Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Zbiór i przechowywanie produktów ogrodniczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zbiór i przechowywanie produktów ogrodniczych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>, Paweł Słodkowski <Pawel.Slodkowski@zut.edu.pl>, Barbara Wójcik-Stopczyńska <Barbara.Wojcik-Stopczynska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 10 1,00,25zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,25zaliczenie
wykładyW5 35 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawową wiedzę z zakresu chemii, fizyki, biochemii, mikrobiologii i fizjologii roślin.
W-2Student zna podstawowe gatunki roślin ogrodniczych.
W-3Student ma podstawową wiedzę z zakresu fitopatologii i entomologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentom wiedzy z zakresu pozbiorczej fizjologii plonów roślin ogrodniczych.
C-2Zapoznanie studentów z metodami zbioru roślin ogrodniczych i technologiami ich przechowywania.
C-3Przekazanie studentom wiedzy z zakresu pozbiorczego traktowania plonów ogrodniczych.
C-4Zapoznanie studentów z metodami oceny jakości plonów roślinnych.
C-5Ukształtowanie w studentach umiejętności powiązania zmian jakości plonów ogrodniczych z warunkami ich przechowywania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Charakterystyka podstawowych parametrów środowiska przechowalniczego. Pomiary temperatury, wilgotności względnej, składu chemicznego, prędkości, kierunku ruchu, zapylenia i czystości mikrobiologicznej powietrza oraz natężenia oświetlenia.4
T-A-2Choroby przechowalnicze surowców roślinnych. Omówienie przyczyn i sposobów zapobiegania chorobom przechowalniczym.2
T-A-3Jakość i metody oceny jakości surowców roślinnych przeznaczonych do przechowywania. Zasady pobierania prób do badań towaroznawczych. Rodzaje norm stosowanych do oceny jakości.4
T-A-4Zachowanie się barwników roślinnych pod wpływem różnych czynników środowiska zewnętrznego.2
T-A-5Środki przedłużające trwałość przechowalniczą owoców i warzyw (metody chemiczne, fizyczne i biologiczne). Opakowania transportowe i do przechowywania surowców ogrodniczych.3
15
laboratoria
T-L-1Założenie doświadczenia przechowalniczego – przechowywanie jabłek; ocena organoleptyczna; ocena fizykochemiczna (oznaczanie zawartości suchej masy, ekstraktu, cukrów redukujących, witaminy C oraz kwasowości).5
T-L-2Zakończenie doświadczenia przechowalniczego – ocena parametrów jakościowych po przechowywaniu jabłek (ocena organoleptyczna; ocena fizykochemiczna: zawartość suchej masy, ekstraktu, cukrów redukujących, witaminy C oraz kwasowości; oznaczanie ubytków masy).5
10
wykłady
T-W-1Cele i zadania przechowalnictwa plonów roślinnych. Ogólna charakterystyka plonów ogrodniczych. Budowa organów roślinnych tworzących plony. Skład chemiczny i wartość odżywcza plonów.2
T-W-2Charakterystyka procesów biologicznych, biochemicznych, chemicznych, fizycznych i mikrobiologicznych zachodzących podczas przechowywania plonów roślinnych. Przyczyny powstawania strat przechowalniczych i ich klasyfikacja.3
T-W-3Zbiór owoców (mechaniczny, ręczny, wyznaczanie terminu zbioru owoców - dojrzałość zbiorcza).4
T-W-4Typy chłodni, budowa i wyposażenie chłodni zwykłej, KA, ULO i DCA ULO. Parametry przechowywania poszczególnych grup owoców w chłodniach.3
T-W-5Sortowanie i przygotowanie owoców do sprzedaży. Sortownice szczelinowe i kubełkowe, wywrotnice mechaniczne i wodne. Parametry uwzględniane przy sortowaniu owoców.3
T-W-6Wiadomości ogólne (podział warzyw za względu na ich trwałość przechowalniczą: warzywa trwałe, średniotrwałe i nietrwałe). Budowa i organizacja pomieszczeń typowych dla przechowywania warzyw (KA, przechowalnie rusztowe, magazyny i in.).3
T-W-7Zbiór i technologie przechowywania warzyw kapustnych, korzeniowych, rzepowatych, strączkowych, psiankowatych, dyniowatych, cebulowych, liściowych, różnych i wieloletnich.7
T-W-8Podstawowe zasady zbioru roślin ozdobnych. Metody przechowywania kwiatów i zieleni ciętej oraz roślin pojemnikowych.4
T-W-9Przechowywanie sadzonek roślin gruntowych. Zalecenia i informacje szczegółowe dotyczące zbioru i przechowywania wybranych gatunków kwiatów i zieleni ciętej.3
T-W-10Zalecenia i informacje szczegółowe dotyczące przechowywania wybranych gatunków roślin pojemnikowych.3
35

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Czytanie wskazanej literatury5
A-A-3Opracowanie wyników zadań z ćwiczeń audytoryjnych5
A-A-4Przygotowanie do kolokwium5
30
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach10
A-L-2Czytanie wskazanej literatury5
A-L-3Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych5
A-L-4Opracowanie wyników oznaczeń laboratoryjnych3
A-L-5Udział w konsultacjach związanych z przygotowaniem raportu2
A-L-6Napisanie raportu z ćwiczeń laboratoryjnych5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach35
A-W-2Czytanie wskazanej literatury15
A-W-3Przygotowanie do testu10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Rozwiązywanie zadań
M-5Pokaz
M-6Ćwiczenia laboratoryjne
M-7Metoda projektów (raport)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru
S-3Ocena podsumowująca: Raport
S-4Ocena formująca: Ocena rozwiązywanych zadań
S-5Ocena formująca: Potwierdzone zaangażowanie studenta w dyskusję
S-6Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do zajęć laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C15_W01
Student ma wiedzę z zakresu pozbiorczej fizjologii plonów ogrodniczych, warunków i sposobów ich przechowywania.
OG_1A_W04, OG_1A_W19R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05C-1, C-2, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-L-1, T-L-2, T-A-1, T-A-4, T-A-2M-1, M-2, M-3, M-5, M-4S-1, S-2, S-4, S-5
OG_1A_C15_W02
Student zna zagadnienia z zakresu przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu.
OG_1A_W19R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05C-3T-W-5, T-A-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C15_U01
Student ma umiejętność ustalania optymalnego terminu oraz sposobu zbioru produktów ogrodniczych.
OG_1A_U06R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-2
OG_1A_C15_U02
Student potrafi dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania plonów ogrodniczych.
OG_1A_U06R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-A-1M-1, M-2, M-5, M-4S-1, S-2, S-4
OG_1A_C15_U03
Student analizuje procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów ogrodniczych.
OG_1A_U08R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-4, C-5T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-3, M-5, M-6, M-7, M-4S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C15_K01
Student potrafi pracować w zespole.
OG_1A_K05R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-5T-L-1, T-L-2M-3, M-6, M-7S-3, S-5
OG_1A_C15_K02
Student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych.
OG_1A_K04R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2, C-3, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-L-1, T-L-2, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-2, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-5, M-7S-1, S-2, S-3, S-5
OG_1A_C15_K03
Student ma świadomość odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości.
OG_1A_K03R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-2, C-3, C-4, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C15_W01
Student ma wiedzę z zakresu pozbiorczej fizjologii plonów ogrodniczych, warunków i sposobów ich przechowywania.
2,0Student nie zna procesów zachodzących w czasie przechowywania plonów ogrodniczych, warunków i sposobów ich przechowywania.
3,0Student zna w stopniu podstawowym procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów ogrodniczych, warunki i sposoby ich przechowywania.
3,5Student zna w stopniu zadowalającym procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów ogrodniczych, warunki i sposoby ich przechowywania.
4,0Student zna w stopniu dobrym procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów ogrodniczych, warunki i sposoby ich przechowywania.
4,5Student zna w stopniu ponad dobrym procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów ogrodniczych, warunki i sposoby ich przechowywania.
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów ogrodniczych, warunki i sposoby ich przechowywania.
OG_1A_C15_W02
Student zna zagadnienia z zakresu przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu.
2,0Student nie zna sposobów przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu.
3,0Student zna w stopniu podstawowym sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu.
3,5Student zna w stopniu zadowalającym sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu.
4,0Student zna w stopniu dobrym sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu.
4,5Student zna w stopniu ponad dobrym sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu.
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C15_U01
Student ma umiejętność ustalania optymalnego terminu oraz sposobu zbioru produktów ogrodniczych.
2,0Student nie opanował umiejętności ustalania optymalnego terminu oraz sposobu zbioru produktów ogrodniczych.
3,0Student w stopniu podstawowym opanował umiejętność ustalania optymalnego terminu oraz sposobu zbioru produktów ogrodniczych.
3,5Student w stopniu zadowalającym opanował umiejętność ustalania optymalnego terminu oraz sposobu zbioru produktów ogrodniczych.
4,0Student w stopniu dobrym opanował umiejętność ustalania optymalnego terminu oraz sposobu zbioru produktów ogrodniczych.
4,5Student w stopniu ponad dobrym opanował umiejętność ustalania optymalnego terminu oraz sposobu zbioru produktów ogrodniczych.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym opanował umiejętność ustalania optymalnego terminu oraz sposobu zbioru produktów ogrodniczych.
OG_1A_C15_U02
Student potrafi dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania plonów ogrodniczych.
2,0Student nie potrafi dobrać odpowiednich parametrów i sposobów przechowywania plonów ogrodniczych.
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania plonów ogrodniczych.
3,5Student potrafi w stopniu zadowalającym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania plonów ogrodniczych.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania plonów ogrodniczych.
4,5Student potrafi w stopniu ponad dobrym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania plonów ogrodniczych.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania plonów ogrodniczych.
OG_1A_C15_U03
Student analizuje procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów ogrodniczych.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zinterpretować wyników swoich badań.
3,0Student w prosty sposób interpretuje wyniki swoich badań.
3,5Student w stopniu zadowalającym interpretuje wyniki swoich badań.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki swoich badań, ale dokonuje również ich analizy.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować i dyskutować o osiągniętych wynikach.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować i dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C15_K01
Student potrafi pracować w zespole.
2,0Student nie potrafi pracować w zespole.
3,0Student w stopniu bardzo ograniczonym potrafi pracować w zespole.
3,5Student w stopniu zadowalającym potrafi pracować w zespole.
4,0Student w stopniu dobrym potrafi pracować w zespole.
4,5Student w stopniu ponad dobrym potrafi pracować w zespole.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym potrafi pracować w zespole.
OG_1A_C15_K02
Student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych.
2,0Student nie ma świadomości ryzyka i nie potrafi ocenić skutków wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych.
3,0Student ma świadomość ryzyka i potrafi w stopniu podstawowym ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych.
3,5Student ma świadomość ryzyka i potrafi w stopniu zadowalającym ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych.
4,0Student ma świadomość ryzyka i potrafi w stopniu dobrym ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych.
4,5Student ma świadomość ryzyka i potrafi w stopniu ponad dobrym ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych.
5,0Student ma świadomość ryzyka i potrafi w stopniu bardzo dobrym ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych.
OG_1A_C15_K03
Student ma świadomość odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości.
2,0Student nie ma świadomości odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości.
3,0Student rozumie w stopniu podstawowym swoją odpowiedzialność za produkcję żywności wysokiej jakości.
3,5Student rozumie w stopniu zadowalającym swoją odpowiedzialność za produkcję żywności wysokiej jakości.
4,0Student rozumie w stopniu dobrym swoją odpowiedzialność za produkcję żywności wysokiej jakości.
4,5Student rozumie w stopniu ponad dobrym swoją odpowiedzialność za produkcję żywności wysokiej jakości.
5,0Student rozumie w stopniu bardzo dobrym swoją odpowiedzialność za produkcję żywności wysokiej jakości.

Literatura podstawowa

  1. Adamicki F., Czerko Z., Przechowalnictwo warzyw i ziemniaka, PWRiL, Poznań, 2002
  2. Gajewski M., Przechowalnictwo warzyw, Wydaw. SGGW, Warszawa, 2005
  3. Lange E., Ostrowski W., Przechowalnictwo owoców, PWRiL, Warszawa, 1993
  4. Rudnicki R., Nowak J., Jak przedłużyć trwałość kwiatów ciętych i roślin doniczkowych, PHU Mutual Benefit, Skierniewice, 1992

Literatura dodatkowa

  1. Grzesiuk S., Górecki R., Fizjologia plonów. Wprowadzenie do przechowalnictwa, Wydaw. ART, Olsztyn, 1994
  2. Oszmiański J., Technologia i analiza produktów z owoców i warzyw. Wybrane zagadnienia., Wydaw. AR, Wrocław, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Charakterystyka podstawowych parametrów środowiska przechowalniczego. Pomiary temperatury, wilgotności względnej, składu chemicznego, prędkości, kierunku ruchu, zapylenia i czystości mikrobiologicznej powietrza oraz natężenia oświetlenia.4
T-A-2Choroby przechowalnicze surowców roślinnych. Omówienie przyczyn i sposobów zapobiegania chorobom przechowalniczym.2
T-A-3Jakość i metody oceny jakości surowców roślinnych przeznaczonych do przechowywania. Zasady pobierania prób do badań towaroznawczych. Rodzaje norm stosowanych do oceny jakości.4
T-A-4Zachowanie się barwników roślinnych pod wpływem różnych czynników środowiska zewnętrznego.2
T-A-5Środki przedłużające trwałość przechowalniczą owoców i warzyw (metody chemiczne, fizyczne i biologiczne). Opakowania transportowe i do przechowywania surowców ogrodniczych.3
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Założenie doświadczenia przechowalniczego – przechowywanie jabłek; ocena organoleptyczna; ocena fizykochemiczna (oznaczanie zawartości suchej masy, ekstraktu, cukrów redukujących, witaminy C oraz kwasowości).5
T-L-2Zakończenie doświadczenia przechowalniczego – ocena parametrów jakościowych po przechowywaniu jabłek (ocena organoleptyczna; ocena fizykochemiczna: zawartość suchej masy, ekstraktu, cukrów redukujących, witaminy C oraz kwasowości; oznaczanie ubytków masy).5
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cele i zadania przechowalnictwa plonów roślinnych. Ogólna charakterystyka plonów ogrodniczych. Budowa organów roślinnych tworzących plony. Skład chemiczny i wartość odżywcza plonów.2
T-W-2Charakterystyka procesów biologicznych, biochemicznych, chemicznych, fizycznych i mikrobiologicznych zachodzących podczas przechowywania plonów roślinnych. Przyczyny powstawania strat przechowalniczych i ich klasyfikacja.3
T-W-3Zbiór owoców (mechaniczny, ręczny, wyznaczanie terminu zbioru owoców - dojrzałość zbiorcza).4
T-W-4Typy chłodni, budowa i wyposażenie chłodni zwykłej, KA, ULO i DCA ULO. Parametry przechowywania poszczególnych grup owoców w chłodniach.3
T-W-5Sortowanie i przygotowanie owoców do sprzedaży. Sortownice szczelinowe i kubełkowe, wywrotnice mechaniczne i wodne. Parametry uwzględniane przy sortowaniu owoców.3
T-W-6Wiadomości ogólne (podział warzyw za względu na ich trwałość przechowalniczą: warzywa trwałe, średniotrwałe i nietrwałe). Budowa i organizacja pomieszczeń typowych dla przechowywania warzyw (KA, przechowalnie rusztowe, magazyny i in.).3
T-W-7Zbiór i technologie przechowywania warzyw kapustnych, korzeniowych, rzepowatych, strączkowych, psiankowatych, dyniowatych, cebulowych, liściowych, różnych i wieloletnich.7
T-W-8Podstawowe zasady zbioru roślin ozdobnych. Metody przechowywania kwiatów i zieleni ciętej oraz roślin pojemnikowych.4
T-W-9Przechowywanie sadzonek roślin gruntowych. Zalecenia i informacje szczegółowe dotyczące zbioru i przechowywania wybranych gatunków kwiatów i zieleni ciętej.3
T-W-10Zalecenia i informacje szczegółowe dotyczące przechowywania wybranych gatunków roślin pojemnikowych.3
35

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Czytanie wskazanej literatury5
A-A-3Opracowanie wyników zadań z ćwiczeń audytoryjnych5
A-A-4Przygotowanie do kolokwium5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach10
A-L-2Czytanie wskazanej literatury5
A-L-3Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych5
A-L-4Opracowanie wyników oznaczeń laboratoryjnych3
A-L-5Udział w konsultacjach związanych z przygotowaniem raportu2
A-L-6Napisanie raportu z ćwiczeń laboratoryjnych5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach35
A-W-2Czytanie wskazanej literatury15
A-W-3Przygotowanie do testu10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C15_W01Student ma wiedzę z zakresu pozbiorczej fizjologii plonów ogrodniczych, warunków i sposobów ich przechowywania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W04student ma wiedzę w zakresie fizjologii roślin ogrodniczych, obejmującą mechanizmy regulacji procesów życiowych roślin, gospodarkę wodną i mineralną roślin, transport i dystrybucję związków mineralnych i organicznych w roślinach oraz ich wpływ na plonowanie
OG_1A_W19student ma wiedzę w zakresie technologii przechowywania i przetwarzania produktów ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom wiedzy z zakresu pozbiorczej fizjologii plonów roślin ogrodniczych.
C-2Zapoznanie studentów z metodami zbioru roślin ogrodniczych i technologiami ich przechowywania.
C-5Ukształtowanie w studentach umiejętności powiązania zmian jakości plonów ogrodniczych z warunkami ich przechowywania.
Treści programoweT-W-1Cele i zadania przechowalnictwa plonów roślinnych. Ogólna charakterystyka plonów ogrodniczych. Budowa organów roślinnych tworzących plony. Skład chemiczny i wartość odżywcza plonów.
T-W-2Charakterystyka procesów biologicznych, biochemicznych, chemicznych, fizycznych i mikrobiologicznych zachodzących podczas przechowywania plonów roślinnych. Przyczyny powstawania strat przechowalniczych i ich klasyfikacja.
T-W-4Typy chłodni, budowa i wyposażenie chłodni zwykłej, KA, ULO i DCA ULO. Parametry przechowywania poszczególnych grup owoców w chłodniach.
T-W-6Wiadomości ogólne (podział warzyw za względu na ich trwałość przechowalniczą: warzywa trwałe, średniotrwałe i nietrwałe). Budowa i organizacja pomieszczeń typowych dla przechowywania warzyw (KA, przechowalnie rusztowe, magazyny i in.).
T-W-7Zbiór i technologie przechowywania warzyw kapustnych, korzeniowych, rzepowatych, strączkowych, psiankowatych, dyniowatych, cebulowych, liściowych, różnych i wieloletnich.
T-W-8Podstawowe zasady zbioru roślin ozdobnych. Metody przechowywania kwiatów i zieleni ciętej oraz roślin pojemnikowych.
T-W-9Przechowywanie sadzonek roślin gruntowych. Zalecenia i informacje szczegółowe dotyczące zbioru i przechowywania wybranych gatunków kwiatów i zieleni ciętej.
T-W-10Zalecenia i informacje szczegółowe dotyczące przechowywania wybranych gatunków roślin pojemnikowych.
T-L-1Założenie doświadczenia przechowalniczego – przechowywanie jabłek; ocena organoleptyczna; ocena fizykochemiczna (oznaczanie zawartości suchej masy, ekstraktu, cukrów redukujących, witaminy C oraz kwasowości).
T-L-2Zakończenie doświadczenia przechowalniczego – ocena parametrów jakościowych po przechowywaniu jabłek (ocena organoleptyczna; ocena fizykochemiczna: zawartość suchej masy, ekstraktu, cukrów redukujących, witaminy C oraz kwasowości; oznaczanie ubytków masy).
T-A-1Charakterystyka podstawowych parametrów środowiska przechowalniczego. Pomiary temperatury, wilgotności względnej, składu chemicznego, prędkości, kierunku ruchu, zapylenia i czystości mikrobiologicznej powietrza oraz natężenia oświetlenia.
T-A-4Zachowanie się barwników roślinnych pod wpływem różnych czynników środowiska zewnętrznego.
T-A-2Choroby przechowalnicze surowców roślinnych. Omówienie przyczyn i sposobów zapobiegania chorobom przechowalniczym.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-5Pokaz
M-4Rozwiązywanie zadań
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru
S-4Ocena formująca: Ocena rozwiązywanych zadań
S-5Ocena formująca: Potwierdzone zaangażowanie studenta w dyskusję
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna procesów zachodzących w czasie przechowywania plonów ogrodniczych, warunków i sposobów ich przechowywania.
3,0Student zna w stopniu podstawowym procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów ogrodniczych, warunki i sposoby ich przechowywania.
3,5Student zna w stopniu zadowalającym procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów ogrodniczych, warunki i sposoby ich przechowywania.
4,0Student zna w stopniu dobrym procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów ogrodniczych, warunki i sposoby ich przechowywania.
4,5Student zna w stopniu ponad dobrym procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów ogrodniczych, warunki i sposoby ich przechowywania.
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów ogrodniczych, warunki i sposoby ich przechowywania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C15_W02Student zna zagadnienia z zakresu przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W19student ma wiedzę w zakresie technologii przechowywania i przetwarzania produktów ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Przekazanie studentom wiedzy z zakresu pozbiorczego traktowania plonów ogrodniczych.
Treści programoweT-W-5Sortowanie i przygotowanie owoców do sprzedaży. Sortownice szczelinowe i kubełkowe, wywrotnice mechaniczne i wodne. Parametry uwzględniane przy sortowaniu owoców.
T-A-5Środki przedłużające trwałość przechowalniczą owoców i warzyw (metody chemiczne, fizyczne i biologiczne). Opakowania transportowe i do przechowywania surowców ogrodniczych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru
S-5Ocena formująca: Potwierdzone zaangażowanie studenta w dyskusję
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna sposobów przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu.
3,0Student zna w stopniu podstawowym sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu.
3,5Student zna w stopniu zadowalającym sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu.
4,0Student zna w stopniu dobrym sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu.
4,5Student zna w stopniu ponad dobrym sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu.
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C15_U01Student ma umiejętność ustalania optymalnego terminu oraz sposobu zbioru produktów ogrodniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z metodami zbioru roślin ogrodniczych i technologiami ich przechowywania.
Treści programoweT-W-3Zbiór owoców (mechaniczny, ręczny, wyznaczanie terminu zbioru owoców - dojrzałość zbiorcza).
T-W-7Zbiór i technologie przechowywania warzyw kapustnych, korzeniowych, rzepowatych, strączkowych, psiankowatych, dyniowatych, cebulowych, liściowych, różnych i wieloletnich.
T-W-8Podstawowe zasady zbioru roślin ozdobnych. Metody przechowywania kwiatów i zieleni ciętej oraz roślin pojemnikowych.
T-W-9Przechowywanie sadzonek roślin gruntowych. Zalecenia i informacje szczegółowe dotyczące zbioru i przechowywania wybranych gatunków kwiatów i zieleni ciętej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował umiejętności ustalania optymalnego terminu oraz sposobu zbioru produktów ogrodniczych.
3,0Student w stopniu podstawowym opanował umiejętność ustalania optymalnego terminu oraz sposobu zbioru produktów ogrodniczych.
3,5Student w stopniu zadowalającym opanował umiejętność ustalania optymalnego terminu oraz sposobu zbioru produktów ogrodniczych.
4,0Student w stopniu dobrym opanował umiejętność ustalania optymalnego terminu oraz sposobu zbioru produktów ogrodniczych.
4,5Student w stopniu ponad dobrym opanował umiejętność ustalania optymalnego terminu oraz sposobu zbioru produktów ogrodniczych.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym opanował umiejętność ustalania optymalnego terminu oraz sposobu zbioru produktów ogrodniczych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C15_U02Student potrafi dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania plonów ogrodniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z metodami zbioru roślin ogrodniczych i technologiami ich przechowywania.
Treści programoweT-W-4Typy chłodni, budowa i wyposażenie chłodni zwykłej, KA, ULO i DCA ULO. Parametry przechowywania poszczególnych grup owoców w chłodniach.
T-W-6Wiadomości ogólne (podział warzyw za względu na ich trwałość przechowalniczą: warzywa trwałe, średniotrwałe i nietrwałe). Budowa i organizacja pomieszczeń typowych dla przechowywania warzyw (KA, przechowalnie rusztowe, magazyny i in.).
T-W-7Zbiór i technologie przechowywania warzyw kapustnych, korzeniowych, rzepowatych, strączkowych, psiankowatych, dyniowatych, cebulowych, liściowych, różnych i wieloletnich.
T-W-8Podstawowe zasady zbioru roślin ozdobnych. Metody przechowywania kwiatów i zieleni ciętej oraz roślin pojemnikowych.
T-W-9Przechowywanie sadzonek roślin gruntowych. Zalecenia i informacje szczegółowe dotyczące zbioru i przechowywania wybranych gatunków kwiatów i zieleni ciętej.
T-W-10Zalecenia i informacje szczegółowe dotyczące przechowywania wybranych gatunków roślin pojemnikowych.
T-A-1Charakterystyka podstawowych parametrów środowiska przechowalniczego. Pomiary temperatury, wilgotności względnej, składu chemicznego, prędkości, kierunku ruchu, zapylenia i czystości mikrobiologicznej powietrza oraz natężenia oświetlenia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład problemowy
M-5Pokaz
M-4Rozwiązywanie zadań
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru
S-4Ocena formująca: Ocena rozwiązywanych zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać odpowiednich parametrów i sposobów przechowywania plonów ogrodniczych.
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania plonów ogrodniczych.
3,5Student potrafi w stopniu zadowalającym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania plonów ogrodniczych.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania plonów ogrodniczych.
4,5Student potrafi w stopniu ponad dobrym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania plonów ogrodniczych.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania plonów ogrodniczych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C15_U03Student analizuje procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów ogrodniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U08student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z metodami oceny jakości plonów roślinnych.
C-5Ukształtowanie w studentach umiejętności powiązania zmian jakości plonów ogrodniczych z warunkami ich przechowywania.
Treści programoweT-W-1Cele i zadania przechowalnictwa plonów roślinnych. Ogólna charakterystyka plonów ogrodniczych. Budowa organów roślinnych tworzących plony. Skład chemiczny i wartość odżywcza plonów.
T-W-2Charakterystyka procesów biologicznych, biochemicznych, chemicznych, fizycznych i mikrobiologicznych zachodzących podczas przechowywania plonów roślinnych. Przyczyny powstawania strat przechowalniczych i ich klasyfikacja.
T-L-1Założenie doświadczenia przechowalniczego – przechowywanie jabłek; ocena organoleptyczna; ocena fizykochemiczna (oznaczanie zawartości suchej masy, ekstraktu, cukrów redukujących, witaminy C oraz kwasowości).
T-L-2Zakończenie doświadczenia przechowalniczego – ocena parametrów jakościowych po przechowywaniu jabłek (ocena organoleptyczna; ocena fizykochemiczna: zawartość suchej masy, ekstraktu, cukrów redukujących, witaminy C oraz kwasowości; oznaczanie ubytków masy).
T-A-3Jakość i metody oceny jakości surowców roślinnych przeznaczonych do przechowywania. Zasady pobierania prób do badań towaroznawczych. Rodzaje norm stosowanych do oceny jakości.
T-A-4Zachowanie się barwników roślinnych pod wpływem różnych czynników środowiska zewnętrznego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-5Pokaz
M-6Ćwiczenia laboratoryjne
M-7Metoda projektów (raport)
M-4Rozwiązywanie zadań
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru
S-3Ocena podsumowująca: Raport
S-4Ocena formująca: Ocena rozwiązywanych zadań
S-5Ocena formująca: Potwierdzone zaangażowanie studenta w dyskusję
S-6Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zinterpretować wyników swoich badań.
3,0Student w prosty sposób interpretuje wyniki swoich badań.
3,5Student w stopniu zadowalającym interpretuje wyniki swoich badań.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki swoich badań, ale dokonuje również ich analizy.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować i dyskutować o osiągniętych wynikach.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować i dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C15_K01Student potrafi pracować w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K05student potrafi pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy oraz jako wykonawca części powierzonego zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-5Ukształtowanie w studentach umiejętności powiązania zmian jakości plonów ogrodniczych z warunkami ich przechowywania.
Treści programoweT-L-1Założenie doświadczenia przechowalniczego – przechowywanie jabłek; ocena organoleptyczna; ocena fizykochemiczna (oznaczanie zawartości suchej masy, ekstraktu, cukrów redukujących, witaminy C oraz kwasowości).
T-L-2Zakończenie doświadczenia przechowalniczego – ocena parametrów jakościowych po przechowywaniu jabłek (ocena organoleptyczna; ocena fizykochemiczna: zawartość suchej masy, ekstraktu, cukrów redukujących, witaminy C oraz kwasowości; oznaczanie ubytków masy).
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-6Ćwiczenia laboratoryjne
M-7Metoda projektów (raport)
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Raport
S-5Ocena formująca: Potwierdzone zaangażowanie studenta w dyskusję
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w zespole.
3,0Student w stopniu bardzo ograniczonym potrafi pracować w zespole.
3,5Student w stopniu zadowalającym potrafi pracować w zespole.
4,0Student w stopniu dobrym potrafi pracować w zespole.
4,5Student w stopniu ponad dobrym potrafi pracować w zespole.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym potrafi pracować w zespole.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C15_K02Student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom wiedzy z zakresu pozbiorczej fizjologii plonów roślin ogrodniczych.
C-2Zapoznanie studentów z metodami zbioru roślin ogrodniczych i technologiami ich przechowywania.
C-3Przekazanie studentom wiedzy z zakresu pozbiorczego traktowania plonów ogrodniczych.
C-5Ukształtowanie w studentach umiejętności powiązania zmian jakości plonów ogrodniczych z warunkami ich przechowywania.
Treści programoweT-W-1Cele i zadania przechowalnictwa plonów roślinnych. Ogólna charakterystyka plonów ogrodniczych. Budowa organów roślinnych tworzących plony. Skład chemiczny i wartość odżywcza plonów.
T-W-2Charakterystyka procesów biologicznych, biochemicznych, chemicznych, fizycznych i mikrobiologicznych zachodzących podczas przechowywania plonów roślinnych. Przyczyny powstawania strat przechowalniczych i ich klasyfikacja.
T-W-3Zbiór owoców (mechaniczny, ręczny, wyznaczanie terminu zbioru owoców - dojrzałość zbiorcza).
T-W-4Typy chłodni, budowa i wyposażenie chłodni zwykłej, KA, ULO i DCA ULO. Parametry przechowywania poszczególnych grup owoców w chłodniach.
T-W-5Sortowanie i przygotowanie owoców do sprzedaży. Sortownice szczelinowe i kubełkowe, wywrotnice mechaniczne i wodne. Parametry uwzględniane przy sortowaniu owoców.
T-W-7Zbiór i technologie przechowywania warzyw kapustnych, korzeniowych, rzepowatych, strączkowych, psiankowatych, dyniowatych, cebulowych, liściowych, różnych i wieloletnich.
T-W-8Podstawowe zasady zbioru roślin ozdobnych. Metody przechowywania kwiatów i zieleni ciętej oraz roślin pojemnikowych.
T-W-9Przechowywanie sadzonek roślin gruntowych. Zalecenia i informacje szczegółowe dotyczące zbioru i przechowywania wybranych gatunków kwiatów i zieleni ciętej.
T-W-10Zalecenia i informacje szczegółowe dotyczące przechowywania wybranych gatunków roślin pojemnikowych.
T-L-1Założenie doświadczenia przechowalniczego – przechowywanie jabłek; ocena organoleptyczna; ocena fizykochemiczna (oznaczanie zawartości suchej masy, ekstraktu, cukrów redukujących, witaminy C oraz kwasowości).
T-L-2Zakończenie doświadczenia przechowalniczego – ocena parametrów jakościowych po przechowywaniu jabłek (ocena organoleptyczna; ocena fizykochemiczna: zawartość suchej masy, ekstraktu, cukrów redukujących, witaminy C oraz kwasowości; oznaczanie ubytków masy).
T-A-3Jakość i metody oceny jakości surowców roślinnych przeznaczonych do przechowywania. Zasady pobierania prób do badań towaroznawczych. Rodzaje norm stosowanych do oceny jakości.
T-A-1Charakterystyka podstawowych parametrów środowiska przechowalniczego. Pomiary temperatury, wilgotności względnej, składu chemicznego, prędkości, kierunku ruchu, zapylenia i czystości mikrobiologicznej powietrza oraz natężenia oświetlenia.
T-A-4Zachowanie się barwników roślinnych pod wpływem różnych czynników środowiska zewnętrznego.
T-A-2Choroby przechowalnicze surowców roślinnych. Omówienie przyczyn i sposobów zapobiegania chorobom przechowalniczym.
T-A-5Środki przedłużające trwałość przechowalniczą owoców i warzyw (metody chemiczne, fizyczne i biologiczne). Opakowania transportowe i do przechowywania surowców ogrodniczych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-5Pokaz
M-7Metoda projektów (raport)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru
S-3Ocena podsumowująca: Raport
S-5Ocena formująca: Potwierdzone zaangażowanie studenta w dyskusję
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości ryzyka i nie potrafi ocenić skutków wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych.
3,0Student ma świadomość ryzyka i potrafi w stopniu podstawowym ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych.
3,5Student ma świadomość ryzyka i potrafi w stopniu zadowalającym ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych.
4,0Student ma świadomość ryzyka i potrafi w stopniu dobrym ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych.
4,5Student ma świadomość ryzyka i potrafi w stopniu ponad dobrym ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych.
5,0Student ma świadomość ryzyka i potrafi w stopniu bardzo dobrym ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C15_K03Student ma świadomość odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K03student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów ogrodniczych wysokiej jakości oraz jej wpływu na kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z metodami zbioru roślin ogrodniczych i technologiami ich przechowywania.
C-3Przekazanie studentom wiedzy z zakresu pozbiorczego traktowania plonów ogrodniczych.
C-4Zapoznanie studentów z metodami oceny jakości plonów roślinnych.
C-5Ukształtowanie w studentach umiejętności powiązania zmian jakości plonów ogrodniczych z warunkami ich przechowywania.
Treści programoweT-W-1Cele i zadania przechowalnictwa plonów roślinnych. Ogólna charakterystyka plonów ogrodniczych. Budowa organów roślinnych tworzących plony. Skład chemiczny i wartość odżywcza plonów.
T-W-2Charakterystyka procesów biologicznych, biochemicznych, chemicznych, fizycznych i mikrobiologicznych zachodzących podczas przechowywania plonów roślinnych. Przyczyny powstawania strat przechowalniczych i ich klasyfikacja.
T-W-3Zbiór owoców (mechaniczny, ręczny, wyznaczanie terminu zbioru owoców - dojrzałość zbiorcza).
T-W-4Typy chłodni, budowa i wyposażenie chłodni zwykłej, KA, ULO i DCA ULO. Parametry przechowywania poszczególnych grup owoców w chłodniach.
T-W-5Sortowanie i przygotowanie owoców do sprzedaży. Sortownice szczelinowe i kubełkowe, wywrotnice mechaniczne i wodne. Parametry uwzględniane przy sortowaniu owoców.
T-W-6Wiadomości ogólne (podział warzyw za względu na ich trwałość przechowalniczą: warzywa trwałe, średniotrwałe i nietrwałe). Budowa i organizacja pomieszczeń typowych dla przechowywania warzyw (KA, przechowalnie rusztowe, magazyny i in.).
T-W-7Zbiór i technologie przechowywania warzyw kapustnych, korzeniowych, rzepowatych, strączkowych, psiankowatych, dyniowatych, cebulowych, liściowych, różnych i wieloletnich.
T-A-3Jakość i metody oceny jakości surowców roślinnych przeznaczonych do przechowywania. Zasady pobierania prób do badań towaroznawczych. Rodzaje norm stosowanych do oceny jakości.
T-A-4Zachowanie się barwników roślinnych pod wpływem różnych czynników środowiska zewnętrznego.
T-A-2Choroby przechowalnicze surowców roślinnych. Omówienie przyczyn i sposobów zapobiegania chorobom przechowalniczym.
T-A-5Środki przedłużające trwałość przechowalniczą owoców i warzyw (metody chemiczne, fizyczne i biologiczne). Opakowania transportowe i do przechowywania surowców ogrodniczych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru
S-5Ocena formująca: Potwierdzone zaangażowanie studenta w dyskusję
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości.
3,0Student rozumie w stopniu podstawowym swoją odpowiedzialność za produkcję żywności wysokiej jakości.
3,5Student rozumie w stopniu zadowalającym swoją odpowiedzialność za produkcję żywności wysokiej jakości.
4,0Student rozumie w stopniu dobrym swoją odpowiedzialność za produkcję żywności wysokiej jakości.
4,5Student rozumie w stopniu ponad dobrym swoją odpowiedzialność za produkcję żywności wysokiej jakości.
5,0Student rozumie w stopniu bardzo dobrym swoją odpowiedzialność za produkcję żywności wysokiej jakości.