyw psiankowatych, cebulowych i buraków.2
T-A-7Szkodniki warzyw strączkowych, baldaszkowatych i dyniowatych.2
T-A-8Szkodniki sadów uszkadzające różne gatunki drzew i krzewów owocowych.2
T-A-9Szkodniki jabłoni, gruszy i drzew pestkowych.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Nicienie roślinożerne w uprawach ogrodniczych i ich znaczenie gospodarcze. Praktyczne aspekty wykorzystania nicieni owodobójczych w ochronie roślin przed szkodnikami.2
T-W-2Ślimaki (Molusca) i gryzonie (Rodentia) – szkodniki roślin ogrodniczych i sadowniczych2
T-W-3Klasyfikacja uszkodzeń roslin powodowanych przez fitofagi w uprawach ogrodniczych i sadowniczych2
T-W-4Ekologia szkodników roślin, przyczyny ich masowych pojawów. Rola prognoz i sygnalizacji w ochronie roślin ogrodniczych i sadowniczych przed szkodnikami.4
T-W-5Strategie ochrony roślin przed szkodnikami. Idea integrowanych metod ochrony roślin. Metody profilaktyczne i zapobiegawcze.2
T-W-6Kwarantanna roślin - podstawowe przepisy. Wybrane szkodniki kwarantannowe w uprawach warzyw i roślin ozdobnych2
T-W-7Chemiczna metoda ochrony roślin. Charakterystyka wybranych grup zoocydów (insektycydy, nematocydy, akarycydy, moluskocydy, rodentycydy). Zoocydy nowej generacji.2
T-W-8Odporność fitofagów na środki ochrony roślin.2
T-W-9Biologiczna metoda ochrony roślin ogrodniczych i sadowniczych.2
T-W-10Biotechnologia w ochronie roślin przed szkodnikami. Szkodniki roślin pod osłonami w świetle integrowanej ochrony.2
T-W-11Integrowana ochrona sadów przed szkodnikami.4
T-W-12Wybrane szkodniki warzyw gruntowych oraz możliwości ich ochrony integrowanej2
T-W-13Elementy ekonomiki ochrony roślin przed szkodnikami (ekonomiczna efektywność zabiegów ochrony roślin, straty, intensyfikacja rolnictwa w ochronie roślin).2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach autydoryjnych.20
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych w tym sprawdzianów i kolokwiów.20
A-A-3studiowanie zalecanej literatury przedmiotowej.10
A-A-4zebraie i ekspozycja kolecji owadów ważnych dla praktyki ochrony roślin10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie20
A-W-3konsultacje10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C11_W01zna i diagnozuje najważniejsze grupy szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych oraz typy uszkodzeń roślin przez nie powodowane
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W13student ma uporządkowaną wiedzę niezbędną do organizacji ochrony roślin ogrodniczych uprawianych w uprawie polowej, pod osłonami oraz w terenach zieleni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zdobycie wiedzy dotyczącej najważniejszych grup szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych
C-2wykształcenie umiejętności diagnozowania szkodników na podstawie typu uszkodzeń roślin przez nich powodowanych oraz ich morfologii
Treści programoweT-W-1Nicienie roślinożerne w uprawach ogrodniczych i ich znaczenie gospodarcze. Praktyczne aspekty wykorzystania nicieni owodobójczych w ochronie roślin przed szkodnikami.
T-W-2Ślimaki (Molusca) i gryzonie (Rodentia) – szkodniki roślin ogrodniczych i sadowniczych
T-W-3Klasyfikacja uszkodzeń roslin powodowanych przez fitofagi w uprawach ogrodniczych i sadowniczych
T-W-10Biotechnologia w ochronie roślin przed szkodnikami. Szkodniki roślin pod osłonami w świetle integrowanej ochrony.
T-W-11Integrowana ochrona sadów przed szkodnikami.
T-W-12Wybrane szkodniki warzyw gruntowych oraz możliwości ich ochrony integrowanej
T-A-1Diagnostyka najważniejszych gatunków nicieni (Nematoda) - pasożytów roślin i zwierząt.
T-A-2Pajęczaki roślinożerne i drapieżne - charakterystyka gatunków, diaganostyka, znaczenie w przyrodzie i gospodarce człowieka.
T-A-3Charakterystyka rzędów owadów o szczególnym znaczeniu gospodarczym - diagnostyka poszczególnych taksonów na podstawie cech morfologicznych, ich biologii i rozwoju oraz objawów żerowania.
T-A-4Przegląd wielożernych szkodników warzyw.
T-A-5Szkodniki warzyw kapustnych.
T-A-6Szkodniki warzyw psiankowatych, cebulowych i buraków.
T-A-7Szkodniki warzyw strączkowych, baldaszkowatych i dyniowatych.
T-A-8Szkodniki sadów uszkadzające różne gatunki drzew i krzewów owocowych.
T-A-9Szkodniki jabłoni, gruszy i drzew pestkowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-5film
M-6pokaz z uzyciem sprzetu optycznegp
M-4ćwiczenia przedmiotowe
M-7prezntacja multimedialna z użyciem nowoczesnych metod audiowizulanych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: sprawdzian
S-3Ocena formująca: kolokwium
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi zdefiniować pojęcia "szkodnik roślin"; nie potrafi wskazać i opisać żadnych szkodników upraw ogrodniczych i sadowniczych
3,0potrafi zdefiniować pojęcie "szkodnik roślin"; nie potrafi wymienić konkretnych szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych
3,5potrafi wymienić i schrakteryzować wybranych przedstawicieli określonych grup szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych
4,0potrafi wymienić i schrakteryzować najważniejszych przedstawicieli szkodników roślin, występujących w określonych uprawach ogrodniczych i sadowniczych
4,5potrafi wymienić i schrakteryzować prawie wszystkich ważniejszych przedstawicieli szkodników roślin, występujących w określonych uprawach ogrodniczych i sadowniczych oraz rozróżnić typy uszkodzeń roślin przez nich powodowne
5,0potrafi wymienić i schrakteryzować wszystkich ważniejszych przedstawicieli szkodników roślin, występujących w określonych uprawach ogrodniczych i sadowniczych oraz rozróżnić typy uszkodzeń roślin przez nich powodowne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C11_W02definiuje najważniejsze przyczyny masowych pojawów szkodników roślin z uwzględnieniem czynników biotycznych i abiotycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W13student ma uporządkowaną wiedzę niezbędną do organizacji ochrony roślin ogrodniczych uprawianych w uprawie polowej, pod osłonami oraz w terenach zieleni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3znajomość przyczyn i umiejętność analizowania masowych pojawów szkodników z uwzględnieniem wpływu czynników biotycznych i abiotycznych
Treści programoweT-W-4Ekologia szkodników roślin, przyczyny ich masowych pojawów. Rola prognoz i sygnalizacji w ochronie roślin ogrodniczych i sadowniczych przed szkodnikami.
T-A-1Diagnostyka najważniejszych gatunków nicieni (Nematoda) - pasożytów roślin i zwierząt.
T-A-2Pajęczaki roślinożerne i drapieżne - charakterystyka gatunków, diaganostyka, znaczenie w przyrodzie i gospodarce człowieka.
T-A-3Charakterystyka rzędów owadów o szczególnym znaczeniu gospodarczym - diagnostyka poszczególnych taksonów na podstawie cech morfologicznych, ich biologii i rozwoju oraz objawów żerowania.
T-A-4Przegląd wielożernych szkodników warzyw.
T-A-5Szkodniki warzyw kapustnych.
T-A-6Szkodniki warzyw psiankowatych, cebulowych i buraków.
T-A-7Szkodniki warzyw strączkowych, baldaszkowatych i dyniowatych.
T-A-8Szkodniki sadów uszkadzające różne gatunki drzew i krzewów owocowych.
T-A-9Szkodniki jabłoni, gruszy i drzew pestkowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-5film
M-4ćwiczenia przedmiotowe
M-7prezntacja multimedialna z użyciem nowoczesnych metod audiowizulanych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wymienić żadnych przyczyn masowych pojawów szkodników roślin; nie zna pojecia gradacja szkodników
3,0potrafi wymienić przyczyny masowych pojawów niektórych szkodników upraw ogrodniczych i sadowniczych
3,5potrafi wymienić i zdefiniować przyczyny masowych pojawów niektórych szkodników upraw ogrodniczych i sadowniczych
4,0zna przyczyny masowych pojawów szkodników i potrafi dokładnie je scharakteryzować w określonych uprawach ogrodniczych i sadowniczych
4,5zna przyczyny masowych pojawów szkodników i potrafi dokładnie je scharakteryzować z uwzględnieniem niektórych czynników biotycznych i abiotycznych, w konkretnych uprawach ogrodniczych i sadowniczych
5,0zna przyczyny masowych pojawów szkodników i potrafi dokładnie je scharakteryzować z uwzględnieniem najważniejszych czynników biotycznych i abiotycznych, w konkretnych uprawach ogrodniczych i sadowniczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C11_W03rozróżnia i charakteryzuje metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach sadowniczych i ogrodniczych ze szczególnym uwzględnieniem wpływu stosowanych środków chemicznych na środowisko i organizmy pożyteczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W13student ma uporządkowaną wiedzę niezbędną do organizacji ochrony roślin ogrodniczych uprawianych w uprawie polowej, pod osłonami oraz w terenach zieleni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4zdobycie umiejętności odpowiedniego dobierania metod ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach ogrodniczych i sadowniczych
C-5wykształcenie umiejętności podejmowania decyzji o zastosowaniu skutecznych środków chemicznych w ochronie upraw ogrodniczych i sadowniczych z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i organizmy pożyteczne
C-6uświadomienie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie doboru skutecznych metod ochrony roślin oraz ich oddziaływania na środowisko
Treści programoweT-W-5Strategie ochrony roślin przed szkodnikami. Idea integrowanych metod ochrony roślin. Metody profilaktyczne i zapobiegawcze.
T-W-6Kwarantanna roślin - podstawowe przepisy. Wybrane szkodniki kwarantannowe w uprawach warzyw i roślin ozdobnych
T-W-7Chemiczna metoda ochrony roślin. Charakterystyka wybranych grup zoocydów (insektycydy, nematocydy, akarycydy, moluskocydy, rodentycydy). Zoocydy nowej generacji.
T-W-9Biologiczna metoda ochrony roślin ogrodniczych i sadowniczych.
T-W-10Biotechnologia w ochronie roślin przed szkodnikami. Szkodniki roślin pod osłonami w świetle integrowanej ochrony.
T-W-11Integrowana ochrona sadów przed szkodnikami.
T-W-12Wybrane szkodniki warzyw gruntowych oraz możliwości ich ochrony integrowanej
T-W-8Odporność fitofagów na środki ochrony roślin.
T-W-13Elementy ekonomiki ochrony roślin przed szkodnikami (ekonomiczna efektywność zabiegów ochrony roślin, straty, intensyfikacja rolnictwa w ochronie roślin).
T-A-1Diagnostyka najważniejszych gatunków nicieni (Nematoda) - pasożytów roślin i zwierząt.
T-A-2Pajęczaki roślinożerne i drapieżne - charakterystyka gatunków, diaganostyka, znaczenie w przyrodzie i gospodarce człowieka.
T-A-3Charakterystyka rzędów owadów o szczególnym znaczeniu gospodarczym - diagnostyka poszczególnych taksonów na podstawie cech morfologicznych, ich biologii i rozwoju oraz objawów żerowania.
T-A-4Przegląd wielożernych szkodników warzyw.
T-A-5Szkodniki warzyw kapustnych.
T-A-6Szkodniki warzyw psiankowatych, cebulowych i buraków.
T-A-7Szkodniki warzyw strączkowych, baldaszkowatych i dyniowatych.
T-A-8Szkodniki sadów uszkadzające różne gatunki drzew i krzewów owocowych.
T-A-9Szkodniki jabłoni, gruszy i drzew pestkowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-7prezntacja multimedialna z użyciem nowoczesnych metod audiowizulanych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: sprawdzian
S-3Ocena formująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wymienić żadnych metod ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach ogrodniczych i sadowniczych; nie potrafi analizować wpływu środków ochrony roślin na środowisko
3,0potrafi wymienić niektóre metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach ogrodniczych i sadowniczych, jednak nie potrafi analizować wpływu zaproponowanych metod na środowisko
3,5potrafi wymienić część metod ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach ogrodniczych i sadowniczych oraz przeanalizować ich wpływ na środowisko
4,0potrafi wymienić większość metod ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach ogrodniczych i sadowniczych oraz przeanalizować ich wpływ na środowisko
4,5potrafi wymienić prawie wszystkie metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach ogrodniczych i sadowniczych oraz przeanalizować ich wpływ na środowisko, ze szczególnym uwzględnieniem chemicznych środków ochrony roślin
5,0potrafi wymienić wszystkie metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach ogrodniczych i sadowniczych oraz przeanalizować ich wpływ na środowisko, ze szczególnym uwzględnieniem chemicznych środków ochrony roślin
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C11_U01potrafi właściwie dobierać metody ochrony roślin przeciwko zdiagnozowanym szkodnikom roślin w uprawach ogrodniczych i sadowniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U04student ma umiejętność określania konieczności i terminu wykonania zabiegów ochrony roślin w uprawach ogrodniczych oraz doboru środków i metod ich prowadzenia
OG_1A_U13student stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w realizacji procesów technologicznych związanych z produkcją ogrodniczą, potrafi korzystać z regulacji prawnych i środków finansowych pozyskiwanych w efekcie realizacji krajowych i międzynarodowych projektów badawczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1zdobycie wiedzy dotyczącej najważniejszych grup szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych
C-4zdobycie umiejętności odpowiedniego dobierania metod ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach ogrodniczych i sadowniczych
C-5wykształcenie umiejętności podejmowania decyzji o zastosowaniu skutecznych środków chemicznych w ochronie upraw ogrodniczych i sadowniczych z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i organizmy pożyteczne
C-2wykształcenie umiejętności diagnozowania szkodników na podstawie typu uszkodzeń roślin przez nich powodowanych oraz ich morfologii
Treści programoweT-W-1Nicienie roślinożerne w uprawach ogrodniczych i ich znaczenie gospodarcze. Praktyczne aspekty wykorzystania nicieni owodobójczych w ochronie roślin przed szkodnikami.
T-W-2Ślimaki (Molusca) i gryzonie (Rodentia) – szkodniki roślin ogrodniczych i sadowniczych
T-W-3Klasyfikacja uszkodzeń roslin powodowanych przez fitofagi w uprawach ogrodniczych i sadowniczych
T-W-4Ekologia szkodników roślin, przyczyny ich masowych pojawów. Rola prognoz i sygnalizacji w ochronie roślin ogrodniczych i sadowniczych przed szkodnikami.
T-W-5Strategie ochrony roślin przed szkodnikami. Idea integrowanych metod ochrony roślin. Metody profilaktyczne i zapobiegawcze.
T-W-6Kwarantanna roślin - podstawowe przepisy. Wybrane szkodniki kwarantannowe w uprawach warzyw i roślin ozdobnych
T-W-7Chemiczna metoda ochrony roślin. Charakterystyka wybranych grup zoocydów (insektycydy, nematocydy, akarycydy, moluskocydy, rodentycydy). Zoocydy nowej generacji.
T-W-9Biologiczna metoda ochrony roślin ogrodniczych i sadowniczych.
T-W-10Biotechnologia w ochronie roślin przed szkodnikami. Szkodniki roślin pod osłonami w świetle integrowanej ochrony.
T-W-11Integrowana ochrona sadów przed szkodnikami.
T-W-12Wybrane szkodniki warzyw gruntowych oraz możliwości ich ochrony integrowanej
T-W-8Odporność fitofagów na środki ochrony roślin.
T-W-13Elementy ekonomiki ochrony roślin przed szkodnikami (ekonomiczna efektywność zabiegów ochrony roślin, straty, intensyfikacja rolnictwa w ochronie roślin).
T-A-1Diagnostyka najważniejszych gatunków nicieni (Nematoda) - pasożytów roślin i zwierząt.
T-A-2Pajęczaki roślinożerne i drapieżne - charakterystyka gatunków, diaganostyka, znaczenie w przyrodzie i gospodarce człowieka.
T-A-3Charakterystyka rzędów owadów o szczególnym znaczeniu gospodarczym - diagnostyka poszczególnych taksonów na podstawie cech morfologicznych, ich biologii i rozwoju oraz objawów żerowania.
T-A-4Przegląd wielożernych szkodników warzyw.
T-A-5Szkodniki warzyw kapustnych.
T-A-6Szkodniki warzyw psiankowatych, cebulowych i buraków.
T-A-7Szkodniki warzyw strączkowych, baldaszkowatych i dyniowatych.
T-A-8Szkodniki sadów uszkadzające różne gatunki drzew i krzewów owocowych.
T-A-9Szkodniki jabłoni, gruszy i drzew pestkowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-7prezntacja multimedialna z użyciem nowoczesnych metod audiowizulanych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi diagnozować szkodników roślin i właściwe dobierać metod ich zwalczania
3,0potrafi diagnozować niektóre szkodniki roślin w uprawach ogrodniczych i sadowniczych, bardzo rzadko wskazując odpowiednie metody ich zwalczania
3,5potrafi diagnozować wybrane szkodniki roślin w uprawach ogrodniczych i sadowniczych, nie zawsze wskazując odpowiednie metody ich zwalczania
4,0potrafi diagnozować większość szkodników roślin w uprawach ogrodniczych i sadowniczych, wskazując odpowiednie metody ich zwalczania; potrafi posługiwać sie aktualnymi "Zaleceniami ochrony roślin"
4,5potrafi diagnozować wszystkie najważniejsze szkodniki roślin w uprawach ogrodniczych i sadowniczych, wskazując odpowiednie metody ich zwalczania; potrafi posługiwać sie aktualnymi "Zaleceniami ochrony roślin" wskazując odpowiednie środki do zwalczania szkodników
5,0potrafi diagnozować wszystkie najważniejsze szkodniki roślin w uprawach ogrodniczych i sadowniczych, wskazując odpowiednie metody ich zwalczania; potrafi posługiwać sie aktualnymi "Zaleceniami ochrony roślin", wybiera odpowiednie środki do zwalczania szkodników i potrafi je zastosowac w praktyce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C11_U02potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów szkodników w uprawach ogrodniczych i sadowniczych, z uwazględnieniem czynników biotycznych i abiotycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U04student ma umiejętność określania konieczności i terminu wykonania zabiegów ochrony roślin w uprawach ogrodniczych oraz doboru środków i metod ich prowadzenia
OG_1A_U13student stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w realizacji procesów technologicznych związanych z produkcją ogrodniczą, potrafi korzystać z regulacji prawnych i środków finansowych pozyskiwanych w efekcie realizacji krajowych i międzynarodowych projektów badawczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-3znajomość przyczyn i umiejętność analizowania masowych pojawów szkodników z uwzględnieniem wpływu czynników biotycznych i abiotycznych
Treści programoweT-W-1Nicienie roślinożerne w uprawach ogrodniczych i ich znaczenie gospodarcze. Praktyczne aspekty wykorzystania nicieni owodobójczych w ochronie roślin przed szkodnikami.
T-W-2Ślimaki (Molusca) i gryzonie (Rodentia) – szkodniki roślin ogrodniczych i sadowniczych
T-W-3Klasyfikacja uszkodzeń roslin powodowanych przez fitofagi w uprawach ogrodniczych i sadowniczych
T-W-4Ekologia szkodników roślin, przyczyny ich masowych pojawów. Rola prognoz i sygnalizacji w ochronie roślin ogrodniczych i sadowniczych przed szkodnikami.
T-A-1Diagnostyka najważniejszych gatunków nicieni (Nematoda) - pasożytów roślin i zwierząt.
T-A-2Pajęczaki roślinożerne i drapieżne - charakterystyka gatunków, diaganostyka, znaczenie w przyrodzie i gospodarce człowieka.
T-A-3Charakterystyka rzędów owadów o szczególnym znaczeniu gospodarczym - diagnostyka poszczególnych taksonów na podstawie cech morfologicznych, ich biologii i rozwoju oraz objawów żerowania.
T-A-4Przegląd wielożernych szkodników warzyw.
T-A-5Szkodniki warzyw kapustnych.
T-A-6Szkodniki warzyw psiankowatych, cebulowych i buraków.
T-A-7Szkodniki warzyw strączkowych, baldaszkowatych i dyniowatych.
T-A-8Szkodniki sadów uszkadzające różne gatunki drzew i krzewów owocowych.
T-A-9Szkodniki jabłoni, gruszy i drzew pestkowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: sprawdzian
S-3Ocena formująca: kolokwium
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna i nie potrafi właściwie interpretować przyczyn masowych pojawów szkodników w uprawach ogrodniczych i sadowniczych
3,0zna i potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów pojedynczych szkodników występujących w uprawach ogrodniczych i sadowniczych
3,5zna i potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów niektórych szkodników występujących w uprawach ogrodniczych i sadowniczych; jednak nie zawsze uwzględnieniem wszystkich czynników biotycznych i abiotycznych
4,0zna i potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów większości szkodników występujących w uprawach ogrodniczych i sadowniczych, z uwzględnieniem większości czynników biotycznych i abiotycznych; potrafi prognozwać przebieg gradacji
4,5zna i potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów najważniejszych szkodników występujących w uprawach ogrodniczych i sadowniczych, z uwzględnieniem wszystkich ważnych czynników biotycznych i abiotycznych; potrafi prognozwać przebieg gradacji i właściwie mu przedziwdziałać
5,0zna i potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów wszystkich szkodników występujących w uprawach ogrodniczych i sadowniczych, uwzględnienia wszystkie najważniejsze czynniki biotyczne i abiotyczne odpowiedzialne za gradacje; potrafi prognozwać przebieg gradacji i właściwie mu przedziwdziałać
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C11_U03potrafi świadomie podejmować decyzję o zastosowaniu skutecznych środków chemicznych w ochronie upraw ogrodniczych i sadowniczych przed szkodnikami z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i organizmy pożyteczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U04student ma umiejętność określania konieczności i terminu wykonania zabiegów ochrony roślin w uprawach ogrodniczych oraz doboru środków i metod ich prowadzenia
OG_1A_U13student stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w realizacji procesów technologicznych związanych z produkcją ogrodniczą, potrafi korzystać z regulacji prawnych i środków finansowych pozyskiwanych w efekcie realizacji krajowych i międzynarodowych projektów badawczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-5wykształcenie umiejętności podejmowania decyzji o zastosowaniu skutecznych środków chemicznych w ochronie upraw ogrodniczych i sadowniczych z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i organizmy pożyteczne
C-6uświadomienie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie doboru skutecznych metod ochrony roślin oraz ich oddziaływania na środowisko
Treści programoweT-W-5Strategie ochrony roślin przed szkodnikami. Idea integrowanych metod ochrony roślin. Metody profilaktyczne i zapobiegawcze.
T-W-7Chemiczna metoda ochrony roślin. Charakterystyka wybranych grup zoocydów (insektycydy, nematocydy, akarycydy, moluskocydy, rodentycydy). Zoocydy nowej generacji.
T-W-11Integrowana ochrona sadów przed szkodnikami.
T-W-12Wybrane szkodniki warzyw gruntowych oraz możliwości ich ochrony integrowanej
T-W-8Odporność fitofagów na środki ochrony roślin.
T-W-13Elementy ekonomiki ochrony roślin przed szkodnikami (ekonomiczna efektywność zabiegów ochrony roślin, straty, intensyfikacja rolnictwa w ochronie roślin).
T-A-1Diagnostyka najważniejszych gatunków nicieni (Nematoda) - pasożytów roślin i zwierząt.
T-A-2Pajęczaki roślinożerne i drapieżne - charakterystyka gatunków, diaganostyka, znaczenie w przyrodzie i gospodarce człowieka.
T-A-3Charakterystyka rzędów owadów o szczególnym znaczeniu gospodarczym - diagnostyka poszczególnych taksonów na podstawie cech morfologicznych, ich biologii i rozwoju oraz objawów żerowania.
T-A-4Przegląd wielożernych szkodników warzyw.
T-A-5Szkodniki warzyw kapustnych.
T-A-6Szkodniki warzyw psiankowatych, cebulowych i buraków.
T-A-7Szkodniki warzyw strączkowych, baldaszkowatych i dyniowatych.
T-A-8Szkodniki sadów uszkadzające różne gatunki drzew i krzewów owocowych.
T-A-9Szkodniki jabłoni, gruszy i drzew pestkowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma świadomości odpowiedzialności za dobór metod ochrony roślin przed szkodnikami
3,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jednak nie uwzględnia wpływu zastosowanych metod ochrony roślin na środowisko
3,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jednak tylko wybiórczo uwzględnia wpływ zastosowanych metod ochrony roślin na środowisko
4,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jednak czasami nie uwzględnia wpływu zastosowanych metod ochrony roślin na środowisko
4,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, prawie zawsze je analizuje i uwzględnia wpływ zastosowanych metod ochrony roślin na środowisko
5,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, zawsze analizuje i uwzględnia wpływ zastosowanych metod ochrony roślin na środowisko, dobór metod i technik ochrony roślin jest logiczny i przemyślany
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C11_K01świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie metod ochrony roślin przed szkodnikami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
OG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4zdobycie umiejętności odpowiedniego dobierania metod ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach ogrodniczych i sadowniczych
C-5wykształcenie umiejętności podejmowania decyzji o zastosowaniu skutecznych środków chemicznych w ochronie upraw ogrodniczych i sadowniczych z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i organizmy pożyteczne
C-6uświadomienie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie doboru skutecznych metod ochrony roślin oraz ich oddziaływania na środowisko
Treści programoweT-W-4Ekologia szkodników roślin, przyczyny ich masowych pojawów. Rola prognoz i sygnalizacji w ochronie roślin ogrodniczych i sadowniczych przed szkodnikami.
T-W-5Strategie ochrony roślin przed szkodnikami. Idea integrowanych metod ochrony roślin. Metody profilaktyczne i zapobiegawcze.
T-W-6Kwarantanna roślin - podstawowe przepisy. Wybrane szkodniki kwarantannowe w uprawach warzyw i roślin ozdobnych
T-W-7Chemiczna metoda ochrony roślin. Charakterystyka wybranych grup zoocydów (insektycydy, nematocydy, akarycydy, moluskocydy, rodentycydy). Zoocydy nowej generacji.
T-W-9Biologiczna metoda ochrony roślin ogrodniczych i sadowniczych.
T-W-10Biotechnologia w ochronie roślin przed szkodnikami. Szkodniki roślin pod osłonami w świetle integrowanej ochrony.
T-W-11Integrowana ochrona sadów przed szkodnikami.
T-W-12Wybrane szkodniki warzyw gruntowych oraz możliwości ich ochrony integrowanej
T-W-13Elementy ekonomiki ochrony roślin przed szkodnikami (ekonomiczna efektywność zabiegów ochrony roślin, straty, intensyfikacja rolnictwa w ochronie roślin).
T-A-1Diagnostyka najważniejszych gatunków nicieni (Nematoda) - pasożytów roślin i zwierząt.
T-A-2Pajęczaki roślinożerne i drapieżne - charakterystyka gatunków, diaganostyka, znaczenie w przyrodzie i gospodarce człowieka.
T-A-3Charakterystyka rzędów owadów o szczególnym znaczeniu gospodarczym - diagnostyka poszczególnych taksonów na podstawie cech morfologicznych, ich biologii i rozwoju oraz objawów żerowania.
T-A-4Przegląd wielożernych szkodników warzyw.
T-A-5Szkodniki warzyw kapustnych.
T-A-6Szkodniki warzyw psiankowatych, cebulowych i buraków.
T-A-7Szkodniki warzyw strączkowych, baldaszkowatych i dyniowatych.
T-A-8Szkodniki sadów uszkadzające różne gatunki drzew i krzewów owocowych.
T-A-9Szkodniki jabłoni, gruszy i drzew pestkowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-5film
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma świadomości potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami
3,0ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami lecz rzadko je praktykuje
3,5ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami i często je praktykuje
4,0ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami i zwykle je praktykuje
4,5ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami i prawie zawsze je praktykuje
5,0ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami i zawsze je praktykuje
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C11_K02wykształcenie świadomości podejmowanego ryzyka i skutków związanych z wyborem środków chemicznych na środowisko i organizmy pożyteczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
OG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-5wykształcenie umiejętności podejmowania decyzji o zastosowaniu skutecznych środków chemicznych w ochronie upraw ogrodniczych i sadowniczych z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i organizmy pożyteczne
Treści programoweT-W-4Ekologia szkodników roślin, przyczyny ich masowych pojawów. Rola prognoz i sygnalizacji w ochronie roślin ogrodniczych i sadowniczych przed szkodnikami.
T-W-5Strategie ochrony roślin przed szkodnikami. Idea integrowanych metod ochrony roślin. Metody profilaktyczne i zapobiegawcze.
T-W-6Kwarantanna roślin - podstawowe przepisy. Wybrane szkodniki kwarantannowe w uprawach warzyw i roślin ozdobnych
T-W-7Chemiczna metoda ochrony roślin. Charakterystyka wybranych grup zoocydów (insektycydy, nematocydy, akarycydy, moluskocydy, rodentycydy). Zoocydy nowej generacji.
T-W-9Biologiczna metoda ochrony roślin ogrodniczych i sadowniczych.
T-W-10Biotechnologia w ochronie roślin przed szkodnikami. Szkodniki roślin pod osłonami w świetle integrowanej ochrony.
T-W-11Integrowana ochrona sadów przed szkodnikami.
T-W-12Wybrane szkodniki warzyw gruntowych oraz możliwości ich ochrony integrowanej
T-W-8Odporność fitofagów na środki ochrony roślin.
T-A-1Diagnostyka najważniejszych gatunków nicieni (Nematoda) - pasożytów roślin i zwierząt.
T-A-2Pajęczaki roślinożerne i drapieżne - charakterystyka gatunków, diaganostyka, znaczenie w przyrodzie i gospodarce człowieka.
T-A-3Charakterystyka rzędów owadów o szczególnym znaczeniu gospodarczym - diagnostyka poszczególnych taksonów na podstawie cech morfologicznych, ich biologii i rozwoju oraz objawów żerowania.
T-A-4Przegląd wielożernych szkodników warzyw.
T-A-5Szkodniki warzyw kapustnych.
T-A-6Szkodniki warzyw psiankowatych, cebulowych i buraków.
T-A-7Szkodniki warzyw strączkowych, baldaszkowatych i dyniowatych.
T-A-8Szkodniki sadów uszkadzające różne gatunki drzew i krzewów owocowych.
T-A-9Szkodniki jabłoni, gruszy i drzew pestkowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje w zakresie wyboru środków chemicznych i ich wpływu na środowisko
3,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje ale rzadko kieruje się dobrem środowiska
3,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje ale tylko czasami kieruje się dobrem środowiska
4,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje ale nie zawsze kieruje się dobrem środowiska
4,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje i przeważnie są one korzystne dla środowiska
5,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, zawsze są one przemyslane, logiczne i korzystne dla otaczającego środowiska