Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N1)
Sylabus przedmiotu Generacja rozproszona w systemie elektroenergetycznym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Generacja rozproszona w systemie elektroenergetycznym | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Wysokich Napięć i Elektroenergetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Olgierd Małyszko <Olgierd.Malyszko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw elektrotechniki |
W-2 | Znajomość podstaw elektroenergetyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student zna podstawowe źródła energii stosowane w energetyce rozproszonej. |
C-2 | Student posiada wiedzę na temat współpracy systemu elektroenergetycznego ze źródłami rozproszonymi. |
C-3 | Nabycie umiejętności pracy z literaturą oraz dokumentacją techniczną. |
C-4 | Nabycie umiejętności pracy w grupie oraz prezentowania uzyskanych rezultatów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie, omówienie i przydzielenie zadań projektowych | 2 |
T-P-2 | Projekt przyłącza elektrowni wiatrowej do sieci średniego napięcia | 2 |
T-P-3 | Dobór siłowni wiatrowych | 1 |
T-P-4 | Dobór przewodów | 2 |
T-P-5 | Dobór pozostałego osprzętu (zabezpieczenia, wyłączniki, tablica rozdzielcza, układ pomiarowy) | 2 |
T-P-6 | Wpływ przyłączenia elektrowni na warunki napięciowe w sieci elektroenergetycznej | 1 |
T-P-7 | Wpływ przyłączenia elektrowni na obciążalność torów prądowych | 1 |
T-P-8 | Wpływ przyłączenia elektrowni na warunki zwarciowe | 1 |
T-P-9 | Wpływ przyłączenia elektrowni na poziom harmonicznych w sieci elektroenergetycznej | 1 |
T-P-10 | Zaliczenie projektu | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do produkcji energii, oddziaływanie energetyki na klimat | 2 |
T-W-2 | Generacja rozproszona w systemie elektroenergetycznym | 2 |
T-W-3 | Elektrownie klasyczne w generacji rozproszonej | 1 |
T-W-4 | Elektrownie fotowoltaiczne, wiatrowe i wodne w generacji rozproszonej | 1 |
T-W-5 | Pozostałe odnawialne źródła energii w generacji rozproszonej | 1 |
T-W-6 | Wpływ generacji rozproszonej na system elektroenergetyczny | 1 |
T-W-7 | Wpływ generacji rozproszonej na strukturę sieci | 1 |
T-W-8 | Smart grid | 1 |
T-W-9 | Rola magazynów energii w energetyce rozproszonej | 1 |
T-W-10 | Wpływ źródeł rozproszonych na niezawodność dostaw energii | 1 |
T-W-11 | Ekonomika w generacji rozproszonej, koszty wytwarzania i przesyłu energii | 2 |
T-W-12 | Optymalizacja doboru źródeł rozproszonych | 2 |
T-W-13 | Przyłączanie źródeł rozproszonych do systemu elektroenergetycznego. Zaliczenie wykładu. | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Przygotowanie projektu | 50 |
65 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 18 |
A-W-2 | Uzupełnienie wiedzy z literatury | 21 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 21 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody nauczania (wykład): wykład informacyjny, wykład problemowy |
M-2 | Metody nauczania (projekt): pokaz, metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca wystawiana na podstawie zaliczenia pisemnego i rozmowy ze studentem |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca wystawiana na podstawie zaliczenia projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_C23.2_W01 Student posiada wiedzę dotyczącą podstawowych parametrów, budowy i zasady działania systemów: fotowoltaicznych, wiatrowych, wodnych itp. oraz akumulacji energii elektrycznej w kontekście energetyki rozproszonej. | EL_1A_W15, EL_1A_W18 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-1, T-W-9, T-W-8, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
EL_1A_C23.2_W02 Ma podstawową wiedzę na temat współpracy generacji rozproszonej z systemem elektroenergetycznym. | EL_1A_W15, EL_1A_W18 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-8, T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-W-7, T-W-11 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_C23.2_U01 Student potrafi dobrać jednostki wytwórcze do generacji rozproszonej w systemie elektroenergetycznym. | EL_1A_U03, EL_1A_U09, EL_1A_U20 | — | — | C-3, C-4 | T-P-10, T-P-1, T-P-3 | M-2 | S-2 |
EL_1A_C23.2_U02 Student potrafi zaprojektować przyłącze niewielkiej elektrowni do systemu elektroenergetycznego. | EL_1A_U03, EL_1A_U09, EL_1A_U20 | — | — | C-3, C-4 | T-P-10, T-P-5, T-P-2, T-P-9, T-P-7, T-P-4, T-P-6, T-P-8 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_C23.2_W01 Student posiada wiedzę dotyczącą podstawowych parametrów, budowy i zasady działania systemów: fotowoltaicznych, wiatrowych, wodnych itp. oraz akumulacji energii elektrycznej w kontekście energetyki rozproszonej. | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% punktów z zaliczenia danego efektu |
3,0 | Student uzyskał od 50% do 60% punktów z zaliczenia danego efektu | |
3,5 | Student uzyskał od 61% do 70% punktów z zaliczenia danego efektu | |
4,0 | Student uzyskał od 71% do 80% punktów z zaliczenia danego efektu | |
4,5 | Student uzyskał od 81% do 90% punktów z zaliczenia danego efektu | |
5,0 | Student uzyskał od 91% do 100% punktów z zaliczenia danego efektu | |
EL_1A_C23.2_W02 Ma podstawową wiedzę na temat współpracy generacji rozproszonej z systemem elektroenergetycznym. | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% punktów z zaliczenia danego efektu |
3,0 | Student uzyskał od 50% do 60% punktów z zaliczenia danego efektu | |
3,5 | Student uzyskał od 61% do 70% punktów z zaliczenia danego efektu | |
4,0 | Student uzyskał od 71% do 80% punktów z zaliczenia danego efektu | |
4,5 | Student uzyskał od 81% do 90% punktów z zaliczenia danego efektu | |
5,0 | Student uzyskał od 91% do 100% punktów z zaliczenia danego efektu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_C23.2_U01 Student potrafi dobrać jednostki wytwórcze do generacji rozproszonej w systemie elektroenergetycznym. | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% punktów z zaliczenia danego efektu |
3,0 | Student uzyskał od 50% do 60% punktów z zaliczenia danego efektu | |
3,5 | Student uzyskał od 61% do 70% punktów z zaliczenia danego efektu | |
4,0 | Student uzyskał od 71% do 80% punktów z zaliczenia danego efektu | |
4,5 | Student uzyskał od 81% do 90% punktów z zaliczenia danego efektu | |
5,0 | Student uzyskał od 91% do 100% punktów z zaliczenia danego efektu | |
EL_1A_C23.2_U02 Student potrafi zaprojektować przyłącze niewielkiej elektrowni do systemu elektroenergetycznego. | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% punktów z zaliczenia danego efektu |
3,0 | Student uzyskał od 50% do 60% punktów z zaliczenia danego efektu | |
3,5 | Student uzyskał od 61% do 70% punktów z zaliczenia danego efektu | |
4,0 | Student uzyskał od 71% do 80% punktów z zaliczenia danego efektu | |
4,5 | Student uzyskał od 81% do 90% punktów z zaliczenia danego efektu | |
5,0 | Student uzyskał od 91% do 100% punktów z zaliczenia danego efektu |
Literatura podstawowa
- Kacejko P., Generacja rozproszona w systemie elektroenergetycznym, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Lubelskiej, Lublin, 2004
- Paska J., Rozproszone źródła energii, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2017
- Gryszpanowicz K., Robak K., Machowski J., Analizy sieciowe w planowaniu rozwoju systemu elektroenergetycznego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2016
- Janiczek R., Przygrodzki M., Rozproszone źródła energii w systemie elektroenergetycznym, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2006
Literatura dodatkowa
- Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Warszawa, 2006
- Lubośny Z., Farmy wiatrowe w systemie elektroenergetycznym, WNT, Warszawa, 2011
- Tytko R., Odnawialne źródła energii, OWG, 2009
- Kaźmierkowski M., Matysik J., Wprowadzenie do elektroniki i energoelektroniki, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2005