Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S3)

Sylabus przedmiotu Ekonomia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Ekonomia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Czesław Sułkowski <Czeslaw.Sulkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 12 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie ogólnych zasad funkcjonowania gospodarki, instrumentów regulacyjnych, podstaw podejmowania decyzji w przedsiębiorstwach z uwzględnieniem otoczenia makroekonomicznego, w warunkach niepewności i ryzyka

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do ekonomii1
T-W-2Zachowania przedsiębiorstwa na rynku1
T-W-3Analiza popytu i optymalna polityka cenowa1
T-W-4Popyt sektora prywatnego i publicznego a równowaga na rynku towarów i usług1
T-W-5Model krótkookresowej równowagi gospodarczej (IS-LM)1
T-W-6Rynek walutowy i systemy kursów walutowych1
T-W-7Model Mundella-Fleminga1
T-W-8Inflacja a bezrobocie - ujęcie krótko- i długookresowe1
T-W-9Podstawy decyzji inwestycyjnych przedsiębiorstw2
T-W-10Analiza ryzyka w ocenie projektów gospodarczych2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach dydaktycznych12
A-W-2Poznanie literatury przedmiotu12
A-W-3Przygotowanie pracy na zadany temat36
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody problemowe - wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
S-2Ocena formująca: Ocena pracy pisemnej i jej prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: Ocena aktywności i ocena pracy pisemnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_3A_F2.1_W01
Umiejętność dokonywania oceny racjonalności prowadzonej polityki makroekonomicznej, przewidywania zachowań producentów i konsumentów na rynku, podejmowania decyzji inwestycyjnych w sektorze prywatnym i publicznym.
AR_3A_W05C-1T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-10, T-W-3, T-W-8, T-W-6, T-W-9, T-W-4M-2, M-1S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_3A_F2.1_W01
Umiejętność dokonywania oceny racjonalności prowadzonej polityki makroekonomicznej, przewidywania zachowań producentów i konsumentów na rynku, podejmowania decyzji inwestycyjnych w sektorze prywatnym i publicznym.
2,0
3,0Portafi zinterpretować podstawowe problemy z zakresu mikro- i makroekonomii
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. N. Gregory Mankiw, Mark P. Taylor, Mikroekonomia, Warszawa, 2009
  2. C. Sułkowski (red.), Podstawy teorii i polityki makroekonomicznej, Szczecin, 2008
  3. William F. Samuelson, Stephen G. Marks, Ekonomia menedżerska, Warszawa, 2009
  4. Eugene F. Brigham, Louis C. Gapenski, Zarządzanie finansami, T. 1, Warszawa, 2000

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do ekonomii1
T-W-2Zachowania przedsiębiorstwa na rynku1
T-W-3Analiza popytu i optymalna polityka cenowa1
T-W-4Popyt sektora prywatnego i publicznego a równowaga na rynku towarów i usług1
T-W-5Model krótkookresowej równowagi gospodarczej (IS-LM)1
T-W-6Rynek walutowy i systemy kursów walutowych1
T-W-7Model Mundella-Fleminga1
T-W-8Inflacja a bezrobocie - ujęcie krótko- i długookresowe1
T-W-9Podstawy decyzji inwestycyjnych przedsiębiorstw2
T-W-10Analiza ryzyka w ocenie projektów gospodarczych2
12

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach dydaktycznych12
A-W-2Poznanie literatury przedmiotu12
A-W-3Przygotowanie pracy na zadany temat36
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_3A_F2.1_W01Umiejętność dokonywania oceny racjonalności prowadzonej polityki makroekonomicznej, przewidywania zachowań producentów i konsumentów na rynku, podejmowania decyzji inwestycyjnych w sektorze prywatnym i publicznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyAR_3A_W05Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą sposobów pozyskiwania i prowadzenia projektów badawczych, w tym także ekonomicznych, etycznych i prawnych aspektów realizacji takich projektów.
Cel przedmiotuC-1Poznanie ogólnych zasad funkcjonowania gospodarki, instrumentów regulacyjnych, podstaw podejmowania decyzji w przedsiębiorstwach z uwzględnieniem otoczenia makroekonomicznego, w warunkach niepewności i ryzyka
Treści programoweT-W-2Zachowania przedsiębiorstwa na rynku
T-W-5Model krótkookresowej równowagi gospodarczej (IS-LM)
T-W-1Wprowadzenie do ekonomii
T-W-7Model Mundella-Fleminga
T-W-10Analiza ryzyka w ocenie projektów gospodarczych
T-W-3Analiza popytu i optymalna polityka cenowa
T-W-8Inflacja a bezrobocie - ujęcie krótko- i długookresowe
T-W-6Rynek walutowy i systemy kursów walutowych
T-W-9Podstawy decyzji inwestycyjnych przedsiębiorstw
T-W-4Popyt sektora prywatnego i publicznego a równowaga na rynku towarów i usług
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe - wykład konwersatoryjny
M-1Metody podające - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
S-2Ocena formująca: Ocena pracy pisemnej i jej prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: Ocena aktywności i ocena pracy pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Portafi zinterpretować podstawowe problemy z zakresu mikro- i makroekonomii
3,5
4,0
4,5
5,0