Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Projektowanie upraw warzywnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | Projektowanie upraw warzywnych i zielarskich | ||
Przedmiot | Projektowanie upraw warzywnych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Rekowska <Ewa.Rekowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Renata Dobromilska <Renata.Dobromilska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z zakresu chemii środowiska, warzywnictwa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami planowania upraw polowych i szklarniowych warzyw w produkcji wielkotowarowej i amatorskiej. |
C-2 | Nabycie przez studentów umiejętności obliczania efektów ekonomicznych projektowanych upraw warzywnych. |
C-3 | Praktyczne wykorzystanie wiedzy teoretycznej z zakresu projektowania upraw ogrodniczych do wykonania projektu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zasady planowania ogrodu warzywnego. Propozycje zagospodarowania działki z podstawowym asortymentem roślin. Koncepcja zagospodarowania działki z wykorzystaniem gatunków mało znanych. Planowanie produkcji warzywniczej w gospodarstwie wielkotowarowym. | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Kierunki produkcji warzywniczej. | 2 |
T-W-2 | Ochrona przed chorobami, szkodnikami i chwastami w uprawie warzyw na działce. Nawożenie stosowane w uprawie amatorskiej warzyw. Zasady upraw współrzędnych, żywe ściółki. Stosowanie osłon w uprawie warzyw na małych powierzchniach oraz w produkcji wielkotowarowej. | 20 |
T-W-3 | Uproszczona kalkulacja uprawy warzyw w produkcji wielkotowarowej. | 8 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach audytoryjnych | 10 |
A-A-2 | Praca własna nad projektem | 20 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 30 |
A-W-2 | Konsultacje | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zajęć i sprawdzianów. Studiowanie fachowej literatury | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy |
M-2 | Metody problemowe: metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Metody eksponujące: film, przeźrocza, prezentacja multimedialna |
M-4 | Metody praktyczne: metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian |
S-2 | Ocena podsumowująca: praca projektowa |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O09-W1_W01 Wskazuje zasady planowania upraw polowych, szklarniowych warzyw oraz ziół | OG_1A_W07, OG_1A_W16 | R1A_W02, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W07, R1A_W09 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-A-1, T-W-3 | M-4 | S-1, S-2 |
OG_1A_O09-W1_W02 Wykorzystuje wiedzę na temat zasad agrotechniki (zasady zmianowania, doboru środków produkcji, gatunków i odmian, terminy agrotechniczne) | OG_1A_W14, OG_1A_W16 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07, R1A_W09 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05 | C-1 | T-A-1, T-W-2 | M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O09-W1_U01 Dobiera właściwie zasady projektowania upraw warzyw. Łączy wiedzę teoretyczną z zakresu projektowania upraw z warunkami środowiska (klimat, gleba) | OG_1A_U08 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | T-A-1 | M-2, M-4 | S-1, S-2 |
OG_1A_O09-W1_U02 Potrafi projektować uprawy polowe i szklarniowe warzyw w skali wielkotowarowej i amatorskiej | OG_1A_U06, OG_1A_U09 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-3 | T-A-1, T-W-3 | M-2 | S-1, S-2 |
OG_1A_O09-W1_U03 Posługiwanie się wskaźnikami ekonomicznymi w ocenie efektów ekonomicznych projektowanych upraw. | OG_1A_U09 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-2 | T-W-3 | M-1, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O09-W1_K01 Zdolny do pracy w zespole projektowym. | OG_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-3 | T-A-1, T-W-3 | M-4 | S-1, S-2 |
OG_1A_O09-W1_K02 Wykazuje kreatywność i aktywność w tworzeniu koncepcji projektu. | OG_1A_K03 | R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01 | C-3 | T-A-1 | M-4 | S-1, S-2 |
OG_1A_O09-W1_K03 Ma świadomość potrzeby dokształcania się przez całe życie. | OG_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-2, C-3 | T-A-1 | M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O09-W1_W01 Wskazuje zasady planowania upraw polowych, szklarniowych warzyw oraz ziół | 2,0 | Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę w zakresie planowania upraw polowych i szklarniowych warzyw | |
3,5 | Student ma podstawową wiedzę w zakresie planowania upraw polowych i szklarniowych warzyw i potrafi ocenić skutki wynikające z nieprzestrzegania zasad racjonalnego planowania upraw | |
4,0 | Student dobrze opanował wiedzę w zakresie planowania upraw polowych i szklarniowych | |
4,5 | Student na dobrym poziomie opanował wiedze w zakresie planowania upraw warzywnych i potrafi wymienić korzyści wynikające z racjonalnych zasad planowania | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował wiedzę w zakresie planowania upraw warzywnych, zarówno na skalę amatorską, jak i wielkotowarową | |
OG_1A_O09-W1_W02 Wykorzystuje wiedzę na temat zasad agrotechniki (zasady zmianowania, doboru środków produkcji, gatunków i odmian, terminy agrotechniczne) | 2,0 | Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | Student ma podstawowa wiedzę na temat właściwych zasad agrotechniki warzyw | |
3,5 | Student wymienia i charakteryzuje podstawowe zasady zmianowania, właściwie dobiera terminy agrotechniczne uprawianych gatunków | |
4,0 | Student dobrze opanował wiedzę z zakresu agrotechniki warzyw oraz właściwych zasad zmianowania dla poszczególnych gatunków | |
4,5 | Student na dobrym poziomie opanowała wiedzę z zakresu terminów agrotechnicznych uprawy warzyw, doboru gatunków i odmian w zależności od warunków środowiska oraz przeznaczenia plonu | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu zasad zmianowania, doboru środków produkcji, gatunków i odmian oraz terminów agrotechnicznych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O09-W1_U01 Dobiera właściwie zasady projektowania upraw warzyw. Łączy wiedzę teoretyczną z zakresu projektowania upraw z warunkami środowiska (klimat, gleba) | 2,0 | Student nie opanował umiejętności w stopniu podstawowym |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym potrafi dobierać właściwe zasady projektowania upraw warzyw | |
3,5 | Student poprawnie dobiera właściwe zasady projektowania upraw warzyw | |
4,0 | Student poprawnie dobiera właściwe zasady projektowania upraw warzyw oraz łączy wiedzę teoretyczną związaną z projektowaniem z warunkami środowiska | |
4,5 | Student w dobrym stopniu opanował właściwe zasady projektowania upraw warzyw, jest w stanie samodzielnie zaproponowań odpowiednie rozwiązania uprawowe w połączeniu z konkretnymi warunkami klimatyczno-glebowymi | |
5,0 | Student samodzielnie planuje, analizuje i ocenia zadania z zakresu projektowania roślin warzywnych | |
OG_1A_O09-W1_U02 Potrafi projektować uprawy polowe i szklarniowe warzyw w skali wielkotowarowej i amatorskiej | 2,0 | Student nie opanował umiejętności z zakresu tematu w stopniu podstawowym |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym potrafi projektować uprawy polowe i szklarniowe warzyw z wykorzystaniem podstawowych gatunków | |
3,5 | Student w stopniu dostatecznym potrafi projektować uprawy polowe i szklarniowe warzyw z wykorzystaniem rozszerzonego asortymentu gatunków | |
4,0 | Student w dobrym stopniu potrafi projektować uprawy polowe i szklarniowe warzyw z wykorzystaniem rozszerzonego asortymentu gatunków | |
4,5 | Student dobrym stopniu potrafi projektować uprawy warzyw pod osłonami i na polu z wykorzystaniem pełnego asortymentu gatunków w skali amatorskiej oraz wielkotowarowej | |
5,0 | Student samodzielnie projektuje i ustala powierzchnię upraw warzyw na skalę amatorska w celu równomiernego (przez cały rok) zaopatrzenia całej rodziny w świeże warzywa. Bardzo dobrze potrafi projektować uprawy warzyw i ziół na skalę wielkotowarową | |
OG_1A_O09-W1_U03 Posługiwanie się wskaźnikami ekonomicznymi w ocenie efektów ekonomicznych projektowanych upraw. | 2,0 | Student nie opanował umiejętności w stopniu podstawowym |
3,0 | Student umie wymienić i zdefiniować podstawowe wskaźniki ekonomiczne do wyliczenia efektów ekonomicznych uprawianych gatunków warzyw | |
3,5 | Student umie wymienić i zdefiniować wszystkie wskaźniki potrzebne do wyliczenia efektów ekonomicznych uprawianych gatunków warzyw | |
4,0 | Student w dobrym stopniu opanował posługiwanie się wskaźnikami ekonomicznymi w ocenie efektów ekonomicznych projektowanych upraw | |
4,5 | Student an podstawie obliczonych wskaźników ekonomicznych samodzielnie dobiera gatunki warzyw pod kątem opłacalności upraw | |
5,0 | Student bardzo dobrze potrafi posługiwać się wskaźnikami ekonomicznymi, samodzielnie planuje gatunki pod kątem opłacalności upraw |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O09-W1_K01 Zdolny do pracy w zespole projektowym. | 2,0 | Student nie jest zdolny do pracy w zespole projektowym |
3,0 | Student w małym stopniu potrafi pracować w zespole projektowym | |
3,5 | Student potrafi pracować w zespole projektowym | |
4,0 | Student dobrze potrafi pracować w zespole projektowym | |
4,5 | Student bardzo dobrze potrafi pracować w zespole projektowym w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowe wyniki pracy | |
5,0 | Student bardzo dobrze potrafi pracować w zespole projektowym w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowe wyniki pracy oraz jako wykonawca części powierzonego zadania | |
OG_1A_O09-W1_K02 Wykazuje kreatywność i aktywność w tworzeniu koncepcji projektu. | 2,0 | Student nie wykazuje kreatywności i aktywności w tworzeniu koncepcji projektu |
3,0 | Student w małym stopniu wykazuje kreatywność i aktywność w tworzeniu koncepcji projektu | |
3,5 | Student wykazuje kreatywność i aktywność w zakresie planowania i projektowania zadań związanych z produkcją warzywniczą | |
4,0 | Student wykazuje dużą aktywność i kreatywności w tworzeniu koncepcji projektu | |
4,5 | Student wykazuje dużą aktywność i kreatywności w tworzeniu koncepcji projektu oraz potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania upraw warzywnych | |
5,0 | Student wykazuje bardzo dużą aktywność i kreatywności w tworzeniu koncepcji projektu oraz w zakresie planowania upraw warzywnych | |
OG_1A_O09-W1_K03 Ma świadomość potrzeby dokształcania się przez całe życie. | 2,0 | Student nie ma świadomości dokształcania się przez całe życie |
3,0 | Student ma małą świadomość w zakresie dokształcania się | |
3,5 | Student ma świadomość w zakresie dokształcania się przez całe życie | |
4,0 | Student ma świadomość ważności dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w warzywnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie | |
4,5 | Student ma wysoką świadomość ważności dokształcania się i samodoskonalenia oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie | |
5,0 | Student wykazuje bardzo wysoką świadomość ważności dokształcania i samodokształcania w zakresie planowania upraw warzywnych i ziół oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów |
Literatura podstawowa
- Kołota E., Orłowski M., Biesiada A., Warzywnictwo, Wydaw. WWP Wrocław, Wrocław, 2007
- Pudelski T. (red.), Uprawa warzyw pod osłonami, Wydaw. UP Poznań, Poznań, 2008
- Mika B., Zioła w ogrodzie, Multico Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Czasopisma: Hasło Ogrodnicze, Warzywa, Owoce Warz. Kwiaty, Zachodniopomorski Magazyn Rolniczy. ZODR Barzkowice, Herba Polonica, Panacea, Działkowiec
- M. Orłowski, Jak zagospodarować ogród działkowy, Tow. Wiedzy Powszechnej, Szczecin, 1983
- Floriańczyk B., Ogród Warzywny, Wydaw. KDC Warszawa, Warszawa, 2009