Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Metodyka badań naukowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metodyka badań naukowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki Stosowanej
Nauczyciel odpowiedzialny Stanisław Gratkowski <Stanislaw.Gratkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Chady <Tomasz.Chady@zut.edu.pl>, Stanisław Gratkowski <Stanislaw.Gratkowski@zut.edu.pl>, Krzysztof Stawicki <Krzysztof.Stawicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka
W-2Fizyka
W-3Elektrotechnika teoretyczna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie metod badawczych, organizacji i etapów badań naukowych, rodzajów prac naukowych oraz wybranych zagadnień prawa autorskiego i patentowego
C-2Poznanie uwarunkowań etycznych i moralnych przy prowadzeniu badań naukowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Zagadnienia etyczne i moralne w badaniach naukowych. Oszustwa, pomyłki i przypadkowe odkrycia w badaniach naukowych.2
T-W-2Wynalazki, prawo patentowe i prawo autorskie.2
T-W-3Rodzaje badań naukowych. Metody badawcze. Badania statystyczne i ankietowe. Paradoksy jako źródło poszukiwań i odkryć w nauce. Przykłady: paradoks energii traconej w układzie dwóch kondensatorów (analiza porównawcza różnych modeli matematycznych – energia tracona w przewodach, energia w układzie rezonansowym, energia wypromieniowana), paradoks przyciągających się obiektów naładowanych jednoimiennymi ładunkami elektrycznymi, teoria względności „zaszyta” w klasycznych równaniach Maxwella.4
T-W-4Koncepcja nieskończoności w elektrotechnice – byt rzeczywisty, czy tylko abstrakcja fizyczna bądź matematyczna. Nieskończone sieci rezystancyjne. Nieskończone sieci impedancyjne. Nieskończoność w zagadnieniach pola elektromagnetycznego.3
T-W-5Organizacja i etapy badań naukowych. Przykładowy eksperyment – magnes opadający w rurce miedzianej. Pomiary. Analiza zjawisk fizycznych. Modele matematyczne. Rozwiązania analityczne. Modele numeryczne. Analiza możliwości wykorzystania badanego zjawiska fizycznego w technice do nieniszczącego badania materiałów. Zarówno eksperyment, jak i analiza teoretyczna wykonywane przy współudziale studentów.3
T-W-6Rodzaje prac naukowych, prace kwalifikacyjne. Zaliczenie wykładu.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie aktywności studentów w trakcie wykonywania eksperymentów i analizy zagadnień teoretycznych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa - podsumowująca aktywność studenta podczas wszystkich wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C25_W01
Ma wiedzę na temat metod badawczych, organizacji badań naukowych, zagadnień etycznych w badaniach naukowych oraz potrafi podać ogólne informacje o prawie autorskim i patentowym.
EL_1A_W20C-1T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-1M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C25_K01
Potrafi porównywać modele teoretyczne i badania eksperymentalne w zagadnieniach technicznych oraz zna wymagania stawiane przy awansach naukowych, w tym w zakresie etycznym i popularyzującym wiedzę techniczną.
EL_1A_K01, EL_1A_K06C-2T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-1M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C25_W01
Ma wiedzę na temat metod badawczych, organizacji badań naukowych, zagadnień etycznych w badaniach naukowych oraz potrafi podać ogólne informacje o prawie autorskim i patentowym.
2,0Średnia ocen z poszczególnych form poniżej 3,00.
3,0Średnia ocen z poszczególnych form min. 3,00.
3,5Średnia ocen z poszczególnych form min. 3,25.
4,0Średnia ocen z poszczególnych form min. 3,75.
4,5Średnia ocen z poszczególnych form min. 4,25.
5,0Średnia ocen z poszczególnych form min.4,75.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C25_K01
Potrafi porównywać modele teoretyczne i badania eksperymentalne w zagadnieniach technicznych oraz zna wymagania stawiane przy awansach naukowych, w tym w zakresie etycznym i popularyzującym wiedzę techniczną.
2,0Średnia ocen z poszczególnych form poniżej 3,00.
3,0Średnia ocen z poszczególnych form minimum 3,00.
3,5Średnia ocen z poszczególnych form poniżej 3,25.
4,0Średnia ocen z poszczególnych form poniżej 3,75.
4,5Średnia ocen z poszczególnych form poniżej 4,25.
5,0Średnia ocen z poszczególnych form poniżej 4,75.

Literatura podstawowa

  1. Nęcka Edward, Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2005
  2. Majkut Jan, O teorii i praktyce badań naukowych, WSOWR i A, Toruń, 1992

Literatura dodatkowa

  1. McCleary Larry, Trening mózgu, Laurum, 2008
  2. Penrose Roger, Droga do rzeczywistości, Wyczerpujący przewodnik po prawach rządzących Wszechświatem, Prószyński i S-ka, Warszawa, 2006
  3. Stewart Ian, 17 równań, które zmieniły świat, Prószyński i S-ka, Warszawa, 2013

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zagadnienia etyczne i moralne w badaniach naukowych. Oszustwa, pomyłki i przypadkowe odkrycia w badaniach naukowych.2
T-W-2Wynalazki, prawo patentowe i prawo autorskie.2
T-W-3Rodzaje badań naukowych. Metody badawcze. Badania statystyczne i ankietowe. Paradoksy jako źródło poszukiwań i odkryć w nauce. Przykłady: paradoks energii traconej w układzie dwóch kondensatorów (analiza porównawcza różnych modeli matematycznych – energia tracona w przewodach, energia w układzie rezonansowym, energia wypromieniowana), paradoks przyciągających się obiektów naładowanych jednoimiennymi ładunkami elektrycznymi, teoria względności „zaszyta” w klasycznych równaniach Maxwella.4
T-W-4Koncepcja nieskończoności w elektrotechnice – byt rzeczywisty, czy tylko abstrakcja fizyczna bądź matematyczna. Nieskończone sieci rezystancyjne. Nieskończone sieci impedancyjne. Nieskończoność w zagadnieniach pola elektromagnetycznego.3
T-W-5Organizacja i etapy badań naukowych. Przykładowy eksperyment – magnes opadający w rurce miedzianej. Pomiary. Analiza zjawisk fizycznych. Modele matematyczne. Rozwiązania analityczne. Modele numeryczne. Analiza możliwości wykorzystania badanego zjawiska fizycznego w technice do nieniszczącego badania materiałów. Zarówno eksperyment, jak i analiza teoretyczna wykonywane przy współudziale studentów.3
T-W-6Rodzaje prac naukowych, prace kwalifikacyjne. Zaliczenie wykładu.1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C25_W01Ma wiedzę na temat metod badawczych, organizacji badań naukowych, zagadnień etycznych w badaniach naukowych oraz potrafi podać ogólne informacje o prawie autorskim i patentowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W20Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w przemyśle elektrotechnicznym
Cel przedmiotuC-1Poznanie metod badawczych, organizacji i etapów badań naukowych, rodzajów prac naukowych oraz wybranych zagadnień prawa autorskiego i patentowego
Treści programoweT-W-5Organizacja i etapy badań naukowych. Przykładowy eksperyment – magnes opadający w rurce miedzianej. Pomiary. Analiza zjawisk fizycznych. Modele matematyczne. Rozwiązania analityczne. Modele numeryczne. Analiza możliwości wykorzystania badanego zjawiska fizycznego w technice do nieniszczącego badania materiałów. Zarówno eksperyment, jak i analiza teoretyczna wykonywane przy współudziale studentów.
T-W-4Koncepcja nieskończoności w elektrotechnice – byt rzeczywisty, czy tylko abstrakcja fizyczna bądź matematyczna. Nieskończone sieci rezystancyjne. Nieskończone sieci impedancyjne. Nieskończoność w zagadnieniach pola elektromagnetycznego.
T-W-6Rodzaje prac naukowych, prace kwalifikacyjne. Zaliczenie wykładu.
T-W-3Rodzaje badań naukowych. Metody badawcze. Badania statystyczne i ankietowe. Paradoksy jako źródło poszukiwań i odkryć w nauce. Przykłady: paradoks energii traconej w układzie dwóch kondensatorów (analiza porównawcza różnych modeli matematycznych – energia tracona w przewodach, energia w układzie rezonansowym, energia wypromieniowana), paradoks przyciągających się obiektów naładowanych jednoimiennymi ładunkami elektrycznymi, teoria względności „zaszyta” w klasycznych równaniach Maxwella.
T-W-2Wynalazki, prawo patentowe i prawo autorskie.
T-W-1Zagadnienia etyczne i moralne w badaniach naukowych. Oszustwa, pomyłki i przypadkowe odkrycia w badaniach naukowych.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa - podsumowująca aktywność studenta podczas wszystkich wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie aktywności studentów w trakcie wykonywania eksperymentów i analizy zagadnień teoretycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Średnia ocen z poszczególnych form poniżej 3,00.
3,0Średnia ocen z poszczególnych form min. 3,00.
3,5Średnia ocen z poszczególnych form min. 3,25.
4,0Średnia ocen z poszczególnych form min. 3,75.
4,5Średnia ocen z poszczególnych form min. 4,25.
5,0Średnia ocen z poszczególnych form min.4,75.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C25_K01Potrafi porównywać modele teoretyczne i badania eksperymentalne w zagadnieniach technicznych oraz zna wymagania stawiane przy awansach naukowych, w tym w zakresie etycznym i popularyzującym wiedzę techniczną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_K01Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się, podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
EL_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu - między innymi poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć elektryki i innych aspektów działalności inżyniera - elektryka, podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-2Poznanie uwarunkowań etycznych i moralnych przy prowadzeniu badań naukowych
Treści programoweT-W-5Organizacja i etapy badań naukowych. Przykładowy eksperyment – magnes opadający w rurce miedzianej. Pomiary. Analiza zjawisk fizycznych. Modele matematyczne. Rozwiązania analityczne. Modele numeryczne. Analiza możliwości wykorzystania badanego zjawiska fizycznego w technice do nieniszczącego badania materiałów. Zarówno eksperyment, jak i analiza teoretyczna wykonywane przy współudziale studentów.
T-W-6Rodzaje prac naukowych, prace kwalifikacyjne. Zaliczenie wykładu.
T-W-3Rodzaje badań naukowych. Metody badawcze. Badania statystyczne i ankietowe. Paradoksy jako źródło poszukiwań i odkryć w nauce. Przykłady: paradoks energii traconej w układzie dwóch kondensatorów (analiza porównawcza różnych modeli matematycznych – energia tracona w przewodach, energia w układzie rezonansowym, energia wypromieniowana), paradoks przyciągających się obiektów naładowanych jednoimiennymi ładunkami elektrycznymi, teoria względności „zaszyta” w klasycznych równaniach Maxwella.
T-W-2Wynalazki, prawo patentowe i prawo autorskie.
T-W-1Zagadnienia etyczne i moralne w badaniach naukowych. Oszustwa, pomyłki i przypadkowe odkrycia w badaniach naukowych.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa - podsumowująca aktywność studenta podczas wszystkich wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie aktywności studentów w trakcie wykonywania eksperymentów i analizy zagadnień teoretycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Średnia ocen z poszczególnych form poniżej 3,00.
3,0Średnia ocen z poszczególnych form minimum 3,00.
3,5Średnia ocen z poszczególnych form poniżej 3,25.
4,0Średnia ocen z poszczególnych form poniżej 3,75.
4,5Średnia ocen z poszczególnych form poniżej 4,25.
5,0Średnia ocen z poszczególnych form poniżej 4,75.