Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Ochrona i rekultywacja gleb:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona i rekultywacja gleb
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Rekultywacji i Chemii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Justyna Chudecka <Justyna.Chudecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 20 1,00,47egzamin
ćwiczenia audytoryjneA6 10 2,00,24zaliczenie
laboratoriaL6 20 2,00,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy wiedzy o glebach

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uświadomienie studentowi potrzeby ochrony i rekultywacji gleb
C-2Zapoznanie studenta z prawnymi podstawami ochrony i rekultywacji gleb w Polsce
C-3Nabycie przez studenta umiejętności oceny stopnia degradacji gleb
C-4Zapoznanie ze sposobami ochrony i rekultywacji gleb zdegradowanych i zdewastowanych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Problem ilościowej ochrony gleb - zmiany w użytkowaniu gruntów w Polsce na przestrzeni ostatniego półwiecza w oparciu o dane GUS. Uświadomienie potrzeby ochrony ilościowej areału gruntów użytkowanych rolniczo i leśnie2
T-A-2Metody określania potencjalnego zagrożenia gleb erozją wodną oraz stopnia zerodowania zbocza w strefie czołowomorenowej Pomorza Zachodniego2
T-A-3Ocena przydatności rolniczej i podatności gleb na erozję wodną obszaru urzeźbionego w aspekcie dobrania odpowiednich zabiegów przeciwerozyjnych lub podjęcia decyzji o wyłączeniu obszaru z użytkowania rolniczego2
T-A-4Zasady wyłączania gleb rolniczych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne. Określenie wartości gleb podlegających wyłączeniu i naliczenie należnych opłat oraz ewentualnych kar z tego tytułu. Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych4
10
laboratoria
T-L-1Charakterystyka zboczy w rzeźbie niżowej (wykreślenie profilu hipsometrycznego zbocza, obliczenie spadków, wprowadzenie informacji o morfologii gleb budujących zbocze, określenie skutków działania erozji wodnej na budowę gleb, określenie potencjalnego zagrożenia gleb erozją na wykreślonym zboczu)6
T-L-2Ocena stopnia zdegradowania gleby na podstawie jej właściwości fizycznych. Dobór zabiegów rekultywacyjnych do stwierdzonego stopnia zdegradowania2
T-L-3Ocena stopnia zdegradowania chemicznego (kwasowego) gleby na podstawie jej właściwości oraz dobór odpowiednich zabiegów rekultywacyjnych2
T-L-4Ocena stopnia zanieczyszczenia gleb metalami ciężkimi i innymi substancjami szkodliwymi w oparciu o zalecenia i uregulowania prawne. Dobór zabiegów rekultywacyjnych w oparciu o stwierdzony stopień zanieczyszczenia lub skażenia2
T-L-5Określanie stopnia zanieczyszczenia gleb miejskich metalami ciężkimi oraz dynamika wzrostu ich zawartości w kilkuletnim okresie na przykładzie gleb Plant Krakowskich2
T-L-6Określenie stopnia i klasy zabudowy technicznej gleb miejskich na przykładzie dzielnic Szczecina2
T-L-7Określanie rodzaju i stopnia degradacji oraz dewastacji terenu przez działania wydobywcze na przykładzie wykreślonego profilu geologicznego obszaru ze złożem żwiru. Ustalenie zaleceń do eksploatacji, dobór kierunku rekultywacji i określenie zakresu prac naprawczych. Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych4
20
wykłady
T-W-1Funkcje gleb w środowisku jako uzasadnienie potrzeby ich ochrony i rekultywacji. Uregulowania prawne w zakresie ochrony i rekultywacji gleb w Polsce - Ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych z dnia 3 lutego 1995 roku1
T-W-2Degradacja fizyczna gleb (zniszczenie struktury, zagęszczenie, nieodpowiednie stosunki wodno-powietrzne) - przyczyny, konsekwencje, zapobieganie, zabiegi rekultywacyjne1
T-W-3Degradacja chemiczna (kwasowa) gleb użytkowanych rolniczo oraz nadmierna alkalizacja gleb - przyczyny, skutki, zapobieganie, regulacja poziomu pH gleby2
T-W-4Erozja wodna i wietrzna jako czynniki degradujące gleby i środowisko. Przyczyny i skutki oddziaływania tych procesów. Agrotechniczne i techniczne zabiegi przeciwerozyjne3
T-W-5Metody "in situ" i "ex situ" oczyszczania gleb z substancji szkodliwych. Detoksykacja gleb zasolonych i znieczyszczonych przez metale ciężkie2
T-W-6Oczyszczanie gleb z substancji organicznych, w tym produktów ropopochodnych2
T-W-7Przesłanki, etapy i fazy rekultywacji gruntów bezglebowych2
T-W-8Rekultywacja gruntów bezglebowych po odkrywkowej eksploatacji węgla brunatnego2
T-W-9Rekultywacja gruntów bezglebowych po odkrywkowym wydobyciu kruszyw mineralnych i surowców plastycznych1
T-W-10Rekultywacja techniczna i odtworzenie gleb w obszarach składowania odpadów i prowadzenia prac budowlanych1
T-W-11Zabiegi rekultywacyjne w obszarach otworowej eksploatacji złóż siarki oraz głębinowego wydobycia rud metali (miedzi, cynku) i węgla kamiennego1
T-W-12Ochrona gleb organicznych. Przyczyny, skutki i zapobieganie procesom murszenia. Rekultywacja potorfii1
T-W-13Przekształcenia gleb w obszarach miejskich i przemysłowych. Problem degradacji mechanicznej, fizycznej i chemicznej urbano- i industrioziemów. Wpływ negatywnych przekształceń środowiska glebowego na warunki zdrowotne miast1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2Udział studenta w konsultacjach przedmiotowych10
A-A-3Samodzielne studiowanie zagadnień teoretycznych przekazanych na ćwiczeniach audytoryjnych20
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych20
60
laboratoria
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych20
A-L-2Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych laboratoryjnych20
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych20
60
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów (egzaminu)5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne i laboratoryjne)
M-5Praca w grupach
M-6Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, między innymi za aktywność i zaangażowanie studenta
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (zaliczenie ćwiczeń) oraz po ich odbyciu (egzamin) jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D08_W01
Student ma wiedzę w zakresie ochrony, degradacji i dewastacji gleb na skutek oddziaływania czynników naturalnych i antropogenicznych, zna teoretyczne podstawy rekultywacji gleb i gruntów
OS_1A_W09R1A_W03, R1A_W04, R1A_W07C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-A-1M-1, M-2, M-3, M-4, M-6S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D08_U01
W zakresie umiejętności student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę teoretyczną do oceny stopnia zdegradowania gleby, potrafi dobrać odpowiedni, tj. ekonomicznie i ekologicznie uzasadniony sposób jej rekultywacji technicznej i biologicznej
OS_1A_U09R1A_U07InzA_U04C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D08_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje również samodzielne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość powiązań, jakie istnieją między stanem gleby a jakością środowiska przyrodniczego
OS_1A_K03R1A_K03C-1, C-2, C-3, C-4T-W-13, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D08_W01
Student ma wiedzę w zakresie ochrony, degradacji i dewastacji gleb na skutek oddziaływania czynników naturalnych i antropogenicznych, zna teoretyczne podstawy rekultywacji gleb i gruntów
2,0Student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z ochroną i rekultywacją gleb
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie ochrony i rekultywacji gleb
3,5Student posiada połowiczną wiedzę w zakresie ochrony i rekultywacji gleb
4,0Student zna dobrze teoretyczne podstawy związane z ochroną i rekultywacją gleb
4,5Student ma ponad dobrą wiedzę w zakresie ochrony i rekultywacji gleb
5,0Student ma bardzo dobrą wiedzę w zakresie ochrony i rekultywacji gleb

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D08_U01
W zakresie umiejętności student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę teoretyczną do oceny stopnia zdegradowania gleby, potrafi dobrać odpowiedni, tj. ekonomicznie i ekologicznie uzasadniony sposób jej rekultywacji technicznej i biologicznej
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie oceny stopnia zdegradowania gleby i zaplanowania dla niej odpowiednich zabiegów rekultywacyjnych
3,0Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie oceny stopnia zdegradowania gleby i dobrania odpowiednich sposobów jej rekultywacji
3,5Student posiada połowiczne umiejętności w zakresie oceny stopnia zdegradowania gleby i zaplanowania dla niej odpowiednich zabiegów rekultywacyjnych
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny stopnia zdegradowania gleby i dobrania odpowiednich sposobów jej rekultywacji
4,5Student posiada ponad dobre umiejętności w zakresie oceny stopnia zdegradowania gleby i zaplanowania dla niej odpowiednich zabiegów rekultywacyjnych
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny stopnia zdegradowania gleby i dobrania odpowiednich sposobów jej rekultywacji

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D08_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje również samodzielne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość powiązań, jakie istnieją między stanem gleby a jakością środowiska przyrodniczego
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje żadnych własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma świadomości powiązań stanu gleb z jakością środowiska przyrodniczego
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się dostateczną odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma dostateczną świadomość potrzeby ochrony i rekultywacji gleb w aspekcie ochrony jakości środowiska przyrodniczego
3,5Student dość aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy, cechuje go postawa dość odpowiedzialna i sumienna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma ponad dostateczną świadomość roli ochrony i rekultywacji gleb w kształtowaniu jakości środowiska przyrodniczego
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość roli ochrony i rekultywacji gleb w kształtowaniu jakości środowiska przyrodniczego
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny za działanie własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go ponad dobra świadomość potrzeby ochrony i rekultywacji gleb w kształtowaniu jakości środowiska przyrodniczego
5,0Student bardzo aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi bardzo dobrze zorganizować pracę zespołową i zmotywować do działania innych jego członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób bardzo świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, bardzo sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, ma bardzo dobrą świadomość roli, jaką odgrywa ochrona i rekultywacja gleb w kształtowaniu jakości życia roślin, zwierząt i ludzi

Literatura podstawowa

  1. Baran S., Turski R., Degradacja, ochrona i rekultywacja gleb, Wydaw. Akademii Rolniczej w Lublinie, Lublin, 1996
  2. Maciak F., Ochrona i rekultywacja środowiska, Wydaw. SGGW, Warszawa, 2003
  3. Akt prawny, Ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych z dnia 3 lutego 1995 roku, Dz.U. 1995 Nr 16 poz. 78 [online] http://isap.sejm.gov.pl, Warszawa, 1995
  4. Akt prawny, Rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie standardów jakości gleby oraz standardów jakości ziemi z dnia 9 września 2002 roku, Dz.U. 2002 Nr 165 poz. 1359 [online] http://isap.sejm.gov.pl, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Greinert H., Greinert A., Ochrona i rekultywacja środowiska glebowego, Wydaw. Politechniki Zielonogórskiej, Zielona Góra, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Problem ilościowej ochrony gleb - zmiany w użytkowaniu gruntów w Polsce na przestrzeni ostatniego półwiecza w oparciu o dane GUS. Uświadomienie potrzeby ochrony ilościowej areału gruntów użytkowanych rolniczo i leśnie2
T-A-2Metody określania potencjalnego zagrożenia gleb erozją wodną oraz stopnia zerodowania zbocza w strefie czołowomorenowej Pomorza Zachodniego2
T-A-3Ocena przydatności rolniczej i podatności gleb na erozję wodną obszaru urzeźbionego w aspekcie dobrania odpowiednich zabiegów przeciwerozyjnych lub podjęcia decyzji o wyłączeniu obszaru z użytkowania rolniczego2
T-A-4Zasady wyłączania gleb rolniczych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne. Określenie wartości gleb podlegających wyłączeniu i naliczenie należnych opłat oraz ewentualnych kar z tego tytułu. Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych4
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Charakterystyka zboczy w rzeźbie niżowej (wykreślenie profilu hipsometrycznego zbocza, obliczenie spadków, wprowadzenie informacji o morfologii gleb budujących zbocze, określenie skutków działania erozji wodnej na budowę gleb, określenie potencjalnego zagrożenia gleb erozją na wykreślonym zboczu)6
T-L-2Ocena stopnia zdegradowania gleby na podstawie jej właściwości fizycznych. Dobór zabiegów rekultywacyjnych do stwierdzonego stopnia zdegradowania2
T-L-3Ocena stopnia zdegradowania chemicznego (kwasowego) gleby na podstawie jej właściwości oraz dobór odpowiednich zabiegów rekultywacyjnych2
T-L-4Ocena stopnia zanieczyszczenia gleb metalami ciężkimi i innymi substancjami szkodliwymi w oparciu o zalecenia i uregulowania prawne. Dobór zabiegów rekultywacyjnych w oparciu o stwierdzony stopień zanieczyszczenia lub skażenia2
T-L-5Określanie stopnia zanieczyszczenia gleb miejskich metalami ciężkimi oraz dynamika wzrostu ich zawartości w kilkuletnim okresie na przykładzie gleb Plant Krakowskich2
T-L-6Określenie stopnia i klasy zabudowy technicznej gleb miejskich na przykładzie dzielnic Szczecina2
T-L-7Określanie rodzaju i stopnia degradacji oraz dewastacji terenu przez działania wydobywcze na przykładzie wykreślonego profilu geologicznego obszaru ze złożem żwiru. Ustalenie zaleceń do eksploatacji, dobór kierunku rekultywacji i określenie zakresu prac naprawczych. Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych4
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Funkcje gleb w środowisku jako uzasadnienie potrzeby ich ochrony i rekultywacji. Uregulowania prawne w zakresie ochrony i rekultywacji gleb w Polsce - Ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych z dnia 3 lutego 1995 roku1
T-W-2Degradacja fizyczna gleb (zniszczenie struktury, zagęszczenie, nieodpowiednie stosunki wodno-powietrzne) - przyczyny, konsekwencje, zapobieganie, zabiegi rekultywacyjne1
T-W-3Degradacja chemiczna (kwasowa) gleb użytkowanych rolniczo oraz nadmierna alkalizacja gleb - przyczyny, skutki, zapobieganie, regulacja poziomu pH gleby2
T-W-4Erozja wodna i wietrzna jako czynniki degradujące gleby i środowisko. Przyczyny i skutki oddziaływania tych procesów. Agrotechniczne i techniczne zabiegi przeciwerozyjne3
T-W-5Metody "in situ" i "ex situ" oczyszczania gleb z substancji szkodliwych. Detoksykacja gleb zasolonych i znieczyszczonych przez metale ciężkie2
T-W-6Oczyszczanie gleb z substancji organicznych, w tym produktów ropopochodnych2
T-W-7Przesłanki, etapy i fazy rekultywacji gruntów bezglebowych2
T-W-8Rekultywacja gruntów bezglebowych po odkrywkowej eksploatacji węgla brunatnego2
T-W-9Rekultywacja gruntów bezglebowych po odkrywkowym wydobyciu kruszyw mineralnych i surowców plastycznych1
T-W-10Rekultywacja techniczna i odtworzenie gleb w obszarach składowania odpadów i prowadzenia prac budowlanych1
T-W-11Zabiegi rekultywacyjne w obszarach otworowej eksploatacji złóż siarki oraz głębinowego wydobycia rud metali (miedzi, cynku) i węgla kamiennego1
T-W-12Ochrona gleb organicznych. Przyczyny, skutki i zapobieganie procesom murszenia. Rekultywacja potorfii1
T-W-13Przekształcenia gleb w obszarach miejskich i przemysłowych. Problem degradacji mechanicznej, fizycznej i chemicznej urbano- i industrioziemów. Wpływ negatywnych przekształceń środowiska glebowego na warunki zdrowotne miast1
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2Udział studenta w konsultacjach przedmiotowych10
A-A-3Samodzielne studiowanie zagadnień teoretycznych przekazanych na ćwiczeniach audytoryjnych20
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych20
A-L-2Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych laboratoryjnych20
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów (egzaminu)5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D08_W01Student ma wiedzę w zakresie ochrony, degradacji i dewastacji gleb na skutek oddziaływania czynników naturalnych i antropogenicznych, zna teoretyczne podstawy rekultywacji gleb i gruntów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W09Opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie studentowi potrzeby ochrony i rekultywacji gleb
C-2Zapoznanie studenta z prawnymi podstawami ochrony i rekultywacji gleb w Polsce
C-3Nabycie przez studenta umiejętności oceny stopnia degradacji gleb
C-4Zapoznanie ze sposobami ochrony i rekultywacji gleb zdegradowanych i zdewastowanych
Treści programoweT-W-1Funkcje gleb w środowisku jako uzasadnienie potrzeby ich ochrony i rekultywacji. Uregulowania prawne w zakresie ochrony i rekultywacji gleb w Polsce - Ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych z dnia 3 lutego 1995 roku
T-W-2Degradacja fizyczna gleb (zniszczenie struktury, zagęszczenie, nieodpowiednie stosunki wodno-powietrzne) - przyczyny, konsekwencje, zapobieganie, zabiegi rekultywacyjne
T-W-3Degradacja chemiczna (kwasowa) gleb użytkowanych rolniczo oraz nadmierna alkalizacja gleb - przyczyny, skutki, zapobieganie, regulacja poziomu pH gleby
T-W-4Erozja wodna i wietrzna jako czynniki degradujące gleby i środowisko. Przyczyny i skutki oddziaływania tych procesów. Agrotechniczne i techniczne zabiegi przeciwerozyjne
T-W-5Metody "in situ" i "ex situ" oczyszczania gleb z substancji szkodliwych. Detoksykacja gleb zasolonych i znieczyszczonych przez metale ciężkie
T-W-6Oczyszczanie gleb z substancji organicznych, w tym produktów ropopochodnych
T-W-7Przesłanki, etapy i fazy rekultywacji gruntów bezglebowych
T-W-8Rekultywacja gruntów bezglebowych po odkrywkowej eksploatacji węgla brunatnego
T-W-9Rekultywacja gruntów bezglebowych po odkrywkowym wydobyciu kruszyw mineralnych i surowców plastycznych
T-W-10Rekultywacja techniczna i odtworzenie gleb w obszarach składowania odpadów i prowadzenia prac budowlanych
T-W-11Zabiegi rekultywacyjne w obszarach otworowej eksploatacji złóż siarki oraz głębinowego wydobycia rud metali (miedzi, cynku) i węgla kamiennego
T-W-12Ochrona gleb organicznych. Przyczyny, skutki i zapobieganie procesom murszenia. Rekultywacja potorfii
T-W-13Przekształcenia gleb w obszarach miejskich i przemysłowych. Problem degradacji mechanicznej, fizycznej i chemicznej urbano- i industrioziemów. Wpływ negatywnych przekształceń środowiska glebowego na warunki zdrowotne miast
T-A-1Problem ilościowej ochrony gleb - zmiany w użytkowaniu gruntów w Polsce na przestrzeni ostatniego półwiecza w oparciu o dane GUS. Uświadomienie potrzeby ochrony ilościowej areału gruntów użytkowanych rolniczo i leśnie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne i laboratoryjne)
M-6Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, między innymi za aktywność i zaangażowanie studenta
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (zaliczenie ćwiczeń) oraz po ich odbyciu (egzamin) jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z ochroną i rekultywacją gleb
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie ochrony i rekultywacji gleb
3,5Student posiada połowiczną wiedzę w zakresie ochrony i rekultywacji gleb
4,0Student zna dobrze teoretyczne podstawy związane z ochroną i rekultywacją gleb
4,5Student ma ponad dobrą wiedzę w zakresie ochrony i rekultywacji gleb
5,0Student ma bardzo dobrą wiedzę w zakresie ochrony i rekultywacji gleb
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D08_U01W zakresie umiejętności student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę teoretyczną do oceny stopnia zdegradowania gleby, potrafi dobrać odpowiedni, tj. ekonomicznie i ekologicznie uzasadniony sposób jej rekultywacji technicznej i biologicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U09Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych. Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich, potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić — zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-3Nabycie przez studenta umiejętności oceny stopnia degradacji gleb
C-4Zapoznanie ze sposobami ochrony i rekultywacji gleb zdegradowanych i zdewastowanych
Treści programoweT-A-1Problem ilościowej ochrony gleb - zmiany w użytkowaniu gruntów w Polsce na przestrzeni ostatniego półwiecza w oparciu o dane GUS. Uświadomienie potrzeby ochrony ilościowej areału gruntów użytkowanych rolniczo i leśnie
T-A-2Metody określania potencjalnego zagrożenia gleb erozją wodną oraz stopnia zerodowania zbocza w strefie czołowomorenowej Pomorza Zachodniego
T-A-3Ocena przydatności rolniczej i podatności gleb na erozję wodną obszaru urzeźbionego w aspekcie dobrania odpowiednich zabiegów przeciwerozyjnych lub podjęcia decyzji o wyłączeniu obszaru z użytkowania rolniczego
T-A-4Zasady wyłączania gleb rolniczych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne. Określenie wartości gleb podlegających wyłączeniu i naliczenie należnych opłat oraz ewentualnych kar z tego tytułu. Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
T-L-1Charakterystyka zboczy w rzeźbie niżowej (wykreślenie profilu hipsometrycznego zbocza, obliczenie spadków, wprowadzenie informacji o morfologii gleb budujących zbocze, określenie skutków działania erozji wodnej na budowę gleb, określenie potencjalnego zagrożenia gleb erozją na wykreślonym zboczu)
T-L-2Ocena stopnia zdegradowania gleby na podstawie jej właściwości fizycznych. Dobór zabiegów rekultywacyjnych do stwierdzonego stopnia zdegradowania
T-L-3Ocena stopnia zdegradowania chemicznego (kwasowego) gleby na podstawie jej właściwości oraz dobór odpowiednich zabiegów rekultywacyjnych
T-L-4Ocena stopnia zanieczyszczenia gleb metalami ciężkimi i innymi substancjami szkodliwymi w oparciu o zalecenia i uregulowania prawne. Dobór zabiegów rekultywacyjnych w oparciu o stwierdzony stopień zanieczyszczenia lub skażenia
T-L-5Określanie stopnia zanieczyszczenia gleb miejskich metalami ciężkimi oraz dynamika wzrostu ich zawartości w kilkuletnim okresie na przykładzie gleb Plant Krakowskich
T-L-6Określenie stopnia i klasy zabudowy technicznej gleb miejskich na przykładzie dzielnic Szczecina
T-L-7Określanie rodzaju i stopnia degradacji oraz dewastacji terenu przez działania wydobywcze na przykładzie wykreślonego profilu geologicznego obszaru ze złożem żwiru. Ustalenie zaleceń do eksploatacji, dobór kierunku rekultywacji i określenie zakresu prac naprawczych. Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne i laboratoryjne)
M-5Praca w grupach
M-6Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, między innymi za aktywność i zaangażowanie studenta
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (zaliczenie ćwiczeń) oraz po ich odbyciu (egzamin) jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie oceny stopnia zdegradowania gleby i zaplanowania dla niej odpowiednich zabiegów rekultywacyjnych
3,0Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie oceny stopnia zdegradowania gleby i dobrania odpowiednich sposobów jej rekultywacji
3,5Student posiada połowiczne umiejętności w zakresie oceny stopnia zdegradowania gleby i zaplanowania dla niej odpowiednich zabiegów rekultywacyjnych
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny stopnia zdegradowania gleby i dobrania odpowiednich sposobów jej rekultywacji
4,5Student posiada ponad dobre umiejętności w zakresie oceny stopnia zdegradowania gleby i zaplanowania dla niej odpowiednich zabiegów rekultywacyjnych
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny stopnia zdegradowania gleby i dobrania odpowiednich sposobów jej rekultywacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D08_K01W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje również samodzielne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość powiązań, jakie istnieją między stanem gleby a jakością środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K03Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie studentowi potrzeby ochrony i rekultywacji gleb
C-2Zapoznanie studenta z prawnymi podstawami ochrony i rekultywacji gleb w Polsce
C-3Nabycie przez studenta umiejętności oceny stopnia degradacji gleb
C-4Zapoznanie ze sposobami ochrony i rekultywacji gleb zdegradowanych i zdewastowanych
Treści programoweT-W-13Przekształcenia gleb w obszarach miejskich i przemysłowych. Problem degradacji mechanicznej, fizycznej i chemicznej urbano- i industrioziemów. Wpływ negatywnych przekształceń środowiska glebowego na warunki zdrowotne miast
T-A-1Problem ilościowej ochrony gleb - zmiany w użytkowaniu gruntów w Polsce na przestrzeni ostatniego półwiecza w oparciu o dane GUS. Uświadomienie potrzeby ochrony ilościowej areału gruntów użytkowanych rolniczo i leśnie
T-A-2Metody określania potencjalnego zagrożenia gleb erozją wodną oraz stopnia zerodowania zbocza w strefie czołowomorenowej Pomorza Zachodniego
T-A-3Ocena przydatności rolniczej i podatności gleb na erozję wodną obszaru urzeźbionego w aspekcie dobrania odpowiednich zabiegów przeciwerozyjnych lub podjęcia decyzji o wyłączeniu obszaru z użytkowania rolniczego
T-A-4Zasady wyłączania gleb rolniczych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne. Określenie wartości gleb podlegających wyłączeniu i naliczenie należnych opłat oraz ewentualnych kar z tego tytułu. Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
T-L-1Charakterystyka zboczy w rzeźbie niżowej (wykreślenie profilu hipsometrycznego zbocza, obliczenie spadków, wprowadzenie informacji o morfologii gleb budujących zbocze, określenie skutków działania erozji wodnej na budowę gleb, określenie potencjalnego zagrożenia gleb erozją na wykreślonym zboczu)
T-L-2Ocena stopnia zdegradowania gleby na podstawie jej właściwości fizycznych. Dobór zabiegów rekultywacyjnych do stwierdzonego stopnia zdegradowania
T-L-3Ocena stopnia zdegradowania chemicznego (kwasowego) gleby na podstawie jej właściwości oraz dobór odpowiednich zabiegów rekultywacyjnych
T-L-4Ocena stopnia zanieczyszczenia gleb metalami ciężkimi i innymi substancjami szkodliwymi w oparciu o zalecenia i uregulowania prawne. Dobór zabiegów rekultywacyjnych w oparciu o stwierdzony stopień zanieczyszczenia lub skażenia
T-L-5Określanie stopnia zanieczyszczenia gleb miejskich metalami ciężkimi oraz dynamika wzrostu ich zawartości w kilkuletnim okresie na przykładzie gleb Plant Krakowskich
T-L-6Określenie stopnia i klasy zabudowy technicznej gleb miejskich na przykładzie dzielnic Szczecina
T-L-7Określanie rodzaju i stopnia degradacji oraz dewastacji terenu przez działania wydobywcze na przykładzie wykreślonego profilu geologicznego obszaru ze złożem żwiru. Ustalenie zaleceń do eksploatacji, dobór kierunku rekultywacji i określenie zakresu prac naprawczych. Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne i laboratoryjne)
M-5Praca w grupach
M-6Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, między innymi za aktywność i zaangażowanie studenta
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (zaliczenie ćwiczeń) oraz po ich odbyciu (egzamin) jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje żadnych własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma świadomości powiązań stanu gleb z jakością środowiska przyrodniczego
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się dostateczną odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma dostateczną świadomość potrzeby ochrony i rekultywacji gleb w aspekcie ochrony jakości środowiska przyrodniczego
3,5Student dość aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy, cechuje go postawa dość odpowiedzialna i sumienna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma ponad dostateczną świadomość roli ochrony i rekultywacji gleb w kształtowaniu jakości środowiska przyrodniczego
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość roli ochrony i rekultywacji gleb w kształtowaniu jakości środowiska przyrodniczego
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny za działanie własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go ponad dobra świadomość potrzeby ochrony i rekultywacji gleb w kształtowaniu jakości środowiska przyrodniczego
5,0Student bardzo aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi bardzo dobrze zorganizować pracę zespołową i zmotywować do działania innych jego członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób bardzo świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, bardzo sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, ma bardzo dobrą świadomość roli, jaką odgrywa ochrona i rekultywacja gleb w kształtowaniu jakości życia roślin, zwierząt i ludzi