Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (S1)

Sylabus przedmiotu Turystyka biznesowa i kongresowa I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Turystyka biznesowa i kongresowa I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Sienkiewicz <joanna.sienkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 35 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1ogólne pojęcie o podstawach turystykiogólne pojęcie o podstawach turystyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1C1 Zaznajomienie studentów z wiedzą o organizacji wyjazdów służbowych, spotkań biznesowych, targów branżowych, wyjazdów korporacyjnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Pojęcie turystyki biznesowej i kongresowej.3
T-W-2Turystyka biznesowa w przeszłości. Turystyka biznesowa a turystyka czasu wolnego.4
T-W-3Wyjazdy służbowe indywidualne i grupowe. Wzrost liczby turystów podróżujących w interesach.3
T-W-4Organizacja spotkań biznesowych - zebrań, kongresów, konferencji, seminariów, konwentów, zjazdów.5
T-W-5Organizacja targów, wystaw. Wspieranie turystyki związanej z uczestnictwem w targach, wystawach, giełdach4
T-W-6Turystyka motywacyjna (organizowana przez pracodawców dla pracowników i ich rodzin) i korporacyjna.3
T-W-7Centra konferencyjne w Polsce i na świecie. Rodzaje centrów kongresowych. Morskie i lądowe lądowe warunki do odbywania kongresów.5
T-W-8Organizacja dużych międzynarodowych lub krajowych zjazdów uczonych, polityków, dyplomatów, przedstawicieli formacji zawodowych i organizacji.4
T-W-9Ośrodki recepcji turystyki w interesach – miasta, ośrodki przemysłowe i handlowe. Wpływ turystyki kongresowej na budżet państwa.4
35

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach35
A-W-2Przegląd literatury obowiązującej15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu15
A-W-4Organizacja przykładowej konferencji, kongresu itp. - studium przypadku15
A-W-5Przegląd literatury uzupełniającej10
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wyklad interaktywny, studia przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena projektu pisemnego
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń - wypadkowa ocen cząstkowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_O8_W01
Opanował wiedzę o wyjazdach w ramach turystyki biznesowej
TiR_1A_W07, TiR_1A_W03, TiR_1A_W04, TiR_1A_W11, TiR_1A_W10, TiR_1A_W09P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W10, S1A_W11C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_O8_U01
Przygotowanie projektu w formie pisemnej
TiR_1A_U08, TiR_1A_U10, TiR_1A_U09P1A_U01, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U11C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_O8_K01
Jest przygotowany do organizowania wyjazdów biznesowych i kongres.
TiR_1A_K07, TiR_1A_K05, TiR_1A_K08, TiR_1A_K01, TiR_1A_K06P1A_K01, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K07, S1A_K01, S1A_K05, S1A_K06, S1A_K07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_O8_W01
Opanował wiedzę o wyjazdach w ramach turystyki biznesowej
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_O8_U01
Przygotowanie projektu w formie pisemnej
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_O8_K01
Jest przygotowany do organizowania wyjazdów biznesowych i kongres.
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Rob Davidson i Beulah Cope, Turystyka biznesowa, POT, Warszawa, 2003
  2. John G. Fisher, Jak zorganizować perfekcyjną konferencję, Quick One Press Helion, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Dwutygodnik, Wiadomości Turystyczne, Wydawnictwo Eurosystem, Warszawa, 2011
  2. Zbiór materiałów pokonferencyjnych, Turystyka biznesowa, WSTiH, Gdańsk, Gdańsk, 2007

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie turystyki biznesowej i kongresowej.3
T-W-2Turystyka biznesowa w przeszłości. Turystyka biznesowa a turystyka czasu wolnego.4
T-W-3Wyjazdy służbowe indywidualne i grupowe. Wzrost liczby turystów podróżujących w interesach.3
T-W-4Organizacja spotkań biznesowych - zebrań, kongresów, konferencji, seminariów, konwentów, zjazdów.5
T-W-5Organizacja targów, wystaw. Wspieranie turystyki związanej z uczestnictwem w targach, wystawach, giełdach4
T-W-6Turystyka motywacyjna (organizowana przez pracodawców dla pracowników i ich rodzin) i korporacyjna.3
T-W-7Centra konferencyjne w Polsce i na świecie. Rodzaje centrów kongresowych. Morskie i lądowe lądowe warunki do odbywania kongresów.5
T-W-8Organizacja dużych międzynarodowych lub krajowych zjazdów uczonych, polityków, dyplomatów, przedstawicieli formacji zawodowych i organizacji.4
T-W-9Ośrodki recepcji turystyki w interesach – miasta, ośrodki przemysłowe i handlowe. Wpływ turystyki kongresowej na budżet państwa.4
35

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach35
A-W-2Przegląd literatury obowiązującej15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu15
A-W-4Organizacja przykładowej konferencji, kongresu itp. - studium przypadku15
A-W-5Przegląd literatury uzupełniającej10
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O8_W01Opanował wiedzę o wyjazdach w ramach turystyki biznesowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W07Ma ogólną wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych i etycznych) w: działalności turystycznej i rekreacyjnej, przygotowywaniu produktów turystycznych
TiR_1A_W03ma ogólną wiedzę o głównych nurtach w architekturze i sztuce w skali kraju i relacjach międzykulturowych
TiR_1A_W04ma ogólną wiedzę dotyczącą: organizowania ruchu turystycznego, imprez turystycznych, roli i oddziaływania turystyki na społeczność lokalną, gospodarkę i środowisko
TiR_1A_W11ma wiedzę ogólną na temat odziaływania środowiska przyrodniczego na człowieka
TiR_1A_W10ma ogólną wiedzę na temat fizjologii i funkcjonowania organizmów żywych
TiR_1A_W09Ma wiedzę ogólną z zakresu nauk przyrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W09ma wiedzę o poglądach na temat struktur i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1C1 Zaznajomienie studentów z wiedzą o organizacji wyjazdów służbowych, spotkań biznesowych, targów branżowych, wyjazdów korporacyjnych
Treści programoweT-W-1Pojęcie turystyki biznesowej i kongresowej.
T-W-2Turystyka biznesowa w przeszłości. Turystyka biznesowa a turystyka czasu wolnego.
T-W-3Wyjazdy służbowe indywidualne i grupowe. Wzrost liczby turystów podróżujących w interesach.
T-W-4Organizacja spotkań biznesowych - zebrań, kongresów, konferencji, seminariów, konwentów, zjazdów.
T-W-5Organizacja targów, wystaw. Wspieranie turystyki związanej z uczestnictwem w targach, wystawach, giełdach
T-W-6Turystyka motywacyjna (organizowana przez pracodawców dla pracowników i ich rodzin) i korporacyjna.
T-W-7Centra konferencyjne w Polsce i na świecie. Rodzaje centrów kongresowych. Morskie i lądowe lądowe warunki do odbywania kongresów.
T-W-8Organizacja dużych międzynarodowych lub krajowych zjazdów uczonych, polityków, dyplomatów, przedstawicieli formacji zawodowych i organizacji.
T-W-9Ośrodki recepcji turystyki w interesach – miasta, ośrodki przemysłowe i handlowe. Wpływ turystyki kongresowej na budżet państwa.
Metody nauczaniaM-1Wyklad interaktywny, studia przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena projektu pisemnego
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń - wypadkowa ocen cząstkowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O8_U01Przygotowanie projektu w formie pisemnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U08Umie przygotowywać wystąpienia ustne i typowe prace pisemne dotyczące zagadnień szczegółowych właściwych dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych , właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja z wykorzystaniem: programów komputerowych na poziomie Europejskiego Certyfikatu umiejętności Komputerowych, a także różnych źródeł pierwotnych i wtórnych
TiR_1A_U10Potrafi nawiązywać kontakt (komunikować się)w języku obcym na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy, posługuje się językiem specjalistycznym w działalności zawodowej
TiR_1A_U09potrafi charakteryzować i dostrzegać związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy człowiekiem a przyrodą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
S1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U11ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Cel przedmiotuC-1C1 Zaznajomienie studentów z wiedzą o organizacji wyjazdów służbowych, spotkań biznesowych, targów branżowych, wyjazdów korporacyjnych
Treści programoweT-W-2Turystyka biznesowa w przeszłości. Turystyka biznesowa a turystyka czasu wolnego.
T-W-3Wyjazdy służbowe indywidualne i grupowe. Wzrost liczby turystów podróżujących w interesach.
T-W-4Organizacja spotkań biznesowych - zebrań, kongresów, konferencji, seminariów, konwentów, zjazdów.
T-W-5Organizacja targów, wystaw. Wspieranie turystyki związanej z uczestnictwem w targach, wystawach, giełdach
T-W-6Turystyka motywacyjna (organizowana przez pracodawców dla pracowników i ich rodzin) i korporacyjna.
T-W-8Organizacja dużych międzynarodowych lub krajowych zjazdów uczonych, polityków, dyplomatów, przedstawicieli formacji zawodowych i organizacji.
T-W-9Ośrodki recepcji turystyki w interesach – miasta, ośrodki przemysłowe i handlowe. Wpływ turystyki kongresowej na budżet państwa.
Metody nauczaniaM-1Wyklad interaktywny, studia przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena projektu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O8_K01Jest przygotowany do organizowania wyjazdów biznesowych i kongres.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K07Potrafi myśleć i działać w sposób samodzielny
TiR_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za własne działania
TiR_1A_K08Ma świadomość oddziaływania człowieka na środowisko przyrodnicze
TiR_1A_K01Angażuje się w proces nauczania (rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego)
TiR_1A_K06Jest świadomy potrzeby samodoskonalenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
S1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1C1 Zaznajomienie studentów z wiedzą o organizacji wyjazdów służbowych, spotkań biznesowych, targów branżowych, wyjazdów korporacyjnych
Treści programoweT-W-1Pojęcie turystyki biznesowej i kongresowej.
T-W-2Turystyka biznesowa w przeszłości. Turystyka biznesowa a turystyka czasu wolnego.
T-W-3Wyjazdy służbowe indywidualne i grupowe. Wzrost liczby turystów podróżujących w interesach.
T-W-4Organizacja spotkań biznesowych - zebrań, kongresów, konferencji, seminariów, konwentów, zjazdów.
T-W-5Organizacja targów, wystaw. Wspieranie turystyki związanej z uczestnictwem w targach, wystawach, giełdach
T-W-6Turystyka motywacyjna (organizowana przez pracodawców dla pracowników i ich rodzin) i korporacyjna.
T-W-7Centra konferencyjne w Polsce i na świecie. Rodzaje centrów kongresowych. Morskie i lądowe lądowe warunki do odbywania kongresów.
T-W-8Organizacja dużych międzynarodowych lub krajowych zjazdów uczonych, polityków, dyplomatów, przedstawicieli formacji zawodowych i organizacji.
T-W-9Ośrodki recepcji turystyki w interesach – miasta, ośrodki przemysłowe i handlowe. Wpływ turystyki kongresowej na budżet państwa.
Metody nauczaniaM-1Wyklad interaktywny, studia przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena projektu pisemnego
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń - wypadkowa ocen cząstkowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0