Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (N1)

Sylabus przedmiotu Metodologia badań naukowych II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metodologia badań naukowych II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Tadeusz Ziejewski <Tadeusz.Ziejewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Kowalczyk-Kassyk <Agnieszka.Kowalczyk-Kassyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawową wiedzę z zakresu ludzkich procesów poznawczych na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ma podstawową wiedzę związaną z metodologicznymi uwarunkowaniami pracy twórczej.
C-2Zna podstawowe zagadnienia dotyczące specyfiki preparacji pracy promocyjnej.
C-3Umie rozwiązywać standardowe problemy występujące podczas tworzenia pracy promocyjnej.
C-4Rozumie konieczność ochrony własności intelektualnej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Literatura przedmiotu i tematu badań- rodzaje publikacji ze względu na ich wartość naukową. Źródła wiedzy faktualnej. Zasady sztuki pisarstwa naukowego.2
T-W-2Proces preparacji pracy promocyjnej-podstawowe elementy metodyczne. Procedura rozwiązywania problemów badawczych.3
T-W-3Istota i formułowanie hipotez. Nazwy-Diagramy Venna.2
T-W-4Błędy wypowiedzi w tekstach ekonomicznych.2
T-W-5Podstawowe zasady tworzenia pojęć i definicji. Przypisy-zasady ogólne.2
T-W-6Pojęcie zmiennej, wskaźnika i próby badawczej.2
T-W-7Metody gromadzenia wiedzy faktualnej w ekonomii. Test2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach dydaktycznych i zaliczeniu.15
A-W-2Praca własna studenta: analiza zalecanej literatury, przygotowanie prezentacji multimedialnych45
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody problemowe-wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna.
M-2Metody praktyczne- ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie, ocenianie kształtujące.
S-2Ocena podsumowująca: Test, zadania pisemne.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_O6/1_W01
W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: miał ogólną wiedzę związaną z metodologicznymi uwarunkowaniami pracy twórczej.
TiR_1A_W01, TiR_1A_W06S1A_W01, S1A_W06C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_O6/1_U01
Będzie umiał rozwiązywać standardowe problemy występujące podczas tworzenia pracy promocyjnej.
TiR_1A_U02, TiR_1A_U03, TiR_1A_U06S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06C-1, C-2, C-3, C-4T-W-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_O6/1_K01
Rozumiał konieczność ochrony własności intelektualnej w prcy twórczej.
TiR_1A_K04, TiR_1A_K05, TiR_1A_K07S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_O6/1_W01
W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: miał ogólną wiedzę związaną z metodologicznymi uwarunkowaniami pracy twórczej.
2,0Student nie ma ogólnej wiedzy z zakresu metodologicznych uwarunkowań pracy twórczej.Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi nieznacznie błędna.
3,0Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy częściowo obojętny, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna częściowo błędna.
3,5Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi nieznacznie błędna.
4,5Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy -bez trudności.
5,0Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy odpowiada poprawnym językiem,prawidłowo i pewnie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_O6/1_U01
Będzie umiał rozwiązywać standardowe problemy występujące podczas tworzenia pracy promocyjnej.
2,0Nie potrafi rozwiązywać standardowych problemów występujących podczas tworzenia pracy promocyjnej,
3,0Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy częściowo obojętny, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna częściowo błędna.
3,5Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi nieznacznie błędna.
4,5Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy -bez trudności.
5,0Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy odpowiada poprawnym językiem,prawidłowo i pewnie.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_O6/1_K01
Rozumiał konieczność ochrony własności intelektualnej w prcy twórczej.
2,0Student nie jest w stanie: - zdefiniować pojęć z zakresu metodologii badań naukowych, -wskazaćco to jest literatura tematu i przedmiotu badań i co jej nie stanowi, -wskazać podstawowych elementów metodycznych pracy, -definiować, rozróżniać i korzystać ze źródeł wiedzy faktualnej, - wskazać na czym polega i z jakich stadiów składa się procedura rozwiązywania problemów badawczych, -wymienić i scharakteryzować podstawowe metody badawcze służące gromadzeniu wiedzy faktualnej w ekonomii.
3,0Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy częściowo obojętny, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna częściowo błędna.
3,5Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi nieznacznie błędna.
4,5Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy -bez trudności.
5,0Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy odpowiada poprawnym językiem,prawidłowo i pewnie.

Literatura podstawowa

  1. Balicki W., Wykłady z metodologii nauk ekonomicznych, Wyższa Szkoła Bankowa, Poznań, 2002
  2. Kamiński S., Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, KUL, Lublin, 1992
  3. Stachak S., Podstawy metodologii nauk ekonomicznych, KiW, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Grobler A., Metodologia nauk, Aureus-Znak, Kraków, 2006
  2. Hajduk Z., Ogólna metodologia nauk, KUL, Lublin, 2005

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Literatura przedmiotu i tematu badań- rodzaje publikacji ze względu na ich wartość naukową. Źródła wiedzy faktualnej. Zasady sztuki pisarstwa naukowego.2
T-W-2Proces preparacji pracy promocyjnej-podstawowe elementy metodyczne. Procedura rozwiązywania problemów badawczych.3
T-W-3Istota i formułowanie hipotez. Nazwy-Diagramy Venna.2
T-W-4Błędy wypowiedzi w tekstach ekonomicznych.2
T-W-5Podstawowe zasady tworzenia pojęć i definicji. Przypisy-zasady ogólne.2
T-W-6Pojęcie zmiennej, wskaźnika i próby badawczej.2
T-W-7Metody gromadzenia wiedzy faktualnej w ekonomii. Test2
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach dydaktycznych i zaliczeniu.15
A-W-2Praca własna studenta: analiza zalecanej literatury, przygotowanie prezentacji multimedialnych45
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O6/1_W01W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: miał ogólną wiedzę związaną z metodologicznymi uwarunkowaniami pracy twórczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W01ma wiedzę ogólną z zakresu nauk przyrodniczych, społecznych, ekonomicznych, zarządzania i pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
TiR_1A_W06Ma ogólną wiedzę na temat: metod, technik i narzędzi pozyskiwania danych pozwalających na: rozumienie relacji miedzy organizmami żywymi a środowiskiem, oddziaływania człowieka podróżującego na środowisko, funkcjonowania podmiotów rynkowych, oceny: środowiska i waloryzacji jego zasobów, przydatności przestrzeni geograficznej dla potrzeb turystyki, zjawisk gospodarczych i tych z obszaru zarządzania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
Cel przedmiotuC-1Ma podstawową wiedzę związaną z metodologicznymi uwarunkowaniami pracy twórczej.
C-2Zna podstawowe zagadnienia dotyczące specyfiki preparacji pracy promocyjnej.
C-3Umie rozwiązywać standardowe problemy występujące podczas tworzenia pracy promocyjnej.
C-4Rozumie konieczność ochrony własności intelektualnej.
Treści programoweT-W-1Literatura przedmiotu i tematu badań- rodzaje publikacji ze względu na ich wartość naukową. Źródła wiedzy faktualnej. Zasady sztuki pisarstwa naukowego.
T-W-2Proces preparacji pracy promocyjnej-podstawowe elementy metodyczne. Procedura rozwiązywania problemów badawczych.
T-W-3Istota i formułowanie hipotez. Nazwy-Diagramy Venna.
T-W-4Błędy wypowiedzi w tekstach ekonomicznych.
T-W-5Podstawowe zasady tworzenia pojęć i definicji. Przypisy-zasady ogólne.
T-W-6Pojęcie zmiennej, wskaźnika i próby badawczej.
T-W-7Metody gromadzenia wiedzy faktualnej w ekonomii. Test
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe-wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna.
M-2Metody praktyczne- ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie, ocenianie kształtujące.
S-2Ocena podsumowująca: Test, zadania pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma ogólnej wiedzy z zakresu metodologicznych uwarunkowań pracy twórczej.Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi nieznacznie błędna.
3,0Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy częściowo obojętny, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna częściowo błędna.
3,5Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi nieznacznie błędna.
4,5Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy -bez trudności.
5,0Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy odpowiada poprawnym językiem,prawidłowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O6/1_U01Będzie umiał rozwiązywać standardowe problemy występujące podczas tworzenia pracy promocyjnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U02Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do organizowania pracy oraz podejmowania przedsięwzięć w sferze turystyki i rekreacji
TiR_1A_U03Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
TiR_1A_U06Wykorzystuje zdobytą wiedzę do analizy konkretnych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-1Ma podstawową wiedzę związaną z metodologicznymi uwarunkowaniami pracy twórczej.
C-2Zna podstawowe zagadnienia dotyczące specyfiki preparacji pracy promocyjnej.
C-3Umie rozwiązywać standardowe problemy występujące podczas tworzenia pracy promocyjnej.
C-4Rozumie konieczność ochrony własności intelektualnej.
Treści programoweT-W-2Proces preparacji pracy promocyjnej-podstawowe elementy metodyczne. Procedura rozwiązywania problemów badawczych.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe-wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna.
M-2Metody praktyczne- ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie, ocenianie kształtujące.
S-2Ocena podsumowująca: Test, zadania pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi rozwiązywać standardowych problemów występujących podczas tworzenia pracy promocyjnej,
3,0Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy częściowo obojętny, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna częściowo błędna.
3,5Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi nieznacznie błędna.
4,5Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy -bez trudności.
5,0Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy odpowiada poprawnym językiem,prawidłowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O6/1_K01Rozumiał konieczność ochrony własności intelektualnej w prcy twórczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K04Identyfikuje i rozstrzyga problemy związane z wykonywaniem zawodu
TiR_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za własne działania
TiR_1A_K07Potrafi myśleć i działać w sposób samodzielny
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4Rozumie konieczność ochrony własności intelektualnej.
Treści programoweT-W-1Literatura przedmiotu i tematu badań- rodzaje publikacji ze względu na ich wartość naukową. Źródła wiedzy faktualnej. Zasady sztuki pisarstwa naukowego.
T-W-2Proces preparacji pracy promocyjnej-podstawowe elementy metodyczne. Procedura rozwiązywania problemów badawczych.
T-W-3Istota i formułowanie hipotez. Nazwy-Diagramy Venna.
T-W-4Błędy wypowiedzi w tekstach ekonomicznych.
T-W-5Podstawowe zasady tworzenia pojęć i definicji. Przypisy-zasady ogólne.
T-W-6Pojęcie zmiennej, wskaźnika i próby badawczej.
T-W-7Metody gromadzenia wiedzy faktualnej w ekonomii. Test
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe-wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna.
M-2Metody praktyczne- ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie, ocenianie kształtujące.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie: - zdefiniować pojęć z zakresu metodologii badań naukowych, -wskazaćco to jest literatura tematu i przedmiotu badań i co jej nie stanowi, -wskazać podstawowych elementów metodycznych pracy, -definiować, rozróżniać i korzystać ze źródeł wiedzy faktualnej, - wskazać na czym polega i z jakich stadiów składa się procedura rozwiązywania problemów badawczych, -wymienić i scharakteryzować podstawowe metody badawcze służące gromadzeniu wiedzy faktualnej w ekonomii.
3,0Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy częściowo obojętny, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna częściowo błędna.
3,5Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi nieznacznie błędna.
4,5Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy -bez trudności.
5,0Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy odpowiada poprawnym językiem,prawidłowo i pewnie.