Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Ekonomika turystyki

Sylabus przedmiotu Elementy rachunkowości zarządczej - przedmiot do wyboru II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elementy rachunkowości zarządczej - przedmiot do wyboru II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Majchrzak <Iwona.Majchrzak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami i metodami rachunkowości zarządczej wykorzystywanymi w praktyce gospodarczej
C-2Zapoznanie studentów z zarządczymi odmianami rachunku kosztów oraz możliwościami ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych
C-3Przygotowanie studentów do oceny kształtowania się relacji ekonomicznej: "produkcja-koszty-zysk" oraz analizowania wpływu poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności
C-4Zapoznanie studentów z instrumentarium rachunkowości zarzadczej oraz przygotowanie do jego wykorzystania przy podejmowaniu decyzji zarządczych w krótkim i długim okresie
C-5Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Istota i zakres rachunkowości zarządczej1
T-W-2Istota i klasyfikacja kosztów2
T-W-3Wybrane aspekty zarządczych odmian rachunku kosztów2
T-W-4Analiza zależności: "produkcja-koszty-zysk"2
T-W-5Krótkookresowy rachunek decyzyjny2
T-W-6Decyzyjny rachunek inwestycyjny2
T-W-7Rachunek decyzyjny w warunkach ryzyka2
T-W-8Zaliczenie materiału2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury przedmiotu i rozwiązywanie problemów decyzyjnych przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej25
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
M-4Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O5/1_W01
Student zna istotę, zakres rachunkowości zarządczej i jej miejsce w systemie rachunkowości oraz pojęcie i klasyfikację kosztów jako podstawowego miernika oceny działalności gospodarczej
E_1A_W10, E_1A_W11, E_1A_W01, E_1A_W08S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-8M-1S-1, S-3, S-4
E_1A_O5/1_W02
Student posiada wiedzę na temat zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji
E_1A_W10, E_1A_W11S1A_W02, S1A_W03, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08C-2T-W-3, T-W-8M-2S-1, S-3, S-4
E_1A_O5/1_W03
Student zna instrumentarium rachunkowości zarządczej do podejmowania decyzji krótko- i długookresowych
E_1A_W11, E_1A_W12, E_1A_W06, E_1A_W07S1A_W02, S1A_W03, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08C-3, C-4, C-5T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-2, M-3S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O5/1_U01
Student potrafi analizować kształtowanie się relacji ekonomicznej: "produkcja-koszty-zysk" za pomocą analizy progu rentowności
E_1A_U02, E_1A_U06, E_1A_U11S1A_U02, S1A_U05, S1A_U07C-1, C-3T-W-4, T-W-5, T-W-8M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4
E_1A_O5/1_U02
Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarzadczej
E_1A_U02, E_1A_U06, E_1A_U11, E_1A_U09S1A_U02, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U07C-4T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4
E_1A_O5/1_U03
Student umie rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych
E_1A_U02, E_1A_U06, E_1A_U11S1A_U02, S1A_U05, S1A_U07C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O5/1_K01
Student posiada zdolność pracy samodzielnej
E_1A_K02S1A_K02, S1A_K03C-3, C-4, C-5T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-4S-1, S-2, S-3, S-4
E_1A_O5/1_K02
Student posiada zdolność pracy zespołowej
E_1A_K02S1A_K02, S1A_K03C-3, C-4, C-5T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-2, M-4S-2, S-4
E_1A_O5/1_K03
Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K06S1A_K07C-3, C-4, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O5/1_W01
Student zna istotę, zakres rachunkowości zarządczej i jej miejsce w systemie rachunkowości oraz pojęcie i klasyfikację kosztów jako podstawowego miernika oceny działalności gospodarczej
2,0Student nie zna istoty i zakresu rachunkowości zarządczej, jej miejsca w systemie rachunkowości oraz pojęcia i klasyfikacji kosztów jako podstawowego miernika oceny działalności gospodarczej.
3,0Student zna istotę i zakres rachunkowości zarządczej, jej miejsce w systemie rachunkowości. Student zna pojęcie i wybrane kryteria klasyfikacji kosztów.
3,5Student zna istotę i zakres rachunkowości zarządczej, jej miejsce w systemie rachunkowości. Zna częściowo różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Student zna pojęcie i kryteria klasyfikacji kosztów.
4,0Student zna istotę i zakres rachunkowości zarządczej, jej miejsce w systemie rachunkowości. Zna wszystkie różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich częściową charakterystykę.
4,5Student zna istotę i zakres rachunkowości zarządczej, jej miejsce w systemie rachunkowości. Zna wszystkie różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Wie na podstawie jakich informacji podejmuje się decyzje zarządcze. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich charakterystykę.
5,0Student zna istotę i zakres rachunkowości zarządczej, jej miejsce w systemie rachunkowości. Zna wszystkie różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Wie na podstawie jakich informacji podejmuje się decyzje zarządcze. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich charakterystykę oraz ich znaczenie z punktu widzenia zarządzania.
E_1A_O5/1_W02
Student posiada wiedzę na temat zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji
2,0Student nie posiada wiedzy na temat zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji.
3,0Student posiada wiedzę na temat wybranych zarządczych odmian rachunku kosztów.
3,5Student posiada wiedzę na temat wybranych zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji.
4,0Student posiada wiedzę na temat omawianych zarządczych odmian rachunku kosztów.
4,5Student posiada wiedzę na temat omawianych zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji.
5,0Student posiada wiedzę na temat omawianych zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji. Zdobyta wiedza umożliwia mu wybór odpowiedniej odmiany rachunku kosztów dla danej jednostki.
E_1A_O5/1_W03
Student zna instrumentarium rachunkowości zarządczej do podejmowania decyzji krótko- i długookresowych
2,0Student nie zna krótkookresowych rachunków decyzyjnych, mierników i metod oceny projektów inwestycyjnych.
3,0Student zna wybrane krótkookresowe rachunki decyzyjne, mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych.
3,5Student zna krótkookresowe rachunki decyzyjne oraz mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych. Zna niektóre warunki stosowania poszczególnych mierników i metod.
4,0Student zna krótkookresowe rachunki decyzyjne oraz mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych. Zna warunki stosowania poszczególnych mierników i metod.
4,5Student zna krótkookresowe rachunki decyzyjne oraz mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych. Zna warunki stosowania poszczególnych mierników i metod. Posiada wiedzę umożliwiającą porównać ich efektywność.
5,0Student zna krótkookresowe rachunki decyzyjne oraz mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych. Zna warunki stosowania poszczególnych mierników i metod. Posiada wiedzę umożliwiającą porównać ich efektywność oraz ją uzasadnić.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O5/1_U01
Student potrafi analizować kształtowanie się relacji ekonomicznej: "produkcja-koszty-zysk" za pomocą analizy progu rentowności
2,0Student nie potrafi analizować kształtowania się relacji ekonomicznej: "produkcja-koszty-zysk" za pomocą analizy progu rentowności.
3,0Student potrafi z pomocą lub częściowo (wybrane elementy) ocenić kształtowanie się relacji ekonomicznej: „produkcja-koszty-zysk” oraz zna pojęcie analizy progu rentowności.
3,5Student potrafi ocenić kształtowanie się relacji ekonomicznej: „produkcja-koszty-zysk” oraz analizować z pomocą lub częściowo (wybrane elementy) wpływ poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności.
4,0Student potrafi ocenić kształtowanie się relacji ekonomicznej: „produkcja-koszty-zysk” oraz samodzielnie i prawidłowo analizować wpływ poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności.
4,5Student potrafi ocenić kształtowanie się relacji ekonomicznej: „produkcja-koszty-zysk” oraz samodzielnie i prawidłowo analizować wpływ poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi podejmować decyzje zarządcze.
5,0Student potrafi ocenić kształtowanie się relacji ekonomicznej: „produkcja-koszty-zysk” oraz samodzielnie i prawidłowo analizować wpływ poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi podejmować decyzje zarządcze z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
E_1A_O5/1_U02
Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarzadczej
2,0Student nie potrafi podejmować decyzji zarządczych w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej.
3,0Student potrafi z pomocą lub częściowo zastosować wybrane instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania.
3,5Student potrafi samodzielnie zastosować wybrane instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania.
4,0Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania.
4,5Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi wybrać wariant gwarantujący optymalne efekty gospodarowania w krótkim i długim okresie.
5,0Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi wybrać wariant gwarantujący optymalne efekty gospodarowania w krótkim i długim okresie. Swój wybór potrafi uzasadnić.
E_1A_O5/1_U03
Student umie rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych
2,0Student nie umie rozwiązywać problemów decyzyjnych.
3,0Student umie z pomocą rozwiązać niektóre problemy decyzyjne.
3,5Student umie z pomocą rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne.
4,0Student umie samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, przy czym przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są niepełne.
4,5Student umie samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, a przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są właściwe.
5,0Student umie samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, a przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są właściwe. Dodatkowo na podstawie przeprowadzonych analiz student formułuje wnioski.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O5/1_K01
Student posiada zdolność pracy samodzielnej
2,0Student nie posiada zdolności pracy samodzielnej.
3,0Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania niektórych problemów decyzyjnych.
3,5Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, przy czym jego decyzje nie zawsze są prawidłowe.
4,0Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe.
4,5Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu.
5,0Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu i wskazać inne możliwości.
E_1A_O5/1_K02
Student posiada zdolność pracy zespołowej
2,0Student nie posiada zdolności pracy w zespole.
3,0Student potrafi w grupie z pomocą nauczyciela rozwiązywać niektóre problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć.
3,5Student potrafi w grupie z pomocą nauczyciela rozwiązywać wszystkie problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć.
4,0Student potrafi w grupie rozwiązywać niektóre problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć.
4,5Student potrafi w grupie rozwiązywać wszystkie problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć.
5,0Student potrafi w grupie rozwiązywać wszystkie problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć i uzasadniać swój wybór.
E_1A_O5/1_K03
Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
2,0Student przy rozwiązywaniu problemów decyzyjnych nie posiada zdolności myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,0Student przy rozwiązywaniu niektórych problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,5Student przy rozwiązywaniu większości problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,5Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej.
5,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej. Potrafi samodzielnie zaproponować inne rozwiązania danego problemu decyzyjnego.

Literatura podstawowa

  1. Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość zarządcza. Część I, Ekspert, Wrocław, 2012
  2. Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość zarzadcza. Zadania i rozwiązania. Część II, Ekspert, Wrocław, 2011
  3. Kiziukiewicz T. (red.), Zarządcze aspekty rachunkowości, PWE, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Dobija M., Rachunkowość zarządcza i controlling, PWE, Warszawa, 2008
  2. Świderska G.K. (red.), Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów, t. I i II, Difin, Warszawa, 2006

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota i zakres rachunkowości zarządczej1
T-W-2Istota i klasyfikacja kosztów2
T-W-3Wybrane aspekty zarządczych odmian rachunku kosztów2
T-W-4Analiza zależności: "produkcja-koszty-zysk"2
T-W-5Krótkookresowy rachunek decyzyjny2
T-W-6Decyzyjny rachunek inwestycyjny2
T-W-7Rachunek decyzyjny w warunkach ryzyka2
T-W-8Zaliczenie materiału2
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury przedmiotu i rozwiązywanie problemów decyzyjnych przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej25
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O5/1_W01Student zna istotę, zakres rachunkowości zarządczej i jej miejsce w systemie rachunkowości oraz pojęcie i klasyfikację kosztów jako podstawowego miernika oceny działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W10Zna podstawowe koncepcje i metody zarządzania procesami gospodarczymi i kapitałem ludzkim, rozumie powiązania między obszarami i funkcjami zarządzania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_1A_W11Ma podstawową wiedzę na temat zasad rachunkowości oraz systemu finansowego i jego wpływu na funkcjonowanie gospodarki
E_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W08Zna podstawowe normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami i metodami rachunkowości zarządczej wykorzystywanymi w praktyce gospodarczej
Treści programoweT-W-1Istota i zakres rachunkowości zarządczej
T-W-2Istota i klasyfikacja kosztów
T-W-8Zaliczenie materiału
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna istoty i zakresu rachunkowości zarządczej, jej miejsca w systemie rachunkowości oraz pojęcia i klasyfikacji kosztów jako podstawowego miernika oceny działalności gospodarczej.
3,0Student zna istotę i zakres rachunkowości zarządczej, jej miejsce w systemie rachunkowości. Student zna pojęcie i wybrane kryteria klasyfikacji kosztów.
3,5Student zna istotę i zakres rachunkowości zarządczej, jej miejsce w systemie rachunkowości. Zna częściowo różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Student zna pojęcie i kryteria klasyfikacji kosztów.
4,0Student zna istotę i zakres rachunkowości zarządczej, jej miejsce w systemie rachunkowości. Zna wszystkie różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich częściową charakterystykę.
4,5Student zna istotę i zakres rachunkowości zarządczej, jej miejsce w systemie rachunkowości. Zna wszystkie różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Wie na podstawie jakich informacji podejmuje się decyzje zarządcze. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich charakterystykę.
5,0Student zna istotę i zakres rachunkowości zarządczej, jej miejsce w systemie rachunkowości. Zna wszystkie różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Wie na podstawie jakich informacji podejmuje się decyzje zarządcze. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich charakterystykę oraz ich znaczenie z punktu widzenia zarządzania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O5/1_W02Student posiada wiedzę na temat zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W10Zna podstawowe koncepcje i metody zarządzania procesami gospodarczymi i kapitałem ludzkim, rozumie powiązania między obszarami i funkcjami zarządzania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_1A_W11Ma podstawową wiedzę na temat zasad rachunkowości oraz systemu finansowego i jego wpływu na funkcjonowanie gospodarki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zarządczymi odmianami rachunku kosztów oraz możliwościami ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych
Treści programoweT-W-3Wybrane aspekty zarządczych odmian rachunku kosztów
T-W-8Zaliczenie materiału
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji.
3,0Student posiada wiedzę na temat wybranych zarządczych odmian rachunku kosztów.
3,5Student posiada wiedzę na temat wybranych zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji.
4,0Student posiada wiedzę na temat omawianych zarządczych odmian rachunku kosztów.
4,5Student posiada wiedzę na temat omawianych zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji.
5,0Student posiada wiedzę na temat omawianych zarządczych odmian rachunku kosztów oraz możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji. Zdobyta wiedza umożliwia mu wybór odpowiedniej odmiany rachunku kosztów dla danej jednostki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O5/1_W03Student zna instrumentarium rachunkowości zarządczej do podejmowania decyzji krótko- i długookresowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W11Ma podstawową wiedzę na temat zasad rachunkowości oraz systemu finansowego i jego wpływu na funkcjonowanie gospodarki
E_1A_W12Ma podstawową wiedzę o metodach analizy ekonomiczno-finansowej oraz planowania
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie studentów do oceny kształtowania się relacji ekonomicznej: "produkcja-koszty-zysk" oraz analizowania wpływu poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności
C-4Zapoznanie studentów z instrumentarium rachunkowości zarzadczej oraz przygotowanie do jego wykorzystania przy podejmowaniu decyzji zarządczych w krótkim i długim okresie
C-5Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych
Treści programoweT-W-4Analiza zależności: "produkcja-koszty-zysk"
T-W-5Krótkookresowy rachunek decyzyjny
T-W-6Decyzyjny rachunek inwestycyjny
T-W-7Rachunek decyzyjny w warunkach ryzyka
T-W-8Zaliczenie materiału
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna krótkookresowych rachunków decyzyjnych, mierników i metod oceny projektów inwestycyjnych.
3,0Student zna wybrane krótkookresowe rachunki decyzyjne, mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych.
3,5Student zna krótkookresowe rachunki decyzyjne oraz mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych. Zna niektóre warunki stosowania poszczególnych mierników i metod.
4,0Student zna krótkookresowe rachunki decyzyjne oraz mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych. Zna warunki stosowania poszczególnych mierników i metod.
4,5Student zna krótkookresowe rachunki decyzyjne oraz mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych. Zna warunki stosowania poszczególnych mierników i metod. Posiada wiedzę umożliwiającą porównać ich efektywność.
5,0Student zna krótkookresowe rachunki decyzyjne oraz mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych. Zna warunki stosowania poszczególnych mierników i metod. Posiada wiedzę umożliwiającą porównać ich efektywność oraz ją uzasadnić.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O5/1_U01Student potrafi analizować kształtowanie się relacji ekonomicznej: "produkcja-koszty-zysk" za pomocą analizy progu rentowności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U06Potrafi wskazać źródła finansowania i posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z rachunkowości w procesach gospodarowania
E_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami i metodami rachunkowości zarządczej wykorzystywanymi w praktyce gospodarczej
C-3Przygotowanie studentów do oceny kształtowania się relacji ekonomicznej: "produkcja-koszty-zysk" oraz analizowania wpływu poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności
Treści programoweT-W-4Analiza zależności: "produkcja-koszty-zysk"
T-W-5Krótkookresowy rachunek decyzyjny
T-W-8Zaliczenie materiału
Metody nauczaniaM-3Wykład konwersatoryjny
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi analizować kształtowania się relacji ekonomicznej: "produkcja-koszty-zysk" za pomocą analizy progu rentowności.
3,0Student potrafi z pomocą lub częściowo (wybrane elementy) ocenić kształtowanie się relacji ekonomicznej: „produkcja-koszty-zysk” oraz zna pojęcie analizy progu rentowności.
3,5Student potrafi ocenić kształtowanie się relacji ekonomicznej: „produkcja-koszty-zysk” oraz analizować z pomocą lub częściowo (wybrane elementy) wpływ poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności.
4,0Student potrafi ocenić kształtowanie się relacji ekonomicznej: „produkcja-koszty-zysk” oraz samodzielnie i prawidłowo analizować wpływ poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności.
4,5Student potrafi ocenić kształtowanie się relacji ekonomicznej: „produkcja-koszty-zysk” oraz samodzielnie i prawidłowo analizować wpływ poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi podejmować decyzje zarządcze.
5,0Student potrafi ocenić kształtowanie się relacji ekonomicznej: „produkcja-koszty-zysk” oraz samodzielnie i prawidłowo analizować wpływ poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi podejmować decyzje zarządcze z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O5/1_U02Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarzadczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U06Potrafi wskazać źródła finansowania i posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z rachunkowości w procesach gospodarowania
E_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_1A_U09Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z instrumentarium rachunkowości zarzadczej oraz przygotowanie do jego wykorzystania przy podejmowaniu decyzji zarządczych w krótkim i długim okresie
Treści programoweT-W-5Krótkookresowy rachunek decyzyjny
T-W-6Decyzyjny rachunek inwestycyjny
T-W-7Rachunek decyzyjny w warunkach ryzyka
T-W-8Zaliczenie materiału
Metody nauczaniaM-3Wykład konwersatoryjny
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi podejmować decyzji zarządczych w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej.
3,0Student potrafi z pomocą lub częściowo zastosować wybrane instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania.
3,5Student potrafi samodzielnie zastosować wybrane instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania.
4,0Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania.
4,5Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi wybrać wariant gwarantujący optymalne efekty gospodarowania w krótkim i długim okresie.
5,0Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi wybrać wariant gwarantujący optymalne efekty gospodarowania w krótkim i długim okresie. Swój wybór potrafi uzasadnić.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O5/1_U03Student umie rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U06Potrafi wskazać źródła finansowania i posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z rachunkowości w procesach gospodarowania
E_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-5Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych
Treści programoweT-W-1Istota i zakres rachunkowości zarządczej
T-W-2Istota i klasyfikacja kosztów
T-W-3Wybrane aspekty zarządczych odmian rachunku kosztów
T-W-4Analiza zależności: "produkcja-koszty-zysk"
T-W-5Krótkookresowy rachunek decyzyjny
T-W-6Decyzyjny rachunek inwestycyjny
T-W-7Rachunek decyzyjny w warunkach ryzyka
T-W-8Zaliczenie materiału
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie rozwiązywać problemów decyzyjnych.
3,0Student umie z pomocą rozwiązać niektóre problemy decyzyjne.
3,5Student umie z pomocą rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne.
4,0Student umie samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, przy czym przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są niepełne.
4,5Student umie samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, a przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są właściwe.
5,0Student umie samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, a przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są właściwe. Dodatkowo na podstawie przeprowadzonych analiz student formułuje wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O5/1_K01Student posiada zdolność pracy samodzielnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie studentów do oceny kształtowania się relacji ekonomicznej: "produkcja-koszty-zysk" oraz analizowania wpływu poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności
C-4Zapoznanie studentów z instrumentarium rachunkowości zarzadczej oraz przygotowanie do jego wykorzystania przy podejmowaniu decyzji zarządczych w krótkim i długim okresie
C-5Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych
Treści programoweT-W-4Analiza zależności: "produkcja-koszty-zysk"
T-W-5Krótkookresowy rachunek decyzyjny
T-W-6Decyzyjny rachunek inwestycyjny
T-W-7Rachunek decyzyjny w warunkach ryzyka
T-W-8Zaliczenie materiału
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada zdolności pracy samodzielnej.
3,0Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania niektórych problemów decyzyjnych.
3,5Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, przy czym jego decyzje nie zawsze są prawidłowe.
4,0Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe.
4,5Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu.
5,0Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu i wskazać inne możliwości.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O5/1_K02Student posiada zdolność pracy zespołowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie studentów do oceny kształtowania się relacji ekonomicznej: "produkcja-koszty-zysk" oraz analizowania wpływu poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności
C-4Zapoznanie studentów z instrumentarium rachunkowości zarzadczej oraz przygotowanie do jego wykorzystania przy podejmowaniu decyzji zarządczych w krótkim i długim okresie
C-5Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych
Treści programoweT-W-4Analiza zależności: "produkcja-koszty-zysk"
T-W-5Krótkookresowy rachunek decyzyjny
T-W-6Decyzyjny rachunek inwestycyjny
T-W-7Rachunek decyzyjny w warunkach ryzyka
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada zdolności pracy w zespole.
3,0Student potrafi w grupie z pomocą nauczyciela rozwiązywać niektóre problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć.
3,5Student potrafi w grupie z pomocą nauczyciela rozwiązywać wszystkie problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć.
4,0Student potrafi w grupie rozwiązywać niektóre problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć.
4,5Student potrafi w grupie rozwiązywać wszystkie problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć.
5,0Student potrafi w grupie rozwiązywać wszystkie problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć i uzasadniać swój wybór.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O5/1_K03Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie studentów do oceny kształtowania się relacji ekonomicznej: "produkcja-koszty-zysk" oraz analizowania wpływu poszczególnych czynników za pomocą analizy progu rentowności
C-4Zapoznanie studentów z instrumentarium rachunkowości zarzadczej oraz przygotowanie do jego wykorzystania przy podejmowaniu decyzji zarządczych w krótkim i długim okresie
C-5Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych
Treści programoweT-W-1Istota i zakres rachunkowości zarządczej
T-W-2Istota i klasyfikacja kosztów
T-W-3Wybrane aspekty zarządczych odmian rachunku kosztów
T-W-4Analiza zależności: "produkcja-koszty-zysk"
T-W-5Krótkookresowy rachunek decyzyjny
T-W-6Decyzyjny rachunek inwestycyjny
T-W-7Rachunek decyzyjny w warunkach ryzyka
T-W-8Zaliczenie materiału
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student przy rozwiązywaniu problemów decyzyjnych nie posiada zdolności myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,0Student przy rozwiązywaniu niektórych problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,5Student przy rozwiązywaniu większości problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,5Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej.
5,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej. Potrafi samodzielnie zaproponować inne rozwiązania danego problemu decyzyjnego.