Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Międzynarodowe stosunki ekonomiczne

Sylabus przedmiotu Teoria stosunków międzynarodowych - przedmiot do wyboru I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Teoria stosunków międzynarodowych - przedmiot do wyboru I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl>, Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 22 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie wiedzy z zakresu makro i mikroekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych zwiazanych ze stosukami międzynarodowymi
C-2poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych teorii wymiany międzynarodowej
C-3zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w skali międzynarodowej
C-4opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych wspólczesnego świata

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-11. Przedklasyczne teorie wymiany międzynarodowej;2
T-W-22. Teoria i zasada kosztów absolutnych;2
T-W-33. Teoria i zasada kosztów komparatywnych;2
T-W-44. Wkład J.S. Milla i A. Marshalla – prawo wzajemnego popytu;2
T-W-55. Teoria i zasada kosztów realnych;2
T-W-66. Teoria i zasada kosztów alternatywnych;2
T-W-77. Teoria i zasada obfitości zasobów;2
T-W-88. Twierdzenia oparte na teorii obfitości zasobów;2
T-W-99. Teorie neoczynnikowe;2
T-W-1010. Teorie neotechnologiczne2
T-W-1111. Teorie popytowo-podażowe2
22

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach22
A-W-2Przygotowanie do zajęć22
A-W-3Studiowanie literatuty16
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca: wyklad informacyjny
M-2metoda problemowa: wyklad konwersatoryjny
M-3metody aktywizujące: metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena zangazowania i aktywności w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: ocena prezentacji przygotowanych przez studentów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O12_W01
Zna teorie wymiany międzynarodowej
E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W04, E_1A_W05S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05C-2, C-3, C-4T-W-10, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11M-1, M-2, M-3S-2
E_1A_O12_W02
ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych
E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W04, E_1A_W05S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05C-2, C-3, C-4T-W-10, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11M-1, M-2, M-3S-2
E_1A_O12_W03
Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego
E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W04S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04C-1, C-2T-W-10, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O12_U01
Potrafi identyfikować główne tendencje we współczesnych stosunkach międzynarodowych
E_1A_U11, E_1A_U12, E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U05, E_1A_U08, E_1A_U09S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08C-2, C-3, C-4T-W-10, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11M-3S-2
E_1A_O12_U02
potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U05S1A_U01, S1A_U02, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U08C-1, C-2, C-3, C-4T-W-10, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O12_K01
Student umie pracować w grupie
E_1A_K01, E_1A_K02, E_1A_K03, E_1A_K06, E_1A_K10, E_1A_K09S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K06, S1A_K07C-2, C-3, C-4T-W-10, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11M-3S-2
E_1A_O12_K02
Student wykazuje kreatywną postawę w rozwiązywaniu problemów
E_1A_K01, E_1A_K02, E_1A_K03, E_1A_K04, E_1A_K06, E_1A_K08, E_1A_K10, E_1A_K09S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K06, S1A_K07C-2, C-3, C-4T-W-10, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11M-3S-1
E_1A_O12_K03
ma świadomość ważności problemów ekonomicznych
E_1A_K03, E_1A_K04, E_1A_K05, E_1A_K06, E_1A_K07, E_1A_K10, E_1A_K09S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07C-2, C-3, C-4T-W-10, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11M-3S-2
E_1A_O12_K04
Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze
E_1A_K10S1A_K02, S1A_K04, S1A_K05C-3, C-4T-W-10, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O12_W01
Zna teorie wymiany międzynarodowej
2,0Nie zna teorii wymiany
3,0Zna klasyczne teorie wymiany
3,5Zna i potrafi interpretować klasyczne teorie wymiany
4,0Zna współczesne teorie wymiany międzynarodowej
4,5Zna i potrafi samodzielnie interpretować teorie wymiany
5,0Sprawnie porusza się w zagadnieniach teorii wymiany międzynarodowej i potrafi samodzielnie formułować wnioski w zakresie współczesnych tendencji.
E_1A_O12_W02
ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych
2,0nie ma wiedzy o podstawowych problemach ekonomicznych
3,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dostatecznym
3,5ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dobrym
4,5ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dobrym
5,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu bardzo dobrym
E_1A_O12_W03
Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego
2,0nie zna pojęcia i metod interwencjonizmu państwowego
3,0Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu dostatecznym
3,5Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowegow stopniu dobrym
4,5Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O12_U01
Potrafi identyfikować główne tendencje we współczesnych stosunkach międzynarodowych
2,0Nie zna podstawowych tendencji we współczesnych stosunkach międzynarodowych
3,0Posiada podstawowe umiejętności z zakresu identyfikacji podstawowych tendencji w wymianie międzynarodowej.
3,5Potrafi analizować tendencje w gospodarce globalnej odnosząc się do podstawowych teorii wymiany międzynarodowej.
4,0Dobrze radzi sobie z analizą bieżącej sytuacji w stosunkach międzynarodowych
4,5Samodzielnie wyciąga wnioski z obserwacji bieżących tendencji w stosunkach
5,0Potrafi samodzielnie analizować i wyciągać wnioski z obserwacji bieżących tendencji w stosunkach międzynarodowych przy jednoczesnym odnoszeniu się to teorii wymiany międzynarodowej
E_1A_O12_U02
potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
2,0nie potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
3,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu dostatecznym
3,5potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu dobrym
4,5potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dobrym
5,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O12_K01
Student umie pracować w grupie
2,0Nie potrafi pracować w grupie
3,0Nie potrafi samodzielnie podejmować decyzji. W grupie zajmuje się prostymi zagadnieniami o charakterze odtwórczym
3,5Angażuje się w prace grupy mimo braku kompetencji do podejmowania bardziej skomplikowanych działań
4,0Jest aktywnym członkiem zespołu. Współuczestniczy we wszystkich etapach pracy zespołu
4,5Samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami
5,0Potrafi prezentować i bronić swoje poglądy
E_1A_O12_K02
Student wykazuje kreatywną postawę w rozwiązywaniu problemów
2,0Student wykazuje brak jakiejkolwiek kreatywności
3,0Student jest kreatywny w stopniu dostatecznym
3,5Student jest kreatywny w ztopniu więcej niż dostateczny
4,0Student wykazuje zaangażowanie i kreatywność w stopniu dobrym
4,5Student wykazuje ponadprzeciętną kreatywność w rozwiązywaniu problemów
5,0Student wykazuje bardzo dobrą kreatywność w rozwiązywaniu problemów
E_1A_O12_K03
ma świadomość ważności problemów ekonomicznych
2,0Nie ma świadomości ważności problemów ekonomicznych
3,0Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu dostatecznym
3,5Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu dobrym
4,5Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu więcej niż dobrym
5,0Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu bardzo dobrym
E_1A_O12_K04
Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze
2,0Student nie Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze
3,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu dostatecznym
3,5Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu więcej niż dostateczny
4,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu dobrym
4,5Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu wieciej niż dobrym
5,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Rynarzewski T., Zielińska-Głębocka A., Międzynarodowe stosunki gospodarcze. Teoria wymiany i polityki handlu międzynarodowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Guzek Marian, Międzynarodowe stosunki gospodarcze. Zarys teorii i polityki handlowej, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej, Poznań, 2004, Wyd. II

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-11. Przedklasyczne teorie wymiany międzynarodowej;2
T-W-22. Teoria i zasada kosztów absolutnych;2
T-W-33. Teoria i zasada kosztów komparatywnych;2
T-W-44. Wkład J.S. Milla i A. Marshalla – prawo wzajemnego popytu;2
T-W-55. Teoria i zasada kosztów realnych;2
T-W-66. Teoria i zasada kosztów alternatywnych;2
T-W-77. Teoria i zasada obfitości zasobów;2
T-W-88. Twierdzenia oparte na teorii obfitości zasobów;2
T-W-99. Teorie neoczynnikowe;2
T-W-1010. Teorie neotechnologiczne2
T-W-1111. Teorie popytowo-podażowe2
22

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach22
A-W-2Przygotowanie do zajęć22
A-W-3Studiowanie literatuty16
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O12_W01Zna teorie wymiany międzynarodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
Cel przedmiotuC-2poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych teorii wymiany międzynarodowej
C-3zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w skali międzynarodowej
C-4opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych wspólczesnego świata
Treści programoweT-W-1010. Teorie neotechnologiczne
T-W-55. Teoria i zasada kosztów realnych;
T-W-22. Teoria i zasada kosztów absolutnych;
T-W-33. Teoria i zasada kosztów komparatywnych;
T-W-66. Teoria i zasada kosztów alternatywnych;
T-W-11. Przedklasyczne teorie wymiany międzynarodowej;
T-W-44. Wkład J.S. Milla i A. Marshalla – prawo wzajemnego popytu;
T-W-77. Teoria i zasada obfitości zasobów;
T-W-88. Twierdzenia oparte na teorii obfitości zasobów;
T-W-99. Teorie neoczynnikowe;
T-W-1111. Teorie popytowo-podażowe
Metody nauczaniaM-1metoda podająca: wyklad informacyjny
M-2metoda problemowa: wyklad konwersatoryjny
M-3metody aktywizujące: metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena prezentacji przygotowanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna teorii wymiany
3,0Zna klasyczne teorie wymiany
3,5Zna i potrafi interpretować klasyczne teorie wymiany
4,0Zna współczesne teorie wymiany międzynarodowej
4,5Zna i potrafi samodzielnie interpretować teorie wymiany
5,0Sprawnie porusza się w zagadnieniach teorii wymiany międzynarodowej i potrafi samodzielnie formułować wnioski w zakresie współczesnych tendencji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O12_W02ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
Cel przedmiotuC-2poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych teorii wymiany międzynarodowej
C-3zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w skali międzynarodowej
C-4opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych wspólczesnego świata
Treści programoweT-W-1010. Teorie neotechnologiczne
T-W-55. Teoria i zasada kosztów realnych;
T-W-22. Teoria i zasada kosztów absolutnych;
T-W-33. Teoria i zasada kosztów komparatywnych;
T-W-66. Teoria i zasada kosztów alternatywnych;
T-W-11. Przedklasyczne teorie wymiany międzynarodowej;
T-W-44. Wkład J.S. Milla i A. Marshalla – prawo wzajemnego popytu;
T-W-77. Teoria i zasada obfitości zasobów;
T-W-88. Twierdzenia oparte na teorii obfitości zasobów;
T-W-99. Teorie neoczynnikowe;
T-W-1111. Teorie popytowo-podażowe
Metody nauczaniaM-1metoda podająca: wyklad informacyjny
M-2metoda problemowa: wyklad konwersatoryjny
M-3metody aktywizujące: metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena prezentacji przygotowanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy o podstawowych problemach ekonomicznych
3,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dostatecznym
3,5ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dobrym
4,5ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dobrym
5,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O12_W03Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych zwiazanych ze stosukami międzynarodowymi
C-2poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych teorii wymiany międzynarodowej
Treści programoweT-W-1010. Teorie neotechnologiczne
T-W-55. Teoria i zasada kosztów realnych;
T-W-22. Teoria i zasada kosztów absolutnych;
T-W-33. Teoria i zasada kosztów komparatywnych;
T-W-66. Teoria i zasada kosztów alternatywnych;
T-W-11. Przedklasyczne teorie wymiany międzynarodowej;
T-W-44. Wkład J.S. Milla i A. Marshalla – prawo wzajemnego popytu;
T-W-77. Teoria i zasada obfitości zasobów;
T-W-88. Twierdzenia oparte na teorii obfitości zasobów;
T-W-99. Teorie neoczynnikowe;
T-W-1111. Teorie popytowo-podażowe
Metody nauczaniaM-1metoda podająca: wyklad informacyjny
M-2metoda problemowa: wyklad konwersatoryjny
M-3metody aktywizujące: metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena prezentacji przygotowanych przez studentów
S-1Ocena formująca: Ocena zangazowania i aktywności w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna pojęcia i metod interwencjonizmu państwowego
3,0Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu dostatecznym
3,5Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowegow stopniu dobrym
4,5Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O12_U01Potrafi identyfikować główne tendencje we współczesnych stosunkach międzynarodowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_1A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
E_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
E_1A_U05Prawidłowo posługuje się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_1A_U09Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-2poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych teorii wymiany międzynarodowej
C-3zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w skali międzynarodowej
C-4opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych wspólczesnego świata
Treści programoweT-W-1010. Teorie neotechnologiczne
T-W-55. Teoria i zasada kosztów realnych;
T-W-22. Teoria i zasada kosztów absolutnych;
T-W-33. Teoria i zasada kosztów komparatywnych;
T-W-66. Teoria i zasada kosztów alternatywnych;
T-W-11. Przedklasyczne teorie wymiany międzynarodowej;
T-W-44. Wkład J.S. Milla i A. Marshalla – prawo wzajemnego popytu;
T-W-77. Teoria i zasada obfitości zasobów;
T-W-88. Twierdzenia oparte na teorii obfitości zasobów;
T-W-99. Teorie neoczynnikowe;
T-W-1111. Teorie popytowo-podażowe
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące: metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena prezentacji przygotowanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych tendencji we współczesnych stosunkach międzynarodowych
3,0Posiada podstawowe umiejętności z zakresu identyfikacji podstawowych tendencji w wymianie międzynarodowej.
3,5Potrafi analizować tendencje w gospodarce globalnej odnosząc się do podstawowych teorii wymiany międzynarodowej.
4,0Dobrze radzi sobie z analizą bieżącej sytuacji w stosunkach międzynarodowych
4,5Samodzielnie wyciąga wnioski z obserwacji bieżących tendencji w stosunkach
5,0Potrafi samodzielnie analizować i wyciągać wnioski z obserwacji bieżących tendencji w stosunkach międzynarodowych przy jednoczesnym odnoszeniu się to teorii wymiany międzynarodowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O12_U02potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
E_1A_U05Prawidłowo posługuje się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych zwiazanych ze stosukami międzynarodowymi
C-2poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych teorii wymiany międzynarodowej
C-3zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w skali międzynarodowej
C-4opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych wspólczesnego świata
Treści programoweT-W-1010. Teorie neotechnologiczne
T-W-55. Teoria i zasada kosztów realnych;
T-W-22. Teoria i zasada kosztów absolutnych;
T-W-33. Teoria i zasada kosztów komparatywnych;
T-W-66. Teoria i zasada kosztów alternatywnych;
T-W-11. Przedklasyczne teorie wymiany międzynarodowej;
T-W-44. Wkład J.S. Milla i A. Marshalla – prawo wzajemnego popytu;
T-W-77. Teoria i zasada obfitości zasobów;
T-W-88. Twierdzenia oparte na teorii obfitości zasobów;
T-W-99. Teorie neoczynnikowe;
T-W-1111. Teorie popytowo-podażowe
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące: metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena zangazowania i aktywności w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
3,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu dostatecznym
3,5potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu dobrym
4,5potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dobrym
5,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O12_K01Student umie pracować w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Uczenia się przez całe życie
E_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K10Wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
E_1A_K09Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych teorii wymiany międzynarodowej
C-3zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w skali międzynarodowej
C-4opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych wspólczesnego świata
Treści programoweT-W-1010. Teorie neotechnologiczne
T-W-55. Teoria i zasada kosztów realnych;
T-W-22. Teoria i zasada kosztów absolutnych;
T-W-33. Teoria i zasada kosztów komparatywnych;
T-W-66. Teoria i zasada kosztów alternatywnych;
T-W-11. Przedklasyczne teorie wymiany międzynarodowej;
T-W-44. Wkład J.S. Milla i A. Marshalla – prawo wzajemnego popytu;
T-W-77. Teoria i zasada obfitości zasobów;
T-W-88. Twierdzenia oparte na teorii obfitości zasobów;
T-W-99. Teorie neoczynnikowe;
T-W-1111. Teorie popytowo-podażowe
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące: metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena prezentacji przygotowanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi pracować w grupie
3,0Nie potrafi samodzielnie podejmować decyzji. W grupie zajmuje się prostymi zagadnieniami o charakterze odtwórczym
3,5Angażuje się w prace grupy mimo braku kompetencji do podejmowania bardziej skomplikowanych działań
4,0Jest aktywnym członkiem zespołu. Współuczestniczy we wszystkich etapach pracy zespołu
4,5Samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami
5,0Potrafi prezentować i bronić swoje poglądy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O12_K02Student wykazuje kreatywną postawę w rozwiązywaniu problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Uczenia się przez całe życie
E_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K04Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
E_1A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K08Skutecznej realizacji postawionych zadań z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
E_1A_K10Wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
E_1A_K09Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych teorii wymiany międzynarodowej
C-3zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w skali międzynarodowej
C-4opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych wspólczesnego świata
Treści programoweT-W-1010. Teorie neotechnologiczne
T-W-55. Teoria i zasada kosztów realnych;
T-W-22. Teoria i zasada kosztów absolutnych;
T-W-33. Teoria i zasada kosztów komparatywnych;
T-W-66. Teoria i zasada kosztów alternatywnych;
T-W-11. Przedklasyczne teorie wymiany międzynarodowej;
T-W-44. Wkład J.S. Milla i A. Marshalla – prawo wzajemnego popytu;
T-W-77. Teoria i zasada obfitości zasobów;
T-W-88. Twierdzenia oparte na teorii obfitości zasobów;
T-W-99. Teorie neoczynnikowe;
T-W-1111. Teorie popytowo-podażowe
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące: metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena zangazowania i aktywności w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student wykazuje brak jakiejkolwiek kreatywności
3,0Student jest kreatywny w stopniu dostatecznym
3,5Student jest kreatywny w ztopniu więcej niż dostateczny
4,0Student wykazuje zaangażowanie i kreatywność w stopniu dobrym
4,5Student wykazuje ponadprzeciętną kreatywność w rozwiązywaniu problemów
5,0Student wykazuje bardzo dobrą kreatywność w rozwiązywaniu problemów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O12_K03ma świadomość ważności problemów ekonomicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K04Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
E_1A_K05Opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
E_1A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K07Uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
E_1A_K10Wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
E_1A_K09Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych teorii wymiany międzynarodowej
C-3zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w skali międzynarodowej
C-4opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych wspólczesnego świata
Treści programoweT-W-1010. Teorie neotechnologiczne
T-W-55. Teoria i zasada kosztów realnych;
T-W-22. Teoria i zasada kosztów absolutnych;
T-W-33. Teoria i zasada kosztów komparatywnych;
T-W-66. Teoria i zasada kosztów alternatywnych;
T-W-11. Przedklasyczne teorie wymiany międzynarodowej;
T-W-44. Wkład J.S. Milla i A. Marshalla – prawo wzajemnego popytu;
T-W-77. Teoria i zasada obfitości zasobów;
T-W-88. Twierdzenia oparte na teorii obfitości zasobów;
T-W-99. Teorie neoczynnikowe;
T-W-1111. Teorie popytowo-podażowe
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące: metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena prezentacji przygotowanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości ważności problemów ekonomicznych
3,0Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu dostatecznym
3,5Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu dobrym
4,5Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu więcej niż dobrym
5,0Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O12_K04Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K10Wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Cel przedmiotuC-3zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w skali międzynarodowej
C-4opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych wspólczesnego świata
Treści programoweT-W-1010. Teorie neotechnologiczne
T-W-55. Teoria i zasada kosztów realnych;
T-W-22. Teoria i zasada kosztów absolutnych;
T-W-33. Teoria i zasada kosztów komparatywnych;
T-W-66. Teoria i zasada kosztów alternatywnych;
T-W-11. Przedklasyczne teorie wymiany międzynarodowej;
T-W-44. Wkład J.S. Milla i A. Marshalla – prawo wzajemnego popytu;
T-W-77. Teoria i zasada obfitości zasobów;
T-W-88. Twierdzenia oparte na teorii obfitości zasobów;
T-W-99. Teorie neoczynnikowe;
T-W-1111. Teorie popytowo-podażowe
Metody nauczaniaM-2metoda problemowa: wyklad konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena zangazowania i aktywności w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze
3,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu dostatecznym
3,5Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu więcej niż dostateczny
4,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu dobrym
4,5Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu wieciej niż dobrym
5,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu bardzo dobrym