Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (S1)

Sylabus przedmiotu Historia architektury i sztuki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Historia architektury i sztuki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Konieczny <Slawomir.Konieczny@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marlena Prochorowicz <Marlena.Prochorowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 45 4,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z zakresu wiedzy o świecie i historii powszechnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1przekazanie wiedzy w układzie chronologicznym z zakresu historii malarstwa, rzeźby i architektury, ze szczególnym uwzględnieniem ewolucji w ramach każdej z dziedzin sztuki
C-2nabycie znajomości najważniejszych technik artystycznych, charakterystycznych dla poszczególnych epok lub stylów w sztuce
C-3poznanie wpływu kultury i sztuki europejskiej na kulturę polską, ze szczególnym zwróceniem uwagi na społeczno-ekonomiczne, religijne i polityczne uwarunkowania sztuk

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Chronologia architektury europejskiej. Wielkie cywilizacje starożytności – Grecja Imperium Rzymskie, Bizancjum.2
T-W-2Okres przejściowy w architekturze europejskiej – V-X wiek. Architektura wczesnego i dojrzałego średniowiecza – romantyzm i gotyk w Europie.2
T-W-3Odrodzenie i jego terytorialno-kulturowe zróżnicowanie. Barok w Europie. Architektura klasycyzmu i romantyzmu.3
T-W-4Eklektyzm i architektura przełomu Xix i XX wieku. Reakcja na eklektyzm – recesja, ekspresjonizm, modernizm. Architektura postmodernizmu.3
T-W-5Elementy malarstwa i rzeźby – od epoki klasycznej do współczesności.3
T-W-6Sztuka jako forma świadomości społecznej. Odzwierciedlenie rzeczywistości za pośrednictwem dzieł o walorach estetycznych.2
T-W-7Wielodyscyplinarny charakter sztuki. Sztuka jako czynność (umiejętność) i sztuka jako wytwór (dzieło).3
T-W-8Dziedziny sztuki: sztuki wizualne (malarstwo, rzeźba, grafika, architektura), sztuki widowiskowe (taniec, teatr, opera, film), muzyka, literatura.2
T-W-9Twórczość artystyczna – mit artysty, zawód, działalność twórcza, sztuka tradycyjna (wysoka) a sztuka jako prowokacja, granice sztuki.3
T-W-10Awangarda – twórcy, którzy swoimi dziełami i ideami wyprzedzają epokę oraz nowatorskie ruchy artystyczne XX wieku.2
T-W-11Media w przekazie kultury i sztuki: film, prasa, radio, telewizja, sztuki multimedialne.3
T-W-12Zasady ochrony zabytków – skarby ludzkości pod opieką państwa i UNESCO. Znaczenie dziedzictwa kultury. Polskie pomniki kultury pod opieką UNESCO.3
T-W-13Odbiorca sztuki –wrażliwość estetyczna, przeżycie estetyczne, potrzeba rozrywki. Pojęcie wartości w sztuce i jej kryteria, wartościowanie estetyczne.3
T-W-14Pojęcie piękna – piękno natury, potoczne, w sztuce. Sztuka jako wytwarzanie piękna –dziewięć muz starożytnych Greków, nowe muzy: film i telewizja.3
T-W-15Integracja sztuki (synteza) i autonomia poszczególnych dziedzin sztuki. Polski wkład w kulturę Europy i świata.3
T-W-16Uwarunkowania rozwoju kultury polskiej, Najważniejsze wydarzenia w sztuce polskiej – sztuki wizualne, widowiskowe, literatura, muzyka. Wybitni artyści polscy.2
T-W-17Wybitne dzieła kultury narodowej. Awangarda polska w sztuce XX wieku. Podobieństwa i różnice w kształtowaniu się kultury polskiej w stosunku do innych kręgów kulturowych. Najważniejsze wydarzenia w nauce i technice w Polsce.3
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1udział w wykładach45
A-W-2przygotowanie do egzaminu10
A-W-3lektura wskazanych pozycji20
A-W-4Wyszukiwanie informacji w internecie10
A-W-5przygotowanie do zajęć20
A-W-6przygotowanie prezentacji15
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład dydaktyczny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na wykładach
S-2Ocena formująca: ocena pracy z literaturą
S-3Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_B1_W01
zna historię architektury, rzeźby i malarstwa
TiR_1A_W02S1A_W02C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-5M-1S-3
TiR_1A_B1_W02
potrafi wytłumaczyć wpływ kultury i sztuki europejskiej na kulturę i sztukę polską
TiR_1A_W04S1A_W04, S1A_W11C-3T-W-15, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-16, T-W-17M-1S-3
TiR_1A_B1_W03
potrafi scharakteryzować główne nurty w architekturze, malarstwie i rzeźbie jakie wystepowały na przestrzeni wieków i lat
TiR_1A_W05S1A_W05C-1, C-3, C-2T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-8M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_B1_U01
potrafi opisać główne nurty histoeyczne w rozwoju architektury i sztuki w Polsce i na Świecie
TiR_1A_U02S1A_U02C-2, C-1T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-10, T-W-2, T-W-17, T-W-3, T-W-5M-2, M-1S-2, S-1
TiR_1A_B1_U02
analizuje wpływ architektury i sztuki europejskiej na architekturę i sztukę w Polsce
TiR_1A_U06S1A_U06C-3T-W-17, T-W-10, T-W-15, T-W-16M-2S-1, S-2
TiR_1A_B1_U03
dyskutuje na tematy z dziedzin sztuki i kultury
TiR_1A_U08S1A_U09, S1A_U10C-3, C-2T-W-13, T-W-17, T-W-10, T-W-14, T-W-11, T-W-9M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_B1_K01
dąży do poszerzenia wiedzy z historii architektury i sztuki
TiR_1A_K02S1A_K02C-3, C-2T-W-13, T-W-15, T-W-14, T-W-10, T-W-7, T-W-8M-3S-1, S-2
TiR_1A_B1_K02
jest otwarty na poznawanie trendów w architekturze i sztuce
TiR_1A_K05S1A_K05C-2, C-3T-W-9, T-W-8, T-W-10M-3S-2, S-1
TiR_1A_B1_K03
posiada zdolność do ogólnej oceny wartości dzieł z dziedziny architektury i sztuki
TiR_1A_K07S1A_K07C-2, C-3T-W-16, T-W-11, T-W-17, T-W-12M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_B1_W01
zna historię architektury, rzeźby i malarstwa
2,0nie zna historii architektury, rzeźby i malarstwa
3,0bardzo słabo zna historię architektury, rzeźby i malarstwa
3,5słabo zna historię architektury, rzeźby i malarstwa
4,0dobrze zna historię architektury, rzeźby i malarstwa
4,5dość dobrze zna historię architektury, rzeźby i malarstwa
5,0bardzo dobrze zna historię architektury, rzeźby i malarstwa
TiR_1A_B1_W02
potrafi wytłumaczyć wpływ kultury i sztuki europejskiej na kulturę i sztukę polską
2,0nie potrafi wytłumaczyć wpływu kultury i sztuki europejskiej na kulturę i sztukę polską
3,0bardzo słabo potrafi wytłumaczyć wpływ kultury i sztuki europejskiej na kulturę i sztukę polską
3,5słabo potrafi wytłumaczyć wpływ kultury i sztuki europejskiej na kulturę i sztukę polską
4,0dobrze potrafi wytłumaczyć wpływ kultury i sztuki europejskiej na kulturę i sztukę polską
4,5dość dobrze potrafi wytłumaczyć wpływ kultury i sztuki europejskiej na kulturę i sztukę polską
5,0bardzo dobrze potrafi wytłumaczyć wpływ kultury i sztuki europejskiej na kulturę i sztukę polską
TiR_1A_B1_W03
potrafi scharakteryzować główne nurty w architekturze, malarstwie i rzeźbie jakie wystepowały na przestrzeni wieków i lat
2,0nie potrafi scharakteryzować główne nurty w architekturze, malarstwie i rzeźbie, jakie występowały na przestrzeni wieków i lat
3,0bardzo słabo potrafi scharakteryzować główne nurty w architekturze, malarstwie i rzeźbie, jakie występowały na przestrzeni wieków i lat
3,5słabo potrafi scharakteryzować główne nurty w architekturze, malarstwie i rzeźbie, jakie występowały na przestrzeni wieków i lat
4,0dobrze potrafi scharakteryzować główne nurty w architekturze, malarstwie i rzeźbie, jakie występowały na przestrzeni wieków i lat
4,5dość dobrzepotrafi scharakteryzować główne nurty w architekturze, malarstwie i rzeźbie, jakie występowały na przestrzeni wieków i lat
5,0bardzo dobrze potrafi scharakteryzować główne nurty w architekturze, malarstwie i rzeźbie, jakie występowały na przestrzeni wieków i lat

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_B1_U01
potrafi opisać główne nurty histoeyczne w rozwoju architektury i sztuki w Polsce i na Świecie
2,0nie potrafi opisać głównych nurtów historycznych w rozwoju architektury i sztuki w Polsce i na Świecie
3,0bardzo słabo potrafi opisać główne nurty historyczne w rozwoju architektury i sztuki w Polsce i na Świecie
3,5słabo potrafi opisać główne nurty historyczne w rozwoju architektury i sztuki w Polsce i na Świecie
4,0dobrze potrafi opisać główne nurty historyczne w rozwoju architektury i sztuki w Polsce i na Świecie
4,5dość dobrze potrafi opisać główne nurty historyczne w rozwoju architektury i sztuki w Polsce i na Świecie
5,0bardzo dobrze potrafi opisać główne nurty historyczne w rozwoju architektury i sztuki w Polsce i na Świecie
TiR_1A_B1_U02
analizuje wpływ architektury i sztuki europejskiej na architekturę i sztukę w Polsce
2,0nie potrafi analizować wpływu architektury i sztuki europejskiej na architekturę i sztukę w Polsce
3,0bardzo słabo analizuje wpływ architektury i sztuki europejskiej na architekturę i sztukę w Polsce
3,5słabo analizuje wpływ architektury i sztuki europejskiej na architekturę i sztukę w Polsce
4,0dobrze analizuje wpływ architektury i sztuki europejskiej na architekturę i sztukę w Polsce
4,5dość dobrze analizuje wpływ architektury i sztuki europejskiej na architekturę i sztukę w Polsce
5,0bardzo dobrze analizuje wpływ architektury i sztuki europejskiej na architekturę i sztukę w Polsce
TiR_1A_B1_U03
dyskutuje na tematy z dziedzin sztuki i kultury
2,0nie potrafi dyskutować na tematy z dziedzin sztuki i kultury
3,0bardzo słabo dyskutuje na tematy z dziedzin sztuki i kultury
3,5słabo dyskutuje na tematy z dziedzin sztuki i kultury
4,0dobrze potrafi dyskutować na tematy z dziedzin sztuki i kultury
4,5dość swobodnie dyskutuje na tematy z dziedzin sztuki i kultury
5,0bardzo umiejętnie dyskutuje na tematy z dziedzin sztuki i kultury

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_B1_K01
dąży do poszerzenia wiedzy z historii architektury i sztuki
2,0nie wyraża chęci do poszerzenia wiedzy z historii architektury i sztuki
3,0bardzo słabo poszerza swą wiedzę z historii architektury i sztuki
3,5okazjonalnie dąży do poszerzenie wiedzy z historii architektury i sztuki
4,0samodzielnie dąży do poszerzenie wiedzy z historii architektury i sztuki
4,5z ochotą stara się o poszerzenie swojej wiedzy z historii architektury i sztuki
5,0intensywnie dąży do poszerzenie wiedzy z historii architektury i sztuki
TiR_1A_B1_K02
jest otwarty na poznawanie trendów w architekturze i sztuce
2,0nie jest otwarty na poznawanie trendów w architekturze i sztuce
3,0jest bardzo słabo otwarty na poznawanie trendów w architekturze i sztuce
3,5jest słabo otwarty na poznawanie trendów w architekturze i sztuce
4,0jest dość chętny i otwarty na poznawanie trendów w architekturze i sztuce
4,5jest zdecydowanie otwarty na poznawanie trendów w architekturze i sztuce
5,0jest bardzo chętny i otwarty na poznawanie trendów w architekturze i sztuce
TiR_1A_B1_K03
posiada zdolność do ogólnej oceny wartości dzieł z dziedziny architektury i sztuki
2,0nie posiada zdolności do ogólnej oceny wartości dzieł z dziedziny architektury i sztuki
3,0posiada bardzo słabą zdolność do ogólnej oceny wartości dzieł z dziedziny architektury i sztuki
3,5posiada słabą zdolność do ogólnej oceny wartości dzieł z dziedziny architektury i sztuki
4,0posiada dobrą zdolność do ogólnej oceny wartości dzieł z dziedziny architektury i sztuki
4,5posiada dość dobrą zdolność do ogólnej oceny wartości dzieł z dziedziny architektury i sztuki
5,0posiada bardzo dobrą zdolność do ogólnej oceny wartości dzieł z dziedziny architektury i sztuki

Literatura podstawowa

  1. Osińska B, Sztuka i czas. Od Prehistorii do Rokoka, Warszawa, 2004
  2. Osińska B., Sztuka i czas. Od klasycyzmu do współczesności, Warszawa, 2004
  3. Honour H., Fleming J, Historia sztuki świata, Warszawa, 2002
  4. Koch W., Style w architekturze, Warszawa, 1998
  5. Frontisi C., Historia sztuki. Od starożytności do postmodernizmu, Świat Książki, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Beckett W., Historia malarstwa. Wędrówki po historii sztuki zachodu, Warszawa, 1998
  2. Glancey J., Architektura, Wiedza i Życie, 2007

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Chronologia architektury europejskiej. Wielkie cywilizacje starożytności – Grecja Imperium Rzymskie, Bizancjum.2
T-W-2Okres przejściowy w architekturze europejskiej – V-X wiek. Architektura wczesnego i dojrzałego średniowiecza – romantyzm i gotyk w Europie.2
T-W-3Odrodzenie i jego terytorialno-kulturowe zróżnicowanie. Barok w Europie. Architektura klasycyzmu i romantyzmu.3
T-W-4Eklektyzm i architektura przełomu Xix i XX wieku. Reakcja na eklektyzm – recesja, ekspresjonizm, modernizm. Architektura postmodernizmu.3
T-W-5Elementy malarstwa i rzeźby – od epoki klasycznej do współczesności.3
T-W-6Sztuka jako forma świadomości społecznej. Odzwierciedlenie rzeczywistości za pośrednictwem dzieł o walorach estetycznych.2
T-W-7Wielodyscyplinarny charakter sztuki. Sztuka jako czynność (umiejętność) i sztuka jako wytwór (dzieło).3
T-W-8Dziedziny sztuki: sztuki wizualne (malarstwo, rzeźba, grafika, architektura), sztuki widowiskowe (taniec, teatr, opera, film), muzyka, literatura.2
T-W-9Twórczość artystyczna – mit artysty, zawód, działalność twórcza, sztuka tradycyjna (wysoka) a sztuka jako prowokacja, granice sztuki.3
T-W-10Awangarda – twórcy, którzy swoimi dziełami i ideami wyprzedzają epokę oraz nowatorskie ruchy artystyczne XX wieku.2
T-W-11Media w przekazie kultury i sztuki: film, prasa, radio, telewizja, sztuki multimedialne.3
T-W-12Zasady ochrony zabytków – skarby ludzkości pod opieką państwa i UNESCO. Znaczenie dziedzictwa kultury. Polskie pomniki kultury pod opieką UNESCO.3
T-W-13Odbiorca sztuki –wrażliwość estetyczna, przeżycie estetyczne, potrzeba rozrywki. Pojęcie wartości w sztuce i jej kryteria, wartościowanie estetyczne.3
T-W-14Pojęcie piękna – piękno natury, potoczne, w sztuce. Sztuka jako wytwarzanie piękna –dziewięć muz starożytnych Greków, nowe muzy: film i telewizja.3
T-W-15Integracja sztuki (synteza) i autonomia poszczególnych dziedzin sztuki. Polski wkład w kulturę Europy i świata.3
T-W-16Uwarunkowania rozwoju kultury polskiej, Najważniejsze wydarzenia w sztuce polskiej – sztuki wizualne, widowiskowe, literatura, muzyka. Wybitni artyści polscy.2
T-W-17Wybitne dzieła kultury narodowej. Awangarda polska w sztuce XX wieku. Podobieństwa i różnice w kształtowaniu się kultury polskiej w stosunku do innych kręgów kulturowych. Najważniejsze wydarzenia w nauce i technice w Polsce.3
45

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach45
A-W-2przygotowanie do egzaminu10
A-W-3lektura wskazanych pozycji20
A-W-4Wyszukiwanie informacji w internecie10
A-W-5przygotowanie do zajęć20
A-W-6przygotowanie prezentacji15
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_B1_W01zna historię architektury, rzeźby i malarstwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W02ma ogólną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych w sferze turystyki i rekreacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
Cel przedmiotuC-1przekazanie wiedzy w układzie chronologicznym z zakresu historii malarstwa, rzeźby i architektury, ze szczególnym uwzględnieniem ewolucji w ramach każdej z dziedzin sztuki
C-2nabycie znajomości najważniejszych technik artystycznych, charakterystycznych dla poszczególnych epok lub stylów w sztuce
C-3poznanie wpływu kultury i sztuki europejskiej na kulturę polską, ze szczególnym zwróceniem uwagi na społeczno-ekonomiczne, religijne i polityczne uwarunkowania sztuk
Treści programoweT-W-2Okres przejściowy w architekturze europejskiej – V-X wiek. Architektura wczesnego i dojrzałego średniowiecza – romantyzm i gotyk w Europie.
T-W-3Odrodzenie i jego terytorialno-kulturowe zróżnicowanie. Barok w Europie. Architektura klasycyzmu i romantyzmu.
T-W-6Sztuka jako forma świadomości społecznej. Odzwierciedlenie rzeczywistości za pośrednictwem dzieł o walorach estetycznych.
T-W-1Chronologia architektury europejskiej. Wielkie cywilizacje starożytności – Grecja Imperium Rzymskie, Bizancjum.
T-W-4Eklektyzm i architektura przełomu Xix i XX wieku. Reakcja na eklektyzm – recesja, ekspresjonizm, modernizm. Architektura postmodernizmu.
T-W-5Elementy malarstwa i rzeźby – od epoki klasycznej do współczesności.
Metody nauczaniaM-1wykład dydaktyczny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna historii architektury, rzeźby i malarstwa
3,0bardzo słabo zna historię architektury, rzeźby i malarstwa
3,5słabo zna historię architektury, rzeźby i malarstwa
4,0dobrze zna historię architektury, rzeźby i malarstwa
4,5dość dobrze zna historię architektury, rzeźby i malarstwa
5,0bardzo dobrze zna historię architektury, rzeźby i malarstwa
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_B1_W02potrafi wytłumaczyć wpływ kultury i sztuki europejskiej na kulturę i sztukę polską
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W04ma ogólną wiedzę dotyczącą: organizowania ruchu turystycznego, imprez turystycznych, roli i oddziaływania turystyki na społeczność lokalną, gospodarkę i środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3poznanie wpływu kultury i sztuki europejskiej na kulturę polską, ze szczególnym zwróceniem uwagi na społeczno-ekonomiczne, religijne i polityczne uwarunkowania sztuk
Treści programoweT-W-15Integracja sztuki (synteza) i autonomia poszczególnych dziedzin sztuki. Polski wkład w kulturę Europy i świata.
T-W-8Dziedziny sztuki: sztuki wizualne (malarstwo, rzeźba, grafika, architektura), sztuki widowiskowe (taniec, teatr, opera, film), muzyka, literatura.
T-W-7Wielodyscyplinarny charakter sztuki. Sztuka jako czynność (umiejętność) i sztuka jako wytwór (dzieło).
T-W-6Sztuka jako forma świadomości społecznej. Odzwierciedlenie rzeczywistości za pośrednictwem dzieł o walorach estetycznych.
T-W-16Uwarunkowania rozwoju kultury polskiej, Najważniejsze wydarzenia w sztuce polskiej – sztuki wizualne, widowiskowe, literatura, muzyka. Wybitni artyści polscy.
T-W-17Wybitne dzieła kultury narodowej. Awangarda polska w sztuce XX wieku. Podobieństwa i różnice w kształtowaniu się kultury polskiej w stosunku do innych kręgów kulturowych. Najważniejsze wydarzenia w nauce i technice w Polsce.
Metody nauczaniaM-1wykład dydaktyczny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wytłumaczyć wpływu kultury i sztuki europejskiej na kulturę i sztukę polską
3,0bardzo słabo potrafi wytłumaczyć wpływ kultury i sztuki europejskiej na kulturę i sztukę polską
3,5słabo potrafi wytłumaczyć wpływ kultury i sztuki europejskiej na kulturę i sztukę polską
4,0dobrze potrafi wytłumaczyć wpływ kultury i sztuki europejskiej na kulturę i sztukę polską
4,5dość dobrze potrafi wytłumaczyć wpływ kultury i sztuki europejskiej na kulturę i sztukę polską
5,0bardzo dobrze potrafi wytłumaczyć wpływ kultury i sztuki europejskiej na kulturę i sztukę polską
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_B1_W03potrafi scharakteryzować główne nurty w architekturze, malarstwie i rzeźbie jakie wystepowały na przestrzeni wieków i lat
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W05ma ogólną wiedzę dotyczącą: procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie człowieka, roli i znaczenia podstawowych składników pokarmowych, psychicznych mechanizmów czynności ludzkich oraz formułowania celów, metod i form racjonalnego spędzania czasu wolnego i oceny skutków uczestniczenia w rekreacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
Cel przedmiotuC-1przekazanie wiedzy w układzie chronologicznym z zakresu historii malarstwa, rzeźby i architektury, ze szczególnym uwzględnieniem ewolucji w ramach każdej z dziedzin sztuki
C-3poznanie wpływu kultury i sztuki europejskiej na kulturę polską, ze szczególnym zwróceniem uwagi na społeczno-ekonomiczne, religijne i polityczne uwarunkowania sztuk
C-2nabycie znajomości najważniejszych technik artystycznych, charakterystycznych dla poszczególnych epok lub stylów w sztuce
Treści programoweT-W-2Okres przejściowy w architekturze europejskiej – V-X wiek. Architektura wczesnego i dojrzałego średniowiecza – romantyzm i gotyk w Europie.
T-W-4Eklektyzm i architektura przełomu Xix i XX wieku. Reakcja na eklektyzm – recesja, ekspresjonizm, modernizm. Architektura postmodernizmu.
T-W-6Sztuka jako forma świadomości społecznej. Odzwierciedlenie rzeczywistości za pośrednictwem dzieł o walorach estetycznych.
T-W-5Elementy malarstwa i rzeźby – od epoki klasycznej do współczesności.
T-W-7Wielodyscyplinarny charakter sztuki. Sztuka jako czynność (umiejętność) i sztuka jako wytwór (dzieło).
T-W-1Chronologia architektury europejskiej. Wielkie cywilizacje starożytności – Grecja Imperium Rzymskie, Bizancjum.
T-W-3Odrodzenie i jego terytorialno-kulturowe zróżnicowanie. Barok w Europie. Architektura klasycyzmu i romantyzmu.
T-W-8Dziedziny sztuki: sztuki wizualne (malarstwo, rzeźba, grafika, architektura), sztuki widowiskowe (taniec, teatr, opera, film), muzyka, literatura.
Metody nauczaniaM-1wykład dydaktyczny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi scharakteryzować główne nurty w architekturze, malarstwie i rzeźbie, jakie występowały na przestrzeni wieków i lat
3,0bardzo słabo potrafi scharakteryzować główne nurty w architekturze, malarstwie i rzeźbie, jakie występowały na przestrzeni wieków i lat
3,5słabo potrafi scharakteryzować główne nurty w architekturze, malarstwie i rzeźbie, jakie występowały na przestrzeni wieków i lat
4,0dobrze potrafi scharakteryzować główne nurty w architekturze, malarstwie i rzeźbie, jakie występowały na przestrzeni wieków i lat
4,5dość dobrzepotrafi scharakteryzować główne nurty w architekturze, malarstwie i rzeźbie, jakie występowały na przestrzeni wieków i lat
5,0bardzo dobrze potrafi scharakteryzować główne nurty w architekturze, malarstwie i rzeźbie, jakie występowały na przestrzeni wieków i lat
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_B1_U01potrafi opisać główne nurty histoeyczne w rozwoju architektury i sztuki w Polsce i na Świecie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U02Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do organizowania pracy oraz podejmowania przedsięwzięć w sferze turystyki i rekreacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2nabycie znajomości najważniejszych technik artystycznych, charakterystycznych dla poszczególnych epok lub stylów w sztuce
C-1przekazanie wiedzy w układzie chronologicznym z zakresu historii malarstwa, rzeźby i architektury, ze szczególnym uwzględnieniem ewolucji w ramach każdej z dziedzin sztuki
Treści programoweT-W-1Chronologia architektury europejskiej. Wielkie cywilizacje starożytności – Grecja Imperium Rzymskie, Bizancjum.
T-W-6Sztuka jako forma świadomości społecznej. Odzwierciedlenie rzeczywistości za pośrednictwem dzieł o walorach estetycznych.
T-W-4Eklektyzm i architektura przełomu Xix i XX wieku. Reakcja na eklektyzm – recesja, ekspresjonizm, modernizm. Architektura postmodernizmu.
T-W-10Awangarda – twórcy, którzy swoimi dziełami i ideami wyprzedzają epokę oraz nowatorskie ruchy artystyczne XX wieku.
T-W-2Okres przejściowy w architekturze europejskiej – V-X wiek. Architektura wczesnego i dojrzałego średniowiecza – romantyzm i gotyk w Europie.
T-W-17Wybitne dzieła kultury narodowej. Awangarda polska w sztuce XX wieku. Podobieństwa i różnice w kształtowaniu się kultury polskiej w stosunku do innych kręgów kulturowych. Najważniejsze wydarzenia w nauce i technice w Polsce.
T-W-3Odrodzenie i jego terytorialno-kulturowe zróżnicowanie. Barok w Europie. Architektura klasycyzmu i romantyzmu.
T-W-5Elementy malarstwa i rzeźby – od epoki klasycznej do współczesności.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-1wykład dydaktyczny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena pracy z literaturą
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi opisać głównych nurtów historycznych w rozwoju architektury i sztuki w Polsce i na Świecie
3,0bardzo słabo potrafi opisać główne nurty historyczne w rozwoju architektury i sztuki w Polsce i na Świecie
3,5słabo potrafi opisać główne nurty historyczne w rozwoju architektury i sztuki w Polsce i na Świecie
4,0dobrze potrafi opisać główne nurty historyczne w rozwoju architektury i sztuki w Polsce i na Świecie
4,5dość dobrze potrafi opisać główne nurty historyczne w rozwoju architektury i sztuki w Polsce i na Świecie
5,0bardzo dobrze potrafi opisać główne nurty historyczne w rozwoju architektury i sztuki w Polsce i na Świecie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_B1_U02analizuje wpływ architektury i sztuki europejskiej na architekturę i sztukę w Polsce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U06Wykorzystuje zdobytą wiedzę do analizy konkretnych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-3poznanie wpływu kultury i sztuki europejskiej na kulturę polską, ze szczególnym zwróceniem uwagi na społeczno-ekonomiczne, religijne i polityczne uwarunkowania sztuk
Treści programoweT-W-17Wybitne dzieła kultury narodowej. Awangarda polska w sztuce XX wieku. Podobieństwa i różnice w kształtowaniu się kultury polskiej w stosunku do innych kręgów kulturowych. Najważniejsze wydarzenia w nauce i technice w Polsce.
T-W-10Awangarda – twórcy, którzy swoimi dziełami i ideami wyprzedzają epokę oraz nowatorskie ruchy artystyczne XX wieku.
T-W-15Integracja sztuki (synteza) i autonomia poszczególnych dziedzin sztuki. Polski wkład w kulturę Europy i świata.
T-W-16Uwarunkowania rozwoju kultury polskiej, Najważniejsze wydarzenia w sztuce polskiej – sztuki wizualne, widowiskowe, literatura, muzyka. Wybitni artyści polscy.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na wykładach
S-2Ocena formująca: ocena pracy z literaturą
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi analizować wpływu architektury i sztuki europejskiej na architekturę i sztukę w Polsce
3,0bardzo słabo analizuje wpływ architektury i sztuki europejskiej na architekturę i sztukę w Polsce
3,5słabo analizuje wpływ architektury i sztuki europejskiej na architekturę i sztukę w Polsce
4,0dobrze analizuje wpływ architektury i sztuki europejskiej na architekturę i sztukę w Polsce
4,5dość dobrze analizuje wpływ architektury i sztuki europejskiej na architekturę i sztukę w Polsce
5,0bardzo dobrze analizuje wpływ architektury i sztuki europejskiej na architekturę i sztukę w Polsce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_B1_U03dyskutuje na tematy z dziedzin sztuki i kultury
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U08Umie przygotowywać wystąpienia ustne i typowe prace pisemne dotyczące zagadnień szczegółowych właściwych dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych , właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja z wykorzystaniem: programów komputerowych na poziomie Europejskiego Certyfikatu umiejętności Komputerowych, a także różnych źródeł pierwotnych i wtórnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-3poznanie wpływu kultury i sztuki europejskiej na kulturę polską, ze szczególnym zwróceniem uwagi na społeczno-ekonomiczne, religijne i polityczne uwarunkowania sztuk
C-2nabycie znajomości najważniejszych technik artystycznych, charakterystycznych dla poszczególnych epok lub stylów w sztuce
Treści programoweT-W-13Odbiorca sztuki –wrażliwość estetyczna, przeżycie estetyczne, potrzeba rozrywki. Pojęcie wartości w sztuce i jej kryteria, wartościowanie estetyczne.
T-W-17Wybitne dzieła kultury narodowej. Awangarda polska w sztuce XX wieku. Podobieństwa i różnice w kształtowaniu się kultury polskiej w stosunku do innych kręgów kulturowych. Najważniejsze wydarzenia w nauce i technice w Polsce.
T-W-10Awangarda – twórcy, którzy swoimi dziełami i ideami wyprzedzają epokę oraz nowatorskie ruchy artystyczne XX wieku.
T-W-14Pojęcie piękna – piękno natury, potoczne, w sztuce. Sztuka jako wytwarzanie piękna –dziewięć muz starożytnych Greków, nowe muzy: film i telewizja.
T-W-11Media w przekazie kultury i sztuki: film, prasa, radio, telewizja, sztuki multimedialne.
T-W-9Twórczość artystyczna – mit artysty, zawód, działalność twórcza, sztuka tradycyjna (wysoka) a sztuka jako prowokacja, granice sztuki.
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na wykładach
S-2Ocena formująca: ocena pracy z literaturą
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi dyskutować na tematy z dziedzin sztuki i kultury
3,0bardzo słabo dyskutuje na tematy z dziedzin sztuki i kultury
3,5słabo dyskutuje na tematy z dziedzin sztuki i kultury
4,0dobrze potrafi dyskutować na tematy z dziedzin sztuki i kultury
4,5dość swobodnie dyskutuje na tematy z dziedzin sztuki i kultury
5,0bardzo umiejętnie dyskutuje na tematy z dziedzin sztuki i kultury
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_B1_K01dąży do poszerzenia wiedzy z historii architektury i sztuki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K02Potrafi działać w zespole
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-3poznanie wpływu kultury i sztuki europejskiej na kulturę polską, ze szczególnym zwróceniem uwagi na społeczno-ekonomiczne, religijne i polityczne uwarunkowania sztuk
C-2nabycie znajomości najważniejszych technik artystycznych, charakterystycznych dla poszczególnych epok lub stylów w sztuce
Treści programoweT-W-13Odbiorca sztuki –wrażliwość estetyczna, przeżycie estetyczne, potrzeba rozrywki. Pojęcie wartości w sztuce i jej kryteria, wartościowanie estetyczne.
T-W-15Integracja sztuki (synteza) i autonomia poszczególnych dziedzin sztuki. Polski wkład w kulturę Europy i świata.
T-W-14Pojęcie piękna – piękno natury, potoczne, w sztuce. Sztuka jako wytwarzanie piękna –dziewięć muz starożytnych Greków, nowe muzy: film i telewizja.
T-W-10Awangarda – twórcy, którzy swoimi dziełami i ideami wyprzedzają epokę oraz nowatorskie ruchy artystyczne XX wieku.
T-W-7Wielodyscyplinarny charakter sztuki. Sztuka jako czynność (umiejętność) i sztuka jako wytwór (dzieło).
T-W-8Dziedziny sztuki: sztuki wizualne (malarstwo, rzeźba, grafika, architektura), sztuki widowiskowe (taniec, teatr, opera, film), muzyka, literatura.
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na wykładach
S-2Ocena formująca: ocena pracy z literaturą
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie wyraża chęci do poszerzenia wiedzy z historii architektury i sztuki
3,0bardzo słabo poszerza swą wiedzę z historii architektury i sztuki
3,5okazjonalnie dąży do poszerzenie wiedzy z historii architektury i sztuki
4,0samodzielnie dąży do poszerzenie wiedzy z historii architektury i sztuki
4,5z ochotą stara się o poszerzenie swojej wiedzy z historii architektury i sztuki
5,0intensywnie dąży do poszerzenie wiedzy z historii architektury i sztuki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_B1_K02jest otwarty na poznawanie trendów w architekturze i sztuce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za własne działania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Cel przedmiotuC-2nabycie znajomości najważniejszych technik artystycznych, charakterystycznych dla poszczególnych epok lub stylów w sztuce
C-3poznanie wpływu kultury i sztuki europejskiej na kulturę polską, ze szczególnym zwróceniem uwagi na społeczno-ekonomiczne, religijne i polityczne uwarunkowania sztuk
Treści programoweT-W-9Twórczość artystyczna – mit artysty, zawód, działalność twórcza, sztuka tradycyjna (wysoka) a sztuka jako prowokacja, granice sztuki.
T-W-8Dziedziny sztuki: sztuki wizualne (malarstwo, rzeźba, grafika, architektura), sztuki widowiskowe (taniec, teatr, opera, film), muzyka, literatura.
T-W-10Awangarda – twórcy, którzy swoimi dziełami i ideami wyprzedzają epokę oraz nowatorskie ruchy artystyczne XX wieku.
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena pracy z literaturą
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie jest otwarty na poznawanie trendów w architekturze i sztuce
3,0jest bardzo słabo otwarty na poznawanie trendów w architekturze i sztuce
3,5jest słabo otwarty na poznawanie trendów w architekturze i sztuce
4,0jest dość chętny i otwarty na poznawanie trendów w architekturze i sztuce
4,5jest zdecydowanie otwarty na poznawanie trendów w architekturze i sztuce
5,0jest bardzo chętny i otwarty na poznawanie trendów w architekturze i sztuce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_B1_K03posiada zdolność do ogólnej oceny wartości dzieł z dziedziny architektury i sztuki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K07Potrafi myśleć i działać w sposób samodzielny
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2nabycie znajomości najważniejszych technik artystycznych, charakterystycznych dla poszczególnych epok lub stylów w sztuce
C-3poznanie wpływu kultury i sztuki europejskiej na kulturę polską, ze szczególnym zwróceniem uwagi na społeczno-ekonomiczne, religijne i polityczne uwarunkowania sztuk
Treści programoweT-W-16Uwarunkowania rozwoju kultury polskiej, Najważniejsze wydarzenia w sztuce polskiej – sztuki wizualne, widowiskowe, literatura, muzyka. Wybitni artyści polscy.
T-W-11Media w przekazie kultury i sztuki: film, prasa, radio, telewizja, sztuki multimedialne.
T-W-17Wybitne dzieła kultury narodowej. Awangarda polska w sztuce XX wieku. Podobieństwa i różnice w kształtowaniu się kultury polskiej w stosunku do innych kręgów kulturowych. Najważniejsze wydarzenia w nauce i technice w Polsce.
T-W-12Zasady ochrony zabytków – skarby ludzkości pod opieką państwa i UNESCO. Znaczenie dziedzictwa kultury. Polskie pomniki kultury pod opieką UNESCO.
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na wykładach
S-2Ocena formująca: ocena pracy z literaturą
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada zdolności do ogólnej oceny wartości dzieł z dziedziny architektury i sztuki
3,0posiada bardzo słabą zdolność do ogólnej oceny wartości dzieł z dziedziny architektury i sztuki
3,5posiada słabą zdolność do ogólnej oceny wartości dzieł z dziedziny architektury i sztuki
4,0posiada dobrą zdolność do ogólnej oceny wartości dzieł z dziedziny architektury i sztuki
4,5posiada dość dobrą zdolność do ogólnej oceny wartości dzieł z dziedziny architektury i sztuki
5,0posiada bardzo dobrą zdolność do ogólnej oceny wartości dzieł z dziedziny architektury i sztuki