Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (S1)

Sylabus przedmiotu Metodologia badań naukowych I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metodologia badań naukowych I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Tadeusz Ziejewski <Tadeusz.Ziejewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Kowalczyk-Kassyk <Agnieszka.Kowalczyk-Kassyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 25 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawową wiedzę z zakresu ludzkich procesów poznawczych na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ma podstawową wiedzę związaną z metodologicznymi uwarunkowaniami pracy twórczej.
C-2Zna podstawowe zagadnienia dotyczące specyfiki preparacji pracy promocyjnej.
C-3Umie rozwiązywać standardowe problemy występujące podczas tworzenia pracy promocyjnej.
C-4Rozumie konieczność ochrony własności intelektualnej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Literatura przedmiotu i tematu badań- rodzaje publikacji ze względu na ich wartość naukową. Źródła wiedzy faktualnej. Zasady sztuki pisarstwa naukowego.2
T-W-2Proces preparacji pracy promocyjnej-podstawowe elementy metodyczne. Procedura rozwiązywania problemów badawczych.6
T-W-3Istota i formułowanie hipotez. Nazwy-Diagramy Venna.4
T-W-4Błędy wypowiedzi w tekstach ekonomicznych.2
T-W-5Podstawowe zasady tworzenia pojęć i definicji. Przypisy-zasady ogólne.4
T-W-6Pojęcie zmiennej, wskaźnika i próby badawczej.2
T-W-7Metody gromadzenia wiedzy faktualnej w ekonomii. Test5
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach dydaktycznych i zaliczeniu.30
A-W-2Praca własna studenta: dobór literatury, opracowanie zagadnień tematycznych, przygotowanie prezewntacji.30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody problemowe-wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna.
M-2Metody praktyczne- ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie, ocenianie kształtujące.
S-2Ocena podsumowująca: Test, zadania pisemne.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_O6_W01
W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: miał ogólną wiedzę związaną z metodologicznymi uwarunkowaniami pracy twórczej.
TiR_1A_W01, TiR_1A_W06S1A_W01, S1A_W06C-4, C-1, C-3, C-2T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_O6_U01
Będzie umiał rozwiązywać standardowe problemy występujące podczas tworzenia pracy promocyjnej.
TiR_1A_U02, TiR_1A_U03, TiR_1A_U06S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06C-1, C-4, C-2, C-3T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-2, T-W-1, T-W-6M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_O6_K01
Rozumiał konieczność ochrony własności intelektualnej w prcy twórczej.
TiR_1A_K05, TiR_1A_K04, TiR_1A_K07S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07C-4T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-1M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_O6_W01
W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: miał ogólną wiedzę związaną z metodologicznymi uwarunkowaniami pracy twórczej.
2,0Student nie ma ogólnej wiedzy z zakresu metodologicznych uwarunkowań pracy twórczej.Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi nieznacznie błędna.
3,0Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy częściowo obojętny, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna częściowo błędna.
3,5Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi nieznacznie błędna.
4,5Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy -bez trudności.
5,0Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy odpowiada poprawnym językiem,prawidłowo i pewnie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_O6_U01
Będzie umiał rozwiązywać standardowe problemy występujące podczas tworzenia pracy promocyjnej.
2,0Nie potrafi rozwiązywać standardowych problemów występujących podczas tworzenia pracy promocyjnej,
3,0Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy częściowo obojętny, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna częściowo błędna.
3,5Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi nieznacznie błędna.
4,5Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy -bez trudności.
5,0Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy odpowiada poprawnym językiem,prawidłowo i pewnie.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_O6_K01
Rozumiał konieczność ochrony własności intelektualnej w prcy twórczej.
2,0Student nie jest w stanie: - zdefiniować pojęć z zakresu metodologii badań naukowych, -wskazaćco to jest literatura tematu i przedmiotu badań i co jej nie stanowi, -wskazać podstawowych elementów metodycznych pracy, -definiować, rozróżniać i korzystać ze źródeł wiedzy faktualnej, - wskazać na czym polega i z jakich stadiów składa się procedura rozwiązywania problemów badawczych, -wymienić i scharakteryzować podstawowe metody badawcze służące gromadzeniu wiedzy faktualnej w ekonomii.
3,0Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy częściowo obojętny, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna częściowo błędna.
3,5Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi nieznacznie błędna.
4,5Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy -bez trudności.
5,0Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy odpowiada poprawnym językiem,prawidłowo i pewnie.

Literatura podstawowa

  1. Balicki W., Wykłady z metodologii nauk ekonomicznych, Wyższa Szkoła Bankowa, Poznań, 2002
  2. Kamiński S., Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, KUL, Lublin, 1992
  3. Stachak S., Podstawy metodologii nauk ekonomicznych, KiW, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Grobler A., Metodologia nauk, Aureus-Znak, Kraków, 2006
  2. Hajduk Z., Ogólna metodologia nauk, KUL, Lublin, 2005

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Literatura przedmiotu i tematu badań- rodzaje publikacji ze względu na ich wartość naukową. Źródła wiedzy faktualnej. Zasady sztuki pisarstwa naukowego.2
T-W-2Proces preparacji pracy promocyjnej-podstawowe elementy metodyczne. Procedura rozwiązywania problemów badawczych.6
T-W-3Istota i formułowanie hipotez. Nazwy-Diagramy Venna.4
T-W-4Błędy wypowiedzi w tekstach ekonomicznych.2
T-W-5Podstawowe zasady tworzenia pojęć i definicji. Przypisy-zasady ogólne.4
T-W-6Pojęcie zmiennej, wskaźnika i próby badawczej.2
T-W-7Metody gromadzenia wiedzy faktualnej w ekonomii. Test5
25

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach dydaktycznych i zaliczeniu.30
A-W-2Praca własna studenta: dobór literatury, opracowanie zagadnień tematycznych, przygotowanie prezewntacji.30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O6_W01W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: miał ogólną wiedzę związaną z metodologicznymi uwarunkowaniami pracy twórczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W01ma wiedzę ogólną z zakresu nauk przyrodniczych, społecznych, ekonomicznych, zarządzania i pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
TiR_1A_W06Ma ogólną wiedzę na temat: metod, technik i narzędzi pozyskiwania danych pozwalających na: rozumienie relacji miedzy organizmami żywymi a środowiskiem, oddziaływania człowieka podróżującego na środowisko, funkcjonowania podmiotów rynkowych, oceny: środowiska i waloryzacji jego zasobów, przydatności przestrzeni geograficznej dla potrzeb turystyki, zjawisk gospodarczych i tych z obszaru zarządzania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
Cel przedmiotuC-4Rozumie konieczność ochrony własności intelektualnej.
C-1Ma podstawową wiedzę związaną z metodologicznymi uwarunkowaniami pracy twórczej.
C-3Umie rozwiązywać standardowe problemy występujące podczas tworzenia pracy promocyjnej.
C-2Zna podstawowe zagadnienia dotyczące specyfiki preparacji pracy promocyjnej.
Treści programoweT-W-4Błędy wypowiedzi w tekstach ekonomicznych.
T-W-5Podstawowe zasady tworzenia pojęć i definicji. Przypisy-zasady ogólne.
T-W-2Proces preparacji pracy promocyjnej-podstawowe elementy metodyczne. Procedura rozwiązywania problemów badawczych.
T-W-6Pojęcie zmiennej, wskaźnika i próby badawczej.
T-W-1Literatura przedmiotu i tematu badań- rodzaje publikacji ze względu na ich wartość naukową. Źródła wiedzy faktualnej. Zasady sztuki pisarstwa naukowego.
T-W-3Istota i formułowanie hipotez. Nazwy-Diagramy Venna.
T-W-7Metody gromadzenia wiedzy faktualnej w ekonomii. Test
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe-wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna.
M-2Metody praktyczne- ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie, ocenianie kształtujące.
S-2Ocena podsumowująca: Test, zadania pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma ogólnej wiedzy z zakresu metodologicznych uwarunkowań pracy twórczej.Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi nieznacznie błędna.
3,0Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy częściowo obojętny, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna częściowo błędna.
3,5Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi nieznacznie błędna.
4,5Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy -bez trudności.
5,0Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy odpowiada poprawnym językiem,prawidłowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O6_U01Będzie umiał rozwiązywać standardowe problemy występujące podczas tworzenia pracy promocyjnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U02Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do organizowania pracy oraz podejmowania przedsięwzięć w sferze turystyki i rekreacji
TiR_1A_U03Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
TiR_1A_U06Wykorzystuje zdobytą wiedzę do analizy konkretnych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-1Ma podstawową wiedzę związaną z metodologicznymi uwarunkowaniami pracy twórczej.
C-4Rozumie konieczność ochrony własności intelektualnej.
C-2Zna podstawowe zagadnienia dotyczące specyfiki preparacji pracy promocyjnej.
C-3Umie rozwiązywać standardowe problemy występujące podczas tworzenia pracy promocyjnej.
Treści programoweT-W-3Istota i formułowanie hipotez. Nazwy-Diagramy Venna.
T-W-5Podstawowe zasady tworzenia pojęć i definicji. Przypisy-zasady ogólne.
T-W-4Błędy wypowiedzi w tekstach ekonomicznych.
T-W-7Metody gromadzenia wiedzy faktualnej w ekonomii. Test
T-W-2Proces preparacji pracy promocyjnej-podstawowe elementy metodyczne. Procedura rozwiązywania problemów badawczych.
T-W-1Literatura przedmiotu i tematu badań- rodzaje publikacji ze względu na ich wartość naukową. Źródła wiedzy faktualnej. Zasady sztuki pisarstwa naukowego.
T-W-6Pojęcie zmiennej, wskaźnika i próby badawczej.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne- ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Metody problemowe-wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie, ocenianie kształtujące.
S-2Ocena podsumowująca: Test, zadania pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi rozwiązywać standardowych problemów występujących podczas tworzenia pracy promocyjnej,
3,0Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy częściowo obojętny, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna częściowo błędna.
3,5Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi nieznacznie błędna.
4,5Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy -bez trudności.
5,0Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy odpowiada poprawnym językiem,prawidłowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O6_K01Rozumiał konieczność ochrony własności intelektualnej w prcy twórczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za własne działania
TiR_1A_K04Identyfikuje i rozstrzyga problemy związane z wykonywaniem zawodu
TiR_1A_K07Potrafi myśleć i działać w sposób samodzielny
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4Rozumie konieczność ochrony własności intelektualnej.
Treści programoweT-W-3Istota i formułowanie hipotez. Nazwy-Diagramy Venna.
T-W-2Proces preparacji pracy promocyjnej-podstawowe elementy metodyczne. Procedura rozwiązywania problemów badawczych.
T-W-6Pojęcie zmiennej, wskaźnika i próby badawczej.
T-W-5Podstawowe zasady tworzenia pojęć i definicji. Przypisy-zasady ogólne.
T-W-4Błędy wypowiedzi w tekstach ekonomicznych.
T-W-7Metody gromadzenia wiedzy faktualnej w ekonomii. Test
T-W-1Literatura przedmiotu i tematu badań- rodzaje publikacji ze względu na ich wartość naukową. Źródła wiedzy faktualnej. Zasady sztuki pisarstwa naukowego.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne- ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Metody problemowe-wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie, ocenianie kształtujące.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie: - zdefiniować pojęć z zakresu metodologii badań naukowych, -wskazaćco to jest literatura tematu i przedmiotu badań i co jej nie stanowi, -wskazać podstawowych elementów metodycznych pracy, -definiować, rozróżniać i korzystać ze źródeł wiedzy faktualnej, - wskazać na czym polega i z jakich stadiów składa się procedura rozwiązywania problemów badawczych, -wymienić i scharakteryzować podstawowe metody badawcze służące gromadzeniu wiedzy faktualnej w ekonomii.
3,0Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy częściowo obojętny, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna częściowo błędna.
3,5Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi nieznacznie błędna.
4,5Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy -bez trudności.
5,0Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy odpowiada poprawnym językiem,prawidłowo i pewnie.