Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (S1)

Sylabus przedmiotu Pedagogika czasu wolnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pedagogika czasu wolnego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Kowalczyk-Kassyk <Agnieszka.Kowalczyk-Kassyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sylwia Gołąb <sylwia.golab@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza o funkcjonowaniu człowieka w środowisku socjalizacyjnym pierwotnym i wtórnym (oparta na doświadczeniu).

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znać podstawowe pojęcia z zakresu pedagogiki czasu wolnego.
C-2Mieć podstawową wiedzę o metodach badawczych stosowanych w pedagogice i pedagogice czasu wolnego.
C-3Wskazywać obszary (dziedziny) możliwych zastosowań pedagogiki czasu wolnego w turystyce.
C-4Chrakateryzować zjawisko czasu wolnego i rolę środowisk wychowawczych w procesie wychowania w czasie wolnym.
C-5Świadomy znaczenia wypoczynku dla równowagi psychicznej człowieka.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Pedagogika i pedagogika wolnego jako nauka, miejsce w systemie nauk, źródła i metody badań pedagogicznych - określenie warunków "kontraktów studenckich" (metoda projektów).4
T-W-2Zjawisko czasu wolnego - ustalenia terminologiczne w definiowaniu czasu wolnego, budżet czasu i jego kryteria.2
T-W-3Zdrowotne i wychowawcze znaczenie odpoczynku.4
T-W-4Historyczne i współczesne formy spędzania czasu wolnego (najczęściej praktykowane i o ograniczonej popularności). Przejawy niewłaściwego spędzania czasu wolnego.4
T-W-5Wychowanie do wczasów jako kształtowanie osobowości.2
T-W-6Motywacja aktywności turystycznej.4
T-W-7Środowisko wychowawcze - rola naturalnych i intencjonalnych środowisk wychowawczych.2
T-W-8Typologia wczasowiczów i turystów.2
T-W-9Elementy warsztatu dydaktycznego jako środek oddziaływania intencjonalnego.2
T-W-10Prezentacja projektów studenckich i ich ocena.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Przygotowanie do dyskusji związanej z wykładem - referaty tematyczne, opracowanie projektów i zadań zleconych przez nauczyciela, analiza literatury do poszczególnych tematów zajęć.25
A-W-3Udział w konsultacjach w celu np. weryfikacji postępów, doboru adekwatnej literatury, metodyki projektu.15
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.20
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody problemowe - wykład problemowy.
M-2Metody podające - pogadanka sokratyczna lub heurystyczna.
M-3Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-4Metody problemowe - metoda projektów.
M-5Metody praktyczne - przygotowanie referatów z wykorzystaniem multimediów, prezentacja projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach (stopień przygotowania do dyskusji).
S-2Ocena formująca: Ocena terminowości i stopnia zaangażowania w prace nad projektem tematycznym (wypełnianie kontraktu studenckiego).
S-3Ocena podsumowująca: Ocena projektu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_C3_W01
Zna podstawowe pojęcia z pedagogiki czasu wolnego.
TiR_1A_W01S1A_W01C-2, C-5, C-4, C-1, C-3T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-2M-5, M-2, M-3, M-1, M-4S-1, S-3, S-2
TiR_1A_C3_W02
Zna znaczenie wychowawcze i zdrowotne wypoczynku (czasu wolnego).
TiR_1A_W05S1A_W05C-3T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-8M-5, M-1, M-3, M-4, M-2S-1, S-2
TiR_1A_C3_W03
Ma podstawową wiedzę na temat roli środowisk wychowawczych.
TiR_1A_W04S1A_W04, S1A_W11C-4T-W-7M-2, M-5, M-3, M-1, M-4S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_C3_U01
Charakteryzuje podstawowe historyczne i współczesne formy spędzania czasu wolnego podczas dyskusji związanej z wykładem.
TiR_1A_U02S1A_U02C-4T-W-4, T-W-2M-4, M-2, M-5, M-3S-1, S-2, S-3
TiR_1A_C3_U02
Wymienia psychoprofilaktyczne, terapeutyczne i zdrowotne wartości czasu wolnego, w sytuacji dyskusji dydaktycznej.
TiR_1A_U06, TiR_1A_U05S1A_U05, S1A_U06C-4T-W-3, T-W-5M-5, M-2, M-3, M-4S-2, S-3, S-1
TiR_1A_C3_U03
Opisuje rolę środowisk wychowawczych w wychowaniu do wczasów w czasie dyskusji dydaktycznej.
TiR_1A_U01S1A_U01C-4T-W-6, T-W-4, T-W-9, T-W-8, T-W-7, T-W-5M-5, M-4, M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_C3_K01
Dostrzega ograniczenia wynikające z indywidualnych stylów działania człowieka w kontekście pracy i wypoczynku, w sytuacji dydaktycznej zaaranżowanej przez nauczyciela.
TiR_1A_K07S1A_K07C-4, C-5T-W-9, T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-2, T-W-8, T-W-6, T-W-5M-4, M-2, M-1, M-5, M-3S-2, S-3
TiR_1A_C3_K02
Potrafi współpracować w grupie przygotowując projekty i rozwiązując zadania zlecone przez nauczyciela.
TiR_1A_K02, TiR_1A_K03, TiR_1A_K06S1A_K02, S1A_K03, S1A_K06C-5, C-2, C-4, C-3T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-7M-1, M-4, M-2, M-5, M-3S-2, S-3
TiR_1A_C3_K03
Angażuje się w proces nauczania.
TiR_1A_K01S1A_K01C-5, C-1, C-2, C-4, C-3T-W-8, T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-5, T-W-9, T-W-6, T-W-3, T-W-4M-1, M-4, M-3, M-2, M-5S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_C3_W01
Zna podstawowe pojęcia z pedagogiki czasu wolnego.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki czasu wolnego.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zaiteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi - częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
TiR_1A_C3_W02
Zna znaczenie wychowawcze i zdrowotne wypoczynku (czasu wolnego).
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki czasu wolnego.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zaiteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi - częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
TiR_1A_C3_W03
Ma podstawową wiedzę na temat roli środowisk wychowawczych.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki czasu wolnego.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zaiteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi - częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_C3_U01
Charakteryzuje podstawowe historyczne i współczesne formy spędzania czasu wolnego podczas dyskusji związanej z wykładem.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki czasu wolnego.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zaiteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi - częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
TiR_1A_C3_U02
Wymienia psychoprofilaktyczne, terapeutyczne i zdrowotne wartości czasu wolnego, w sytuacji dyskusji dydaktycznej.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki czasu wolnego.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zaiteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi - częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
TiR_1A_C3_U03
Opisuje rolę środowisk wychowawczych w wychowaniu do wczasów w czasie dyskusji dydaktycznej.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki czasu wolnego.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zaiteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi - częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_C3_K01
Dostrzega ograniczenia wynikające z indywidualnych stylów działania człowieka w kontekście pracy i wypoczynku, w sytuacji dydaktycznej zaaranżowanej przez nauczyciela.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki czasu wolnego.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zaiteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi - częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
TiR_1A_C3_K02
Potrafi współpracować w grupie przygotowując projekty i rozwiązując zadania zlecone przez nauczyciela.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki czasu wolnego.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zaiteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi - częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
TiR_1A_C3_K03
Angażuje się w proces nauczania.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki czasu wolnego.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zaiteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi - częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.

Literatura podstawowa

  1. Pięta J., Pedagogika czasu wolnego, WSE, Warszawa, 2004
  2. Śliwiński W., Pedagogika czasu wolnego i jej związki z rekreacją, w: Teoria i metodyka rekreacji. Zagadnienia podstawowe., AWF Poznań, Poznań, 2001
  3. Winiarski R., problemy wychowania do rekreacji, w: Wstęp do teorii rekreacji, AWF Kraków, 1989

Literatura dodatkowa

  1. Nęcki Z., Komunikacja międzyludzka, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków, 1996
  2. Obuchowski K., Przez galaktykę potrzeb, Zysk i S-ka, Poznań, 1995
  3. Kiełbasiewicz - Drozdowska I., Osobowościowe i społeczne uwarunkowania rekreacji, w: Teoria i metodyka rekreacji. Zagadnienia podstawowe., AWF Poznań, Poznań, 2001

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pedagogika i pedagogika wolnego jako nauka, miejsce w systemie nauk, źródła i metody badań pedagogicznych - określenie warunków "kontraktów studenckich" (metoda projektów).4
T-W-2Zjawisko czasu wolnego - ustalenia terminologiczne w definiowaniu czasu wolnego, budżet czasu i jego kryteria.2
T-W-3Zdrowotne i wychowawcze znaczenie odpoczynku.4
T-W-4Historyczne i współczesne formy spędzania czasu wolnego (najczęściej praktykowane i o ograniczonej popularności). Przejawy niewłaściwego spędzania czasu wolnego.4
T-W-5Wychowanie do wczasów jako kształtowanie osobowości.2
T-W-6Motywacja aktywności turystycznej.4
T-W-7Środowisko wychowawcze - rola naturalnych i intencjonalnych środowisk wychowawczych.2
T-W-8Typologia wczasowiczów i turystów.2
T-W-9Elementy warsztatu dydaktycznego jako środek oddziaływania intencjonalnego.2
T-W-10Prezentacja projektów studenckich i ich ocena.4
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Przygotowanie do dyskusji związanej z wykładem - referaty tematyczne, opracowanie projektów i zadań zleconych przez nauczyciela, analiza literatury do poszczególnych tematów zajęć.25
A-W-3Udział w konsultacjach w celu np. weryfikacji postępów, doboru adekwatnej literatury, metodyki projektu.15
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.20
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C3_W01Zna podstawowe pojęcia z pedagogiki czasu wolnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W01ma wiedzę ogólną z zakresu nauk przyrodniczych, społecznych, ekonomicznych, zarządzania i pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
Cel przedmiotuC-2Mieć podstawową wiedzę o metodach badawczych stosowanych w pedagogice i pedagogice czasu wolnego.
C-5Świadomy znaczenia wypoczynku dla równowagi psychicznej człowieka.
C-4Chrakateryzować zjawisko czasu wolnego i rolę środowisk wychowawczych w procesie wychowania w czasie wolnym.
C-1Znać podstawowe pojęcia z zakresu pedagogiki czasu wolnego.
C-3Wskazywać obszary (dziedziny) możliwych zastosowań pedagogiki czasu wolnego w turystyce.
Treści programoweT-W-1Pedagogika i pedagogika wolnego jako nauka, miejsce w systemie nauk, źródła i metody badań pedagogicznych - określenie warunków "kontraktów studenckich" (metoda projektów).
T-W-3Zdrowotne i wychowawcze znaczenie odpoczynku.
T-W-5Wychowanie do wczasów jako kształtowanie osobowości.
T-W-4Historyczne i współczesne formy spędzania czasu wolnego (najczęściej praktykowane i o ograniczonej popularności). Przejawy niewłaściwego spędzania czasu wolnego.
T-W-2Zjawisko czasu wolnego - ustalenia terminologiczne w definiowaniu czasu wolnego, budżet czasu i jego kryteria.
Metody nauczaniaM-5Metody praktyczne - przygotowanie referatów z wykorzystaniem multimediów, prezentacja projektów.
M-2Metody podające - pogadanka sokratyczna lub heurystyczna.
M-3Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-1Metody problemowe - wykład problemowy.
M-4Metody problemowe - metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach (stopień przygotowania do dyskusji).
S-3Ocena podsumowująca: Ocena projektu.
S-2Ocena formująca: Ocena terminowości i stopnia zaangażowania w prace nad projektem tematycznym (wypełnianie kontraktu studenckiego).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki czasu wolnego.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zaiteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi - częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C3_W02Zna znaczenie wychowawcze i zdrowotne wypoczynku (czasu wolnego).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W05ma ogólną wiedzę dotyczącą: procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie człowieka, roli i znaczenia podstawowych składników pokarmowych, psychicznych mechanizmów czynności ludzkich oraz formułowania celów, metod i form racjonalnego spędzania czasu wolnego i oceny skutków uczestniczenia w rekreacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
Cel przedmiotuC-3Wskazywać obszary (dziedziny) możliwych zastosowań pedagogiki czasu wolnego w turystyce.
Treści programoweT-W-7Środowisko wychowawcze - rola naturalnych i intencjonalnych środowisk wychowawczych.
T-W-2Zjawisko czasu wolnego - ustalenia terminologiczne w definiowaniu czasu wolnego, budżet czasu i jego kryteria.
T-W-3Zdrowotne i wychowawcze znaczenie odpoczynku.
T-W-8Typologia wczasowiczów i turystów.
Metody nauczaniaM-5Metody praktyczne - przygotowanie referatów z wykorzystaniem multimediów, prezentacja projektów.
M-1Metody problemowe - wykład problemowy.
M-3Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-4Metody problemowe - metoda projektów.
M-2Metody podające - pogadanka sokratyczna lub heurystyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach (stopień przygotowania do dyskusji).
S-2Ocena formująca: Ocena terminowości i stopnia zaangażowania w prace nad projektem tematycznym (wypełnianie kontraktu studenckiego).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki czasu wolnego.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zaiteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi - częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C3_W03Ma podstawową wiedzę na temat roli środowisk wychowawczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W04ma ogólną wiedzę dotyczącą: organizowania ruchu turystycznego, imprez turystycznych, roli i oddziaływania turystyki na społeczność lokalną, gospodarkę i środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Chrakateryzować zjawisko czasu wolnego i rolę środowisk wychowawczych w procesie wychowania w czasie wolnym.
Treści programoweT-W-7Środowisko wychowawcze - rola naturalnych i intencjonalnych środowisk wychowawczych.
Metody nauczaniaM-2Metody podające - pogadanka sokratyczna lub heurystyczna.
M-5Metody praktyczne - przygotowanie referatów z wykorzystaniem multimediów, prezentacja projektów.
M-3Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-1Metody problemowe - wykład problemowy.
M-4Metody problemowe - metoda projektów.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki czasu wolnego.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zaiteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi - częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C3_U01Charakteryzuje podstawowe historyczne i współczesne formy spędzania czasu wolnego podczas dyskusji związanej z wykładem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U02Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do organizowania pracy oraz podejmowania przedsięwzięć w sferze turystyki i rekreacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Chrakateryzować zjawisko czasu wolnego i rolę środowisk wychowawczych w procesie wychowania w czasie wolnym.
Treści programoweT-W-4Historyczne i współczesne formy spędzania czasu wolnego (najczęściej praktykowane i o ograniczonej popularności). Przejawy niewłaściwego spędzania czasu wolnego.
T-W-2Zjawisko czasu wolnego - ustalenia terminologiczne w definiowaniu czasu wolnego, budżet czasu i jego kryteria.
Metody nauczaniaM-4Metody problemowe - metoda projektów.
M-2Metody podające - pogadanka sokratyczna lub heurystyczna.
M-5Metody praktyczne - przygotowanie referatów z wykorzystaniem multimediów, prezentacja projektów.
M-3Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach (stopień przygotowania do dyskusji).
S-2Ocena formująca: Ocena terminowości i stopnia zaangażowania w prace nad projektem tematycznym (wypełnianie kontraktu studenckiego).
S-3Ocena podsumowująca: Ocena projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki czasu wolnego.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zaiteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi - częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C3_U02Wymienia psychoprofilaktyczne, terapeutyczne i zdrowotne wartości czasu wolnego, w sytuacji dyskusji dydaktycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U06Wykorzystuje zdobytą wiedzę do analizy konkretnych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
TiR_1A_U05Rozwiązuje konkretne zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja, w oparciu o poznane normy i reguły
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-4Chrakateryzować zjawisko czasu wolnego i rolę środowisk wychowawczych w procesie wychowania w czasie wolnym.
Treści programoweT-W-3Zdrowotne i wychowawcze znaczenie odpoczynku.
T-W-5Wychowanie do wczasów jako kształtowanie osobowości.
Metody nauczaniaM-5Metody praktyczne - przygotowanie referatów z wykorzystaniem multimediów, prezentacja projektów.
M-2Metody podające - pogadanka sokratyczna lub heurystyczna.
M-3Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-4Metody problemowe - metoda projektów.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena terminowości i stopnia zaangażowania w prace nad projektem tematycznym (wypełnianie kontraktu studenckiego).
S-3Ocena podsumowująca: Ocena projektu.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach (stopień przygotowania do dyskusji).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki czasu wolnego.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zaiteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi - częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C3_U03Opisuje rolę środowisk wychowawczych w wychowaniu do wczasów w czasie dyskusji dydaktycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U01Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska (społeczne, prawne, ekonomiczne, przyrodnicze, geograficzne i krajoznawcze) w zakresie turystyki i rekreacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Chrakateryzować zjawisko czasu wolnego i rolę środowisk wychowawczych w procesie wychowania w czasie wolnym.
Treści programoweT-W-6Motywacja aktywności turystycznej.
T-W-4Historyczne i współczesne formy spędzania czasu wolnego (najczęściej praktykowane i o ograniczonej popularności). Przejawy niewłaściwego spędzania czasu wolnego.
T-W-9Elementy warsztatu dydaktycznego jako środek oddziaływania intencjonalnego.
T-W-8Typologia wczasowiczów i turystów.
T-W-7Środowisko wychowawcze - rola naturalnych i intencjonalnych środowisk wychowawczych.
T-W-5Wychowanie do wczasów jako kształtowanie osobowości.
Metody nauczaniaM-5Metody praktyczne - przygotowanie referatów z wykorzystaniem multimediów, prezentacja projektów.
M-4Metody problemowe - metoda projektów.
M-3Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki czasu wolnego.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zaiteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi - częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C3_K01Dostrzega ograniczenia wynikające z indywidualnych stylów działania człowieka w kontekście pracy i wypoczynku, w sytuacji dydaktycznej zaaranżowanej przez nauczyciela.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K07Potrafi myśleć i działać w sposób samodzielny
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4Chrakateryzować zjawisko czasu wolnego i rolę środowisk wychowawczych w procesie wychowania w czasie wolnym.
C-5Świadomy znaczenia wypoczynku dla równowagi psychicznej człowieka.
Treści programoweT-W-9Elementy warsztatu dydaktycznego jako środek oddziaływania intencjonalnego.
T-W-1Pedagogika i pedagogika wolnego jako nauka, miejsce w systemie nauk, źródła i metody badań pedagogicznych - określenie warunków "kontraktów studenckich" (metoda projektów).
T-W-3Zdrowotne i wychowawcze znaczenie odpoczynku.
T-W-7Środowisko wychowawcze - rola naturalnych i intencjonalnych środowisk wychowawczych.
T-W-4Historyczne i współczesne formy spędzania czasu wolnego (najczęściej praktykowane i o ograniczonej popularności). Przejawy niewłaściwego spędzania czasu wolnego.
T-W-2Zjawisko czasu wolnego - ustalenia terminologiczne w definiowaniu czasu wolnego, budżet czasu i jego kryteria.
T-W-8Typologia wczasowiczów i turystów.
T-W-6Motywacja aktywności turystycznej.
T-W-5Wychowanie do wczasów jako kształtowanie osobowości.
Metody nauczaniaM-4Metody problemowe - metoda projektów.
M-2Metody podające - pogadanka sokratyczna lub heurystyczna.
M-1Metody problemowe - wykład problemowy.
M-5Metody praktyczne - przygotowanie referatów z wykorzystaniem multimediów, prezentacja projektów.
M-3Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena terminowości i stopnia zaangażowania w prace nad projektem tematycznym (wypełnianie kontraktu studenckiego).
S-3Ocena podsumowująca: Ocena projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki czasu wolnego.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zaiteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi - częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C3_K02Potrafi współpracować w grupie przygotowując projekty i rozwiązując zadania zlecone przez nauczyciela.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K02Potrafi działać w zespole
TiR_1A_K03Określać priorytety podczas realizacji zadań
TiR_1A_K06Jest świadomy potrzeby samodoskonalenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-5Świadomy znaczenia wypoczynku dla równowagi psychicznej człowieka.
C-2Mieć podstawową wiedzę o metodach badawczych stosowanych w pedagogice i pedagogice czasu wolnego.
C-4Chrakateryzować zjawisko czasu wolnego i rolę środowisk wychowawczych w procesie wychowania w czasie wolnym.
C-3Wskazywać obszary (dziedziny) możliwych zastosowań pedagogiki czasu wolnego w turystyce.
Treści programoweT-W-3Zdrowotne i wychowawcze znaczenie odpoczynku.
T-W-4Historyczne i współczesne formy spędzania czasu wolnego (najczęściej praktykowane i o ograniczonej popularności). Przejawy niewłaściwego spędzania czasu wolnego.
T-W-6Motywacja aktywności turystycznej.
T-W-5Wychowanie do wczasów jako kształtowanie osobowości.
T-W-2Zjawisko czasu wolnego - ustalenia terminologiczne w definiowaniu czasu wolnego, budżet czasu i jego kryteria.
T-W-8Typologia wczasowiczów i turystów.
T-W-9Elementy warsztatu dydaktycznego jako środek oddziaływania intencjonalnego.
T-W-1Pedagogika i pedagogika wolnego jako nauka, miejsce w systemie nauk, źródła i metody badań pedagogicznych - określenie warunków "kontraktów studenckich" (metoda projektów).
T-W-7Środowisko wychowawcze - rola naturalnych i intencjonalnych środowisk wychowawczych.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe - wykład problemowy.
M-4Metody problemowe - metoda projektów.
M-2Metody podające - pogadanka sokratyczna lub heurystyczna.
M-5Metody praktyczne - przygotowanie referatów z wykorzystaniem multimediów, prezentacja projektów.
M-3Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena terminowości i stopnia zaangażowania w prace nad projektem tematycznym (wypełnianie kontraktu studenckiego).
S-3Ocena podsumowująca: Ocena projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki czasu wolnego.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zaiteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi - częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C3_K03Angażuje się w proces nauczania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K01Angażuje się w proces nauczania (rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
Cel przedmiotuC-5Świadomy znaczenia wypoczynku dla równowagi psychicznej człowieka.
C-1Znać podstawowe pojęcia z zakresu pedagogiki czasu wolnego.
C-2Mieć podstawową wiedzę o metodach badawczych stosowanych w pedagogice i pedagogice czasu wolnego.
C-4Chrakateryzować zjawisko czasu wolnego i rolę środowisk wychowawczych w procesie wychowania w czasie wolnym.
C-3Wskazywać obszary (dziedziny) możliwych zastosowań pedagogiki czasu wolnego w turystyce.
Treści programoweT-W-8Typologia wczasowiczów i turystów.
T-W-2Zjawisko czasu wolnego - ustalenia terminologiczne w definiowaniu czasu wolnego, budżet czasu i jego kryteria.
T-W-7Środowisko wychowawcze - rola naturalnych i intencjonalnych środowisk wychowawczych.
T-W-1Pedagogika i pedagogika wolnego jako nauka, miejsce w systemie nauk, źródła i metody badań pedagogicznych - określenie warunków "kontraktów studenckich" (metoda projektów).
T-W-5Wychowanie do wczasów jako kształtowanie osobowości.
T-W-9Elementy warsztatu dydaktycznego jako środek oddziaływania intencjonalnego.
T-W-6Motywacja aktywności turystycznej.
T-W-3Zdrowotne i wychowawcze znaczenie odpoczynku.
T-W-4Historyczne i współczesne formy spędzania czasu wolnego (najczęściej praktykowane i o ograniczonej popularności). Przejawy niewłaściwego spędzania czasu wolnego.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe - wykład problemowy.
M-4Metody problemowe - metoda projektów.
M-3Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-2Metody podające - pogadanka sokratyczna lub heurystyczna.
M-5Metody praktyczne - przygotowanie referatów z wykorzystaniem multimediów, prezentacja projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach (stopień przygotowania do dyskusji).
S-3Ocena podsumowująca: Ocena projektu.
S-2Ocena formująca: Ocena terminowości i stopnia zaangażowania w prace nad projektem tematycznym (wypełnianie kontraktu studenckiego).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki czasu wolnego.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zaiteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi - częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.