Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Zbiór i przechowywanie produktów ogrodniczych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zbiór i przechowywanie produktów ogrodniczych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>, Paweł Słodkowski <Pawel.Slodkowski@zut.edu.pl>, Barbara Wójcik-Stopczyńska <Barbara.Wojcik-Stopczynska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu chemii, fizyki, biochemii, mikrobiologii i fizjologii roślin. |
W-2 | Student zna podstawowe gatunki roślin ogrodniczych. |
W-3 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu fitopatologii i entomologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentom wiedzy z zakresu pozbiorczej fizjologii plonów roślin ogrodniczych. |
C-2 | Zapoznanie studentów z metodami zbioru roślin ogrodniczych i technologiami ich przechowywania. |
C-3 | Przekazanie studentom wiedzy z zakresu pozbiorczego traktowania plonów ogrodniczych. |
C-4 | Zapoznanie studentów z metodami oceny jakości plonów roślinnych. |
C-5 | Ukształtowanie w studentach umiejętności powiązania zmian jakości plonów ogrodniczych z warunkami ich przechowywania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Charakterystyka podstawowych parametrów środowiska przechowalniczego. Pomiary temperatury, wilgotności względnej, składu chemicznego, prędkości, kierunku ruchu, zapylenia i czystości mikrobiologicznej powietrza oraz natężenia oświetlenia. | 4 |
T-A-2 | Choroby przechowalnicze surowców roślinnych. Omówienie przyczyn i sposobów zapobiegania chorobom przechowalniczym. | 2 |
T-A-3 | Jakość i metody oceny jakości surowców roślinnych przeznaczonych do przechowywania. Zasady pobierania prób do badań towaroznawczych. Rodzaje norm stosowanych do oceny jakości. | 4 |
T-A-4 | Zachowanie się barwników roślinnych pod wpływem różnych czynników środowiska zewnętrznego. | 2 |
T-A-5 | Środki przedłużające trwałość przechowalniczą owoców i warzyw (metody chemiczne, fizyczne i biologiczne). Opakowania transportowe i do przechowywania surowców ogrodniczych. | 3 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Założenie doświadczenia przechowalniczego – przechowywanie jabłek; ocena organoleptyczna; ocena fizykochemiczna (oznaczanie zawartości suchej masy, ekstraktu, cukrów redukujących, witaminy C oraz kwasowości). | 5 |
T-L-2 | Zakończenie doświadczenia przechowalniczego – ocena parametrów jakościowych po przechowywaniu jabłek (ocena organoleptyczna; ocena fizykochemiczna: zawartość suchej masy, ekstraktu, cukrów redukujących, witaminy C oraz kwasowości; oznaczanie ubytków masy). | 5 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cele i zadania przechowalnictwa plonów roślinnych. Ogólna charakterystyka plonów ogrodniczych. Budowa organów roślinnych tworzących plony. Skład chemiczny i wartość odżywcza plonów. | 2 |
T-W-2 | Charakterystyka procesów biologicznych, biochemicznych, chemicznych, fizycznych i mikrobiologicznych zachodzących podczas przechowywania plonów roślinnych. Przyczyny powstawania strat przechowalniczych i ich klasyfikacja. | 3 |
T-W-3 | Zbiór owoców (mechaniczny, ręczny, wyznaczanie terminu zbioru owoców - dojrzałość zbiorcza). | 4 |
T-W-4 | Typy chłodni, budowa i wyposażenie chłodni zwykłej, KA, ULO i DCA ULO. Parametry przechowywania poszczególnych grup owoców w chłodniach. | 3 |
T-W-5 | Sortowanie i przygotowanie owoców do sprzedaży. Sortownice szczelinowe i kubełkowe, wywrotnice mechaniczne i wodne. Parametry uwzględniane przy sortowaniu owoców. | 3 |
T-W-6 | Wiadomości ogólne (podział warzyw za względu na ich trwałość przechowalniczą: warzywa trwałe, średniotrwałe i nietrwałe). Budowa i organizacja pomieszczeń typowych dla przechowywania warzyw (KA, przechowalnie rusztowe, magazyny i in.). | 3 |
T-W-7 | Zbiór i technologie przechowywania warzyw kapustnych, korzeniowych, rzepowatych, strączkowych, psiankowatych, dyniowatych, cebulowych, liściowych, różnych i wieloletnich. | 7 |
T-W-8 | Podstawowe zasady zbioru roślin ozdobnych. Metody przechowywania kwiatów i zieleni ciętej oraz roślin pojemnikowych. | 4 |
T-W-9 | Przechowywanie sadzonek roślin gruntowych. Zalecenia i informacje szczegółowe dotyczące zbioru i przechowywania wybranych gatunków kwiatów i zieleni ciętej. | 3 |
T-W-10 | Zalecenia i informacje szczegółowe dotyczące przechowywania wybranych gatunków roślin pojemnikowych. | 3 |
35 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Czytanie wskazanej literatury | 5 |
A-A-3 | Opracowanie wyników zadań z ćwiczeń audytoryjnych | 5 |
A-A-4 | Przygotowanie do kolokwium | 5 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Czytanie wskazanej literatury | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 5 |
A-L-4 | Opracowanie wyników oznaczeń laboratoryjnych | 3 |
A-L-5 | Udział w konsultacjach związanych z przygotowaniem raportu | 2 |
A-L-6 | Napisanie raportu z ćwiczeń laboratoryjnych | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 35 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do testu | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Rozwiązywanie zadań |
M-5 | Pokaz |
M-6 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-7 | Metoda projektów (raport) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru |
S-3 | Ocena podsumowująca: Raport |
S-4 | Ocena formująca: Ocena rozwiązywanych zadań |
S-5 | Ocena formująca: Potwierdzone zaangażowanie studenta w dyskusję |
S-6 | Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do zajęć laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C15_W01 Student ma wiedzę z zakresu pozbiorczej fizjologii plonów ogrodniczych, warunków i sposobów ich przechowywania. | OG_1A_W04, OG_1A_W19 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05 | C-1, C-2, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-L-1, T-L-2, T-A-1, T-A-4, T-A-2 | M-1, M-2, M-3, M-5, M-4 | S-1, S-2, S-4, S-5 |
OG_1A_C15_W02 Student zna zagadnienia z zakresu przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu. | OG_1A_W19 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05 | C-3 | T-W-5, T-A-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C15_U01 Student ma umiejętność ustalania optymalnego terminu oraz sposobu zbioru produktów ogrodniczych. | OG_1A_U06 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-2 | T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-2 |
OG_1A_C15_U02 Student potrafi dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania plonów ogrodniczych. | OG_1A_U06 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-2 | T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-A-1 | M-1, M-2, M-5, M-4 | S-1, S-2, S-4 |
OG_1A_C15_U03 Student analizuje procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów ogrodniczych. | OG_1A_U08 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-4, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-3, M-5, M-6, M-7, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C15_K01 Student potrafi pracować w zespole. | OG_1A_K05 | R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-5 | T-L-1, T-L-2 | M-3, M-6, M-7 | S-3, S-5 |
OG_1A_C15_K02 Student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych. | OG_1A_K04 | R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1, C-2, C-3, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-L-1, T-L-2, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-2, T-A-5 | M-1, M-2, M-3, M-5, M-7 | S-1, S-2, S-3, S-5 |
OG_1A_C15_K03 Student ma świadomość odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości. | OG_1A_K03 | R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01 | C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C15_W01 Student ma wiedzę z zakresu pozbiorczej fizjologii plonów ogrodniczych, warunków i sposobów ich przechowywania. | 2,0 | Student nie zna procesów zachodzących w czasie przechowywania plonów ogrodniczych, warunków i sposobów ich przechowywania. |
3,0 | Student zna w stopniu podstawowym procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów ogrodniczych, warunki i sposoby ich przechowywania. | |
3,5 | Student zna w stopniu zadowalającym procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów ogrodniczych, warunki i sposoby ich przechowywania. | |
4,0 | Student zna w stopniu dobrym procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów ogrodniczych, warunki i sposoby ich przechowywania. | |
4,5 | Student zna w stopniu ponad dobrym procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów ogrodniczych, warunki i sposoby ich przechowywania. | |
5,0 | Student zna w stopniu bardzo dobrym procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów ogrodniczych, warunki i sposoby ich przechowywania. | |
OG_1A_C15_W02 Student zna zagadnienia z zakresu przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu. | 2,0 | Student nie zna sposobów przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu. |
3,0 | Student zna w stopniu podstawowym sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu. | |
3,5 | Student zna w stopniu zadowalającym sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu. | |
4,0 | Student zna w stopniu dobrym sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu. | |
4,5 | Student zna w stopniu ponad dobrym sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu. | |
5,0 | Student zna w stopniu bardzo dobrym sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C15_U01 Student ma umiejętność ustalania optymalnego terminu oraz sposobu zbioru produktów ogrodniczych. | 2,0 | Student nie opanował umiejętności ustalania optymalnego terminu oraz sposobu zbioru produktów ogrodniczych. |
3,0 | Student w stopniu podstawowym opanował umiejętność ustalania optymalnego terminu oraz sposobu zbioru produktów ogrodniczych. | |
3,5 | Student w stopniu zadowalającym opanował umiejętność ustalania optymalnego terminu oraz sposobu zbioru produktów ogrodniczych. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym opanował umiejętność ustalania optymalnego terminu oraz sposobu zbioru produktów ogrodniczych. | |
4,5 | Student w stopniu ponad dobrym opanował umiejętność ustalania optymalnego terminu oraz sposobu zbioru produktów ogrodniczych. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym opanował umiejętność ustalania optymalnego terminu oraz sposobu zbioru produktów ogrodniczych. | |
OG_1A_C15_U02 Student potrafi dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania plonów ogrodniczych. | 2,0 | Student nie potrafi dobrać odpowiednich parametrów i sposobów przechowywania plonów ogrodniczych. |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania plonów ogrodniczych. | |
3,5 | Student potrafi w stopniu zadowalającym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania plonów ogrodniczych. | |
4,0 | Student potrafi w stopniu dobrym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania plonów ogrodniczych. | |
4,5 | Student potrafi w stopniu ponad dobrym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania plonów ogrodniczych. | |
5,0 | Student potrafi w stopniu bardzo dobrym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania plonów ogrodniczych. | |
OG_1A_C15_U03 Student analizuje procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów ogrodniczych. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zinterpretować wyników swoich badań. |
3,0 | Student w prosty sposób interpretuje wyniki swoich badań. | |
3,5 | Student w stopniu zadowalającym interpretuje wyniki swoich badań. | |
4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki swoich badań, ale dokonuje również ich analizy. | |
4,5 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować i dyskutować o osiągniętych wynikach. | |
5,0 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować i dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C15_K01 Student potrafi pracować w zespole. | 2,0 | Student nie potrafi pracować w zespole. |
3,0 | Student w stopniu bardzo ograniczonym potrafi pracować w zespole. | |
3,5 | Student w stopniu zadowalającym potrafi pracować w zespole. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym potrafi pracować w zespole. | |
4,5 | Student w stopniu ponad dobrym potrafi pracować w zespole. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym potrafi pracować w zespole. | |
OG_1A_C15_K02 Student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych. | 2,0 | Student nie ma świadomości ryzyka i nie potrafi ocenić skutków wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych. |
3,0 | Student ma świadomość ryzyka i potrafi w stopniu podstawowym ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych. | |
3,5 | Student ma świadomość ryzyka i potrafi w stopniu zadowalającym ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych. | |
4,0 | Student ma świadomość ryzyka i potrafi w stopniu dobrym ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych. | |
4,5 | Student ma świadomość ryzyka i potrafi w stopniu ponad dobrym ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych. | |
5,0 | Student ma świadomość ryzyka i potrafi w stopniu bardzo dobrym ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych. | |
OG_1A_C15_K03 Student ma świadomość odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości. | 2,0 | Student nie ma świadomości odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości. |
3,0 | Student rozumie w stopniu podstawowym swoją odpowiedzialność za produkcję żywności wysokiej jakości. | |
3,5 | Student rozumie w stopniu zadowalającym swoją odpowiedzialność za produkcję żywności wysokiej jakości. | |
4,0 | Student rozumie w stopniu dobrym swoją odpowiedzialność za produkcję żywności wysokiej jakości. | |
4,5 | Student rozumie w stopniu ponad dobrym swoją odpowiedzialność za produkcję żywności wysokiej jakości. | |
5,0 | Student rozumie w stopniu bardzo dobrym swoją odpowiedzialność za produkcję żywności wysokiej jakości. |
Literatura podstawowa
- Adamicki F., Czerko Z., Przechowalnictwo warzyw i ziemniaka, PWRiL, Poznań, 2002
- Gajewski M., Przechowalnictwo warzyw, Wydaw. SGGW, Warszawa, 2005
- Lange E., Ostrowski W., Przechowalnictwo owoców, PWRiL, Warszawa, 1993
- Rudnicki R., Nowak J., Jak przedłużyć trwałość kwiatów ciętych i roślin doniczkowych, PHU Mutual Benefit, Skierniewice, 1992
Literatura dodatkowa
- Grzesiuk S., Górecki R., Fizjologia plonów. Wprowadzenie do przechowalnictwa, Wydaw. ART, Olsztyn, 1994
- Oszmiański J., Technologia i analiza produktów z owoców i warzyw. Wybrane zagadnienia., Wydaw. AR, Wrocław, 2002