Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Ekonomika turystyki

Sylabus przedmiotu Metody badań rynkowych - przedmiot do wyboru:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody badań rynkowych - przedmiot do wyboru
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki
Nauczyciel odpowiedzialny Marlena Prochorowicz <Marlena.Prochorowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogusław Stankiewicz <Boguslaw.Stankiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagania z zakresu szkoły średniej na temat funkcjonowania rynku i przedsiębiorstwa.
W-2Przydatna wiedza z zakresu problematyki marketingu.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi badań rynkowych.
C-2Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy na temat prowadzonych badań rynkowych.
C-3Student zaliczając przedmiot powinien posiadać umiejętność pozyskiwania danych rynkowych, wiedzieć co to jest chłonności i pojemności rynku, a znać wzorców zachowań konsumentów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Rynek jako przedmiot badań. Funkcje badań rynkowych. Obszary badań rynkowych i marketingowych.3
T-W-2Podmioty badań. Kryteria przyporządkowania badań.2
T-W-3Badania społeczne i rynkowe jako sektor usług - Organizacje Badań Rynkowych i Społecznych. .2
T-W-4Metody, techniki i narzędzia badań. Badania ilościowe - wybrane metody badań marketingowych. Badania jakościowe - wybrane metody badań społecznych i rynkowych.3
T-W-5Etyczne i prawne aspekty badań. Badanie wartości, potrzeb i wzorców zachowań. Badanie nastrojów konsumenckich.2
T-W-6Analiza pojemności rynku, analiza chłonności rynku. Prognozowanie zjawisk rynkowych.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Przegląd literatury obowiązującej i uzupełniającej.9
A-W-3Przygotowanie prac zaliczeniowych.12
A-W-4Konsultacje z prowadzącym wykłady.8
A-W-5Przygotowanie kwestionariusza ankiety do przeprowadzenia badań pilotażowych. Opracowanie pytań otwartych i zamkniętych.8
A-W-6Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.8
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacja multimedialna z przykładami prowadzonych badań rynkowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Materiał przedstawiony na wykładzie zaliczony w postaci opracowanego kwestionariusza pytań.
S-2Ocena podsumowująca: Przeprowadzenie badania ankietowego i dokonanie analizy wyników.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O2_W01
Student zna podstawowe pojęcia z zakresu rynku, metod badań społecznych i rynkowych.
E_1A_W05, E_1A_W01S1A_W01, S1A_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2
E_1A_O2_W02
Potrafi zdefiniować pojęcia dotyczące badań jakościowych i ilościowych. Posiada wiedzę na temat metod i techniki badań.
E_1A_W15, E_1A_W06, E_1A_W13, E_1A_W14S1A_W04, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W10, S1A_W11C-2, C-3T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1
E_1A_O2_W03
Student zna teorię uwarunkowań zachowań nabywców.
E_1A_W10S1A_W03, S1A_W05, S1A_W08C-3T-W-2, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O2_U01
Student posiada umiejętność analizowania zachowań nabywców na różnych rynkach.
E_1A_U01, E_1A_U18, E_1A_U07, E_1A_U20S1A_U01, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10C-1, C-2T-W-1, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2
E_1A_O2_U02
Student posiada umiejętność doboru metody i techniki badania rynku. Student potrafi przetworzyć zebrane informacje, sporządzić tabele, przedstawić graficznie wyniki badań, a także sporządzić raport z badań.
E_1A_U08, E_1A_U11S1A_U03, S1A_U07C-2, C-3T-W-4, T-W-6M-1, M-2S-2
E_1A_O2_U03
Student potrafi przetworzyć zebrane informacje, sporządzić tabele, przedstawić graficznie wyniki badań, a także sporządzić raport z badań.
E_1A_U18, E_1A_U05, E_1A_U17, E_1A_U19, E_1A_U20S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10C-2, C-3T-W-3, T-W-4, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O2_K01
Student potrafi zorganizować przeprowadzenie badań zarówno audytoryjnych, jak i bezpośrednich.
E_1A_K09, E_1A_K06, E_1A_K08, E_1A_K04, E_1A_K10S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07C-2, C-3T-W-4, T-W-5, T-W-6M-2S-2
E_1A_O2_K02
Potrafi współpracować w grupie, potrafi umiejętnie dobrać odpowiednie informacje do oceny potencjału rozwoju rynku.
E_1A_K09, E_1A_K07, E_1A_K01, E_1A_K02, E_1A_K10S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K06C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-6M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O2_W01
Student zna podstawowe pojęcia z zakresu rynku, metod badań społecznych i rynkowych.
2,0
3,0Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
E_1A_O2_W02
Potrafi zdefiniować pojęcia dotyczące badań jakościowych i ilościowych. Posiada wiedzę na temat metod i techniki badań.
2,0
3,0Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
E_1A_O2_W03
Student zna teorię uwarunkowań zachowań nabywców.
2,0
3,0Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O2_U01
Student posiada umiejętność analizowania zachowań nabywców na różnych rynkach.
2,0
3,0Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
E_1A_O2_U02
Student posiada umiejętność doboru metody i techniki badania rynku. Student potrafi przetworzyć zebrane informacje, sporządzić tabele, przedstawić graficznie wyniki badań, a także sporządzić raport z badań.
2,0
3,0Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
E_1A_O2_U03
Student potrafi przetworzyć zebrane informacje, sporządzić tabele, przedstawić graficznie wyniki badań, a także sporządzić raport z badań.
2,0
3,0Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O2_K01
Student potrafi zorganizować przeprowadzenie badań zarówno audytoryjnych, jak i bezpośrednich.
2,0
3,0Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
E_1A_O2_K02
Potrafi współpracować w grupie, potrafi umiejętnie dobrać odpowiednie informacje do oceny potencjału rozwoju rynku.
2,0
3,0Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mynarski S., Metody badań marketingowych, PWE, Warszawa, 1990
  2. Mynarski S., Badania rynkowe w przedsiębiorstwie, Wyd. Ak. Ekonomicznej w Krakowie, Kraków, 2007
  3. Pfaff D., Badania rynku, Wyd. BCedu, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Perenc J. (red.), Analiza i funkcjonowanie rynku, Wyd. Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 1998

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rynek jako przedmiot badań. Funkcje badań rynkowych. Obszary badań rynkowych i marketingowych.3
T-W-2Podmioty badań. Kryteria przyporządkowania badań.2
T-W-3Badania społeczne i rynkowe jako sektor usług - Organizacje Badań Rynkowych i Społecznych. .2
T-W-4Metody, techniki i narzędzia badań. Badania ilościowe - wybrane metody badań marketingowych. Badania jakościowe - wybrane metody badań społecznych i rynkowych.3
T-W-5Etyczne i prawne aspekty badań. Badanie wartości, potrzeb i wzorców zachowań. Badanie nastrojów konsumenckich.2
T-W-6Analiza pojemności rynku, analiza chłonności rynku. Prognozowanie zjawisk rynkowych.3
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Przegląd literatury obowiązującej i uzupełniającej.9
A-W-3Przygotowanie prac zaliczeniowych.12
A-W-4Konsultacje z prowadzącym wykłady.8
A-W-5Przygotowanie kwestionariusza ankiety do przeprowadzenia badań pilotażowych. Opracowanie pytań otwartych i zamkniętych.8
A-W-6Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O2_W01Student zna podstawowe pojęcia z zakresu rynku, metod badań społecznych i rynkowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi badań rynkowych.
C-2Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy na temat prowadzonych badań rynkowych.
Treści programoweT-W-1Rynek jako przedmiot badań. Funkcje badań rynkowych. Obszary badań rynkowych i marketingowych.
T-W-3Badania społeczne i rynkowe jako sektor usług - Organizacje Badań Rynkowych i Społecznych. .
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacja multimedialna z przykładami prowadzonych badań rynkowych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Materiał przedstawiony na wykładzie zaliczony w postaci opracowanego kwestionariusza pytań.
S-2Ocena podsumowująca: Przeprowadzenie badania ankietowego i dokonanie analizy wyników.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O2_W02Potrafi zdefiniować pojęcia dotyczące badań jakościowych i ilościowych. Posiada wiedzę na temat metod i techniki badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W15Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystującej wiedzę z zakresu ekonomii
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W13Ma wiedzę o poglądach na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych a także o ich historycznej ewolucji
E_1A_W14Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W09ma wiedzę o poglądach na temat struktur i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy na temat prowadzonych badań rynkowych.
C-3Student zaliczając przedmiot powinien posiadać umiejętność pozyskiwania danych rynkowych, wiedzieć co to jest chłonności i pojemności rynku, a znać wzorców zachowań konsumentów.
Treści programoweT-W-3Badania społeczne i rynkowe jako sektor usług - Organizacje Badań Rynkowych i Społecznych. .
T-W-4Metody, techniki i narzędzia badań. Badania ilościowe - wybrane metody badań marketingowych. Badania jakościowe - wybrane metody badań społecznych i rynkowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacja multimedialna z przykładami prowadzonych badań rynkowych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Materiał przedstawiony na wykładzie zaliczony w postaci opracowanego kwestionariusza pytań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O2_W03Student zna teorię uwarunkowań zachowań nabywców.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W10Zna podstawowe koncepcje i metody zarządzania procesami gospodarczymi i kapitałem ludzkim, rozumie powiązania między obszarami i funkcjami zarządzania w podmiotach społeczno-gospodarczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Cel przedmiotuC-3Student zaliczając przedmiot powinien posiadać umiejętność pozyskiwania danych rynkowych, wiedzieć co to jest chłonności i pojemności rynku, a znać wzorców zachowań konsumentów.
Treści programoweT-W-2Podmioty badań. Kryteria przyporządkowania badań.
T-W-5Etyczne i prawne aspekty badań. Badanie wartości, potrzeb i wzorców zachowań. Badanie nastrojów konsumenckich.
T-W-6Analiza pojemności rynku, analiza chłonności rynku. Prognozowanie zjawisk rynkowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacja multimedialna z przykładami prowadzonych badań rynkowych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Materiał przedstawiony na wykładzie zaliczony w postaci opracowanego kwestionariusza pytań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O2_U01Student posiada umiejętność analizowania zachowań nabywców na różnych rynkach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U18Potrafi oceniać swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
E_1A_U07Rozwiązuje problemy makro-i mikroekonomiczne z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
E_1A_U20Posiada umiejętność raportowania zamierzeń i efektów zrealizowanych działań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
S1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi badań rynkowych.
C-2Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy na temat prowadzonych badań rynkowych.
Treści programoweT-W-1Rynek jako przedmiot badań. Funkcje badań rynkowych. Obszary badań rynkowych i marketingowych.
T-W-5Etyczne i prawne aspekty badań. Badanie wartości, potrzeb i wzorców zachowań. Badanie nastrojów konsumenckich.
T-W-6Analiza pojemności rynku, analiza chłonności rynku. Prognozowanie zjawisk rynkowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacja multimedialna z przykładami prowadzonych badań rynkowych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Materiał przedstawiony na wykładzie zaliczony w postaci opracowanego kwestionariusza pytań.
S-2Ocena podsumowująca: Przeprowadzenie badania ankietowego i dokonanie analizy wyników.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O2_U02Student posiada umiejętność doboru metody i techniki badania rynku. Student potrafi przetworzyć zebrane informacje, sporządzić tabele, przedstawić graficznie wyniki badań, a także sporządzić raport z badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy na temat prowadzonych badań rynkowych.
C-3Student zaliczając przedmiot powinien posiadać umiejętność pozyskiwania danych rynkowych, wiedzieć co to jest chłonności i pojemności rynku, a znać wzorców zachowań konsumentów.
Treści programoweT-W-4Metody, techniki i narzędzia badań. Badania ilościowe - wybrane metody badań marketingowych. Badania jakościowe - wybrane metody badań społecznych i rynkowych.
T-W-6Analiza pojemności rynku, analiza chłonności rynku. Prognozowanie zjawisk rynkowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacja multimedialna z przykładami prowadzonych badań rynkowych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Przeprowadzenie badania ankietowego i dokonanie analizy wyników.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O2_U03Student potrafi przetworzyć zebrane informacje, sporządzić tabele, przedstawić graficznie wyniki badań, a także sporządzić raport z badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U18Potrafi oceniać swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
E_1A_U05Prawidłowo posługuje się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
E_1A_U17Potrafi wykorzystać technologie teleinformatyczne (ICT)
E_1A_U19Interpretuje wybrane problemy współczesnej gospodarki w świetle dorobku i poglądów autorytetów ekonomii
E_1A_U20Posiada umiejętność raportowania zamierzeń i efektów zrealizowanych działań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
S1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy na temat prowadzonych badań rynkowych.
C-3Student zaliczając przedmiot powinien posiadać umiejętność pozyskiwania danych rynkowych, wiedzieć co to jest chłonności i pojemności rynku, a znać wzorców zachowań konsumentów.
Treści programoweT-W-3Badania społeczne i rynkowe jako sektor usług - Organizacje Badań Rynkowych i Społecznych. .
T-W-4Metody, techniki i narzędzia badań. Badania ilościowe - wybrane metody badań marketingowych. Badania jakościowe - wybrane metody badań społecznych i rynkowych.
T-W-6Analiza pojemności rynku, analiza chłonności rynku. Prognozowanie zjawisk rynkowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacja multimedialna z przykładami prowadzonych badań rynkowych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Materiał przedstawiony na wykładzie zaliczony w postaci opracowanego kwestionariusza pytań.
S-2Ocena podsumowująca: Przeprowadzenie badania ankietowego i dokonanie analizy wyników.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O2_K01Student potrafi zorganizować przeprowadzenie badań zarówno audytoryjnych, jak i bezpośrednich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K09Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
E_1A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K08Skutecznej realizacji postawionych zadań z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
E_1A_K04Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
E_1A_K10Wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy na temat prowadzonych badań rynkowych.
C-3Student zaliczając przedmiot powinien posiadać umiejętność pozyskiwania danych rynkowych, wiedzieć co to jest chłonności i pojemności rynku, a znać wzorców zachowań konsumentów.
Treści programoweT-W-4Metody, techniki i narzędzia badań. Badania ilościowe - wybrane metody badań marketingowych. Badania jakościowe - wybrane metody badań społecznych i rynkowych.
T-W-5Etyczne i prawne aspekty badań. Badanie wartości, potrzeb i wzorców zachowań. Badanie nastrojów konsumenckich.
T-W-6Analiza pojemności rynku, analiza chłonności rynku. Prognozowanie zjawisk rynkowych.
Metody nauczaniaM-2Prezentacja multimedialna z przykładami prowadzonych badań rynkowych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Przeprowadzenie badania ankietowego i dokonanie analizy wyników.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O2_K02Potrafi współpracować w grupie, potrafi umiejętnie dobrać odpowiednie informacje do oceny potencjału rozwoju rynku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K09Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
E_1A_K07Uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
E_1A_K01Uczenia się przez całe życie
E_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K10Wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi badań rynkowych.
C-2Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy na temat prowadzonych badań rynkowych.
C-3Student zaliczając przedmiot powinien posiadać umiejętność pozyskiwania danych rynkowych, wiedzieć co to jest chłonności i pojemności rynku, a znać wzorców zachowań konsumentów.
Treści programoweT-W-1Rynek jako przedmiot badań. Funkcje badań rynkowych. Obszary badań rynkowych i marketingowych.
T-W-2Podmioty badań. Kryteria przyporządkowania badań.
T-W-6Analiza pojemności rynku, analiza chłonności rynku. Prognozowanie zjawisk rynkowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacja multimedialna z przykładami prowadzonych badań rynkowych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Materiał przedstawiony na wykładzie zaliczony w postaci opracowanego kwestionariusza pytań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0