Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (S1)

Sylabus przedmiotu Rynek usług turystycznych i rekreacyjnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rynek usług turystycznych i rekreacyjnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zenon Królikowski <Zenon.Krolikowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 10 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 20 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien mieć opanowane treści kształcenia z zakresu mikro i makroekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1C1 Zapozananie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi funkcjonowania bazy noclegowej i gastronomicznej sektora turystyki

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Badanie rynku turystycznego. Dochody ludności jako czynnik rozwoju turystyki.4
T-A-2Demografia a popyt na usługi turystyczne. Strategie cen produktów rynku turystyki.4
T-A-3Rynkowa wycena ofert turystycznych.2
T-A-4Polska krajem recepcyjnym czy emisyjnym. Statystyka turystyki krajowej i zagranicznej.4
T-A-5Konsumpcja usług turystycznych w Polsce i innych krajach UE.3
T-A-6Analiza wybranej gminy turystycznej.3
20
wykłady
T-W-1Istota i funkcje usług turystycznych.2
T-W-2Charakterystyka wybranych usług turystycznych. Segmentacja rynku usług turystycznych.3
T-W-3Organizacje i instytucje działające na rzecz turystyki. System informacji turystycznej.2
T-W-4Prawne aspekty działalności turystycznej.1
T-W-5Konkurencja na rynku usług turystycznych.1
T-W-6Sektor turystyki w gospodarce narodowej.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Aktywny udział w ćwiczeniach.20
A-A-2Przegląd i studia literaturowe (literatura obowiązująca i uzupełniająca).6
A-A-3Realizacja pracy zaliczeniowej - studium przypadku.4
30
wykłady
A-W-1Udzial w wykładach10
A-W-2Przygotowanie do wykładów12
A-W-3Studiowanie wskazanej literatury9
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
M-2Przygotowanie folderów promujących usługi turystyczne w wybranych gminach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena kolokwium w formie pisemnej (30 minut)
S-2Ocena formująca: Ocena folderu przygotowanego przez każdego studenta
S-3Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń - wypadkowa ocen cząstkowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_C7_W01
Uzyskał wiedzę o instytucjach działających na rzecz turystyki. Zna rynek usług turystycznych w regionie.
TiR_1A_W02S1A_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_C7_U01
Przygotowanie folderu promocyjnego na usługi turystyczne w gminie
TiR_1A_U02S1A_U02C-1T-W-2, T-W-4M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_C7_K01
Potrafi zorganizować wyjazd turystyczny i wycenić ofertę turystyczną.
TiR_1A_K07S1A_K07C-1T-W-4M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_C7_W01
Uzyskał wiedzę o instytucjach działających na rzecz turystyki. Zna rynek usług turystycznych w regionie.
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_C7_U01
Przygotowanie folderu promocyjnego na usługi turystyczne w gminie
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_C7_K01
Potrafi zorganizować wyjazd turystyczny i wycenić ofertę turystyczną.
2,0Student nie potrafi zorganizować wyjazdu turystycznego i wycenić oferty turystycznej
3,0Student potrafi zorganizować wyjazd turystyczny i wycenić ofertę turystyczną. Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Boduen W., Ekonomika i zarządzanie przedsiębiorstwem, turystycznym, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 2000
  2. Gaworecki Wł., Turystyka, PWE, Warszawa, 2000
  3. Łazarowie M.R., Gospodarka turystyczna, WSE, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Gołembski G., Turystyka jako czynnik wzrostu konkurencyjności regionów w dobie globalizacji, AE Poznan, Poznan, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Badanie rynku turystycznego. Dochody ludności jako czynnik rozwoju turystyki.4
T-A-2Demografia a popyt na usługi turystyczne. Strategie cen produktów rynku turystyki.4
T-A-3Rynkowa wycena ofert turystycznych.2
T-A-4Polska krajem recepcyjnym czy emisyjnym. Statystyka turystyki krajowej i zagranicznej.4
T-A-5Konsumpcja usług turystycznych w Polsce i innych krajach UE.3
T-A-6Analiza wybranej gminy turystycznej.3
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota i funkcje usług turystycznych.2
T-W-2Charakterystyka wybranych usług turystycznych. Segmentacja rynku usług turystycznych.3
T-W-3Organizacje i instytucje działające na rzecz turystyki. System informacji turystycznej.2
T-W-4Prawne aspekty działalności turystycznej.1
T-W-5Konkurencja na rynku usług turystycznych.1
T-W-6Sektor turystyki w gospodarce narodowej.1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Aktywny udział w ćwiczeniach.20
A-A-2Przegląd i studia literaturowe (literatura obowiązująca i uzupełniająca).6
A-A-3Realizacja pracy zaliczeniowej - studium przypadku.4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udzial w wykładach10
A-W-2Przygotowanie do wykładów12
A-W-3Studiowanie wskazanej literatury9
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C7_W01Uzyskał wiedzę o instytucjach działających na rzecz turystyki. Zna rynek usług turystycznych w regionie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W02ma ogólną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych w sferze turystyki i rekreacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
Cel przedmiotuC-1C1 Zapozananie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi funkcjonowania bazy noclegowej i gastronomicznej sektora turystyki
Treści programoweT-W-1Istota i funkcje usług turystycznych.
T-W-2Charakterystyka wybranych usług turystycznych. Segmentacja rynku usług turystycznych.
T-W-3Organizacje i instytucje działające na rzecz turystyki. System informacji turystycznej.
T-W-5Konkurencja na rynku usług turystycznych.
T-W-6Sektor turystyki w gospodarce narodowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
M-2Przygotowanie folderów promujących usługi turystyczne w wybranych gminach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena kolokwium w formie pisemnej (30 minut)
S-2Ocena formująca: Ocena folderu przygotowanego przez każdego studenta
S-3Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń - wypadkowa ocen cząstkowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C7_U01Przygotowanie folderu promocyjnego na usługi turystyczne w gminie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U02Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do organizowania pracy oraz podejmowania przedsięwzięć w sferze turystyki i rekreacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1C1 Zapozananie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi funkcjonowania bazy noclegowej i gastronomicznej sektora turystyki
Treści programoweT-W-2Charakterystyka wybranych usług turystycznych. Segmentacja rynku usług turystycznych.
T-W-4Prawne aspekty działalności turystycznej.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena folderu przygotowanego przez każdego studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C7_K01Potrafi zorganizować wyjazd turystyczny i wycenić ofertę turystyczną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K07Potrafi myśleć i działać w sposób samodzielny
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1C1 Zapozananie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi funkcjonowania bazy noclegowej i gastronomicznej sektora turystyki
Treści programoweT-W-4Prawne aspekty działalności turystycznej.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
M-2Przygotowanie folderów promujących usługi turystyczne w wybranych gminach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena kolokwium w formie pisemnej (30 minut)
S-2Ocena formująca: Ocena folderu przygotowanego przez każdego studenta
S-3Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń - wypadkowa ocen cząstkowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zorganizować wyjazdu turystycznego i wycenić oferty turystycznej
3,0Student potrafi zorganizować wyjazd turystyczny i wycenić ofertę turystyczną. Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0