Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Chemia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Grażyna Jurgiel-Małecka <Grazyna.Jurgiel-Malecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Marzena Gibczyńska <Marzena.Gibczynska@zut.edu.pl>, Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 25 2,00,41zaliczenie
wykładyW1 20 3,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z chemii nieorganicznej i organicznej z zakresu szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi reakcjami i zjawiskami chemicznymi.
C-2Zapoznanie studentów z właściwościami wybranych grup związków nieorganicznych i organicznych.
C-3Nabycie przez studentów umiejętności pracy w laboratorium chemicznym w zakresie analizy jakościowej i ilościowej związków chemicznych.
C-4Nabycie przez studentów umiejętności wykonywania obliczeń chemicznych.
C-5Nabycie przez studentów umiejętności interpretacji i opracowywania wyników analiz chemicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Technika pracy w laboratorium chemicznym. Wykonywanie reakcji.3
T-L-2Elementy analizy jakościowej. Reakcje charakterystyczne wybranych kationów i anionów. Identyfikacja soli prostych.10
T-L-3Elementy analizy ilościowej. Obliczenia stechiometryczne. Acydymetria. Redoksometria. Kompleksometria.12
25
wykłady
T-W-1Budowa atomu, układ okresowy pierwiastków2
T-W-2Wiązania chemiczne. Wpływ wiązania na właściwości związku. Typy reakcji chemicznych. Kataliza chemiczna. Reakcje utlenienia i redukcji.4
T-W-3Roztwory i zjawiska zachodzące w roztworach. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów.4
T-W-4Budowa i właściwości wybranych grup związków organicznych jedno i wielofunkcyjnych: alkany, alkeny, alkiny, węglowodory aromatyczne, związki heterocykliczne, alkohole, aminy, aldehydy i ketony, kwasy karboksylowe, hydroksykwasy, aminokwasy, białka, węglowodany, tłuszcze.10
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych.25
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń.10
A-L-3Przygotowanie do sprawdzianów i kolokwiów.10
A-L-4Dokończenie w domu sprawozdań z ćwiczeń.15
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.30
A-W-3Udział w konsultacjach.5
A-W-4Czytanie wskazanej literatury.35
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Metody problemowe (rozwiązywanie zadań, omawianie wyników analiz, dyskusje).
M-3Metody praktyczne (samodzielne wykonywanie reakcji i analiz).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie samodzielnie wykonanej analizy.
S-2Ocena formująca: Kolokwium z wybranej części materiału.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B02_W01
Posiada wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzących w otoczeniu i potrafi je jakościowo i ilościowo opisać przy pomocy reakcji chemicznych i obliczeń stechiometrycznych. Zna podstawowe właściwości wybranych grup związków nieorganicznych i organicznych. Potrafi przewidzieć kierunki przemian związków chemicznych oraz ocenić wpływ tych przemian na środowisko.
OG_1A_W01R1A_W01, R1A_W03, R1A_W05InzA_W01, InzA_W02C-2, C-5, C-1T-L-3, T-W-3, T-W-1, T-W-2M-2, M-1S-4, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B02_U08
Student zna technikę pracy w laboratorium chemicznym. Samodzielnie wykonuje oznaczenia z analizy jakościowej i ilościowej (np. oznacza chemiczny skład roślin). Potrafi opracować i zinterpretować wyniki analiz chemicznych.
OG_1A_U08R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-4, C-3, C-5T-L-3, T-L-1, T-L-2M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B02_K01
Ma świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty stosowania związków chemicznych w ogrodnictwie.
OG_1A_K01R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-5T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1M-3, M-2, M-1S-3, S-4
OG_1A_B02_K05
Potrafi pracować w zespole, myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
OG_1A_K05R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-2, C-5, C-3, C-4T-L-1M-3, M-2S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_B02_W01
Posiada wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzących w otoczeniu i potrafi je jakościowo i ilościowo opisać przy pomocy reakcji chemicznych i obliczeń stechiometrycznych. Zna podstawowe właściwości wybranych grup związków nieorganicznych i organicznych. Potrafi przewidzieć kierunki przemian związków chemicznych oraz ocenić wpływ tych przemian na środowisko.
2,0Student nie ma wiedzy na temat zjawisk chemicznych zachodzących w otoczeniu, nie potrafi pisać reakcji chemicznych i wykonywać obliczeń stechiometrycznych, nie zna podstawowych właściwości wybranych grup związków nieorganicznych i organicznych.
3,0Student ma niewielką wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzących w otoczeniu, potrafi pisać proste reakcje chemiczne i wykonuje proste obliczenia stechiometryczne, zna w wąskim zakresie właściwości wybranych grup związków nieorganicznych i organicznych.
3,5Student ma ogólną wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzących w otoczeniu, potrafi pisać podstawowe reakcje chemiczne i wykonuje proste obliczenia stechiometryczne, zna w zakresie podstawowym właściwości wybranych grup związków nieorganicznych i organicznych.
4,0Student ma obszerną wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzących w otoczeniu, potrafi dobrze pisać reakcje chemiczne i wykonuje wymagane obliczenia stechiometryczne zna w wymaganym zakresie właściwości wybranych grup związków nieorganicznych i organicznych.
4,5Student ma obszerną wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzących w otoczeniu, potrafi bezbłędnie pisać reakcje chemiczne i wykonuje bezbłędnie wszelkie obliczenia stechiometryczne, zna dobrze i w szerokim zakresie właściwości wybranych grup związków nieorganicznych i organicznych.
5,0Student ma bardzo obszerną wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzących w otoczeniu, potrafi bezbłędnie pisać reakcje chemiczne i wykonuje bezbłędnie obliczenia stechiometryczne , zna bardzo dobrze i w szerokim zakresie właściwości wybranych grup związków nieorganicznych i organicznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_B02_U08
Student zna technikę pracy w laboratorium chemicznym. Samodzielnie wykonuje oznaczenia z analizy jakościowej i ilościowej (np. oznacza chemiczny skład roślin). Potrafi opracować i zinterpretować wyniki analiz chemicznych.
2,0Student nie zna techniki pracy w laboratorium chemicznym. Nie umie samodzielnie wykonać analizy. Nie potrafi opracować i zinterpretować wyników analizy.
3,0Student zna ogólnie technikę pracy w laboratorium chemicznym. Umie samodzielnie wykonać analizę, ale jest ona czasami obarczona błędami. Potrafi opracować i zinterpretować wyniki analizy, ale czasami popełnia przy tym błędy.
3,5Student zna dość dobrze technikę pracy w laboratorium chemicznym. Umie samodzielnie, na ogół dobrze wykonać analizę. Potrafi prawidłowo opracować i zinterpretować wyniki analizy.
4,0Student zna dobrze technikę pracy w laboratorium chemicznym. Umie samodzielnie i prawidłowo wykonać analizę, bardzo rzadko popełnia przy tym błędy. Potrafi prawidłowo opracować i zinterpretować wyniki analizy.
4,5Student zna bardzo dobrze technikę pracy w laboratorium chemicznym. Umie samodzielnie, bezbłędnie wykonać analizę. Potrafi prawidłowo opracować i zinterpretować wyniki analizy.
5,0Student zna bardzo dobrze technikę pracy w laboratorium chemicznym. Umie samodzielnie, bezbłędnie wykonać analizę. Potrafi prawidłowo opracować i zinterpretować wyniki analizy. Samodzielnie wyciąga wnioski.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_B02_K01
Ma świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty stosowania związków chemicznych w ogrodnictwie.
2,0Student nie ma świadomości (efekt towarzyszy najczęściej brakowi wiedzy) i całkowicie nie rozumie pozatechnicznych aspektów stosowania środków chemicznych w ogrodnictwie.
3,0Student ma niewielką świadomość (związaną z niewielką wiedzą) i tylko framentarycznie rozumie pozatechniczne aspekty stosowania środków chemicznych w ogrodnictwie.
3,5Student ma świadomość (wynikającą z opanowania podstawowej wiedzy) i ogólnie rozumie pozatechniczne aspekty stosowania środków chemicznych w ogrodnictwie.
4,0Student ma szeroko pojętą świadomość (związaną z dobrym opanowaniem wymaganej wiedzy) i bardzo dobrze rozumie pozatechniczne aspekty stosowania środków chemicznych w ogrodnictwie. Naogół prawidłowo uzasadnia swoje odpowiedzi.
4,5Student ma bardzo szeroko pojętą świadomość (związaną z bardzo dobrym opanowaniem wymaganej wiedzy) i bardzo dobrze rozumie pozatechniczne aspekty stosowania środków chemicznych w ogrodnictwie. Zawsze prawidłowo uzasadnia swoje odpowiedzi.
5,0Student ma bardzo szeroko pojętą świadomość (związaną z bardzo dobrym opanowaniem wiedzy, często wykraczającej poza ramy programu) i bardzo dobrze rozumie pozatechniczne aspekty stosowania środków chemicznych w ogrodnictwie. Zawsze prawidłowo i bardzo obszernie uzasadnia swoje odpowiedzi.
OG_1A_B02_K05
Potrafi pracować w zespole, myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
2,0Student nie potrafi pracować w zespole, swoim bezmyślnym działaniem (często wynikającym z braku wiedzy) przeszkadza w pracy innym studentom.
3,0Student pracuje w zespole, ale nie jest przedsiębiorczy, niektóre polecenia wykonuje bezmyślnie i naogół naśladuje innych studentów.
3,5Student pracuje w zespole, w pełni rozumie wykonywane polecenia, nie przeszkadza ale i nie pomaga innym studentom.
4,0Student pracuje w zespole, w pełni rozumie wykonywane polecenia, w wolnym czasie naogół pomaga innym studentom.
4,5Student pracuje w zespole w sposób twórczy. W pełni rozumie wykonywane polecenia i często wykonuje je szybciej od innych studentów. W wolnym czasie prawie zawsze pomaga innym członkom zespołu.
5,0Student pracuje w zespole w sposób przedsiębiorczy i twórczy. W pełni rozumie wykonywane polecenia i często wykonuje je szybciej od innych studentów. Wprowadza usprawnienia w wykonywanych czynnościach. W wolnym czasie zawsze pomaga innym członkom zespołu.

Literatura podstawowa

  1. LL. Jones, P.W. Atkins, Chemia ogólna, PWN, Warszawa, 2006
  2. J.D.Lee, Zwięzła chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 1997
  3. P. Mastalerz, Chemia organiczna, Wydawnictwo Chemiczne, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. A. Bielański, Chemia ogólna i nieorganiczna, PWN, Warszawa, 1982
  2. M. Homby, J. Peach, Podstawy chemii organicznej, WNT, Warszawa, 1996

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Technika pracy w laboratorium chemicznym. Wykonywanie reakcji.3
T-L-2Elementy analizy jakościowej. Reakcje charakterystyczne wybranych kationów i anionów. Identyfikacja soli prostych.10
T-L-3Elementy analizy ilościowej. Obliczenia stechiometryczne. Acydymetria. Redoksometria. Kompleksometria.12
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa atomu, układ okresowy pierwiastków2
T-W-2Wiązania chemiczne. Wpływ wiązania na właściwości związku. Typy reakcji chemicznych. Kataliza chemiczna. Reakcje utlenienia i redukcji.4
T-W-3Roztwory i zjawiska zachodzące w roztworach. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów.4
T-W-4Budowa i właściwości wybranych grup związków organicznych jedno i wielofunkcyjnych: alkany, alkeny, alkiny, węglowodory aromatyczne, związki heterocykliczne, alkohole, aminy, aldehydy i ketony, kwasy karboksylowe, hydroksykwasy, aminokwasy, białka, węglowodany, tłuszcze.10
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych.25
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń.10
A-L-3Przygotowanie do sprawdzianów i kolokwiów.10
A-L-4Dokończenie w domu sprawozdań z ćwiczeń.15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.30
A-W-3Udział w konsultacjach.5
A-W-4Czytanie wskazanej literatury.35
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B02_W01Posiada wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzących w otoczeniu i potrafi je jakościowo i ilościowo opisać przy pomocy reakcji chemicznych i obliczeń stechiometrycznych. Zna podstawowe właściwości wybranych grup związków nieorganicznych i organicznych. Potrafi przewidzieć kierunki przemian związków chemicznych oraz ocenić wpływ tych przemian na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W01student ma wiedzę w zakresie chemii i biochemii, niezbędną do zrozumienia podstawowych procesów chemicznych zachodzących w roślinach i środowisku ich życia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z właściwościami wybranych grup związków nieorganicznych i organicznych.
C-5Nabycie przez studentów umiejętności interpretacji i opracowywania wyników analiz chemicznych.
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi reakcjami i zjawiskami chemicznymi.
Treści programoweT-L-3Elementy analizy ilościowej. Obliczenia stechiometryczne. Acydymetria. Redoksometria. Kompleksometria.
T-W-3Roztwory i zjawiska zachodzące w roztworach. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów.
T-W-1Budowa atomu, układ okresowy pierwiastków
T-W-2Wiązania chemiczne. Wpływ wiązania na właściwości związku. Typy reakcji chemicznych. Kataliza chemiczna. Reakcje utlenienia i redukcji.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (rozwiązywanie zadań, omawianie wyników analiz, dyskusje).
M-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.
S-2Ocena formująca: Kolokwium z wybranej części materiału.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy na temat zjawisk chemicznych zachodzących w otoczeniu, nie potrafi pisać reakcji chemicznych i wykonywać obliczeń stechiometrycznych, nie zna podstawowych właściwości wybranych grup związków nieorganicznych i organicznych.
3,0Student ma niewielką wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzących w otoczeniu, potrafi pisać proste reakcje chemiczne i wykonuje proste obliczenia stechiometryczne, zna w wąskim zakresie właściwości wybranych grup związków nieorganicznych i organicznych.
3,5Student ma ogólną wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzących w otoczeniu, potrafi pisać podstawowe reakcje chemiczne i wykonuje proste obliczenia stechiometryczne, zna w zakresie podstawowym właściwości wybranych grup związków nieorganicznych i organicznych.
4,0Student ma obszerną wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzących w otoczeniu, potrafi dobrze pisać reakcje chemiczne i wykonuje wymagane obliczenia stechiometryczne zna w wymaganym zakresie właściwości wybranych grup związków nieorganicznych i organicznych.
4,5Student ma obszerną wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzących w otoczeniu, potrafi bezbłędnie pisać reakcje chemiczne i wykonuje bezbłędnie wszelkie obliczenia stechiometryczne, zna dobrze i w szerokim zakresie właściwości wybranych grup związków nieorganicznych i organicznych.
5,0Student ma bardzo obszerną wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzących w otoczeniu, potrafi bezbłędnie pisać reakcje chemiczne i wykonuje bezbłędnie obliczenia stechiometryczne , zna bardzo dobrze i w szerokim zakresie właściwości wybranych grup związków nieorganicznych i organicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B02_U08Student zna technikę pracy w laboratorium chemicznym. Samodzielnie wykonuje oznaczenia z analizy jakościowej i ilościowej (np. oznacza chemiczny skład roślin). Potrafi opracować i zinterpretować wyniki analiz chemicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U08student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-4Nabycie przez studentów umiejętności wykonywania obliczeń chemicznych.
C-3Nabycie przez studentów umiejętności pracy w laboratorium chemicznym w zakresie analizy jakościowej i ilościowej związków chemicznych.
C-5Nabycie przez studentów umiejętności interpretacji i opracowywania wyników analiz chemicznych.
Treści programoweT-L-3Elementy analizy ilościowej. Obliczenia stechiometryczne. Acydymetria. Redoksometria. Kompleksometria.
T-L-1Technika pracy w laboratorium chemicznym. Wykonywanie reakcji.
T-L-2Elementy analizy jakościowej. Reakcje charakterystyczne wybranych kationów i anionów. Identyfikacja soli prostych.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne (samodzielne wykonywanie reakcji i analiz).
M-2Metody problemowe (rozwiązywanie zadań, omawianie wyników analiz, dyskusje).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie samodzielnie wykonanej analizy.
S-2Ocena formująca: Kolokwium z wybranej części materiału.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna techniki pracy w laboratorium chemicznym. Nie umie samodzielnie wykonać analizy. Nie potrafi opracować i zinterpretować wyników analizy.
3,0Student zna ogólnie technikę pracy w laboratorium chemicznym. Umie samodzielnie wykonać analizę, ale jest ona czasami obarczona błędami. Potrafi opracować i zinterpretować wyniki analizy, ale czasami popełnia przy tym błędy.
3,5Student zna dość dobrze technikę pracy w laboratorium chemicznym. Umie samodzielnie, na ogół dobrze wykonać analizę. Potrafi prawidłowo opracować i zinterpretować wyniki analizy.
4,0Student zna dobrze technikę pracy w laboratorium chemicznym. Umie samodzielnie i prawidłowo wykonać analizę, bardzo rzadko popełnia przy tym błędy. Potrafi prawidłowo opracować i zinterpretować wyniki analizy.
4,5Student zna bardzo dobrze technikę pracy w laboratorium chemicznym. Umie samodzielnie, bezbłędnie wykonać analizę. Potrafi prawidłowo opracować i zinterpretować wyniki analizy.
5,0Student zna bardzo dobrze technikę pracy w laboratorium chemicznym. Umie samodzielnie, bezbłędnie wykonać analizę. Potrafi prawidłowo opracować i zinterpretować wyniki analizy. Samodzielnie wyciąga wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B02_K01Ma świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty stosowania związków chemicznych w ogrodnictwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-5Nabycie przez studentów umiejętności interpretacji i opracowywania wyników analiz chemicznych.
Treści programoweT-W-2Wiązania chemiczne. Wpływ wiązania na właściwości związku. Typy reakcji chemicznych. Kataliza chemiczna. Reakcje utlenienia i redukcji.
T-W-4Budowa i właściwości wybranych grup związków organicznych jedno i wielofunkcyjnych: alkany, alkeny, alkiny, węglowodory aromatyczne, związki heterocykliczne, alkohole, aminy, aldehydy i ketony, kwasy karboksylowe, hydroksykwasy, aminokwasy, białka, węglowodany, tłuszcze.
T-W-3Roztwory i zjawiska zachodzące w roztworach. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów.
T-W-1Budowa atomu, układ okresowy pierwiastków
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne (samodzielne wykonywanie reakcji i analiz).
M-2Metody problemowe (rozwiązywanie zadań, omawianie wyników analiz, dyskusje).
M-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości (efekt towarzyszy najczęściej brakowi wiedzy) i całkowicie nie rozumie pozatechnicznych aspektów stosowania środków chemicznych w ogrodnictwie.
3,0Student ma niewielką świadomość (związaną z niewielką wiedzą) i tylko framentarycznie rozumie pozatechniczne aspekty stosowania środków chemicznych w ogrodnictwie.
3,5Student ma świadomość (wynikającą z opanowania podstawowej wiedzy) i ogólnie rozumie pozatechniczne aspekty stosowania środków chemicznych w ogrodnictwie.
4,0Student ma szeroko pojętą świadomość (związaną z dobrym opanowaniem wymaganej wiedzy) i bardzo dobrze rozumie pozatechniczne aspekty stosowania środków chemicznych w ogrodnictwie. Naogół prawidłowo uzasadnia swoje odpowiedzi.
4,5Student ma bardzo szeroko pojętą świadomość (związaną z bardzo dobrym opanowaniem wymaganej wiedzy) i bardzo dobrze rozumie pozatechniczne aspekty stosowania środków chemicznych w ogrodnictwie. Zawsze prawidłowo uzasadnia swoje odpowiedzi.
5,0Student ma bardzo szeroko pojętą świadomość (związaną z bardzo dobrym opanowaniem wiedzy, często wykraczającej poza ramy programu) i bardzo dobrze rozumie pozatechniczne aspekty stosowania środków chemicznych w ogrodnictwie. Zawsze prawidłowo i bardzo obszernie uzasadnia swoje odpowiedzi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B02_K05Potrafi pracować w zespole, myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K05student potrafi pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy oraz jako wykonawca części powierzonego zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z właściwościami wybranych grup związków nieorganicznych i organicznych.
C-5Nabycie przez studentów umiejętności interpretacji i opracowywania wyników analiz chemicznych.
C-3Nabycie przez studentów umiejętności pracy w laboratorium chemicznym w zakresie analizy jakościowej i ilościowej związków chemicznych.
C-4Nabycie przez studentów umiejętności wykonywania obliczeń chemicznych.
Treści programoweT-L-1Technika pracy w laboratorium chemicznym. Wykonywanie reakcji.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne (samodzielne wykonywanie reakcji i analiz).
M-2Metody problemowe (rozwiązywanie zadań, omawianie wyników analiz, dyskusje).
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń.
S-1Ocena formująca: Zaliczenie samodzielnie wykonanej analizy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w zespole, swoim bezmyślnym działaniem (często wynikającym z braku wiedzy) przeszkadza w pracy innym studentom.
3,0Student pracuje w zespole, ale nie jest przedsiębiorczy, niektóre polecenia wykonuje bezmyślnie i naogół naśladuje innych studentów.
3,5Student pracuje w zespole, w pełni rozumie wykonywane polecenia, nie przeszkadza ale i nie pomaga innym studentom.
4,0Student pracuje w zespole, w pełni rozumie wykonywane polecenia, w wolnym czasie naogół pomaga innym studentom.
4,5Student pracuje w zespole w sposób twórczy. W pełni rozumie wykonywane polecenia i często wykonuje je szybciej od innych studentów. W wolnym czasie prawie zawsze pomaga innym członkom zespołu.
5,0Student pracuje w zespole w sposób przedsiębiorczy i twórczy. W pełni rozumie wykonywane polecenia i często wykonuje je szybciej od innych studentów. Wprowadza usprawnienia w wykonywanych czynnościach. W wolnym czasie zawsze pomaga innym członkom zespołu.