Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (N2)
specjalność: Sterowanie w układach robotycznych

Sylabus przedmiotu Systemy komputerowego zarządzania produkcją:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy komputerowego zarządzania produkcją
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Automatyki Przemysłowej i Robotyki
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Dworak <Pawel.Dworak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 12 1,00,25zaliczenie
projektyP2 5 1,00,33zaliczenie
wykładyW2 8 1,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstaw informatyki i sterowników programowalnych
W-2znajomość zadań i umiejętność obsługi prostych systemów SCADA

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiadomości na temat możliwości komputerowego wspomagania zarządzania produkcją w przedsiębiorstwie.
C-2Zdobycie umiejętności analizy procesu produkcyjnego pod kątem podniesienia efektywności produkcji.
C-3Wyrobienie umiejętności implementacji wybranych elementów komputerowego systemu zarządzania produkcją.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Praktyczne ćwiczenia analizy i implementacji systemów kontroli efektywności produkcji (OEE Techniczny, OEE Globalny) dla wybranego procesu produkcji.5
T-L-2Praktyczne ćwiczenia implementacji wybranych elementów systemów śledzenia i zarządzania produkcją MES (Manufacturing Execution Systems) w tym: modelowanie procesów, BOM'ów, przygotowanie instrukcji roboczych, zarządzanie użytkownikami, modelowanie operacji, definiowanie zleceń produkcyjnych, śledzenie przepływu materiałów. Projektowanie i konfiguracja aplikacji wizualizacyjnych łączącej elementy systemu MES z systemem SCADA.7
12
projekty
T-P-1Samodzielna, praktyczna implementacja wybranych elementów systemów automatycznego opomiarowania fabryki, archiwizacji i wizualizacji danych procesowych i wyników analizy przebiegu procesu.5
5
wykłady
T-W-1Omówienie zadań systemów informatycznych stosowanych w przedsiębiorstwach. Systemy ERP (Enterprise Resource Planning - Planowanie Zasobów Przedsiębiorstwa), MRP (Material Requirements Planning), MES (Manufacturing Execution System). Przykłady rozwiazań dostępnych na rynku.1
T-W-2Omówienie zadań systemów śledzenia i zarządzania produkcją MES (Manufacturing Execution Systems) w tym m.in.: modelowanie procesów, grafów struktury wyrobu (BOM'y), instrukcje robocze, zarządzanie użytkownikami, modelowanie operacji, definiowanie zleceń produkcyjnych, śledzenie przepływu materiałów.3
T-W-3Systemy analizy przyczyn i czasów przestojów maszyn oraz kontroli efektywności produkcji. Budowa systemu zarządzania wydajnością oraz śledzenia przestojów maszyn i linii produkcyjnych. Omówienie sposobów raportowania danych dotyczących wydajności (raporty OEE, raporty Pareto).2
T-W-4Elementy koncepcji Lean w poprawie efektywności produkcji2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych18
30
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach5
A-P-2samodzielna realizacja zadań projektowych20
A-P-3przygotowanie dokumentacji projektowej5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2studia literaturowe17
A-W-3przygotowania do egzaminu5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z użyciem komputera
M-2wykład problemowy
M-3wykład konwersatoryjny
M-4ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
M-5projekt z użyciem komputera i programowalnych układów automatyki
M-6zachęcenie do pogłębienia wiedzy i rozszerzenia umiejętności

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: na podstawie zaangażowania w wykonywanie prac zespołowych
S-2Ocena podsumowująca: na podstawie egzaminu
S-3Ocena podsumowująca: na podstawie sprawodań
S-4Ocena podsumowująca: na podstawie dokumentacji powykonawczej i prezentacji wyników pracy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_2A_C06_W01
Student ma wiedzę na temat zadań i funkcjonalności komputerowych systemów analizy i zarządzania procesami produkcyjnymi
AR_2A_W09T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-4, M-5, M-6S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_2A_C06_U01
Potrafi dokonać krytycznej oceny wybranego procesu produkcyjnego pod kątem podniesienia efektywności produkcji
AR_2A_U12T2A_U08, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U16, T2A_U19C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-P-1M-4, M-5, M-6S-1, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_2A_C06_W01
Student ma wiedzę na temat zadań i funkcjonalności komputerowych systemów analizy i zarządzania procesami produkcyjnymi
2,0
3,0Student ma wiedzę na temat zadań i funkcjonalności komputerowych systemów analizy i zarządzania procesami produkcyjnymi
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_2A_C06_U01
Potrafi dokonać krytycznej oceny wybranego procesu produkcyjnego pod kątem podniesienia efektywności produkcji
2,0
3,0Potrafi dokonać krytycznej oceny wybranego procesu produkcyjnego pod kątem podniesienia efektywności produkcji
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Krzysztof Pietrusewicz, Paweł Dworak, Programowalne sterowniki automatyki PAC, Nakom, Poznań, 2007
  2. Lean Academy, 2004, www.lean.org.pl
  3. Muhlemann A.P., Oakland J.S., Lockyer K.G., Zarządzani. Produkcja i usługi, PWN, Warszawa, 1995
  4. Joanna Czerska, Doskonalenie strumienia wartości, Delfin, 2011, 978-83-7251-942-9
  5. Andrzej Rogowski, Podstawy organizacji i zarządzania produkcją, CeDeWu, 2010, 97883-7556-232-3
  6. Remigiusz Kozłowski, Bolesław Liwowski, Podstawowe zagadnienia zarządzania produkcją, Wolters Kluwer Polska, 2011, 978-83-264-1428-2

Literatura dodatkowa

  1. pod red. Józefa Korbicza [et al.] ; Komitet Automatyki i Robotyki Polskiej Akademii Nauk., Diagnostyka procesów : modele, metody sztucznej inteligencji, zastosowania., Wydawictwa Naukowo-Techniczne; Lubuskie Towarzystwo Naukowe, Warszawa, 2002, 83-204-2734-7
  2. Systemy MES, SCADA, HMI, 2011, www.msipolska.pl
  3. Jan Maciej Kościelny, Diagnostyka zautomatyzowanych procesów przemysłowych, Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, Warszawa, 2001, 83-87674-27-3
  4. pod red. Józefa Korbicza, Krzysztofa Patana, Marka Kowala, Diagnostyka procesów i systemów., Akademicka Oficyna Wydawnicza Exit, Warszawa, 2007, 978-83-60434-31-4
  5. Instrukcje firmowe systemów SCADA, 2011
  6. Shingo S., A revolution in Manufacturing: The SMED System, Productivity Inc., 1985

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Praktyczne ćwiczenia analizy i implementacji systemów kontroli efektywności produkcji (OEE Techniczny, OEE Globalny) dla wybranego procesu produkcji.5
T-L-2Praktyczne ćwiczenia implementacji wybranych elementów systemów śledzenia i zarządzania produkcją MES (Manufacturing Execution Systems) w tym: modelowanie procesów, BOM'ów, przygotowanie instrukcji roboczych, zarządzanie użytkownikami, modelowanie operacji, definiowanie zleceń produkcyjnych, śledzenie przepływu materiałów. Projektowanie i konfiguracja aplikacji wizualizacyjnych łączącej elementy systemu MES z systemem SCADA.7
12

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Samodzielna, praktyczna implementacja wybranych elementów systemów automatycznego opomiarowania fabryki, archiwizacji i wizualizacji danych procesowych i wyników analizy przebiegu procesu.5
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Omówienie zadań systemów informatycznych stosowanych w przedsiębiorstwach. Systemy ERP (Enterprise Resource Planning - Planowanie Zasobów Przedsiębiorstwa), MRP (Material Requirements Planning), MES (Manufacturing Execution System). Przykłady rozwiazań dostępnych na rynku.1
T-W-2Omówienie zadań systemów śledzenia i zarządzania produkcją MES (Manufacturing Execution Systems) w tym m.in.: modelowanie procesów, grafów struktury wyrobu (BOM'y), instrukcje robocze, zarządzanie użytkownikami, modelowanie operacji, definiowanie zleceń produkcyjnych, śledzenie przepływu materiałów.3
T-W-3Systemy analizy przyczyn i czasów przestojów maszyn oraz kontroli efektywności produkcji. Budowa systemu zarządzania wydajnością oraz śledzenia przestojów maszyn i linii produkcyjnych. Omówienie sposobów raportowania danych dotyczących wydajności (raporty OEE, raporty Pareto).2
T-W-4Elementy koncepcji Lean w poprawie efektywności produkcji2
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych18
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach5
A-P-2samodzielna realizacja zadań projektowych20
A-P-3przygotowanie dokumentacji projektowej5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2studia literaturowe17
A-W-3przygotowania do egzaminu5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_2A_C06_W01Student ma wiedzę na temat zadań i funkcjonalności komputerowych systemów analizy i zarządzania procesami produkcyjnymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_2A_W09Ma pogłębioną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu diagnostyki technicznej i nadzoru procesów technologicznych, zna najnowsze rozwiązania w tej dziedzinie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiadomości na temat możliwości komputerowego wspomagania zarządzania produkcją w przedsiębiorstwie.
C-2Zdobycie umiejętności analizy procesu produkcyjnego pod kątem podniesienia efektywności produkcji.
Treści programoweT-W-1Omówienie zadań systemów informatycznych stosowanych w przedsiębiorstwach. Systemy ERP (Enterprise Resource Planning - Planowanie Zasobów Przedsiębiorstwa), MRP (Material Requirements Planning), MES (Manufacturing Execution System). Przykłady rozwiazań dostępnych na rynku.
T-W-2Omówienie zadań systemów śledzenia i zarządzania produkcją MES (Manufacturing Execution Systems) w tym m.in.: modelowanie procesów, grafów struktury wyrobu (BOM'y), instrukcje robocze, zarządzanie użytkownikami, modelowanie operacji, definiowanie zleceń produkcyjnych, śledzenie przepływu materiałów.
T-W-3Systemy analizy przyczyn i czasów przestojów maszyn oraz kontroli efektywności produkcji. Budowa systemu zarządzania wydajnością oraz śledzenia przestojów maszyn i linii produkcyjnych. Omówienie sposobów raportowania danych dotyczących wydajności (raporty OEE, raporty Pareto).
T-W-4Elementy koncepcji Lean w poprawie efektywności produkcji
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z użyciem komputera
M-2wykład problemowy
M-4ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
M-5projekt z użyciem komputera i programowalnych układów automatyki
M-6zachęcenie do pogłębienia wiedzy i rozszerzenia umiejętności
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: na podstawie egzaminu
S-3Ocena podsumowująca: na podstawie sprawodań
S-4Ocena podsumowująca: na podstawie dokumentacji powykonawczej i prezentacji wyników pracy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wiedzę na temat zadań i funkcjonalności komputerowych systemów analizy i zarządzania procesami produkcyjnymi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_2A_C06_U01Potrafi dokonać krytycznej oceny wybranego procesu produkcyjnego pod kątem podniesienia efektywności produkcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_2A_U12Umie zaprojektować i uruchomić zaawansowany układ diagnostyki, nadzoru i wizualizacji złożonego procesu technologicznego wykorzystując w tym celu właściwe narzędzia informatyczne, potrafi ocenić przydatność nowych rozwiązań w tych systemach
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiadomości na temat możliwości komputerowego wspomagania zarządzania produkcją w przedsiębiorstwie.
C-2Zdobycie umiejętności analizy procesu produkcyjnego pod kątem podniesienia efektywności produkcji.
C-3Wyrobienie umiejętności implementacji wybranych elementów komputerowego systemu zarządzania produkcją.
Treści programoweT-L-1Praktyczne ćwiczenia analizy i implementacji systemów kontroli efektywności produkcji (OEE Techniczny, OEE Globalny) dla wybranego procesu produkcji.
T-L-2Praktyczne ćwiczenia implementacji wybranych elementów systemów śledzenia i zarządzania produkcją MES (Manufacturing Execution Systems) w tym: modelowanie procesów, BOM'ów, przygotowanie instrukcji roboczych, zarządzanie użytkownikami, modelowanie operacji, definiowanie zleceń produkcyjnych, śledzenie przepływu materiałów. Projektowanie i konfiguracja aplikacji wizualizacyjnych łączącej elementy systemu MES z systemem SCADA.
T-P-1Samodzielna, praktyczna implementacja wybranych elementów systemów automatycznego opomiarowania fabryki, archiwizacji i wizualizacji danych procesowych i wyników analizy przebiegu procesu.
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
M-5projekt z użyciem komputera i programowalnych układów automatyki
M-6zachęcenie do pogłębienia wiedzy i rozszerzenia umiejętności
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: na podstawie zaangażowania w wykonywanie prac zespołowych
S-3Ocena podsumowująca: na podstawie sprawodań
S-4Ocena podsumowująca: na podstawie dokumentacji powykonawczej i prezentacji wyników pracy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi dokonać krytycznej oceny wybranego procesu produkcyjnego pod kątem podniesienia efektywności produkcji
3,5
4,0
4,5
5,0