Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy elektroniki cyfrowej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Teleinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy elektroniki cyfrowej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów, Sygnałów i Elektroniki
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Górecka <Joanna.Gorecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Biedka <Andrzej.Biedka@zut.edu.pl>, Witold Mickiewicz <Witold.Mickiewicz@zut.edu.pl>, Tomasz Miłosławski <Tomasz.Miloslawski@zut.edu.pl>, Jerzy Sawicki <Jerzy.Sawicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 3,00,38zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu elektroniki półprzewodników i elementów półprzewodnikowych
W-2Podstawowa wiedza z zakresu teorii obwodów elektronicznych
W-3Podstawowa wiedza z zakresu informatyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi układów cyfrowych oraz z ich charakterystykami i parametrami
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu badania parametrów i charakterystyk podstawowych układów cyfrowych
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu opisu, analizy i projektowania podstawowych układów cyfrowych z wykorzystaniem katalogów, not aplikacyjnych oraz oprogramowania do symulacji i wspomagania projektowania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych, zapoznanie studentów z zasadami pracy w laboratorium, zasadami zaliczeń, przygotowywania sprawozdań.1
T-L-2Podstawy matematycznej analizy układów cyfrowych.1
T-L-3Generowanie funkcji logicznych.2
T-L-4Projektowanie układów kombinacyjnych.2
T-L-5Badanie parametrów statycznnych i dynamicznych funktorów logicznych.2
T-L-6Badanie układów komutacyjnych.2
T-L-7Realizacja wybranych operacjii matematycznych na układach artmetycznych.2
T-L-8Badanie układów wyświetlania informacji.2
T-L-9Badanie przerzutników i ich projektowanie.2
T-L-10Badanie i projektowanie rejestrów.2
T-L-11Badanie i projektowanie liczników.2
T-L-12Badanie układów uzależnień czasowych.2
T-L-13Badanie układów transmisji sygnałów cyfrowych.2
T-L-14Wykorzystanie środowisk symulacyjnych do modelowania układów kombinacyjnych i sekwencyjnych.2
T-L-15Budowa i analiza działania wybranych układów elektroniki cyfrowej.4
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Technika analogowa a technika cyfrowa. Informacja cyfrowa.2
T-W-2Algebra Boole'a - definicja w ujeciu aksjomatycznym, prawa. Funkcje logiczne: sposoby zapisu (tablice prawdy, zapis algebraiczny - postaci kanoniczne, siatki Karnaugha), metody minimalizacji.4
T-W-3Analiza i synteza układów kombinacyjnych. Funktory logiczne. Synteza układów kombinacyjnych z zastosowaniem funktorów logicznych, multi- i demultiplekserów.2
T-W-4Przegląd, porównanie i rozwój technik realizacyjnych układów cyfrowych. Współpraca układów różnych technik realizacyjnych.2
T-W-5Systemy liczbowe, konwersja. Kody dwójkowe i dwójkowo-dziesiętne. Podstawy dwójkowych operacji arytmetycznych.3
T-W-6Cyfrowe bloki funkcjonalne (kombinacyjne). Układy uzależnień czasowych.3
T-W-7Pojęcia: automat, układ logiczny, układ cyfrowy, klasyfikacja układów cyfrowych, metody opisu działania (graf, sieć działań, tablice przejść/wyjść).4
T-W-8Analiza i synteza układów sekwencyjnych (synchronicznych i asynchronicznych) - minimalizacja liczby stanów i ich kodowanie, wyścigi i hazardy w układach asynchronicznych. Przerzutniki. Cyfrowe bloki funkcjonalne (sekwencyjne).4
T-W-9Magistrala - organizacja, adresowanie, synchronizacja. Pamięci - parametry, rodzaje dostępu do danych.2
T-W-10Moduły programowalne PLD, FPGA: klasyfikacja, rozwój, podstawowe wiadomości o językach programowania. Układy ASIC.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych30
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych20
A-L-3Wykonanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych20
A-L-4Przygotowanie do zaliczeń zajęć20
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Poszerzanie wiedzy zdobytej na wykładach o informacje z podręczników i źródeł internetowych, zgodnie ze wskazówkami prowadzącego14
A-W-3Poszerzenie wiedzy o elementach i układach scalonych cyfrowych przez studiowanie wskazanych kart katalogowych i not aplikacyjnych10
A-W-4Rozwiązywanie zadań domowych - problemowych, obliczeniowych, projektowych, przedstawionych na wykładzie6
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne wykonywane na specjalistycznych stanowiskach pomiarowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie krótkiego sprawdzianu przed ćwiczeniem laboratoryjnym
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie ocen z krótkich sprawdzianów, wykonanych sprawozdań oraz aktywności w czasie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie/egzamin z wykładu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_C06_W01
Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie podstawowych cyfrowych układów elektronicznych
TI_1A_W16, TI_1A_W17C-1T-W-6, T-W-8, T-W-10, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-9, T-W-3, T-W-5M-2, M-1, M-3S-1, S-2, S-3
TI_1A_C06_W02
Zna i rozumie zasady metod pomiaru podstawowych parametrów i charakterystyk układów cyfrowych
TI_1A_W16, TI_1A_W17, TI_1A_W18C-1T-L-9, T-L-10, T-L-15, T-L-13, T-L-12, T-L-5, T-L-11, T-W-6, T-W-8, T-W-4, T-W-3M-2, M-1, M-3S-1, S-2, S-3
TI_1A_C06_W03
Zna i rozumie metodykę i narzędzia wspomagania projektowania układów cyfrowych
TI_1A_W16, TI_1A_W18C-1T-L-3, T-W-6, T-W-8, T-W-3M-2, M-1, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_C06_U01
Potrafi dokonać analizy sygnałów cyfrowych, stosując techniki analogowe i cyfrowe oraz odpowiednie narzędzia sprzętowe i programowe
TI_1A_U01, TI_1A_U07, TI_1A_U15C-2, C-3T-L-4, T-L-7, T-W-8, T-W-1, T-W-3M-2, M-1, M-3S-1, S-2, S-3
TI_1A_C06_U02
Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami umożliwiającymi pomiar podstawowych parametrów i charakterystyk cyfrowych układów elektronicznych
TI_1A_U15C-3, C-2T-L-9, T-L-4, T-L-10, T-L-13, T-L-7, T-L-12, T-L-5, T-L-11, T-W-8, T-W-3M-2, M-1, M-3S-1, S-2
TI_1A_C06_U03
Potrafi zaplanować i przeprowadzić symulacje oraz pomiary najważniejszych charakterystyk elektrycznych cyfrowych układów elektronicznych
TI_1A_U07, TI_1A_U15C-2, C-3T-L-9, T-L-10, T-L-13, T-L-12, T-L-5, T-L-11, T-W-8, T-W-4, T-W-3M-2, M-1, M-3S-2
TI_1A_C06_U04
Potrafi sformułować specyfikację prostych cyfrowych systemów elektronicznych i telekomunikacyjnych na poziomie realizowanych funkcji w sposób zgodny ze standardami technicznymi.
TI_1A_U15C-2, C-3T-L-14, T-L-15, T-L-10, T-L-6, T-L-7, T-L-13, T-L-12, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-9, T-L-4, T-L-8, T-L-11, T-L-1M-2, M-1, M-3S-2
TI_1A_C06_U05
Potrafi stosować w zakresie podstawowym cyfrowe układy programowalne.
TI_1A_U07, TI_1A_U15C-2, C-3T-L-9, T-L-8, T-L-10, T-L-11, T-W-6, T-W-8, T-W-10, T-W-2, T-W-7, T-W-3M-2, M-1, M-3S-3
TI_1A_C06_U06
Potrafi edytować schematy ideowe prostych cyfrowych układów elektronicznych, korzystając ze specjalizowanego oprogramowania.
TI_1A_U01, TI_1A_U07C-3, C-2T-L-11, T-L-12, T-L-4, T-L-2, T-L-14, T-L-15, T-L-3, T-L-5, T-L-9, T-L-8, T-L-7, T-L-1, T-L-6, T-L-10, T-L-13M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TI_1A_C06_W01
Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie podstawowych cyfrowych układów elektronicznych
2,0
3,0Student ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie podstawowych cyfrowych układów elektronicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
TI_1A_C06_W02
Zna i rozumie zasady metod pomiaru podstawowych parametrów i charakterystyk układów cyfrowych
2,0
3,0Student zna i rozumie zasady metod pomiaru podstawowych parametrów i charakterystyk układów cyfrowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
TI_1A_C06_W03
Zna i rozumie metodykę i narzędzia wspomagania projektowania układów cyfrowych
2,0
3,0Student zna i rozumie metodykę i narzędzia wspomagania projektowania układów cyfrowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TI_1A_C06_U01
Potrafi dokonać analizy sygnałów cyfrowych, stosując techniki analogowe i cyfrowe oraz odpowiednie narzędzia sprzętowe i programowe
2,0
3,0Student potrafi dokonać analizy sygnałów cyfrowych, stosując techniki analogowe i cyfrowe oraz odpowiednie narzędzia sprzętowe i programowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
TI_1A_C06_U02
Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami umożliwiającymi pomiar podstawowych parametrów i charakterystyk cyfrowych układów elektronicznych
2,0
3,0Student potrafi posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami umożliwiającymi pomiar podstawowych parametrów i charakterystyk cyfrowych układów elektronicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
TI_1A_C06_U03
Potrafi zaplanować i przeprowadzić symulacje oraz pomiary najważniejszych charakterystyk elektrycznych cyfrowych układów elektronicznych
2,0
3,0Student potrafi zaplanować i przeprowadzić symulacje oraz pomiary najważniejszych charakterystyk elektrycznych cyfrowych układów elektronicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
TI_1A_C06_U04
Potrafi sformułować specyfikację prostych cyfrowych systemów elektronicznych i telekomunikacyjnych na poziomie realizowanych funkcji w sposób zgodny ze standardami technicznymi.
2,0
3,0Student potrafi sformułować specyfikację prostych cyfrowych systemów elektronicznych i telekomunikacyjnych na poziomie realizowanych funkcji w sposób zgodny ze standardami technicznymi.
3,5
4,0
4,5
5,0
TI_1A_C06_U05
Potrafi stosować w zakresie podstawowym cyfrowe układy programowalne.
2,0
3,0Student potrafi stosować w zakresie podstawowym cyfrowe układy programowalne.
3,5
4,0
4,5
5,0
TI_1A_C06_U06
Potrafi edytować schematy ideowe prostych cyfrowych układów elektronicznych, korzystając ze specjalizowanego oprogramowania.
2,0
3,0Student potrafi edytować schematy ideowy prostych cyfrowych układów elektronicznych, korzystając ze specjalizowanego oprogramowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Filipkowski A., Układy elektroniczne analogowe i cyfrowe, WNT, (EiT), Warszawa, 2006
  2. Kalisz J., Podstawy elektroniki cyfrowej, WKiŁ, Warszawa, 2007
  3. Pienkos J., Turczynski J., Układy scalone TTL w systemach cyfrowych, WKiŁ, Warszawa, 1986
  4. Łakomy M., Zabrodzki J., Cyfrowe układy scalone, PWN, Warszawa, 1986
  5. Majewski W., Układy logiczne, WNT, (EiT), Warszawa, 1993

Literatura dodatkowa

  1. Misiurewicz P., Podstawy techniki cyfrowej, WNT, Warszawa, 1985
  2. Głocki W., Układy cyfrowe, WSiP, Warszawa, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych, zapoznanie studentów z zasadami pracy w laboratorium, zasadami zaliczeń, przygotowywania sprawozdań.1
T-L-2Podstawy matematycznej analizy układów cyfrowych.1
T-L-3Generowanie funkcji logicznych.2
T-L-4Projektowanie układów kombinacyjnych.2
T-L-5Badanie parametrów statycznnych i dynamicznych funktorów logicznych.2
T-L-6Badanie układów komutacyjnych.2
T-L-7Realizacja wybranych operacjii matematycznych na układach artmetycznych.2
T-L-8Badanie układów wyświetlania informacji.2
T-L-9Badanie przerzutników i ich projektowanie.2
T-L-10Badanie i projektowanie rejestrów.2
T-L-11Badanie i projektowanie liczników.2
T-L-12Badanie układów uzależnień czasowych.2
T-L-13Badanie układów transmisji sygnałów cyfrowych.2
T-L-14Wykorzystanie środowisk symulacyjnych do modelowania układów kombinacyjnych i sekwencyjnych.2
T-L-15Budowa i analiza działania wybranych układów elektroniki cyfrowej.4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Technika analogowa a technika cyfrowa. Informacja cyfrowa.2
T-W-2Algebra Boole'a - definicja w ujeciu aksjomatycznym, prawa. Funkcje logiczne: sposoby zapisu (tablice prawdy, zapis algebraiczny - postaci kanoniczne, siatki Karnaugha), metody minimalizacji.4
T-W-3Analiza i synteza układów kombinacyjnych. Funktory logiczne. Synteza układów kombinacyjnych z zastosowaniem funktorów logicznych, multi- i demultiplekserów.2
T-W-4Przegląd, porównanie i rozwój technik realizacyjnych układów cyfrowych. Współpraca układów różnych technik realizacyjnych.2
T-W-5Systemy liczbowe, konwersja. Kody dwójkowe i dwójkowo-dziesiętne. Podstawy dwójkowych operacji arytmetycznych.3
T-W-6Cyfrowe bloki funkcjonalne (kombinacyjne). Układy uzależnień czasowych.3
T-W-7Pojęcia: automat, układ logiczny, układ cyfrowy, klasyfikacja układów cyfrowych, metody opisu działania (graf, sieć działań, tablice przejść/wyjść).4
T-W-8Analiza i synteza układów sekwencyjnych (synchronicznych i asynchronicznych) - minimalizacja liczby stanów i ich kodowanie, wyścigi i hazardy w układach asynchronicznych. Przerzutniki. Cyfrowe bloki funkcjonalne (sekwencyjne).4
T-W-9Magistrala - organizacja, adresowanie, synchronizacja. Pamięci - parametry, rodzaje dostępu do danych.2
T-W-10Moduły programowalne PLD, FPGA: klasyfikacja, rozwój, podstawowe wiadomości o językach programowania. Układy ASIC.4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych30
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych20
A-L-3Wykonanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych20
A-L-4Przygotowanie do zaliczeń zajęć20
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Poszerzanie wiedzy zdobytej na wykładach o informacje z podręczników i źródeł internetowych, zgodnie ze wskazówkami prowadzącego14
A-W-3Poszerzenie wiedzy o elementach i układach scalonych cyfrowych przez studiowanie wskazanych kart katalogowych i not aplikacyjnych10
A-W-4Rozwiązywanie zadań domowych - problemowych, obliczeniowych, projektowych, przedstawionych na wykładzie6
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTI_1A_C06_W01Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie podstawowych cyfrowych układów elektronicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_W16Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu elektroniki, w tym elementów optoelektronicznych, programowalnych i rekonfigurowalnych układów scalonych, systemów mikroprocesorowych w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania elektronicznych urządzeń wykorzystywanych w systemach transmisji i przetwarzania danych.
TI_1A_W17Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie teorii obwodów elektrycznych, teorii sygnałów i metod ich przetwarzania.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi układów cyfrowych oraz z ich charakterystykami i parametrami
Treści programoweT-W-6Cyfrowe bloki funkcjonalne (kombinacyjne). Układy uzależnień czasowych.
T-W-8Analiza i synteza układów sekwencyjnych (synchronicznych i asynchronicznych) - minimalizacja liczby stanów i ich kodowanie, wyścigi i hazardy w układach asynchronicznych. Przerzutniki. Cyfrowe bloki funkcjonalne (sekwencyjne).
T-W-10Moduły programowalne PLD, FPGA: klasyfikacja, rozwój, podstawowe wiadomości o językach programowania. Układy ASIC.
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Technika analogowa a technika cyfrowa. Informacja cyfrowa.
T-W-4Przegląd, porównanie i rozwój technik realizacyjnych układów cyfrowych. Współpraca układów różnych technik realizacyjnych.
T-W-2Algebra Boole'a - definicja w ujeciu aksjomatycznym, prawa. Funkcje logiczne: sposoby zapisu (tablice prawdy, zapis algebraiczny - postaci kanoniczne, siatki Karnaugha), metody minimalizacji.
T-W-7Pojęcia: automat, układ logiczny, układ cyfrowy, klasyfikacja układów cyfrowych, metody opisu działania (graf, sieć działań, tablice przejść/wyjść).
T-W-9Magistrala - organizacja, adresowanie, synchronizacja. Pamięci - parametry, rodzaje dostępu do danych.
T-W-3Analiza i synteza układów kombinacyjnych. Funktory logiczne. Synteza układów kombinacyjnych z zastosowaniem funktorów logicznych, multi- i demultiplekserów.
T-W-5Systemy liczbowe, konwersja. Kody dwójkowe i dwójkowo-dziesiętne. Podstawy dwójkowych operacji arytmetycznych.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne wykonywane na specjalistycznych stanowiskach pomiarowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie krótkiego sprawdzianu przed ćwiczeniem laboratoryjnym
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie ocen z krótkich sprawdzianów, wykonanych sprawozdań oraz aktywności w czasie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie/egzamin z wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie podstawowych cyfrowych układów elektronicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTI_1A_C06_W02Zna i rozumie zasady metod pomiaru podstawowych parametrów i charakterystyk układów cyfrowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_W16Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu elektroniki, w tym elementów optoelektronicznych, programowalnych i rekonfigurowalnych układów scalonych, systemów mikroprocesorowych w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania elektronicznych urządzeń wykorzystywanych w systemach transmisji i przetwarzania danych.
TI_1A_W17Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie teorii obwodów elektrycznych, teorii sygnałów i metod ich przetwarzania.
TI_1A_W18Ma podstawową wiedzę w zakresie diagnostyki i urządzeń sieci teleinformatycznych oraz telemetrii; zna metody obliczeniowe i narzędzia informatyczne niezbędne do analizy wyników eksperymentu.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi układów cyfrowych oraz z ich charakterystykami i parametrami
Treści programoweT-L-9Badanie przerzutników i ich projektowanie.
T-L-10Badanie i projektowanie rejestrów.
T-L-15Budowa i analiza działania wybranych układów elektroniki cyfrowej.
T-L-13Badanie układów transmisji sygnałów cyfrowych.
T-L-12Badanie układów uzależnień czasowych.
T-L-5Badanie parametrów statycznnych i dynamicznych funktorów logicznych.
T-L-11Badanie i projektowanie liczników.
T-W-6Cyfrowe bloki funkcjonalne (kombinacyjne). Układy uzależnień czasowych.
T-W-8Analiza i synteza układów sekwencyjnych (synchronicznych i asynchronicznych) - minimalizacja liczby stanów i ich kodowanie, wyścigi i hazardy w układach asynchronicznych. Przerzutniki. Cyfrowe bloki funkcjonalne (sekwencyjne).
T-W-4Przegląd, porównanie i rozwój technik realizacyjnych układów cyfrowych. Współpraca układów różnych technik realizacyjnych.
T-W-3Analiza i synteza układów kombinacyjnych. Funktory logiczne. Synteza układów kombinacyjnych z zastosowaniem funktorów logicznych, multi- i demultiplekserów.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne wykonywane na specjalistycznych stanowiskach pomiarowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie krótkiego sprawdzianu przed ćwiczeniem laboratoryjnym
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie ocen z krótkich sprawdzianów, wykonanych sprawozdań oraz aktywności w czasie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie/egzamin z wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie zasady metod pomiaru podstawowych parametrów i charakterystyk układów cyfrowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTI_1A_C06_W03Zna i rozumie metodykę i narzędzia wspomagania projektowania układów cyfrowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_W16Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu elektroniki, w tym elementów optoelektronicznych, programowalnych i rekonfigurowalnych układów scalonych, systemów mikroprocesorowych w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania elektronicznych urządzeń wykorzystywanych w systemach transmisji i przetwarzania danych.
TI_1A_W18Ma podstawową wiedzę w zakresie diagnostyki i urządzeń sieci teleinformatycznych oraz telemetrii; zna metody obliczeniowe i narzędzia informatyczne niezbędne do analizy wyników eksperymentu.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi układów cyfrowych oraz z ich charakterystykami i parametrami
Treści programoweT-L-3Generowanie funkcji logicznych.
T-W-6Cyfrowe bloki funkcjonalne (kombinacyjne). Układy uzależnień czasowych.
T-W-8Analiza i synteza układów sekwencyjnych (synchronicznych i asynchronicznych) - minimalizacja liczby stanów i ich kodowanie, wyścigi i hazardy w układach asynchronicznych. Przerzutniki. Cyfrowe bloki funkcjonalne (sekwencyjne).
T-W-3Analiza i synteza układów kombinacyjnych. Funktory logiczne. Synteza układów kombinacyjnych z zastosowaniem funktorów logicznych, multi- i demultiplekserów.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne wykonywane na specjalistycznych stanowiskach pomiarowych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie ocen z krótkich sprawdzianów, wykonanych sprawozdań oraz aktywności w czasie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie/egzamin z wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie metodykę i narzędzia wspomagania projektowania układów cyfrowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTI_1A_C06_U01Potrafi dokonać analizy sygnałów cyfrowych, stosując techniki analogowe i cyfrowe oraz odpowiednie narzędzia sprzętowe i programowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_U01Wykorzystuje wiedzę matematyczną i stosuje odpowiednie narzędzia informatyczne do: - opisu, analizy i syntezy algorytmów przetwarzania sygnałów, - opisu, analizy i syntezy algorytmów szyfrowania i kompresji danych, - opisu i analizy i modeli ruchu w sieciach teleinformatycznych, - opisu, analizy i syntezy podstawowych obwodów elektrycznych i elektronicznych.
TI_1A_U07Potrafi zastosować w praktyce wiedzę z zakresu inżynierii oprogramowania oraz dobre praktyki programistyczne stosując wybrane narzędzia i środowiska deweloperskie.
TI_1A_U15Potrafi dokonać analizy i syntezy sygnałów oraz prostych systemów przetwarzania sygnałów, w szczególności cyfrowych, stosując odpowiednie narzędzia sprzętowe i programowe.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu badania parametrów i charakterystyk podstawowych układów cyfrowych
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu opisu, analizy i projektowania podstawowych układów cyfrowych z wykorzystaniem katalogów, not aplikacyjnych oraz oprogramowania do symulacji i wspomagania projektowania
Treści programoweT-L-4Projektowanie układów kombinacyjnych.
T-L-7Realizacja wybranych operacjii matematycznych na układach artmetycznych.
T-W-8Analiza i synteza układów sekwencyjnych (synchronicznych i asynchronicznych) - minimalizacja liczby stanów i ich kodowanie, wyścigi i hazardy w układach asynchronicznych. Przerzutniki. Cyfrowe bloki funkcjonalne (sekwencyjne).
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Technika analogowa a technika cyfrowa. Informacja cyfrowa.
T-W-3Analiza i synteza układów kombinacyjnych. Funktory logiczne. Synteza układów kombinacyjnych z zastosowaniem funktorów logicznych, multi- i demultiplekserów.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne wykonywane na specjalistycznych stanowiskach pomiarowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie krótkiego sprawdzianu przed ćwiczeniem laboratoryjnym
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie ocen z krótkich sprawdzianów, wykonanych sprawozdań oraz aktywności w czasie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie/egzamin z wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dokonać analizy sygnałów cyfrowych, stosując techniki analogowe i cyfrowe oraz odpowiednie narzędzia sprzętowe i programowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTI_1A_C06_U02Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami umożliwiającymi pomiar podstawowych parametrów i charakterystyk cyfrowych układów elektronicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_U15Potrafi dokonać analizy i syntezy sygnałów oraz prostych systemów przetwarzania sygnałów, w szczególności cyfrowych, stosując odpowiednie narzędzia sprzętowe i programowe.
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu opisu, analizy i projektowania podstawowych układów cyfrowych z wykorzystaniem katalogów, not aplikacyjnych oraz oprogramowania do symulacji i wspomagania projektowania
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu badania parametrów i charakterystyk podstawowych układów cyfrowych
Treści programoweT-L-9Badanie przerzutników i ich projektowanie.
T-L-4Projektowanie układów kombinacyjnych.
T-L-10Badanie i projektowanie rejestrów.
T-L-13Badanie układów transmisji sygnałów cyfrowych.
T-L-7Realizacja wybranych operacjii matematycznych na układach artmetycznych.
T-L-12Badanie układów uzależnień czasowych.
T-L-5Badanie parametrów statycznnych i dynamicznych funktorów logicznych.
T-L-11Badanie i projektowanie liczników.
T-W-8Analiza i synteza układów sekwencyjnych (synchronicznych i asynchronicznych) - minimalizacja liczby stanów i ich kodowanie, wyścigi i hazardy w układach asynchronicznych. Przerzutniki. Cyfrowe bloki funkcjonalne (sekwencyjne).
T-W-3Analiza i synteza układów kombinacyjnych. Funktory logiczne. Synteza układów kombinacyjnych z zastosowaniem funktorów logicznych, multi- i demultiplekserów.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne wykonywane na specjalistycznych stanowiskach pomiarowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie krótkiego sprawdzianu przed ćwiczeniem laboratoryjnym
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie ocen z krótkich sprawdzianów, wykonanych sprawozdań oraz aktywności w czasie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami umożliwiającymi pomiar podstawowych parametrów i charakterystyk cyfrowych układów elektronicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTI_1A_C06_U03Potrafi zaplanować i przeprowadzić symulacje oraz pomiary najważniejszych charakterystyk elektrycznych cyfrowych układów elektronicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_U07Potrafi zastosować w praktyce wiedzę z zakresu inżynierii oprogramowania oraz dobre praktyki programistyczne stosując wybrane narzędzia i środowiska deweloperskie.
TI_1A_U15Potrafi dokonać analizy i syntezy sygnałów oraz prostych systemów przetwarzania sygnałów, w szczególności cyfrowych, stosując odpowiednie narzędzia sprzętowe i programowe.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu badania parametrów i charakterystyk podstawowych układów cyfrowych
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu opisu, analizy i projektowania podstawowych układów cyfrowych z wykorzystaniem katalogów, not aplikacyjnych oraz oprogramowania do symulacji i wspomagania projektowania
Treści programoweT-L-9Badanie przerzutników i ich projektowanie.
T-L-10Badanie i projektowanie rejestrów.
T-L-13Badanie układów transmisji sygnałów cyfrowych.
T-L-12Badanie układów uzależnień czasowych.
T-L-5Badanie parametrów statycznnych i dynamicznych funktorów logicznych.
T-L-11Badanie i projektowanie liczników.
T-W-8Analiza i synteza układów sekwencyjnych (synchronicznych i asynchronicznych) - minimalizacja liczby stanów i ich kodowanie, wyścigi i hazardy w układach asynchronicznych. Przerzutniki. Cyfrowe bloki funkcjonalne (sekwencyjne).
T-W-4Przegląd, porównanie i rozwój technik realizacyjnych układów cyfrowych. Współpraca układów różnych technik realizacyjnych.
T-W-3Analiza i synteza układów kombinacyjnych. Funktory logiczne. Synteza układów kombinacyjnych z zastosowaniem funktorów logicznych, multi- i demultiplekserów.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne wykonywane na specjalistycznych stanowiskach pomiarowych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie ocen z krótkich sprawdzianów, wykonanych sprawozdań oraz aktywności w czasie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaplanować i przeprowadzić symulacje oraz pomiary najważniejszych charakterystyk elektrycznych cyfrowych układów elektronicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTI_1A_C06_U04Potrafi sformułować specyfikację prostych cyfrowych systemów elektronicznych i telekomunikacyjnych na poziomie realizowanych funkcji w sposób zgodny ze standardami technicznymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_U15Potrafi dokonać analizy i syntezy sygnałów oraz prostych systemów przetwarzania sygnałów, w szczególności cyfrowych, stosując odpowiednie narzędzia sprzętowe i programowe.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu badania parametrów i charakterystyk podstawowych układów cyfrowych
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu opisu, analizy i projektowania podstawowych układów cyfrowych z wykorzystaniem katalogów, not aplikacyjnych oraz oprogramowania do symulacji i wspomagania projektowania
Treści programoweT-L-14Wykorzystanie środowisk symulacyjnych do modelowania układów kombinacyjnych i sekwencyjnych.
T-L-15Budowa i analiza działania wybranych układów elektroniki cyfrowej.
T-L-10Badanie i projektowanie rejestrów.
T-L-6Badanie układów komutacyjnych.
T-L-7Realizacja wybranych operacjii matematycznych na układach artmetycznych.
T-L-13Badanie układów transmisji sygnałów cyfrowych.
T-L-12Badanie układów uzależnień czasowych.
T-L-5Badanie parametrów statycznnych i dynamicznych funktorów logicznych.
T-L-2Podstawy matematycznej analizy układów cyfrowych.
T-L-3Generowanie funkcji logicznych.
T-L-9Badanie przerzutników i ich projektowanie.
T-L-4Projektowanie układów kombinacyjnych.
T-L-8Badanie układów wyświetlania informacji.
T-L-11Badanie i projektowanie liczników.
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych, zapoznanie studentów z zasadami pracy w laboratorium, zasadami zaliczeń, przygotowywania sprawozdań.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne wykonywane na specjalistycznych stanowiskach pomiarowych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie ocen z krótkich sprawdzianów, wykonanych sprawozdań oraz aktywności w czasie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi sformułować specyfikację prostych cyfrowych systemów elektronicznych i telekomunikacyjnych na poziomie realizowanych funkcji w sposób zgodny ze standardami technicznymi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTI_1A_C06_U05Potrafi stosować w zakresie podstawowym cyfrowe układy programowalne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_U07Potrafi zastosować w praktyce wiedzę z zakresu inżynierii oprogramowania oraz dobre praktyki programistyczne stosując wybrane narzędzia i środowiska deweloperskie.
TI_1A_U15Potrafi dokonać analizy i syntezy sygnałów oraz prostych systemów przetwarzania sygnałów, w szczególności cyfrowych, stosując odpowiednie narzędzia sprzętowe i programowe.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu badania parametrów i charakterystyk podstawowych układów cyfrowych
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu opisu, analizy i projektowania podstawowych układów cyfrowych z wykorzystaniem katalogów, not aplikacyjnych oraz oprogramowania do symulacji i wspomagania projektowania
Treści programoweT-L-9Badanie przerzutników i ich projektowanie.
T-L-8Badanie układów wyświetlania informacji.
T-L-10Badanie i projektowanie rejestrów.
T-L-11Badanie i projektowanie liczników.
T-W-6Cyfrowe bloki funkcjonalne (kombinacyjne). Układy uzależnień czasowych.
T-W-8Analiza i synteza układów sekwencyjnych (synchronicznych i asynchronicznych) - minimalizacja liczby stanów i ich kodowanie, wyścigi i hazardy w układach asynchronicznych. Przerzutniki. Cyfrowe bloki funkcjonalne (sekwencyjne).
T-W-10Moduły programowalne PLD, FPGA: klasyfikacja, rozwój, podstawowe wiadomości o językach programowania. Układy ASIC.
T-W-2Algebra Boole'a - definicja w ujeciu aksjomatycznym, prawa. Funkcje logiczne: sposoby zapisu (tablice prawdy, zapis algebraiczny - postaci kanoniczne, siatki Karnaugha), metody minimalizacji.
T-W-7Pojęcia: automat, układ logiczny, układ cyfrowy, klasyfikacja układów cyfrowych, metody opisu działania (graf, sieć działań, tablice przejść/wyjść).
T-W-3Analiza i synteza układów kombinacyjnych. Funktory logiczne. Synteza układów kombinacyjnych z zastosowaniem funktorów logicznych, multi- i demultiplekserów.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne wykonywane na specjalistycznych stanowiskach pomiarowych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie/egzamin z wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi stosować w zakresie podstawowym cyfrowe układy programowalne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTI_1A_C06_U06Potrafi edytować schematy ideowe prostych cyfrowych układów elektronicznych, korzystając ze specjalizowanego oprogramowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_U01Wykorzystuje wiedzę matematyczną i stosuje odpowiednie narzędzia informatyczne do: - opisu, analizy i syntezy algorytmów przetwarzania sygnałów, - opisu, analizy i syntezy algorytmów szyfrowania i kompresji danych, - opisu i analizy i modeli ruchu w sieciach teleinformatycznych, - opisu, analizy i syntezy podstawowych obwodów elektrycznych i elektronicznych.
TI_1A_U07Potrafi zastosować w praktyce wiedzę z zakresu inżynierii oprogramowania oraz dobre praktyki programistyczne stosując wybrane narzędzia i środowiska deweloperskie.
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu opisu, analizy i projektowania podstawowych układów cyfrowych z wykorzystaniem katalogów, not aplikacyjnych oraz oprogramowania do symulacji i wspomagania projektowania
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu badania parametrów i charakterystyk podstawowych układów cyfrowych
Treści programoweT-L-11Badanie i projektowanie liczników.
T-L-12Badanie układów uzależnień czasowych.
T-L-4Projektowanie układów kombinacyjnych.
T-L-2Podstawy matematycznej analizy układów cyfrowych.
T-L-14Wykorzystanie środowisk symulacyjnych do modelowania układów kombinacyjnych i sekwencyjnych.
T-L-15Budowa i analiza działania wybranych układów elektroniki cyfrowej.
T-L-3Generowanie funkcji logicznych.
T-L-5Badanie parametrów statycznnych i dynamicznych funktorów logicznych.
T-L-9Badanie przerzutników i ich projektowanie.
T-L-8Badanie układów wyświetlania informacji.
T-L-7Realizacja wybranych operacjii matematycznych na układach artmetycznych.
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych, zapoznanie studentów z zasadami pracy w laboratorium, zasadami zaliczeń, przygotowywania sprawozdań.
T-L-6Badanie układów komutacyjnych.
T-L-10Badanie i projektowanie rejestrów.
T-L-13Badanie układów transmisji sygnałów cyfrowych.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne wykonywane na specjalistycznych stanowiskach pomiarowych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie ocen z krótkich sprawdzianów, wykonanych sprawozdań oraz aktywności w czasie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi edytować schematy ideowy prostych cyfrowych układów elektronicznych, korzystając ze specjalizowanego oprogramowania.
3,5
4,0
4,5
5,0