Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Konsulting gospodarczy

Sylabus przedmiotu Seminarium I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Seminarium I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra/Zakład
Nauczyciel odpowiedzialny prowadzący seminarium Nauczyciel akademicki <wekon@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grażyna Karmowska <Grazyna.Karmowska@zut.edu.pl>, Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl>, Bogusław Stankiewicz <Boguslaw.Stankiewicz@zut.edu.pl>, Czesław Sułkowski <Czeslaw.Sulkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
seminariaS1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1ogólna wiedza ekonomiczna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1przygotowanie do napisania pracy dyplomowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria
T-S-1Określenie tamatyki badawczej pracy2
T-S-2Zasady formułowania celu pracy i pytań badawczych2
T-S-3Techniki poszukiwania literatury przedmiotu i źródeł2
T-S-4Technika pisania pracy2
T-S-5Zbieranie i porządkowanie materiału2
T-S-6Konstrukcja pracy - zasady opracowania koncepcji i planu pracy5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
seminaria
A-S-1uczestnictwo w zajęciach15
A-S-2napisanie raportu z zebranego materiału źródłowego8
A-S-3przygotowanie sie do prezentacji koncepcji i planu pracy8
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacja tematyki, zakresu prac dyplomowych i procesu dyplomowania. Ilustracja przykładami
M-2Studium przypadków
M-3Przykładowe tematy prac -referaty przygotowane przez studentów
M-4Dyskusje po prezentacji referatów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie przygotowanego planu i koncepcji pracy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_A1_W01
student potrafi określić temat swoich zainteresowań w ramach ekonomii
E_2A_W01S2A_W01C-1T-S-1, T-S-2, T-S-5, T-S-6, T-S-4, T-S-3M-2, M-1, M-4, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_A1_U01
umiejetność opracowania tematu badawczego oraz planowania struktury pracy
E_2A_U01, E_2A_U04S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U08C-1T-S-1, T-S-2, T-S-5, T-S-6M-1, M-4, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_A1_K01
student nabywa kompetencje w zakresie odpowiedzialności i autonomii, jak i kształtuje osobiste zdolności
E_2A_K01S2A_K01, S2A_K06C-1T-S-1, T-S-5M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_A1_W01
student potrafi określić temat swoich zainteresowań w ramach ekonomii
2,0
3,0student wie jak formułować temat pracy
3,5student zna róznice między symptomem a problemem badawczym
4,0student potrafi scharakteryzować prawidłowo postawione pytania badawcze
4,5student potrafi objaśniać istotę różnych metod badawczych
5,0student zna przydatność poszczególnych metod w realizowaniu wybranego tematu pracy

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_A1_U01
umiejetność opracowania tematu badawczego oraz planowania struktury pracy
2,0
3,0student potrafi wskazać metody badawcze przydatne przy realizowaniu danego tematu
3,5student wskazuje źródła informacji wtórnych, rozróżnia przy tym informacje wtórne i pierwotne
4,0student dobrze stosuje zasady pisania prac, wtym dokonywania przypisów i odsyłączy, spisów i załączników
4,5student potrafi formułować pytania badawcze i cele pracy
5,0student potrafi scharakteryzować konstrukcję pracy

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_A1_K01
student nabywa kompetencje w zakresie odpowiedzialności i autonomii, jak i kształtuje osobiste zdolności
2,0
3,0jest zdeterminowany przy pisaniu pracy
3,5student dba o rzetelność przy pisaniu pracy
4,0student postepuje etycznie podczas zbierania materiałów i pisania pracy
4,5student jest otwarty na sugestie innych seminarzystów oraz promotora
5,0student jest kreatywny przy realizowaniu swojego tematu

Literatura podstawowa

  1. Kuzik M., Rzepczyński S., Jak pisać?, PWN, Warszawa, 2008
  2. Stachak S., Wstęp do metodologii nauk ekonomicznych, Książka i Wiedza, Warszawa, 2006
  3. Kuzik M., Rzepczyński S., Jak pisać?, PWN, Warszawa, 2008
  4. Stachak S., Wstęp do metodologii nauk ekonomicznych, Książka i Wiedza, Warszawa, 2006
  5. Stachak S., Wstęp do metodologii nauk ekonomicznych, Książka i Wiedza, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Pioterek P., Zieleniecka B., Technika pisania prac dyplomowych, Poznań, 2000
  2. Zenderowski R., Praca magisterska. Licencjat. Krótki przewodnik po metodologii pisania i obrony pracy dyplomowej, CeDeWu, Warszawa, 2009
  3. Pioterek P., Zieleniecka B., Technika pisania prac dyplomowych, Poznań, 2000
  4. Zenderowski R., Praca magisterska. Licencjat. Krótki przewodnik po metodologii pisania i obrony pracy dyplomowej, CeDeWu, Warszawa, 2009
  5. Zenderowski R., Praca magisterska. Licencjat. Krótki przewodnik po metodologii pisania i obrony pracy dyplomowej, CeDeWu, Warszawa, 2009

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Określenie tamatyki badawczej pracy2
T-S-2Zasady formułowania celu pracy i pytań badawczych2
T-S-3Techniki poszukiwania literatury przedmiotu i źródeł2
T-S-4Technika pisania pracy2
T-S-5Zbieranie i porządkowanie materiału2
T-S-6Konstrukcja pracy - zasady opracowania koncepcji i planu pracy5
15

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1uczestnictwo w zajęciach15
A-S-2napisanie raportu z zebranego materiału źródłowego8
A-S-3przygotowanie sie do prezentacji koncepcji i planu pracy8
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_A1_W01student potrafi określić temat swoich zainteresowań w ramach ekonomii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
Cel przedmiotuC-1przygotowanie do napisania pracy dyplomowej
Treści programoweT-S-1Określenie tamatyki badawczej pracy
T-S-2Zasady formułowania celu pracy i pytań badawczych
T-S-5Zbieranie i porządkowanie materiału
T-S-6Konstrukcja pracy - zasady opracowania koncepcji i planu pracy
T-S-4Technika pisania pracy
T-S-3Techniki poszukiwania literatury przedmiotu i źródeł
Metody nauczaniaM-2Studium przypadków
M-1Prezentacja tematyki, zakresu prac dyplomowych i procesu dyplomowania. Ilustracja przykładami
M-4Dyskusje po prezentacji referatów
M-3Przykładowe tematy prac -referaty przygotowane przez studentów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie przygotowanego planu i koncepcji pracy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wie jak formułować temat pracy
3,5student zna róznice między symptomem a problemem badawczym
4,0student potrafi scharakteryzować prawidłowo postawione pytania badawcze
4,5student potrafi objaśniać istotę różnych metod badawczych
5,0student zna przydatność poszczególnych metod w realizowaniu wybranego tematu pracy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_A1_U01umiejetność opracowania tematu badawczego oraz planowania struktury pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U04Potrafi zastosować narzędzia i metody pomiaru zjawisk rynkowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
Cel przedmiotuC-1przygotowanie do napisania pracy dyplomowej
Treści programoweT-S-1Określenie tamatyki badawczej pracy
T-S-2Zasady formułowania celu pracy i pytań badawczych
T-S-5Zbieranie i porządkowanie materiału
T-S-6Konstrukcja pracy - zasady opracowania koncepcji i planu pracy
Metody nauczaniaM-1Prezentacja tematyki, zakresu prac dyplomowych i procesu dyplomowania. Ilustracja przykładami
M-4Dyskusje po prezentacji referatów
M-3Przykładowe tematy prac -referaty przygotowane przez studentów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie przygotowanego planu i koncepcji pracy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi wskazać metody badawcze przydatne przy realizowaniu danego tematu
3,5student wskazuje źródła informacji wtórnych, rozróżnia przy tym informacje wtórne i pierwotne
4,0student dobrze stosuje zasady pisania prac, wtym dokonywania przypisów i odsyłączy, spisów i załączników
4,5student potrafi formułować pytania badawcze i cele pracy
5,0student potrafi scharakteryzować konstrukcję pracy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_A1_K01student nabywa kompetencje w zakresie odpowiedzialności i autonomii, jak i kształtuje osobiste zdolności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Uczenia się przez całe życie, inspirowania i organizowania procesu uczenia się od innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
Cel przedmiotuC-1przygotowanie do napisania pracy dyplomowej
Treści programoweT-S-1Określenie tamatyki badawczej pracy
T-S-5Zbieranie i porządkowanie materiału
Metody nauczaniaM-2Studium przypadków
M-1Prezentacja tematyki, zakresu prac dyplomowych i procesu dyplomowania. Ilustracja przykładami
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie przygotowanego planu i koncepcji pracy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0jest zdeterminowany przy pisaniu pracy
3,5student dba o rzetelność przy pisaniu pracy
4,0student postepuje etycznie podczas zbierania materiałów i pisania pracy
4,5student jest otwarty na sugestie innych seminarzystów oraz promotora
5,0student jest kreatywny przy realizowaniu swojego tematu