Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (S1)

Sylabus przedmiotu Hipoterapia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hipoterapia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Pracownia Hodowli Koni i Animaloterapii
Nauczyciel odpowiedzialny Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50zaliczenie
konwersatoriaK4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1przedmiot o charakterze podstawowym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1świadomość istoty hipoterapii
C-2znajomość warunków jakie spełniać musi koń do hipoterapii, instruktor i ośrodek
C-3umiejętność doboru koni do hipoterapii

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Oddziaływanie hipoterapii na różne sfery funkcjonowania organizmu człowieka - ruchową, zmysłową i psychiczno-społeczną.3
T-K-2Wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii. Charakterystyka schorzeń najczęściej usprawnianych przez hipoterapię.4
T-K-3Koń do hipoterapii.Cechy warunkujące przydatność koni do tej formy użytkowania: cechy psychiczne, umiejętności, wiek, płeć, pokrój.3
T-K-4Trening konia do hipoterapii i przygotowanie konia do zajęć.3
T-K-5Zasady prowadzenia zajęć, sposoby asekuracji pacjenta. Sprzęt pomocniczy2
15
wykłady
T-W-1Animaloterapia. Historia rozwoju hipoterapii. Różne szkoły hipoterapii4
T-W-2Definicja hipoterapii, podział, cele i zadania.3
T-W-3Podstawy prawidłowego rozwoju neurofizjologicznego człowieka w 1 roku życia- odruchy wrodzone i nabyte - ich rola w prawidłowym rozwoju4
T-W-4Pacjent -hipoterapeuta -zespół terapeutyczny.Organizacja ośrodka hipoterapii.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Udział w kolokwiach2
A-K-2Praca własna studenta i przygotowanie do kolokwiów14
A-K-3Udział w cwiczeniach.15
31
wykłady
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2udział w konsultacjach3
A-W-3Praca własna studenta ze wskazaną literatura13
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wyklad z prezentacja multimedialna
M-2film
M-3prezentacje studentow
M-4dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena kolokwium czastkowego
S-2Ocena formująca: ocena umiejętności pracy własnej - prezentacje studentów
S-3Ocena formująca: ocena kompetencji współdziałania w grupie - prezentacje studentow
S-4Ocena podsumowująca: Ocena kolokwium zaliczeniowego z całości materiału

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_E10_W01
definiuje pojęcie hipoterapii i poszczególnych jej form
TiR_1A_W01S1A_W01C-1T-K-1, T-W-1, T-W-2M-4, M-2, M-1S-1, S-4
TiR_1A_E10_W02
wymienia wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii oraz potrafi krótko opisać najważniejsze z nich
TiR_1A_W06S1A_W06C-1T-K-2, T-W-3M-4, M-1, M-2, M-3S-2, S-4, S-1, S-3
TiR_1A_E10_W03
zna zasady prowadzenia zajęć terapeutycznych z udziałem konia i funkcjonowania ośrodka hipoterapii
TiR_1A_W05S1A_W05C-2, C-1T-K-4, T-W-4, T-K-5M-4, M-1, M-2S-4, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_E10_U01
Ocenia przydatność konia do hipoterapii pod względem rasy, wieku, płci, cech psychicznych i umiejętności
TiR_1A_U03S1A_U03C-3, C-1T-K-3, T-K-4M-2, M-4, M-3, M-1S-3, S-1, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_E10_K01
ma świadomość problemów współczesnej hipoterapii
TiR_1A_K04S1A_K04C-3, C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-K-1M-1, M-4S-4, S-1
TiR_1A_E10_K02
Jest świadomy cech dobrego instruktora hipoterapii i ośrodka hipoterapii
TiR_1A_K05S1A_K05C-2T-W-4, T-K-4, T-K-5M-1, M-4S-4, S-1
TiR_1A_E10_K03
potrafi współdziałać i pracować w grupie
TiR_1A_K02S1A_K02C-2, C-3, C-1T-W-4M-1, M-3S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_E10_W01
definiuje pojęcie hipoterapii i poszczególnych jej form
2,0Student nie potrafi zdefiniować hipoterapii, ani jej poszczególnych form, bądź wymienia formy nie umiejąc ich opisać.
3,0Student pobieżnie definiuje pojęcie hipoterapii i poszczególnych jej form, nie wymienia wszystkich form hipoterapii, nie umie ich w pełni opisać.
3,5Student definiuje pojęcie hipoterapii i poszczególnych jej form, wymienia i opisuje wszystkie formy hipoterapii, popełnia drobne błędy.
4,0Student bezbłędnie definiuje pojęcie hipoterapii, bezbłędnie wymienia i opisuje wszystkie formy hipoterapii.
4,5Student bezbłędnie i szczegółowo definiuje pojęcie hipoterapii, bezbłędnie i szczegółowo wymienia i opisuje wszystkie formy hipoterapii.
5,0Student swobodnie, bezbłędnie i szczegółowo definiuje pojęcie hipoterapii, bezbłędnie i szczegółowo wymienia i opisuje wszystkie formy hipoterapii. Wykazuje wiedzę wykraczającą poza materiał prezentowany na zajęciach.
TiR_1A_E10_W02
wymienia wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii oraz potrafi krótko opisać najważniejsze z nich
2,0Student nie potrafi wymienić ani opisać wskazań i przeciwwskazań do hipoterapii, bądź wymienia i opisuje tylko część z nich, popełnia liczne błędy.
3,0Student wymienia większość wskazań i przeciwwskazania do hipoterapii oraz potrafi krótko opisać najważniejsze z nich, popełnia nieliczne błędy.
3,5Student wymienia wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii oraz potrafi krótko opisać najważniejsze z nich, popełnia nieliczne błędy.
4,0Student bezbłędnie wymienia wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii oraz bezbłędnie opisuje najważniejsze z nich.
4,5Student bezbłędnie wymienia wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii oraz bezbłędnie i szczegółowo opisuje najważniejsze z nich.
5,0Student swobodnie i bezbłędnie wymienia wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii oraz bezbłędnie i szczegółowo opisuje najważniejsze z nich. Prezentuje wiedzę wykraczającą poza informacje objęte programem zajęć.
TiR_1A_E10_W03
zna zasady prowadzenia zajęć terapeutycznych z udziałem konia i funkcjonowania ośrodka hipoterapii
2,0Student nie zna zasad prowadzenia zajęć terapeutycznych z udziałem konia, bądź/i zasad funkcjonowania ośrodka hipoterapii, popełnia liczne błędy w wypowiedzi.
3,0Student zna niektóre zasady prowadzenia zajęć terapeutycznych z udziałem konia i funkcjonowania ośrodka hipoterapii, popełnia błędy w wypowiedzi.
3,5Student zna większość zasad prowadzenia zajęć terapeutycznych z udziałem konia i funkcjonowania ośrodka hipoterapii.
4,0Student zna zasady prowadzenia zajęć terapeutycznych z udziałem konia i funkcjonowania ośrodka hipoterapii, wymienia i opisuje je bezbłędnie.
4,5Student zna zasady prowadzenia zajęć terapeutycznych z udziałem konia i funkcjonowania ośrodka hipoterapii, wymienia i opisuje je bezbłędnie, potrafi wytłumaczyć sens ich przestrzegania.
5,0Student zna wszystkie zasady prowadzenia zajęć terapeutycznych z udziałem konia i funkcjonowania ośrodka hipoterapii, wymienia i opisuje je bezbłędnie i swobodnie, potrafi wytłumaczyć sens ich przestrzegania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_E10_U01
Ocenia przydatność konia do hipoterapii pod względem rasy, wieku, płci, cech psychicznych i umiejętności
2,0Student nie potrafi ocenić przydatności konia do hipoterapii pod względem rasy, wieku, płci, cech psychicznych i umiejętności, popełnia liczne błędy.
3,0Student ocenia przydatność konia do hipoterapii charakteryzując większość jego cech: rasę, wiek, płeć, cechy psychiczne i umiejętności, popełnia błędy.
3,5Student ocenia przydatność konia do hipoterapii charakteryzując jego rasę, wiek, płeć, cechy psychiczne i umiejętności, dopuszczalne drobne błędy.
4,0Student bezbłędnie ocenia przydatność konia do hipoterapii, weryfikując jego rasę, wiek, płeć, cechy psychiczne i umiejętności.
4,5Student bezbłędnie i szczegółowo ocenia przydatność konia do hipoterapii, weryfikując jego rasę, wiek, płeć, cechy psychiczne i umiejętności.
5,0Student swobodnie i bezbłędnie ocenia przydatność konia do hipoterapii, dokładnie weryfikując jego rasę, wiek, płeć, cechy psychiczne i umiejętności. Prezentuje wiedzę wykraczającą poza materiał programowy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_E10_K01
ma świadomość problemów współczesnej hipoterapii
2,0student nie wykazuje zainteresowania problemami współczesnej hipoterapii, nie ma świadomości w tym zakresie
3,0student nie wykazuje zainteresowania problematyką współczesnej hipoterapii, ma podstawową świadomość w tym zakresie
3,5student wykazuje mierne zainteresowanie problematyką współczesnej hipoterapii i ma umiarkowaną świadomość w tym zakresie
4,0student wykazuje średnie zainteresowanie problematyką współczesnej hipoterapii i średnią świadomość w tym zakresie
4,5student wykazuje duże zainteresowanie i świadomość w zakresie problematyki współczesnej hipoterapii
5,0student wykazuje bardzo duże zainteresowanie i świadomość w zakresie problematyki współczesnej hipoterapii
TiR_1A_E10_K02
Jest świadomy cech dobrego instruktora hipoterapii i ośrodka hipoterapii
2,0student nie jest świadomy cech dobrego instruktora hipoterapii i ośrodka hipoterapii
3,0student jest świadomy cech dobrego instruktora hipoterapii i ośrodka hipoterapii w stopniu podstawowym
3,5student jest świadomy cech dobrego instruktora hipoterapii i ośrodka hipoterapii w stopniu umiarkowanym
4,0student jest świadomy cech dobrego instruktora hipoterapii i ośrodka hipoterapii w stopniu umiarkowanym
4,5student jest świadomy cech dobrego instruktora hipoterapii i ośrodka hipoterapii w stopniu wysokim
5,0student jest świadomy cech dobrego instruktora hipoterapii i ośrodka hipoterapii w stopniu bardzo wysokim
TiR_1A_E10_K03
potrafi współdziałać i pracować w grupie
2,0student nie potrafi współdziałać i pracować w grupie, nie wykazuje aktywności,
3,0student potrafi współdziałać i pracować w grupie, wykazuje umiarkowaną aktywność, potrzebuje licznych wskazówek
3,5student potrafi współdziałać i pracować w grupie, jednak samodzielnie nie podejmuje się realizacji zadań
4,0student potrafi aktywnie współdziałać i pracować w grupie, samodzielnie podejmuje się realizacji zadań
4,5student potrafi aktywnie współdziałać i pracować w grupie, samodzielnie podejmuje się realizacji zadań, potrafi przejąć kierowanie grupą
5,0student potrafi aktywnie współdziałać i pracować w grupie, samodzielnie podejmuje się realizacji zadań, potrafi kierować grupą i swobodnie prezentować wyniki pracy

Literatura podstawowa

  1. Janiszewski J., Ciesla A., Hodowla i uzytkowanie koni z elementami hipoterapi, AR Szczecin, Szczecin, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Strauss I., Hipoterapia, Fundacja na Rzecz Rozwoju Rehabilitacji Konnej Dzieci Niepełnosprawnych, Kraków, 1996
  2. Heipertz-Hengst Ch., Jazda konna dla osob niepelnosprawnych, PWRiL, Warszawa, 1997
  3. Struminska A. red., Strumińska A. (red.). Psychopedagogiczne aspekty hipoterapii dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intel, Psychopedagogiczne aspekty hipoterapi dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, Warszawa, 2003

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Oddziaływanie hipoterapii na różne sfery funkcjonowania organizmu człowieka - ruchową, zmysłową i psychiczno-społeczną.3
T-K-2Wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii. Charakterystyka schorzeń najczęściej usprawnianych przez hipoterapię.4
T-K-3Koń do hipoterapii.Cechy warunkujące przydatność koni do tej formy użytkowania: cechy psychiczne, umiejętności, wiek, płeć, pokrój.3
T-K-4Trening konia do hipoterapii i przygotowanie konia do zajęć.3
T-K-5Zasady prowadzenia zajęć, sposoby asekuracji pacjenta. Sprzęt pomocniczy2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Animaloterapia. Historia rozwoju hipoterapii. Różne szkoły hipoterapii4
T-W-2Definicja hipoterapii, podział, cele i zadania.3
T-W-3Podstawy prawidłowego rozwoju neurofizjologicznego człowieka w 1 roku życia- odruchy wrodzone i nabyte - ich rola w prawidłowym rozwoju4
T-W-4Pacjent -hipoterapeuta -zespół terapeutyczny.Organizacja ośrodka hipoterapii.4
15

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Udział w kolokwiach2
A-K-2Praca własna studenta i przygotowanie do kolokwiów14
A-K-3Udział w cwiczeniach.15
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2udział w konsultacjach3
A-W-3Praca własna studenta ze wskazaną literatura13
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E10_W01definiuje pojęcie hipoterapii i poszczególnych jej form
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W01ma wiedzę ogólną z zakresu nauk przyrodniczych, społecznych, ekonomicznych, zarządzania i pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
Cel przedmiotuC-1świadomość istoty hipoterapii
Treści programoweT-K-1Oddziaływanie hipoterapii na różne sfery funkcjonowania organizmu człowieka - ruchową, zmysłową i psychiczno-społeczną.
T-W-1Animaloterapia. Historia rozwoju hipoterapii. Różne szkoły hipoterapii
T-W-2Definicja hipoterapii, podział, cele i zadania.
Metody nauczaniaM-4dyskusja
M-2film
M-1wyklad z prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena kolokwium czastkowego
S-4Ocena podsumowująca: Ocena kolokwium zaliczeniowego z całości materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować hipoterapii, ani jej poszczególnych form, bądź wymienia formy nie umiejąc ich opisać.
3,0Student pobieżnie definiuje pojęcie hipoterapii i poszczególnych jej form, nie wymienia wszystkich form hipoterapii, nie umie ich w pełni opisać.
3,5Student definiuje pojęcie hipoterapii i poszczególnych jej form, wymienia i opisuje wszystkie formy hipoterapii, popełnia drobne błędy.
4,0Student bezbłędnie definiuje pojęcie hipoterapii, bezbłędnie wymienia i opisuje wszystkie formy hipoterapii.
4,5Student bezbłędnie i szczegółowo definiuje pojęcie hipoterapii, bezbłędnie i szczegółowo wymienia i opisuje wszystkie formy hipoterapii.
5,0Student swobodnie, bezbłędnie i szczegółowo definiuje pojęcie hipoterapii, bezbłędnie i szczegółowo wymienia i opisuje wszystkie formy hipoterapii. Wykazuje wiedzę wykraczającą poza materiał prezentowany na zajęciach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E10_W02wymienia wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii oraz potrafi krótko opisać najważniejsze z nich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W06Ma ogólną wiedzę na temat: metod, technik i narzędzi pozyskiwania danych pozwalających na: rozumienie relacji miedzy organizmami żywymi a środowiskiem, oddziaływania człowieka podróżującego na środowisko, funkcjonowania podmiotów rynkowych, oceny: środowiska i waloryzacji jego zasobów, przydatności przestrzeni geograficznej dla potrzeb turystyki, zjawisk gospodarczych i tych z obszaru zarządzania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
Cel przedmiotuC-1świadomość istoty hipoterapii
Treści programoweT-K-2Wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii. Charakterystyka schorzeń najczęściej usprawnianych przez hipoterapię.
T-W-3Podstawy prawidłowego rozwoju neurofizjologicznego człowieka w 1 roku życia- odruchy wrodzone i nabyte - ich rola w prawidłowym rozwoju
Metody nauczaniaM-4dyskusja
M-1wyklad z prezentacja multimedialna
M-2film
M-3prezentacje studentow
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena umiejętności pracy własnej - prezentacje studentów
S-4Ocena podsumowująca: Ocena kolokwium zaliczeniowego z całości materiału
S-1Ocena formująca: ocena kolokwium czastkowego
S-3Ocena formująca: ocena kompetencji współdziałania w grupie - prezentacje studentow
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić ani opisać wskazań i przeciwwskazań do hipoterapii, bądź wymienia i opisuje tylko część z nich, popełnia liczne błędy.
3,0Student wymienia większość wskazań i przeciwwskazania do hipoterapii oraz potrafi krótko opisać najważniejsze z nich, popełnia nieliczne błędy.
3,5Student wymienia wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii oraz potrafi krótko opisać najważniejsze z nich, popełnia nieliczne błędy.
4,0Student bezbłędnie wymienia wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii oraz bezbłędnie opisuje najważniejsze z nich.
4,5Student bezbłędnie wymienia wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii oraz bezbłędnie i szczegółowo opisuje najważniejsze z nich.
5,0Student swobodnie i bezbłędnie wymienia wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii oraz bezbłędnie i szczegółowo opisuje najważniejsze z nich. Prezentuje wiedzę wykraczającą poza informacje objęte programem zajęć.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E10_W03zna zasady prowadzenia zajęć terapeutycznych z udziałem konia i funkcjonowania ośrodka hipoterapii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W05ma ogólną wiedzę dotyczącą: procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie człowieka, roli i znaczenia podstawowych składników pokarmowych, psychicznych mechanizmów czynności ludzkich oraz formułowania celów, metod i form racjonalnego spędzania czasu wolnego i oceny skutków uczestniczenia w rekreacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
Cel przedmiotuC-2znajomość warunków jakie spełniać musi koń do hipoterapii, instruktor i ośrodek
C-1świadomość istoty hipoterapii
Treści programoweT-K-4Trening konia do hipoterapii i przygotowanie konia do zajęć.
T-W-4Pacjent -hipoterapeuta -zespół terapeutyczny.Organizacja ośrodka hipoterapii.
T-K-5Zasady prowadzenia zajęć, sposoby asekuracji pacjenta. Sprzęt pomocniczy
Metody nauczaniaM-4dyskusja
M-1wyklad z prezentacja multimedialna
M-2film
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena kolokwium zaliczeniowego z całości materiału
S-1Ocena formująca: ocena kolokwium czastkowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zasad prowadzenia zajęć terapeutycznych z udziałem konia, bądź/i zasad funkcjonowania ośrodka hipoterapii, popełnia liczne błędy w wypowiedzi.
3,0Student zna niektóre zasady prowadzenia zajęć terapeutycznych z udziałem konia i funkcjonowania ośrodka hipoterapii, popełnia błędy w wypowiedzi.
3,5Student zna większość zasad prowadzenia zajęć terapeutycznych z udziałem konia i funkcjonowania ośrodka hipoterapii.
4,0Student zna zasady prowadzenia zajęć terapeutycznych z udziałem konia i funkcjonowania ośrodka hipoterapii, wymienia i opisuje je bezbłędnie.
4,5Student zna zasady prowadzenia zajęć terapeutycznych z udziałem konia i funkcjonowania ośrodka hipoterapii, wymienia i opisuje je bezbłędnie, potrafi wytłumaczyć sens ich przestrzegania.
5,0Student zna wszystkie zasady prowadzenia zajęć terapeutycznych z udziałem konia i funkcjonowania ośrodka hipoterapii, wymienia i opisuje je bezbłędnie i swobodnie, potrafi wytłumaczyć sens ich przestrzegania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E10_U01Ocenia przydatność konia do hipoterapii pod względem rasy, wieku, płci, cech psychicznych i umiejętności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U03Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3umiejętność doboru koni do hipoterapii
C-1świadomość istoty hipoterapii
Treści programoweT-K-3Koń do hipoterapii.Cechy warunkujące przydatność koni do tej formy użytkowania: cechy psychiczne, umiejętności, wiek, płeć, pokrój.
T-K-4Trening konia do hipoterapii i przygotowanie konia do zajęć.
Metody nauczaniaM-2film
M-4dyskusja
M-3prezentacje studentow
M-1wyklad z prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena kompetencji współdziałania w grupie - prezentacje studentow
S-1Ocena formująca: ocena kolokwium czastkowego
S-4Ocena podsumowująca: Ocena kolokwium zaliczeniowego z całości materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić przydatności konia do hipoterapii pod względem rasy, wieku, płci, cech psychicznych i umiejętności, popełnia liczne błędy.
3,0Student ocenia przydatność konia do hipoterapii charakteryzując większość jego cech: rasę, wiek, płeć, cechy psychiczne i umiejętności, popełnia błędy.
3,5Student ocenia przydatność konia do hipoterapii charakteryzując jego rasę, wiek, płeć, cechy psychiczne i umiejętności, dopuszczalne drobne błędy.
4,0Student bezbłędnie ocenia przydatność konia do hipoterapii, weryfikując jego rasę, wiek, płeć, cechy psychiczne i umiejętności.
4,5Student bezbłędnie i szczegółowo ocenia przydatność konia do hipoterapii, weryfikując jego rasę, wiek, płeć, cechy psychiczne i umiejętności.
5,0Student swobodnie i bezbłędnie ocenia przydatność konia do hipoterapii, dokładnie weryfikując jego rasę, wiek, płeć, cechy psychiczne i umiejętności. Prezentuje wiedzę wykraczającą poza materiał programowy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E10_K01ma świadomość problemów współczesnej hipoterapii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K04Identyfikuje i rozstrzyga problemy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-3umiejętność doboru koni do hipoterapii
C-1świadomość istoty hipoterapii
C-2znajomość warunków jakie spełniać musi koń do hipoterapii, instruktor i ośrodek
Treści programoweT-W-1Animaloterapia. Historia rozwoju hipoterapii. Różne szkoły hipoterapii
T-W-2Definicja hipoterapii, podział, cele i zadania.
T-K-1Oddziaływanie hipoterapii na różne sfery funkcjonowania organizmu człowieka - ruchową, zmysłową i psychiczno-społeczną.
Metody nauczaniaM-1wyklad z prezentacja multimedialna
M-4dyskusja
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena kolokwium zaliczeniowego z całości materiału
S-1Ocena formująca: ocena kolokwium czastkowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie wykazuje zainteresowania problemami współczesnej hipoterapii, nie ma świadomości w tym zakresie
3,0student nie wykazuje zainteresowania problematyką współczesnej hipoterapii, ma podstawową świadomość w tym zakresie
3,5student wykazuje mierne zainteresowanie problematyką współczesnej hipoterapii i ma umiarkowaną świadomość w tym zakresie
4,0student wykazuje średnie zainteresowanie problematyką współczesnej hipoterapii i średnią świadomość w tym zakresie
4,5student wykazuje duże zainteresowanie i świadomość w zakresie problematyki współczesnej hipoterapii
5,0student wykazuje bardzo duże zainteresowanie i świadomość w zakresie problematyki współczesnej hipoterapii
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E10_K02Jest świadomy cech dobrego instruktora hipoterapii i ośrodka hipoterapii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za własne działania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Cel przedmiotuC-2znajomość warunków jakie spełniać musi koń do hipoterapii, instruktor i ośrodek
Treści programoweT-W-4Pacjent -hipoterapeuta -zespół terapeutyczny.Organizacja ośrodka hipoterapii.
T-K-4Trening konia do hipoterapii i przygotowanie konia do zajęć.
T-K-5Zasady prowadzenia zajęć, sposoby asekuracji pacjenta. Sprzęt pomocniczy
Metody nauczaniaM-1wyklad z prezentacja multimedialna
M-4dyskusja
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena kolokwium zaliczeniowego z całości materiału
S-1Ocena formująca: ocena kolokwium czastkowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie jest świadomy cech dobrego instruktora hipoterapii i ośrodka hipoterapii
3,0student jest świadomy cech dobrego instruktora hipoterapii i ośrodka hipoterapii w stopniu podstawowym
3,5student jest świadomy cech dobrego instruktora hipoterapii i ośrodka hipoterapii w stopniu umiarkowanym
4,0student jest świadomy cech dobrego instruktora hipoterapii i ośrodka hipoterapii w stopniu umiarkowanym
4,5student jest świadomy cech dobrego instruktora hipoterapii i ośrodka hipoterapii w stopniu wysokim
5,0student jest świadomy cech dobrego instruktora hipoterapii i ośrodka hipoterapii w stopniu bardzo wysokim
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E10_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K02Potrafi działać w zespole
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-2znajomość warunków jakie spełniać musi koń do hipoterapii, instruktor i ośrodek
C-3umiejętność doboru koni do hipoterapii
C-1świadomość istoty hipoterapii
Treści programoweT-W-4Pacjent -hipoterapeuta -zespół terapeutyczny.Organizacja ośrodka hipoterapii.
Metody nauczaniaM-1wyklad z prezentacja multimedialna
M-3prezentacje studentow
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena kompetencji współdziałania w grupie - prezentacje studentow
S-2Ocena formująca: ocena umiejętności pracy własnej - prezentacje studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi współdziałać i pracować w grupie, nie wykazuje aktywności,
3,0student potrafi współdziałać i pracować w grupie, wykazuje umiarkowaną aktywność, potrzebuje licznych wskazówek
3,5student potrafi współdziałać i pracować w grupie, jednak samodzielnie nie podejmuje się realizacji zadań
4,0student potrafi aktywnie współdziałać i pracować w grupie, samodzielnie podejmuje się realizacji zadań
4,5student potrafi aktywnie współdziałać i pracować w grupie, samodzielnie podejmuje się realizacji zadań, potrafi przejąć kierowanie grupą
5,0student potrafi aktywnie współdziałać i pracować w grupie, samodzielnie podejmuje się realizacji zadań, potrafi kierować grupą i swobodnie prezentować wyniki pracy