Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Systemy zarządzania niekonwencjonalnych budynków:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy zarządzania niekonwencjonalnych budynków
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Maszyn i Napędów Elektrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Zarębski <Tomasz.Zarebski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 10 1,00,56zaliczenie
projektyP7 15 2,00,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw elektrotechniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie działania obwodów elektrycznych
W-2Znajomość podstaw automatyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze specyfiką projektowania systemów zarządzania budynkiem w niekonwencjonalnych obiektach
C-2Student potrafi zaprojektować i uruchomić system zarządzania budynkiem

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Analiza wymagań wybranego obiektu3
T-P-2Dobór elementów systemu4
T-P-3Dobór urządzeń wykonawczych3
T-P-4Uruchomienie systemu3
T-P-5Testowanie systemu2
15
wykłady
T-W-1Charakterystyka niekonwencjonalnych budynków2
T-W-2Układy zasilania niekonwencjonalnych budynków4
T-W-3Systemy zarządzania budynkiem Zaliczenie wykładu4
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Przygotowanie do zajęć25
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia10
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Uzupełnianie wiedzy z literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Projekt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C32.1_W01
Student zna zasadę działania systemów zarządzania budynkiem
EL_1A_W10, EL_1A_W15, EL_1A_W18C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-P-1M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C32.1_U01
Student potrafi zaprojektować i uruchomić system zarządzania budynkiem
EL_1A_U17, EL_1A_U19C-1, C-2T-P-1, T-P-2, T-P-4M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C32.1_K01
Student potrafi pracować w grupie oraz wykazuje własną inicjatywę podczas wykonywania postawionych przed nim zadań
EL_1A_K04C-1, C-2T-P-1, T-P-2, T-P-4M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C32.1_W01
Student zna zasadę działania systemów zarządzania budynkiem
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał od pomiędzy 50% a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał od pomiędzy 61% a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał od pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał od pomiędzy 81% a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał od pomiędzy 91% a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C32.1_U01
Student potrafi zaprojektować i uruchomić system zarządzania budynkiem
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał od pomiędzy 50% a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał od pomiędzy 61% a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał od pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał od pomiędzy 81% a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał od pomiędzy 91% a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C32.1_K01
Student potrafi pracować w grupie oraz wykazuje własną inicjatywę podczas wykonywania postawionych przed nim zadań
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał między 50%-60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał między 61-70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał między 71-80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał między 81-90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał powyżej 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia

Literatura podstawowa

  1. Broel-Plater B., Układy wykorzystujące sterowniki PLC. projektowanie algorytmów sterowania, PWN, 2008
  2. Mikulik J., COSIW, Europejska Magistrala Instalacyjna. Rozproszony system sterowania, 2008
  3. Markiewicz H., Instalacje elektryczne, WNT
  4. Kaczkowska Anna, Dom pasywny, KaBe, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Strony internetowe producentów systemów automatyki budynkowej i syterowników programowalnych

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Analiza wymagań wybranego obiektu3
T-P-2Dobór elementów systemu4
T-P-3Dobór urządzeń wykonawczych3
T-P-4Uruchomienie systemu3
T-P-5Testowanie systemu2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka niekonwencjonalnych budynków2
T-W-2Układy zasilania niekonwencjonalnych budynków4
T-W-3Systemy zarządzania budynkiem Zaliczenie wykładu4
10

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Przygotowanie do zajęć25
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Uzupełnianie wiedzy z literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C32.1_W01Student zna zasadę działania systemów zarządzania budynkiem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W10Ma wiedzę niezbędną do zrozumienia działania podstawowych układów automatyki
EL_1A_W15Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie wytwarzania, akumulacji, przesyłu, dystrybucji energii elektrycznej w sieciach i systemach elektroenergetycznych
EL_1A_W18Orientuje się w obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych elektrotechniki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką projektowania systemów zarządzania budynkiem w niekonwencjonalnych obiektach
C-2Student potrafi zaprojektować i uruchomić system zarządzania budynkiem
Treści programoweT-W-1Charakterystyka niekonwencjonalnych budynków
T-W-2Układy zasilania niekonwencjonalnych budynków
T-W-3Systemy zarządzania budynkiem Zaliczenie wykładu
T-P-1Analiza wymagań wybranego obiektu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Projekt
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał od pomiędzy 50% a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał od pomiędzy 61% a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał od pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał od pomiędzy 81% a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał od pomiędzy 91% a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C32.1_U01Student potrafi zaprojektować i uruchomić system zarządzania budynkiem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U17Potrafi połączyć, zbudować, uruchomić oraz przetestować zaprojektowany układ, przekształtnik lub prostą instalację elektryczną, w tym instalację inteligentną
EL_1A_U19Potrafi zaprojektować prosty układ automatyki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką projektowania systemów zarządzania budynkiem w niekonwencjonalnych obiektach
C-2Student potrafi zaprojektować i uruchomić system zarządzania budynkiem
Treści programoweT-P-1Analiza wymagań wybranego obiektu
T-P-2Dobór elementów systemu
T-P-4Uruchomienie systemu
Metody nauczaniaM-3Projekt
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał od pomiędzy 50% a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał od pomiędzy 61% a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał od pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał od pomiędzy 81% a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał od pomiędzy 91% a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C32.1_K01Student potrafi pracować w grupie oraz wykazuje własną inicjatywę podczas wykonywania postawionych przed nim zadań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w grupie i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką projektowania systemów zarządzania budynkiem w niekonwencjonalnych obiektach
C-2Student potrafi zaprojektować i uruchomić system zarządzania budynkiem
Treści programoweT-P-1Analiza wymagań wybranego obiektu
T-P-2Dobór elementów systemu
T-P-4Uruchomienie systemu
Metody nauczaniaM-3Projekt
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał między 50%-60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał między 61-70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał między 71-80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał między 81-90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał powyżej 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia