Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (S1)

Sylabus przedmiotu Regionalna gospodarka turystyczna I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Regionalna gospodarka turystyczna I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Sienkiewicz <joanna.sienkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marlena Prochorowicz <Marlena.Prochorowicz@zut.edu.pl>, Bogusław Stankiewicz <Boguslaw.Stankiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 25 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada wiedzę ogólną z geografii i wiedzy o społeczeństwie na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest poznanie przez studentów podstawowych pojęć z zakresu gospodarki regionalnej. Poznanie regionu pod względem gospodarki turystycznej.
C-2Zapoznanie studentów z możliwością finansowania działalności turystycznej i pozyskiwaniem funduszy ze środków unijnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Polityka regionalna – rozwój, finansowanie i przyszłość. Definicja regionu i jego podstawowe rodzaje.4
T-W-2Teoretyczne podstawy rozwoju regionalnego i lokalnego.2
T-W-3Ewolucja polityki regionalnej Unii Europejskiej. Regiony i system terytorialny. Zasady rozwoju regionalnego2
T-W-4Regiony i współpraca transgraniczna w ujęciu podmiotowym i przedmiotowym. Podział administracyjny państwa (parlament – rząd – regiony)4
T-W-5Konkurencyjność regionów. Analiza wybranych regionów Polski i UE.3
T-W-6Instrumenty finansowania polityki regionalnej – fundusze strukturalne4
T-W-7Synteza unijnych programów operacyjnych na lata 2007-20132
T-W-8Strategie i programy rozwoju regionalnego Regionalne programy operacyjne. Polityka regionalna w woj. zachodniopomorskim.4
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach przedmiotowych.25
A-W-2Studiowanie literatury obowiązującej i uzupełniającej20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Metody problemowe (sytuacyjne, dyskusje)
M-3Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania logicznego myślenia.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia (praca zaliczeniowa - studium przypadku)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_O3_W01
Student posiada wiedzę na temat regionów w Polsce i Unii Europejskiej.
TiR_1A_W01, TiR_1A_W08S1A_W01, S1A_W08C-1T-W-3, T-W-5M-3, M-1S-2
TiR_1A_O3_W02
Posiada wiedzę na temat konkurencyjności regionów pod względem turystyki.
TiR_1A_W04S1A_W04, S1A_W11C-1T-W-5, T-W-4M-3, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_O3_U01
Posiada umiejętność odróżniania regionów pod względem gospodarczym.
TiR_1A_U06S1A_U06C-1T-W-5, T-W-2M-2, M-1S-2
TiR_1A_O3_U02
Potrafi umiejętnie dobrać program finansujący działalność turystyczno-rekreacyjną (na przykładzie unijnych programów operacyjnych na lata 2007-2013)
TiR_1A_U06, TiR_1A_U01S1A_U01, S1A_U06C-2, C-1T-W-7, T-W-6M-3, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_O3_K01
Organizuje warsztat pracy z umiejętnością zbierania i segregacji odpowiednich informacji na temat gospodarki regionów.
TiR_1A_K03, TiR_1A_K07S1A_K03, S1A_K07C-1T-W-2, T-W-1M-3, M-1S-1
TiR_1A_O3_K02
Potrafi pracować w grupie przy przygotowywaniu wspólnego projektu.
TiR_1A_K02, TiR_1A_K04S1A_K02, S1A_K04C-2T-W-7, T-W-8M-1, M-3S-2

Literatura podstawowa

  1. Strzelecki Z. (red.), Gospodarka regionalna i lokalna, PWN, Warszawa, 2008
  2. Chądzyński, J., Nowakowska A., Przygodzki Z., Region i jego rozwój w warunkach globalizacji, Cedetu. PL (Wydawnictwa fachowe), Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Gaczek W., Zarządzanie w gospodarce przestrzenne, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz-Poznań, 2003
  2. Gajda A., . Warszawa 2005., Regiony w prawie wspólnotowy, Wydawnictwo Prawo i Praktyka Gospodarcza, Warszawa, 2005

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Polityka regionalna – rozwój, finansowanie i przyszłość. Definicja regionu i jego podstawowe rodzaje.4
T-W-2Teoretyczne podstawy rozwoju regionalnego i lokalnego.2
T-W-3Ewolucja polityki regionalnej Unii Europejskiej. Regiony i system terytorialny. Zasady rozwoju regionalnego2
T-W-4Regiony i współpraca transgraniczna w ujęciu podmiotowym i przedmiotowym. Podział administracyjny państwa (parlament – rząd – regiony)4
T-W-5Konkurencyjność regionów. Analiza wybranych regionów Polski i UE.3
T-W-6Instrumenty finansowania polityki regionalnej – fundusze strukturalne4
T-W-7Synteza unijnych programów operacyjnych na lata 2007-20132
T-W-8Strategie i programy rozwoju regionalnego Regionalne programy operacyjne. Polityka regionalna w woj. zachodniopomorskim.4
25

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach przedmiotowych.25
A-W-2Studiowanie literatury obowiązującej i uzupełniającej20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O3_W01Student posiada wiedzę na temat regionów w Polsce i Unii Europejskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W01ma wiedzę ogólną z zakresu nauk przyrodniczych, społecznych, ekonomicznych, zarządzania i pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
TiR_1A_W08Ma ogólną wiedzę o procesach zachodzących w instytucjach, organizacjach i przedsiębiorstwach w sferze turystyki rekreacji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest poznanie przez studentów podstawowych pojęć z zakresu gospodarki regionalnej. Poznanie regionu pod względem gospodarki turystycznej.
Treści programoweT-W-3Ewolucja polityki regionalnej Unii Europejskiej. Regiony i system terytorialny. Zasady rozwoju regionalnego
T-W-5Konkurencyjność regionów. Analiza wybranych regionów Polski i UE.
Metody nauczaniaM-3Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
M-1Wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia (praca zaliczeniowa - studium przypadku)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O3_W02Posiada wiedzę na temat konkurencyjności regionów pod względem turystyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W04ma ogólną wiedzę dotyczącą: organizowania ruchu turystycznego, imprez turystycznych, roli i oddziaływania turystyki na społeczność lokalną, gospodarkę i środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest poznanie przez studentów podstawowych pojęć z zakresu gospodarki regionalnej. Poznanie regionu pod względem gospodarki turystycznej.
Treści programoweT-W-5Konkurencyjność regionów. Analiza wybranych regionów Polski i UE.
T-W-4Regiony i współpraca transgraniczna w ujęciu podmiotowym i przedmiotowym. Podział administracyjny państwa (parlament – rząd – regiony)
Metody nauczaniaM-3Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
M-1Wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia (praca zaliczeniowa - studium przypadku)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O3_U01Posiada umiejętność odróżniania regionów pod względem gospodarczym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U06Wykorzystuje zdobytą wiedzę do analizy konkretnych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest poznanie przez studentów podstawowych pojęć z zakresu gospodarki regionalnej. Poznanie regionu pod względem gospodarki turystycznej.
Treści programoweT-W-5Konkurencyjność regionów. Analiza wybranych regionów Polski i UE.
T-W-2Teoretyczne podstawy rozwoju regionalnego i lokalnego.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (sytuacyjne, dyskusje)
M-1Wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia (praca zaliczeniowa - studium przypadku)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O3_U02Potrafi umiejętnie dobrać program finansujący działalność turystyczno-rekreacyjną (na przykładzie unijnych programów operacyjnych na lata 2007-2013)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U06Wykorzystuje zdobytą wiedzę do analizy konkretnych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
TiR_1A_U01Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska (społeczne, prawne, ekonomiczne, przyrodnicze, geograficzne i krajoznawcze) w zakresie turystyki i rekreacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z możliwością finansowania działalności turystycznej i pozyskiwaniem funduszy ze środków unijnych.
C-1Celem przedmiotu jest poznanie przez studentów podstawowych pojęć z zakresu gospodarki regionalnej. Poznanie regionu pod względem gospodarki turystycznej.
Treści programoweT-W-7Synteza unijnych programów operacyjnych na lata 2007-2013
T-W-6Instrumenty finansowania polityki regionalnej – fundusze strukturalne
Metody nauczaniaM-3Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
M-1Wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia (praca zaliczeniowa - studium przypadku)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O3_K01Organizuje warsztat pracy z umiejętnością zbierania i segregacji odpowiednich informacji na temat gospodarki regionów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K03Określać priorytety podczas realizacji zadań
TiR_1A_K07Potrafi myśleć i działać w sposób samodzielny
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest poznanie przez studentów podstawowych pojęć z zakresu gospodarki regionalnej. Poznanie regionu pod względem gospodarki turystycznej.
Treści programoweT-W-2Teoretyczne podstawy rozwoju regionalnego i lokalnego.
T-W-1Polityka regionalna – rozwój, finansowanie i przyszłość. Definicja regionu i jego podstawowe rodzaje.
Metody nauczaniaM-3Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
M-1Wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania logicznego myślenia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O3_K02Potrafi pracować w grupie przy przygotowywaniu wspólnego projektu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K02Potrafi działać w zespole
TiR_1A_K04Identyfikuje i rozstrzyga problemy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z możliwością finansowania działalności turystycznej i pozyskiwaniem funduszy ze środków unijnych.
Treści programoweT-W-7Synteza unijnych programów operacyjnych na lata 2007-2013
T-W-8Strategie i programy rozwoju regionalnego Regionalne programy operacyjne. Polityka regionalna w woj. zachodniopomorskim.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-3Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia (praca zaliczeniowa - studium przypadku)