Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (N1)

Sylabus przedmiotu Geografia regionalna świata:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Geografia regionalna świata
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Czarnecka <Malgorzata.Czarnecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK5 12 2,00,50zaliczenie
wykładyW5 6 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu geografii na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Charakterystyka środowiska przyrodniczego w głównych regionach świata
C-2Poznanie relacji pomiędzy komponentami środowiska przyrodniczego a procesami społeczno ekonomicznymi w głównych regionach świata.
C-3Ocena zróżnicowania walorów środowiska geograficznego dla potrzeb turystyki. Środowiskowe bariery rozwoju turystyki.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Charakterystyka i ocena użyteczności i atrakcyjności przestrzeni geograficznej państw Europy oraz Rosji i krajów Wspólnoty Niepodległych Państw.2
T-K-2Charakterystyka i ocena użyteczności i atrakcyjności przestrzeni geograficznej państw Azji.2
T-K-3Charakterystyka i ocena użyteczności i atrakcyjności przestrzeni geograficznej państw Afryki.2
T-K-4Charakterystyka i ocena użyteczności i atrakcyjności przestrzeni geograficznej państw Ameryki Północnej - Stanów Zjednoczonych i Kanady.2
T-K-5Charakterystyka i ocena użyteczności i atrakcyjności przestrzeni geograficznej państw Ameryki Środkowej i Południowej.2
T-K-6Charakterystyka i ocena użyteczności i atrakcyjności przestrzeni geograficznej Australii i Nowej Zelandii oraz państw i terytoriów wyspiarskich.2
12
wykłady
T-W-1Regionalizacja fizycznogeograficzna i zasięgi wielkich regionów świata.1
T-W-2Charakterystyka środowiska fizycznogeograficznego (budowa geologiczna, rzeźba terenu, klimat, wody, gleby, roślinność) oraz warunków społeczno - ekonomicznych poszczególnych kontynentów i głównych regionów świata.5
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Udział w konwersatoriach12
A-K-2Udział w konsultacjach.10
A-K-3Przygotowanie indywidualnych prezentacji dotyczących wybranych państw lub regionów geograficznych20
A-K-4Studiowanie literatury i przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.18
60
wykłady
A-W-1Udział w wykładach6
A-W-2Udział w konsultacjach.6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów12
A-W-4Studiowanie literatury obowiązującej i uzupełniającej6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykłąd informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Metoda problemowa: objaśnienia do wykładów problemowych, dyskusja
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja merytoryczna na temat problematyki zawartej w wykładach
M-4Metoda eksponująca: filmy edukacyjne, udział w targach turystyki rekreacji
M-5Metoda podająca: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-6Metoda problemowa: objaśnienia do wykładów problemowych.
M-7Metody eksponujące: pokazy prezentacji przygotowanych przez studentów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach.
S-3Ocena formująca: Kolokwium pisemne w postaci testu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_E14_W01
Student wskazuje i charakteryzuje cechy środowiska naturalnego, zagospodarowanie terenu, ośrodki miejskie, najważniejsze szlaki komunikacyjne i atrakcyjność turystyczną głównych regionów świata.
TiR_1A_W01S1A_W01C-1, C-2T-W-1, T-W-2M-5, M-6S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_E14_U01
Prawidłowo interpretuje zjawiska geograficzne i krajoznawcze,analizuje zależności pomiędzy procesami fizycznogeograficznymi i społeczno-ekonomicznymi. Umie wykorzystać treści map tematycznych do charakterystyki poszczególnych regionów. Potrafi ocenić użyteczność przestrzeni geograficznej głównych regionów świata dla potrzeb turystyki.
TiR_1A_U01, TiR_1A_U05S1A_U01, S1A_U05C-3T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6M-6, M-7S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_E14_K01
Potrafi pracować zespołowo i wyznaczać priorytety wśród realizowanch zadań a znając ograniczenia własnej wiedzy rozumie potrzebę dalszego kształcenia
TiR_1A_K01, TiR_1A_K02, TiR_1A_K03S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03C-2, C-3T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6M-3, M-7S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_E14_W01
Student wskazuje i charakteryzuje cechy środowiska naturalnego, zagospodarowanie terenu, ośrodki miejskie, najważniejsze szlaki komunikacyjne i atrakcyjność turystyczną głównych regionów świata.
2,0
3,0Student wymienia i opisuje podstawowe cechy środowiska przyrodniczego głównych regionów świata.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_E14_U01
Prawidłowo interpretuje zjawiska geograficzne i krajoznawcze,analizuje zależności pomiędzy procesami fizycznogeograficznymi i społeczno-ekonomicznymi. Umie wykorzystać treści map tematycznych do charakterystyki poszczególnych regionów. Potrafi ocenić użyteczność przestrzeni geograficznej głównych regionów świata dla potrzeb turystyki.
2,0
3,0Potrafi na podstawie treści map tematycznych scharakteryzować zjawiska geograficzne głównych regionów świata.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_E14_K01
Potrafi pracować zespołowo i wyznaczać priorytety wśród realizowanch zadań a znając ograniczenia własnej wiedzy rozumie potrzebę dalszego kształcenia
2,0
3,0Student bierze udział w pracy indywidualnej i grupowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Makowski J., Geografia regionalna świata, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2012
  2. Makowski J., Geografia fizyczna świata, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Kaczorowski B. (red.), Geografia świata. Encyklopedia PWN. Środowisko przyrodnicze., Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2008
  2. Kaczorowski B. (red.), Geografia świata. Encyklopedia PWN. Społeczeństwo i gospodarka., Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2008
  3. Warszyńska J.(red.), Geografia turystyczna świata, cz. I i II, PWN, Warszawa, 2001
  4. Atlas Świata, Pascal, 2008
  5. Bednarczyk J.(red.), Świat. Atlas Geograficzny, Wydawnictwo Piętka, 2011
  6. Bednarczyk J.(red.), Świat. Atlas Geograficzny, Wydawnictwo Piętka, 2011
  7. Bednarczyk J.(red.), Świat. Atlas Geograficzny, Wydawnictwo Piętka, 2011
  8. Stryjakiewicz T.( red.), Ziemia. Liczby, fakty, ilustracje., Kurpisz, Poznań, 2001
  9. Stryjakiewicz T.( red.), Ziemia. Liczby, fakty, ilustracje., Kurpisz, Poznań, 2001

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Charakterystyka i ocena użyteczności i atrakcyjności przestrzeni geograficznej państw Europy oraz Rosji i krajów Wspólnoty Niepodległych Państw.2
T-K-2Charakterystyka i ocena użyteczności i atrakcyjności przestrzeni geograficznej państw Azji.2
T-K-3Charakterystyka i ocena użyteczności i atrakcyjności przestrzeni geograficznej państw Afryki.2
T-K-4Charakterystyka i ocena użyteczności i atrakcyjności przestrzeni geograficznej państw Ameryki Północnej - Stanów Zjednoczonych i Kanady.2
T-K-5Charakterystyka i ocena użyteczności i atrakcyjności przestrzeni geograficznej państw Ameryki Środkowej i Południowej.2
T-K-6Charakterystyka i ocena użyteczności i atrakcyjności przestrzeni geograficznej Australii i Nowej Zelandii oraz państw i terytoriów wyspiarskich.2
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Regionalizacja fizycznogeograficzna i zasięgi wielkich regionów świata.1
T-W-2Charakterystyka środowiska fizycznogeograficznego (budowa geologiczna, rzeźba terenu, klimat, wody, gleby, roślinność) oraz warunków społeczno - ekonomicznych poszczególnych kontynentów i głównych regionów świata.5
6

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Udział w konwersatoriach12
A-K-2Udział w konsultacjach.10
A-K-3Przygotowanie indywidualnych prezentacji dotyczących wybranych państw lub regionów geograficznych20
A-K-4Studiowanie literatury i przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.18
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach6
A-W-2Udział w konsultacjach.6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów12
A-W-4Studiowanie literatury obowiązującej i uzupełniającej6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E14_W01Student wskazuje i charakteryzuje cechy środowiska naturalnego, zagospodarowanie terenu, ośrodki miejskie, najważniejsze szlaki komunikacyjne i atrakcyjność turystyczną głównych regionów świata.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W01ma wiedzę ogólną z zakresu nauk przyrodniczych, społecznych, ekonomicznych, zarządzania i pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
Cel przedmiotuC-1Charakterystyka środowiska przyrodniczego w głównych regionach świata
C-2Poznanie relacji pomiędzy komponentami środowiska przyrodniczego a procesami społeczno ekonomicznymi w głównych regionach świata.
Treści programoweT-W-1Regionalizacja fizycznogeograficzna i zasięgi wielkich regionów świata.
T-W-2Charakterystyka środowiska fizycznogeograficznego (budowa geologiczna, rzeźba terenu, klimat, wody, gleby, roślinność) oraz warunków społeczno - ekonomicznych poszczególnych kontynentów i głównych regionów świata.
Metody nauczaniaM-5Metoda podająca: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-6Metoda problemowa: objaśnienia do wykładów problemowych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach.
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji
S-3Ocena formująca: Kolokwium pisemne w postaci testu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia i opisuje podstawowe cechy środowiska przyrodniczego głównych regionów świata.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E14_U01Prawidłowo interpretuje zjawiska geograficzne i krajoznawcze,analizuje zależności pomiędzy procesami fizycznogeograficznymi i społeczno-ekonomicznymi. Umie wykorzystać treści map tematycznych do charakterystyki poszczególnych regionów. Potrafi ocenić użyteczność przestrzeni geograficznej głównych regionów świata dla potrzeb turystyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U01Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska (społeczne, prawne, ekonomiczne, przyrodnicze, geograficzne i krajoznawcze) w zakresie turystyki i rekreacji
TiR_1A_U05Rozwiązuje konkretne zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja, w oparciu o poznane normy i reguły
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Ocena zróżnicowania walorów środowiska geograficznego dla potrzeb turystyki. Środowiskowe bariery rozwoju turystyki.
Treści programoweT-K-1Charakterystyka i ocena użyteczności i atrakcyjności przestrzeni geograficznej państw Europy oraz Rosji i krajów Wspólnoty Niepodległych Państw.
T-K-2Charakterystyka i ocena użyteczności i atrakcyjności przestrzeni geograficznej państw Azji.
T-K-3Charakterystyka i ocena użyteczności i atrakcyjności przestrzeni geograficznej państw Afryki.
T-K-4Charakterystyka i ocena użyteczności i atrakcyjności przestrzeni geograficznej państw Ameryki Północnej - Stanów Zjednoczonych i Kanady.
T-K-5Charakterystyka i ocena użyteczności i atrakcyjności przestrzeni geograficznej państw Ameryki Środkowej i Południowej.
T-K-6Charakterystyka i ocena użyteczności i atrakcyjności przestrzeni geograficznej Australii i Nowej Zelandii oraz państw i terytoriów wyspiarskich.
Metody nauczaniaM-6Metoda problemowa: objaśnienia do wykładów problemowych.
M-7Metody eksponujące: pokazy prezentacji przygotowanych przez studentów.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach.
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi na podstawie treści map tematycznych scharakteryzować zjawiska geograficzne głównych regionów świata.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E14_K01Potrafi pracować zespołowo i wyznaczać priorytety wśród realizowanch zadań a znając ograniczenia własnej wiedzy rozumie potrzebę dalszego kształcenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K01Angażuje się w proces nauczania (rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego)
TiR_1A_K02Potrafi działać w zespole
TiR_1A_K03Określać priorytety podczas realizacji zadań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2Poznanie relacji pomiędzy komponentami środowiska przyrodniczego a procesami społeczno ekonomicznymi w głównych regionach świata.
C-3Ocena zróżnicowania walorów środowiska geograficznego dla potrzeb turystyki. Środowiskowe bariery rozwoju turystyki.
Treści programoweT-K-1Charakterystyka i ocena użyteczności i atrakcyjności przestrzeni geograficznej państw Europy oraz Rosji i krajów Wspólnoty Niepodległych Państw.
T-K-2Charakterystyka i ocena użyteczności i atrakcyjności przestrzeni geograficznej państw Azji.
T-K-3Charakterystyka i ocena użyteczności i atrakcyjności przestrzeni geograficznej państw Afryki.
T-K-4Charakterystyka i ocena użyteczności i atrakcyjności przestrzeni geograficznej państw Ameryki Północnej - Stanów Zjednoczonych i Kanady.
T-K-5Charakterystyka i ocena użyteczności i atrakcyjności przestrzeni geograficznej państw Ameryki Środkowej i Południowej.
T-K-6Charakterystyka i ocena użyteczności i atrakcyjności przestrzeni geograficznej Australii i Nowej Zelandii oraz państw i terytoriów wyspiarskich.
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca: dyskusja merytoryczna na temat problematyki zawartej w wykładach
M-7Metody eksponujące: pokazy prezentacji przygotowanych przez studentów.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student bierze udział w pracy indywidualnej i grupowej.
3,5
4,0
4,5
5,0